Nyt pitäis päättää kumman lämmittimen valitsen 8 metriseen moottoriveneeseeni, onko näissä laatu eroja, molemmathan ovat saksalaisia.
Kiitos kommenteista
Eeberi vai Webasto
30
7285
Vastaukset
- eki
kaverillani on webasto,ovat toimineet hyvin,toinen 6 vuotta,toinen 4,pelkästään puhdistushuolto,muuta eivät ole tehneet.
- Inssi
Molemmat lienevät erittäin hyviä ja lähellä toisiaan. Itselläni on Eberin D4 ja vaikuttaa hyvältä tuotteelta. Veneessäni kävi eräs purjehtija ja hänellä on Webasto ja on ollut siihen myös tyytyväinen, mutta sanoi kylläkin nyt valitsevansa Eberin jos ostaisi ja syynä oli jokin Webaston tehoalueisiin liityvä piirre joka hänen mielestään on Eberissä paremmin toteutettu. Erot aika pieniä arvelen, ota kummasta saat paremman tarjouksen, molemmat varmasti hyviä vaihtoehtoja.
- Skippari
Itselläni on ollut 6 vuotta Webasto ja ongelmia on ollut toiminnassa jonkun verran.Seuraava lämmitin on varmuudella Eberspächer.
- safire
olen ajatellut ostaa lämmittimen veneeseen joko webasto tai eberi mut olen myös katsellut venenäyttelyssä ja netistä SAFIRE lämmittimiä . monet kehuvat niitä mut kukaan ei ole vielä haukkunut ,ovat hiljaisia ja vähän virtaa vieviä
hinta on lähes samaa ps. taidan kallistua safiren kannalle . kertokaa kokemuksia safiresta- lämpö
vanhoja viestejä taitaa olla edellisellä sivulla.otsikolla Webasto.
- parempi
Safiressa taitaa olla toiminta jossa lämmitin pitää lämpötilan termostaatilla tasaisena. Lämmitin ei siis missään tilanteessa sammu vaan puhallin hiljenee. Sähköä kuluu eniten juuri käynnistykseen, itse lämmitin toiminta ei vie kuin ampeerin
- lämpö
parempi kirjoitti:
Safiressa taitaa olla toiminta jossa lämmitin pitää lämpötilan termostaatilla tasaisena. Lämmitin ei siis missään tilanteessa sammu vaan puhallin hiljenee. Sähköä kuluu eniten juuri käynnistykseen, itse lämmitin toiminta ei vie kuin ampeerin
safiressa huonetermostaatti ja taitaapa olla mahdollisuus kahdelle termarille.Pitää webastokin lämmön tasaisena ,mutta se hemmetin puhallin pyörii hiljaa vaikka ulkona olisi kolmekymmentä lämmintä.Kaikki lämmittimet ottavat suurimman kulutuksen käynnistys vaiheessa.En kylläkään pitäisi virran kulutusta ongelmana jos akut ovat kunnossa.
- Markus
lämpö kirjoitti:
safiressa huonetermostaatti ja taitaapa olla mahdollisuus kahdelle termarille.Pitää webastokin lämmön tasaisena ,mutta se hemmetin puhallin pyörii hiljaa vaikka ulkona olisi kolmekymmentä lämmintä.Kaikki lämmittimet ottavat suurimman kulutuksen käynnistys vaiheessa.En kylläkään pitäisi virran kulutusta ongelmana jos akut ovat kunnossa.
Mikäli päädyn Eberiin myös se asennetaan termostaatin taakse joka pitää kuulemma lämmön tasaisena, ulostuloja tulee kolme, keulapiikki, mid cabin, ulkotila.
Olen hiukan kallistumassa siis Eberiin kyseessä kun on "bensa vene" joten lämmitinkin on besa sellainen ja Eeberillä on ainakin vankka ja pitkä kokemus nimenomaan bensalla toimivista puhallus lämmittimistä. - Pilot 22
Markus kirjoitti:
Mikäli päädyn Eberiin myös se asennetaan termostaatin taakse joka pitää kuulemma lämmön tasaisena, ulostuloja tulee kolme, keulapiikki, mid cabin, ulkotila.
Olen hiukan kallistumassa siis Eberiin kyseessä kun on "bensa vene" joten lämmitinkin on besa sellainen ja Eeberillä on ainakin vankka ja pitkä kokemus nimenomaan bensalla toimivista puhallus lämmittimistä.Harkitsisin kyllä diesellämmitintä vaikka kone onkin bensalla.Omassani on bensakone ja lämmitin toimii löpöllä(webasto).Lämmittimelle on oma peräprutkun tankki jolle löytyy melko varmasti paikka useimmissa veneissä.Kulutus on melko pientä joten kovinkaan usein ei tarvi tätä tankata.On huomattavasti turvallisemman oloinen vehje dieselkäyttöisenä eikä hintaeroakaan ole paljon verrattuna bensalaitteeseen.
- Markus
Pilot 22 kirjoitti:
Harkitsisin kyllä diesellämmitintä vaikka kone onkin bensalla.Omassani on bensakone ja lämmitin toimii löpöllä(webasto).Lämmittimelle on oma peräprutkun tankki jolle löytyy melko varmasti paikka useimmissa veneissä.Kulutus on melko pientä joten kovinkaan usein ei tarvi tätä tankata.On huomattavasti turvallisemman oloinen vehje dieselkäyttöisenä eikä hintaeroakaan ole paljon verrattuna bensalaitteeseen.
Niin käyhän se tietysti noinkin, kyllähän se bensalämmitin kieltämättä vähän arveluttaa, toisaalta autoissahan kyllä ovat toimineet hyvin.
Ajattelin sitä helppoutta kun ottaisi polttoaineen suoraa veneen omasta bensatankista, mutta eihän se kyllä ihmeellistä tankkia tarvitse sille löpöllekkään.
Kiitos vinkistä - lämpö
Markus kirjoitti:
Niin käyhän se tietysti noinkin, kyllähän se bensalämmitin kieltämättä vähän arveluttaa, toisaalta autoissahan kyllä ovat toimineet hyvin.
Ajattelin sitä helppoutta kun ottaisi polttoaineen suoraa veneen omasta bensatankista, mutta eihän se kyllä ihmeellistä tankkia tarvitse sille löpöllekkään.
Kiitos vinkistäminäkin harkitsisin vakavasti sitä dsl lämppäriä.Autojen lämmittimet ovat useasti huomattavasti pienempiä ja ovat päällä pieniä aikoja ja ovat valvonnan alla useasti.Veneessä ne ovat käytössä tunti tolkulla ja itse pitää nukkua vielä sisällä.Pitääkö nuo uudet bensalla toimivat lämmittimet käynnistyessään vielä semmosen vaimean tömähdyksen kun polttoaine syttyy, kun muistelen omistaneen eberin autoon tarkoitetun bensa lämmittimen niin se syttymis vaiheessa tömähti aina.On vaan ikävä yöllä kuunnella jos se käynnistyy vaikka 10 kertaa kun termari katkoo.Tosin bensa lämmitin syttyy ja sammuu nopeammin kun diesel vastaava kun jää hehkutus vaiheet pois.
- M/M
Molemmat varmasti hyvä valinta. Itse laitteita asentaneena kallistuisin ehkä Webaston puolelle,makuasioita loppupeleissä.=)
En ole varma millainen ajastus/muu ohjelmointi venekäytössä on yleinen, onko samanlainen kello ohjelmointi kuin mitä autoissa on. Jos on samat kellot on Eberschbächerissä paremmin ja laajemmin ohjelmoitavissa oleva ajastus. Tod.näk. toimivat veneessä termarilla ns. koko ajan eikö?
Makuasioita kuitenkin mielestäni nuo merkki jutut. Laadukkaita laitteita molemmat.- Bera
Kävin itteki messuilla katsomassa kaikki laitteet ja Safire teki vaikutuksen. Ongelma vaan Finnmaster 7050 veneessa on nuo mitoitukset. Laite on niin iso että Sakut taitaa viedä voiton. Eipä niissäkään isompia puutteita ollut ja kompakti koko miellytti.
Marinealla hyvä hinta Webastolle, saako Eberiä mistään samaan hintaan? Ja mistä saisi hyvän asentajan Hesassa?
Bera - JRxxx
Bera kirjoitti:
Kävin itteki messuilla katsomassa kaikki laitteet ja Safire teki vaikutuksen. Ongelma vaan Finnmaster 7050 veneessa on nuo mitoitukset. Laite on niin iso että Sakut taitaa viedä voiton. Eipä niissäkään isompia puutteita ollut ja kompakti koko miellytti.
Marinealla hyvä hinta Webastolle, saako Eberiä mistään samaan hintaan? Ja mistä saisi hyvän asentajan Hesassa?
BeraEi taida samanhintainen Eber onnistua, puhuttamani kauppiaat ovat menneet vähän hiljaisen oloisiksi, kun Marinea Weba-hinta on mainittu.
Itse tein taannoin ratkaisun Webaston hyväksi, perusteina oli lähinnä hinta ja ne mainitsemasi Safiren mitat.
Sarvastolla on Nallen Venehuolto-niminen paja, joka sekä myy että asentaa sen Eberin. Sitä en tiedä, suostuuko asentamaan esim. muualta ostettua Webastoa (miksei sinänsä, saman rahan kai niistäkin työtunneista voi velkoa). Mukavantuntuinen kaveri ja kuulopuheet mainostavat osaavaksi. - qqqqqqqqqqqq
Bera kirjoitti:
BeraKuinka Safire vakuutti? Kerro lisää.
Safire on niin kotikutosen oloinen suurten valmistajien laitteisiin verrattuna. Safire on wallaksen peruja. Muistaakseni yksi wallaksen suunnittelijoista perusti oman puljun ja kehitti oman lämmittimen Safiren.
Itse olen Safiresta kuullut hyvää, mutta ei se kovin vakuuttavalta näytä.
Nallen Venehuolto on asiallinen. Positek, jos suostuvat moottorikiireiltään tekemään. - Kassu q
qqqqqqqqqqqq kirjoitti:
Kuinka Safire vakuutti? Kerro lisää.
Safire on niin kotikutosen oloinen suurten valmistajien laitteisiin verrattuna. Safire on wallaksen peruja. Muistaakseni yksi wallaksen suunnittelijoista perusti oman puljun ja kehitti oman lämmittimen Safiren.
Nallen Venehuolto on asiallinen. Positek, jos suostuvat moottorikiireiltään tekemään.Monta vuotta käytin Webastoa ei se huono ollut, mutta vielä parempana pidän Eberiä jota sitäkin on jo tullut käytettyä muutama kesä.
Bensa versioita on ollut eikä ole kokemusta dieseleistä. - safire
qqqqqqqqqqqq kirjoitti:
Kuinka Safire vakuutti? Kerro lisää.
Nallen Venehuolto on asiallinen. Positek, jos suostuvat moottorikiireiltään tekemään.kovasti ole kuullut safirea kehuttavan .
kehuvat todella hiljaiseksi, vähän virtaa vieväksi ja onhan sillä kahden vuoden takuu - qqqqqqqqqq
safire kirjoitti:
kovasti ole kuullut safirea kehuttavan .
kehuvat todella hiljaiseksi, vähän virtaa vieväksi ja onhan sillä kahden vuoden takuuYmmärsit väärin. Ei ulkonäkö ole tärkeää, mutta rakenteiden jämäkkyys, puhallinmoottorit, palopesät, elektroniikka ym. Safiren ja vallaksen pieni virrankulutus perustuu pikku puhaltimiin ja hehkutulppien sijaan hehkulankoihin. Jos vertaat eberin/webaston sisäkaluja, niin rakenteet ovat toiselta planeetalta. Eberillä/webastolla saa ihan oikeasti lämmintä ilmaa.
Itselläni on ollut wallas 10 vuotta ja eberi 3v. Kummassakin o hyvät puolensa, mutta molemmissa löytyy myös miinuksensa. - Safire mullakin
qqqqqqqqqq kirjoitti:
Ymmärsit väärin. Ei ulkonäkö ole tärkeää, mutta rakenteiden jämäkkyys, puhallinmoottorit, palopesät, elektroniikka ym. Safiren ja vallaksen pieni virrankulutus perustuu pikku puhaltimiin ja hehkutulppien sijaan hehkulankoihin. Jos vertaat eberin/webaston sisäkaluja, niin rakenteet ovat toiselta planeetalta. Eberillä/webastolla saa ihan oikeasti lämmintä ilmaa.
Itselläni on ollut wallas 10 vuotta ja eberi 3v. Kummassakin o hyvät puolensa, mutta molemmissa löytyy myös miinuksensa."Jos vertaat eberin/webaston sisäkaluja, niin rakenteet ovat toiselta planeetalta"
Eli yllämainitun lainauksen kaltaisia heittoja kannattaa näillä palstoilla varoa.
Ikäänkuin kirjoittaja olisi purkanut kaikki nämä lämmittimet atomeiksi
ja verrannut komponentteja keskenään... näillä rekkamiehillä on ilmeisesti
autopuolelta jäänyt asenne näiden autolämmittimien kaikkivoipaisuudesta ! - Seilori
Safire mullakin kirjoitti:
"Jos vertaat eberin/webaston sisäkaluja, niin rakenteet ovat toiselta planeetalta"
Eli yllämainitun lainauksen kaltaisia heittoja kannattaa näillä palstoilla varoa.
autopuolelta jäänyt asenne näiden autolämmittimien kaikkivoipaisuudesta !Mikä h...vetin tarve täällä on monilla kehua Safirea?.Eikös alkujaan kysytty,että Eberi vai Webasto.
- safire
Seilori kirjoitti:
Mikä h...vetin tarve täällä on monilla kehua Safirea?.Eikös alkujaan kysytty,että Eberi vai Webasto.
täytyyhän ihmisillä olla vapaus valita .onhan niitä automerkkiäkin muita kun audi ja mersu jotka varmasti on hyviä. Jos on tullut myös muita merkkejä myyntiin niin nehän voi olla myös hyviä
- qqqqqqqqqq
"Jos vertaat eberin/webaston sisäkaluja, niin rakenteet ovat toiselta planeetalta"
autopuolelta jäänyt asenne näiden autolämmittimien kaikkivoipaisuudesta !Olen tehnyt venehommia ammatikseni ja asentanut, huoltanut, korjannut kaikkea alaan liittyvää.
- rekkamies
autopuolelta jäänyt asenne näiden autolämmittimien kaikkivoipaisuudesta !Autopuolen laitteet ovat likaisimmissa paikoissa, vaativimmissa ympäristöoloissa, ym. Laitteita on tehty kymmeniä vuosia ja todella paljon, joten lastentaudit hioutuvat tehokkaasti pois. Laitteiden suunnitteluun, testaamiseen ym. on mahdollista käyttää enemmän rahaa, johtuen suurista varmistusmääristä. Yksityiskohdat ovat hiotumpia. Komponetit voidaan valmistaa vain sitä tarkoitusta varten, mihin niitä tarvitaan eikä ottaa kompromissiosia, jotka on suunniteltu johonkin muuhun. Valmistusmäärät ovat suuria, joten hinta/laatu kohtaavat paremmin kuin pienemmissä sarjoissa. Autopuolella viranomaismääräykset asettavat laitteille tietyt turvallisuusnormit.
- Kala-kalle
qqqqqqqqqq kirjoitti:
Ymmärsit väärin. Ei ulkonäkö ole tärkeää, mutta rakenteiden jämäkkyys, puhallinmoottorit, palopesät, elektroniikka ym. Safiren ja vallaksen pieni virrankulutus perustuu pikku puhaltimiin ja hehkutulppien sijaan hehkulankoihin. Jos vertaat eberin/webaston sisäkaluja, niin rakenteet ovat toiselta planeetalta. Eberillä/webastolla saa ihan oikeasti lämmintä ilmaa.
Itselläni on ollut wallas 10 vuotta ja eberi 3v. Kummassakin o hyvät puolensa, mutta molemmissa löytyy myös miinuksensa.Mulla on ollut 4 vuotta safire 2200 ja hyvin on pelannut. Pieni virrankulutus ei perustu mihinkään "hehkulankoihin" sillä Safireissa on kyllä ihan normaalit hehkutulpat.
- eberisti
Kala-kalle kirjoitti:
Mulla on ollut 4 vuotta safire 2200 ja hyvin on pelannut. Pieni virrankulutus ei perustu mihinkään "hehkulankoihin" sillä Safireissa on kyllä ihan normaalit hehkutulpat.
Hehkua tarvitaan tietenkin vain sytytysvaiheessa. Safiren tuulettimet ovat hennot, joten virrankulutuksen pienuus johtuu niistä. Eberissä on oikea moottori ja ilmamäärä sen mukainen.
- safire
Kala-kalle kirjoitti:
Mulla on ollut 4 vuotta safire 2200 ja hyvin on pelannut. Pieni virrankulutus ei perustu mihinkään "hehkulankoihin" sillä Safireissa on kyllä ihan normaalit hehkutulpat.
onko tullut eteen että safire sammuisi kovassa kelissä ,onkohan pakoputken sijoituksella osuutta asiaa??
- uistelija
Itse painin vuosi sitten saman kysymyksen parissa. Vaihtoehdot olivat kutakuinkin Eberi ja Webasto. Kunnes tein vertailua, messu testejä (ääni, puhallus jne) jne... pääsyin Safireen. Muiden saman kysymyksen parissa painivien iloksi tein nettisivuille vertailun. Samaten tuli asennusohjeistus valitulle laitteelle. Käy katsomassa: http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen
Nyt on takana noin 400-500 käyttötuntia. Katso mun kokemukset. Tämä on vain yksi tarina, mutta ehkä tuosta on apua.
Jos sun käyttö on kesä-elokuu niin 2000W on varmaan riittävä teho. Jos käytät koko avovesikauden niin 3000W on erittäin suositeltava. Itsellä 7,4m vene ja huhtikuusta-marraskuulle ollin vesillä. 3000W riittää pitämään 17C sisällä vaikka ulkona on -8C.
P.S. tuosta veneen oman tankin käytöstä muuten pari sanaa. Isossa tankissa on helposti likaa, vettä tai muita epäpuhtauksia jotka eivät tee hyvää lämppärille. Suodattimien tukkeutuminen on mahdollista. Tai sitten pitäisi olla oma suodatin lämppärille (onhan moottorillekkin) joka taas voi aiheuttaa polltoaineen saanti ongelmia. Siten suosittelen voimakkaasti erillistä tankkia ---> ja siitä tullaankin luontevasti diesel lämppäreiden pariin jo turvallisuus mielessä. - Ana
tänään 8 metriseen teräsveneeseeni webaston at2000 lämppärin, lopullisessa päätöksessä painoi edullinen hinta, webaston laatu ja jälleen myyntiarvo ja varaosien saatavuus Myös tulevaisuudessa.
- Markus
Eberi tai Webasto, ostin uuden veneen ja myyjäliike asentaa vain kyseisiä merkkejä, voisin tietysti ottaa veneen ilman lämppäriä ja asentaa minkä hyvänsä lämmittimen itse myöhemmin, ajattelin kuitenkin että kyseiset merkit ovat kohtuullisen luotettavia joten uskon että päädyn Eberiin. Saattaa kuitenkin olla että valitsen D-Eberin ja erillisen tankin/astian vaikka alunperin ajattelin ottaa polttoaineen suoraan veneen bensatankista(bensavene) olisihan se ollut huoleton vaihtoehto.
Joku mainitsi Eberin huonoista puolista, kerrotko lisää.
Mukava määrä asiallisia kommentteja, kiitos - qqqqqqqq
Markus kirjoitti:
Eberi tai Webasto, ostin uuden veneen ja myyjäliike asentaa vain kyseisiä merkkejä, voisin tietysti ottaa veneen ilman lämppäriä ja asentaa minkä hyvänsä lämmittimen itse myöhemmin, ajattelin kuitenkin että kyseiset merkit ovat kohtuullisen luotettavia joten uskon että päädyn Eberiin. Saattaa kuitenkin olla että valitsen D-Eberin ja erillisen tankin/astian vaikka alunperin ajattelin ottaa polttoaineen suoraan veneen bensatankista(bensavene) olisihan se ollut huoleton vaihtoehto.
Joku mainitsi Eberin huonoista puolista, kerrotko lisää.
Mukava määrä asiallisia kommentteja, kiitosEberi vie aika paljon virtaa (tässä wallas/safire parempia). Vaatii vaimennuksen imuilmaan sekä palo- että raitisilmalle. Vaimennin myös pakoputkeen. Muutoin mölyää. Polttoainepumppu joustavaan asennustelineeseen, muutoin naksutus kuuluu. Eberi kannattaa asentaa mahdollisimman kauas nukkumatiloista, jolloin sen "äyääminen" pikkukierroksilla ei kuulu. Laita puhalluksen lähtöön ylisuuri putki ja jaa se sitten haarottimessa pienemmiksi. Näin ei röörit ahdista heti aluksi. Ota bensa-eberi, sillä kahden polttoaineen kanssa läträäminen on järjetöntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745