Onko kukaan oikeasti keksinyt ratkaisua siihen kun ilmastointi päällä autosta tulee todella laiska,ei meinaa jaksaa kulkea alle kolmen tonnin ja nykii kiihdyttäessä koko ajan ja myös tasakaasulla kiihtyy ja hiljentää selkeästi kompuran kytkeytymisen tahtiin.Kun ottaa ilmastoinnin pois niin ongelmat katoaa ja tehot ja vääntö palaaAutona siis vm2005 2 litranen bensa manuaali.
Ilmastointi syö tehot ja nykii
27
5185
Vastaukset
- Hdi180
Sinulla on vain liian tehoton moottori ilmastointiin nähden.
- Pietu71
pitää toki paikaansa osaltaan mutta ei tuo nyt niin yksinkertaista ole kumminkaan.Talossa myös 1.6 audi ja 1.4 honda jazzi joissa ilmastointi ei vaikuta mitenkään auton menoon.
- Kkgkkgkgkgkg
Kiidytyksissä ilmastoinnin voi ottaa pois. Kaupungissa ikkunat auki. Maantiellä ongelmaa ei yleensä ole tasakaasulla.
- Voiseharmittaakin
Mulla on sama ilmiö Chevrolet Kalos 1.2:ssa.
Ilmastoinnin kun napauttaa päälle, tuntuu kuin joku painaisi kevyesti jarrua.
En ole pitänyt sitä vikana vaan ominaisuutena. Ilmastointikompressori vie paljon tehoa.
Pitää vaan osata suhtautua tuohon. Itse asiassa Kalossissa tuntee myös sähköisen tuulettimen kytkeytymisen päälle!
Mutta miksi ilmiötä ei esiinny kaikissa autoissa? Osaisiko niissä elektroniikka näppärämmin kompensoida tuon lisätehon tarpeen asetuksia muuttamalla niin, että se ei tunnu kaasupolkimessa?- Anonyymi
Toyota Aygossa myös tasan sama homma. On vaan kompura raskas pyöritettävä pienelle väännöttömälle koneelle. Mielummin nautin viileydestä vaikka menoa hidastaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota Aygossa myös tasan sama homma. On vaan kompura raskas pyöritettävä pienelle väännöttömälle koneelle. Mielummin nautin viileydestä vaikka menoa hidastaakin.
Niin ja nykiminen ei kyllä kuulu asiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja nykiminen ei kyllä kuulu asiaan.
Kyllä se nykäisee kun kompura lyö päälle.
Ei se kompura kokoajan ole käytössä.
- Jexbk
Onko tuo tehohäviö ollut autossa aina vai ilmaantunut hiljattain?
Voisiko akku olla tullut tiensä päähän? Jos vaikka akkujännite laskee liikaa kompuran kytkeytyessä. Koeta lainata toinen akku ja kerro jos auttoi!- Pietu71
ostin auton pari kuukautta sitten ja jouduin laittamaan uuden kompuran,heti tuo tökkiminen alkoi kun sai toimivan ilmastoinnin.Akku jännitteet on mitattu,tipahtaa vain 0.3volttia kun tuulettimet ja kompura napsahtaa päälle.Akun lepojännite on 12.5 volttia ja auton käydessä 14.5 volttia joten kunnossa.
- Pietu71
Pietu71 kirjoitti:
ostin auton pari kuukautta sitten ja jouduin laittamaan uuden kompuran,heti tuo tökkiminen alkoi kun sai toimivan ilmastoinnin.Akku jännitteet on mitattu,tipahtaa vain 0.3volttia kun tuulettimet ja kompura napsahtaa päälle.Akun lepojännite on 12.5 volttia ja auton käydessä 14.5 volttia joten kunnossa.
niin ja tyhjäkäynti ok ilmastoinnilla tai ilman.Ei seilaa ja imuvuotoja ei havaittu.Tulpat ja suodattimet kaikki vaihdettu.Tuntuu kuin tiputtelis yhtä pyttyä pois pelistä ilmastoinnilla,niin kova on teho ero.pitäisköhän lambda vaihtaa jos alkaa olla toimialueensa rajoilla vanhuuttaan.Ja mitään vikakoodejakaan ei tule eikä ole ollut.
- Jotaintietoa
Pietu71 kirjoitti:
ostin auton pari kuukautta sitten ja jouduin laittamaan uuden kompuran,heti tuo tökkiminen alkoi kun sai toimivan ilmastoinnin.Akku jännitteet on mitattu,tipahtaa vain 0.3volttia kun tuulettimet ja kompura napsahtaa päälle.Akun lepojännite on 12.5 volttia ja auton käydessä 14.5 volttia joten kunnossa.
Akun lepojännite kertoo varausasteen olevan noin puolet eli akku ei ole hyvä. Täydessä akussa jotain 12.75.
Vanha akku ei kestä kuormitusta, vaan jännite romahtaa. Katsoisin kuitenkin sen toiminnan paremmalla akulla. Huono akku on syyllinen lukemattomiin toimintahäiriöihin.
Kompressorin käynnistyminen selittää kyllä kaasupolkimessa tuntuvan tehohäviön, mutta ei nykimistä. Nykimistä aiheuttaa usein karstoittuminen imukotelossa, ilmamäärämittarissa ja lämpötilan anturissa. Niihin saa Puuilosta puhdistusainetta sprayna. EGR pitäisi kanssa puhdistaa.
Sitten olisi seuraavana epäilyn alla sytytysjohtimet, puolat ja tulpat. - Pietu71
nykiminen tapahtuu myös vain ilmastoinnin ollessa päällä, vetää "hyvin" ja tasasesti kun on pois päältä.Mutta joo kaasuläppäkotelon putsaus vois olla seuraava vaikka tyhjäkäynnissä ei vikaa olekaan,sekin yleensä seilaa kun karstaa tarpeeks.MAFFIA tuossa tekeleessä ei olekaan vaan pelkästään MAP anturi,sekin mitattu ja jännitteet oikeat ja muuttuu katkoilematta.Ja voihan tuon akunkin varoiks vaihtaa ennenku talvi tulee,sekin on noissa hondissa pirun prätkän akku,semmoset 45ah ja isompaa ei mahdu :)
- Pietu71
Jotaintietoa kirjoitti:
Akun lepojännite kertoo varausasteen olevan noin puolet eli akku ei ole hyvä. Täydessä akussa jotain 12.75.
Vanha akku ei kestä kuormitusta, vaan jännite romahtaa. Katsoisin kuitenkin sen toiminnan paremmalla akulla. Huono akku on syyllinen lukemattomiin toimintahäiriöihin.
Kompressorin käynnistyminen selittää kyllä kaasupolkimessa tuntuvan tehohäviön, mutta ei nykimistä. Nykimistä aiheuttaa usein karstoittuminen imukotelossa, ilmamäärämittarissa ja lämpötilan anturissa. Niihin saa Puuilosta puhdistusainetta sprayna. EGR pitäisi kanssa puhdistaa.
Sitten olisi seuraavana epäilyn alla sytytysjohtimet, puolat ja tulpat.Kävin tuon akun jännitteenkin uudestaa kattomassa,tänään ei oo autoo käytetty ja näytti 12.64 volttia.
- Pietu71
kas alussa pikku virhe,auton käydessä kun ilmastointi ja kompura napsahtaa päälle niin latausjännite putuaa vain 0.03 volttia joten laturi ja jännitteensäätö lienee kunnossa.
- nuhapumput
En ole huomannut sakemmanneissa. no, ehkä Hondan nuhapumpuissa on tälläiset hävikkiongelmat.
- 4234234
Vaparien kanssa tuo tuli tutuksi aikoinaan. Kompura ottaa suhteessa paljon tehoa matalilla kierroksilla joten auto todellakin tuntuu laiskalta.
Toinen syy on se että vähän vanhemmissa autoissa ilmastointi on selvsäti tehokkaampi.
Kolmas syy on että nykyään monissa on käytössä muuttuvatilavuuksinen (tai muu tekniikka) kompressori niin että kompuran tuottaa ja sitä kautta kuormaittavuutta voidaan säätää. Aiemmin se oli vain päälle pois ohjauksella pitäen jäähdytyskennon 4 asteisena.
Joissakin vanhemmissa germaaneissa kompura kykteytyi pois kun kaasun polki pohjaan. Näin muistaakseni oli ainakin bemarissa.- Kuin_käsijarru_päälle
Kyllä nykiminen tuntuu hyvin selvästi kaupunkiajossa, varsinkin ruutukaavalla kun kierrokset ovat alle puolentoistatuhannen. Auto on turboton kolmelitrainen automaatti BMW 2010, mutta ei tämä pahin kokemani tapaus ole. Ja ainakin kylmää tulee reilusti vastapainoksi...
- Ällitöntä
Saksalaisissa kytkeytyy paljon muutakin pois kaasua painettaessa...
- eihuomaa
Kun pitää kokoajan päällä. Automaatikka korjaa ton tehohäviön..
- Greisii
Onpa hassu vika, motor maadoitukset on hyva tarkistaa.
- nykss
Mulla 1.6 sivikissä tuntui nyksähtelyä sillointällöin ilmastointi päällä kun ajeli tasaista nopeutta. Kiihdytyksessä en mielestäni kuitenkaan huomannut mitään hidastuksia.
- Anonyymi
1.8 civic ei huomaa ilmastoinnin oloa...
- Anonyymi
Siinä mahtaa olla ehjä kompura vielä?
- Anonyymi
Laitan NIssanin myyntiin kun en kestä auton hyytymistä liikkeellelähdös ilmastoinnin olles päällä. Meinaa sammua jos ei kaasuta mummomalliin kierroksia reilusti. Lisäksi flekti kuulostaa suihkumoottorilta ja koko auto tärrää kun flekti hurraa keulalla. Nissanilla sanottiin että ihan kuule ominaisuus ja flektis vaan yksi nopeus eli täysillä. Jännä kun kävin kattoos vastaavaa liikkeessä nii ei huutana flekti. Autoja ollu liuta eikä tällästä tullu vastaan mutta olleet aiemmat kylläkin automaatteja ja diisseleitä turbolla.
- Anonyymi
1.6 golffi kulkee kevyesti vaikka kompuraa pyöritetään samalla. Ottaa tietysti vähän jonka huomaa kun naksauttaa päälle ja kun poistaa päältä niin huomaa.
Turhaan en pyöritä eli illalla jos lämpö laskee niin ei pyöri kuin alussa. - Anonyymi
Eihän sitä huomaa jos autossa on oikea moottori, eikä mikään mopon moottori.
- Anonyymi
Ota ekotila pois. Automaattiasenossa ei nyi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879