Erilaisten akkujen kytkentä

Joey

Veneessä on tällä hetkellä 4x70Ah nesteakkua kahdessa rinnan kytketyssä kahden akun paketissa. Päävirtakatkaisin on tyyppia 1-Both-2-off. Kotona lojuu ylimääräinen 95Ah AGM-akku.

Ajatus olisi laittaa agm-akku startin ja keulapotkurin akuksi ja kaikki nesteakut huviksi. Huvipuolelle sitten vielä aurinkopaneeli, niin tarvitse ihmetellä maasähköjen kanssa.

Kysymys kuuluu, että voiko noin tehdä ja jos voi, miten akut erotetaan toisistaan? Lueskelin STEK:n opasta veneen sähköistä, mutten ymmärtänyt tai saanut vastausta. Oli maininta, että saman tyyppisillä akuilla ei tule latauksessa ongelmia.

Paras ja ehkä yksinkertaisin arvaus em. oppaan mukaan olisi laittaa erottavat diodit starttiakun puolelle, koska se säätäisi käytännössä myös latausjännitettä pienemmäksi agm-akulle - kun ymmärtääkseni agm-akut tarvitsevat pienemmän latausjännitteen(?).

Vai tarvitaanko tuohon joku perusteellisempi erotin? Tuossahan akkujen miinusnavat ovat yhteydessä toisiinsa, jos sillä nyt on mitään merkitystä - maadoitus tarvinnee olla joka tapauksessa samaan pisteseen eli moottoriin..?

10

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkis

      Miinukset tietenkin yhteen. Tuossa voi nousta ongelmaksi ajan kanssa se, että kun akkuja on neljä rinnakkain, yksi viallinen akku voi romauttaa koko yhdistelmän, eli pitäisin tuon kokoonpanon osittain entisellään (1 2 2). Näin voi ainakin erottaa akkupaketin puolikkaat vuorollaan ja seurata tarvittaessa jännitteen käyttäytymistä.

      Omassa veneessä koneen laturi syöttää diodijakajalla sekä startti- , että hupiakkuihin. Aurinko/tuulilatureiden säädin huolehtii molempien ylläpidosta. Omassa veneessä säädin Marlecin HRDi, mutta muilla valmistajilla on vastaavia. Marlecin manuaalin mukaan AGM ja lyijyakku eri lähtöjen perässä toimii ongelmitta.

      Maasähköllä ladataan ainoastaan hupiakkuja, koska starttiakku näyttää pysyvän hyvin vireessä aurinkopanelilla.

    • Joakim1

      Akkuja voi veneessä kytkeä monella tavalla hyvin toimivasti ja tietysti vielä useammalla tavalla huonosti toimivasti.

      1-2-Both kytkin yleensä kytkee akut vain yhteen ulostuloon eli ei sinänsä erottele startti- ja hupiakkuja, vaan ainoastaan valitsee kumpaa (tai molempia) akkuostoa käytetään kaikkeen kulutukseen. Tällöin se myös valitsee miten ladataan. Voit edelleen jatkaa noin. Silloin siis siirrät kaikki 4 akkua toiseen akustoon ja sen uuden laitat toiseksi. Nyt akusto on epäsymmetrinen ja on syytä muistaa laittaa pelkästään tuo 4 akun akusto käyttöön satamassa.

      Yksi aika harvinainen, mutta toimiva, tapa käyttää ko. pääkytkintä oli asennettu edelliseen veneeseeni. Siinä tuo 1-2-Both oli kytketty miinuspuolelle ja pluspuolelta oli otettu kulutukset erikseen. Tällöin oli siis erikseen startti- ja hupiakku ja kytkin toimi käytännössä samoin kuin kaksi erillistä pääkytkintä (miinus- tai pluspuolella). Lataus pitää tietysti toteuttaa erotettuna. Ko. veneessä oli latausrele, joka kytki akut yhteen koneen käydessä. Maasähkölaturissa oli erotettu ulostulo molemmille. Latausreleen tilalla olisi voinut olla jakodiodi.

      • Matkis

        Niin, jäi siis mainitsematta, että omassa veneessä tuo 1-2-Both on kytketty pelkästään hupiakuille, eli sillä saa hupiakut erotettua toisistaan ja kulutuksesta, jolloin voi seurata akkujen kuntoa. Starttiakulla on oma pääkytkin.


    • Joey

      Vastauksista yhdistellen ratkaisu voisi siis olla seuraava: nykysysteemin rinnalle diodeilla erotettuna agm-akku startille ja keulapotkurille. Ja sille kaiketi oma päävirtakytkin? 1-2-both- kytkin jäisi sellaisenaan hupipuolelle ja aurinkopaneelin lataussäädin sitten siihen kiinni. Kytkin varmaan pääasiassa both-asennossa, mutta tarvittaessa voi kokeilla akkupaketteja erikseen. Tuleeko raadilta vastalauseita tai parempia ehdotuksia? Kiitos ja kumarrus joka tapauksessa!

    • Tyrnäväntorpedo

      Voit laittaa toiseen akkupankkiin laturin, jolla lataat yksittäistä akkua. Silloin laturiin voi määritellä akkutyypin ja lataus toimii hyvin.
      Tehoa ei mene edes paljon hukkaan ja akkulaturi itse haisteleen jännitteen eikä lataa tyhjästä akusta tai akusta, joka ei saa virtaa.
      Tuolta löytyy lähes kaikki variaatiot akusta akulle latamisesta.

      https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers

    • outokäsitys

      Mistä on peräisin käsitys, että AGM-akku tarvitsisi matalamman latausjännitteen? Vaihtaessani akut AGM:iin latausjännitettä nostettiin ja maasähkölaturikin vaihdettiin. Jännite voi toki vaihdella akkuvalmistajasta toiseen.

      • Tyrnäväntorpedo

      • Joey

        Edellisen veneeni maasähkölaturissa oli pinni, joka vaihdettiin manuaalin mukaan eri asentoon, kun laitettiin agm-akku systeemiin - ja ko. manuaalin mukaan se nimenomaan alensi latausjännitettä.

        Nykyisessä veneessäni ei ole maasähköä ja jos tämän keskustelun tulos pätee, vähemmällä vaivalla saa aikaan käytännössä omavaraisen systeemin.


      • outokäsitys

        Kun vaihdoin toiseenkin veneeseen AGM-akun, tuli mukana ohje vaihtaa laturin asetus korkeammalle jännitteelle. Mutta akkuja on erilaisia, vaikka rakenneratkaisu olisikin sama.


    • Mun Newmar-laturissa on AGM asetuksen 1. vaihe bulk lataus hieman alempi ja vastaavasti 2. vaihe Float hieman korkeampi verrattuna tavalliseen akkuun (avoin nesteakku)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      162
      8224
    2. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      87
      7455
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      102
      7343
    4. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      3
      7326
    5. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      41
      7242
    6. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      21
      7188
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6632
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      29
      6466
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5710
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      48
      5495
    Aihe