Koiran hankkiminen

Moi! Olen noin 10,5v tyttö ja oon koko elämäni halunnut koiran... Ainoa este on että isäni on jonkin verran allerginen koirille. Olen lukenut paljon netistä tietoa rodusta josta olen kiinnostunut (shetlanninlammaskoira). Koira tulisi olemaan pää-osin perhe/seurakoira mutta voisin kokeilla esim agilityä. Pääosin koira olisi minun mutta tottakai vanhemmatkin auttaa. Meillä on pieni piha jossa olisi turvallista kouluttaa ja metsä on lähes koti-ovemme edessä. Yksinollessa pentu olisi olohuone/keittiö tiloissa koska meillä on yläkerta jonne pieni pentu ei yksin pääse. Äitini lähtee yleensä aamulla aikaisin töihin ja voisi päästää pennun takapihalle. Samalla herättää minut antamaan ruokaa ja pentu voi sinä aikana olla ulkona ja päästän pennun sisälle kun lähden kouluun. Koulun jälkeen lenkille ja illalla viimeinen lenkki. Vapaa-ajalla kouluttamista ja päikkäreitä :) sekä perusasioihin totuttelemista. Ajattelin myös että kun pentu on tarpeeksi vanha niin voitaisiin käydä pentutreffeillä saamaan hyviä kokemuksia ja sosiaalistamista varten. Muutamilla ystävilläni on koiria mutta ne ovat vanhempia ja isokokoisempia että niiden kanssa ei ihan heti voi päästää pentua rymyämään. Olisin niin valmis sitoutumaan koiraan. Eli saisiko esim siedätyshoitoa koiriin vain sen takia että harkitsee koiran ottamista? Mitä se suunnilleen tulisi maksamaan ja mites saisin vanhempani vakuutettua siihen että olisin sitoutunut? Kiitos jos jaksoit lukea! <3

29

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja siis vanhemmat auttaa kuitenkin aika paljon just kouluttamisessa ja kaikissa perusasioissa mutta kuitenkin koira olisi pääosin yhteinen mutta saattaa olla että viettäisin koiran kanssa eniten aikaa...

    • Eli olisiko siedätyshoito mahdollista vain lemmikkiä varten?

    • Niin ja olen ihan valmis muuttaa unirytmiäni niin että heräisin 4:00 että saisin koiran vietyä ulos.

    • kallistalystiäseon

      Tämmöistä tietoa löysin hinnoista
      "Pistoshoito allergiapoliklinikalla maksaa noin 350 euroa ja yksityisesti 2 500-3 000 euroa. Tablettisiedätys maksaa neljä käyntikertaa sekä lääkkeet, joiden hinta on vähintään 2 100 euroa."

      Hoidot ovat myös ihan isästäsi kiinni, joten jos hän päättää ettei semmoiseen halua rythyä, niin sitten sille ei voisi mitään.
      Kannattaa keskustella vanhempien kanssa.

      • Okei kiitos kun vaivauduit hintoja kaivamaan. Pitäisi varmaan keskustella vanhempien kanssa lisää... Eihän toi halpaa ole mutta jos sillä saisi yli kymmeneksi vuodeksi iloisen karvaisen kaverin niin kyllä se olisi sen arvoista!


      • kallistalystiäseon
        PastelMiranda kirjoitti:

        Okei kiitos kun vaivauduit hintoja kaivamaan. Pitäisi varmaan keskustella vanhempien kanssa lisää... Eihän toi halpaa ole mutta jos sillä saisi yli kymmeneksi vuodeksi iloisen karvaisen kaverin niin kyllä se olisi sen arvoista!

        Hienoa jos auttoi! Lopetuspiikki on satasen.


      • kallistalystiäseon
        PastelMiranda kirjoitti:

        Okei kiitos kun vaivauduit hintoja kaivamaan. Pitäisi varmaan keskustella vanhempien kanssa lisää... Eihän toi halpaa ole mutta jos sillä saisi yli kymmeneksi vuodeksi iloisen karvaisen kaverin niin kyllä se olisi sen arvoista!

        Eipä mitn :). Voi olla hieman paikasta riippuenkin että mitä maksaa, mutta melko kallista siedättäminen joka tapauksessa on. Mutta tosiaan kannattaa jutella asiasta vanhempien kanssa. Olet siinä iässä jo että mahdollisesti saattaisi olla järkevämpää siedätyksen sijaan odotella että muutat pois kotoota ja ottaa sitten se koira,
        Mutta tosiaan, juttele vanhempiesi kanssa.


      • No toisaalta jos odotan siihen että muutan kotoa niin olisi helpompi jos koira olisi jo enemmän aikuinen... Huoh, vaikeeta.


    • koirallinen

      Olet aika nuori ottamaan vastuun koirasta, jos jotain tapahtuu. Pitäisi miettiä etukäteen mahdollisesti vastaan tulevia tilanteita, jos esim. iso koira hyökkää sinua ja koiraasi vastaan, niin miten toimit silloin. Ovatko vanhempasi halukkaita hoitamaan koiraa silloin, kun sinulla on paljon töitä koulun kanssa tai jos haluat lähteä joskus jonnekin matkalle, hakea jonnekin opiskelemaan, muuttaa omaan asuntoon koiran kanssa, viettää aikaa ystävien seurassa. Koira sitoo hyvin paljon, joten pitäisi olla joku paikka, jossa se voi välillä olla hoidossa, jos itse ei pysty koiraa hoitamaan. Kannattaa selvittää kaikki nämä asiat ensin vanhempien kanssa.

      • Enhän minä koirasta koko vastuuta olekkaan ottamassa. Tilanteissa toimimista joka tapauksessa pitää harjoitella joten en ala sen enempää pätemään. Uskon että vanhemmat voivat hoitaa koiraa ja jos ei niin on minulla ystäviäkin joilla on koira, eli koiralleni löytyisi hoitopaikka jossa samalla leikkikaveri. Ystäviäni ei myöskään luultavasti haittaa jos otan koiran esim mukaan :). Ja tottakai juuri niinkuin sanoin niin vanhemmat suostuu hoitamaan .


      • Hei ihan oikeesti :/ Ei ikinä lähdetä tekemään mitään väkivaltaista! Pää-asiassa pitää pysyä rauhallisena ettei hyökättävä ala panikoiman entisestään...


    • Hei! Tiesitkö, että on rotuja, jotka eivät allergisoi niin helposti? Villakoira ja bichonfrise eivät allergisoi niin helposti, joten säästäisitte rahaa. Muita rotuja en itse tiedä, mutta voit etsiä netistä.

      • Tiesin että vähemmän allergisoivia rotuja on mutta en muista roduista en ole niinkään paljoa ottanut selvää.


      • kgifjgkgh
        PastelMiranda kirjoitti:

        Tiesin että vähemmän allergisoivia rotuja on mutta en muista roduista en ole niinkään paljoa ottanut selvää.

        Saattaisi olla järkevää ottaa. Muita hyvin siedettyjä koirarotuja ovat esim. espanjan- ja portugalinvesikoirat, lagotto romagnolo, irlanninvesispanieli, kiinanharjakoira, snautserit, maltankoira jne. Kasvattajien luokse voi pyytää päästä kylään, jotta näette, reagoiko isäsi koiriin.


    • marsuhamsteri

      Olet 10-vuotiaana halunnut koko elämäsi koiraa? Anteeksi, mutta olet katsellut liikaa huonoja eläinohjelmia. Vinkki: Ne ovat satua. Ne eivät ole totta.

      Kasva ensin aikuiseksi. Ehkäpä löydät muita mielenkiinnon kohteita, kuten opiskelupaikan, työpaikan tai ihmissuhteen.

      • En pidä epärealisista ohjelmista... Btw en nyt ala uskoakkaan mitään että 'Haluan koiran ja opetan sen puhumaan ja otan sit sen kouluun ja jeee!...' Ei. Haluan jonkun josta huolehtia, joka aina odottaa sitä että joku palaa kotiin, odottaa aina ihanaa pikku leikkihetkeä. Välittää. Jonka kanssa kokea ylä ja alamäkiä.


      • fifty-sixty
        PastelMiranda kirjoitti:

        En pidä epärealisista ohjelmista... Btw en nyt ala uskoakkaan mitään että 'Haluan koiran ja opetan sen puhumaan ja otan sit sen kouluun ja jeee!...' Ei. Haluan jonkun josta huolehtia, joka aina odottaa sitä että joku palaa kotiin, odottaa aina ihanaa pikku leikkihetkeä. Välittää. Jonka kanssa kokea ylä ja alamäkiä.

        Kun menee opiskelemaan niin kaikki lemmikit (varsinkin koira) on vaan tiellä ja ne vie liikaa aikaa. Anteeksi, mutta tää on vaan totta.


      • Plaaplaaplaa
        fifty-sixty kirjoitti:

        Kun menee opiskelemaan niin kaikki lemmikit (varsinkin koira) on vaan tiellä ja ne vie liikaa aikaa. Anteeksi, mutta tää on vaan totta.

        Eikö ole parempaa tekemistä kuin kiusata ja haastaa riitaa 10-vuotiaan lapsen kanssa? Voi surkeus.

        Se, onko koira tiellä vahi ei, on täysin kiinni siitä, keneltä kysyy. Anteeksi, mutta tämä on vain totta. Ota ja häivy siis palstalta mielipiteinesi, jollei ole muuta kerrottavaa lapselle, joka keskustelee näistä asioista vanhempiensa, ei sinun kanssa.


      • fifty-sixty kirjoitti:

        Kun menee opiskelemaan niin kaikki lemmikit (varsinkin koira) on vaan tiellä ja ne vie liikaa aikaa. Anteeksi, mutta tää on vaan totta.

        Aikaa ne lemmikit joka tapauksessa vie, oli sitten opiskelemassa tai ei. Mutta samalle ne tuo myös seuraa ja kyllä ne hintansa ja huolenoitonsa maksaa takaisin.


      • ei-tiellä
        fifty-sixty kirjoitti:

        Kun menee opiskelemaan niin kaikki lemmikit (varsinkin koira) on vaan tiellä ja ne vie liikaa aikaa. Anteeksi, mutta tää on vaan totta.

        Eipä ollut yksikään oma lemmikkini tiellä tai vienyt liikaa aikaa kun opiskelin. Ja omistan siis koiran sekä kaksi marsua.


      • fifty-sixty
        Plaaplaaplaa kirjoitti:

        Eikö ole parempaa tekemistä kuin kiusata ja haastaa riitaa 10-vuotiaan lapsen kanssa? Voi surkeus.

        Se, onko koira tiellä vahi ei, on täysin kiinni siitä, keneltä kysyy. Anteeksi, mutta tämä on vain totta. Ota ja häivy siis palstalta mielipiteinesi, jollei ole muuta kerrottavaa lapselle, joka keskustelee näistä asioista vanhempiensa, ei sinun kanssa.

        Kiusata ja haastaa riitaa? MV? Mulla on kaksi kissaa ja on ollut koira ja ehkä kohta tulee toinenkin koira. Omien huonojen kokemusten pohjalta en suosittele koiraa kenellekään. Se vaan vie liikaa aikaa. Koiraa pitää ulkoiluttaa. Edellinen koirani ei kyennyt pidättelemään pissaa päivän aikana. Lisäksi häiriköi haukkumalla.

        Häivy itse palstalta mielipiteinesi, joihin ei ilmeisesti kuulu muuta kuin minun haukkumista.


      • No tässähän juuri kysyttiin mielipidettä. Oma mielipiteesi on että lemmikkisi olivat opiskelu-aikana tiellä. Kuitenkin voisit muotoilla lauseet vähän nätimmin...


    • hslhfkd

      Otat koiran ja seuraavassa lauseessa sanot, ettet suosittele koiraa kenellekään. Toivottavasti et ota koiraa. Koiraa SAA ulkoiluttaa. Minun kaikki koirani pystyvät pidättämään yön 12 t jopa, eivätkä koskaan ole häiriköineet yksin kotona ollessaan.

      • Mietin vähän samaa että jos on jo kaksi kissaa ja ollut koira (eika suosittele koiraa missään tapauksessa) niin miksi ostaisi vielä koiran itse...


      • fifty-sixty
        PastelMiranda kirjoitti:

        Mietin vähän samaa että jos on jo kaksi kissaa ja ollut koira (eika suosittele koiraa missään tapauksessa) niin miksi ostaisi vielä koiran itse...

        En ole ostamassa mitään koiraa enää ikinä! NEVER!!!! On ehkä tulossa koira = joudun ehkä ottamaan hoitooni mun siskon vanhan koiran, koska siskolla e i o l e a i k a a koiralle, kun se on päivät koulussa ja illat töissä!
        En tunne ketään ihmistä joka ei olisi oikeasti kyllästynyt koiraansa jossain vaiheessa ja sitten siitä halutaan eroon.


      • eikyllästynyt
        fifty-sixty kirjoitti:

        En ole ostamassa mitään koiraa enää ikinä! NEVER!!!! On ehkä tulossa koira = joudun ehkä ottamaan hoitooni mun siskon vanhan koiran, koska siskolla e i o l e a i k a a koiralle, kun se on päivät koulussa ja illat töissä!
        En tunne ketään ihmistä joka ei olisi oikeasti kyllästynyt koiraansa jossain vaiheessa ja sitten siitä halutaan eroon.

        Minä,mulla kolmas oma koira menosda.En kyllästy niihin.Ne vaan ei elä kun 12-14 vuotiaiksi,ja itellä oon loppuun asti pitäny.
        Myös sukulaisilla ja tutuilla ollu pitkäikäsiä koiria,eikä oo kiertoon laittaneet,eikä kyllästyneet.


      • Otanosaa
        fifty-sixty kirjoitti:

        En ole ostamassa mitään koiraa enää ikinä! NEVER!!!! On ehkä tulossa koira = joudun ehkä ottamaan hoitooni mun siskon vanhan koiran, koska siskolla e i o l e a i k a a koiralle, kun se on päivät koulussa ja illat töissä!
        En tunne ketään ihmistä joka ei olisi oikeasti kyllästynyt koiraansa jossain vaiheessa ja sitten siitä halutaan eroon.

        Kertoo paljon sinusta ja seurasta, jossa liikut.


      • jjaaaaaaaaaaaaaaaaaaahh
        fifty-sixty kirjoitti:

        En ole ostamassa mitään koiraa enää ikinä! NEVER!!!! On ehkä tulossa koira = joudun ehkä ottamaan hoitooni mun siskon vanhan koiran, koska siskolla e i o l e a i k a a koiralle, kun se on päivät koulussa ja illat töissä!
        En tunne ketään ihmistä joka ei olisi oikeasti kyllästynyt koiraansa jossain vaiheessa ja sitten siitä halutaan eroon.

        Itse en tunne yhtäkään henkilöä joka olisi koiraansa kyllästynyt ja halunnut siitä eroon.
        Jos sulla lähipiiri on tuommoinen, se ei tarkoita sitä että aloittaja koiraansa kyllästyisi.


    • hfjdskla

      Taitaa olla henkilökohtaisesti vaikeata henkilöllä, jonka tarvitsee koirapalstalla kertoa kyllästyneensä koiriin. Itsellänikin on ollut useita koiria, kaikki olen yksin hoitanut koko niiden eliniän ajan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe