5-7 vuotias Megane autoksi?

RenuAutoksi

Noitahan on melko pienillä hinnoilla ja farkkuna tarjolla. Maine on nyt se mikä on, mutta olisiko kuitenkaan täysi pommi, jos kilometrit vasta 100 000 kantturoissa? Säästäisi melkoisesti, jos vertaa sakemannifarkkuihin kuten Focukseen, Astraan ja Golfiin.
Mitä olen päällisin puolin katsonut, niin ei ole ruostetta tullut nähtyä, alusta tietty voi olla jo umpiruosteesssa, mutta esim. lokarien kaarissa ei ainakaan noissa ole.
Ja siis bensakoneella haen ja ilman muuta vapaasti hengittävänä eli siis 1.6-litrainen, tämä 1.4tce on kuulemma samantapainen kuin nuo Volkkarin koneet eli öljysyöppö ketjunkatkoja.

89

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipponkippon

      Jos osaat korjata jokapäiväiset pikkuviat, eikä jatkuvasti tukkivat vikavalot häiritse niin siitä vaan.

    • fiksuHankintaTänään

      Nuo on tänä päivänä hyvin luotettavia, eivätkä ruostu kuten monet muut. Rellu oli pikkuvikaisen maineessa 80-90 luvulla, mutta nyt se on yksi parhaista.

    • Ehdoton.ei

      Vähä kaksipiippuinen juttu. Hyviä ominaisuuksia löytyy ja ajettavuudessa ja mukavuudessa ei moitteita ja auton saa kohtuuhintaan mutta ikävä kyllä alustan osat jne on kulutustavaraa sekä ne ärsyttävät pikku sähköviat kyllä vie kiinnostuksen pakkasen puolelle. Ne viat ei välttämättä ole suuria mutta erittäin hankala paikallistaa ja aina syytä ei edes löydetä ja tästä syystä itselleni kyllä renault on ihan ehdoton ei. Kun niiden vikojen etsintään tuhrautuu aikaa on sen pikkuvian korjaus äkkiä suuren remontin hinta ja sitten toivotaan toivotaan että jospa se nyt pelais.

      • Kokenut.Automies

        Joo ja ruosteen kanssa tarkkana, joskus vajaa 40 vuotta sitten muistan kun solkenaan hitsattiin aika nuoria ranskalaisia ja ihan lokasuojia.. Ei oikein usko että olis nyt sen parempia.
        Ja 100 tonnia on kyllä ranskalaisille sellainen määrä, että alkaa kaikki isot viat. Japanilaisia saman koon farkkuja kun olis , niin olis olemassa oikeastaan täydellinen ja määrättömästi kestävä auto. Mutta kun ei ole, niin kannattaa etsiä vain se Golf tai Astra taikka Focus. Niitä saa Renun hinnalla 2-3 vuotta vanhempina ja kilometrejä enemmän mutta varmasti muuten parempia.
        Ja tietysti sitten sellainen, jossa ei ole turbon kaltaista vikapesää.


      • PäivitäItsesiNykyaikaan
        Kokenut.Automies kirjoitti:

        Joo ja ruosteen kanssa tarkkana, joskus vajaa 40 vuotta sitten muistan kun solkenaan hitsattiin aika nuoria ranskalaisia ja ihan lokasuojia.. Ei oikein usko että olis nyt sen parempia.
        Ja 100 tonnia on kyllä ranskalaisille sellainen määrä, että alkaa kaikki isot viat. Japanilaisia saman koon farkkuja kun olis , niin olis olemassa oikeastaan täydellinen ja määrättömästi kestävä auto. Mutta kun ei ole, niin kannattaa etsiä vain se Golf tai Astra taikka Focus. Niitä saa Renun hinnalla 2-3 vuotta vanhempina ja kilometrejä enemmän mutta varmasti muuten parempia.
        Ja tietysti sitten sellainen, jossa ei ole turbon kaltaista vikapesää.

        Ja setä muistelee 40 vuotta sitten Reilujen hitsailua. Herää tähän päivään ja unohda historia, sillä se ei kerro mitään tämän päivän autoista. Samalla logiikalla han suomalainen ostaa Toyotasta, joka on se tämän päivän 60-70 luvun Rellua, eli alustavikainen, sähkövikainen ruostuja.
        Rellua on tänä päivänä yksi erittäin luotettava eikä taatusti ruostu. No pikkuiset sähköviatkin on srlätetty jo vuosia sitten.


      • Kkfkfkfkfkkf
        PäivitäItsesiNykyaikaan kirjoitti:

        Ja setä muistelee 40 vuotta sitten Reilujen hitsailua. Herää tähän päivään ja unohda historia, sillä se ei kerro mitään tämän päivän autoista. Samalla logiikalla han suomalainen ostaa Toyotasta, joka on se tämän päivän 60-70 luvun Rellua, eli alustavikainen, sähkövikainen ruostuja.
        Rellua on tänä päivänä yksi erittäin luotettava eikä taatusti ruostu. No pikkuiset sähköviatkin on srlätetty jo vuosia sitten.

        Sinä olet yhtä pöpi kuin tuo nuoruuttaan muisteleva seniili: ei mikään tilasto tai tutkimus tue väitettäsi Rellusta yhtenä parhaista ja Toyotaa huonoista.


      • Sinkittymyös

        Todellakin tukee. Kannattaa tutustua eri lähteisiin. TOYOTAN asiakaslehti ei ole lähde.


    • Kkffkkfkkfkf

      Hauska tuo vitsi 40 vuoden takaisista :) Ei voi olla tosissaan kirjoitettu.

      Ruoste ei ole Relluja erityisesti vaivannut 2000-luvulla, mutta silti ovat yleensä erinäisien katsastus- ja luotettavuustilastojen häntäpäässä.
      Silti, kun katsoo kuinka paljon uudemman Rellun saa samaan rahaan, niin helposti ostaisin itsekin. Samalla rahalla saatava ”saksalainen” on niin paljon enemmän ajettu, että todennäköisesti vikaisempikin.

    • Ellos

      Maantiesuola tekee selvän auton alustasta. Alustassa olevat tukivarret yms. kärsivät myös. Ruosteenestokäsittely heti uutena hidastaa ruostumista mutta ei täysin estä sitä.

      • eiruostuei

        Höpö höpö, tuossa nurkalla seisoo 15 vuotta vanha ranskalainen citroen c5 200 tkm ajettu ei koskaan alustaa suojattu ei paikkamaalattu ja mistään eivain löydy ruostetta. Saksalainen ois jo paalattu!


      • Soll

        Sitikka voi olla hyvällä pidolla ehjä alustasta, Rellu nyt on kuitenkin eri juttu. Ja vaikka nyt pellit vielä kestäisi, niin hapero peli tuommoinen Megane on niinku kaikilla muilla tavoilla.
        Itse luotan japanilaiseen insinööritaitoon, siinä maassa ei vai suunnitella huonoa. Toyota on ilman muuta omassa laatuluokassaan, muut tulee perässä, mutta muutkin japanilaiset paitsi nykyinen Nissan ovat laadukkaita vanhoinakin. Nissanin heikompi ns. eurolaatu on Renaultin omistuksen ansiota, vanhat oikeat Nissanit kesti rankkaa käyttöä ja tiesuolaa pahuksen hyvin. Lisäksi olivat vielä tosi kivoja ajaa, samaa ei voi sanoa nykymalleissa.


      • KerronSulleFaktat
        Soll kirjoitti:

        Sitikka voi olla hyvällä pidolla ehjä alustasta, Rellu nyt on kuitenkin eri juttu. Ja vaikka nyt pellit vielä kestäisi, niin hapero peli tuommoinen Megane on niinku kaikilla muilla tavoilla.
        Itse luotan japanilaiseen insinööritaitoon, siinä maassa ei vai suunnitella huonoa. Toyota on ilman muuta omassa laatuluokassaan, muut tulee perässä, mutta muutkin japanilaiset paitsi nykyinen Nissan ovat laadukkaita vanhoinakin. Nissanin heikompi ns. eurolaatu on Renaultin omistuksen ansiota, vanhat oikeat Nissanit kesti rankkaa käyttöä ja tiesuolaa pahuksen hyvin. Lisäksi olivat vielä tosi kivoja ajaa, samaa ei voi sanoa nykymalleissa.

        Japanilainen osaa heikentämään ja minimimitpituksen hyvin, eli tekevät kuraa. Jopa itse pääjohtaja pyysi taannoin anteeksi heikkoa laatua joka johtui älyttömyyksiin menneistä säästöistä ja nyt kuitenkin suunnitelmissa on uusia säästöjä seitsemän sitä varten palkatun johtajan voimin. Ruostesuojaus on jätetty jo kokonaan pois ja sähkö- ja elektroniikka halvinta kuraa. Tekniikka on aina ollut Rimpiläinen, et sillä lailla siellä toimitaan.


    • ranskawv

      Älä sorru Ranskalaisiin ja WV konsernin tuotteisiin kerron kokemuksesta.

      • MieluumminToyota

        Parempi vaihtoehto on kakkoskopan Avensis 1.6 farkku. Kilsoja ei kannata pelätä, 200 000 km on tuollaiselle vasta sisäänajo ja joku kymmenisen vuotta vanha Ave on vielä loistopeli Meganen rimpulaan verrattuna ja pesee sen kaikilla mittareilla plus kestää mielettömästi.


      • OlipaKerranRölli

        Sulla ei ole uudemmista autoista kokemusta, joten ole hiljaa.


      • IsoisäkinTykkäsHehee
        MieluumminToyota kirjoitti:

        Parempi vaihtoehto on kakkoskopan Avensis 1.6 farkku. Kilsoja ei kannata pelätä, 200 000 km on tuollaiselle vasta sisäänajo ja joku kymmenisen vuotta vanha Ave on vielä loistopeli Meganen rimpulaan verrattuna ja pesee sen kaikilla mittareilla plus kestää mielettömästi.

        Toyota, hei haloo! Markkinoiden ruostuvin ja kovin vikainen auto.


      • Tero2

        Juu mutta kun eikös se ollut aikoinaan Megane, johon maahantuoja joutui vaihtamaan etulokareita ruostumisen takia? Oliko edes kuin muutaman vuoden vanhoja ? Vissiin se Megane 2 jossa oli hatchbackissa se outo perä.


      • MuovikinRuostuu
        Tero2 kirjoitti:

        Juu mutta kun eikös se ollut aikoinaan Megane, johon maahantuoja joutui vaihtamaan etulokareita ruostumisen takia? Oliko edes kuin muutaman vuoden vanhoja ? Vissiin se Megane 2 jossa oli hatchbackissa se outo perä.

        Niinpä, tojota-teron mielestä ranskalaisesta ruostuvat jopa muoviset etulokarit ;-P.


      • rfhev
        Tero2 kirjoitti:

        Juu mutta kun eikös se ollut aikoinaan Megane, johon maahantuoja joutui vaihtamaan etulokareita ruostumisen takia? Oliko edes kuin muutaman vuoden vanhoja ? Vissiin se Megane 2 jossa oli hatchbackissa se outo perä.

        megane 2 ja scenic 2 eli 02-08 on muovia etulokarit.Se ekan korimallin megane alkaa jo olla ruostumaan päin,kuten mikä tahansa yli 16v auto


    • vipusia

      En ymmärrä tuota Tojotan kehumista. Aikoinaan oli kaksi uutta Corolla ja Camry oisin ehkä ostanut kolmannenkin mut ikävä kyllä vipusia ne on. Meluisia ja ohjastettavia! Autossa täytyy olla muutakin kuin luotettavuus.

      • Nfnfkgkgkgkgkkg

        Mene nyt pöpi jonnekin muualle höpöttämään Toyotista.


      • LuottoToyotaan

        Siis se luotettavuus täytyy olla, muut ovat sivuseikkoja eikä usein edes tärkeitä. Plus nykyautoissa ei edes ole suuria eroja muussa kuin luotettavuudessa.


      • HolistiToyotaRuostuu
        LuottoToyotaan kirjoitti:

        Siis se luotettavuus täytyy olla, muut ovat sivuseikkoja eikä usein edes tärkeitä. Plus nykyautoissa ei edes ole suuria eroja muussa kuin luotettavuudessa.

        Toyota on kaikessa surkein, ei siinä menetetty luotettavuus paljon auta kun kori on riekiä täynnä, takaisinkutsut paukkuu ja kansipahvit valskaa ja ajaminen kovassa melussa on jatkuvaa kaistan hakua ja heiluntaa.


      • KarumpiTotuus
        LuottoToyotaan kirjoitti:

        Siis se luotettavuus täytyy olla, muut ovat sivuseikkoja eikä usein edes tärkeitä. Plus nykyautoissa ei edes ole suuria eroja muussa kuin luotettavuudessa.

        Tojotan luotettavuus pähkinän kuoressa: auto pysyy luotettavasti pihassa, koska kukaan ei sitä kehtaa varastaa tai lainata ja omistaja itse ei kehtaa sillä ajaa.


    • hyväpeli

      Ostin just tommosen Meganen tosin pikkuturbon vähällä menee ja ihan riittävästti potkua sai hyvän auton pikkurahalla 3 vuotta ajeltu eikä ainoatakaan vikaa eikä todellakaan ole ruostetta missään koeajoin muitakin mutta ei ne ollet mistään kotoisin tojoakin mietin mutta vanhanaikaisia ruosteenomaavia ne on laatikonlaakerit ja männänrengas ogelmallisia ja nyt jäi sitä rahaakin muutamia tonneja säästöön Jos joskus jotain tarvis tehdä.

      • Vspro

        Miksi ihmeessä pikkuturbo? Niistähän ollaan luopumassa kun ovat heikkoja kaikki. Turboton kone on muutenkin miellyttävämpi.


      • kunEtYmmärrä
        Vspro kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pikkuturbo? Niistähän ollaan luopumassa kun ovat heikkoja kaikki. Turboton kone on muutenkin miellyttävämpi.

        Turboton kone miellyttävämpi? Tuo kyllä vaatii perusteluja. Yleensä tykätään vääntävästä ja tehokkaasta moottorista, juuri sellaisista mitä turbolliset tarjoavat. Vai meinaatko puhua jostain turboviiveestä, sellaosta ei ole ollut sitten 70-80 luvun.


      • Fjjccghjjk
        kunEtYmmärrä kirjoitti:

        Turboton kone miellyttävämpi? Tuo kyllä vaatii perusteluja. Yleensä tykätään vääntävästä ja tehokkaasta moottorista, juuri sellaisista mitä turbolliset tarjoavat. Vai meinaatko puhua jostain turboviiveestä, sellaosta ei ole ollut sitten 70-80 luvun.

        On sitä edelleen. Tosin niin vähän, että haitanneeko ketään?

        Tehoa ja vääntöä saa vaparistakin. Toki kulutus yleensä vähän kovempi.


      • eletäänNykyaikaa
        Fjjccghjjk kirjoitti:

        On sitä edelleen. Tosin niin vähän, että haitanneeko ketään?

        Tehoa ja vääntöä saa vaparistakin. Toki kulutus yleensä vähän kovempi.

        Niin kun palataan menneisyyteen ja poltetaan bensaa isollalohkolla. Se aika meni jo, eli turhaa puhetta tyyliin "jos olis niin olis mutku ei ollu niin ei ollu".


      • Ggfgjjhh
        eletäänNykyaikaa kirjoitti:

        Niin kun palataan menneisyyteen ja poltetaan bensaa isollalohkolla. Se aika meni jo, eli turhaa puhetta tyyliin "jos olis niin olis mutku ei ollu niin ei ollu".

        Länkynlänkyn, Mazdan "isolohkoja" on tarjolla edelleen.


      • naurettavaEsimerkki

        Se onkin Mazda, ruostuu ja on aasialainen. Ei sen koneen ominaisuudetr kaksisia ole.


    • uuttatekniikkaa

      Samoja koneita on Nissan Quashgaissa ja se on yksi myydyimpiä malleja menee vähällä co2 maksu on pieni ja tehoa on 116hv ja uudemmissa enemmän miksi ostaa tehottomamman ja kuluttavamman ja jos ölyt vaihtaa ja ajelee kuin on tarkoitettu varmaan kestää , talvella vaan viimasuojaa eteen se on kaikkien turbojen pieni miinus

    • autojobbari

      Älä vaan erehdy ostamaan.
      Paha virhe jos ostat.

    • PajaMake

      Ranskalaisen auton ostaminen on aina suuri virhe, suurempi kuin VW-konsernin tuotteen hankinta. Kai nyt tiesit että Renu on niistä surkein? Kauan sitten moni naureskeli Ladalle, nyt nauretaan Renulle, siitä ei Nissankaan ole saanut kelvollista, vaikka yritystä on ollut.

      • KehittymättömiäDorkia

        Höpö provopoika, pysy siellä penaripalstalla.


    • Rellukka

      Samoin ajatuksin katsellut viitisen vuotta vanhaa Meganea, jos vertaa saksalaismerkkeihin tai idän ihmeisiin. Farkkuja on enempi tarjolla kuin lyhytperää josta kiinnostunut. Ruostetta ei tarvitse pelätä, sillä kokemusta on Megane tulee 16v vanhaksi eikä kuki.

      • Ikuisuusprojekti

        Jos hermot kestää rapata


      • TojoMazdaHonda

        Hermojaan säästävä talousmies ei osta muuta kuin aitoa japsia. Se on kuulkaas hieno tunne, kun tietää, että auto pelaa varmasti eikä jätä tienposkeen. Katsastuksesta tulee puhtaat paperit ja huolto on edullista.

        Jos sitten haluaa jännitystä autoiluun, niin sitten vaikka Megane, sen hankkiminen tuo ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Ja paksu lompakko pitää olla myös.

        Joku aina löytää Renusta hyviä puolia, no ehkä ne ei enää ruostu niin kuin takavuosina, mutta siinä se sitten oli. Sen takia ei kannata Renua ostaa.


      • aiKuinkaTyperysOlet

        Voi sinua turhaa provopoikaa. Japanilainen auto on menetetty legenda ja vikainen siinä missä muutkin. Uusissa nykyautoissa ei juurikaan tule matkaa keskeyttävää vikaa jos kuski ei ole täysin tollo ja laiminlyö autoaan. Katsastuksesta saa aina puhtaat paperit jos haluaa, ei tarvitse kuin viedä ehjä auto näytille. Viat ja korjaukset kun ei näy katsastustilastoissa.


      • Pykologi
        TojoMazdaHonda kirjoitti:

        Hermojaan säästävä talousmies ei osta muuta kuin aitoa japsia. Se on kuulkaas hieno tunne, kun tietää, että auto pelaa varmasti eikä jätä tienposkeen. Katsastuksesta tulee puhtaat paperit ja huolto on edullista.

        Jos sitten haluaa jännitystä autoiluun, niin sitten vaikka Megane, sen hankkiminen tuo ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Ja paksu lompakko pitää olla myös.

        Joku aina löytää Renusta hyviä puolia, no ehkä ne ei enää ruostu niin kuin takavuosina, mutta siinä se sitten oli. Sen takia ei kannata Renua ostaa.

        Jahas, japsi kuski joutuu siis joka päivä pelkäämään että kallis auto jättää tienposkeen ja ruostuu (yllä olevaa kutsutaan psykologiassa projektioksi, oman auton viat ja puutteet heijastetaan ranskalaisiin).


    • Kiessit

      Tiedä noista hermoista kun viime rempasta 6 vuotta, kun etupyörän laakeri aloitti äänekkään ilmoituksen meganessa.

      • Hyvävitsi

        Ihan itsekkö keksit tuommosen jutun vai käynnistitkö rellun 6vuotta sitten hallissa kun ajamattona se kuitenkin sinulla on. Älä yritä valehdella rellut tiijetään taidat nytkin maata rellun lattialla obd pistoketta etsien koska joulukuusi mittaristossa ja alustan osat paskana.


      • Autoasiantuntija

        Pitkän linjan kokeneet automiehet tietävät, että tietyt asiat pysyvät ikuisesti. Yksi niistä on se, että Renaultin tekniikka on yksinkertaisesti heikkoa. Alustan osat ovat joka vuosi vaihdettavia ja ranskalaiset sähköosat eivät kestä Suomen olosuhteita . Näiden lisäksi myös Renaultin moottoripaletti koostuu lähes yksinomaan ahdetuista moottoreista, jotka ovat kiistattomasti vapaasti hengittäviä heikompia kestoltaan ja siksi mm. Mazda ei niitä käytä. Samaa tasoa on myös kaksoiskytkinvaihteisto, jonka ongelmat tiedetään V W-leiristä .
        Ruostumista ei ehkä enää ole Renaultin kohdalla ongelmana, mutta eihän muutkaan autot ole kärsineet ruosteesta aikoihin.


      • eiloppuatule

        Kuuluuko akku sähköosiin? Se ainakin kestää vähintään kymmenvuotta!


      • päivitettyäTietoaSulle
        Autoasiantuntija kirjoitti:

        Pitkän linjan kokeneet automiehet tietävät, että tietyt asiat pysyvät ikuisesti. Yksi niistä on se, että Renaultin tekniikka on yksinkertaisesti heikkoa. Alustan osat ovat joka vuosi vaihdettavia ja ranskalaiset sähköosat eivät kestä Suomen olosuhteita . Näiden lisäksi myös Renaultin moottoripaletti koostuu lähes yksinomaan ahdetuista moottoreista, jotka ovat kiistattomasti vapaasti hengittäviä heikompia kestoltaan ja siksi mm. Mazda ei niitä käytä. Samaa tasoa on myös kaksoiskytkinvaihteisto, jonka ongelmat tiedetään V W-leiristä .
        Ruostumista ei ehkä enää ole Renaultin kohdalla ongelmana, mutta eihän muutkaan autot ole kärsineet ruosteesta aikoihin.

        Ne ns. pitkänlinjan automiehet kyllä tietää, että Rellu on parantanut autojaan huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana on nykyään ladullisesti jopa parhaasta päästä. Nuo sinin "automiehet" ovat vaan pudonnee kelkasta jo kauan sitten ja tiedot ja usko jostain menneisyydestä. Mazda taitaa ollakin ainoa joka sinnittelee vaparien kanssa, mutta mitään hyvää ei siinä ole verrattuna nykyaikaisiin turbokoneisiin. Toyota on taas heikentänyt ihan kaikessa, autot ruostuvat kuten 70-luvulla ja elektroniikka ja sähköosat halvinta ja epävarminta mitä markkinoilta saa, tätä pyytelivät jo kerran anteeksi, mutta nyt on jo uusi säästökamppanja tulossa.


      • Kfkkfkfkf
        päivitettyäTietoaSulle kirjoitti:

        Ne ns. pitkänlinjan automiehet kyllä tietää, että Rellu on parantanut autojaan huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana on nykyään ladullisesti jopa parhaasta päästä. Nuo sinin "automiehet" ovat vaan pudonnee kelkasta jo kauan sitten ja tiedot ja usko jostain menneisyydestä. Mazda taitaa ollakin ainoa joka sinnittelee vaparien kanssa, mutta mitään hyvää ei siinä ole verrattuna nykyaikaisiin turbokoneisiin. Toyota on taas heikentänyt ihan kaikessa, autot ruostuvat kuten 70-luvulla ja elektroniikka ja sähköosat halvinta ja epävarminta mitä markkinoilta saa, tätä pyytelivät jo kerran anteeksi, mutta nyt on jo uusi säästökamppanja tulossa.

        Aika vähissä on näyttö Rellun parhaasta laadusta. Lähinnä jotain salatiedettä. Eli kovaa uskoa / valetta.

        Samoin on näyttö Toyotan heikosta laadusta pelkkää valetta, vailla mitään näyttöä.


      • Tjeläkkeellä
        Hyvävitsi kirjoitti:

        Ihan itsekkö keksit tuommosen jutun vai käynnistitkö rellun 6vuotta sitten hallissa kun ajamattona se kuitenkin sinulla on. Älä yritä valehdella rellut tiijetään taidat nytkin maata rellun lattialla obd pistoketta etsien koska joulukuusi mittaristossa ja alustan osat paskana.

        Hae hippi töitä ja lopeta mariseminen. Eläkkeesi ei kartu kaljaa juomalla.


      • VäärässäOlijat
        Autoasiantuntija kirjoitti:

        Pitkän linjan kokeneet automiehet tietävät, että tietyt asiat pysyvät ikuisesti. Yksi niistä on se, että Renaultin tekniikka on yksinkertaisesti heikkoa. Alustan osat ovat joka vuosi vaihdettavia ja ranskalaiset sähköosat eivät kestä Suomen olosuhteita . Näiden lisäksi myös Renaultin moottoripaletti koostuu lähes yksinomaan ahdetuista moottoreista, jotka ovat kiistattomasti vapaasti hengittäviä heikompia kestoltaan ja siksi mm. Mazda ei niitä käytä. Samaa tasoa on myös kaksoiskytkinvaihteisto, jonka ongelmat tiedetään V W-leiristä .
        Ruostumista ei ehkä enää ole Renaultin kohdalla ongelmana, mutta eihän muutkaan autot ole kärsineet ruosteesta aikoihin.

        Pitkänlinjan kokeneet automiehet näemmä kärsivät pahoista perintöennakkoluuloista ranskalaisia kohtaan.


    • Ostapois

      5-7 vuotta vanha ranskalainen on teknisesti yhtä luotettava kuin muutkin, ja oman kokemukseni mukaan jopa luotettavampi kuin VW tai Toyota. Tuossa iässä vaikuttaa se, kuinka hyvin auto on pidetty. Ranskalaiset ovat edellee edullisia käytettyjen markkinoilla.

      • KokemustaAutoista

        Vai niin, tuossa vaiheessa on vaihdettu vähintään kolmasti raidetangot ja kenties jo kahdesti jarruosat. Jos kone on pikkuturbo, niin ahdin on uusittu 50-60 000 hujakoilla, tosin se ei auta, kun kone on kuitenkin jo peruskorjauskunnossa..
        Tämän lisäksi monenlaisia sähkövikoja saa käydä korjauttamassa alvariinsa ja osa niistä on kalliita kuten avainkortti ja keskuslukko, jotka yleensä lakkaavat toimimasta ensimmäisen kerran 4-5 vuoden iässä.
        Ruoste alkaa myös tuossa vaiheessa tehdä tuhojaan, ei tosinpintapelleissä kuten lokasuojien kaarissa vaan palkeissa sisältäpäin.
        Toisin sanoen tuon ikäinen ranskalainen on pahasti kuluneen oloinen auto, ei paljon hyvällä pidollakaan ole merkitystä.

        Toyotaan ei voi verrata, 5-7-vuotias hyvällä pidolla ollut Toyota ei paljon uutta häpeä, sellaiseen ei ole alustan osia tarvinnut vaihdella, kone on tikissään ja sähköt pelaavat kuin junan vessa. Edes ruosteesta ei tarvitse olla huolissaan, Toyotan ruostuminen on lähinnä nettitrollausta.


      • kauheanmeluisa

        Entäs se kivenropina ja melu sisällä ja päälle ajo-ominaisuudet kuuluvat myös vakiovarustukseen?


      • OletKylläNolostiPihalla
        KokemustaAutoista kirjoitti:

        Vai niin, tuossa vaiheessa on vaihdettu vähintään kolmasti raidetangot ja kenties jo kahdesti jarruosat. Jos kone on pikkuturbo, niin ahdin on uusittu 50-60 000 hujakoilla, tosin se ei auta, kun kone on kuitenkin jo peruskorjauskunnossa..
        Tämän lisäksi monenlaisia sähkövikoja saa käydä korjauttamassa alvariinsa ja osa niistä on kalliita kuten avainkortti ja keskuslukko, jotka yleensä lakkaavat toimimasta ensimmäisen kerran 4-5 vuoden iässä.
        Ruoste alkaa myös tuossa vaiheessa tehdä tuhojaan, ei tosinpintapelleissä kuten lokasuojien kaarissa vaan palkeissa sisältäpäin.
        Toisin sanoen tuon ikäinen ranskalainen on pahasti kuluneen oloinen auto, ei paljon hyvällä pidollakaan ole merkitystä.

        Toyotaan ei voi verrata, 5-7-vuotias hyvällä pidolla ollut Toyota ei paljon uutta häpeä, sellaiseen ei ole alustan osia tarvinnut vaihdella, kone on tikissään ja sähköt pelaavat kuin junan vessa. Edes ruosteesta ei tarvitse olla huolissaan, Toyotan ruostuminen on lähinnä nettitrollausta.

        Sä olet kyllä ennakkoluulojen ja uskomusten pauloissa todella pahasti, etkä tiedä nykyautoista mitään. Toyota on todella mahdoton ruostuja nykyään, tätä nopeaa ruostumista on ihmetelty paljonkin autolehdissä ja kestotestien yhteydessä. Toyotaa omistaa paljon vaareja jotka hellivät kalleintaan ja pesevät ja puunaavat autoaan lähes päivittäin, teettävät huollot säntillisesti eivätkä aja märällä kelillä, ei ainakaan talvella ettei suola syö autoa ja siksi tuota legendaa pidetään hengissä. Todelliset käyttikset sen sijaan ovat vikaisia ja ruostuvia.
        Uskomattomia trollauksia poika laittaa nykyturboista, ne kyllä kestää sen 250tkm ihan tuosta vaan jos ei ihan simona huudta kokoajan. Alusta kestää Rellussa kyllä oikein hyvin, oli aika joskus 60-70 luvuilla jolloin vetoakset saattoivat väljityä jossain 100tkm aikana, mutta tuolloin 100tkm oli pikkuautoille jo paljon kilsoja.


      • Se.on.sellainen

        Älä siitä välitä. On kaikkien palstojen TERO...


      • Sakufani

        Ei todellakaan kannata rellut on suoraan sanottuna ongelmajätettä ja ne ei kestä pitkässä juoksussa suomen vaativia olosuhteita. Kaikki luulee että nyt on laatu parantunut tämä harha johtuu siitä että niillä ei ole vielä ajettu ja ne on uudempia. Totuus tulee ilmi kuin märkä rätti kasvoille kun tulee vielä pari vuotta ikää. Kohta täälä kysytään että mikähän on vikana kun tyhjäkäynnit jne ei pelaa. Toyotasta mazdasta ja nissanista tykkään koska ovat huolettomia pelejä toimivuudeltaan mutta sydän sykkii silti enemmän saksan puoleen koska ne miellyttää utseä enemmän ja niillä on kivempi ajaa ford opel ja volkswagen on minun miekeen ja seat ja skoda tietty ja niissä on sitä jotain hillittyä arvokkuutta ja tyyliä.


      • minustaei

        Kauhea rengasmelu sisällä sekö on laatua?


      • Tjeläkkeellä
        OletKylläNolostiPihalla kirjoitti:

        Sä olet kyllä ennakkoluulojen ja uskomusten pauloissa todella pahasti, etkä tiedä nykyautoista mitään. Toyota on todella mahdoton ruostuja nykyään, tätä nopeaa ruostumista on ihmetelty paljonkin autolehdissä ja kestotestien yhteydessä. Toyotaa omistaa paljon vaareja jotka hellivät kalleintaan ja pesevät ja puunaavat autoaan lähes päivittäin, teettävät huollot säntillisesti eivätkä aja märällä kelillä, ei ainakaan talvella ettei suola syö autoa ja siksi tuota legendaa pidetään hengissä. Todelliset käyttikset sen sijaan ovat vikaisia ja ruostuvia.
        Uskomattomia trollauksia poika laittaa nykyturboista, ne kyllä kestää sen 250tkm ihan tuosta vaan jos ei ihan simona huudta kokoajan. Alusta kestää Rellussa kyllä oikein hyvin, oli aika joskus 60-70 luvuilla jolloin vetoakset saattoivat väljityä jossain 100tkm aikana, mutta tuolloin 100tkm oli pikkuautoille jo paljon kilsoja.

        Aktiivimalli iskee sinuunkin, lopeta marina ja hae töitä.


      • Vaarille
        Tjeläkkeellä kirjoitti:

        Aktiivimalli iskee sinuunkin, lopeta marina ja hae töitä.

        Se rakki älähti johon kalikka kalahti?


    • hyvöpeli

      Tojot ruostuu männänrenkaat vialliset samaten laatikonlaakereit eikä ajo ominaisuuksia ole uudemmissa parintonnin lasku sähköisestä käsijarrusta en ihan heti tojoa ostais mutta joilla on usko vaha niin siittä vaan Vw maine mennyt ja aiheesta Volvoissa isoja ongelmia ainakin v50 etupyöränlaakerit ja sähköongelmia Mazdaa tuskin saa pihalle liikkeestä kun jo puhkiruostunut ja suurikulutuksinen Fordilla oli huono hetki saumaaineiden kanssa ja uudet 3 sylinteriset eivät oikin jaksa vakuuttaa Mersut ruostuu ja kalliita vikoja eli Rellu ei ainakaa huonompi ole kuin nämä muutkaan

      • Turbottaa

        Suhteellisen tilava ja kohtuuhintaan saisi käytetyn Meganen eikä edes ole kovin ruma. Ruoste ei minua pelota, eipä noita tämän vuosituhannen Renuja ole ruoste vaivannut, vaikka vanhat ukot aina sen ruosteen muistaa.
        Mutta ne turbot...onko samat vaivat kuin tsi-myllyissä? Ketjukone taitaa tuo Megane turbo olla.


      • KuutioitaPeliin

        Kaikki pienet turbot on halpahintaisia pommeja. Turbo ei kestä, kone ei kestä, kulutus kova ja tyhjäkäynnin tuntumassa ihan kuollutta. Renu on ihan samaa kuraa tsi-romujen kanssa.


      • hankiTietoaJaHarrastus
        KuutioitaPeliin kirjoitti:

        Kaikki pienet turbot on halpahintaisia pommeja. Turbo ei kestä, kone ei kestä, kulutus kova ja tyhjäkäynnin tuntumassa ihan kuollutta. Renu on ihan samaa kuraa tsi-romujen kanssa.

        Voi sinua höpöpoikaa.


    • Böönaut

      Vanhoina aikoina kun oli soratietä niin vähän joka autossa lokarit vesikelloilla jo 5 vuoden jälkeen kun ollut mitään sisälokareita ja läpimätää 10 vuoden iässä.

    • Vaparilla.kestävyys

      Miten tuo nykyinen malli, noitakin on vaihdokkeina jo jonkin verran . Laatua vai ei? Paha kyllä kaikki koneet turboja.

    • vajakkien.mölinää

      Ja tässä taas ketju jossa vaihdetaan typeryyttä typeryyteen.
      Pelkkiä mielipiteitä ilman mitään linkkiä mihinkään tetolähteeseen joka loisi pohjaa mielipiteelle. Miksi vellotte tuollaisessa typeryydessä? Jos teillä on jotain asiaa niin teillä on myös linkki joka todistaa väitteenne oikeaksi . Pelkkä pimeään huitominen on säälittävän näköistä.

      • Huitoja1

        No luulis sinulla olevan kanssa faktaa...


    • ikäloppux

      ilman muuta kannattaa ostaa. Tarkista kuitenkin, ettei ole kiertopalkinto. Vain yksi omistaja saa olla tai korkeintaan 2. Just kävin leimaamassa 13-vuotiaan Meganen. Ruostetta ei näy missään. Vuotta vanhempi kesäautoni Focus on ruosteessa ovista ja lokasuojista ja takana pohjastakin. Kesällä laitettiin relluun uudet jarrut eteen ja taakse, nyt voi ajella toiset 200 000 km, ei kun kovaa ajoa.

    • mixedfeelings

      -00 Meganeen taas tuoreen leiman hain. Ei havaittuja vikoja tai puutteita. Auto on siis 18 vuotta vanha, ensirekisteröity tammikuussa 2000. Paljon, paljon vitutusta aiheuttavia pikkuvikoja on, mutta katsastuteknisesti ja määränpäähän viejänä todella luotettava.

    • näin.yksinkertaista

      Pojat täällä kehuu ranskalaisia. Jos ne olisi kestäviä autoja, niitä myös ostettaisiin, sillä vain sellaiset autot menevät kaupaksi, joihin voi luottaa. Ihminen on sen verran viisas eläin, ettei se osta huonoa. Kokemus on opettanut.
      Katsokaa rekisteröintitilastoja, siellä on ranskalaiset sijoilla ynnä muut. Kärjessä on ne luotettavat ja kestävät merkit.

      • EIRELLUROMUILLE

        tuttavapiirissäni on jonkun verran ranskanseisojia. Täytyy kyllä sanoa että yllättävän usein ovat korjaamolla ja kaikenlaista häikkää melkein kokoaika ja niitä tutkitaan obd:n nokassa. Itse aikoinaan opin kerralla mutta näkyy monet hakkaavaan päätään mäntyyn fransmanneilla kun ajelevat ja metsästävät halpoja korjaamoita ettei kaikki rahat hupene mokomiin ropposiin. Eikä niiden tuttujen autot pitäisiedes olla huonoja koska ovat vähän ajettuja eikä mitään kovin vanhojakaan mutta näkyy vaan ongelmia piisaavan. JOO EI EI! Minulle ei koskaan tule enää ranskanseisojaa ajan mieluimmin sakulla ja jaappanilaisella. Sitten kun ei asiakaskaan oikein tiedä niin siihenkin menee rahaa kun jobbaritki vielä kusettaa päälle näin käy usein ranskanseisojien omistajille------------

        https://www.youtube.com/watch?v=F-ahTaVNjuo


      • Maalaiskuski

        Noin se menee, täälläkin landella etelästä muuttaneet ovat ainoita Renu-kuskeja, muilla on yleensä Toyota tai joku muu japsi, rikkailla sitten tuore Mersu. Täällä kun se luotettavuus on a ja o, aina on päästävä lähtemään eikä oikein noille sorapätkille halua jäädä hinuria odottamaan. Ja monella on ne tulotkin niukat , niin ei ole varaa pajalla seisottaa autoa.


      • EnnakkoLuulotKukkivat

        Eikö jyväjemmarin rohkeus riitä turvallisen, luotettavan, ruostumattoman ja hyvät ajo-ominaisuudet omaavan Renun ostoon?


      • MiksiEdesVaivaudun
        EIRELLUROMUILLE kirjoitti:

        tuttavapiirissäni on jonkun verran ranskanseisojia. Täytyy kyllä sanoa että yllättävän usein ovat korjaamolla ja kaikenlaista häikkää melkein kokoaika ja niitä tutkitaan obd:n nokassa. Itse aikoinaan opin kerralla mutta näkyy monet hakkaavaan päätään mäntyyn fransmanneilla kun ajelevat ja metsästävät halpoja korjaamoita ettei kaikki rahat hupene mokomiin ropposiin. Eikä niiden tuttujen autot pitäisiedes olla huonoja koska ovat vähän ajettuja eikä mitään kovin vanhojakaan mutta näkyy vaan ongelmia piisaavan. JOO EI EI! Minulle ei koskaan tule enää ranskanseisojaa ajan mieluimmin sakulla ja jaappanilaisella. Sitten kun ei asiakaskaan oikein tiedä niin siihenkin menee rahaa kun jobbaritki vielä kusettaa päälle näin käy usein ranskanseisojien omistajille------------

        https://www.youtube.com/watch?v=F-ahTaVNjuo

        Kummasti kenelläkään Renaultin omistajalla ei ole moisia kokemuksi korjaamokäynneistä, mutta tojotan omistajalla on tuttavapiiri niitä täynnänsä. Olisiko tässä kyse samasta ilmiöstä kuin kun sukupuolitautiklinikalla kysellään apua "kaverille".


      • DGC

        Hei, kyllä minä olen kerran tullut hinausauton kyydissä kotiin Renault lavalla. Starttimoottori hajosi kaupan pihassa ja ajattelin, että on kivempaa vaihtaa se omalla parkkipaikalla. Joten löytyyhän niitä kokemusksia. Tosin, varmaan monesta muustakin 230000 ajetusta autosta on hajonnut startti. En minä kyllä korjaamolle viitsinyt viedä sitä tuollaisen takia.


    • john.d.high

      Totuushan on tämä: Ranskalaisia ei pidä muualta ostaa kuin grilli-kioskilta.

      • JapaniFani

        Kylläää..., siis mitään joka ei ole suunniteltu Saksassa, Ruotsissa tai Japanissa/Koreassa ei pidä ostaa. Pätee ihan kaikkiin teknisiin värkkeihin.
        Etelä-Euroopassa tietotaito ei riitä kehittämään toimivia ratkaisuja.


      • analisaattori

        Yksi maailman ohuimmista kirjoista on : Maailman luotettavimmat ranskalaiset autot.


      • LesVraisCons

        Ja yksi maailman paksuimmista kirjoista on "Suomalaisten typerät ennakkoluulot: osa IX Ranska,ranskalaiset"


      • PatonkiJaBaskeri

        Hyvä heitto! Juntit eivät pääse ennakkoluuloistaan sitten millään. Perusjuntille ranskalaiset ovat kauhistus ja Toyota taas täydellinen auto.


      • john.d.high
        PatonkiJaBaskeri kirjoitti:

        Hyvä heitto! Juntit eivät pääse ennakkoluuloistaan sitten millään. Perusjuntille ranskalaiset ovat kauhistus ja Toyota taas täydellinen auto.

        No jaa,Skodalla ajelen,,tuskin sekään mikään tä'ydellisyys on..Euroopassa erittäin paljon ranskalaisia autoja käytössä,,arvaan että hinnan takia,,ja muutenkin,,ei niin nöpön nuukaa jos ruttua tulee tms. Yhden ranskalaisen omistaneena jonkunlaista kokemusta asiasta..


      • Meksukolome

        Totuushan on että parhaat tsekkiläiset nautitaan pullosta sopivan kylmänä.


    • john.d.high

      Niin,,ja siskon Meganella ajaessa tulin siihen tulokseen että vetelä lötterö,,eihän tuollaisella pysty edes ohitusta tekemään...Järkyttävän laiska Skoda Octavia 1,4TSi verrattuna! Vaikka samankokoinen moottori!

      • Aktiiviajaja

        Rellukan jälkijättöinen tekniikka on mitä on...tehoa ei saada irti edes ahtamalla, tosin paperillahan sitä on muttei oikeasti. Luulisi, että vastaavasti koneet kestäisi, mutta ei taida sekään olla noin.
        Ranskalainen kun suunnittelee auton, niin se on mukava jollakin mukulakivikujalla, keinuu pehmeästi pienillä nopeuksilla, mutta ei sovellu aktiiviseen ja nopeaan ajoon.


      • EiAsenneVammaisille

        Kannattaísi siis sinunkin vaan ajella ranskalaisella niin oppisit ehkä hyväksi ja kohteliaaksi muut huomioon ottavaksi kuskiksi joka nauttii elämästä ja rauhallisesta menosta, kaahailevan "minä-minä" asenteen sijaan.


    • RenuMuttaKun

      Käytetty Renu houkuttelee selkeästi hinnalla, Toyotan tai sakemannin hinnalla saisi monta vuotta tuoreemman Renun, jolla yleensä myös selvästi vähemmän ajettu ja perussiisti.

      Mutta sitten ne kulut...varsinkin verrattuna Toyotaan. Tojolla menee yleensä se eka 200 000 km pelkällä nesteiden ja suodattimien vaihdoilla eli mitään kuluvaa ei tarvitse vaihtaa. Sakemanneilla tulee jo jotain osavaihtoakin. Entäs Renu, mitä siinä menee vaihtoon? Itse tiedän, että raidetangot ja alatukivarret ainakin ovat kulutustavaraa, jarruosat samoin, ei ne kestä sitä pariasataatuhatta kuten Toyotassa tai tiedän Corollia, jossa vasta 300 000 km tienoilla on levyt vaihdettu.

      Mutta eniten mietityttää ranskalaiset sähköt ja kauhutarinat siitä, kun osaa vaihdetaan eikä vika vaan häviä. Ja se mikä on varmaa, niin Toyotaa varmempaa autoa sähköjen puolesta ei ole olemassa. Myös Fordin ja Opelin sähköt ovat perusvarmat, Volkkaria en nyt kovin tässä osaa arvostaa, ikkunatkin toimii miten sattuu.

      Joku tietysti väittää, että Renu on mukavampi tai parempi ajaa, mutta erot on täysin marginaalisia tai vain ihan perstuntumasta johtuvia. Ja moni myös vannoo Toyotan ajettavuuden nimiin yhtä paljon kuin joku toinen vaikka pitää Renua huippuhyvänä ajaa.

      Pahoin pelkään, että Renulla tulee tosi kalliit kilometrit, joita ei se halvempi ostohinta pysty kompensoimaan.

      • LesVraisCons

        Siinäpä pelkäät,kun ei ole rohkeutta myäntää että kärsii typeristä ennakkoluuloista tai kuluu tojota-lahkoon. Mutta pelkosi on tosiaankin vain ennakkoluulojesi aiheuttamaa.


    • einiitäsaisedesmyydä

      Ehkä täällä on sitten rellujen puolustelijoita tai sitten vaan muutama monella nimimerkillä kirjoittava vouhottaja mutta itsellä oli kerran renault megane ja se ei pystynyt täyttämään tehtävää toimia luotettavana jokapäiväisenä kulkupelinä... Rikkoontumis ja häiriöherkkä vempain! Kaikkein pahin oli se käyntihäiriö mitä kukaan ei osannut korjata itse ajattelin lopen että ei herra Jumala mitä vehkeitä ja laitoin omani kiertoon en tiedä saiko seuraava omistaja autoa kuntoon mutta itse käyttämissäni paikoissa en saanut. Auto oli kuin ärsyttävä kiusanhenki kun sille päälle sattui. Miten perhanassa luotat sellaiseen autoon että saa joka päivä miettiä hyytyykö se ja pelaako tyhjäkäynti. TÄYSI ROMU se on minun mielipide sanoi kuka mitä tahansa

      • LesVraisCons

        Itse olet ranskalaiskammoinen vouhottaja.


      • Ex-meganisti

        Riippuu minkä, ja mitä vuosimallia olevan rellun hankkii. Parhaita olivat vuosituhannen vaihteen Renault meganet. (vm.99-2003). Kyseinen ykköskoppanen megane voitti mm. TM- testejä , ja oli tosi vähävikainen malli katsastustilastoissa. Ja kaikenlisäksi niitä oli helppo huoltaa itse. mm. Öljyt, polttimot, tulppien vaihdot onnistui pihassa.

        Harmi vaan, että renault ei jatkanut ykköskoppasen meganen tiellä, vaan seuraava 2-megane olikin jo tilastojen vikaherkimpiä autoja.


      • Mekaanoukko

        Kaikki on suhteellista. Ykköskopan puolat kärähtivät tosi helposti eli siis 16-v. malli kyseessä. Kakkosen facelift 2.0 oli taas itsellä viaton ja muutenkin hyvä kulkine. Mutta tiedän noissa olleen mystisiä vikoja, mm. Eivät käynnistyneet ja pajalla sitten ei ollut vikaa.
        Kolmoskoppa on yleisesti osoittautunut luotettavaksi autoksi. Eikä ruostu.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe