Mistä uusi ohjauspinna?

sinn

Nykyinen ohjauspinna alkaa olemaan tiensä päässä, se on alkanut halkeamaan pituus suunnassa takapäästä siten ettei enään uskalleta lähteä raissuun ennen kuin uusi pinna on saatu. Olemme yrittäneet löytää uutta ohjauspinnaa joka paikasta, mutta sitä ei vaan löydy. Olisiko teillä tietoa mistä sellaisen voisi löytää? Vai meneekö veistely hommiksi?

15

2026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäiseksi tulee mieleen:
      1. Korjaa vanha
      2. Tee uusi
      Itse valitsin vaihtoehdon 1. jos merelle on kiire ja hinku. Epoksia ja lasikuitua saa kaupasta. Tunnin - kahden homma. Halkeamaan epoksia. Pinnan ympärille laisikuituvahvikkeet laminoiden epoksilla. Epoksi on väritöntä. Pinna ulkonäkö ei juurikaan muutu, mutta varmasti kestää.

    • Kaipa sellaisen saa joka puuseppä aikaiseksi, jos ei itsellä ole aikaa tai sopivia tiloja askarteluun.

      • seppomartti

        Venepuusepåä laminoi kahden puulajin suikaleista kauniin ja halutun muotoisen. Ei taida onnistua sinulta?
        Jefan sivuilta löytyy komposiittipinna ja helat.
        Korjaaminen on nopein ja halvinkin ehkä. Kervralta saa lasi-, kevlar ja hiilikuitua erilrvyisinä nauhoina. Onnistuu ensikertalaiseltakin.


      • jhs5kx
        seppomartti kirjoitti:

        Venepuusepåä laminoi kahden puulajin suikaleista kauniin ja halutun muotoisen. Ei taida onnistua sinulta?
        Jefan sivuilta löytyy komposiittipinna ja helat.
        Korjaaminen on nopein ja halvinkin ehkä. Kervralta saa lasi-, kevlar ja hiilikuitua erilrvyisinä nauhoina. Onnistuu ensikertalaiseltakin.

        "Venepuusepåä laminoi kahden puulajin suikaleista kauniin ja halutun muotoisen"

        Epäilemättä. Mutta ei ole ollenkaan varmaa saako halutun muotoisesta silloin myös lujuudeltaan haluamansa. Erityisesti taivutetun pinnan vääntölujuus ei ole asia mikä yleensä puusepiltä onnistuu heti kohdalleen, taivutuslujuus kylläkin jos se riittää kuten aina suorassa pinnassa on. Sopivasti synteettisiä kuituja päälle laminoimalla vääntölujuutta saa helposti minkä tarvitsee, jos tietää mitä tekee eli osaa asiat laskea. Siitä voi olla montaa mieltä mikä on kenenkin mielestä kaunista ja mikä ei. Mutta jos kaunis pinna hajoaa reissussa niin siitä ei hyvä seuraa.


      • seppomartti
        jhs5kx kirjoitti:

        "Venepuusepåä laminoi kahden puulajin suikaleista kauniin ja halutun muotoisen"

        Epäilemättä. Mutta ei ole ollenkaan varmaa saako halutun muotoisesta silloin myös lujuudeltaan haluamansa. Erityisesti taivutetun pinnan vääntölujuus ei ole asia mikä yleensä puusepiltä onnistuu heti kohdalleen, taivutuslujuus kylläkin jos se riittää kuten aina suorassa pinnassa on. Sopivasti synteettisiä kuituja päälle laminoimalla vääntölujuutta saa helposti minkä tarvitsee, jos tietää mitä tekee eli osaa asiat laskea. Siitä voi olla montaa mieltä mikä on kenenkin mielestä kaunista ja mikä ei. Mutta jos kaunis pinna hajoaa reissussa niin siitä ei hyvä seuraa.

        Tästäkin yksityiskohdasta löytyy kokemusperäinen tarina. Baltic 33:n pinna oli tehty pystylamelleista. En enää muista, olisiko oikaistu ja muoto sahattu paksummasta levypinkasta niitä taivuttelematta. Jatkopinna oli läpipultilla kiinni ja kaikki toimi hyvin. Mutta paluumatkalla soolopurjehduksella Norjasta Etelä-Itämerellä sattui kova keli ja pinnapilotti tai tuuliperäsin hajotti liimauksen. Loppumarkan tuuliperäsimen köydet olivat siansorkalla lamellipinon ympäri ja toimi se niinkin.
        Seuraava pinna on teossa kesän jälkeen taivutetuilla vaakalamelleilla. Luultavasti on paljon vahempi kun pultti on kohtisioraan lamellien läpi eikä niiden suuntaisena. Jos mahonki, spruce, epoksi epäillyttää niin hiilikuitua on helppo pistää kerrosten väliin. Ihminen ohjaa ilmeisesti max 50 kp eikä saa hajalle. Tuuliperäsin repii monin verroin rajummin.


      • pinnanlujuus
        seppomartti kirjoitti:

        Tästäkin yksityiskohdasta löytyy kokemusperäinen tarina. Baltic 33:n pinna oli tehty pystylamelleista. En enää muista, olisiko oikaistu ja muoto sahattu paksummasta levypinkasta niitä taivuttelematta. Jatkopinna oli läpipultilla kiinni ja kaikki toimi hyvin. Mutta paluumatkalla soolopurjehduksella Norjasta Etelä-Itämerellä sattui kova keli ja pinnapilotti tai tuuliperäsin hajotti liimauksen. Loppumarkan tuuliperäsimen köydet olivat siansorkalla lamellipinon ympäri ja toimi se niinkin.
        Seuraava pinna on teossa kesän jälkeen taivutetuilla vaakalamelleilla. Luultavasti on paljon vahempi kun pultti on kohtisioraan lamellien läpi eikä niiden suuntaisena. Jos mahonki, spruce, epoksi epäillyttää niin hiilikuitua on helppo pistää kerrosten väliin. Ihminen ohjaa ilmeisesti max 50 kp eikä saa hajalle. Tuuliperäsin repii monin verroin rajummin.

        Mietitäänpä vielä noita peräsinpinnaan kohdistuvia voimia. Käsiohjauksessa pinnaan kohdistuu todennäköisesti pienemmät väännöt kuin pinnapilotin tai varsinkin tuuliperäisimen ohjatessa. Käsiohjauksessa vääntövarsikin on pitempi, koska ote on pinnan päästä. Pinnapilotin tappi on yleensä vain n. 50 cm peräsinakselista - riippumatta pinnan pituudesta.. Esim. Simrad 32:ssa ja Raymarine ST40:ssä suositus taitaa olla 46cm. Kummassakin maksimi työntövoima on kuitenkin n. 80 kg, Servolapaisen tuuliperäsimen vääntövoima on navakassa tuulessa varmaasti huomattavasti suurempi kuin pinnapilotin vääntö. Siksi sekä pinnan ja metallihelojen on oltava erityisen tukevia. Se miten tukevia, riippuu paitsi veneen ja myös mahdollisen automattiohjauksen automaattiohjauksen tyypistä.
        Ei olisi huono ajatus tehdä/teettää varapinna samalla kun uusii vanhan pinnan. Jos entinen ei ole kestänyt kuormitusta, jokin oli mennyt vikaan....


      • pinnanlujuus kirjoitti:

        Mietitäänpä vielä noita peräsinpinnaan kohdistuvia voimia. Käsiohjauksessa pinnaan kohdistuu todennäköisesti pienemmät väännöt kuin pinnapilotin tai varsinkin tuuliperäisimen ohjatessa. Käsiohjauksessa vääntövarsikin on pitempi, koska ote on pinnan päästä. Pinnapilotin tappi on yleensä vain n. 50 cm peräsinakselista - riippumatta pinnan pituudesta.. Esim. Simrad 32:ssa ja Raymarine ST40:ssä suositus taitaa olla 46cm. Kummassakin maksimi työntövoima on kuitenkin n. 80 kg, Servolapaisen tuuliperäsimen vääntövoima on navakassa tuulessa varmaasti huomattavasti suurempi kuin pinnapilotin vääntö. Siksi sekä pinnan ja metallihelojen on oltava erityisen tukevia. Se miten tukevia, riippuu paitsi veneen ja myös mahdollisen automattiohjauksen automaattiohjauksen tyypistä.
        Ei olisi huono ajatus tehdä/teettää varapinna samalla kun uusii vanhan pinnan. Jos entinen ei ole kestänyt kuormitusta, jokin oli mennyt vikaan....

        Entäpä se, kun kippari humalapäissään pimeässä tulee veneeseen ja kompastuu pinnaan. Siinäkin tulee pahimmillaan 100 kilon vääntö.


      • vääntö.ei.ole.taivutusta
        pinnanlujuus kirjoitti:

        Mietitäänpä vielä noita peräsinpinnaan kohdistuvia voimia. Käsiohjauksessa pinnaan kohdistuu todennäköisesti pienemmät väännöt kuin pinnapilotin tai varsinkin tuuliperäisimen ohjatessa. Käsiohjauksessa vääntövarsikin on pitempi, koska ote on pinnan päästä. Pinnapilotin tappi on yleensä vain n. 50 cm peräsinakselista - riippumatta pinnan pituudesta.. Esim. Simrad 32:ssa ja Raymarine ST40:ssä suositus taitaa olla 46cm. Kummassakin maksimi työntövoima on kuitenkin n. 80 kg, Servolapaisen tuuliperäsimen vääntövoima on navakassa tuulessa varmaasti huomattavasti suurempi kuin pinnapilotin vääntö. Siksi sekä pinnan ja metallihelojen on oltava erityisen tukevia. Se miten tukevia, riippuu paitsi veneen ja myös mahdollisen automattiohjauksen automaattiohjauksen tyypistä.
        Ei olisi huono ajatus tehdä/teettää varapinna samalla kun uusii vanhan pinnan. Jos entinen ei ole kestänyt kuormitusta, jokin oli mennyt vikaan....

        Jokainen väitteesi jossa käytit sanaa vääntö on väärin. Mutta jos korvaisit sen sanalla taivutus se olisi oikein. Taivutetun pinnan päästä käsin pidettäessä pinnaan syntyvä vääntö on huomattavasti suurempi kuin puoleenväliin pinnaa kiinnitetyn autopilotin aikaansaama vääntö. Taivutus on molemmissa keskimäärin sama, huippuarvot autopilotilla voivat olla suuremmat. Leikkaus rasitus taas on autopilotilla selvästi suurempi. Puun taivutus ei ole mikään ongelma, mutta väännönkestävyys on. Ongelma on siinä etteivät puusepät ymmärrä asiaa yhtään paremmin kuin sinäkään näytit ymmärtävän.


      • pinnanlujuus
        vääntö.ei.ole.taivutusta kirjoitti:

        Jokainen väitteesi jossa käytit sanaa vääntö on väärin. Mutta jos korvaisit sen sanalla taivutus se olisi oikein. Taivutetun pinnan päästä käsin pidettäessä pinnaan syntyvä vääntö on huomattavasti suurempi kuin puoleenväliin pinnaa kiinnitetyn autopilotin aikaansaama vääntö. Taivutus on molemmissa keskimäärin sama, huippuarvot autopilotilla voivat olla suuremmat. Leikkaus rasitus taas on autopilotilla selvästi suurempi. Puun taivutus ei ole mikään ongelma, mutta väännönkestävyys on. Ongelma on siinä etteivät puusepät ymmärrä asiaa yhtään paremmin kuin sinäkään näytit ymmärtävän.

        Koetan selventää, koska en kai tullut ymmärretyksi. Pinnapilotin tai tuuliperäsimen kiinnityskohta joutuu lujille. Eräässä aikaisemmassa veneessäni pinnapilotin tappi aiheutti halkeaman vanhaan pinnaan. Varmaankin pinnaan porattu terästappi ja siihen yhdistetty pinnapilotti aiheuttaa paikallisia kuormituksia, joita nimitin "väännöksi". Jos peräsinpinnaan kytketään tuuliperäsin, on varauduttava huomattavasti suurempiin kuormituksiin kuin pienen pinnapilotin 80 kg max. työntövoima on.


    • sinn

      Päädyttiin korjaamaan vanha, jotta päästään viikonlopuksi merelle. Uuden pinnan tekoon meillä ei ole sopivia tiloja eikä työkaluja. Mietittiinkin josko talven aikana sellainen teetettäisiin jossain käsi- ja taideteollisen oppilaitoksen oppilaan kanssa, mikäli joku sen oppilastyönä haluisi tehdä..

      • seppomartti

        Vilkaisin eBayta. Käytettynä löytyy useita lamellipinnoja hintaluokassa 30- 50€


    • Morallaselviää

      Käy metässä kattomassa. Siellä niitä uusia ohjauspinnoja kasvaa. Osa vähän suurikokoisia, mutta kun ottaa puukon käteen ja alkaa vuolemaan, niin sieltä ison ohjauspinnan sisältä löytyy pienempi.

      • moralla

        Kunhan ei käy niinkuin entiselle kaverille, jolle ope sanoi, että vuolemalla tuosta pitäisi löytyä lintu. Kun kaveri palautti työn, hän sanoi opelle, että löytyikin susi.


    • EnnustajaEukot

      Itse kyselin keväällä täällä palstalla samaa asiaa, vanha pinna oli jo aika kulahtanut ja puu kuulemma väsyy ja heikkenee vuosien saatossa. Silloinkin tiedettiin, kuten seppomartti edellä, "että ei taida onnistua sinulta" jne..
      Mutta yllätysyllätys, onnistuipas!!! Ja on vahva ja kaunis!!
      Niin ne jotkut tietävät paremmin toisten asiat, melkoisia meedioita, kannattais mennä astraali-televisioon!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3308
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3067
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2343
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      1996
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1519
    Aihe