165mp vikahakua

Aloittelijavielä

Neuvoa haen kun ei mf enää käynnisty.
Vika paikallistettu starttisolenoidi mötikkään.
Sieltä hentoinen savutus keväällä ja sen jälkeen ei ole oikein reagoinut kun avaimestä kääntää. Jossakin vaiheessa hiukan auttoi kun kopautti startin kylkeen. Sai siten käyntiin.
Onko keinoa jolla voipi testata onko vika solenoidissa vaiko startissa?
T. Aloitteleva rattoriharrastaja

12

1700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittelijavielä

      Vai pitäskö ostaa suorilta uusi starttisolenoidi hässäkkä.? Paljonkohan maksaa? Purkuosia vaiko saako uusia

      • Juutinraumaa

        No periaatteessa uusi vaan heittämällä heti, mutta jos harrastella haluat niin voithan sinä solenoidista avata sen kytkentäpään .. ellei sitten se bakeliittikansi ole jo niin hauras että hajoaa avatessa kun savun muodostuksesta mainitsit. Sieltä kannen alta voi yrittää kääntää sen paksun kuparisen kytkentäsillan, jolloin saat aivan uutta vastaavan pinnan käyttöön. Myös kuparipultit pitää irrottaa ja hioa tasaiseksi ja koska pultit lyhenee hieman, niin pieni korotus sinne pultin alle takaisin laittaessa. Tämä kaikki siis siinä tapauksessa, että se kansi on ehjä.
        Tämmöisiä korjauksia varsinkin ennen tehtiin YYA-sopimuksen aikoina, kun pelkkä solenoidi maksoi saman kuin nykyään koko startti täydellisenä, ja saattoi viikonkin joutua odottamaan jos uuden tilasi.

        Vaikka vika olisikin solenoidissa, kannattaa samalla sen verran starttia muutenkin avata, että tarkistaa hiilet ja laakerien kunnon.. samoin mahdollinen musta pöly pois.


    • Niin mikäs olikaan startin tyyppi. Alkuperäistyyppejä on useita tarvikkeista puhumattakaan.
      Alkuperäistyypeissä solenoidin vaihdossa on tehtävä kytkentähetken säätö

    • Wernerskaliini

      Kun ostat kiinalaisen tarvike starttimoottorin, niin voi olla, että se ei ihan sovikaan heittämällä traktoriin kiinni, voi joutua vähän askartelemaan, näin kävi minulle.

    • Tiedätkö startin historiasta mitään. Lähteekö solenoidista startille yksi vai kaksi johtoa,

    • Aloittelijavielä

      En tiedä. Ihan uusi tuttavuus.
      Solenoidista lähtee yksi johti startille edestä alta ja vieressä on sellanen metallikiinnike joka yhdistää solenoidin ja startin.

      Päällä sitten on kaksi johtoa kiinni samassa ja yksi omassa sellanen työnnettävä liitos tämä yksin oleva. mutta kumpikin lähtee akulle päin. Startista alta sitten menee yksi johto akulle.

    • Aloittelijavielä
    • Aloittelijavielä

      Eihän tuollasen vaihdossa tarvitse säätää mitään? Kiinni vaan ja testaus tokeniko sillä

      • Juutinraumaa

        Ei välttämättä tarvitsekaan säätää. Järjestys on se, että solenoidi vetää ensin hammaspyörän sinne vauhtipyörän kehälle kiinni, ja sitten vasta kytkee virran starttimoottorille.
        Kun tuolla edellä kerrot, että solenoidin ylemmästä kuparipultista menee kaksi johdinta akulle ei pitäne paikkaansa. Paksu kaapeli menee akun plus-napaan, ja se toinen ohuempi johto menee laturille ja virtalukkoon tai miten sitten onkaan. Amp-liittimellä oleva ohut johto menee myös virtalukolle.. siitä piuhasta tulee juurikin solenoidille se herätevirta startatessa.


    • Aloittelijavielä

      Ahaa. Alkaa kuviot selkiytymään

    • Lugas M50 käynnistimen solenoidissa on kaksivaiheinen kytkentä.
      Kun solenoidi vetää ja jos bendixsin ja vautipyörän hampaat osuvat vastakkain solenoidi kytkee akkuliittimestä jännitteen kumiseen johtoon startille jolloin yksi kenttäkäämi on käytössä.
      Silloin startti pyörii pienellä teholla hieman eteenpäin kunnes hampaat osuvat lomittain ja bendix pääsee perille vauhtipyörän hammaskehälle.( Ei riko hammaskehää kuten nykyhimmelit.)
      Siinä vaiheessa solenoidi kytkee jännitteen myös kuparikiskoon joka menee startille. Nyt on kaikki neljä kenttäkäämiä käytössä ja täysi pyöritysteho.
      Toimiakseen oikea-aikaisesti tämä tarvitsee siirtohaarukasta kytkentähetken säädön ohjeiden mukaan.

      Lugas M50 ja varsinkin vielä parempi edeltäjänsä CAV CA 45 sarjan käynnistimessä tämä ominaisuus on. Näitä molempia on käytetty esim Massikan 165 traktoreissa moottorityypeistä
      ja valmistusajasta riippuen. Kun tämä ominaisuus on käytössä on vauhtipyörän hammaskehä ja bendix vauriot paljon vähäisempiä kuin nykyään traktoreissa olevissa uusissa ja lähes kaikissa tarvikkeena myytävissä käynnistimissä.
      Myöskään käynnistimien tehot on olemattomat nykyään verrattuna esim CAV CA 45 käynnistimeen.
      Kytkentähetken säädössä tarvii kuuden voltin akkujännitteen ruuvimeisselin ja yhdestä hylsystä joutuu tekemään erikoistyökalun.
      Tosin tarvikestartista kuten tässä ei tiedä onko siirtohaarukan läpi menevässä pultissa edes epäkeskoa joka mahdollistaa säädön.

      Ohje on Lugas M50 käynnistimen ja ainakin Valmetin korjaamokäsikirjoissa.

      Voin neuvoakkin jos kiinnostaa.


      PS
      Suurin osa solenoidin vaihtajista ei tiedä tästä mitään, vaihtaa vaan ja jotenkin toimii.

      Sehän on jokaisen oma valinta mitä omalleen tekee.

      Tällainen on tilanne kuitenkin

    • Aloittelijavielä

      Solenoidi vaihdettu ja vika korjaantui. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      162
      2651
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1786
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1679
    4. 79
      1321
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1085
    6. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      991
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      986
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      890
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      873
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      838
    Aihe