165mp vikahakua

Aloittelijavielä

Neuvoa haen kun ei mf enää käynnisty.
Vika paikallistettu starttisolenoidi mötikkään.
Sieltä hentoinen savutus keväällä ja sen jälkeen ei ole oikein reagoinut kun avaimestä kääntää. Jossakin vaiheessa hiukan auttoi kun kopautti startin kylkeen. Sai siten käyntiin.
Onko keinoa jolla voipi testata onko vika solenoidissa vaiko startissa?
T. Aloitteleva rattoriharrastaja

12

2242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittelijavielä

      Vai pitäskö ostaa suorilta uusi starttisolenoidi hässäkkä.? Paljonkohan maksaa? Purkuosia vaiko saako uusia

      • Juutinraumaa

        No periaatteessa uusi vaan heittämällä heti, mutta jos harrastella haluat niin voithan sinä solenoidista avata sen kytkentäpään .. ellei sitten se bakeliittikansi ole jo niin hauras että hajoaa avatessa kun savun muodostuksesta mainitsit. Sieltä kannen alta voi yrittää kääntää sen paksun kuparisen kytkentäsillan, jolloin saat aivan uutta vastaavan pinnan käyttöön. Myös kuparipultit pitää irrottaa ja hioa tasaiseksi ja koska pultit lyhenee hieman, niin pieni korotus sinne pultin alle takaisin laittaessa. Tämä kaikki siis siinä tapauksessa, että se kansi on ehjä.
        Tämmöisiä korjauksia varsinkin ennen tehtiin YYA-sopimuksen aikoina, kun pelkkä solenoidi maksoi saman kuin nykyään koko startti täydellisenä, ja saattoi viikonkin joutua odottamaan jos uuden tilasi.

        Vaikka vika olisikin solenoidissa, kannattaa samalla sen verran starttia muutenkin avata, että tarkistaa hiilet ja laakerien kunnon.. samoin mahdollinen musta pöly pois.


    • Niin mikäs olikaan startin tyyppi. Alkuperäistyyppejä on useita tarvikkeista puhumattakaan.
      Alkuperäistyypeissä solenoidin vaihdossa on tehtävä kytkentähetken säätö

    • Wernerskaliini

      Kun ostat kiinalaisen tarvike starttimoottorin, niin voi olla, että se ei ihan sovikaan heittämällä traktoriin kiinni, voi joutua vähän askartelemaan, näin kävi minulle.

    • Tiedätkö startin historiasta mitään. Lähteekö solenoidista startille yksi vai kaksi johtoa,

    • Aloittelijavielä

      En tiedä. Ihan uusi tuttavuus.
      Solenoidista lähtee yksi johti startille edestä alta ja vieressä on sellanen metallikiinnike joka yhdistää solenoidin ja startin.

      Päällä sitten on kaksi johtoa kiinni samassa ja yksi omassa sellanen työnnettävä liitos tämä yksin oleva. mutta kumpikin lähtee akulle päin. Startista alta sitten menee yksi johto akulle.

    • Aloittelijavielä
    • Aloittelijavielä

      Eihän tuollasen vaihdossa tarvitse säätää mitään? Kiinni vaan ja testaus tokeniko sillä

      • Juutinraumaa

        Ei välttämättä tarvitsekaan säätää. Järjestys on se, että solenoidi vetää ensin hammaspyörän sinne vauhtipyörän kehälle kiinni, ja sitten vasta kytkee virran starttimoottorille.
        Kun tuolla edellä kerrot, että solenoidin ylemmästä kuparipultista menee kaksi johdinta akulle ei pitäne paikkaansa. Paksu kaapeli menee akun plus-napaan, ja se toinen ohuempi johto menee laturille ja virtalukkoon tai miten sitten onkaan. Amp-liittimellä oleva ohut johto menee myös virtalukolle.. siitä piuhasta tulee juurikin solenoidille se herätevirta startatessa.


    • Aloittelijavielä

      Ahaa. Alkaa kuviot selkiytymään

    • Lugas M50 käynnistimen solenoidissa on kaksivaiheinen kytkentä.
      Kun solenoidi vetää ja jos bendixsin ja vautipyörän hampaat osuvat vastakkain solenoidi kytkee akkuliittimestä jännitteen kumiseen johtoon startille jolloin yksi kenttäkäämi on käytössä.
      Silloin startti pyörii pienellä teholla hieman eteenpäin kunnes hampaat osuvat lomittain ja bendix pääsee perille vauhtipyörän hammaskehälle.( Ei riko hammaskehää kuten nykyhimmelit.)
      Siinä vaiheessa solenoidi kytkee jännitteen myös kuparikiskoon joka menee startille. Nyt on kaikki neljä kenttäkäämiä käytössä ja täysi pyöritysteho.
      Toimiakseen oikea-aikaisesti tämä tarvitsee siirtohaarukasta kytkentähetken säädön ohjeiden mukaan.

      Lugas M50 ja varsinkin vielä parempi edeltäjänsä CAV CA 45 sarjan käynnistimessä tämä ominaisuus on. Näitä molempia on käytetty esim Massikan 165 traktoreissa moottorityypeistä
      ja valmistusajasta riippuen. Kun tämä ominaisuus on käytössä on vauhtipyörän hammaskehä ja bendix vauriot paljon vähäisempiä kuin nykyään traktoreissa olevissa uusissa ja lähes kaikissa tarvikkeena myytävissä käynnistimissä.
      Myöskään käynnistimien tehot on olemattomat nykyään verrattuna esim CAV CA 45 käynnistimeen.
      Kytkentähetken säädössä tarvii kuuden voltin akkujännitteen ruuvimeisselin ja yhdestä hylsystä joutuu tekemään erikoistyökalun.
      Tosin tarvikestartista kuten tässä ei tiedä onko siirtohaarukan läpi menevässä pultissa edes epäkeskoa joka mahdollistaa säädön.

      Ohje on Lugas M50 käynnistimen ja ainakin Valmetin korjaamokäsikirjoissa.

      Voin neuvoakkin jos kiinnostaa.


      PS
      Suurin osa solenoidin vaihtajista ei tiedä tästä mitään, vaihtaa vaan ja jotenkin toimii.

      Sehän on jokaisen oma valinta mitä omalleen tekee.

      Tällainen on tilanne kuitenkin

    • Aloittelijavielä

      Solenoidi vaihdettu ja vika korjaantui. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut = far-right Finns Party?

      Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      82
      7453
    2. Demarilesbo synnytti lapsen

      Lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa. On pelkkä "luovuttaja". https://www.hs.fi/politiikka/art
      Maailman menoa
      204
      4744
    3. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

      Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      73
      4708
    4. HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!

      "Sdp:n uusi talous­ääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen
      Maailman menoa
      76
      4168
    5. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      58
      4150
    6. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

      Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      33
      3649
    7. Porno-ope?

      Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      62
      3102
    8. Sovitteko ulkonäöllisesti

      Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty
      Ikävä
      68
      2796
    9. Opettaja OnlyFansissa - Onko ihan OK?

      Onko mielestäsi ihan OK, että peruskoulun luokanopettaja on virka-aikansa ulkopuolella aktiivinen aikuisviihteen tuottaj
      Pori
      40
      1980
    10. Kaiken järjen ja logiikan voimalla

      Voin todeta nainen, että halusit vain sitä.
      Ikävä
      47
      1715
    Aihe