Kuumat aiheet?

Makriina.ei.kirj

Minulla on ollut harmia Suomi24:ssä jo pitemmän aikaa. Vuodatukseni eivät pääse palstalle, vaan ympyrä pyörii pyörimistään, kunnes loputa menee punaiselle.
Onkohan luotu joku uusi sensuuri, joka karsii pois liian kärkkäät mielipiteenilmaisut tai valitsee kirjoittajat?
Olen ottanut sen kannan, että kohtalon sormi estää minua blaskaamasta itseöni liiallisilla kommenteilla, joten tällaisissa tapauksissa poistan kirjoitukseni aina suosiolla.

Alan vain turhautua tässä vähitellen. Ihme, jos tämä jutustelu menee läpi.

17

334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marlene.dietrich
    • siinäsuojeltava

Tässäpä ihana afgaanimies suvakeille suojeltavaksi. Ihmisoikeudet ei koske siellä ilmeisesti naisia eikä tyttölapsia. Tuollainen monikulttuurin rikastaja on nyt otettava Suomeen turvaan ja rikastamaan meidän väritöntä kulttuuria. Kotona se voi vaikka vankilaan joutua . Tai töihin.

• täydennys
      • katso.kuvat

• Ei.tänne

Ei hän ole pyytänyt turvapaikkaa.
      Jos hänen surmaamansa tyttö olisi pyytänyt turvapaikkaa, hänet olisi palautettu. koska oli ilman vanhempiaan liikkeellä.

• Älä välitä makriina, koska itse sain jo melkein paniikin, koska internet yhteys ei avautunut aamulla ja aina olen tottunut lukemaan lehdet netistä aamukahvini kanssa.

Kaikki kikkani viidenteen tein ja mikään ei auttanut, mutta yht`äkkiä yhteys alkoikin pelata, joten hyvä näin. Koskaan ei tiedä, onko vika itsessä, vaiko systeemissä, mutta senhän näkisi tietenkin sitten netistä, onko häiriöitä yhteyksissä? Voi pyhä pösäys, mihin tämä maailma menee tätä menoa?

Minua on alkanut ärsyttämään uutisissa tuo ilmoitus, että lisää nettisivuilamme. Kaikilla siis pitäisi olla netti käytössä, mutta nuoriso ei ymmärrä, että on paljon ihmisiä, joilla ei ole sitä ja eivät edes halua.

Täällä pikkukaupungissa oli kerran Lyhyet-palstalla viesti, että menisihän sitä kesäteatteriin, mutta ei ole autoa, saati että bussit kulkisi. Nyt on taas suuri viikonloppu tapahtuma, niin lehti ilmoitti, että bussikuljetuksia on, mutta katso netistä tarkemmat tiedot?

• Ei sivusto toimi minullakaan. Vastaus ei lähde liikkeelle ja "kone" väittää, etten ole rekisteröitynyt. Mene sitten taas uudelleen kirjautumaan ja yrittä saada viesti läpi.
      Etenkään sinun kirjoituksissasi, Makriina, ei, kirj. ei pitäisin olla mitään sellaista, mikä oikeuttaisi raakkaamista.
      Eiköhän tuo liene sattumaa. Omasta "kohtelustani" olen jo laittanut viestiä ylläpidolle, mutta yhtä hankalaa vastausten lähettäminen edelleen on.

• Kristiina..23

Jassoo, soo. Taitaa olla ongelma jossain toisaalla, kuin omalla koneellani.

Yritin vastailla makriinalle, että niin oli minullakin, kunnes vaihdoin konetta, mutta tämähän se vasta ongelma onkin.

Kaikkea ei pitäisi mennä toivomaan, koska minä näiden helteiden vuoksi toivoin, että tulisi nyt kunnon ukonilma tännekin ja nyt se tuli. Harmi vain, että paikkakunalla on 3-päiväiset juhlat, joissa on lapseni (hänen miehensä) pitämä iso ravintolateltta.

Jo eilen satoi vettä, kun tiesin, että torin kaikkien kojujen pystytys on käynnissä, mutta tänään alkoi ukkostaa ja on todella uhkaavat pilvet.

Nyt vain täytyy ajatella positiivisesti, koska sataa, niin porukka tulee teltaan, mutta se on eri asia, ostaako he mitään, koska tänään on ns. lastenpäivä?

Perjantai ja Lauantai on aikuisten juhlat ja yleisömenestys tietäsi kaikille yrittäjille hyvää tiliä, mutta kuinka moni peruu tulonsa, jos sadetta on tiedossa. Samoin minä luopio, koska tuossa lähellä on kesäteatteri, jonka esitystä on kehuttu kovin ja nyt olisi viimeiset esitykset, mutta pakko sine olisi mennä, sillä sieltä saisi parhaat grillimakkarat.

Jaa, ropottihan minä. Kristiina

• wanha.kulkukolli

Kuumat on kyllä ajatkin. Yhdessä korkean iän kanssa aivojen virranjakajassa ilmenee päivä päivältä enemmän unohtamisia, asioiden päin mäntyä tekemisiä.
      On oma etu olla nyt rasittamatta itseään liikaa. Luonto tekee sen puolestamme vielä muutamia päiviä.
      Ruoka lakkasi maittamasta. Punnitsin vaa'alla alimman painolukeman 56 vuoteen. Syön aamulla hiukan perunaa, kalaa, munia ja täyslihaa, itse valmistamaani.

Just tänäaamuna hyvin nukkuneena sähläsin sähkölieden nappuloiden kanssa niin että amerikanpekonisiivut olivat kärähtää. Eli tarkkaavaisuus ottaa hiukan takapakkia.
      Onneksi hyttysiä tai paarmojakaan kaupungissa ei ole niin että melkein "kulkusillaan" voi kulkea. Ihan vaan olemalla olemalla pärjäilee lähes trooppisissa kuivan sään lämpötiloissa.

• Kyllä kaikenlaista hajamielisyyttä näkyy olevan ilmassa näin helteellä.
        Itse kaadoin aimo lorauksen piimää kahvin sekaan. Ihmettelin, että onpa maito päässyt mytkähtämään jääkaapissakin.

• e-varis
        Tellukka kirjoitti:

Kyllä kaikenlaista hajamielisyyttä näkyy olevan ilmassa näin helteellä.
        Itse kaadoin aimo lorauksen piimää kahvin sekaan. Ihmettelin, että onpa maito päässyt mytkähtämään jääkaapissakin.

On sitä' hajamielisyyttä ennenkin tapahtunut, mutta nyt pitää olla oikein skarppina ja ajatusta takana mitä sitten touhuaakin.
        Oven lukitus lähtioessä jää tekemättä. Onneksi on vielä ollutbtuuria ettei rökälevahinkoa ole päässyt sattumaan. Ensimmäistä kertaa "koskaan" meillä lämpötila nousi tänään sisällä 30.2 asteeseen. Mut uni kyllä tulee. Sitä ei kuitenkaan tunne aamulla pirteäksi.

• tallinnassa_käynyt
        Tellukka kirjoitti:

Kyllä kaikenlaista hajamielisyyttä näkyy olevan ilmassa näin helteellä.

Älä välitä! Virossa kaatavat piimää kahvin sekaan alvarinsa.

• Ramoona_

Onpas ihana sana Tellukalla : mytkähtää ! Kotipuolessani sanottiin, että maito myrtyy, kun se happanee. Muuten vielä käyttökelpoinen maito reagoi kuumaan kahviin myrtymällä , se siis piimii ja leikkaantuu. Kahvihan on aika hapanta, samoin voi käydä , jos tomaattiseen ja suolaiseen ruokaan lisää maitotuotetta.

Lapsuudesta muistan, miten voi ikävästi räytyi ruokapöydässä helteellä lautasella. Äiti teki itse viiliä, laittoi kulhoihin viilinsiementä ja päälle lämmintä maitoa viilimään. Siitä tuli silkkisen sileää, ei yhtään kokkareista kuten kokkelipiimästä. Viilin kuori oli samettisen pehmeää ja kermaista...tosi herkkua ! Päälle riitti sokerin ripotus ja tietysti marjat, mutta useimmiten söimme mustikat mustikkamaitona.

Kylmä raikas kefiiri on herkullista ja vatsaa hellivää. Joka päivä syön purkillisen Valion kevytviiliä marjojen kera, satokaudella saa suoraan pensaista. Omena-aika on nyt alkamassa ja sato valtaisa. Viikonlopuksi leivon kahvivieraille egendaarista maisemakahvilan maisemakahvilan piirakkaa , johon voi käyttää raparperiä tai omenaa, marjatkin sopivat. Helppoon taikinaan tulee piimää ja täytteeseen rahkaa. Se saa aina suuren suosion eikä ihme : on helppo, mehevä ja maistuu taivaalliselta.

• Ramoona_

Legendaarinen leivonnainen on peräisin hämeenkyröläisestä kahvilasta.
      https://kotiliesi.fi/resepti/maisemakahvilan-marjapiirakka/

Kivaa tuo viron kieli, kun samalta kuulostavat sanat merkitsevätkin eri asioita kuin suomen kielessä. Kun tilaat virossa viinereitä, saat nakkeja. Kun kysyt tietä veskiin, sinut ohjataan myllyyn. Pulmat tarkoittavat häitä ja pulmareisi häämatkaa, koristaja on siivooja. Onhan siellä majat ja raamatut vähän eri merkityksessä myös, kirjoitetaan usein tosin pehmeillä konsonanteilla.

• homehallitus

Näitä viron kielen hauskuuksia tässä lisää. Lauseissa niitten jujut tulee ilmi. Netistä kävin kahtomassa, on niitä joskus telkkarisarjassakin esitetty.

- Ma vaatasin kassi, se sai kulli kätte.

Katsoin kissaa, se sai haukan.

- Kas sa oled heas tujus või purjus?

Oletko hyvällä tuulella vai humalassa?

- Kui ma sõidan välismaale, ma helistan sulle.

Kun matkustan ulkomaille, soitan sinulle.

- Raamatud on laual.

Kirjat ovat pöydällä.

- Ma ei taha hapupiima, ma tahan piima ja viinereid.

En halua piimää, haluan maitoa ja nakkimakkaraa.

- Meil on suvel pulmad.

Meillä on kesällä häät.

- Majas oli hallitust, elame nüüd talus.

Talossa oli hometta, asumme nyt maatalossa.

• me.pekat.ja.muut

On tuo vironkieli meille osittain hyvin hauskaa, niin puhutta kuin kirjoitettunakin. Vaikka täällä työssäolevat estiläiset puhuvatkin hyvin suomea, tarkka korva erottaa virolaisen aksentin.
        Kun Ruotsi on rikkaampi väestöllisestikin, onkohan virolaisia suhteellisesti siellä kuin meillä suomessa. Ei ongelmaa. Pidän vironkansaa veljeskansanamme.

• Makriina.ei.kirj

Kuulostaakohan suomen kieli yhtä hauskalta virolaisen korvaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      138
      4876
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      18
      3527
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      158
      3337
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      32
      2798
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      93
      2549
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1853
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1462
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      8
      1448
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      135
      1378
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1267
    Aihe