siellä kokonaiset 33 kuskia vääntää.. aika hienoa seurata!
Rotax Lentola
28
1703
Vastaukset
- Einappaaenää
Ja kiitos kai kuuluu Suomen kartingin pelastajalle. Olkaahan ylpeitä siitä että olette saaneet tuhottua hienon ja ehdottomasti halvimman sarjan erään Mikko nimisen henkilön agressiivisen markkinoinnin johdosta näilläkin Suomi 24 palstoilla.
- RottaBoy
Helppo syytellä.. Rotax ehkä halvahko, mutta ei siinä mitään erityisen hienoa :-D
- Jfldlsis
Kyllä Rotax tuhosi itse itsensä.
Ja suomessa maahantuoja auttoi parhaansa mukaan.- JLT
KYLLÄ. PISTE.
- mietteitä
Kyll se sarjapromoottori nimimerkin takana näillä palstoilla melkoista palopuhetta pitikin Tikkiksen touhuista. Lisäksi kertoili näitä samoja satuja ympäri suomea, miten X30 on edullisin ja tasavertaisin luokka suomessa. Kone siirtyy mukana aina kun luokka vaihtuu isompaan, päivityksiä ei tule ja on todella huoltovapaa moottori. Jopa euroopassa useammat maat siirtymässä X30 luokkaan, kovin on vain markinaali luokka siellä. Rotax elää ja voi hyvin kansainvälisestikin.
Milloinkahan porukat tajuu totuuden rahastamisesta yksityisen kisajärjestäjän taskuun.
Eipä taida olla ihan tasavertainenkaan, kun pitää lähteä bensojen kanssa sekoileen. Renkaan pehmentimien haju joidenkin huoltajien mukaan leijailee varikoilla ja kukaan ei puutu asiaan. - rotaxtoimii
eiköhän tilanne tästä tasaannu, Tiikkaiselle voidaan siirtää slogan- rakkaudesta lajiin...vai pyörittäisikö Mikko 35:lla kuskilla sarjaa? no ei!
englannissa alkaa jo x-hypetys jäähtymään, juurikin moottorin ylläpidon kalleuden vuoksi, suomi tulee hetken päästä perässä ja tilanne tasoittuu, varsinkin jos Tikis hiukan muuttaisi moottoripolitiikkaa, tai saadaan uusi rotax- maahantuoja... - Ihanitseaiheutettua
Rotax kusi omiin muroihinsa vuosia suosien maahantuojan tiimiä ja Kotkan poikii ilman siipii. Sitten porukka kyllästy kusen makuun. Siinä se mitä tapahtui kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tilaus jollekin muulle oli olemassa. Tässä on lopputulos. Siihen on muiden maiden sarjoja turha sotkea. Tämä soppa keitettiin täällä.
- spsodopusi9d
mitäs sitä täällä itkee...sähköpostia ja kirjeitä tai vaikka kirjekyyhkyjä itävaltaan maahantuojan vaihtamiseksi...ei se tästä ainakaan huonommaksi voi mennä...
- Äx45
Hoonatkaa Hoonatkaa... Kyl sitte lähtee
- IamEngine
Kyllä kerran kesään pittää hoonata. Halavin ja tasapuolisin on X30 ollu mitä me ollaan ajeltu. Mutta kukaan ei pakota ketään ajamaan ja kaikki saa valita ihan just sitä mitä haluaa. Jos ei olis IAMEe Suomessa, niin ulkomaille pitäis suunnata ..Vaikka Viron puolelle..
- halpuutus
Halvin?? nyt kannattaa miettiä millasta paskaa sieltä suusta päästää. Laitahan sarjat mitä olette ajaneet nyt kun rupesit avautumaan. Tuo sun väite ei voi pitää paikaansa mitenkään. Tai sitten te ootte oikeasti alottanu vesijäähdytteisistä autoista ja sitä ei taas usko kukaan. joten äläppä poika puhu paskaa.
- IAmEngine
En ole poika
- iameisshitt
IamEngine kirjoitti:
Kyllä kerran kesään pittää hoonata. Halavin ja tasapuolisin on X30 ollu mitä me ollaan ajeltu. Mutta kukaan ei pakota ketään ajamaan ja kaikki saa valita ihan just sitä mitä haluaa. Jos ei olis IAMEe Suomessa, niin ulkomaille pitäis suunnata ..Vaikka Viron puolelle..
ajaa voi vaikka vesikelkalla, se on halpaa...jos ajatte iamella kilpaa, et ole koskaan ihmetellyt jonoa telttaan jossa hoonivehkeet suihkii koko viikonlopun? taikatsellut, miten mäntäkauppa käy? ja starttiosat vaihtaa omistajaa?? iamessa ei ole mitään halpaa, huonoa laatua kyllä...ja uskovaisia asiakkaita...kyllä asiat valkenevat teillekin pikkuhiljaa...
- I4MEngine
ei oo tarvinnu hooniin jonotella. Kaks kertaa hoonattu ja vaihdettu mäntä, toinen tehtiin ihan vaan varmuuden vuoksi. Muuta ei ole tarvinnu korjata eikä vaihtaa. Tällä aateltiin mennä loppukausi, jos ei mitään ihmeitä.. Kyllä mä silti omaksi harrasteluvehkeeks ostasin Rotaxin, niin sillä vois ajella loppuelämän ajot melkein huoltamatta.. paitsi tietysti pitäs ostaa joka vuosi evopäivitykset ja uudet sylinterit. Mutta muuten olis käyttövarma peli.
- öoefihei
I4MEngine kirjoitti:
ei oo tarvinnu hooniin jonotella. Kaks kertaa hoonattu ja vaihdettu mäntä, toinen tehtiin ihan vaan varmuuden vuoksi. Muuta ei ole tarvinnu korjata eikä vaihtaa. Tällä aateltiin mennä loppukausi, jos ei mitään ihmeitä.. Kyllä mä silti omaksi harrasteluvehkeeks ostasin Rotaxin, niin sillä vois ajella loppuelämän ajot melkein huoltamatta.. paitsi tietysti pitäs ostaa joka vuosi evopäivitykset ja uudet sylinterit. Mutta muuten olis käyttövarma peli.
kuten sanottu, ajaa voi millä vaan...tuolla huollolla iame ei mene mihinkään, tai sitten ajat 3h vuodessa...muutama tunti ilman hoonia, ja vesiptkesta tehty sylinteri on ovaali, siinä sitten ostat uusia sylintereitä, eivätkä edes ole sen parempia kuin entisetkään...rotaxin päivitykset ovat kaikki vieneet moottoria eteenpäin, kulkupuolessakin mutta etenkin tasaisuudessa...toimintavarmuus on siinä ollut aina ihan eri tasolla kuin muilla...
- IAmEngine
aika hyvin on kulkenut tai sitten kuski paikkaa hanskalla enemmän kuin muut .. Pitäähän koneet huoltaa, mutta ei sillä jatkuvalla hoonaamisella saavuta mitään .. Ollaan me rotaxeillaki ajettu, mutta niissä oli niin isoja eroja koneissa, että ei siinä ollu mitään järkee .. ehkä nyt tilanne parempi, mutta ei taida pelastaa sarjaa enää ..
- Enema
Mekin ollaan Rotaxilla jokunen kisa pöristelty. Ei tarvi enää pöristellä, se vastaa tasaisuudeltaan Rakettia. Taitaa olla myös valmistustekniikka sylinterissä sama.
- Palopuhes
Eipä ole tilanne SM-sarjassa yhtään sen parempi kuin Rotaxissa. SM sentään on alkanut tai oikeastaan joutunut "pakon" sanelemana kehittämään julkisuuskuvaansa enemmän kuin koskaan.
SM-koostetta katsoessa ei voi kuin ihmetellä, mitä on AKK:ssa ajateltu kartingin osalta. Ilmeisesti kaikki juontaa juurensa vuosien takaiseen taloudelliseen tilaan, kun AKK:n talous sakkasi. Se näkyi kentällä mm. siten, että AKK:n lajiryhmän jäseniä ei näkynyt enää kisapaikoilla, vain tietyissä kilpailuissa. Yhteys kenttään katosi. AKK saneerasi talouttaan ja karsi ne "ei tuottavat" lajit pois. Tuottavat lajit laitettiin OY:n alle ja loput RY:n alle. Vuosien työllä AKK on saanut talouttaan kuntoon, mikä näkyy mm. tilinpäätöksissä. Tosin se kesti liian kauan ja kaupalliset toimijat toivat suomeen uuden sarjan Rotax. Kiitos Tiikkaisen, alkuvuosien kehitysten jälkeen sarja kukoisti ja sarjassa oli paljon kuskeja. Valitettavasti jo silloin puhuttiin, että vain maahantuojan siipien huomassa olevat kuskit pärjäävät. Ja pärjäsihän ne mutta kyllä siellä isä/poika tiimit laittoi kampoihin kohtuu hyvin. Siihen aikaan luokkaa oli halpa ajaa koko kausi. Silloinkin kovaa puhetta käytiin Rotax vs AKK SM-sarja ja Rotaxia oltiin hautaamassa monet kerrat.
Kaikella on vain elinkaarensa ja jos paikalleen jää, kuten AKK ja Rotax, ja tervettä kilpailua ei ole tuomassa kehityspaineita, alkaa sarja kuin sarja kuolla hiljalleen. Nyt on ollut jälleen kiva seurata miten X30 on raivannut tiensä Suomeen ja kasvanut Suomen suurimmaksi karting-sarjaksi. Idea on hyvä, ja jotain sellaista mitä Suomessa ei ole vielä koskaan nähty. X-sarja on asettanut Suomessa kartingille aivan uudet suuntaviivat ja nyt jos koskaan Rotax ja AKK pitäisi ottaa siitä hyöty irti. Molemmille riittää kuskeja, kunhan teette sarjoistanne mielenkiintoisia.
SM-koostetta katsoessa ei voi kuin olla "tippa" silmässä, miten SM on kuollut kyläkisojen kokoiseksi kilpailutapahtumaksi. Kuitenkaan se ei vähennä yhtään SM:n osallistuvien kuskien taitoa tai arvo tai järjestäjän ammattitaitoa. Kuskit ajavat kuitenkin kovaa, tosissaan ja radalla nähdään aitoa kamppailua sijoituksista. Samoin Rotaxissa ja X30-sarjassakin. Näistä kuitenkin X30-sarjaa on mielenkiintoisempi seurata livestream-lähetyksenä ja paikanpäällä.
Rotaxin suunta näyttää olevan asettuminen AKK:n siipien huomaan. Jos kehitys on saman suuntaista, kuin muissa luokissa, jotka AKK on ottanut "siipiensä suojaan", sarja kallistuu entisestään. Näin on tapahtunut kaikilla sarjoilla, jotka on otettu AKK:lle!
Mielestäni näiden kolmen tahon olisi syytä istua alas ja tehdä yhteistyötä. SM-sarjaan pitää saada lisää kuskeja vaikka luokkia lisäämällä. Olisiko ratkaisu se että SM:ä ajaisi myös Rotaxit (kuten nyt näyttää siltä) ja X30 luokkia? Kaikille annettaisiin SM arvo tai sitten Rotaxille ja X30:lle muu titteli. Auto on samanlainen mutta koneet eri. Sama asia mm. koppiautopuolella. Seuraava isompi kiista olisikin sitten talous, miten munat korista jaetaan. Ja se jos jokin aiheuttaa ja on aiheuttanut useammankin sarjan loppumisen suomessa jatappanut yhteistyön kehittämisen.
Jos oikein olen ymmärtänyt, ovat ihmis-suhteet tulehtuneet Rotax-AKK-X30 rintamalla. Jotain orastavaa positiivista on ilmassa Rotax-AKK linjalla. Mutta valitettavasti turhan usein ovat sarjat kuihtuneet myös ihmis-suhteiden kärjistyttyä. Politikointi, jota ilmeisen on paljon katto-organisaation oksilla, vaikuttanee asiaan vahvasti. Jokainen johtaja haluaa laittaa sen oman kädenjälkensä kaudeltaan ja AKK:ssa se on nähtävissä talouden positiivisena kehityksenä, joskin isoja ja vaikeitakin päätöksiä on pitänyt tehdä. Suosittelisin istumaan näitä tahoja yhteiseen pöytään. X30 on näyttänyt tien todistettavasti. Tietoa sekä taitoa näyttää löytyvän, osallistujamäärät kertokoon viestin jos ei muuten ymmärrä.
Paljon mustamaalataan kaupallisia toimijoita tai tiimipäälikköiden vaikuttamista päätöksiin. Hyvä on kuunnella "asiantuntijoita", koska kentältä asiakasrajapinnasta ei ole ketään tietoa kyselemässä paikan päällä. Ja vaikka palautetta antaa ei sitä kuunnella tai se määritellään "kohinaksi". Suomessa on kuitenkin muutamia kaupallisia tiimejä, joista yksi näkyy kansainvälisesti ehkä eniten, tai pitää melua eniten taatakseen näkyvyyden. Lajin kannalta olisi parempi, että meillä olisi useampi tiimi viemässä kuskeja ulkomaille ajamaan kilpaa ja hakemaan kilpailukokemusta muissakin sarjoissa kuin OKJ tai OK. Paljon pahaa puhetta lukee täältä, että SM on ainoa oikea tie uralla. Se on paska puhetta. Niin Rotaxista kuin X30 sarjoista on mahdollista nousta ajamaan arvosarjoja kansainvälisille kentille. Suomen tiimipääliköiden suhteet eivät vällttämättä siihen riitä vielä mutta kehittyvät koko ajan. Suhteilla on iso merkitys ja kukaan ei voi kieltää sitä, etteikö suomen sarjat, olkoon sitten Rotax tai X30, kehitä kuljettajaa kilpa-ajajana eteenpäin. AKK:n koulutuksessakin on todettu, joissa olen ollut mukana, kaikki ajaminen kehittää, ajakaa ja vielä kerran ajakaa.- IAmEngine
Amen!
- RotaxEngine
Amen!
- åofuerf9e
rotaxit tuskin koskaan saavat SM-arvoa, mutta kilpailuja on pakko AKK:n kanssa järjestää yhdessä, samalla radalla samana viikonloppuna...kumpikaan sarja ei kohta saa ratoja vuokralle, kun reeniviikonlopusta tienaa enempi...yhdessa olisi jo lähes sata kuskia...no melkein ainakin...
- MinunMielipide
"Suomen tiimipääliköiden suhteet eivät vällttämättä siihen riitä vielä mutta kehittyvät koko ajan."
Osittain pitää paikkansa. Mutta onha suomessa kaksi kansainvälisesti tunnettua Teamia, ketkä pystyvät tekemään tulosta Euroopassa. Näyttöjä on ja pitkä kokemus tiiminvetäjillä oma ajajaura takana. Harmi vain, että toimivat pääasiassa OK ja OKJ luokissa joitakin Rotax luokan kisoja.
"Suhteilla on iso merkitys ja kukaan ei voi kieltää sitä, etteikö suomen sarjat, olkoon sitten Rotax tai X30, kehitä kuljettajaa kilpa-ajajana eteenpäin."
Suomen Rotax ja X30 eivät kouli kuskejaan kovinkaan paljon eteenpäin, opettajat vain ajelemaan "siististi". Pelkästään suomen kokemusta omaavat kuljettajat ja teamit, kovin on jäänyt laihoiksi heidän ulkomaan matkat.
Kovuutta pitäisi huomattavasti lisätä, antaa kuskien ajaa jopa "rajustikkin". Kuitenkin niin, että selvät päälleajot ja jarrukikat tulisi karsia pois.
Aikamoisen yllätyksen tulevat kokemaan ne ensikertalaiset suomikuskit euroopasta.
"Suosittelisin istumaan näitä tahoja yhteiseen pöytään." Tätä todella tarvitaan -Rotax, -X30, -AKK, yhteistyö ja eheytys on nyt ajankohtaista ja todella tarpeen.
- Asiaratkaistu
Tämähän olisi helppo ratkaista AKKn eduksi. Akk ottaa SM luokiksi OK-luokkien lisäksi Rotaxin ja X30 ja niille järkevät säännöt.
- zöodirgur
montakos kisaa ne AKK:n ukot ovat suomessa järjestäneet...?
- Dodiii
zöodirgur kirjoitti:
montakos kisaa ne AKK:n ukot ovat suomessa järjestäneet...?
Akk käyttää paikallisia seuroja tekemään työn ja luo muun ympärille. Siten seurat saavat tuloja ja akka rojaltit SM:n pyörittämisestä.
- åoeirgtyur
ja kaikki riskit ovat järjestävällä seuralla, AKK kuorii ensin kermat päältä, ja varmistaa omat tulovirrat, seura kärsii tappiot nahoissaan...hieno kuvio turhalta organisaatiolta...
- aergtqa
Kannattaisi ehkä oikeesti selvittää minkä verran AKK on muuttanut linjaansa tälle kaudelle SM/SJM kisojen kulujen suhteen. On meinaan muuttunut paljon . Seuraystävällisenpään suuntaan. Ei se liitto aina pelkkää paskaa tee
- ytrewq
aergtqa kirjoitti:
Kannattaisi ehkä oikeesti selvittää minkä verran AKK on muuttanut linjaansa tälle kaudelle SM/SJM kisojen kulujen suhteen. On meinaan muuttunut paljon . Seuraystävällisenpään suuntaan. Ei se liitto aina pelkkää paskaa tee
Ja minkähän takia? Hyvä että ovat ottaneet uuden linjan mutta väitän ettei mitkään olisi muuttunut edes tämän vertaa, mitä olemme kauden aikana nähneet, ilman viimeisen kolmen vuoden huomattavaa muutosta karting-kentällä.
Turhan kauan junnattu paikallaan. Työrauha kaikille osapuolille olisi paikallaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268