Erilaisten akkujen kytkentä

Joey

Veneessä on tällä hetkellä 4x70Ah nesteakkua kahdessa rinnan kytketyssä kahden akun paketissa. Päävirtakatkaisin on tyyppia 1-Both-2-off. Kotona lojuu ylimääräinen 95Ah AGM-akku.

Ajatus olisi laittaa agm-akku startin ja keulapotkurin akuksi ja kaikki nesteakut huviksi. Huvipuolelle sitten vielä aurinkopaneeli, niin tarvitse ihmetellä maasähköjen kanssa.

Kysymys kuuluu, että voiko noin tehdä ja jos voi, miten akut erotetaan toisistaan? Lueskelin STEK:n opasta veneen sähköistä, mutten ymmärtänyt tai saanut vastausta. Oli maininta, että saman tyyppisillä akuilla ei tule latauksessa ongelmia.

Paras ja ehkä yksinkertaisin arvaus em. oppaan mukaan olisi laittaa erottavat diodit starttiakun puolelle, koska se säätäisi käytännössä myös latausjännitettä pienemmäksi agm-akulle - kun ymmärtääkseni agm-akut tarvitsevat pienemmän latausjännitteen(?).

Vai tarvitaanko tuohon joku perusteellisempi erotin? Tuossahan akkujen miinusnavat ovat yhteydessä toisiinsa, jos sillä nyt on mitään merkitystä - maadoitus tarvinnee olla joka tapauksessa samaan pisteseen eli moottoriin..?

10

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkis

      Miinukset tietenkin yhteen. Tuossa voi nousta ongelmaksi ajan kanssa se, että kun akkuja on neljä rinnakkain, yksi viallinen akku voi romauttaa koko yhdistelmän, eli pitäisin tuon kokoonpanon osittain entisellään (1 2 2). Näin voi ainakin erottaa akkupaketin puolikkaat vuorollaan ja seurata tarvittaessa jännitteen käyttäytymistä.

      Omassa veneessä koneen laturi syöttää diodijakajalla sekä startti- , että hupiakkuihin. Aurinko/tuulilatureiden säädin huolehtii molempien ylläpidosta. Omassa veneessä säädin Marlecin HRDi, mutta muilla valmistajilla on vastaavia. Marlecin manuaalin mukaan AGM ja lyijyakku eri lähtöjen perässä toimii ongelmitta.

      Maasähköllä ladataan ainoastaan hupiakkuja, koska starttiakku näyttää pysyvän hyvin vireessä aurinkopanelilla.

    • Joakim1

      Akkuja voi veneessä kytkeä monella tavalla hyvin toimivasti ja tietysti vielä useammalla tavalla huonosti toimivasti.

      1-2-Both kytkin yleensä kytkee akut vain yhteen ulostuloon eli ei sinänsä erottele startti- ja hupiakkuja, vaan ainoastaan valitsee kumpaa (tai molempia) akkuostoa käytetään kaikkeen kulutukseen. Tällöin se myös valitsee miten ladataan. Voit edelleen jatkaa noin. Silloin siis siirrät kaikki 4 akkua toiseen akustoon ja sen uuden laitat toiseksi. Nyt akusto on epäsymmetrinen ja on syytä muistaa laittaa pelkästään tuo 4 akun akusto käyttöön satamassa.

      Yksi aika harvinainen, mutta toimiva, tapa käyttää ko. pääkytkintä oli asennettu edelliseen veneeseeni. Siinä tuo 1-2-Both oli kytketty miinuspuolelle ja pluspuolelta oli otettu kulutukset erikseen. Tällöin oli siis erikseen startti- ja hupiakku ja kytkin toimi käytännössä samoin kuin kaksi erillistä pääkytkintä (miinus- tai pluspuolella). Lataus pitää tietysti toteuttaa erotettuna. Ko. veneessä oli latausrele, joka kytki akut yhteen koneen käydessä. Maasähkölaturissa oli erotettu ulostulo molemmille. Latausreleen tilalla olisi voinut olla jakodiodi.

      • Matkis

        Niin, jäi siis mainitsematta, että omassa veneessä tuo 1-2-Both on kytketty pelkästään hupiakuille, eli sillä saa hupiakut erotettua toisistaan ja kulutuksesta, jolloin voi seurata akkujen kuntoa. Starttiakulla on oma pääkytkin.


    • Joey

      Vastauksista yhdistellen ratkaisu voisi siis olla seuraava: nykysysteemin rinnalle diodeilla erotettuna agm-akku startille ja keulapotkurille. Ja sille kaiketi oma päävirtakytkin? 1-2-both- kytkin jäisi sellaisenaan hupipuolelle ja aurinkopaneelin lataussäädin sitten siihen kiinni. Kytkin varmaan pääasiassa both-asennossa, mutta tarvittaessa voi kokeilla akkupaketteja erikseen. Tuleeko raadilta vastalauseita tai parempia ehdotuksia? Kiitos ja kumarrus joka tapauksessa!

    • Tyrnäväntorpedo

      Voit laittaa toiseen akkupankkiin laturin, jolla lataat yksittäistä akkua. Silloin laturiin voi määritellä akkutyypin ja lataus toimii hyvin.
      Tehoa ei mene edes paljon hukkaan ja akkulaturi itse haisteleen jännitteen eikä lataa tyhjästä akusta tai akusta, joka ei saa virtaa.
      Tuolta löytyy lähes kaikki variaatiot akusta akulle latamisesta.

      https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers

    • outokäsitys

      Mistä on peräisin käsitys, että AGM-akku tarvitsisi matalamman latausjännitteen? Vaihtaessani akut AGM:iin latausjännitettä nostettiin ja maasähkölaturikin vaihdettiin. Jännite voi toki vaihdella akkuvalmistajasta toiseen.

      • Tyrnäväntorpedo

      • Joey

        Edellisen veneeni maasähkölaturissa oli pinni, joka vaihdettiin manuaalin mukaan eri asentoon, kun laitettiin agm-akku systeemiin - ja ko. manuaalin mukaan se nimenomaan alensi latausjännitettä.

        Nykyisessä veneessäni ei ole maasähköä ja jos tämän keskustelun tulos pätee, vähemmällä vaivalla saa aikaan käytännössä omavaraisen systeemin.


      • outokäsitys

        Kun vaihdoin toiseenkin veneeseen AGM-akun, tuli mukana ohje vaihtaa laturin asetus korkeammalle jännitteelle. Mutta akkuja on erilaisia, vaikka rakenneratkaisu olisikin sama.


    • Mun Newmar-laturissa on AGM asetuksen 1. vaihe bulk lataus hieman alempi ja vastaavasti 2. vaihe Float hieman korkeampi verrattuna tavalliseen akkuun (avoin nesteakku)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4009
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2606
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2214
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2175
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1879
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe