Ulkosaunan rakentaminen

JariErä

Tietääkö kukaan onko uudempia kirjoja saunan rakentamiseen kuin Pekka E. Tommila: Sauna. Rak 1998. ??
Tai jos joku vaikka tietää joitain sauan rakentamisesta kertovia videoita.
Olen selannut läpi youtuben videoita ja Rakentaja.fi sivuja.

Asun itse ulkomailla ja täällä taitaa saunan rakentamiseen olla vaihtoehtona eukalyptus-puu.

10

414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narasimba

Talonrakennus-oppaissa varmasti tai liitteissä, joita opiskellessa tuli laitettua.. En ole itse tehnyt itse runkotöitä noihin, mutta vältä kuusi-puuta ja muovi-jalosteita kaikessa ( kuusi lohduttavampi ). -Ja tietysti muistat rakentamisessa etäisyyden vesistöön - moni on joutunut valitettavasti siirtämään rakennelmaa sen takia..
      Eukalyptus-puusta en tiedä, mutta luulisi olevan täydellinen, koska omaa ainakin aromana turkkilaisen saunan viileyttä (?).
      Saunaa on -joka tapauksessa- rakennettu aina mini-telttoihinkin, joten mielikuvitus on vain rajana - pääasia, että puhdistaa ja positiivisoi!

• JariErä

Kiitos. Olen ajatellut rakentaa rungon jenkkien tyyliin kuten tästä youtuben videosta näkyy:
        https://www.youtube.com/watch?v=6CCZcGs84Ds

Enemmänkin mietityttää tuo eristäminen, höyrysulku jne. Näitä en tunne kovin hyvin.
        Täällä Australiassa tuo eukalyptus on edullisin vaihtoehto ja olen kuullut joiden suomalaisten sitä käyttäneen. Täällä päin missä asun (Perth) en ole tavannut suomalaisia. Työkomennuksella kaksi vuotta.

• Osa-aikaeläkeläinen

Taidat asua niin lämpimällä seudulla, ettei saunaa tarvitse eristääkään. Taitavat täällä Suomessakin halvimmat tynnyrisaunat olla tehty vain paneelista. Kiukaassa kun on tehoa ja ulkona kesäsää, pelkkä lauta riittänee.
        Täällähän myydään telttassunojakin, joissa taitaa olla seininä ja kattona telttakangas.

• JariErä

Talvi-illat ovat viileitä täällä. Juuri nyt kun kirjoitan tätä n. kolmen aikaan aamuyöstä, niin ulkona on 5 astetta.
        Portugalissa kävin erään suomalaisen rakentamassa saunassa. Saunassa ei ollut eristeitä lainkaan ja sai lämmittää aika tavalla, että sai hien pintaan. Lattiataso oli viileä. Saunan kokokin oli hieman liioiteltu.

Omaan saunaan olen ajatellut laittaa paksummat eristeet kattoon ja kevyemmät seiniin

• LuokkaSota

Pitää käydä koulussa Kiukaan hormiluokka. Sitä ennen ei saa rakentaa saunaa.

• puoliyön-ABC

Miltä osin aloituksessa mainittu kirja on vanhentunut vai mikä on aloituksen pointti ??

• oscarsson

Jos saunan aiot rakentaa,uudemmat ohjeet kannattaa ohittaa.

• JariErä

Kiinnostuksesta asiaan. Ajattelin, että uudemmassa kirjassa saattaisi olla jotain mitä ei vielä tuon kirjan aikaan ollut keksitty ajatella.

• JariErä
        oscarsson kirjoitti:

Jos saunan aiot rakentaa,uudemmat ohjeet kannattaa ohittaa.

Saatat olla oikeassa. En tarvitse saunaani viimeisintä tietoa rakentamisesta :)

• Sydänsauna
        JariErä kirjoitti:

Kiinnostuksesta asiaan. Ajattelin, että uudemmassa kirjassa saattaisi olla jotain mitä ei vielä tuon kirjan aikaan ollut keksitty ajatella.

Sydä-kiuas uusinta alalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe