Kissojen uudelleen tutustuttaminen

Kissamamma

Eli kissojen uudelleen tutustuttamisesta kyselisin kokemuksia. Meidän omat sisäkissat jotka olleet vuosia yhdessä, 13- vuotias leikattu tyttö ja 4-vuotias leikattu poika alkoivat kuukausi sitten tapella. Ovat siitä lähtien asuneet eri huoneissa ja suoritettu uudelleen tutustuttamista. Vielä ei ole näkyvissä päivä jolloin voitaisiin samassa huoneessa yhdessä olla, mutta toivon todella että sitkeys jossain vaiheessa palkittaisiin. Ovat niin rakkaita molemmat. Tiedän että tämä voi olla todella pitkä projekti ja onnistuminen ei ole ollenkaan varmaa. Olisi kiva kuulla kokemuksia tästä uudelleen tutustuttamisesta. Oletteko onnistuneet, kuinka kauan vei, palautuiko kissojen suhde yhtä hyväksi, käytittekö erityisiä "kikkoja" joilla mielestänne saavutitte tuloksia.
Kiitos kaikille vastanneille :)

8

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tau

      En itse ole käyttänyt miteenkään erityisiä kikkoja. Näytin nuorempaa kissaa sylistä vanhemmalle ja vaihtelin hajuja. Feliway-haihdutinta kannattaa kokeilla. Uskon kyllä, että kissoistasi tulee vielä kaverit. Kunhan olet sinnikäs. Tsemppiä!

    • Larula84

      Moikka!
      Itsellä on hieman samantyylinen ongelma, en vain tiedä mitä tehdä. En haluaisi kummastakaan joutua luopumaan, ajatuskin tuntuu karmealta.

      Elikkäs meillä tilanne on tämä, kaks 4 vuotiasta kissaa. Toinen tyttö ja toknen poika. Eletty hyvin sovussa näihin päiviin asti mutta nyt kesän aikana tappelevat ssatunnaisesti viikottain. Siis oikein tappelevat, pelottavaa ääntå murinaa yms. Tyttökissa pissaa myös usein alleen kun pelästyy. Tilanne lähtee usein leikistä tai toisen kissan äkkinäisistä liikkeistä kun tyttökissa on kovin arka,, ollut aina mutta nyt se vielä jotenkin korostuu. Molemmat ovat sisäkissoja, pääsevät kylläkin ulos häkkiin joka heille rakennettu. Tappelun jälkeen menee n. 1h ja taas nuollaan/pestään toista. Käythöön otettu tällä viikolla feliway friens haihduttimet. Auttakaa jos tiiätte mitä tulisi tehdä.

      • Kissamamma

        Heips! Meillä tämä tilanne jatkunut jo 6 viikkoa. Asuvat eri huoneissa ja verkko ovi välissä. Ruokitaan verkko oven luona niin et näkevät toisensa. Meillä ei feliway eikä zylkene ole auttaneet. Meillä myös uros kovin arka. Kissoillamme myös ulkotarha.
        Ovathan kissasi leikattuja?
        Yht äkkinen käytöksen muutos voi olla oire kissan sairaudesta. Kumpi taistelun yleensä aloittaa?
        Meillä tilanne sai alkunsa kun tämä arempi nuorimies pelästyi ja hyökkäsi vanhemman kimppuun.
        En osaa kovinkaan neuvvo, mut jos tappelua tapahtuu vaan väliin ja muuten tulevat taas hyvin toimeen niin veisin kyl ell tarkistukseen ettei mistään kipeä.


      • Larula84
        Kissamamma kirjoitti:

        Heips! Meillä tämä tilanne jatkunut jo 6 viikkoa. Asuvat eri huoneissa ja verkko ovi välissä. Ruokitaan verkko oven luona niin et näkevät toisensa. Meillä ei feliway eikä zylkene ole auttaneet. Meillä myös uros kovin arka. Kissoillamme myös ulkotarha.
        Ovathan kissasi leikattuja?
        Yht äkkinen käytöksen muutos voi olla oire kissan sairaudesta. Kumpi taistelun yleensä aloittaa?
        Meillä tilanne sai alkunsa kun tämä arempi nuorimies pelästyi ja hyökkäsi vanhemman kimppuun.
        En osaa kovinkaan neuvvo, mut jos tappelua tapahtuu vaan väliin ja muuten tulevat taas hyvin toimeen niin veisin kyl ell tarkistukseen ettei mistään kipeä.

        Molemmat on leikattuja. Kissat nukkuvat ja syövät hyvin, turkki, korvat yms. on hyvässä kunnossa.
        Toukokuun lopulla oli ensimmäinen konflikti josta kaikki alkoi. Olin ulkona valjailla tyttökissan kanssa, joka pelästyi jotain ääntä ja sai hepulin, juoksi sisälle johon poikakissa sitten reagoi ja syntyi tappelu. Nyt näitä kertoja on tähän päivään mennessä tullut viisi lisää. Eli esim. leikkitilanne kun poikakissa leikki ja teki äkkinäisen liikkeen tyttöä kohden(joka arka) niin se sähähti ja siittä alkoi tappelu ja tuli pissat alleen. Eli ei näitä nyt ihan hirveesti ole ollut mutta ovat ainakin mulle pelottavia tilanteita ja stressaan niistä myös itse. Oon ollut yhteydessä ell ja sieltä annettu ohjeet hommata feliwayt, serene um sekä sellasta erityisruokaa. Mutta luulen että tappelut johtuvat nyt tyttökissan arkuudesta ja että pelästyy tilanteita liian helposti. Ne kyllä leikkivät välillä yhdessä ilman tappeluita, ja muutenkin viettävät aikaa pihalla että toivotaan että tämä olisi ohimenevä vaihe. Nyt kun on ollut yövuoroja olen vienyt toisen poikakissan vanhemmileni yöksi ja hakenut taas aamulla kotiin, uudelleentapaamiset menneet hyvin, haistettu, nuoltu ja menty ulos yhdessä.


      • Larula84
        Larula84 kirjoitti:

        Molemmat on leikattuja. Kissat nukkuvat ja syövät hyvin, turkki, korvat yms. on hyvässä kunnossa.
        Toukokuun lopulla oli ensimmäinen konflikti josta kaikki alkoi. Olin ulkona valjailla tyttökissan kanssa, joka pelästyi jotain ääntä ja sai hepulin, juoksi sisälle johon poikakissa sitten reagoi ja syntyi tappelu. Nyt näitä kertoja on tähän päivään mennessä tullut viisi lisää. Eli esim. leikkitilanne kun poikakissa leikki ja teki äkkinäisen liikkeen tyttöä kohden(joka arka) niin se sähähti ja siittä alkoi tappelu ja tuli pissat alleen. Eli ei näitä nyt ihan hirveesti ole ollut mutta ovat ainakin mulle pelottavia tilanteita ja stressaan niistä myös itse. Oon ollut yhteydessä ell ja sieltä annettu ohjeet hommata feliwayt, serene um sekä sellasta erityisruokaa. Mutta luulen että tappelut johtuvat nyt tyttökissan arkuudesta ja että pelästyy tilanteita liian helposti. Ne kyllä leikkivät välillä yhdessä ilman tappeluita, ja muutenkin viettävät aikaa pihalla että toivotaan että tämä olisi ohimenevä vaihe. Nyt kun on ollut yövuoroja olen vienyt toisen poikakissan vanhemmileni yöksi ja hakenut taas aamulla kotiin, uudelleentapaamiset menneet hyvin, haistettu, nuoltu ja menty ulos yhdessä.

        Ja lisäyksenä siis että tilanteet alkavat aina jostain äkkinäisestä tilanteesta, tyttökissa juoksee ja leikkii ja poikakissa juoksee leikkiin mukaan niin silloin toinen pelästyy.
        Ell suositteli royal caninin calm kuivaruokaa, ootko sä kokeillu semmosta? Oon lukenu netistä että sillä on saatu myös hyviä tuloksia aikaan.


      • Kissamamma

        En ole tuota calm ruokaa kokeillut. Nähdäkseni se sisältää samaa kuin nuo zylkene pillerit jotka eivät ole meillä vaikuttaneet mitenkään. Sinun kissoihisi voi toki tuo ruoka ja feliwayt auttaa. Toivon oikeasti että saat niistä apua. Tiedän kuinka kamalaa ja stressaavaa on omien kissojen tappeleminen. Monta kyyneltä olen tämän tilanteen takia vuodattanut😢. Kerro toki kuulumisia kuinka teillä tilanne etenee.


      • Larula84
        Kissamamma kirjoitti:

        En ole tuota calm ruokaa kokeillut. Nähdäkseni se sisältää samaa kuin nuo zylkene pillerit jotka eivät ole meillä vaikuttaneet mitenkään. Sinun kissoihisi voi toki tuo ruoka ja feliwayt auttaa. Toivon oikeasti että saat niistä apua. Tiedän kuinka kamalaa ja stressaavaa on omien kissojen tappeleminen. Monta kyyneltä olen tämän tilanteen takia vuodattanut😢. Kerro toki kuulumisia kuinka teillä tilanne etenee.

        Nyt mennään kolmatta päivää ilman tappeluita. Hepulin saivat äsken ja juoksivat ympäri taloa mutta ei tullut tappelua. Varasin myös varuiksi pelokkaammalle kissalle ell ajan tarkastukseen. Vielä ei ole ruoka eikä serene um tipat tulleet että ne otan kyllä vielä käyttöön. Toivotaan että homma etenee, koska kyllä täälläkin on itkuja väännetty. Toivotaan että teilläkin hommat alkaisi sujumaan. :)


    • irtokissoihinkyllästyny

      Meillä kissa kun näkee ikkunasta vieraan kissan.Menee vihaiseksi,sähisee,murisee,ja käy kimppuun jos joku menee silloin sen liki.Pitää vaan saada piha tyhjäksi irtokissoista,niin ulkotarhakin on silloin turvallisempi,kun tautiriski, ja pelästymiset irtokissijen vuoks loppuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe