Tehostetun palveluasumoesn maksut

Kellä on vara maksaa tehostetusta palveluasumisesta jos asumisvorokausi on 120 egee, siihen ynnättynä vuokra, sähkö ja vesi ateriat? Jos saat palvelusetelin kunnasta. paljonko se suunnilleen on, lasketaan ihmisen bruttotuloista vai? Noist ei ota erkkikaan selvää. Onko kokemuksia?

33

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vfihimsf

eikö siinä ole muka veronmaksajlle taakkaa tarpeeks kun työuransa aikana on ollut turvaamassa noita asumismuotoja toisllekin joilla vaikeuksia arjessa..
      Kuntien pitää olla voittoa tuottavia liikelaitoksia - en ikinä henkkoht halua edes suunnitellakaan sen tyyppistä asumismuotoa itselleni.

• No mites meinaat asua jos et omillasi enää pärjää ja laitospaikat on alasasjettu?

• Ja joku käy kysymässä aamuisin että mitenkäs täällä jaksellaan, hyvinkö yö meni?

• Tehostettuun palveluasumiseen et ainakaan noin hyvin pärjäävänä pääse. Jos et sitten koko summaa itse maksa. Toimintakyky ratkaisee,

• Mistä sinä tiedät vikani, vammani, sairauteni? Kaikki sairaudethan ei ulospäin näy.

• Nocomment2 kirjoitti:

Mistä sinä tiedät vikani, vammani, sairauteni? Kaikki sairaudethan ei ulospäin näy.

Sinustakaan en puhunu vaan siitä toiminnadta mitä kerroit tehostetussa palveluadumisessa tapahtuvan aamuisin.

• Luin.jostain

Hyvin oli kaveri pärjännyt parivuotta asunnossa kuolleena, jostain syystä oli tullut katko asunnon maksuissa.

• Se ei ole tapahtunu tehostetussa palveluasumisessa jossa on ympärivuorokautinen hoito.

• vfihmsf

-aika näyttää aikanaan en ihannoi mitään kommarimaiden systeemejä
      vaikka kuinka köyhänä ja kipeenä pysyisinkin
      elämä lapsuudesta asti ollut kuin venezuelan polttavan auringon alla raatamista pelloilla -- mitään henkkoht hyötyä itselle koskaan raatamisesta koitunut
      - sitä paitsi rikollisuus ja lapsiin ja naisiin kohdistuva riistorikollisuuskin lie aina ollu Suomessakin joksseenkin samaa luokkaa - systeemit mun mielestä jokseenkin mätiä.

• Kyllä ne nää sinun aloitukset ovat masentavia. Sinäkin alta kuuskymppinen ja menossa jo täyden palvelun vanhainkotiin.

Tilaa liput all inclusive matkalle jonnee kauas. Rahaahan siinä palaa, mutta muisteltavaa jää kun makaat siellä laitoksessa.

Ei, ole helle höyräyttänyt, täältä ylisillä vilpoisessa, päiväunien jälkeen heräilen.

• Sinäki jo yli seitenkymppinen ja oletat minun puhuvan itsestäni aina bmvaan kuten sinäkin teet.

• korppis11
        siilenämää kirjoitti:

Sinäki jo yli seitenkymppinen ja oletat minun puhuvan itsestäni aina bmvaan kuten sinäkin teet.

Enhän minä mitään oleta tiiän, että äitees juttujahan sinä.

• korppis11 kirjoitti:

Enhän minä mitään oleta tiiän, että äitees juttujahan sinä.

"Sinäkin alta kuuskymppinen ja menossa jo täyden palvelun vanhainkotiin."
        Ai tässä lauseessakinko äitini juttuja? Onko helle pehmittänyt?

Sitä paitsi tehostettu palveluasuminen ei ole täydenpalvelun vanhainkotiasumista, otahan selvää jos jaksat ja kykeket,

• niinseonniin
        siilenämää kirjoitti:

Sinäki jo yli seitenkymppinen ja oletat minun puhuvan itsestäni aina bmvaan kuten sinäkin teet.

Ei tuolle korppikselle kannata vastata.

• siilenämää kirjoitti:

"Sinäkin alta kuuskymppinen ja menossa jo täyden palvelun vanhainkotiin."
        Ai tässä lauseessakinko äitini juttuja? Onko helle pehmittänyt?

Sitä paitsi tehostettu palveluasuminen ei ole täydenpalvelun vanhainkotiasumista, otahan selvää jos jaksat ja kykeket,

Mistä minä tietäisin näistä vanhainkoti asioista kun ei ole vielä ajankohtaista. Täältä niistä saa sekavaa tietoa. Faktaahan palstan tiedonjako ei ole.

Ei ole helle vaivannut. Heräsin juuri vilpoiselta ylisiltä.

Matonpesu-urakka jatkuu. Välillä pulahdan veteen..

Jatka ; )

• korpikirjailija kirjoitti:

Mistä minä tietäisin näistä vanhainkoti asioista kun ei ole vielä ajankohtaista. Täältä niistä saa sekavaa tietoa. Faktaahan palstan tiedonjako ei ole.

Ei ole helle vaivannut. Heräsin juuri vilpoiselta ylisiltä.

Matonpesu-urakka jatkuu. Välillä pulahdan veteen..

Jatka ; )

No jos et kerta tiiä mitäpä sitte ylipäätään höpäjät. Mee muuhun ketjun bloggaamaan ;).

• Palvelukoti-clean-euro

Hoitokodin hinnasto. Tervetuloa asiakkaaksemme.

PERUSMAKSUMME on 1299 € / kk. Sisältää melkein lämpimän ruuan ja alle kymmenen neliön yksiön. Jossa toki vessa pientä lisämaksua vastaan.

Lisäpalveluista veloitamme seuraavasti:

Pukeutuminen
      - Arkivaatetus 9.99 € / vaate
      - Juhlavaatetus 12 € / vaate
      - Peililisä 3 € / näyttökerta

Liikunta
      - Kävelyttäminen käytävillä 0.90 € / metri
      - Kävelyttäminen pihalla 1,90 € / metri. Sadelisä 50 snt metri

Seuranpito
      - Rupattelu 3,90 € / min
      - Hyräily 2,90 € / min
      - Tuutulaululisä 95 snt min
      - Lapsuusmuistojen kertaaminen 4,90 € / min
      Jos muistellaan pula-aikoja, hinta nousee 1 € / min
      - Uutisotsikoiden ääneen lukeminen 3 € / min
      - Televisiokanavan vaihtaminen kaukosäätimellä 1 € / kanava

WC
      - Iso hätä 4,90 € / min
      - Pikku hätä 2,90 € / min ( jokaiselta alkavalta sekuntilta)
      - Yöhätä 9,90 € / min
      Hätäpaketti: (sisältää rajattomat käynnit ja ähkinnät) 599 € / kk

Hintoihin lisätään voimassa oleva arvonlisävero

Toivomme asiakkaillemme mahdollisimman pitkää loppuelämää

• Äiti asui tehostetussa palveluasumisessa, tämä oli ennen kunnan vanhainkoti, nimi muuttui ja maksutapa.
      Kaikki hinnoiteltiin erikseen, otettiin maksut eläkeestä paitsi vähän yli 100€ jätettiin kuluihin. Jos ja kun eläke ei riittänyt niin kunta maksoi loput.
      Silloin ei vielä koskettu säästöihin, vain korot katsottiin tuloksi. Olin ymmärtävinäni että myös säästöistä otetaan hoitokuluihin tulevaisuudessa.
      Epäilen että yksin asuvien asunnot myytiin hoitokuluihin, en ole varma. Asunnot myytiin kun nämä ihmiset vielä elivät, heistä itsestään ei ollut myyjiksi, eivät ymmärtäneet asian päälle mitään, siksi ihmettelin asuntojen myyntiä ennen henkilöiden kuolemaa.

• Uutena tehostettuun palveluasumiseen hakeutujana olet melkoisessa viidakossa kun pitäisi päättää palvelun tuottajasta ja ottaa ja vertailla kaikki maksut.

• 1leskenn
        siilenämää kirjoitti:

Uutena tehostettuun palveluasumiseen hakeutujana olet melkoisessa viidakossa kun pitäisi päättää palvelun tuottajasta ja ottaa ja vertailla kaikki maksut.

Kaksi omaistani on ympärivuorokautisessa tehostetussa palvelukodissa.

Toinen yksityisellä ja toinen kunnalisella puolella.

Molemmat halvaantuivat ja joutuivat olemaan pitkään sairaalassa.

Sosiaalihoitaja, yhdessä lääkäreiden, sairaanhoitajien, kuntohoitajien, geriatrin kanssa neuvottelee, mikä olisi sopivin paikka potilaalle.

Siinä huomioidaan asuinpaikka, sairauden laatu, omat tai omaisten toiveet.
        Kysytään henkilöstä kaikkea mahdollista, tiliotteita ja verotietoja myöden.

Toimikunta neuvottelee ja esittää sopivan paikan.

Meillä kävi hyvä tuuri kun molemmat esitetyt paikat olivat erinomaiset.

Tehdään vuokrasopimus.
        Yksiöissä vuokra tällä seudulla 550-650€.

Yksityisellä puolella maksetaan takuuvuokra, kunnallisella ei.

Kelasta on mahdollista saada asumistukea ja hoitotukea

Hoitomaksu riippuu eläkkeestä ja muista tuloista.
        Jollakin voi olla vuokratuloja, osinkotuloja ym.
        Eli mitä isommat tulot, sen isompi hoitomaksu.

Hoitomaksu sisältää hoitajien palvelut, lääkärikäynnin, ruoat, pyykinpesun, siivouksen.

Kunnallisella puolella huoneessa on sähkösänky, yöpöytä ja petivaatteet.

Yksityisellä pitää olla omat liinavaatteet ja sänky.

Tuloista jätetään 120-200/kk omaan käyttöön.
        Sillä kuitenkin maksetaan lääkkeet.

Jos lääkekulut ovat valtavat, voidaan neuvotella pienemmästä hoitomaksusta huonotuloisella.

Kun lääkemenot ylittävät kakenterivuodessa 609€, loppuvuosi on lääkkeistä maksuvapaa.
        2lesken

• 1leskenn kirjoitti:

Kaksi omaistani on ympärivuorokautisessa tehostetussa palvelukodissa.

Toinen yksityisellä ja toinen kunnalisella puolella.

Molemmat halvaantuivat ja joutuivat olemaan pitkään sairaalassa.

Sosiaalihoitaja, yhdessä lääkäreiden, sairaanhoitajien, kuntohoitajien, geriatrin kanssa neuvottelee, mikä olisi sopivin paikka potilaalle.

Siinä huomioidaan asuinpaikka, sairauden laatu, omat tai omaisten toiveet.
        Kysytään henkilöstä kaikkea mahdollista, tiliotteita ja verotietoja myöden.

Toimikunta neuvottelee ja esittää sopivan paikan.

Meillä kävi hyvä tuuri kun molemmat esitetyt paikat olivat erinomaiset.

Tehdään vuokrasopimus.
        Yksiöissä vuokra tällä seudulla 550-650€.

Yksityisellä puolella maksetaan takuuvuokra, kunnallisella ei.

Kelasta on mahdollista saada asumistukea ja hoitotukea

Hoitomaksu riippuu eläkkeestä ja muista tuloista.
        Jollakin voi olla vuokratuloja, osinkotuloja ym.
        Eli mitä isommat tulot, sen isompi hoitomaksu.

Hoitomaksu sisältää hoitajien palvelut, lääkärikäynnin, ruoat, pyykinpesun, siivouksen.

Kunnallisella puolella huoneessa on sähkösänky, yöpöytä ja petivaatteet.

Yksityisellä pitää olla omat liinavaatteet ja sänky.

Tuloista jätetään 120-200/kk omaan käyttöön.
        Sillä kuitenkin maksetaan lääkkeet.

Jos lääkekulut ovat valtavat, voidaan neuvotella pienemmästä hoitomaksusta huonotuloisella.

Kun lääkemenot ylittävät kakenterivuodessa 609€, loppuvuosi on lääkkeistä maksuvapaa.
        2lesken

Suurimmissa kaupungeissa palveluntarjoajia on paljon ja niistä pitää itse valita. Jos et ota vastaan heti vapaana olevaa paikkaa voit joutua johonkin määrättyyn paikkaan odottamaan siihen asti kun haluamaasi paikkaan vapautuu paikka. On siis kaupungin omia paikkoja tai sitten yksityisen paikkoja. Kunta myöntää tietyin kriteerein maksusetelin jolla voidaan maksaa tehostettua palveluasumista, vanhukselle jää omavastuu, joka muodostuu palveluntuottajan perimistä maksuista, joista on vähennetty palvelusetelin osuus.Tuottajia on paljon ja sisällöt vaihtelevat, ja niin myös maksut.

• pirremiinapas

Harvalla on varaa, ei meillä ainakaan, mutta kuntahan/kaupunki maksaa hoidosta sen osan mihin asiakkaan eläke tai muut varat riitä, edellyttäen että julkinen taho on tehnyt maksusitoumuksen yksityiseen hoitopaikkaan.
      Kaikki tulot, omaisuus otetaan huomioon hoitomaksua määrättäessä, todistukset pankeista, verottajalta, eläkeyhtiöstä jne..mikään ei jää huomaamatta.

• Otetaanko huomioon jo omaisuuskin?

• pirremiinapas
        siilenämää kirjoitti:

Otetaanko huomioon jo omaisuuskin?

Otetaan, ainakin täällä.

• uyyu
        pirremiinapas kirjoitti:

Otetaan, ainakin täällä.

höpö höpö, sillä kunnallisessa ei omaisuus vaikuta, toki se otetaan huomioon siltä osin jos on pääomatuloja

• pirremiinapas
        uyyu kirjoitti:

höpö höpö, sillä kunnallisessa ei omaisuus vaikuta, toki se otetaan huomioon siltä osin jos on pääomatuloja

Jaha höpötinkö, no jos tiedät asian niin hyvä on, ei oteta,
        Mutta mikä katsotaan omaisuudeksi, metsä, kiinteistöt, yms., ja joista ei välttämättä saada pääomatuloja, mutta jos pankkitili on omaisuutta, niin varmana vaikuttaa.

• pirremiinapas kirjoitti:

Jaha höpötinkö, no jos tiedät asian niin hyvä on, ei oteta,
        Mutta mikä katsotaan omaisuudeksi, metsä, kiinteistöt, yms., ja joista ei välttämättä saada pääomatuloja, mutta jos pankkitili on omaisuutta, niin varmana vaikuttaa.

Minullakin on sellainen käsitys että omaisuutta ei Suomessa vielä tarvitse realisoida toisin kuin monissa muissa maissa.

• pirremiinapas
        siilenämää kirjoitti:

Minullakin on sellainen käsitys että omaisuutta ei Suomessa vielä tarvitse realisoida toisin kuin monissa muissa maissa.

Ei tarvitsekaan, toistaiseksi, tosin olen kuullut juttuja, että tiedottoman mummin tai papan mökki on myyty, ei ainakaan ole myynyt itse...olisiko edunvalvoja ollut asialla.

Ei tarvitsekaan, toistaiseksi, tosin olen kuullut juttuja, että tiedottoman mummin tai papan mökki on myyty, ei ainakaan ole myynyt itse...olisiko edunvalvoja ollut asialla.

Jaaa. Vaikea sanoa kun ei tiedä. Oisko sellainen tapaus että virkaedunvalvoja ja vanhus jolla ei omaisia.

• uyyu
        pirremiinapas kirjoitti:

Entäs sitten, rahat tulee tilille eikä niistä voida ottaa muutoin kuin pääomatulojen osalta, koska ovat varallisuutta samallatavoin kuin ennen myyntiä.

• uyyu
        uyyu kirjoitti:

Entäs sitten, rahat tulee tilille eikä niistä voida ottaa muutoin kuin pääomatulojen osalta, koska ovat varallisuutta samallatavoin kuin ennen myyntiä.

Olisiko tässä olettajalla mennyt puurot ja vellit sekaisin, sillä esimerkiksi toimeentulotuen kohdalla tilisäästöt joutuu käyttämään ensin, mutta omistusasunto ei kuitenkaan ole este tuen saamiselle, jos kohta sekin voidaan velvoittaa.

• pirremiinapas
        uyyu kirjoitti:

Olisiko tässä olettajalla mennyt puurot ja vellit sekaisin, sillä esimerkiksi toimeentulotuen kohdalla tilisäästöt joutuu käyttämään ensin, mutta omistusasunto ei kuitenkaan ole este tuen saamiselle, jos kohta sekin voidaan velvoittaa.

Minä en kyllä oleta mitään, koska kun mieheni oli laitoshoidossa, tehostetun hoidon piirissä, ja kun sitten laskettiin tulevaa hoitomaksua, minun täytyi käydä pankista todistus tileillämme mahdollisesti olevista varoista, sijoituksista, pääomatuloista, eläkkeistä, verottajalta..aika tarkka syyni siis, vai uteliaisuuttaanko lienevät kyselleet..

Minä en kyllä oleta mitään, koska kun mieheni oli laitoshoidossa, tehostetun hoidon piirissä, ja kun sitten laskettiin tulevaa hoitomaksua, minun täytyi käydä pankista todistus tileillämme mahdollisesti olevista varoista, sijoituksista, pääomatuloista, eläkkeistä, verottajalta..aika tarkka syyni siis, vai uteliaisuuttaanko lienevät kyselleet..

Samaa mieltä kanssasi, samanmoista rumpaa olen hoitanut ja joka vuosi, hakenut todistusta sieltä ja todistusta täältä. että nyt varmasti osaavat laskea oikean hinnan palvelulle.
        Esimekiksi kiinteistöstä piti kysyä verotoimistosta oli sekä talosta että metsästä.
        Niissä olivat tietyt rajat, jotka vaikuttivat, eli siinä on joku alaraja, joka ei vielä vaikuta nostavasti hintaan. Eli jos mummeli on pikkumökissä yksin asunut niin ihan rauhassa saa sen omistaa. Ei ainakaan meidän kunta ryhtynyt mökkiä ralisoimaan.
        Rikkaampi maksaa aina enemmän kuin köyhempi, niinhän sen pitää mennäkin. Kaikki eivät ole vielä ehtineet tehdä tai halunneet tehdä omaisuuksien jakoja yms järjestelyjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      207
      7108
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4672
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4494
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3302
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1965
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      26
      1717
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1690
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      41
      1590
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1479
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1247
    Aihe