Lihominen ja lääkkeet

Norsu

Hei

Olen syönyt kaksi vuotta ketipinoria, litoa, ja abilyfeitä. Olen lihonnut sen 20kg.Niin ne väittää ettei lääke lihota vaan mitä suuhun pistää. Tämä lihominen alkoi kuitenkin heti kun aloitin nämä lääkkeet. Enkä mielestäni syö kuin norsu.Annokset eivät ole suuria ym... Lääkitys on mielestäni nyt kohdillaan mutta itsetunto on maassa tämän lihomisen johdosta. Olen ollut aina pieni enkä raskaana ollessani painanut näin paljon. Olo on surkea ja tukala. Nyt olen tässä miettinytkin pitäisikö taas muuttaa lääkitystä vai hommaa joku personal treineri joka laittaisi koko ruokavalion ym uusiksi vai miten tätä painoa saisi pois?Aluksi nämä lääkkeet pisti syömään mielettömiä määriä mutta nyt annoskoot eivät päätä huimaa. Silti tuntuu että paino vaan nousee.

14

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pöpöli

      Kuulostaa kurjalta, onko mahdollista ajatella lääkkeiden lopettamista?

    • Norsu

      No en usko koska aina kun olen vähentänyt niitä olen sairaalakunnossa siis en nuku. Aiemmin meni pelkkä ketipinor mutta väsytti yksin otettaessa 24/7...Onneksi jaksan käydä töissä. Kilometreja päivän mittaan tulee 5-10 kävelyä.. Ja kun tissit on kasvanut en pysty juoksee tai en ole löytänyt sopivia rintsikoita.joten juoksu harrastus on vähän jäänyt.

      • Pöpöli

        No joo, sitten ei kannata lääkkeitä jättää. Ei tuohon lihomiseen sitten ole sun hoitava lääkäri osannut antaa neuvoja? Mielialalääkkeillä lihominen on kuitenkin tosi yleistä


    • Norsu

      No ei oikein muuta kuin katso mitä syöt. Kaksi kiloa sain pois kun tein yli 10htyöpäivää mutta pitemmän päälle palaa loppuun jos työnarkomaaniksi aikoo. Ja muutenkin nää lääkkeet no tasaavat koko olemusta. Ei jaksa oikein tehdä niin kuin ennen touhuta koko aikaa. Aluksi oli kuitenkin totuttelemista tähän tasaisuuteen.. Olen ollut aina tekeväistä sorttia en mikään sohvaperuna. Ilmeisesti raskausajan hormonit tai mikä lie laukasi sitten kaksisuuntaisen mielialahäiriön. Lääkärillä ei ole varmaa diagnoosia mutta siihen syön lääkkeitä.

    • 286

      Paino ei ole niin yksinkertainen asia, kuin mitä meille on yritetty päähän takoa. Nykyisin onneksi tunnustetaan, että asiaan vaikuttaa moni muukin asia, kuin se paljonko kaloreita saat ja kulutat. Moni asia tässä on yksilöllistä, joten pitää miettiä ja kokeilla, mikä toimii itsellä.

      Oletko käyttänyt ruokapäiväkirjaa? Hyviä appeja on paljon, itse käytän Yaziota. Sen noudattamiseen tottuu todella nopeasti.

      Säännöllinen liikunta on hyvä mielenterveydelle, vaikkei olisi edes painonhallintatavoitetta. Itse olen yrittänyt käydä viitenä päivänä salilla (2x lihaskunto 3xcardio) ja kun ei ota sitä rehkimisen kannalta, siihenkin tottuu äkkiä. Ja tuo hyvin joustoa tuonne ruokapäiväkirjan puolelle.

      Tärkeintä on tietenkin tehdä muutoksia vähän kerrallaan (esim. aloitin 1x viikossa salilla käynnin, kuukauden päästä 2x jne.) ja vain muutoksia, joita voi ylläpitää loppuelämän ajana. Ei siis mitään kuureja.

      Ja mulla tuli siis kolmen masennusjakson aikana yhteensä 40 kg plussaa, vaikka välissä sain pudotettuakin painoa pois.

    • 7584930

      Suosittelen myös ruokapäiväkirjan pitämistä. Monesti sitä aliarvioi syömänsä ruuan määrää. Vähän kuin huomaamatta voi napsia esim. ruokaa laittaessa. 20 kg 2 vuodessa tarkoittaisi sellaista 200 kcal ylimääräistä päivässä. Ruuasta riippuen se ei välttämättä ole iso määrä (googlaamalla 200 kcal saa sivuston, jossa esimerkkejä). Onko fyysisessä aktiivisuudessasi tapahtunut muutosta?

    • 286

      Ruokapäiväkirjan paras puoli on, että ruoka-aineiden seurannasta ja aterioiden rytmittämisestä tulee helppoa. Ilman appia se on oikeastaan todella työlästä.

      Jos esim. voi noudattaa korkeaproteiinista ruokavaliota, rasvat ja hiilihydraatit jäävät väkisin alas. Tällöin rasvaisten ja sokeristen ruokien välttely helpottuu huomattavasti.

      Samoin jos ei muista syödä aamupalaa, riittävien proteiinien ja kalorien saaminen vaatii jo melkoista työtä illalla. Ennen pitkää sen aamupalan muistaa kyllä syödä.

    • fenetre

      Ainakin tuo ketiapiini voi aiheuttaa ahmimista ja sokeri/rasva-aineenvaihduntaan liittyviä ongelmia. Se johtuu siitä, että se vaikuttaa antihistamiinina H1-reseptoreihin hyvin pienilläkin annoksilla, kuten 25 mg. Siitä samasta vaikutuksesta johtuu myös sen aineen sedatiivinen vaikutus hyvin pienilläkin annoksilla. Korkeammilla annoksilla se alkaa vaikuttaa sitten esimerkiksi serotoniini- ja dopamiinireseptoreihin, kun taas tuo antihistamiinivaikutus ei enää juuri lisäänny annoksen myötä sen jälkeen, kun sen maksimitaso on saavutettu. Eli ainakin se lääke voi aiheuttaa lihomista ja sedaatiota hyvin pienilläkin annoksilla. Abilify vaikuttaa vähemmän tuohon H1-reseptoriin, mutta myös sillä voi olla vaikutusta painonnousuun, mutta yleisesti sen vaikutusta painonnousuun pidetään vähäisempänä kuin esimerkiksi tuon ketiapiinin tai olantsapiinin. Litiumin käyttöön voi myös liittyä painonnousua, mutta en ole perehtynyt siihen aiheeseen tarpeeksi, että osaisin kommentoida sitä.

      Olen lukenut joitain artikkeleita, joiden perusteella hiilihydraattien rajoittaminen voi auttaa noiden atyyppisten neuroleptien aiheuttamaan painon nousuun. Minä myös aikoinaan lihoin vuoden aikana 25 kiloa ketiapiini Abilifyn seurauksena. Kun olin lopettanut lääkkeet, niin paino ei alkanut automattisesti laskea. Kuitenkin kun siirryin melko vähähiilariseen ruokavalioon, niin tiputin ne kertyneet kilot alle vuodessa. Aloin myös käydä enemmän lenkeillä, vaeltamassa ja niin edelleen, mikä tietysti on helpompaa ilman väsyttäviä lääkkeitä, mutta olen sitä mieltä, että ruokavalion muutos oli tärkein asia ainakin omalla kohdallani.

      • fenetre

        Mielestäni tyyppiset neuroleptit siis voivat ahmimishimon lisäksi muuttaa kehon metaboliaa tai sokeri/rasva-aineenvaihduntaa niin, että lihomisesta tulee todennäköisempää. Tässä alla olevassa artikkelissa kerrotaan, miten koe-eläinten kehon solut alkoivat käyttää lähinnä rasvaa energianlähteenä sen jälkeen, kun niille annettiin esimerkiksi Zyprexaa. Se tarkoittaa myös sitä, että kehon solut eivät enää käyttäneet veressä olevaa glukoosia energialähteenä kuten ennen.

        Why Zyprexa (And Other Atypical Antipsychotics) Make You Fat

        https://thelastpsychiatrist.com/2010/10/zyprexa_and_fat.html


      • fenetre

        Lisään vielä, että noiden lääkkeiden tärkeimpänä lihottana tekijänä pidetään sitä histamiini H1-vaikutusta, joka on hyvin korkea jo pienilläkin ketiapiinin annoksilla. Lääkkeillä on kyllä paljon vaikutuksia muihinkin reseptoreihin, jotka voivat vaikuttaa asiaan. Joka tapauksessa se sama H1-vaikutus myös rauhoittaa, väsyttää ja sedatoi, minkä vuoksi näitä lääkkeitä käyttävät ihmiset usein myös nukkuvat paljon. Jos olet käyttänyt esimerkiksi ketiapiinia pidempään, niin kehosi on sillä tavalla sopeutuneet siihen tilanteeseen, että kun lääkkeen molekyylit otetaan pois, niin nukahtaminen voi olla vaikeampaa kuin ennen lääkkeen aloittamista, ainakin ennen kuin keho taas sopeutuu uuteen tilanteeseen.


    • Ketipionor

      Onko sinulta mitattu kilpirauhas-arvot?

    • Norsu

      Kiitoksia kaikille vastauksista. Kilpirauhasen kokeet on otettu eikä niissä ole mitään. Täytyykin alkaa ruokapäiväkirjaa täyttämään. Olen jo miettinyt koko lääkkeiden lopettämista mutta kun sitten en nuku en millään. Pelkällä ketipinorilla nukkuisin mutta kun se väsyttää liikaa jo aamulla. Olen lääke vastainen mutta olen nyt popsinut kiltisti näitä määrättyjä lääkkeitä tässä.
      Miten hiusten lähtö? Voiko näistä lääkkeistä se johtua. Heti kun aloin syömään litoa ja abilyfeitä hiukset ovat puolittuneet. Enää ei lähde mutta eivät ole kyllä kasvaneetkaan. Hiukset ovat ohentuneet huomattavasti.

    • MyösLääkkeistäLihonut

      Ketipinor lihottaa todella monia. Abilifyn ei kai pitäisi lihottaa, ainakaan niin paljoa kuin muiden neuroleptien. Litosta en tiedä.
      Lamotrigiini on vaihtoehto joka ei lihota mutta se sopii vain masennukseen ja masennuksen estoon.
      En tiedä muuttaako lääkkeet aineenvaihduntaa tms vai johtuuko lihottava vaikutus ruokahalun kasvusta. Kaikki ei kuitenkaan ketipinoristakaan liho. Omalla kohdallani uskon lihomisen johtuvan ruokahalun valtavasta kasvusta, joten koetan nyt laihduttaa muuttamalla ruokavaliota. On ollut muuten sopivin lääke mulle niin en tahtoisi lopettaa sitä. Voin tulla kommentoimaan tähän myöhemin onko paino lähtenyt putoamaan. :-)

      • Anonyymi

        Olen käyttänyt noin 4 vuotta Ketipinoria ad 600 mg. Alussa ruokahalu kasvoi, sittemmin tilanne on tasaantunut. Olen yrittänyt noudattaa psykiatrin neuvoa "katso vähän mitä syöt". Minulla on liikunnallinen elämäntapa ja työ. Painoindeksini on hieman alle 21. Tämä lääke on muutenkin sopinut hyvin. Tilastotieteen tentistä tuli 4/5. En koe että ko. lääkeellä olisi negatiivisia vaikutuksia muistiin tai henkiseen kapasiteettiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe