165mp vikahakua

Aloittelijavielä

Neuvoa haen kun ei mf enää käynnisty.
Vika paikallistettu starttisolenoidi mötikkään.
Sieltä hentoinen savutus keväällä ja sen jälkeen ei ole oikein reagoinut kun avaimestä kääntää. Jossakin vaiheessa hiukan auttoi kun kopautti startin kylkeen. Sai siten käyntiin.
Onko keinoa jolla voipi testata onko vika solenoidissa vaiko startissa?
T. Aloitteleva rattoriharrastaja

12

1903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittelijavielä

      Vai pitäskö ostaa suorilta uusi starttisolenoidi hässäkkä.? Paljonkohan maksaa? Purkuosia vaiko saako uusia

      • Juutinraumaa

        No periaatteessa uusi vaan heittämällä heti, mutta jos harrastella haluat niin voithan sinä solenoidista avata sen kytkentäpään .. ellei sitten se bakeliittikansi ole jo niin hauras että hajoaa avatessa kun savun muodostuksesta mainitsit. Sieltä kannen alta voi yrittää kääntää sen paksun kuparisen kytkentäsillan, jolloin saat aivan uutta vastaavan pinnan käyttöön. Myös kuparipultit pitää irrottaa ja hioa tasaiseksi ja koska pultit lyhenee hieman, niin pieni korotus sinne pultin alle takaisin laittaessa. Tämä kaikki siis siinä tapauksessa, että se kansi on ehjä.
        Tämmöisiä korjauksia varsinkin ennen tehtiin YYA-sopimuksen aikoina, kun pelkkä solenoidi maksoi saman kuin nykyään koko startti täydellisenä, ja saattoi viikonkin joutua odottamaan jos uuden tilasi.

        Vaikka vika olisikin solenoidissa, kannattaa samalla sen verran starttia muutenkin avata, että tarkistaa hiilet ja laakerien kunnon.. samoin mahdollinen musta pöly pois.


    • Niin mikäs olikaan startin tyyppi. Alkuperäistyyppejä on useita tarvikkeista puhumattakaan.
      Alkuperäistyypeissä solenoidin vaihdossa on tehtävä kytkentähetken säätö

    • Wernerskaliini

      Kun ostat kiinalaisen tarvike starttimoottorin, niin voi olla, että se ei ihan sovikaan heittämällä traktoriin kiinni, voi joutua vähän askartelemaan, näin kävi minulle.

    • Tiedätkö startin historiasta mitään. Lähteekö solenoidista startille yksi vai kaksi johtoa,

    • Aloittelijavielä

      En tiedä. Ihan uusi tuttavuus.
      Solenoidista lähtee yksi johti startille edestä alta ja vieressä on sellanen metallikiinnike joka yhdistää solenoidin ja startin.

      Päällä sitten on kaksi johtoa kiinni samassa ja yksi omassa sellanen työnnettävä liitos tämä yksin oleva. mutta kumpikin lähtee akulle päin. Startista alta sitten menee yksi johto akulle.

    • Aloittelijavielä
    • Aloittelijavielä

      Eihän tuollasen vaihdossa tarvitse säätää mitään? Kiinni vaan ja testaus tokeniko sillä

      • Juutinraumaa

        Ei välttämättä tarvitsekaan säätää. Järjestys on se, että solenoidi vetää ensin hammaspyörän sinne vauhtipyörän kehälle kiinni, ja sitten vasta kytkee virran starttimoottorille.
        Kun tuolla edellä kerrot, että solenoidin ylemmästä kuparipultista menee kaksi johdinta akulle ei pitäne paikkaansa. Paksu kaapeli menee akun plus-napaan, ja se toinen ohuempi johto menee laturille ja virtalukkoon tai miten sitten onkaan. Amp-liittimellä oleva ohut johto menee myös virtalukolle.. siitä piuhasta tulee juurikin solenoidille se herätevirta startatessa.


    • Aloittelijavielä

      Ahaa. Alkaa kuviot selkiytymään

    • Lugas M50 käynnistimen solenoidissa on kaksivaiheinen kytkentä.
      Kun solenoidi vetää ja jos bendixsin ja vautipyörän hampaat osuvat vastakkain solenoidi kytkee akkuliittimestä jännitteen kumiseen johtoon startille jolloin yksi kenttäkäämi on käytössä.
      Silloin startti pyörii pienellä teholla hieman eteenpäin kunnes hampaat osuvat lomittain ja bendix pääsee perille vauhtipyörän hammaskehälle.( Ei riko hammaskehää kuten nykyhimmelit.)
      Siinä vaiheessa solenoidi kytkee jännitteen myös kuparikiskoon joka menee startille. Nyt on kaikki neljä kenttäkäämiä käytössä ja täysi pyöritysteho.
      Toimiakseen oikea-aikaisesti tämä tarvitsee siirtohaarukasta kytkentähetken säädön ohjeiden mukaan.

      Lugas M50 ja varsinkin vielä parempi edeltäjänsä CAV CA 45 sarjan käynnistimessä tämä ominaisuus on. Näitä molempia on käytetty esim Massikan 165 traktoreissa moottorityypeistä
      ja valmistusajasta riippuen. Kun tämä ominaisuus on käytössä on vauhtipyörän hammaskehä ja bendix vauriot paljon vähäisempiä kuin nykyään traktoreissa olevissa uusissa ja lähes kaikissa tarvikkeena myytävissä käynnistimissä.
      Myöskään käynnistimien tehot on olemattomat nykyään verrattuna esim CAV CA 45 käynnistimeen.
      Kytkentähetken säädössä tarvii kuuden voltin akkujännitteen ruuvimeisselin ja yhdestä hylsystä joutuu tekemään erikoistyökalun.
      Tosin tarvikestartista kuten tässä ei tiedä onko siirtohaarukan läpi menevässä pultissa edes epäkeskoa joka mahdollistaa säädön.

      Ohje on Lugas M50 käynnistimen ja ainakin Valmetin korjaamokäsikirjoissa.

      Voin neuvoakkin jos kiinnostaa.


      PS
      Suurin osa solenoidin vaihtajista ei tiedä tästä mitään, vaihtaa vaan ja jotenkin toimii.

      Sehän on jokaisen oma valinta mitä omalleen tekee.

      Tällainen on tilanne kuitenkin

    • Aloittelijavielä

      Solenoidi vaihdettu ja vika korjaantui. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1950
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe