Haiveli-900

Pyykkivesi seiluri

Hei

Olisiko jollakin tietoa Haiveli-900 :sta Millainen meressä, rullaako ?

21

5796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matti A-25526

      Olen kokeillut kerran, yhdellä koeajolla. Runko on nopeampi kuin mitä päällepäin näyttää: vaikka perä on suippo, se ei ole mikään puhdasverinen uppoumarunko vaan sen saa työnnettyä ainakin 12 solmun vauhtiin. Rullaus on varmaan vähäisempää kuin esim. Barlit 30:ssä, koska Haiveli on leveämpi, mutta eihän siitä näissä suippoperäisissä vehkeissä koskaan varsinaisesti eroon pääse. Olisin aikanaan itse ostanut Haivelin, jos olisi löytynyt sisätilajärjestelyiltään sopiva.

      • Ande

        Haiveli on näpsäkkä peli tosin ikävänä puolena on runsas veden heitto ja rullaus!
        Tyypillisesti noissa on käytetty 120hv 6:sen koneita joilla nopeudet nousee reippaasti päälle 12 solmun!
        Perän suippoudesta johtuen kaivaa peräänsä aika syvälle veteen.. Muistaakseni yksi haiveli upposi kun perästä tuli aallot yli... taisi siinä silloin joku hukkuakkin tosin siitä on aikaa ja paljon...
        Periaatteessa tuo runko on puoliplaanari vrt. "Lentävään pellinkiläiseen" siitähän tuo runko on "kopsattu" pienillä muutoksilla perään ja rungon pituuteen... Itsetehtyjä botskeja kun ovat! Ovat sisätiloiltaan huomattavan erilaisia tuskin kahta samanlaista löytyy...
        Mutta siis muuten näpsäkkä vehje!
        tuolla ehtii jo mukavasti paikasta toiseen.
        Itse olin ihan tosissani tuollaista ostamassa mutta kauppa jäi tekemättä pirun huonokuntoisen koneen takia...


      • Minä
        Ande kirjoitti:

        Haiveli on näpsäkkä peli tosin ikävänä puolena on runsas veden heitto ja rullaus!
        Tyypillisesti noissa on käytetty 120hv 6:sen koneita joilla nopeudet nousee reippaasti päälle 12 solmun!
        Perän suippoudesta johtuen kaivaa peräänsä aika syvälle veteen.. Muistaakseni yksi haiveli upposi kun perästä tuli aallot yli... taisi siinä silloin joku hukkuakkin tosin siitä on aikaa ja paljon...
        Periaatteessa tuo runko on puoliplaanari vrt. "Lentävään pellinkiläiseen" siitähän tuo runko on "kopsattu" pienillä muutoksilla perään ja rungon pituuteen... Itsetehtyjä botskeja kun ovat! Ovat sisätiloiltaan huomattavan erilaisia tuskin kahta samanlaista löytyy...
        Mutta siis muuten näpsäkkä vehje!
        tuolla ehtii jo mukavasti paikasta toiseen.
        Itse olin ihan tosissani tuollaista ostamassa mutta kauppa jäi tekemättä pirun huonokuntoisen koneen takia...

        Haiveli pilot kulkee 72hv:n koneella 16 solmua. 150hv:n koneella yli 20 solmua. Haiveli 900 on uppoama runkoinen kun taas pilot ja family on puoliplaanareita! Ottakaa asioista selvää ennen kun alatte antamaan näitä "asiantuntija" neuvoja.


      • Ande
        Minä kirjoitti:

        Haiveli pilot kulkee 72hv:n koneella 16 solmua. 150hv:n koneella yli 20 solmua. Haiveli 900 on uppoama runkoinen kun taas pilot ja family on puoliplaanareita! Ottakaa asioista selvää ennen kun alatte antamaan näitä "asiantuntija" neuvoja.

        Aika guru olet jos 72hp:n koneella saat 16 solmua kulkemaan
        vai onko sisutus jäänyt pois :-)
        Ja otsikossahan oli jo maaginen sana "pilot"
        Joten....


      • rapa
        Ande kirjoitti:

        Aika guru olet jos 72hp:n koneella saat 16 solmua kulkemaan
        vai onko sisutus jäänyt pois :-)
        Ja otsikossahan oli jo maaginen sana "pilot"
        Joten....

        Meni meidänkin 1,5 tonninen 50 hv:n koneella ja puolikaasulla 36 solmua! En mäkään sitä meinannut uskoa, mutta tosi juttu, GPS:stä luin nopeuden.
        Ja tyhjäkäynnillä on menty pariinkin otteeseen 15 knotsia.

        Turha mulle ruveta.


      • AK
        Ande kirjoitti:

        Haiveli on näpsäkkä peli tosin ikävänä puolena on runsas veden heitto ja rullaus!
        Tyypillisesti noissa on käytetty 120hv 6:sen koneita joilla nopeudet nousee reippaasti päälle 12 solmun!
        Perän suippoudesta johtuen kaivaa peräänsä aika syvälle veteen.. Muistaakseni yksi haiveli upposi kun perästä tuli aallot yli... taisi siinä silloin joku hukkuakkin tosin siitä on aikaa ja paljon...
        Periaatteessa tuo runko on puoliplaanari vrt. "Lentävään pellinkiläiseen" siitähän tuo runko on "kopsattu" pienillä muutoksilla perään ja rungon pituuteen... Itsetehtyjä botskeja kun ovat! Ovat sisätiloiltaan huomattavan erilaisia tuskin kahta samanlaista löytyy...
        Mutta siis muuten näpsäkkä vehje!
        tuolla ehtii jo mukavasti paikasta toiseen.
        Itse olin ihan tosissani tuollaista ostamassa mutta kauppa jäi tekemättä pirun huonokuntoisen koneen takia...

        Ettet vain muistele poliisien Delfin venettä?

        Haiveli 1000 (10,05x2,55) on ammattikäytöön (esim. luotsi)suunniteltu jokasään ("nopeudesta ei ole hyötyä jos sitä ei pysy pitämään tuulessa")vene, johon sitä valmistetiin n.10v ennen kuin tehtiin kevyemmät huvivene versiot pilot(virka hytit),family ja fiskari. Näitä myytiin myös puolivalmiina. Nopeutta lupasivat 16knot 72hv perkinsillä joka oli yleisin tehdasasennus moottori (suositus 30-80hv). Suunnittelu lähtökohdista johtuen sisätilat ovat AHTAAT 10m veneeksi.

        Haiveli 900 (9,00x2,7)on huvikäytöön tehty vene.


    • nojoo

      Hyvä merivene jos ei tarvii mennä sivituulessa keikkuu ja kiikkuu muttei haittaa menoa.
      Veneen kyllä saa höppäämään vettä takaa sisään.
      Veneessä "vakio" Perkins 77 hv matkanopeus 12 solmuu huiput 15 solmuu

    • Haiveli 900

      Hei!
      Haiveli 900 rulla niin kuin muutkin vastaavanlaiset rungot. Itsellä on 72hp perkins ja ei plaanauslevyä takana, sopiva matkavauhti on 7,5 solmua, huiput on alle 10. Plaanasulevyillä saadaan vauhtia 2-3 solmua lisää näillä tehoilla. Runko tosiaan heittää jo pienemmässäkin aallokossa vettä tuulilasille, mutta ei se mielestäni ole ongelma. Hyvä vene kaikenkaikkiaan retkeilyyn ja pitemmillekkin matkoille. Sisätiloja on moneen lähtöön, ite olen pävittänyt keskihytin tämänpäivän vaatimuksiin, takahytti toimii toistaiseksi lähinnä varastona.

    • Anonyymi

      Nostetaanpa vanhaa ketjua vähän ylemmäs.

      Olen ostamassa tuollaista Haiveli 1000 mallia, jossa ajohytti on takana. Vene on kaikin puolin ehjän oloinen, mutta siihen on laitettu 30 hv moottori. En pääse koeajamaan sitä, joten mielelläni kuulisin mielipiteitä moottoritehon riittävyydestä, jos täällä olisi joku, jolla on kokemusta tuollaisesta veneestä. Itse ajattelisin, että noin solakka vene saavuttaisi sillä runkonopeutensa, mutta mietityttää tuo ensiasennuskoneen suurempi teho.

      • Anonyymi

        Ei kokemusta, mutta kyllä tuolla 30 hp varmasti saa runkonopeuden aikaiseksi ja jää vielä teho reserviä hieman plakkariin.

        Tietysti on vaihteen välityksestä ja potkurista myös kiinni.

        Mitä aikaisempi omistaja sanoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kokemusta, mutta kyllä tuolla 30 hp varmasti saa runkonopeuden aikaiseksi ja jää vielä teho reserviä hieman plakkariin.

        Tietysti on vaihteen välityksestä ja potkurista myös kiinni.

        Mitä aikaisempi omistaja sanoo?

        Näin minäkin olen asian päätellyt. Valitettavasti edellinen venettä käyttänyt henkilö on jo edesmennyt, mutta hän on veneellä ajellut vuosia tuolla moottorilla, joten ehkä sen teho riittänee normaaliin huviveneilyyn. Viranomaisilla on tietysti isommat tehontarpeet, joihin on yllä viitattu. Pieni moottori voi olla itse asiassa etu näinä kallistuvan polttoaineen aikoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin minäkin olen asian päätellyt. Valitettavasti edellinen venettä käyttänyt henkilö on jo edesmennyt, mutta hän on veneellä ajellut vuosia tuolla moottorilla, joten ehkä sen teho riittänee normaaliin huviveneilyyn. Viranomaisilla on tietysti isommat tehontarpeet, joihin on yllä viitattu. Pieni moottori voi olla itse asiassa etu näinä kallistuvan polttoaineen aikoina.

        Itsellä oli tuollainen ysimetrinen 3 hyttimeriläinen mutta eri merkkinen 40 hv koneella, ja siitä tehokkaamman moottorin vaihtohaaveesta ei koko 6 vuoden omistajuuden aikana päässyt eroon. 7 solmua on hidas merialueilla vaikka kuinka kiertelisi, kaartelisi ja selkään lohduttelutaputtelisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin minäkin olen asian päätellyt. Valitettavasti edellinen venettä käyttänyt henkilö on jo edesmennyt, mutta hän on veneellä ajellut vuosia tuolla moottorilla, joten ehkä sen teho riittänee normaaliin huviveneilyyn. Viranomaisilla on tietysti isommat tehontarpeet, joihin on yllä viitattu. Pieni moottori voi olla itse asiassa etu näinä kallistuvan polttoaineen aikoina.

        Pitkät ja kapeat, pienellä moottorilla varustetut uppoumarunkoiset matkaveneet tulevat vielä muotiin vihreän siirtymän takia. Haiveli on hyvä sijoitus tätä ajatellen. Yksi kauneimmista moottoriveneistä, mitä tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkät ja kapeat, pienellä moottorilla varustetut uppoumarunkoiset matkaveneet tulevat vielä muotiin vihreän siirtymän takia. Haiveli on hyvä sijoitus tätä ajatellen. Yksi kauneimmista moottoriveneistä, mitä tiedän.

        tuo on kyllä totta, niiden kulta-aika on vasta tulossa. Ja jos niistä joissain malleissa löytyy minkäänlaista potentiaalia kölipainon tai pikemminkin kölimuodon osalta moottoripurjehtijamuutokseen, aina vaan parempi. Eikös Delphin 1050 ssa ole oikein järkyttävän isokokoinen köli, ollakseen pelkkä moottorivene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuo on kyllä totta, niiden kulta-aika on vasta tulossa. Ja jos niistä joissain malleissa löytyy minkäänlaista potentiaalia kölipainon tai pikemminkin kölimuodon osalta moottoripurjehtijamuutokseen, aina vaan parempi. Eikös Delphin 1050 ssa ole oikein järkyttävän isokokoinen köli, ollakseen pelkkä moottorivene.

        Delphin 1050 oli Haiveli 1000 esi-isä. Käsitääkseni molemmissa on sama runkomalli, mutta Haivelin runko on paksumpaa laminaattia. Syvän kölin ansiosta suuntavakaa, mutta satamissa jäykkä kääntymään. Hyviä veneitä kaiken kaikkiaan.


    • Anonyymi

      Minulla on Haiveli 1000 ja siinä 100 hv moottori. Huiput tosiaankin on 16 solmua, mutta rungoltaan se on uppis ja hyvä matkanopeus on 8 - 9 solmua. Uskon, että 30 - 40 hv riittää saavuttamaan hyvin matkanopeuden. Hyvä vene, jos ei kaipaa valtavia sisätiloja. Onhan tuossa kuitenkin kaksi erillistä kajuuttaa, josta tykkään. Lapset tai vieraat saavat nukkua omassa rauhassaan.

      • Anonyymi

        Menee ehkä off topic mutta kun tätä ketjua luultavimmin lukee meriläisfriikit, niin;
        onko jollain kokemusta, näkemystä tai tietämystä, jos tuollaiseen 30 jalkaiseen uppoumarunkoiseen asentaisi kaksi moottoria vierekkäin sanotaanko vaikka 70-90 hv moottorit? Hyötyjä olisi useita, alkaen jo mm. matalasta melutasosta uppoumakulussa, mutta myös ns pakotetusta plaanista tarvittaessa, plus tietenkin se kaksimoottoriasennuksen piece de resistance; satamakäsittely ja varamoottori hyöty.
        Avotila tuon mallisessahan yleensä ns raiskaantuu jo muutenkin yhdestä moottorista, joten miksi ei hyödyntäisi koko leveyttä ja korottaisi lattiaa siitä kohtaa kunnolla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee ehkä off topic mutta kun tätä ketjua luultavimmin lukee meriläisfriikit, niin;
        onko jollain kokemusta, näkemystä tai tietämystä, jos tuollaiseen 30 jalkaiseen uppoumarunkoiseen asentaisi kaksi moottoria vierekkäin sanotaanko vaikka 70-90 hv moottorit? Hyötyjä olisi useita, alkaen jo mm. matalasta melutasosta uppoumakulussa, mutta myös ns pakotetusta plaanista tarvittaessa, plus tietenkin se kaksimoottoriasennuksen piece de resistance; satamakäsittely ja varamoottori hyöty.
        Avotila tuon mallisessahan yleensä ns raiskaantuu jo muutenkin yhdestä moottorista, joten miksi ei hyödyntäisi koko leveyttä ja korottaisi lattiaa siitä kohtaa kunnolla ?

        Pakotettu plaani? 30 jalkainen liukuvarunkoinenkaan ei plaanaa noilla kone tehoilla kovin iloisesti saatika jos koneita on kaksi.
        Taidat olla trollia, eihän noin typerää ideaa voi kenellekään tulla oikeasti mieleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee ehkä off topic mutta kun tätä ketjua luultavimmin lukee meriläisfriikit, niin;
        onko jollain kokemusta, näkemystä tai tietämystä, jos tuollaiseen 30 jalkaiseen uppoumarunkoiseen asentaisi kaksi moottoria vierekkäin sanotaanko vaikka 70-90 hv moottorit? Hyötyjä olisi useita, alkaen jo mm. matalasta melutasosta uppoumakulussa, mutta myös ns pakotetusta plaanista tarvittaessa, plus tietenkin se kaksimoottoriasennuksen piece de resistance; satamakäsittely ja varamoottori hyöty.
        Avotila tuon mallisessahan yleensä ns raiskaantuu jo muutenkin yhdestä moottorista, joten miksi ei hyödyntäisi koko leveyttä ja korottaisi lattiaa siitä kohtaa kunnolla ?

        Uppoumarunkoisen runko on pohjastaan kapea. Ts. Jos sen nostaa väkisin plaaniin, siitä tulee kiikkerä. Ohjaaminen menee tarkaksi ja vähäinenkin painopisteen muutos vaatii ohjauksella tehtävää korjausta. Siinä menetettäisiin kaikki uppiksen hyvät puolet. Kannattaa ostaa plaanaavaksi suunniteltu vene, jos haluaa ajaa lujaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppoumarunkoisen runko on pohjastaan kapea. Ts. Jos sen nostaa väkisin plaaniin, siitä tulee kiikkerä. Ohjaaminen menee tarkaksi ja vähäinenkin painopisteen muutos vaatii ohjauksella tehtävää korjausta. Siinä menetettäisiin kaikki uppiksen hyvät puolet. Kannattaa ostaa plaanaavaksi suunniteltu vene, jos haluaa ajaa lujaa.

        Pituus on uppoumarunkoiselle hyvä asia, koska pituus määrää runkonopeuden, joka käytännössä on maksimi matkanopeus.

        https://venelehti.fi/moottoriveneiden-runkomuodot-runko-on-veneen-selkaranka/


    • Anonyymi

      Plaanaava vene e ei ole matka-ajossa taloudellinen. Ei se nyt niin kiikkerä noilla tehoilla vielä olisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe