Miksi pyöräilijöiden pitäisi hidastaa?

ei-minun-mielestä

Näillä palstoilla usein valitetaan, että pyöräilijät eivät hidasta pyörätien jatkeen kohdalla. Aina silloin kun pyöräilijöillä on autoon nähden etuajo-oikeus, niin ei ole mitään syytä hidastaa (auto on risteyksessä kääntyvä tai autoilla on kolmio ennen pyörätien jatketta).

Eihän autoilijatkaan hidasta risteyksissä, jossa toisilla on kolmio. Miksi pyöräilijöiden pitäisi muka hidastaa vastaavanlaisissa tilanteissa, joissa heillä on muihin nähden etuajo-oikeus. Ihme urputusta vain siitä syystä, että autoilijat joutuvat hidastamaan ja katsomaan ettei väistettäviä pyöräilijöitä tule.

83

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T-risteys_kolmiolla
      • vastaava.tilanne

        Vastaavanlainen paikka on liikenneympyrä. Siellä on yleensä kolmio ennen pyörätien jatketta. Autoilijat siis väistävät siinä kohtaa.

        Poistuessa liikenneympyrästä rinnastetaan toimenpide risteyksessä kääntymiseen ja kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Autot siis väistävät pyörätien jatkeen ylittävää pyöräilijää myös poistuessa liikenneympyrästä.


      • kille3

        Liikenne-ympyrästä poistutaan kolmion väistämis-alueella.Eli väistäminen tarkoittaa kolmioitten välistä aluetta missä väistetään,sama jos ylitetään risteys ja molemmin puolin on kolmiot,se alue on väistämis-aluetta.


      • äläkeksiomia
        kille3 kirjoitti:

        Liikenne-ympyrästä poistutaan kolmion väistämis-alueella.Eli väistäminen tarkoittaa kolmioitten välistä aluetta missä väistetään,sama jos ylitetään risteys ja molemmin puolin on kolmiot,se alue on väistämis-aluetta.

        On olemassa risteysalue, mutta ei mitään "väistämisaluetta". Löytyy risteyksiä joissa on kolmio vain toisella puolella, eli se puuttuu toiselta puolelta. Miten mahtaa väittämällesi "väistämisalueelle" tällöin käydä?

        Tässä on muuten yksi hyvä kuva aiheesta liikenneympyrä:
        https://image.ibb.co/fLx5Ed/liikenneympyr.jpg


      • ansa---viritetty

      • molemmib
        ansa---viritetty kirjoitti:

        Löytyy myös pahoja ansoja pyöräilijöille. Tässä pari esimerkkikuvaa joissa tuo kolmio on vasta pyörätien jatkeen jälkeen. Näissä tapauksissa pyöräiliä väistää.

        https://goo.gl/maps/enHkkRivedA2

        https://goo.gl/maps/WrahYPzSogu

        Molemmissa autot väistää kulkijaa.


      • Tieliikennelaki
        molemmib kirjoitti:

        Molemmissa autot väistää kulkijaa.

        Autot väistää jalankulkijaa, polkupyöräilijä väistää autoja.


      • ei_todellakaan_aina
        Tieliikennelaki kirjoitti:

        Autot väistää jalankulkijaa, polkupyöräilijä väistää autoja.

        On syytä muistaa että on tilanteita jossa autoilijat väistävät sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita. Esimerkisi liikenneympyrä jossa kolmio on ennen pyörätien jatketta/suojatietä.
        https://image.ibb.co/fLx5Ed/liikenneympyr.jpg

        Muitakin tilanteita on jossa autoilija väistää pyöräilijää, joten ei voi yleistää että pyöräilijät väistävät autoilijoita.


    • Luulisi että pyöräilijälläkin on se henkiriepu sen verran arvokas että hidastaa ehtiäkseen tarkistaa, että on turvallista mennä ja paremmin ehtii se autoilijakin havannoida pyöräilijän
      Itse ainakin teen niin

      • näin_minä

        Itselläni on sen verran hyvät jarrut että ennätän kyllä jarruttamaan, jos tilanteeseen tulee kädetön autoilija joka ei tunne omaa velvollisuuttaan väistää. Mitään ylimääräisiä hidasteluja en ala tekemään. Toki ajetaan tilateisiin aina sopivalla nopeudella huomioiden näkyvyys yms.


      • Mä_en_hidastele
        näin_minä kirjoitti:

        Itselläni on sen verran hyvät jarrut että ennätän kyllä jarruttamaan, jos tilanteeseen tulee kädetön autoilija joka ei tunne omaa velvollisuuttaan väistää. Mitään ylimääräisiä hidasteluja en ala tekemään. Toki ajetaan tilateisiin aina sopivalla nopeudella huomioiden näkyvyys yms.

        Tuolla asenteella liikkeellä olevat pyöräilijät ovat hengenvaarallisia kaikille muille. Jos on tuollainen asenne, niin jätä pyörä kotiin. Ei kenenkään ole pakko polkea hammasta purren.
        Sinunlaisesi pyöräilijät eivä muuten tee mitään ylimääräisiä hidasteluja, vaan ajavat sujuvasti myös punaisia valoja päin.


      • tarinoi.ihmeessä.lisää
        Mä_en_hidastele kirjoitti:

        Tuolla asenteella liikkeellä olevat pyöräilijät ovat hengenvaarallisia kaikille muille. Jos on tuollainen asenne, niin jätä pyörä kotiin. Ei kenenkään ole pakko polkea hammasta purren.
        Sinunlaisesi pyöräilijät eivä muuten tee mitään ylimääräisiä hidasteluja, vaan ajavat sujuvasti myös punaisia valoja päin.

        Mikä siinä asenteessa on vikaa, että noudattaa sääntöjä ja vaatii että muutkin näin tekevät? Kaveri kirjoittaa myös tilannenopeudesta, joka on liikenteessä yksi tärkeimmistä tekijöistä. Useimmat eivät tajua tilannenopeudesta yhtään mitään. Tilannenopeus on sopiva nopeus tilanteisiin nähden, ei täysiä koko ajan. Sinun asenteessa taitaa olla enemmän vikaa.


      • Minä_minä_minä
        tarinoi.ihmeessä.lisää kirjoitti:

        Mikä siinä asenteessa on vikaa, että noudattaa sääntöjä ja vaatii että muutkin näin tekevät? Kaveri kirjoittaa myös tilannenopeudesta, joka on liikenteessä yksi tärkeimmistä tekijöistä. Useimmat eivät tajua tilannenopeudesta yhtään mitään. Tilannenopeus on sopiva nopeus tilanteisiin nähden, ei täysiä koko ajan. Sinun asenteessa taitaa olla enemmän vikaa.

        Niin, pyöräilijöillähän on vain oikeuksia. Tulisi vaan äkkiä talvi, niin nämä pahimmat "minä en turhaan hidastele, kun minulla on oikeus..." tyypit häipyvät liikenteestä ja jäljelle jäävät vain oikeat pyöräilijät, joilla on tilannetajua.


      • hehehheeeee
        Minä_minä_minä kirjoitti:

        Niin, pyöräilijöillähän on vain oikeuksia. Tulisi vaan äkkiä talvi, niin nämä pahimmat "minä en turhaan hidastele, kun minulla on oikeus..." tyypit häipyvät liikenteestä ja jäljelle jäävät vain oikeat pyöräilijät, joilla on tilannetajua.

        Ärsyttääkö noin paljon että pyöräilijät vaativat, että autoilijat noudattavat sääntöjä ja rajoituksia?


      • Minä_minä_minä
        hehehheeeee kirjoitti:

        Ärsyttääkö noin paljon että pyöräilijät vaativat, että autoilijat noudattavat sääntöjä ja rajoituksia?

        Ei ärsytä. Olen jalankulkija ja jatkuvasti saa olla varuillaan, kun pyöräilijät eivät tiedä tai välitä mistään säännöistä. Tilannenopeus on tuntematon käsite ja paikoin yli puolet ajelee jalkakäytävillä ja suojateillä. Jälkimmäisillä eivät muuten saa ajaa edes alle 12 vuotiaat. Pyörätien jatkeet ovat sivuseikka tässä yleisessä sekoilussa.


      • ja---kuitenkin
        Minä_minä_minä kirjoitti:

        Ei ärsytä. Olen jalankulkija ja jatkuvasti saa olla varuillaan, kun pyöräilijät eivät tiedä tai välitä mistään säännöistä. Tilannenopeus on tuntematon käsite ja paikoin yli puolet ajelee jalkakäytävillä ja suojateillä. Jälkimmäisillä eivät muuten saa ajaa edes alle 12 vuotiaat. Pyörätien jatkeet ovat sivuseikka tässä yleisessä sekoilussa.

        Mutta tässä keskustelussa puhutaan nimenomaan pyörätien jatkeesta ja hidastamisesta sen kohdalla, mikäli autoilijoilla on siinä kohtaa väistämisvelvollisuus pyöräilijöihin nähden.


      • Minä_minä_minä
        ja---kuitenkin kirjoitti:

        Mutta tässä keskustelussa puhutaan nimenomaan pyörätien jatkeesta ja hidastamisesta sen kohdalla, mikäli autoilijoilla on siinä kohtaa väistämisvelvollisuus pyöräilijöihin nähden.

        Kai jokainen täysjärkinen hidastaa ennen kuin lähtee ylittämään ajorataa. Suurimasaa osassahan pyörätienjatkeista pyöräilijä on väistämisvelvollinen, vaikka muuta luulevat.


      • pirkanmaalainen
        Minä_minä_minä kirjoitti:

        Kai jokainen täysjärkinen hidastaa ennen kuin lähtee ylittämään ajorataa. Suurimasaa osassahan pyörätienjatkeista pyöräilijä on väistämisvelvollinen, vaikka muuta luulevat.

        Minun työmatkallni taas suurimmassa osassa pyörätien jatkeista autoilijat ovat väistämisvelvollisia. Ei tarvitse paljonkaan hidastella hidastella kun itselläni on tilanteessa etuajo-oikeus.


      • timote
        Minä_minä_minä kirjoitti:

        Ei ärsytä. Olen jalankulkija ja jatkuvasti saa olla varuillaan, kun pyöräilijät eivät tiedä tai välitä mistään säännöistä. Tilannenopeus on tuntematon käsite ja paikoin yli puolet ajelee jalkakäytävillä ja suojateillä. Jälkimmäisillä eivät muuten saa ajaa edes alle 12 vuotiaat. Pyörätien jatkeet ovat sivuseikka tässä yleisessä sekoilussa.

        Miten tämän käsität jästipää?
        Poliisi muistuttaa, että pyörätiellä ja varsinkin jalkakäytävällä ajavan pyöräilijän on pääsääntöisesti väistettävä ajoradalla liikkuvia ajoneuvoja. Liikenneturvan mukaan pyöräilijä voi ylittää ajoradan suojatietä pitkin, jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, mutta pyörätie ei anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta.

        Pyöräilijällä on etuajo-oikeus suojatiellä vain, jos autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä kuten kärkikolmiolla tai stop-merkillä tai jos autoilija kääntyy. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen.


      • ei.pidä.ihan.paikkansa
        timote kirjoitti:

        Miten tämän käsität jästipää?
        Poliisi muistuttaa, että pyörätiellä ja varsinkin jalkakäytävällä ajavan pyöräilijän on pääsääntöisesti väistettävä ajoradalla liikkuvia ajoneuvoja. Liikenneturvan mukaan pyöräilijä voi ylittää ajoradan suojatietä pitkin, jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, mutta pyörätie ei anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta.

        Pyöräilijällä on etuajo-oikeus suojatiellä vain, jos autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä kuten kärkikolmiolla tai stop-merkillä tai jos autoilija kääntyy. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

        Haloo! Lue tämä kommentti alempana.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15359658/miksi-pyorailijoiden-pitaisi-hidastaa#comment-94814312


      • Riistetty
        hehehheeeee kirjoitti:

        Ärsyttääkö noin paljon että pyöräilijät vaativat, että autoilijat noudattavat sääntöjä ja rajoituksia?

        Antakaa armoa pyöräilijät vaikka haluaisin väistää teitä. En aina huomaa nopeasti taka vinkkelistä k ääntyvää pyräilijää j oka ajaa 45kmh risteykseen h idastamatta kun lähestyy risteystä.


    • SaaVammautuaVapaasti

      Ja kun pyöräilijän tulee väistää aina tulee auto mistä suunnata tahansa noilla jatkeilla.

      • Log_

        Mitäköhän tarkoitat? Ilmeisesti pelleilet. Autoilija väistää tietenkin silloin kun väistämisvelvollisuus on osoitettu kolmolla tai stop-merkillä tai kun pyöräilijä ylittää risteävää tietä, jonne autoilija kääntyy.

        Pyörätien jatke ei vaikuta mitenkään väistämissääntöihin. Jatkeella osoitetaan vain paikka josta tie ylitetään. Perussääntöhän on tietenkin se, että pyöräilijä väistää tullessaan ajoradalle siis myös jatkeelle, paitsi edellä mainituissa tilanteissa.

        Nämä pitäisi olla itsestään selvyyksiä jokaiselle ajokortin omaavalle.


      • opiskelemaan--siitä

        Oletko tosissasi?! Et tunne ilmeisesti liikennesääntöjä laisinkaan. Kannattaisi ottaa selvää ennen kuin aiheutat onnettomuuden.


      • haloooooo

      • Just_joo
        haloooooo kirjoitti:

        Hei kaveri, kannattaa katsoa tämä video: https://youtu.be/x2FQFu7naFU

        "Mikäli pyöräilijä ajaa ajoradalla, rinnastetaan hänet mihin tahansa ajoneuvoon..."

        Polkupyörä ON ajoneuvo. Sen paikka on ajoradalla, jos pyörätietä ei ole.

        Miksi muuten videolla ei ollenkaan ole ennakoimisesta mitään? Autoilijalle näyttää yhä uudelleen tulevan yllätyksenä se, että tien/kadun viereisellä pyörätietä ohittamani, suoraan tasaisella nopeudella äsken liikkunut pyöräilijä jatkaa seuraavassa risteyksessä siellä samalla pyörätiellä suoraan tasaisella nopeudella.


    • Ihminenmyös

      Jotkut pitää omista oikeuksistaan kiinni , vaikka henkensä uhalla - niinpä.
      Itse mieluimmin joustan pyöräillessäni

      • Log_

        Jos ei aina selkeästi ja hyvissä ajoin anna tietä väistämisvelvolliselle autoilijalle, ei se tarkoita sitä, että hengestään välittämättä pitää kiinni oikeuksistaan. Ehkä oletuksena on vain kulkea liikennesääntöjen mukaan. Väistetään sitten tietenkin jos muuten ei väistämisvelvollinen ymmärrä tai huomaa tilannetta. Mikä tässä on ongelmana?


      • oikeus_liikkua_turvassa

        Onneksi isovanhempamme eivät aikoinaan joustaneet liikaa, vaan pitivät oikeuksistaan kiinni vaikka henkensä uhalla. Muussa tapauksessa oltaisiin parhaassakin tapauksessa jouduttu pakenemaan Alaskaan.


    • samat-säännöt-

      Aloituksessa on vinha perä. Miksi autoilijoilta ei vaadita tuollaisissa tilanteissa erittäin suurta huolellisuutta. Pitäisi vaikka pysähtyä, jos näkyväisyyttä ei ole riittävästi. Miksi yritetään sälyttää etuajo-oikeutettua hidastamaan.

      Usein autot lähestyvät suojateitä/pyörätienjatkeita aivan liian kovalla vauhdilla. Sitten se tulee yllätyksenä, kun joku onkin aikeessa sitä käyttää.

      • juurikin_näin

        Autoilijoilta vaaditaankin tuollaisissa tilanteissa erittäin suurta huolellisuutta mutta kun eivät osaa/halua/suostu/ymmärrä.


    • sujuvasti-vastaisesti

      Jepulista jee. Haluaisin nähdä sen että autoilijat hidastelevat kaikissa niissä risteyksissä joissa heillä on etuajo-oikeus ja muilla kolmio. Tulisi aika äkkiä valitusta, että turhaan hidastetaan.

      Autoilijat vaativat kirjoituksissa kuitenkin tosiaan usein että pyöräilijät hidastava, jotta autoilijoilla itsellä olisi helpompaa mennä hivenen sääntöjen vastaisesti, eikä aina väistää pyöräilijöitä (joilla olisi etuajo-oikeus tilanteessa).

      Vaaditaan sujuvuutta, mutta vain silloin kun se on sujuvaa autoilijan kannalta. Muuten ei niin väliä.

    • sormipoisnenästä

      Minä tiedän kuinka polkupyöräonnettomuudet voisi puolittaa suomessa.
      Muutetaan lakia niin, että polkupyöräiljä väistää joka tilanteessa muuta liikennettä, niin ei tule tilannetta, missä olisi epäselvyyttä siitä, että kuka väistää.

      • toisinpäin-

        Paljon selkeämpää ja turvallisempaa olisi jos autot väistäisivät aina kevyttäliikennettä. Silloin lapsetkin säästyisi yliajoilta, kun ei ne itse osaa aina toimia järkevästi.


    • 34534534

      Iso ongelma on että monet pyöräilijät kuvittelevat että auton tulee väistää kaikissa tilanteissa, myös silloin kun auto ei ole kääntymässä.
      Alkuviikosta eräskin nuo meinasi jäädä alle aika pahasti . Jos ei olisi itse myös jarruttanut niin olisi kolahtanut. Intti vielä kiven kovaan että autoilijan pitää väistää.
      Joskut autoilijat pysäyttää tässä tilanteessa antaen pyöräilijöille väärän kuvan säännöistä.

      Ilmeisesti kouluissa ei opeteta liikennesääntöjä edes pyöräilijän kannalta.

      Toinen asia mikä välillä aiheuttaa suurta vaaraa on se että ajetaan suojatiellä (ei pyörätien jatke). Suojatiellä kukaan ei aja, ei edes alle12 vuotias.

      Kolmas asia liittyy tähän viimeiseen. Monessa paikassa on jalkakäytävältä luiskat vaikka ei ole edes pyörätie merkkejä ja moni kuvitteleekin että kyseessä on pyörätie. Selkeä vaaratilanne.

      • älämuutasano

        Väistämissäännöt ovat olleet voimassa pitkään ja siltikään porukka ei osaa. On tämä kumma maa.


      • tiedettävä-mitä-tekee

        Kirjoitat että moni kuvittelee asioita. Siinä se suurin ongelma onkin. Liikenteessä ei pidä kuvitella, siellä pitää tietää.


      • saana3

        Poliisi muistuttaa, että pyörätiellä ja varsinkin jalkakäytävällä ajavan pyöräilijän on pääsääntöisesti väistettävä ajoradalla liikkuvia ajoneuvoja. Liikenneturvan mukaan pyöräilijä voi ylittää ajoradan suojatietä pitkin, jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, mutta pyörätie ei anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta.

        Pyöräilijällä on etuajo-oikeus suojatiellä vain, jos autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä kuten kärkikolmiolla tai stop-merkillä tai jos autoilija kääntyy. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen.


      • eivätköpoliisitosaa
        saana3 kirjoitti:

        Poliisi muistuttaa, että pyörätiellä ja varsinkin jalkakäytävällä ajavan pyöräilijän on pääsääntöisesti väistettävä ajoradalla liikkuvia ajoneuvoja. Liikenneturvan mukaan pyöräilijä voi ylittää ajoradan suojatietä pitkin, jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, mutta pyörätie ei anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta.

        Pyöräilijällä on etuajo-oikeus suojatiellä vain, jos autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä kuten kärkikolmiolla tai stop-merkillä tai jos autoilija kääntyy. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

        Poliisi muistuttaa väärin. Jalkakäytävällä pyöräily on sallittu ainoastaan alle 12-vuotiaille ja tällöinkin vain mikäli eivät aiheuta kohtuutonta haittaa jalankulkijoille.

        Tieliikennelaki 2 § - Määritelmiä >>> Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;

        Suojaite on, kuten näkyy, ainoastaan jalakulkioille tarkoitettu tien osa jolla ei saa pyöräillä laisinkaan, ei edes alle 12-vuotiaat. Samassa kohtaa pitää olla suojatien lisäksi myös pyörätien jatke jotta saa pyöräillä yli.


      • Juu_ei_
        eivätköpoliisitosaa kirjoitti:

        Poliisi muistuttaa väärin. Jalkakäytävällä pyöräily on sallittu ainoastaan alle 12-vuotiaille ja tällöinkin vain mikäli eivät aiheuta kohtuutonta haittaa jalankulkijoille.

        Tieliikennelaki 2 § - Määritelmiä >>> Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;

        Suojaite on, kuten näkyy, ainoastaan jalakulkioille tarkoitettu tien osa jolla ei saa pyöräillä laisinkaan, ei edes alle 12-vuotiaat. Samassa kohtaa pitää olla suojatien lisäksi myös pyörätien jatke jotta saa pyöräillä yli.

        "Suojaite on... ...tien osa jolla ei saa pyöräillä laisinkaan..."

        Oikaistaan nyt edes tämä harhaluulo, jota jopa Liikennesurma on jossain vaiheessa viljellyt. Suojatiellä saa pyöräillä. Ja ajaa autolla. Muutenhan katuja pitkin ei pääsisi koskaan ajoneuvolla perille. Suojatie on toki tarkoitettu osoittamaan ajoneuvojen kuljettajille ja jalankulkijoille tässä noudatettavan suojatiesääntöjä. Mutta se on eri asia kuin totaalinen ajokielto.


      • Juu_ei_
        eivätköpoliisitosaa kirjoitti:

        Poliisi muistuttaa väärin. Jalkakäytävällä pyöräily on sallittu ainoastaan alle 12-vuotiaille ja tällöinkin vain mikäli eivät aiheuta kohtuutonta haittaa jalankulkijoille.

        Tieliikennelaki 2 § - Määritelmiä >>> Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;

        Suojaite on, kuten näkyy, ainoastaan jalakulkioille tarkoitettu tien osa jolla ei saa pyöräillä laisinkaan, ei edes alle 12-vuotiaat. Samassa kohtaa pitää olla suojatien lisäksi myös pyörätien jatke jotta saa pyöräillä yli.

        "Suojaite on... ...tien osa jolla ei saa pyöräillä laisinkaan..."

        Oikaistaan nyt edes tämä harhaluulo, jota jopa Liikennesurma on jossain vaiheessa viljellyt. Suojatiellä saa pyöräillä. Ja ajaa autolla. Muutenhan katuja pitkin ei pääsisi koskaan ajoneuvolla perille. Suojatie on toki tarkoitettu osoittamaan ajoneuvojen kuljettajille ja jalankulkijoille tässä noudatettavan suojatiesääntöjä. Mutta se on eri asia kuin totaalinen ajokielto.


      • Juu_ei_
        eivätköpoliisitosaa kirjoitti:

        Poliisi muistuttaa väärin. Jalkakäytävällä pyöräily on sallittu ainoastaan alle 12-vuotiaille ja tällöinkin vain mikäli eivät aiheuta kohtuutonta haittaa jalankulkijoille.

        Tieliikennelaki 2 § - Määritelmiä >>> Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;

        Suojaite on, kuten näkyy, ainoastaan jalakulkioille tarkoitettu tien osa jolla ei saa pyöräillä laisinkaan, ei edes alle 12-vuotiaat. Samassa kohtaa pitää olla suojatien lisäksi myös pyörätien jatke jotta saa pyöräillä yli.

        "Suojaite on... ...tien osa jolla ei saa pyöräillä laisinkaan..."

        Oikaistaan nyt edes tämä harhaluulo, jota jopa Liikennesurma on jossain vaiheessa viljellyt. Suojatiellä saa pyöräillä. Ja ajaa autolla. Muutenhan katuja pitkin ei pääsisi koskaan ajoneuvolla perille. Suojatie on toki tarkoitettu osoittamaan ajoneuvojen kuljettajille ja jalankulkijoille tässä noudatettavan suojatiesääntöjä. Mutta se on eri asia kuin totaalinen ajokielto.


      • ei_jatkoon
        Juu_ei_ kirjoitti:

        "Suojaite on... ...tien osa jolla ei saa pyöräillä laisinkaan..."

        Oikaistaan nyt edes tämä harhaluulo, jota jopa Liikennesurma on jossain vaiheessa viljellyt. Suojatiellä saa pyöräillä. Ja ajaa autolla. Muutenhan katuja pitkin ei pääsisi koskaan ajoneuvolla perille. Suojatie on toki tarkoitettu osoittamaan ajoneuvojen kuljettajille ja jalankulkijoille tässä noudatettavan suojatiesääntöjä. Mutta se on eri asia kuin totaalinen ajokielto.

        Luulitko olevasi hauska? Normaali älyllä varustetut ihmist tajuavat että mitä tarkoitetaan sillä ettei suojatiellä saa pyöräillä yli laisinkaan. Poikkisuuntainen liikenne on taas ihan eri asia.


    • kolmipyöräinen

      Uusi tieliikennelaki määrää että pyöräilijän kuuluu ajaa ilman toista jalkaa ja käsiä pyörällä.

      Sama laki myös määrää että autoilijan on aina ajettava autolla jossa on vain 3 pyörää aina liikenneympyrästä lähdettäessä, jotta toisetkin huomaavat "suuntamerkkinä" sen irronneen pyörän :D

    • Minäminämä

      Ainoa oikea lähtökohta on se, että kaikkien pyöräilijöiden on voitava aina paahtaa maksiminopeudellaan minkään tai kenenkään estämättä.

      Kun näin sovitaan, niin toteutuu se vanha hyvä periaate, jonka mukaan sopu tekee tilaa.

      Totta puhuen sovinnolisuus ja joustavuus todella tekevät tilaa. Itse pyöräilin työmatkani Helsingissä usean vuoden ajan, eikä kertaakaan tullut ongelmatilannetta muun liikenteen kanssa. Asenne ratkaisee.

      • se-tilannenopeus

        Tuolla ylempänä mainitaan tilannenopeus. Se koskee kaikkia ajoneuvoja, eli myös pyöräilijöitä. Ei pidäkkään paahtaa täysillä vaan sopivalla tilannenopeudella. Ja autoilijoiden tulee myös tulla tilanteisiin sellaisella tavlla että pystyvät väistämään pyöräilijöitä silloin kun heillä väistämisvelvollisuus on. Sopiva tilannenopeus tämäkin.


    • Tänään kun ajoin jonossa , katsoin kun jonon ensimmäinen auto pysähtyi väistämään
      jalkakäytävältä suojatielle pyöräilevää. Tämä tapahtui kahdessa paikassa. Eli autoilijat opettavat että huoletta saa pyöräillä jalkakäytävältä suojatietä pitkin.

      • huonohomma

        Juu, tuo on paha homma että "opetetaan" ja totutetaan pyöräilijät väärille tavoille.


    • viimakoTyhjääPään

      Risteykseen tullessa ja ajaessa tulee noudattaa suurta varovaisuutta ja valitettavasti pyöräilijöillä ei ole itsesuojeluvaistoja ja liikennesääntöjen tuntemus surkeaa. Itse en ajaisi noin pyörällä, sillä en kokisi suurtakaan tyytyväisyyttä jos olisi ollut oikeassa kolarissa jos istun loppuelämäni pyörätuolissa tai vihanneksena tms...

      • aistivammainen_autoilija

        Pyörällä joutuu vähän luovimaan liikenteessä, välillä pitää vähentää vauhtia risteyksessä ja välillä lisätä. Pyöräiljä huomaa auton monesti kun autoilijalla ei ole vielä hajuakaan koko pyöräilijästä. Pyöräilijällä on havaintovälineistä kaikki käytössä, myös kuulo joka autoilijalta puuttuu siellä korin sisällä, autoilija havainnoi vain pelkän näköaistin varassa.
        Pyöräilijä kuulee auton tulon risteykseen jo kauempaa ja vaikkapa pensasaidan takaakin ja jos aidanraosta näkee auton olevan tarpeeksi kaukana voi vauhtia sopivasti kiihdyttää että ehtii turvallisesti risteyksen yli. Tässä kohtaa autoilijalle tietenkin tulee tuntemus että siinäpä meni pyöräilijä vailla itsesuojeluvaistoa kun autoilija itse havaitsee pyörän vasta kun pyörä on tulossa risteyksen yli.
        Näin se usein on, pyöräilijä on vetänyt tilanteesta jo omat johtopäätelmänsä ja reagoinut siiihen kun autoilija vasta havaitsee pyöräilijän.
        Pyörällä liikkuessa todellakin tarvitsee itsesuojeluvaistoa, jos autoilijoisen havainnointikyvyn ja liikennesääntöjen tuntemuksen ja niiden noudattamisen varaan jättäisi, olisi vain ajankysymys milloin pääsisi hengestään.


      • säännöt-olemassa

        Kirjoitat että: "Risteykseen tullessa ja ajaessa tulee noudattaa suurta varovaisuutta."

        Nimenomaan! Autoilijoiden tulee "madella" sellaisissa kohdissa joissa pyöräilijöillä on etuajo-oikeus. Ja päinvastoin pyöräilijöiden tulee "madella" sellaisissa kohdissa joissa autoilijoilla on etuajo-oikeus.


    • On_vaikeeta_on

      Autoilija ohittaa pyörätietä käyttävän pyöräilijän, joka ajaa samaan suuntaan tasaisella nopeudella. 200 metrin päästä autoilija valmistautuu kääntymään pyörätien yli. Miten hänelle voi yhä uudelleen tulla yllätyksenä se takaa pyörätietä lähestyvä pyöräilijä? Siis se, joka ajaa edelleen samaa pyörätietä suoraan samalla tasaisella nopeudella.

      Tätä se pyöräilijän arki on. Autoilija ei vain osaa ennakoida noin monimutkaisia juttuja.

      Lisäksi nopeudet ovat suhteellisia. 30km/h kulkeva autoilija "matelee" ja 20km/h samaan kohtaan tuleva pyöräilijä "syöksyy tilanteeseen".

    • kokeile_vaikka

      Moni tuntuu ihmettelevän kun pyöräilijä ei käännä päätä risteystä lähestyessä, kokeilkaa paljonko päätä pitää kääntää nähdäkseen sivuille, näkyykö sellainen liike esim 10 metrin päästä autosta. Ajoradalla ajellessä pyöräilijän ei myöskään tarvitse kääntää päätä 180 astetta tietääkseen että auto tulee takaa, sen auton tulon kuulee.

    • Tyhmyyttäihmettelevä

      Meillä ainakin on yksi ainoa katu, jota voi kulkea lähdettäessä rivikodista, joko koiran tai lasten ja lastenvaunujen kanssa ulkoilemaan. Kadun toisella reunalla on kapea yhdistetty jalkakäytävä/pyörätie, jonka toisella puolella rivitalon pensasaita ja nurmikkoa,.Kuljen ko. tietä pienen koirani kanssa päivittäin ja sekä vastaan että ohitse kulkee aikuisia pyöräilijöitä, kauniina viikonloppuna tuhkatiheään. Yritän pienen aran koiran kanssa väistää mahdollisimman syvälle pensasaidan sisälle, ainakin vastaan tulevia, jotka näen kauempaa, jotta koira ei säikähtäisi tai tekisi arvaamattomia liikkeitä. Usein pareittain ajavat, ajavat vielä ohittaessaankin rinnakkain tippakaan väistämättä,, mutta fiksuimmat menevät jonoon ja ihan ajoradan reunaan ohittaessaan.Liian monet, koska olen koirineni kiltisti kiinnipuskassa jatkavat kohdallani rinnakkain ajoa., kuin kuninkaalliset. Ihmettelen vielä niitä nopeuksia millä saa ajaa, takaa tulevia ei voi mitenkään ennakoida, Vaikka suoralla osuudella on pitkä näköetäisyys, pyöräilijät voivat putkahtaa kadun kulmasta tai pihoista muutamassa sekunnissa ja ohittaa salaa käsivartta ja koiran tassuja hipoen. Ohittaessa koiran tai ulkoiluttajan on pysyttävä tiiviisti samassa asennossa ja kohdassa, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin. Pyörässä on kaiketi merkinantovälinekin jota voisi jo kauempaa hieman vilkauttaa. Äänimerkki ei silti edellytä kovalla vauhdilla ohiajo-oikeutta. Sähköskootterillakin saa ajaa ko. teillä, ainakin niillä, joiden huppunopeus on korkeintaan 30km tunnissa ja joita voi käyttää vanhukset, invalidit ja ihan terveetkin ilman ajokorttia. Niissä on se paha puoli, että joidenkin mallien äänimerkki on ihan olematon ja myös jalankulkijoille tuntematon. Hyvänä puolena pidän sitä, että niiden ajaja pystyy turvallisesti jopa pysähtymään ongelmien edessä.
      PYÖRÄILIJÄJÄ ottaa aina jalankulkijoita ohittaessaan suuren riskin myös itselleen, ollessaan tietoinen, että edellä olevat eivät ole edes häntä huomanneet.

      • syy_ja_seuraus

        Ei ihan liittynyt aloituksessa olevaan "pyörätien jatke" aiheeseen mutta ymmärrän pointtisi. Polkupyörä on ajoneuvo ja kaikkia ajoneuvoja koskee tieliikennelaki ja siellä pykälä tilannenopeudesta. Pyöräilijät ovat velvollisia ajamaan sopivalla tilannenopeudella ottaen huomioon ympäristön ja liikenneolosuhteet, kuten esim. jalankulkijat.

        Ongelma on siinä, että moni pyöräilijä ei tunne esim. tätä velvollisuuttaan. Jokainen pyöräilijä pitäisi tutustua omiin velvollisuuksiinsa, joita häntä koskee liikenteessä sekä tietenkin myös liikennesääntöihin. Pyöräilijöillä ei kuitenkaan ole velvollisuutta suorittaa mitään koulutusta aiheeseen liittyen, joten asioista selvää ottaminen jää jokaisen yksilön omille harteille. Monet eivät selvitä itselleen, miten säännöt oikeasti menevät.


    • Tyhmyyttäihmettelevä

      Ei liittynyt siihen jatkeajatukseen, mutta otsikkoon miksi pyöräilijän pitää hidastaa. Nyt on syntynyt käsitys, että saadaan "terveellinen liikunta" pyöräily lisääntymään, kun pyöräilijälle luodaan oikeuksia ajaa lujaa vähentämättä missään tilanteessa nopeutta ja välittämättä muusta liikenteestä. Tämä pyöräilijä on "kunkku" käsitys näkyy sitten myös pyöräilijän jalkakäytäväkäyttäytymisenä. Jalankulkija ei voi kulkea muuallakaan, paitsi silloin kun jalkakäytävää ei ole lainkaan, ainoastaan maantien reuna.
      Olen myös autoilija ja olen ajat sitten menettänyt hermoni kovaa vauhtia usein vielä hämärissä harmaissa vaatteissa, harmaalla pyörällä ilman valoja eteen pöllähtävien pyöräilijöiden takia. Autoilijan havaitsemiskyvylläkin on rajansa . Lisäksi etenkin vieraspaikkakuntalaisen on todella vaikea havaita, milloin jalkakäytävä on myös pyörätie ja mistä suunnasta pyöräilijä saattaa ajaa eteen. Tutulla työmatkalla tai kauppareissulla muutaman vähältä-piti tapauksen avulla asia kyllä selvenee ja vaarakohdat tulee kartoitettua, turvallisuus ei ole silti silloinkaan taattu.

      • Nuorityhmyri

        Palataanpa ajassa huomattavasti taaksepäin. Noin vuosiin 66-68. Olin nuori ja työssä Tampereen kirkkoherranvirastossa. Ajoin työmatkat pyörällä keskustan ja Pispalan väliä. Autoilijoille tuli ensimmäisen kerran velvollisuus väistää myös pyöräilijää silloin kun liikennemerkkinä oli nykyinen STOP-merkki, silloinen MUSTA KÄSI. Työhön pyörällä aamulla tullessani puuskahdin tuohtuneena, että autoilijat eivät tottele merkkiä ja lupasin ajaa risteyksissä oikeuteni mukaisesti tuli autoja tahi ei, koska minulla on oikeus.
        Eräs pappi kysyi minulta, että minne sinä haluat sen kyltin, minkä ihmeen kyltin, en käsittänyt. Minulle selvennettiin, että haudallesiko haluat tekstin, että olin oikeassa. No nuorena en ihan heti käsittänyt minäkään ajatuksen viisautta, mutta en koskaan sitä unohtanutkaan. Kannattaa harkita kuka on todellinen häviäjä ihan tilannekohtaisesti.


      • on-auto-ja-pyörä

        Kirjoitat että: "Nyt on syntynyt käsitys, että saadaan "terveellinen liikunta" pyöräily lisääntymään, kun pyöräilijälle luodaan oikeuksia ajaa lujaa vähentämättä missään tilanteessa nopeutta ja välittämättä muusta liikenteestä."

        En tiedä kenelle muka tällaiset käsitykset oikeuksista ovat syntyneet. Tämähän ei mitenkään pidä paikkansa. Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvoja koskee yhtälailla tieliikennelain 23 § (Tilannenopeus). Pitää ottaa huomioon muut liikenteessä, kuten esim. jalankulkijat, ja sovittaa oma nopeus tilanteen mukaan.

        Kirjoitat myös jalkakäytävästä. Jalkakäytävällä saa pyöräillä ainoastaan alle 12-vuotias, mutta vain mikäli ei aiheuta kohtuutonta häiriötä jalankululle.

        Kyllä autoilijoiden tulee tuntea säännöt ja toimia niiden mukaan, toki myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden. Pyöräilijöillä ja jalankulkijoilla ei valitettavasti ole velvoitetta käydä mitään autokoulua vastaavaa koulutusta, vaan heidän on selvitettävä säännöt omatoimisesti. Jotkut selvittävä ja toiset eivät.


      • Vai_lujaa
        on-auto-ja-pyörä kirjoitti:

        Kirjoitat että: "Nyt on syntynyt käsitys, että saadaan "terveellinen liikunta" pyöräily lisääntymään, kun pyöräilijälle luodaan oikeuksia ajaa lujaa vähentämättä missään tilanteessa nopeutta ja välittämättä muusta liikenteestä."

        En tiedä kenelle muka tällaiset käsitykset oikeuksista ovat syntyneet. Tämähän ei mitenkään pidä paikkansa. Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvoja koskee yhtälailla tieliikennelain 23 § (Tilannenopeus). Pitää ottaa huomioon muut liikenteessä, kuten esim. jalankulkijat, ja sovittaa oma nopeus tilanteen mukaan.

        Kirjoitat myös jalkakäytävästä. Jalkakäytävällä saa pyöräillä ainoastaan alle 12-vuotias, mutta vain mikäli ei aiheuta kohtuutonta häiriötä jalankululle.

        Kyllä autoilijoiden tulee tuntea säännöt ja toimia niiden mukaan, toki myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden. Pyöräilijöillä ja jalankulkijoilla ei valitettavasti ole velvoitetta käydä mitään autokoulua vastaavaa koulutusta, vaan heidän on selvitettävä säännöt omatoimisesti. Jotkut selvittävä ja toiset eivät.

        Tässä on taas kerran puurot ja vellit sekaisin.

        Pyöräilyinfran parantaminen on tehokkain tapa lisätä hyötypyöräilyä. Sen ensimmäinen tavoite on luoda edes jotenkin selkeä ja vähän edes jatkuva, yhtenäinen pyöräilijöiden reitistö suurimpiin kaupunkeihin. Tuosta on vielä todella paljon matkaa siihen, että reitistöllä liikkuminen olisi edes sujuvaa, vauhdikkaasta puhumattakaan.

        Nyt tosissaan asiointipyöräilevät tietävät, miten mahdotonta on päästä esim. marketteihin fillareineen. Kaikki liikennesuunnitelmat on tehty autoilijoita varten ja lopuksi siihen päälle on liimattu muutama pätkä jalkakäytäviä bussipysäkeille. Helsingissä edes keskustan KELA:n toimistoihin ei pääse pyöräilijöiden väylää pitkin perille.

        En halua asetella liikennemuotoja vastakkain. Haluan, että kaikkien oloja kehitetään edes yhtäläisesti ja turvalliseen suuntaan kuten juhlapuheissakin.


      • Uskomatonta_menoa

        Miksi ihmeessä pyöräilet, kun se on noin vaikeaa? Hyötypyöräilyä ei ole olemassakaan. Kaikki hyöty palaa yhteiskunnalle kustannuksina, niin stressaantuneta pyöräilijät ovat ja jalankulkijat samoin jalkakäytävillä pyöräilijäitten seassa. Keskustassa KELA:aan pääsee ajoratoja pitkin, jotka ovat myös pyöräilijäitä varten.
        Marketteihinkin pääsee loistavasti, kun jaksaa taluttaa pyöräänsä muutaman metrin.
        Tämä pyöräilyhuuma on ohimenevä ilmiö, joten ei väyliin kannata kauheasti panostaa ja nykyisinkin ne ovat puolet vuodesta tyhjinä.


      • Vai_lujaa
        Uskomatonta_menoa kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pyöräilet, kun se on noin vaikeaa? Hyötypyöräilyä ei ole olemassakaan. Kaikki hyöty palaa yhteiskunnalle kustannuksina, niin stressaantuneta pyöräilijät ovat ja jalankulkijat samoin jalkakäytävillä pyöräilijäitten seassa. Keskustassa KELA:aan pääsee ajoratoja pitkin, jotka ovat myös pyöräilijäitä varten.
        Marketteihinkin pääsee loistavasti, kun jaksaa taluttaa pyöräänsä muutaman metrin.
        Tämä pyöräilyhuuma on ohimenevä ilmiö, joten ei väyliin kannata kauheasti panostaa ja nykyisinkin ne ovat puolet vuodesta tyhjinä.

        Pyöräilen ihan siksi, että se on tapani liikkua kaupunkialueella ja pidemmälläkin. Työmatkat ja asionnit hoituvat siten nopeammin kuin autolla tai julkisilla. Ei tarvitse lähtä erikseen lenkille. Kunto pysyy hyvänä ja mieliala erinomaisena. En ikinä aja jalkakäytävällä tai stressaannu autoilijoiden töppäilystä. Se olisi liikenteessä vaarallista.

        Kirjoittamasi mukaan et mitä ilmeisimmin ole ikinä todella edes yrittänyt pyörittää arkeasi pyöräillen. Muuten et neuvoisi taluttamaan päästäkseen jonnekin perille. Vai neuvotko myös autoilijalle reitin läheiselle tielle ja siitä kävellen pellon yli marketille?

        Tuolla ulkona on oikeasti koko ajan enemmän pyörälijöitä. Jos pyöräinfraa saadaan edes hiljalleen juhlapuheiden lupaamalle tasolle, pyöräilyn kulkumuoto-osuus nousee yllättävän pian merkittäväksi. Tässä kohdassa oikeasti ilmastonmuutos auttaa...


      • Uskomatonta_menoa

        Kun ajat pyörällä kulutat energiaa, jonka korvaat syömällä esim. lihatuotteita, kaukomaiden hedelmiä tai vaikka kasvihuonevihanneksia. Näiden kaikkien tuottamisessa syntyy päästöjä. Saattaa käydä niin, että kun korvaat pyöräilyyn käyttämäsi energian ruoalla, sen tuottamisesta ja kuljettamisests syntyvä hiilijalanjälki on suurempi, kuin jos vaikka mopoilisit. Että se siitä ilmastouutoksen avusta.
        Miksi pyörän taluttaminen on niin kamalaa? Jos ajat sääntöjen mukaan, niin joudut aika useinkin nousemaan satulasta ja taluttamaan.
        PS. Itse pyöräilen puolet vuodesta ja hyvin olen kaikkialle päässyt ihan sääntöjä noudattaen.


      • tämä_on_fakta
        Uskomatonta_menoa kirjoitti:

        Kun ajat pyörällä kulutat energiaa, jonka korvaat syömällä esim. lihatuotteita, kaukomaiden hedelmiä tai vaikka kasvihuonevihanneksia. Näiden kaikkien tuottamisessa syntyy päästöjä. Saattaa käydä niin, että kun korvaat pyöräilyyn käyttämäsi energian ruoalla, sen tuottamisesta ja kuljettamisests syntyvä hiilijalanjälki on suurempi, kuin jos vaikka mopoilisit. Että se siitä ilmastouutoksen avusta.
        Miksi pyörän taluttaminen on niin kamalaa? Jos ajat sääntöjen mukaan, niin joudut aika useinkin nousemaan satulasta ja taluttamaan.
        PS. Itse pyöräilen puolet vuodesta ja hyvin olen kaikkialle päässyt ihan sääntöjä noudattaen.

        Autolla liikkuva huonokuntoinen pullamössösukupolvea edustava yksilö tulee kyllä loppuleleissä yhteiskunnalle paljon kalliimaksi kuin hyväkuntoinen pyöräilijä.


      • Vai_lujaa
        Uskomatonta_menoa kirjoitti:

        Kun ajat pyörällä kulutat energiaa, jonka korvaat syömällä esim. lihatuotteita, kaukomaiden hedelmiä tai vaikka kasvihuonevihanneksia. Näiden kaikkien tuottamisessa syntyy päästöjä. Saattaa käydä niin, että kun korvaat pyöräilyyn käyttämäsi energian ruoalla, sen tuottamisesta ja kuljettamisests syntyvä hiilijalanjälki on suurempi, kuin jos vaikka mopoilisit. Että se siitä ilmastouutoksen avusta.
        Miksi pyörän taluttaminen on niin kamalaa? Jos ajat sääntöjen mukaan, niin joudut aika useinkin nousemaan satulasta ja taluttamaan.
        PS. Itse pyöräilen puolet vuodesta ja hyvin olen kaikkialle päässyt ihan sääntöjä noudattaen.

        Uskomattomia ajatuksia ja oletuksia.

        Vastaan vain tuohon "Miksi pyörän taluttaminen on niin kamalaa?" Mieti itse ympäristö, jossa on rakennettu eri kulkumuodoille erillisiä väyliä. Yhtä pitkin pääsee perille suoraan ja ovelle. Toista pitkin pääsee perille, kunhan näkee vähän vaivaa ja välillä nousee pois ajoneuvostaan. Kolmatta pitkin piti päästä perille, mutta siinä on sen ensimmäisen ajoneuvo pysäköitynä kun ei päässyt tarpeeksi lähelle ovea muuten...


      • Uskomatonta_menoa

        Miksi ihmeessä pyöräilet ylipäätään? Jos nykyiset olosuhteet ovat sellaiset, että joudut hammasta purren kiertelemään, etkä pääse suoraan perille, niin vaihda nyt ihmeessä johonkin toiseen liikkumismuotoon.
        Me täällä syntyneet olemme tottuneet ajamaan kaupungissa sääntöjen mikaan ja tarpeen tullen jopa taluttamaan ja väistämään autoja.


    • FitunIdiootit

      "Miksi pyöräilijöiden pitäisi hidastaa?"

      Onpa älykäs kysymys. Ilman nykyistä hyvinvointi valtioksi kutsuttua yhteiskuntaa ei tuollaisella älyllä pitkälle pötkittäisi. Mutta kyllä moni fillaristi on saanut senkin kokea, että kipeää tekee kun ei päätään käytä. Monet heistä on jopa kuollut juuri siitä samasta syystä.

      • sekäettä

        On monta paikkaa jossa valittu tilannenopeus on juuri sopiva ilman että tarvitsee himmata laisinkaan tai sitten hyvin vähän. Tämä toteutuu juuri aloituksessa kuvatuissa tilanteissa joissa autoilijat ovat väistämisvelvollisia pyöräilijöihin nähden. Toki löytyy paikkoja joissa tilannenopeutta joudutaan tiputtamaan hivenen enemmän.


      • kenonkenei

        Ei olisi mitään ongelmia, jos autoilijat matelevat ja tarpeen vaatiessa pysähtyvät silloin kun heillä on väistämisvelvollisuus jatkeen yli pyöräileviin nähden. Vastaavasti fillaristit pysähtyvät ja väistävät tilanteissa, joissa heillä on väistämisvelvollisuus autoilijoihin nähden. Ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa kenellekkään.


      • tavallinen..tallaaja

        Itse en luota mulkeroihin autoilijoihin tippaakaan. Tulen tilanteisiin, jossa autoilija on väistämisvelvollinen, kuitenkin sen verran kovaa, että autoilija säpsähtää mutta itse ennätän pysähtyä jos tarve vaatii.


      • ihanhyväkysymys

        Ihan asiallinen kysymys. On monta tilannetta jossa autoilijoilla on väistämisvelvollisuus pyöräilijöihin nähden. Tällöin autoilijat väistävät ja pyöräilijöiden ei tarvitse paljonkaan hidastella.


    • Tyhmyyttäihmettelevä

      Pyöräily on todella hyvää kuntoilua, mutta kuntopyöräkin on keksitty. Onnettomuusriskit ovat esim. talvipyöräilyssä moninkertaiset. Itse lopetin kolmikymppisenä, kun lensin hiekoittamattomalla kerrostalopihamaalla pyörän selästä kasvot jäätikköön iskeytyen, huulessa on arpi (halkiesi läpi suuhun asti)ja kulmakarvoissa samoin, lonkka tohjona, onneksi vain lihasruhjeita, tai niin uskoin, nyt vanhana ko. polvessa ja lonkassa on toista enemmän kulumia, ehkä tekoniveltarve. Pyöräilin mökilleni 30km , kun en omistanut edes ajokorttia ja myös 50 km kaupungin lävitse sen toiselta laidalta hyvään mustikkapaikkaan. Nuorena kilpaurheilijana pyöräilimme viikottain kesäisin seuran lomasaaren rantaan (15km), josta matka jatkui veneellä. Tiedän kyllä mistä puhun. Silloin ei ollut lainkaan pyöräteitä, mutta autoja vähemmän ja pyöräilijän oikeudet kohtuullisia noudattaa. Nykyisin "terveellisellä" pyöräilyllä voi olla kova hinta. Kannattaa kyllä harkita missä pyöräilee ja koska. Ei tyyliin minä saan ajaa pysähtymättä, koska ajan jatkeella. Yrittäkää nähdä itsenne autoilijan näkökulmasta, joka mutkassa ja ongelmakohdassa. Kun käyn muutaman kilometrin päässä autollani ostoksilla, matkan varrella on monet liikennevalot, joiden takana joudun odottelemaan monta minuuttia vaihtumista, samoin tietöiden kohdalla kesäisin, pyöräilijät voivat taluttaa jalkakäytävällä ohitse. Hyvää kuntoilua on myös pyörän selältä alas hyppääminen ja sille nouseminen.

      • on.auto.sekä.pyörä

        Tietenkin katson mitä autoilija aikoo tehdä ennen kuin teen omat peliliikkeeni, mikäli pyörällä liikun. Sen verran olen liikenteessä liikkunut monenalisella kulkupelillä että tiedän siellä olevan heikkotasoisia autokuskeja seassa. Toivoisi kuitenkin että autoilijat ymmärtävät milloin ovat väistämisvelvollisia ja noudattavat sitä ja ilmaisevat selvästi sen, että aikovat väistää.

        Sanot että pyöräilijöiden tulisi nähdä tilanne autoilijan näkökulmasta. Ihan samaa voi sanoa toisin päin. Erittäin hyvää tekisi jos autoilijat joskus lähtisivät pyörällä liikkeelle, niin käisivät asiat siltä kantilta. Itse kuljen sekä autolla että pyörällä joten näkemystä on molempien osalta.


      • liikkumisväline

        "Pyöräily on todella hyvää kuntoilua, mutta kuntopyöräkin on keksitty. "
        "Pyöräilin mökilleni 30km , kun en omistanut edes ajokorttia ja myös 50 km kaupungin lävitse sen toiselta laidalta hyvään mustikkapaikkaan. "

        Kuntopyörällä noihin paikkoihin olisikin ollut vaikea päästä.


    • Hautapaikkaa_hamuaville

      Minulla on moottoripyörä ja siirryn tien keskikaistan läheisyyteen, jokaisen talon portin kohdalla, joka on tien vieressä pensasaidan peittämänä. En hae oikeutusta, vaan pyrin säilyttämään terveyteni.

      Samoin hiljennän jokaisen kolmiolla varustetun tien kohdalla, sillä moottoripyörää ei kenties havaita, vaikka minulla on valot päällä. Ainakin pyrin varmistamaan, ettei tieltä tule autoa.

      Polkupyöräilijänä olen huonommin suojattu kuin moottoripyörällä liikkuvana. Tuskin kirjoitetuilla asenteilla pyöräilevillä, on kypärää päässä. Ei paljon muutakaan.

      Paraurheilijoita Suomi kaipaa, joten harjoitelkaa etukäteen käsiä kelataksesi lujaa tai heittääksesi pitkälle. Ilman käsiä urheilulajia, ei tule montaa mieleen.

      • näin_näkisin

        "Minulla on moottoripyörä ja siirryn tien keskikaistan läheisyyteen, jokaisen talon portin kohdalla, joka on tien vieressä pensasaidan peittämänä. En hae oikeutusta, vaan pyrin säilyttämään terveyteni. Polkupyöräilijänä olen huonommin suojattu kuin moottoripyörällä liikkuvana. Tuskin kirjoitetuilla asenteilla pyöräilevillä, on kypärää päässä. Ei paljon muutakaan."

        Pyörällä liikkuessa sinä kuulisit jos auto tulee pihasta kun ei ole korvia suojaavaa kypärää ja pärisevää moottoria. Autoilijoilta ja moottoripyöräilijöiltä puuttuu kokonaan kuuloaisti havaintovälineistä liikenteessä liikkuessaan eli havainnot tehdään pelkästään näköaistin varasta.
        Jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on kaikki aistit käytössä eli pystyvät havainnoimaan ympäristöä paremmin.


      • pikku.huomautus
        näin_näkisin kirjoitti:

        "Minulla on moottoripyörä ja siirryn tien keskikaistan läheisyyteen, jokaisen talon portin kohdalla, joka on tien vieressä pensasaidan peittämänä. En hae oikeutusta, vaan pyrin säilyttämään terveyteni. Polkupyöräilijänä olen huonommin suojattu kuin moottoripyörällä liikkuvana. Tuskin kirjoitetuilla asenteilla pyöräilevillä, on kypärää päässä. Ei paljon muutakaan."

        Pyörällä liikkuessa sinä kuulisit jos auto tulee pihasta kun ei ole korvia suojaavaa kypärää ja pärisevää moottoria. Autoilijoilta ja moottoripyöräilijöiltä puuttuu kokonaan kuuloaisti havaintovälineistä liikenteessä liikkuessaan eli havainnot tehdään pelkästään näköaistin varasta.
        Jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on kaikki aistit käytössä eli pystyvät havainnoimaan ympäristöä paremmin.

        Kuulet siis sähköautonkin, toisen pyöräilijän ja juoksevan lapsen?
        Aika siistii....


    • Hurjaksi_mennyt

      Olin liikkeellä (autolla ja polkupyörällä) pitkästä aikaa amuvarhaisella Helsingin työmatkaliikenteen aikana. Polkupyöräilijöiden käyttäytyminen on mennyt huonompaan suuntaan. Rauhallisesti vanhalla polkupyörällä ajavat eivät olleet ongelmana, mutta sitten ne "sukkahousukiiturit" tuntui olevan liikkeellä kuin itsemurhapommittajat. Vauhtia pikemminkin kiihdytettiin kun tultiin pyörätien jatkeelle ja erityisesti liikenneympyrässä jossa oli ne kolmiot. Jo tuolla lyhyellä ajomatkallani huomasin kuinka moni pyöräilijä vältti liikennevaloristeyksiä (ettei tarvinnut pysähtyä punaisiin) ja ajoi hieman pidemmälle päästäkseen yli valottomasta risteyksestä. Hurjimmat pujotteli liikkuvan autojonon väleistä, niin pyörätien jatkeella kuin pyörätieltä poistuen risteykseen ajosuunnista välittämättä.
      Paluumatkalla ajelin itsekin polkupyörällä ja nämä "kiiturit" olivat jo ehtineet työpaikoilleen, joten liikkuminen pyöräteillä ja risteyksissä oli rauhallisempaa.

      Autoilijat näyttävät olevan erityisen tarkkaavaisia ja väistelevät näitä pyöräilijöitä koska vahinkoja sattuu sentään aika vähän liikennemäärään nähden.

    • Rgju

      Kannattaa esittää, että ei hidasta eikä aio luopua etuajo-oikeudesta, vaikka oikeasti olisi valmius pysähtyä. Tien laitaa kannattaa ajaa hoiperrellen, kunnes takaa tuleva auto saavuttaa. Pyöräily on jatkuvaa autoilijoiden koulutusta.

    • sopiva_tilannenopeus

      Aina on syytä ajaa sopivalla tilannenopeudella. Tämä velvoite koskee kaikkia ajoneuvoja liikenteessä, eli autoja ja myös polkupyöriä.

      Jokainen järkevä pyöräiljä katsoo, aikooko autoilija noudattaa velvollisuuttaa väistää, mikäli tämä on tilanteessa väistämisvelvollinen pyöräilijöihin nähden.

    • Fffffffffffffg

      Ihan oman terveytensä takia kannattaisi hidastaa.

      Ja kyllä autotkin usein hidastavat silloinkin kun ei ole ihan pakko. Autolla ei kuitenkaan mene henki kaupunkinopeuden peltikolareissa.

      • henki.ja.terveys

        Ei mene henki jos autoilija noudattaa velvollisuuttaan väsistää silloin kun hän on väistämisvelvollinen, vai meinaatko sitä että on niin paljon autoilijoita jotka eivät tunne tai noudata sääntöjä?


      • ehkä-näin-on

        Olet ehkä oikeassa. Saattaa olla että autoilijoiden mielestä turvalisuus liikenteessä on heitä suojaava auton metallikuori.


    • muistisääntö

      Muistakaa pyöräilijät varoa autoilijoita jotka ovat huolissaan teidän turvallisuudestanne. He kuvittelevat turvallisuuden syntyvän heitä ympäröivästä auton korista eivätkä siitä, että he itse noudattaisivat liikennesääntöjä, nopeusrajoituksia ja tarkkailisivat liikennettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe