Perinteisen tyylin sukset painavalle

Ari xxx

Pitäisi yrittää vähän hiihdellä jotain valmiita latuja koululaisten (pojat 12v ja 11v) kanssa hiihtolomalla. Nykyään, kun painoa on 102 kg ja pituutta 180, on hiihdosta tullut ihan helvettiä.
Kunto ei ole huono, mutta jotenkin vain ei hiihto suju. Viimeksi hiihdin joskus 60 ja 70-luvuilla mukavasti suksilla. Epäilen, oman jäykkyyteni ja painoni lisäksi sitä, että vanhoissa suksissani ei riitä jäykkyys. Kokeilin jotain erikoisleveitä eräsuksia (ostin viime talvena uudet sellaiset).
Muutama sata metriä niitä tuli käytettyä. Jalkineina oli Nokian Kairat (muistaakseni), kalliit oli kumisaappaat. Niissä on se reuna eräsidettä varten.
Suksissani ei taida olla yhtään kaarevuutta. Meno on kuin lautoja nostelisi, ei ollut kivaa edes järven jäällä, jossa ei ollut lunta paljoa.
Kunto on pysynyt kuitenkin jonkinmoisena lähes jokapäiväisen yli 1 h pyöräilyn johdosta.

Tuossa näin vähän samanlaista kyselyä luistelutyylin suksista 105-kiloiselle. Oli vielä
samanpituinen mieskin kuin minä. Itse en lähtisi tällä painolla edes kokeilemaan tuota uutta tyyliä (luulen että se vaatii voimaa ja notkeutta enemmän, olen kohta 49 v).
Olisiko olemassa hyviä perinteisen tyylin suksia näin painavalle, 102 kg/180 cm.
Pitäisi saada ehkä jo huomenna ostaa sukset, lähden kesämökille talvilomaksi.
Hyvä olisi, jos ei tarvitsisi voiteluunkaan paljon perehtyä, luistaako nykysuksi ilman voitelua?
Jotain pitotarroja on kuulemma tullut kauppoihin.
Minulla on eräsuksissani suomupinta keskellä, mutta ei siitä paljon kokemusta tullut, kun hiihto oli aika helvettiä viime talvena. Nyt ajattelin hiihtää valmiita latuja pitkin.
Eipä taida hiihdosta enää tällä iällä ja painolla enää tulla sellaista riemua, kuin mitä se oli alle 18-vuotiaana. Vauhtiakin omasta mielestäkin riitti silloin. Voisin satsata suksiin
tällä kertaa enemmän rahaa ja ostaa kunnolliset sukset ja monot. Voisi hyvin kelvata myös käytetyt sukset, jos ovat varmasti laadukkaat eikä suoristuneet. Kovin harvoin täällä kaupungissa tulee mieleen hiihtäminen.
Olen Helsingistä ja menossa lomalle Forssan suuntaan.

Millaisia suksia ehdotatte perinteiseen hiihtoon painavalle?
Onko nykyään suksissa ilmoitettu mitään jäykkyyttä kuvaavia lukuja?

7

8406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Himo hiihtäjä

      Täällä se on juuri saman ikäinen ja painoinen kohtalotoveri jolla oli myös hiihdossa 25 vuoden tauko.
      Nuoruudessa olin hiihdellyt perinteistä, mutta ei noille painoille ja sitä seuraaville painon vaihteluille löydy toimivaa suksea.
      Siispä kylmästi tyylin vaihto ja tippaakaan en ole katunut.
      Jo kolme vuotta olen hiihdellyt vapaata yli 2000km / vuosi ja hyvin menee.
      Vapaa on itseasiassa todella helppoa myös vähän rotevammallekkin kropalle.
      Kun kunto kohoaa niin vauhtiakin on niin, että nuorempia hirvittää.
      Alku on tietysti hieman hankala kun kaikki mummoista tenaviin pyyhkii ohi niin vasemmalta kuin oikealtakin.
      Mutta maailma muuttuu Eskoseni, nyt voi mennä kuukausia ettei kukaan ohita lenkillä vaikka hiihdän todella vilkkailla paanoilla.

      • Hiihdon ohj..

        suksi pertsaan jos sinä löysit vapaaseenkin,vai mitä.Suksikaupoista vain tahdotaan montakertaa myydä sitä mitä hyllystä löytyy,eikä voida neuvoa katseleen toisia kauppoja.Ja onko tarkoituksenmukaista kuntoilijankin ja aloittelijan hiihtää kuin kilpailut olis aina käynnissä.Hautuumaat on jo niitä kuntoilijoita täynnä.Kukin omaa vauhtiaan kuntonsa mukaan liikunnasta ja luonnosta nauttien.Kyllä se vauhtikin siitä kunnon kohentumisen myötä nousee.Liikunnasta pitää myös nauttia,jotka menevät numerolappu rinnassa joka lenkillä menkööt.Eikä kuntoladuilla pyydellä latua,vaan samoin kun liikenteessä nopeempi ohittaa.


      • Himo hiihtäjä
        Hiihdon ohj.. kirjoitti:

        suksi pertsaan jos sinä löysit vapaaseenkin,vai mitä.Suksikaupoista vain tahdotaan montakertaa myydä sitä mitä hyllystä löytyy,eikä voida neuvoa katseleen toisia kauppoja.Ja onko tarkoituksenmukaista kuntoilijankin ja aloittelijan hiihtää kuin kilpailut olis aina käynnissä.Hautuumaat on jo niitä kuntoilijoita täynnä.Kukin omaa vauhtiaan kuntonsa mukaan liikunnasta ja luonnosta nauttien.Kyllä se vauhtikin siitä kunnon kohentumisen myötä nousee.Liikunnasta pitää myös nauttia,jotka menevät numerolappu rinnassa joka lenkillä menkööt.Eikä kuntoladuilla pyydellä latua,vaan samoin kun liikenteessä nopeempi ohittaa.

        Mutta kun lähtöpainot on yli 100kg voi olla, että viikko harrastuksen aloittamisen jälkeen painoa on kadonnut ensimmäiset 5kg ja taas on asiaa suksikauppaan.
        Luistelusuksi toimii huomattavasti suuremmalla painoalueella kuin perinteisen suksi ja vääränkin painoalueen suksi on vielä hiihdettävä toisin kuin perinteisessä.
        Lisäksi voitelultaan luistelusuksi on paljon helpompi hallittava kuin perinteisen suksi.
        Toisaalta nämä hiihdon ohjaajat ja niiden neuvot on aina asetettava omaan arvoonsa ja vain itse kuntoilija tietää mikä kulloinkin on parasta itselleen.
        Sama koskee välinevalintaa ostin yhdet täysin toimimattomat sukset oikein ohjaajan valitsemana ja sitten ostin sukset joilla voi hiihtää oman tuntemukseni mukaan asintuntevan myyjän avustuksella, joka osasi valita oikeat painealueet kertomieni kokemusten perusteella.


    • Hiihdon ohj..

      mainiosti,jos heität eväsrepun selkään ja hiihdät muksujen edeltä latua avaten,luonnon helmaan nauttiin suomen talvesta.Muuten kone- laduilla pitää olla kapeemmat sukset,joita sun kokoisellekkin kyllä löytyy.Hagassa ainakin on yksi liike(kalle sport)jossa asiantuntemusta&valikoimaa mukavasti.Pyydä samalla olisko niillä,ehkä aikaa tehdä sulle suksien luistopohjustukset samantein.Pitoteippi saattais viikonlopulle olla yksi vaihtoehto,luvattu aika lauhaa Forssan suuntaan.Tai vaikka pikapitoja jotka helppoja&nopeita käyttää.

    • sukset

      Tuolla oli jo kommentti, että ei kun suoraan luistelusuksiin. Minä olen varovaisempi. Mielestäni pitkän tauon jälkeen on tarpeeksi ongelmaa hiihtämisessä. Jos on hiihtoajoista kymmeniä vuosia, on haasteeta kerrakseen, että totuttelee ensin vanhalla tyylillä. Myöhemmin, kun kunto kohoaa ja tuntuma sukseen on hankittu, voi luistelutyyliäkin harkita. Ja asiaan: Kyllä perinteisen suksea löytyy noille painoille. Pituus voi olla esim. viisi senttiä suositusta pidempi. Ja sitten se meidän keski-ikäisten tärkein neuvo. Niin hitaasti, ettei meno ole tuskaisaa. Nauttien, ajan myötä lenkkiä pidentäen. Ja myöhemminkin, ulkoillaan suksien kanssa. Et varmaan tule hiihtämään kilpaa?

    • Anonyymi

      Kuluu kaloreita enempi kun ei pääse liian helpolla eli liitämään suksilla.
      t. letkan viimeinen

    • Anonyymi

      Peltojen tekee jopa 130 kg asti pertsoja. Kiteen suksen (karhu ja yoko) löytyy myös isojen miesten kokoja.

      Suosittelen madshusin redline tai racepro 95 kg pertsoja. Helppo hiihtää ja suksista on painon pudottua iloa kymmeneksi vuodeksi. Nimeä ei kannata pelästyä, norjalaiset osaa Pertsojen teon.

      Suksien saatavuus voi olla tosin kintaalla, kun kaikki myy eioota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe