Kanille kaalia?

Anu

Voiko kaneille antaa kaalia? Jostain olen kuullut, että kaali ei ole hyväksi niille. Pitääkö paikkansa?

17

6290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanitus

      Kyllä kaneille voi antaa kaalia, mutta hyvin vähän ja ei ihan joka päivä. Kaali muodostaa käydessään kaasua, jonka seurauksena kani voi saada (en nyt muista virallista nimeä tälle "oireelle") jotain kaasusta johtuvia oireita...mikä ei siis ole hyväksi.. Itse en anna kaalia kanilleni, niin ei tarvitse murehtia onko se saanut liikaa kaalia =)

      • jeejee kanit

        Itsellänikin on kani ja olen miettinyt saako niille syöttää kaalia,mutta en ole kyllä syöttänyt.=)


      • Anonyymi
        jeejee kanit kirjoitti:

        Itsellänikin on kani ja olen miettinyt saako niille syöttää kaalia,mutta en ole kyllä syöttänyt.=)

        Mun kani syö kaalia mut en haluu antaa sille paljoa annan sille aina tosi bähän


    • Sipsu

      Ei voi, yleensä kaali kerryttää kaasua kanin mahaan ja voi aiheuttaa ähkyn. Se on jopa vaarallisempi kuin heposen vastaava, koska hätäapua ei oikein ole eikä oireita huomata tarpeeksi ajoissa. Myös kiinankaali aiheuttaa samoja oireita, kuten myös palkokasvit.

      Jotkut kanit kestävät kiinankaalia, mutta en näe mitään syytä alkaa kokeilemaan, koska porkkanakin on keksitty monet muut sopivat vihannekset ja hedelmät. Myös jäävuori ja keräsalaatti voi aiheuttaa ripulia, kannattaa olla tarkkana kuin porkkana.

      • Pinja

        Mulla on sellanen mielikuva et olisin jostain lukenut että pitkäaikainen kaalin syöttäminen kanille estää kalsiumin imeytymisen.


    • mie

      Minä ainakin olen antanut kanilleni kaalia,mutta en joka päivä....sillon, tällön.....eikä sille ole tullut mitään.

      • SuuriHopea.

        ..Salaattia ainakin syys-kesäisin joka päivä aamuin illoin.. :D Kun niitä kasvimaalla kasvaa.. Mutta kaalia en oo aatellu antaa, koska mä yritän olla mahollisimman varovainen kanien kaa.. Täältä kun ei ihan parissa minuutissa eläinlääkäriin pääse.. :P


    • maeko

      Kanille ei saisi antaa kaalia, koska se aiheuttaa kaasua vatsaan, eikä kani osaa piereä. Joten jos antaa kaalia ylenpalttisesti, niin se yleensä johtaa kanin kuolemaan.

    • Aleksi7

      Ei

      • Eero44

        Akskksskkdyyhhhh


      • Wwwwp777
        Eero44 kirjoitti:

        Akskksskkdyyhhhh

        Alskewoowowoww


      • Lsösösösösösösösösöö
        Wwwwp777 kirjoitti:

        Alskewoowowoww

        Kaalia. Knini kuolli siitä


    • Pupuliini

      Ei missään nimessä kaalia eikä esim. sinimailasta. Vaikka kanille ei olisi mitään käynytkään, kun sitä joskus on tarjonnut. Se ei tarkoita sitä, ettei sille voisi käydä mitään, vaikka tarjoaisi sitä vain silloin tällöin. Kanit ovat saaliseläimiä, jotka pyrkivät salaamaan hätänsä. Jos vaikka kanillasi sattuisi olemaan pieniä suolisto-ongelmia, joka ei sen käyttäytymisessä näy ja juuri silloin satut antamaan sille kaalia, voi suolitukoksen vaara olla suuri. Se on hengenvaarallinen tila kanille. Minulta on kolme kania kuollut suolitukokseen, vaikka jokaisen kohdalla hoidin niitä niin kuin pitikin.

    • Anonyymi

      Itse annoin vähän kaalia eikai se olen vaaraksi kanille?

    • Anonyymi

      Ei paljoa mutta vähän saa antaa muuten voi tulla kaasu ähky

    • Anonyymi

      Ei missään nimessä kannata antaa kaalia! Jos haluat että kani saa hyvän ja terveen elämän niin on olemassa muitakin herkkuja esim. Heinä on paras ravinto kanille kani ei voi pieraista eikä röyhtäistä joten jos annat kanille paljon kaalia se voi valitettavasti johtaa kanin kuolemaan ja siemen sekoituksia saa antaa kanille Kunnioittakaa kaneja joten älkää antako kaalia

      • Anonyymi

        Kani voi pieraista ja siemen sekoituksia EI MISSÄÄN nimessä saa antaa kanille. Kanit ei ole siemensyöjiä eikä edes jyrsiöitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1812
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1245
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      261
      935
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe