Concertan vs Elvanse aikuisella

Addriana_H

Minkälaisia kokemuksia muilla Concertan vaihdosta Elvanseen?

Elvanse on ollut testissä nyt puolitoista viikkoa. Viikonloppu ilman, testipäiviä 8kpl (työpäiviä)

Positiivista Elvanseen siirtymisessä:

Vähemmän sydämen toimintaan liittyviä sivuvaikutuksia kuin Concertasta
Edelliseen liittyen normaali treenaaminen mahdollista eikä tarvitse varoa sykettä samaan tapaan kuin Concertan kanssa
Selkeästi enemmän rauhoittava vaikutus kuin Concertalla
Ajatus pääasiallisesti kirkkaampi
Erilaisten asiakeskusteluiden käyminen ja asiassa pysyminen helppoa
Keskittymiskyky loistava normaalisti hankalalta tuntuviin asioihin
"Laskuissa" ei fyysisiä oireita niinkään kuten concertassa, jaksaa illallakin kotona tehdä asioita paremmin

Negatiivista Elvanseen siirtymisessä

- Perusvire vähän laimea, ei iloitse asioista yhtälailla kuin ilman lääkettä / concertan kanssa.
- Passiivisuuteen vajoaminen sosiaalisissa tilanteissa, kyky pitää hauskaa ja hauskuuttaa muita merkittävästi alentunut.
- Positiivinen ajattelu kovemman työn takana kuin normaalisti
- Hiukan "hazy" olo ja seisova katse, josta toivon, etteivät muut huomaa sitä.
- Kun lääke otettu aamuisin neljänä päivänä putkeen, alkaa olla vähän epätodellinen olotila, joka ei tunnu mukavalta
- Kun lääke on otettu aamulla noin klo 8 pintaan, iltapäivästä jo klo 14-15 tienoolla alkaa väsyttää. Väsymys on henkistä ja masennuspiirteistä, mikään ei tunnu miltään ja ahdistaa. Täytyy todella tehdä töitä sen eteen ettei olotila näkyisi ulospäin töissä.

Olen 33v nainen ja siirtyminen 27mg Concertasta Elvanse 30mg.

Onko muilla ollut vastaavaa Elvansen kanssa ja onko negatiiviset vaikutukset menneet ohi, kun elimistö on paremmin tottunut lisdexamfetamiiniin?

Concerta olisi loistava lääke ilman kardiovaskulaarisia sivuvaikutuksia...

26

36352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diipadaapa123

      Itse kokeilin consertan jälkeen Elvansea. Lopetin sen käyttämisen sen kalleuden ja myös sen usvaisen/väsyneen/pökkyrä-olotilan vuoksi. Elvansen jälkeen siirryin Equasym-merkkiseen lääkkeeseen, joka myös on metyylifenidaattia, kuten consertakin, mutta lääkeaine on pitkavaikutteisemmassa kapselissa. Ei ole täydellinen lääke sekään, mutta minusta se tuntuu toistaiseksi parhaalta vaihtoehdolta näistä kolmesta. Sykettä kyllä nostaa lenkillä, mutta pitää vain vetää rauhallisemmin nuo lenkit ja jättää kovemmat lenkit viikonloppuun, jolloin en ainakaan itse lääkettä ota.

      T. 27v mies

    • terveys.tuhoaa.talouden

      Ihmisen suojelun pitäisi lääketieteessäkin olla etusijalla, mutta valitettavasti lääkeaine menee etusijalle. Kaikki on kaupan, ihmisarvokin.

      Miksi lääke ei paranna, vaan johtaa toiseen riippuvuuteen.

      Taloudellisesti kannattava on tuhonnut terveytemme. Vähemmän kannattavasta voisi kenties olla enemmän hyötyä?

      • Anonyymi

        Jep, lääkärit määräävät kaikenlaista, muttei sitä mitä ihmiset oikeasti tarvitsisivat, kuten luonnollista kannabista tai sieniä. Sen sijaan syötetään täysin kemiallisia panacodeja, ketipinoria, summuuta hermoon käyvää.
        Bisnes on bisnestä ja sekö tätä maailmaa pyörittää. Olemme pelinappuloita.
        Meille voidaan diagnosoida jokin sairaus johon vain saamme lääkettä, vaikka diagnoosi olisi väärä ja muilla keinoin hoidettavissa. Ketipinoriakin kun määrätään kaikille jotka käyvät vähänkin valittamassa ahdistuksestaan ja uni oniongelmistaan, sehän on psykoosilääke. Sitten reseptissä lukee "illalla otettava uneen ja päivällä ahdistukseen", tosi loogista..
        Mutta bisnes on bisnestä.


    • juis68

      olen 50v.mies jolla useita traumaattisia vammautumisia ympäri kehoa ja n.30v:den opiaatin käyttö kipujen hoitoon sekä bentsot mennyt mukana myös ja haluaisin bentsoista eroon ja opiaatista myöskin.helppoa se ei ole ja ainoa mikä auttaa em.lääkkeiden viekkareihin on puhdas dekstramfetamiini tai metyylifenitaatti!jouduin jo 4.luokalla psykologin pakeille keskittymishäiriön vuoksi ja nyt 30v.:den jälkeen häiriö yhä ja mielestäni rankempana.aloitekyky 0 sekä impulsiivisia säntäilyjä ja maniaa kunnes depressiivisyys iskee ja lamaa minut sängynpohjalle.36mg tai 54mg concerta kapselit auttaa hyvin suoriutuun,sosiaalisuus kasvaa,rationaalinen käyttäytyminen ja saan asiat hoidettua johdonmukaisesti,seksuaalivietti kasvaa.miten helvetissä saan lääkärin edes harkitseen tai kokeileen concertaa kohdallani,koska syke ja verenpaineet alhaisemmat kuin dekstamfetamiinilla???päihdeproblematiikka pitkään jatkunut mutta iänmyötä päihtymyshakuisuus kadonnut kokonaan,kunhan jaksan elämänhallinnan osaalueet hoitaa niin,että selviän seuraavaan päivään oon tyytyväinen!

    • Anonyymi

      Täällä yksi concertasta (18/27mg) elvansen (30mg) kokeiluun siirtynyt nyt 2vrk kokeillut. Olotila hyvin hämmentynyt ja huolestunut. Uutta mielenkiintoista elvansessa : toimintaan ryhtyminen alkaa kuin itsestään, vilkkaasti ja vaivattomasti ja askareiden tekemiseen kuluu vähemmän aikaa kuin olen tottunut. Vaikea uskoa että aikaa kuluu niin hitaasti , vaikka saan niin paljon aikaan. Tosin jo toisena päivänä huomasin viivytteleväni asioiden tekemistä koska "näköjään nyt ehdin paremmin". Heh. Olo on aika hazy, rauhallinen ja poissaoleva mutta ajatus myös harhailee. Aivan toista kuin concertan aikaansaama pakonomainen suoritustila. Elvansella koen itseni tietyllä tapaa vilkkaammaksi kuin tavallisesti ja olen hieman huolissani impulsseista tai siitä pystynkö kontrolloimaan niitä, sanonko liian suoraan ihmisille, innostunko liikaa jne. Minulla on ADD mutta tämän lääkkeen myötä mietin tältäkö tuntuu ADHDsta. Asioita helppo aloittaa, mutta huomion kohde vaihtuu helposti ja voimakkaasti, pelkään sählääväni ja tekeväni huolimattomuusvirheitä yhtä paljon tai enemmänkin kuin ilman lääkettä. Concerta taas auttoi hyvin toiminnan ohjaamisessa alusta loppuun. Olen vielä epävarma Elvansen avusta keskittymiseen esimerkiksi opiskelun kannalta, nykyinen olotilani on senverran epäselvä (haahuileva mutta vilkas ??! wtf :D) että se tuntuu häiritsevän lukemista, lisäksi työmoraali on vaihteleva, kun joku asia ponnahtaa alitajunnasta tyyliin "tämä olisi hyvä hoitaa nyt" niin teen sen, mutta jos yrittää stressata jostain tulevasta mitään ei tapahdu ( toisinkuin Concertalla jonka myötä olin hyvin tunnollinen). Concerta paransi lähimuistiani, joka on normaalisti aivan surkea, ja näin auttoi paljon opiskeltavien asioiden hahmottamisessa. Tätä täytyy vielä tutkia elvansen kohdalla ja toivottavasti nämä olot tästä tasaantuvat kun aivokemiat tottuvat uuteen lääkkeeseen. Syitä Concertasta luopumiseen oli sen aikaansaama kärsimätön ja ärsyyntynyt olotila, saatoin 'napsahtaa' eli raivostua tarpeettoman helposti ja jäin jumiin negatiiviseen tunnetilaan (riidan lopettaminen hankalaa). Tämä sai minut varovaiseksi läheisten ihmissuhteitteni suhteen. Lisäksi normaalisti nautintoa tuottavat asiat esim luonnon kauneus eivät tuntuneet miltään, mielellä oli niin kiire olla huolissaan tulevista tehtävistä. Concerta teki minusta ikäänkuin höyryrobotin joka hoiti hommat mutta oli hermo kireällä, ja pitkävaikutteisena lääkkeenä vaikutti pitkin päivää. En halua elää kuin höyryrobotti. Noh, tämmöisiä mietintöjä, lääkkeen kokeilu jatkuu! Kysymyksiä: Miten muut olette kokeneet elvansen/concertan vaikutuksen opiskelukykyyn? Onko tavallista että elvansella on jonkinlainen tehosteannos iltapäivästä (itselläni vaikutus kääntyy laskuun n. 5h kohdalla vaikka jatkuukin 10h kohdalle)?

      • Anonyymi

        Avomieheni aloitti elvansen käytön ja kehui lääkettä tosi mahtavaksi. Pystyi keskittymään kotitöihin ym. Kuitenkin Impulsiivisuus ja mania jaksot selvästi lisäänty. Sit alkoi käytös vaan pahentua. Rupes tosi ilkeäksi ja syytti ihme asioista joita itse päässään oli keksinyt. Sai älyttömiä impulsiivisia haukkumis kohtauksia yhtäkkiä. Saattoi muuttua sekunnissa täysin toiseksi ihmiseksi. Ensin rauhallinen ja rakastava yhtäkkiä solvaava vihamielinen jopa uhkaava. Se ei näe eikä myönnä yhtäläisyyttä käytöksen muuttumisen ja elvansen suhteen. Mutta tollanen se ei ole ennen ollut. Tää hyökkäävä käytös alkoi lääkkeen käytön jälkeen selkeesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avomieheni aloitti elvansen käytön ja kehui lääkettä tosi mahtavaksi. Pystyi keskittymään kotitöihin ym. Kuitenkin Impulsiivisuus ja mania jaksot selvästi lisäänty. Sit alkoi käytös vaan pahentua. Rupes tosi ilkeäksi ja syytti ihme asioista joita itse päässään oli keksinyt. Sai älyttömiä impulsiivisia haukkumis kohtauksia yhtäkkiä. Saattoi muuttua sekunnissa täysin toiseksi ihmiseksi. Ensin rauhallinen ja rakastava yhtäkkiä solvaava vihamielinen jopa uhkaava. Se ei näe eikä myönnä yhtäläisyyttä käytöksen muuttumisen ja elvansen suhteen. Mutta tollanen se ei ole ennen ollut. Tää hyökkäävä käytös alkoi lääkkeen käytön jälkeen selkeesti.

        Kyseinen lääke sopii toisille ja toisille taas ei. Voi olla että lääke ei vielä toimi niin kuin pitäisi, ja ehkä oikeaa annostusta ei ole vielä löytynyt? Toisaalta kuvailemasi oireet ovat arkea adhd:stä kärsivälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avomieheni aloitti elvansen käytön ja kehui lääkettä tosi mahtavaksi. Pystyi keskittymään kotitöihin ym. Kuitenkin Impulsiivisuus ja mania jaksot selvästi lisäänty. Sit alkoi käytös vaan pahentua. Rupes tosi ilkeäksi ja syytti ihme asioista joita itse päässään oli keksinyt. Sai älyttömiä impulsiivisia haukkumis kohtauksia yhtäkkiä. Saattoi muuttua sekunnissa täysin toiseksi ihmiseksi. Ensin rauhallinen ja rakastava yhtäkkiä solvaava vihamielinen jopa uhkaava. Se ei näe eikä myönnä yhtäläisyyttä käytöksen muuttumisen ja elvansen suhteen. Mutta tollanen se ei ole ennen ollut. Tää hyökkäävä käytös alkoi lääkkeen käytön jälkeen selkeesti.

        Miehesi syö ADHD:n lääkettä mutta miten mania siihen liittyy!? Kyseessä toinen sairaus


      • Anonyymi

        Itse syön 72mg concertaa, mutta mulle määrättiin sertralin 50mg pohjalle jonka aloitin 8viikkoa ennenkuin aloitin concertan ottamista.
        Sertralin sai minut rauhalliseksi ja iloiseksi. Olen aina ollut äkkipikainen ja impulsiivinen, sertralin muutti minut täysin tästä olotilasta. Concerta ja sertralin yhdessä on saanut minulle tasaisen ja aikaansaavan mielentilan. Ainut huonopuoli on unettomuus.


    • Anonyymi

      Itellä ollut aika identtiset plussat ja miinukset. Oon jo kohta 3kk syönyt. 26v

    • Anonyymi

      Kannattaa koittaa ihan puhdasta amfetamiinisulfaattia miedolla annostuksella, pysyy myös iloisena mieli.

    • Elvansessa 30mg on pienin annos. Minulle se on juuri sopiva. Olen siis 38v. Mies Pohjois-Karjalasta. Aluksi lääkeannosta kokeiltiin nostaa 50mg:n, mutta se menikin sitten jo liian isoksi. Nyt se pidetään ainakin vielä toistaiseksi 30mg:ssa.

      • Anonyymi

        Itselläni adhd todettiin 2017 mutta selkeästi ollut koko elämän (vanhemmilla omat ongelmanasa joten lasten ongelmat eivät tuntuneet kai edes ongelmilta). Kokeilin concertaa mutta se ei oikein auttanut ja sitten 2020 laitettiin elvanse 50mg suoraan mikä on tänäpäivänäkin käytössä. Tässä omakohtainen lähes 3 vuoden kokemus ja sykli lääkkeestä: Olen huomannut että vaikutus alkaa noin tunnin päästä kunnon ripulin yhteydessä ja positiivinen vaikutus kestää noin 3 tuntia (saan aikaiseksi asioita tunnissa enemmän kun saisin ilman 10 tunnissa). Kun vaikutus sitten loppuu, minkä jo huomaan kelloa katsoessa ja tekemällä nopean laskutoimituksen lääkkeen ottamisesta tähän hetkeen, alkaa ahdistus ja epänormaali olotila ja sosiaalinen kanssakäyminen käy hyvin ahdistavaksi. Aivot eivät toimi kunnolla ja haluan vain olla yksin enkä pysty edes roskia viemään ulos ellei ole aivan pakko. Tähän mukaan tulee stereotypiset liikkeet ja ajatukset "näyttääköhän tämä normaalilta?" sekä motoriset liikkeet hankaloituvat tai muutuvat muuten oudoiksi ja toistaviksi sekä iskee morkkis jopa normaaleista asioista mitä päivän aikana on tehnyt/sanonut. - Tätä laskua kestää noin tunnit 4-8 lääkkeen ottamisesta. Tämän jälkeen alkaa olo palautumaan normaaliksi ja aivot toimivat "selvästi" ja on jopa osittain euforinen olo, varmaankin helpotuksen tunne siitä kun kaikki ahdistus ja kiusaantuneisuuden tunne on ohi. Pystyn tässä vaiheessa käymään normaaleja keskusteluja ja sosiaalisia kanssakäymisiä. Voisin verrata oloa siihen kun on ensin migreeni ja migreeni kun helpottaa niin kaikki tuntuu normaalilta ja hyvältä - kun olisi selvinnyt jostain suuremmastakin onnettomuudesta ja huojennus ja helpotus on suuri ja roskien vienti sekä sosiaaliset taidot ja "nokkeluus" palautuvat. Olen lukenut monia artikkeleita ja keskusteluita elvansesta ja sen haitoista ja yleisesti ottaen haitat ovat olleet vain "ei ole nälkä, suu kuivaa" luokkaa. Itselleni kun taas iskee aivan hirveä persoonallisuuden muutos ja ahdistus sekä yliajattelu. Joskus tähän ei auttanut kuin kiskaista muutama kalja että olo helpottui mutta tiedän että olo helpottuu iltaan mennessä ilman alkoholiakin niin olen jättänyt kaljat välistä. Kellään muulla samantyylisiä oireita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni adhd todettiin 2017 mutta selkeästi ollut koko elämän (vanhemmilla omat ongelmanasa joten lasten ongelmat eivät tuntuneet kai edes ongelmilta). Kokeilin concertaa mutta se ei oikein auttanut ja sitten 2020 laitettiin elvanse 50mg suoraan mikä on tänäpäivänäkin käytössä. Tässä omakohtainen lähes 3 vuoden kokemus ja sykli lääkkeestä: Olen huomannut että vaikutus alkaa noin tunnin päästä kunnon ripulin yhteydessä ja positiivinen vaikutus kestää noin 3 tuntia (saan aikaiseksi asioita tunnissa enemmän kun saisin ilman 10 tunnissa). Kun vaikutus sitten loppuu, minkä jo huomaan kelloa katsoessa ja tekemällä nopean laskutoimituksen lääkkeen ottamisesta tähän hetkeen, alkaa ahdistus ja epänormaali olotila ja sosiaalinen kanssakäyminen käy hyvin ahdistavaksi. Aivot eivät toimi kunnolla ja haluan vain olla yksin enkä pysty edes roskia viemään ulos ellei ole aivan pakko. Tähän mukaan tulee stereotypiset liikkeet ja ajatukset "näyttääköhän tämä normaalilta?" sekä motoriset liikkeet hankaloituvat tai muutuvat muuten oudoiksi ja toistaviksi sekä iskee morkkis jopa normaaleista asioista mitä päivän aikana on tehnyt/sanonut. - Tätä laskua kestää noin tunnit 4-8 lääkkeen ottamisesta. Tämän jälkeen alkaa olo palautumaan normaaliksi ja aivot toimivat "selvästi" ja on jopa osittain euforinen olo, varmaankin helpotuksen tunne siitä kun kaikki ahdistus ja kiusaantuneisuuden tunne on ohi. Pystyn tässä vaiheessa käymään normaaleja keskusteluja ja sosiaalisia kanssakäymisiä. Voisin verrata oloa siihen kun on ensin migreeni ja migreeni kun helpottaa niin kaikki tuntuu normaalilta ja hyvältä - kun olisi selvinnyt jostain suuremmastakin onnettomuudesta ja huojennus ja helpotus on suuri ja roskien vienti sekä sosiaaliset taidot ja "nokkeluus" palautuvat. Olen lukenut monia artikkeleita ja keskusteluita elvansesta ja sen haitoista ja yleisesti ottaen haitat ovat olleet vain "ei ole nälkä, suu kuivaa" luokkaa. Itselleni kun taas iskee aivan hirveä persoonallisuuden muutos ja ahdistus sekä yliajattelu. Joskus tähän ei auttanut kuin kiskaista muutama kalja että olo helpottui mutta tiedän että olo helpottuu iltaan mennessä ilman alkoholiakin niin olen jättänyt kaljat välistä. Kellään muulla samantyylisiä oireita?

        Juurikin kuvaileviasi oireita elavansen oton yhteydessä ja sen jälkeen.
        Järkyttävä ahdistus, ei kykene sosiaalisiin kanssakäymisiin, tilanteisiin. Masentaa, ei saa aikaan mitään. Minulla elavsen oton jäljen 3h päästä alkaa tuo ahdistus ja kurkkua kuristaa armottomasti. Ei mene ohi iltaan mennessä, rankkaa on.


    • Anonyymi

      Olen 16v nuori jolla todettiin vuosi sitten ADHD aloitin Concertalla 18mg ja siitä ei tullut itselle kuin haittavaikutuksia. Liika hikoilu, sydämmen tykyttelyt sekä vei unen kokonaan. Nyt käytössä Elvanse 30mg eikä moittimista muutakuin ehkä hieman siitä hämmentyneestä olotilasta. Mutta muistutan kaikkia että KAIKILLA LÄÄKKEILLÄ ON HAITTAVAIKUTUKSIA!

    • Anonyymi

      Moi, mulla on muksuna todettu AD/HD mutta lääkitystä ei silloin aikanaan otettu. Nyt 29v, ja työterveyden kautta uusi diagnoosi. Tohtori määräsi lääkkeeksi alkuun Elvansen 50mg (ei muita kokeiluja). Huomasin kuitenkin että vaikutus kestää max 6h. Siirryttiin 70mg määrään, ja tuntuu ettei se vaikutus ainakaan pidentyny. Mitä mieltä kansa tästä? Pitäiskö pyydellä consertaa testiin? Vai voiko tähän ottaa consertaa sitten kun elvansen vaikutus loppuu..?

    • Anonyymi

      Onko kellään parinkuukauden jälkeen elvansesta noussu verenpaineet esim 180/100 ja pulssi 90-120? Mulla nousi about noin korkeelle ja sekavuutta oli, mutta verenpainelääkkeiden kanssa syön nykyään tota elvanse 50mg. Btw olen 21v Mies!

    • Anonyymi

      En kyllä näin alkuun sanois et mitenkään mahtava kokemus, consertaa menny 144mg päivään ja nyt vaito 60mg elvanse. En oikeestaa huomaa mitään vaikutusta tästä lääkkeestä, lieneekö sitte liian pieni annostus. Pitää lääkärin kanssa jutskailla.
      Ja conserta jäi pois kun noilla annoksilla toisinaan aika paljon ikäviä tuntemuksia, mutta add hoitoon kyllä saatiin hyvä vaste.

    • Anonyymi

      Täysin samat kokemukset aloittajan kanssa.
      Menen myös apaattiseksi enkä oikein ole kiinnostunut keskusteluista ellei keskustelukumppani ole ystävä jonka kanssa juttua riittää ja aihe on mielenkiintoinen. Kotona on outoa miehen kanssa kun hän on puhelimellaan ja minä suoritan kaikkia maailman tehtäviä kuin robotti ja sit jossain kohtaa se kysyy että miksi oot niin outona? Enkä osaa itsekään vastata. En tiedä pitäskö sillon ottaa lisää lääkettä vai syödä ruokaa vai tehdä vaikka rentoutusharjoitus jolla saisi leikattua sen oudon laskun jotenkin siedettävämmäksi.

      Mainio lääke siihen että saa asioita tehtyä ja saatettua loppuun. Jossain kohtaa vaan valitettavasti tulee joku aivosumu eikä osaa enää jutella normaalisti. Se on tosi outoa ja ahdistavaa. Viini auttaa siihen mutta ei viiniäkään voi joka päivä juoda..

      • Anonyymi

        Sama täällä! Voimakas ahdistus lääkkeen vaikutuksen loputtua. Kestää seuraavaan aamuun. Juuri kuvailemasi aivosumu ja se, että toimintakyky katoaa. Samoin sosiaaliset kyvyt. Todella ahdistavaa! Lääkäri ei suostu kirjoittamaan laskuun ip jotain lievempää adhd lääkettä, joka varmasti auttaisi noissa jyrkissä laskuissa.
        Tsempit sinne sinulle myös tämän sairauden kanssa kamppaillessa!


    • Minä käytin itse Consertaa monta vuotta. Sitten siitä loppui totaalisesti teho. Nyt käytän Elvansea: 30mg. ja olen ihan tyytyväinen annokseen. En tunne sinua, mutta olen siis 39v. mies.

    • Anonyymi

      Minulla nyt 30v vasta kokeiltu adhd lääkkeitä ensimmäisen kerran. Olisi pitänyt aloittaa lääkitys jo kouluikäisenä. Mutta neurologin mukaan juuri 30 ikävuoden jälkeen oireet pahenevat, näin myös minulla.

      Lääkitys Elvanse 50mg aamulla.
      Antaa virtaa, jopa manian tavoin toisinaan, saan asioita hoidettua rivakasti. keskittymiskyky mahtava ja sosiaaliset tilanteet helppoja ja luonnollisia. Itsetuntoa nostattava vaikutus myös.
      Kunnes. Noin 3-5h jäljeen voimakas lasku ja järkyttävä ahdistus. Kuin kurkusta kuristettaisiin.
      En saa ajatuksia pois negatiivisista asioista, masentaa ja sosiaaliset tilanteet tuntuu mahdottomalta.
      Lamaannun täysin.
      Mikä avuksi?
      Olen itse ajatellut, että tuo lasku tulee liian jyrkkänä, siihen tarvitsisi ehdottomasti pienen määrän jotain lieventämään laskuoireita.
      Olen syönyt Elvansea nyt yli 2 vuotta ja en jaksa enään tuota ahdistusta!

      • Anonyymi

        Itse aloitin vasta Elvansen ja sitä ennen kokeiltiin Concertaa, josta tuli pelkästään sietämättömiä haittavaikutuksia. Olen vasta saanut ADD diagnoosin ja sitä ennenkin oli ahdistusta johon sain Pregabalin lääkettä. Se auttoi ahdistukseen hyvin ja ainakin Concertan kanssa sitä sai käyttää auttamaan ahdistukseen. Kannattaa kysyä lääkäriltä voiko sitä käyttää myös Elvansen kanssa tarvittaessa.


    • Anonyymi

      Mulla tulee kovat ahdistukset siinä iltapäivän aikana. Onko kellään apua tilanteeseen?
      Näyttää olevan Elvansen yleinen haittavaikutus.

    • Anonyymi

      Kokenut lääkäri osaa etsiä sopivan yhdistelmän adhd lääkkeistä. Voi kestää pitkään, että sopiva löytyy.
      Minulla nyt Elvanse 70mg + medikinet klo 14.
      Ei tule niin jyrkkää laskua, joten ei ahdistakkaan niin paljon kun pelkän Elvansen kanssa teki.

    • Anonyymi

      Itselläni Elvanse toimii paremmin kuin metyylifenidaattivalmisteet, tosin tällä hetkellä käytössä oleva 40mg tuntuu hieman riittämättömältä. Päiväväsymykseen ja ahdistukseen suosittelen kokeilemaan kofeiinin pois jättämistä. Itselläni se oli ratkaiseva tekijä ADHD lääkkeitten kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4964
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3257
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1395
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1235
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      71
      929
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe