Rasituskokeessa todettiin sydämen hapenpuutetta

Sarpake68

Eli sepelvaltimotauti taitaa olla. Kova isku minulle. Juuri täytin 50v. ja olen nainen. Oireena sellaista epämiellyttävää tuntemusta kaulalla lenkkeillessä. Silti jaksan lenkkeillä vaikka 10 km. Sain lähetteen jatkotutkimuksiin. Puhuttiin jopa pallolaajennuksesta. Nyt iski kauhea epätietoisuus ja epätoivo. Miten tästä eteenpäin? Mitä on odotettavissa? Olen ylipainoinen, en polta enkä juo. Syön suht terveellisesti. Liikun paljon, kävelen päivittäin 4-10 km. Isällä on sepelvaltimotauti todettu noin 60v. iässä.

7

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koettua

      Ei maailmanloppu ole jos tulee hapenpuute rasituksessa tilannehan on sinänsä hyvä kun on ohjattu lähetteellä eteenpäin,en ole lääkäri mutta ihmeen pitkiin lenkkeihin pystyt itse kyllä lyhentäisin niitä.

      Saitko mitä lääkettä ?

      Jos yhtään lohduttaa niin itselläni pysähtyi meno kuin seinään 100m ja tauko sekä nitroa,oireet tuli mulle huomattavasti nuorempana kuin nykyinen ikäsi.Pallolaajennuksesta nyt yli 20 vuotta mutta tässä vieläkin olen joskaan en enää yhtä terässä kuin vuosia sitten,lääkkeitä kyllä menee ja useimmiten jokin lääke jää pysyväksi pallolaajennuksen jälkeenkin.

      • Sarpake68

        Sain Primaspania ja Simvastitinin määrää lisättiin. Lisäksi Dinit-suihke tarvittaessa.


    • syöpis

      Sydäri iski 1992. Olin 49v ukko. Heräsin yöllä kun en saanut henkeä. Rintaa ahdisti ja pukkasi hikeä.
      Vajaan tunnin jälkeen helpotti ja tuli rento olo. Nukahdin uudelleen.

      Kävin Suomessa sydänfilmissä ja sen jälkeen rasituskokeessa.
      Filmin tulosteessa minulle osoitettiin hapen puutteen paikka. Määrättiin nitrot. Peloissani kuljeskelin pari vuotta nitrot taskussa mutta sitten jätin ne pois.
      Tähän mennessä en ole havainnut mitään oireita.
      Käyn puntti- / kuntosalilla 6krt/vko ja kerran, pari viikossa vedän raskaat maastaveto- ja kyykkytreenit usein maksimiin.

      Vatsavaltimon laajentuma, joka on isältäni periytyvä, tappaa minut todennäköisemmin.

      Ota sinä vaan rennosti!

    • hyvähyvää

      Olen 65v mies. Jaksan minäkin kävellä mutta vauhti oli lenkillä hidas. Tasamaalla meni paremmin. Katkaisin solisluun ja kun sitä operoitiin huomasi anestesialääkäri herätysvaiheessa ongelmia ja antoi nitroa. Rasituskokeen kautta varjoainekuvaukseen, jonka yhteydessä pallolaajennus ja asetettiin stuntti. Toinen operaatio vielä edessä Pari kuukautta leikkausten väli. Samat lääkkeet kuin aloittajalla. Pallolaajennuksen jälkeen clopidogrel ja emconcor. Sanoisin aloittajalle että pallolaajennus, vaikka se tehdään paikallispuudutuksessa ja kipulääkkeen turvin on pieni toimenpide ja turvallinen. Kaikkea uutta luonnollisesti jännittää, mutta olet ilmeisen hyväkuntoinen. Toivon että pääset pian hoitoon!

      • Make4

        Hyvä että tarkka anestesialääkäri ja homma hoidossa,paljonko otat Emconcoria päivässä,Clopidogrel /( Plavix) varmaan kerran päivässä,tuliko pitkävaikutteinen Nitro esim Ismox mukaan ,mulla se on pysyvästi ollut yli 20 v mukana myös pallolaajennusten jälkeen,meillä aika sama lääkitys mulla Emconcor 20 mg / pv.
        Samat terveiset aloittajalle että ei tarvitse jänskättää yhtään mahdollista varjoainekuvaa ja laajennusta.
        Hyvää vointia molemmille !


    • hyvähyvää

      Kiitos. Cloppia 75, Emmiä 5. Primaspan 100 yksi pv. Hoitohan on vasta alkanut. Syyskuun 3 jatkuu operaatio. Tässä odottelen sitä ja kovaa rasitusta vältän. Oletko ollut työelämässä vielä pallolaajennuksien jälkeen?Nitro on Dinit suihke.

    • Anonyymi

      Ikävä kyllä se taitaa olla perinnöllistä .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe