Olen pienten lasten äiti, teen osa-aikatyötä. Hoidan kotityöt yksin 90%. Minulla menee kaikki vapaapäivät kotitöihin ja jos hetki aikaa liikenee, yritän keksiä jotain kivaa lapsille. Mies saattaa pitkin hampain imuroida, kun pyydän. Muita kotitöitä hän ei tee (paitsi ruohonleikkuu ja lumityöt). Käyn kaupassa, teen ruoat aina yksin, pyykkään ja hoidan pyykit yksin, siivoan auton, käytän auton katsastuksessa, pesen terassit ja öljyän ne, pesen ikkunat, saunan, kylpyhuoneen, kaapit ja kaikki, mitkä toisinaan vaativat siivoamista. Ja mitä mies tekee sillä aikaa: katsoo tv:tä tai ohjelmia kännykästä, ei leiki/ole lasten kanssa läsnä, ei huolehdi pienimmän opettamisesta potalle. Kaupasta tullessani aina kerran viikossa lapset leikkivät joka kerta keskenään ja pienimmällä on vaippa täynnä pissaa. Mies katsoo yleensä toisessa huoneessa tv:tä tai kännykkää. Jokainen hauska tekeminen lasten kanssa esim. uimassa käynti on hänelle pakko, ei haluaisi millään lähteä. Yleensäkään hän ei haluaisi opettaa mitään uusia taitoja lapsille. Kaikki olisi minun tehtävä. Samoin, kuin kotityöt. Silti mies haukkuu minut lähes joka ilta, koska yhteistä aikaa ei jää, kun hän ei auta minua missään. Ei tee yhtä ainoaa asiaa vapaehtoisesti ja iloisena, että voi auttaa.
Olen ihan loppuun väsynyt tähän tilanteeseen. Toisinaan mies nukkuu koko illan töiden jälkeen ja ärisee, jos kukaan häntä häiritsee. Minä en voi ottaa päiväunia töiden jälkeen, enkä muutenkaan. Koska minulla on aina töiden jälkeen ruoanlaitto ja lasten vaatteiden yms laittaminen valmiiksi päiväkotiin seuraavaksi aamuksi, pyykit ja muut. Ja lasten kanssa yritän siinä samalla viettää myös muutaman hetken. Vapaapäivät menevät minulla kotitöiden ja lasten kanssa, miehellä sängyssä tai sohvalla maaten kännykkää ja tv:tä katsellen. Ja silti, minä olen se, jonka pitäisi miehen mukaan järjestää aikaa miehen kanssa olemiseen. Ja asiassa on vielä sekin puoli, että mies ei halua, että viemme lapsia kellekään hoitoon. Itse näen, että ainoa vaihtoehto siis olisi, että mieskin tekisi kotona jotain, että jäisi minullekin aikaa vaikka olla hänen kanssaan joskus. Mutta häntä ei kiinnosta kotityöt, ei lapsien kanssa oleminen, ei mikään. Kaipaa kai aikaa, kun lapsia ei ollut. Lasten myötä minun kotitöiden määrä on vain kasvanut, kun mies on pikkuhiljaa siirtänyt kaikki pienetkin työnsä minun tehtäväksi.
En tiedä oikeasti, mitä tekisin. Mies ei näe mitään vikaa itsessään. Mutta hänen mielestään minun pitäisi olla taikuri, joka yksin hoitaa kaikki ison talon työt sisällä ja ulkona, lapset ja ansiotyön. Asiat pitäisi hoitaa, mutta se ei saisi näkyä missään. Minulla pitäisi olla tuntikausia päivässä aikaa miehelle.
Tänäänkin hän haukkui minut ennen, kuin meni nukkumaan. Hänen mielestään kaikki on minun syytäni. Ja minun pitäisi ehtiä tekemään enemmän ja nopeammin työni, että jäisi aikaa viihdyttää miestä. Mutta silti hän ei ole valmis auttamaan missään. Olen loppuun väsynyt tähän tilanteeseen.
Haukuttu vaimo
22
599
Vastaukset
- Mieslll
Miehen hormonitaso laskee kun hän saa jälkikasvua.
Olen huomannut miten olen tullut hieman alakuloiseksi. Yritän piristää itseäni urheilemalla jotta jaksaisin olla tarmokas lapsen ja kodin suhteen. Pienen lapsen synnyttyä tulee parisuhteeseen usein suuri muutos, pitää olla isä ja äiti, ei olla enää niin rakastavaisia mies ja nainen. Molempien rooli muuttuu. Tilanne on haastava sekä naiselle että miehelle. Mies saa energiaa jos nainen pitää "miehisistä tarpeista" huolta mutta nainen voi tehdä niin jos on levännyt, virkeä ja onnellinen. Naisen onnellisuus tulee usein myös siitä miten mies käyttäytyy, tukee ja auttaa, jopa johtaa perhettä eri tilanteissa.
Pienten lasten kanssa tulee parisuhteeseen aina enemmän haasteita.
Tänä aamuna siivosin jo hieman ja vaimo lähtee töihin. Yritän parhaillaan keksiä jotain uutta piristävää ja kehittävää touhuamista lapsen kanssa. Itsensä saa onnelliseksi jos pystyy pitämään muut onnellisena. - ukuk
Ärsyttävä mies. Kuinka siedät tuollaista?
- realiteettiä
Minkälaisin perustein olette perustaneet perheen ? Oletteko vain tavanvuoksi ajautuneet osaan .
- 7676
Mitä väliä? Tilanne ap.lla on se mikä on, riippumatta suhteen perusteista.
Ja voin kertoa, ettei ap ole ainoa, joka on joutunut huonoon osaan. Useinkin perhe perustetaan sulassa sovussa pitkän yhteiselon jälkeen. Molemmat ovat luvanneet hoitaa perhettä ja kotia yhdessä. Jostain syystä niin ei vain tapahdu. Kun niin ei tapahdu on turhaa miettiä miksi tähän on tultu, vaan sitä miten tilanne korjataan. - 7676
"vaan sitä miten tilanne korjataan."... lisäys: vai voiko sitä korjata.
- flglhljljljljljljljlj
Oliko mies pitkä, hyvässä asemassa, huomattavasti nuorempi kuin sinä, muulla ei ollut väliä suhteen alussa?
- 7676
Tee selväksi, että sinua ei haukuta! Se on vähintä mitä mies voi tehdä, pitää turpansa kiinni, ellei edes tee mitään kotitöitä. Eri asia sitten, riittääkö se. Tuollaisen miehen kanssa kun ei voi olla hyvä olla. Mies pitäisi saada ymmärtämään muuttamaan asennettaan ja toimintaansa. Lienee vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
Itse eroaisin. Olisin jo eronnutkin. Jäämällä tuohon annat miehelle hiljaisen hyväksynnän typerästä käytöksestään. - 95488493
Tee elämän inventaario. Mitä kykenet jaksamaan? Älä ylitä rajojasi. Sitten selvität, mikä kuvio olisi paras lapsillesi. Laskelma ei ole helppo, koska jos eroatte, mies vie lapsesi puoleksi ajaksi äitipuolen hoitoon.
Mieti, olisiko elämäntavassanne jotain riisuttavaa. Voitko esim. laskea radikaalisti kotinne siisteystasoa? - Niinsevaanmenee
Ymmärrän kun olen kokenut saman, mutta lopuksi ukolla olikin sivusuhde joka ymmärti ukkoa täysin mitenkä paska akka sillä on ja elämä ja se vielä kun akka ei ymmärrä miestä. Huipunta olikin se että tämä salarakas syytti minua pettäjäksi kaiken keskellä.
Kannattaa miettiä mitä todellakin elämältä haluaa. - Parisuhdemies-
Miehes on surkea luuseri. sama kun et olis miehen kanssa ollenkaan koska yksin joudut kaikki tekemään.
- B.urje
Muuta lasten kanssa kerrostaloon. Jos olisit yh saisit kunnalta lastenhoitoapua. Eli miehestä on vain haittaa.
- flglhlj
Rivitaloon ei saa muuttaa?
- jngioså
flglhlj kirjoitti:
Rivitaloon ei saa muuttaa?
Näsäviisas.
Kerrostaloasuminen helpoin kaikista. Rivitalossakin pitää pitää kunnossa etu- ja takapiha. Jos älysit..
- mies42--
Ei ole pakko olla miehen kanssa joka haukkuu. aina voi erota mutta sinä päätät että haluatko olla kusipäisen miehen kanssa joka on luuseri joka ei edes sinua rakasta. Oletko liian heikko eroamaan, et sinä tarvii miestä joka ei auta sinua kotitöissä , eikä lapsen hoidossa eikä missään. Tuo ei ole rakastava suhde. Itse auttaisin, olen hoitanut veljeni lasta monen monta kertaa. Aiotko tosiaan olla surkean miehesi kanssa loppuelämäsi joka ei auta sinua eikä edes rakasta sinua.
Tee selväksi että jos asiat ei muutu, ukko saa mennä !
- Pelastaudupesueesikanssa
Hyvä ap, kirjoituksesi on kuin minun kirjoittamani ja olen todella pahoillani tilanteestasi. En osannut erota itse ennenkuin pakon edessä kärsittyäni ja toivottuani turhaan lähes parikymmentä vuotta, että tilanteemme olisi muuttunut ja lapset olisivat saaneet rakastavan, välittävän ja huolehtivan isän. ÄLÄ sinä elättele tyhjiä toiveita vaan totea tosiasiat ja lähde lapsinesi elämään parempaa elämää, jossa jatkuva rakkauden puute saanee sinutkin lyhistymään ja tuntemaan itsesi vyosikymmeiniä vanhemmaksi kuin oikeasti olet, kuten se teki minulle. Minä odotin ja toivoin niin kauan, että menetin ainakin kymmenen vuotta elämästäni hukkaan ja koen, että sinä aikana vanhenin niin, etten pääse enää kunnolla jaloilleni enkä, varsinkaan, ole enää siinä iässä, että voisin löytää itselleni uuden, kunnon puolison jakamaan elämääni keski-iässä, vaan elän lasteni kanssa ruuhkavuosia yksin ja ehkä sitten vanhana löytyy joku rinnalleni jakamaan elämäniloa kanssani.
- Pelastaudupesueesikanssa
Korjaus: Älä sinä elättele tyhjiä toiveita vasnntotes tosiasiat ja lähde lapsinesi elämään parempaa elämää nykyisestä tilanteestasi, jossa rakkauden puute ...
- köyhyli
Jep! Sama homma täällä. Kolmen lapsen äiti,nyt työttömänä,mutta työssä ennen kolmatta lasta.Mies on muuttunut ihan mahdottomaksi.Pettämisestä on jäänyt kerran kiinni jo,epäilen että sama meno jatkuu vaan. Yksin teen kotityöt.Mies hoitaa miesten työt ja täyttää tiskikoneen.Hänen mielestä se on maailman suurin kotityö.Yksin siivoan,hoidan pyykit,käyn kaupassa,teen ruoan,mies joskus muutaman kerran vuodessa.Kaikki lasten koulut ja kerhot yms.asiat äiti hoitaa.Mulla ei ole aikaa levolle koskaan.Lisäksi kolmosemme on HYVIN vilkas,eli koko ajan menossa jonnekin ja pahat mielessä,esim.syö jotain pahaa,tekee pahaa,sotkee tms. Ennen sain muutaman vapaapäivän itselle esim.kun mies oli lomalla niin sain 2-3 pv.omaa lomaa,näistäkin mies kyllä yritti luistaa,nyt ei ole lomaa ollut pariin vuoteen. Lisäksi rahat on todella loppu aina.Miehen rahat on nyt aina menneet johonkin muualle kuin tähän perheeseen.Maksaa kyllä lainan ja laskut siis sähkö,vesi,roskat.Hänellä myös palkka,joten luonnollista..Minä maksan kaiken muun lasten kulut,ruoat omat laskut,auton menot. Koskaan mies ei ehdota,että perheenä mentäis johonkin tai tehtäisiin jotain kivaa yhdessä,esim.lähdetäänkö lomalle etelään? Tai huvipuistoon.Mun pitää aina järjestää/maksaa kaikki.Jos on juhlat,synttärit,joulut.Minä maksan,hankin lahjat,kuuset,ruoat. Mies viettää aikansa sohvalla torkkuen,netissä,chatissä,facessa. Ja jos pitäisi mennä ystävien kanssa johonkin,esim.mökille ei halua koskaan lähteä,vaan aina maristaan en jaksa,ei nyt viitsis tms.Koskaan ei ajattele,että hei tosi kiva meidän lapsille jotain hauskaa mennään vaan.Itse mietin kaiken aina lapset edellä. Joskus tietty ärsyttää/väsyttää kun aina saat kaiken tehdä YKSIN.ja silti vaan haukutaan,koskaan ei kehuja tule. Anteeksi pitkä selostus.Olen myös alkanut masentua,tähän rahattomuuteen/ilottomuuteen.Töitäkään ei saa vaikka kaikkeni olen yrittänyt.
- köyhyli
Lisään vielä edelliseen kirjoitukseen,että p_neminen miehelle kyllä kelpaa,nimenomaan ei r_kastelu vaan p_neminen.Mutta minä en tuommoiselle anna enää ikinä. En enne kuin meno muuttuu,ja alkaa panemaan perheen ensiksi.
- MiesJotaSaaHaukkua
Eikös Popeda laula "silloin pitää panna kun panettaa".
Kolmen lapsen äidillä on yleensä jo vähän henkisesti väsynyt olo ettei sitä seksiä oikein jaksa ajatella vaikka mies siivoaisi, tiskaisi, hoitaisi lapsia.
Jospa se luoja on jotenkin muokannut meitä ihmisiä siten etteivät ne seksuaaliset halut ole aivan pinnalla kun on kolme pientä lasta?
Miehet(kuten minä) emme aina ymmärrä miksi suhde muuttuu laimeampaan suuntaan kun lapset ovat syntyneet mutta kyllä se muutos tapahtuu aina molemmissa. Molemmat odottavat jotain ihmeellistä ja unohtavat nauttia monesta normaalista jokapäiväisestä hyvästä asiasta. Negatiivisyys nostaa aina jalkojaan tekipä mitä teki?
Pitäisi olla jo hyvillään että on mies joka hoitaa myös perheen taloutta, onhan niitä vätyksiä jotka eivät sitä tee. Eivät tee paljon muutakaan. Etsitäänpä yhdessä niitä mukavia puolia puolisoistamme, itse olen monta hyvää asiaa löytänyt vaimostani vaikka ei se kipinä nyt ihan samalla tavalla enää roihua.
Yritetään nyt jaksaa siellä ja hei, be carefully out of there by hill street blues. Järki mukana myös parisuhteessa.
Aluksi säälitti ja sitten kiukuttamaan ja suorastaan raivostuttamaan varsinkin, kun luki köyhylin tarinan vielä päälle.
Näitä valittajanaisia on suomi täynnä. Mies sitä mies tätä ! Naisen onnellisuus on aina miehen vastuulla.
"Lisäksi kolmosemme on HYVIN vilkas,eli koko ajan menossa jonnekin ja pahat mielessä,esim.syö jotain "
Kolme lasta tuollaisen miehen kanssa! Oletko tyhmä vai idiootti! Ymmärrän jotenkin, että yhden erehtyy tekemään, mutta että 3 kpl.
"Kolmen lapsen äiti,nyt työttömänä" Mies hoitaa miesten työt ja täyttää tiskikoneen. Hänen mielestä se on maailman suurin kotityö. Yksin siivoan, hoidan pyykit,käyn kaupassa,teen ruoan,mies joskus muutaman kerran vuodessa."
Jos olet työttömänä kotona, niin sinun kuuluukin hoitaa nuo työt ja enemmän.
"Maksaa kyllä lainan ja laskut siis sähkö,vesi,roskat.Hänellä myös palkka,joten luonnollista..Minä maksan kaiken muun lasten kulut,ruoat omat laskut,auton menot."
Ei kuulosta ollenkaan kohtuuttomalta jaolta.
"Lisäksi rahat on todella loppu aina" "Koskaan mies ei ehdota,että perheenä mentäis johonkin tai tehtäisiin jotain kivaa yhdessä,esim.lähdetäänkö lomalle etelään? Tai huvipuistoon."
Tajuatko noiden kahden lauseen ristiriidan?
No oli miten oli. Näistä kahdesta tekstistä pitäisi tehdä varoitus Suomen naisille . Ota elämä omiin käsiisi. Opiskele, hanki kunnon ammatti ja tulot , niin et ole riippuvainen miehestäsi.
Ainoaksi neuvoksi voin sanoa, että ottakaa elämästänne vastuu. Ajatelkaa millaisen mallin lapsenne saa teistä. Kukaan muu ei tule teidän elämää muuttamaan, kuin te itse. Monen silmissä elätte unelmaa, kun on omakotitalo, lapset ja työssä käyvä mies jne.
Puuh en jaksa!- äitykkä
Älä anna itseäsi tallata,vaadi kotityöt puoliksi.Sinullakin pitää olla aikaa rentoutua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372584
- 502350
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle492202Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3321912- 1311611
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161485Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71338Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101187- 411095
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661066