Peltikaton muuttaminen tiilikatoksi

katon.uusija

Olen vakavasti harkinnut nykyisen 30-vuotiaan peltikaton vaihtamista tiilikatoksi. Tiilien hinta on 3400 euroa, mutta työn määrästä/hinnasta ei ole mitään hajua. Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon?

Onko joku teettänyt vastaavaa remonttia? Talossa simppeli harjakatto, pohjapinta-ala 135 m2 ja katon kaltevuus n. 20 astetta.

18

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupasjoopas

      Tiilikatto painaa enemmän joten saattaa kattotuolit mennä vaihtoon tai vahvistettavaksi.

    • Kattokuntoon

      Työt kuvailemaasi kattoon kustantaa noin 720€. Puolitoistapäivää asennukseen menee.

    • NickNailer

      Vaatii yleensä aluskatteen ja uudet ruoteet mikäli katto muuten on suunniteltu suurempaa painoa kestäväksi. Voi olla, että ei ole. Voi olla, että tarvitset rakennesuunnittelijan.

      Jos peltikatto ei ole puhkirusotunut, niin ei sitä ylensä kannata vaihtaa. Tiilikatto sopii Suomeen huonsoti. Minulla oli Keski-Euroopassa tiilikatto, jonka uusin. Ensimmäisessä myrskyssä lähti tiiliä.

      Suomen vanhimmat katot ovat peltikattoja. Kestävät tiilikatetta pidempään. Tiilissäkin on eroa. Vain lasitettu tiili kestää kunnolla.

      Peltikatolle voi vetää 2-komponentti"kumia". Antavat sille 15 vuoden takuun. On kuulemma hieno tuote. On ole vielä itse kokeillut.

    • on.monia.tapoja

      Peltikatto kestää vielä n. 20 vuotta. Sen voi pinnoittaa uudelleen jos on tarvis.

    • katon.uusija

      Tarkennetaan vielä sen verran, että tuttu rakennusinssi (rap) totesi rakenteiden kestävän tiilikaton painon.

      Syy vaihtohaluun on yksinkertaisesti riittämätön äänieristys. Eristettä on jo kertaalleen lisätty, mutta pieni tihkusadekin suurin piirtein herättää yöllä. En ole vastaavaan aiemmin törmännyt ja siksi tiilikatto houkuttelisi. Tiilistä siis tarjous jo olemassa, tekijät vain hakusessa.

      • NickNailer

        Väittävät, että ruiskutettava kumipinnoite toimisis äänieristeenä eikä sateen ropina kuuluisi sisätiloihin.

        Itse olen rakentanut peltikattoja bitumihuovan ja vanerin päälle. Ei sade ropise.

        Tiilikatto ei ole Suomen talveen sopiva, mutta omapahan on asiasi.


      • tiilikatto33vuotta
        NickNailer kirjoitti:

        Väittävät, että ruiskutettava kumipinnoite toimisis äänieristeenä eikä sateen ropina kuuluisi sisätiloihin.

        Itse olen rakentanut peltikattoja bitumihuovan ja vanerin päälle. Ei sade ropise.

        Tiilikatto ei ole Suomen talveen sopiva, mutta omapahan on asiasi.

        Tiilikatto talvella on ongelmaton. Jos haluaa etsiä jotain varjopuolia niin lumet ei tule alas kuin ainoastaan uutena, riippuu tietysti katon kaltevuudesta. Toisaalta,pitääkö niiden lumien tullakaan.


      • nikintrollit
        NickNailer kirjoitti:

        Väittävät, että ruiskutettava kumipinnoite toimisis äänieristeenä eikä sateen ropina kuuluisi sisätiloihin.

        Itse olen rakentanut peltikattoja bitumihuovan ja vanerin päälle. Ei sade ropise.

        Tiilikatto ei ole Suomen talveen sopiva, mutta omapahan on asiasi.

        Toivottavasti nik nukuit hyvin. Uni tekee hyvää trollaajalle.


    • huonsotitrollaavaniki

      nik puhkirusotuu. Hienosti nik ilmaisee asiansa. On ole vielä itse kokeillut, jatkaa hän. Tietäväinen rakentaja, vai voisiko olla trolli tämä niki. Huonsoti niki.

    • laita

      palahuopakatto.
      Se on siinä.

      • tosin.on.äänetön

        Käyttöikä on lyhyt, puita ei pidä olla lähellä.


    • NickNailer

      Ote Kiinteistölehdestä:

      "Talven tullen suomalaisten omakotitalot ovat vaarassa vahingoittua katolla kasvavan sammaleen ja jäkälän takia. Kasvusto tunkeutuu kattotiilen pinnan läpi ja imee itseensä vettä. Jo kapillaari-ilmiö itsessään vaurioittaa rakennetta, mutta pahimmilleen ongelma riistäytyy yöpakkasten myötä. Nopeat lämpötilanvaihtelut kosteasta plussasta miinuksen puolelle aiheuttavat pakkasrapautumista. Jäätyvä vesi yhdistettynä kasvustoon laajenee tiilen sisällä ja rapauttaa tiilen."


      Rapautunut tiili saattaa imaista muutama satagrammaa vettä. Se pitäisi ottaa laskelmissa huomioon lumikuorman ohella.


      Omalle katollesi teet tietysti mitä tykkäät.

      I rest my case.

      • keksi.parempia.satuja

        Aivan huuhaa artikkeli. Minulla on ollut tiilikatto yli 40 vuotta eikä mitään pakkasrapautumista ole ollut. Ehkä se ilmaantuu vasta yli 50 vuotta vanhoille katoille (heh heh). Hölmöilyn huippu on painon lisääntyminen. Vaikuttaa nikkarin omassa päässä julkaistulta jutulta, siis ei tosiaan missään Kiinteistölehdessä.


      • Voitto.Lopullinen

        Vaikka kattotiilet rapautuisivat murusiksi kymmenen vuoden välein, niiden vaihtaminenkaan ei maksa juuri mitään, koska tiilikate on nopea vaihtaa.
        Eivätkähän ne tiilet tosiasiassa ihan hetkessä rapaudukaan.

        Jotkut poistattavat sammaleet katolta ja teettävät sitten tiilien suojapinnoituksen, mutta koska suomalaisen työn hinta on kaikkine sivukuluineen korkea, edullisemmaksi tullee vaihtaa koko kate sitten kun sammalta on niin paljon, ettei kate enää toimi.

        Mikään peltikattojen pinnoitus suomalaisissa olosuhteissa joissa lämpötilanvaihtelu vuositasolla on reilusti yli sata celsiusta tuskin kestää kymmeniä vuosia. Peltikatolta kuoriutuvat pinnoitteet eivät ole sen esteettisempi näky kuin sammaleet tiilikatolla.

        Yleisellä tasolla hiukan kärjistäenhän Suomessa kalliit työkustannukset on aiheuttanut muutoksen korjaamisen kannattamattomuudeksi ja vaihtamisen kertakäyttökulttuuriksi. Vanhaa roskiin ja uutta tilalle, mitään ei kannata korjata koska se maksaa liikaa.


      • Näyttäisi.olevan.kyl
        keksi.parempia.satuja kirjoitti:

        Aivan huuhaa artikkeli. Minulla on ollut tiilikatto yli 40 vuotta eikä mitään pakkasrapautumista ole ollut. Ehkä se ilmaantuu vasta yli 50 vuotta vanhoille katoille (heh heh). Hölmöilyn huippu on painon lisääntyminen. Vaikuttaa nikkarin omassa päässä julkaistulta jutulta, siis ei tosiaan missään Kiinteistölehdessä.

        Google-haku kertoo vuoden 2014 Kiinteistölehdessä olleen tuon artikkelin.

        Kiinteistölehti markkinoi eli edistää mainostajiensa, mm. kattoremonttien tekijöiden sekä katteiden valmistajien tuotteiden myyntiä.


    • nikinenglanti

      Lopeta jo, eihän sinun hölynpölyjä usko kukaan. Suomen kieli hakusessa, englantia löytyy neljä sanaa.

    • Pelti

      Äitini talossa uusittiin peltikatto uudeksi peltikatoksi. Entinen katto kesti (korjausten jälkeen) 50 vuotta. Ei olisi tullut mieleenkään suositella (saati maksaa) tiilikattoa. Kallis oli, mutta kestää todennäköisesti äitini eliniän, oma elinikäni voi olla lyhyempi.

    • Tukiaisukko

      Molemmista on kokemusta, kannatan peltikattoa kuitenkin.
      Tiilikatto sammaloitui n.10v iässä, no äänetön se on, osa tiilikatoista ei kestä kävelyä kun lohkeilee, painaa pirusti, läpiviennit ja jiirit voi koitua hankaliksi.Peltikaton jälkeen joutuu kattoruoteet vaihtamaan ellei koko kattotuoleja painon takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe