Hei!
Ajattelin kirjoittaa tänne ajatuksistani, koska ei tämän alan asiat ihmisiä -etenkään ikäisiäni- kiinnosta. Usein kaikki kuittaavatkin alanvalintani toteamalla jotain (asiaanperehtymättömän ihmisen näkemystä) Suomen maatalouden alasajosta.
En nyt oikein osaa sanoa muuta kuin sen, että on alkanut pelottaa ihan saatanasti. Luonnon ja kaiken maailman virkamiesten ja paperikasojen kanssa kamppailu... Onko se ihmisen arvoista elämää?
Lisäksi minä tulevaisuutta ajatellen EN halua pitää suurta tilaa, esimerkiksi naudoilla se tarkoittaa yli kolmenkymmenen lypsävän olevan liikaa, ainakin jos ei ole robottia. Mieli tekisi pitää vähän pienemmän kokoisia eläimiä kuten lampaita, mutta eri lähteistä saamieni käsitysten mukaan siinäkään ei ole mitään järkeä.
Juttuni pointti on siinä, että olen tosiaan eri lähteistä (ihmiset, oppikirjat ym.) saanut sellaisen kuvan, jossa maatalousala on yhtä suurta helvettiä ja tuotantoa. Ollaan kuin tehtaassa painelemassa nappia - työ on yksitoikkoista ja äärimmäisen rasittavaa fyysisesti. Tämän lisäksi joka puolelta painostetaan; niin biologit kuin "valvoja Isovelikin" ovat mukana siinä prosessissa. Henkinen puoli on myös uuvuttava ja stressaava!
Yksitoikkoisuuden lisäksi kaikki luonnosta tulevat uhat ja vaarat, jotka pienentävät satoa tai muuta tuotantomäärää, ovat hyvin, hyvin vaikeasti hallittavissa.
En tajua sitä, minkä tähden maanviljelijät ajetaan lopettamisen tai itsemurhan partaalle? Siis että miksi ei huomioon oteta sitä tosiasiaa, että kiintymys siihen paikkaan ja niihin eläviin olentoihin, joiden kanssa on elämänsä työskennellyt, on valtava, ja yksilölle koko elämää säätelevä.
Siis joo. Jos koette, että olen oikeassa, niin kertokaa. Jos minulla on teidän mielestänne asennevamma, niin kertokaa toki myös se ja lisäksi joku ehdotus siihen, miten näistä ajatuksista pääsee irti!
Olen tosiaan nuori ja ahdistunut ;)
Haluan tätä alaa, mutta jos tämä on tuollaista kuin kuvitelmani, ei siinä ainakaan Tulevaisuutta taida olla... Helpompi on tappaa ittensä jollain toisella keinolla kuin työllä, joka on jotenkin... Surkuhupaisaa. Sitä on reilusti liikaa ja päälle kirotaan ja ollaan muutenkin aggressiivisia. Hyviä kokemuksia tältä alalta on ehkäpä yhden prosentin verran kaikista. Koko maaseutu on juoruja kuhiseva pesäke, jonka sisällä maanviljelijän pitäisi olla vähintään kohtalaisissa väleissä kaikkiin. Paperihommat hoidetaan virkamiehiin kohdistuvalla mielistelyllä ja statusta pyritään nostamaan/ylläpitämään joskus aivan kummallisinkin keinoin.
Jos ihminen aikoo elää maaseudulla, pitää ilmeisesti olla sellainen eri elämänalojen moniosaaja, että aniharva vain sellainen huippu lienee. Kaikki ikäloppujen naapureiden hoidot ynnä muun maaseudun sosiaalitoimen ylläpito, sekä etenkin alituinen KIIRE kaikkien hommien kanssa... En niinku tajua. Kuka hullu ryhtyy? Tai olenko itse tarpeeksi hullu tuohon? Jos olen, mistä sen voin tietää?
Pieniä, hölmöjä ajatuksia
26
1966
Vastaukset
- pieniä eikä
hölmöjä ajatuksia laisinkaan, suurinpiirtein noin se menee.
joku jolla ON VIELÄ JÄRKI TALLELLA sulla ei ole mitään ongelmia, ku et lähe nykysuuruuvenhulluuteen, sehän on täysin mahdoton yhtälö toimia`, kuka sitä kestää kovin pitkään?Nauttia voi vähemmästäkin!
- pers..
on näköjään muitaki kun minä jotka ei kaiken vouhotuksen perässä ryntää, eikös ole helppo hengittää kun ei tarvitte vekselien kanssa kilpaa juosta.
- simo
pers.. kirjoitti:
on näköjään muitaki kun minä jotka ei kaiken vouhotuksen perässä ryntää, eikös ole helppo hengittää kun ei tarvitte vekselien kanssa kilpaa juosta.
kyllä, täysin totta on tämä asia ja nämä jutut.
se on varma että joku on erimirltä, mutta mitä sitten, olkoon, ja se hälle suotakoon..
mutta silti, olet ihan oikein ajatellut. :>
- emäntä saunaan menossa
No, kyllä siinä paljon perää on tuossa sinun kirjoittelussa. Toivoisin kovin, että asiat olisivat toisin.
Ajattelin juuri äsken tätä meidän kylää. Täällä on vielä monta toimivaa tilaa, kaikki suurin piirtein saman kokoisia: noin parikymmentä lehmää ja niin edelleen. Yksi tila on suurempi. Isännät ja emännät ovat noin 40-60 vuotiaita. Joka talossa on lapsia, poikiakin. Kukaan ei halua jatkaa. Paitsi tuolla isolla tilalla.
Mitenhän meidän kaikkien käy? Ei ne pojat tohdi ottaa velkaa. Miten he voisivat sitoutua sellaiseen ja siihen hirvittävään työmäärään ja kaikkeen tuntemattomaan?
On silti mukava lukea, kun täällä on samansuuntaisia ajatuksia jollakin. Tuntuu hyvältä, ettei ole yksin.
On kyllä kumma juttu, että asiat ovat menneet tähän malliin. Tai ei se mikään kumma ole, mutta todella surullista.
Itse kaipaisin esim. maatalouslehdissä sellaisia juttuja, jossa käsiteltäisiin tehdasmaisen maataloustuotannon varjopuolia. Niitä on monenlaisia. Jokainen voi haastatella vaikkapa eläinlääkäreitä ja seminologeja. Monenlaista yllättävää kuulee.
Vaikka navettakoko ei takaa eläinten hyvää käsittelyä, niin silti kannatan inhimillisiä rajoja kaikessa.
Mutta vielä aloittajan ajatuksiin! Mistä saisimme lisää voimia? Kyllä tämä minuakin ahdistaa melko usein! Kun tietäisi, mitä tekisi! En haluaisi mitään isoa enkä hienoa, vaan tavallista ja onnellista! Mutta kun joku toinen taho sanelee, millainen sen nykyaikaisen maatilan pitäisi olla. Tympäisee. Haluaisin kulkea omia polkuja.- lukenut
näitä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000024&conference=4500000000000713&posting=22000000004966237
Seltakaa kaikki linkkiviittauksetkin läpi ja lukekaa, niissä on vähän pohjatietoa miksi tämä homma tässä mallissa on.
- Agrootikko
Kiitos teille kaikille viesteistä, kyllä se auttaa tässä valtakunnassa vähän edes se, että tietää samankaltaisesti ajattelevia olevan olemassa...
Ei nyt oikein uusia ajatuksia tänä päivänä.
"Lehmä on aika kookas eläin, joten miten iso massa on sata lehmää ?" - Satunnainen kulkija
Näitä kirjoituksia kun silmäilee, niin kovin on tunnepitoista tämä suhtautuminen maatalouteen.
Maatalous on yritystoimintaa siinä missä muutkin yritykset. Ei tässä maailmassa mitään yritystä voi perustaa pelkästään sillä että on kiinnostunut alasta. Yrittäjä tarvitsee laaja-alaista ymmärrystä markkinoista, suhdanteista ja vision oman alan kehityksestä tulevaisuudessa.
Jos ei ole rahkeita yritystä pyörittämään, niin miksei sitten hakeutuisi samalle alalle palkkatyöhön. Jos kehitys kuitenkin kulkee kohti tehdasmaista maataloustuotantoa niin työpaikkojakin syntynee mukavaa tahtia alalle tulevaisuudessa.- toiminta
Just joo näinhän sitä puhutaan että maatalous on normaalia yritystoimintaa, oletkohan millään tavalla vertaillut kuinka eri asiat hoidetaan yrityksessä ja maatilalla kyllä niissä on ero niinkuin yöllä ja päivällä, voisit alottaa vaikka verotuksen vertailulla.
- Satunnainen kulkija
toiminta kirjoitti:
Just joo näinhän sitä puhutaan että maatalous on normaalia yritystoimintaa, oletkohan millään tavalla vertaillut kuinka eri asiat hoidetaan yrityksessä ja maatilalla kyllä niissä on ero niinkuin yöllä ja päivällä, voisit alottaa vaikka verotuksen vertailulla.
Olen vertaillut, ja pidän pahana sitä, että eroavaisuuksia löytyy. Kaikkea yritystoimintaa pitäisi mielestäni kohdella samalla tavalla. Uskon ja toivon että tähän suuntaan ollaan tulevaisuudessa menossakin.
En kuitenkaan ole jyrkästi maatalouden saamia tukia vastaan. Muutenhan maatalous loppuisi Suomesta, melkein. Parhaat ja sopeutumiskykyiset tietenkin pysyisivät silloinkin pystyssä, kuten yritysmaailmassa yleensä. - vääristää
Satunnainen kulkija kirjoitti:
Olen vertaillut, ja pidän pahana sitä, että eroavaisuuksia löytyy. Kaikkea yritystoimintaa pitäisi mielestäni kohdella samalla tavalla. Uskon ja toivon että tähän suuntaan ollaan tulevaisuudessa menossakin.
En kuitenkaan ole jyrkästi maatalouden saamia tukia vastaan. Muutenhan maatalous loppuisi Suomesta, melkein. Parhaat ja sopeutumiskykyiset tietenkin pysyisivät silloinkin pystyssä, kuten yritysmaailmassa yleensä.Pahimpia näistä tuista ovat investointituet.
- emäntä saunaan menossa
Sinä olet sellainen kova ihminen. Ei koskaan voida verrata maatalousyrittämistä ja muuta yrittämistä, vaikka väkisin niitä yritetään ajaa samaan muottiin (työnjohtajakoulutusta myöten).
Siis onhan maataloudessa AINA kysymys myös ELÄVISTÄ ELÄIMISTÄ, ELÄVÄSTÄ MAASTA, LUONNOSTA...
Voiko kukaan normaali ihminen puhua vakavasti tehdasmaisesta maidon- tai lihantuotannosta? Joo, sellaista on olemassa ja se on kammottavampaa kuin mikään homma tässä maailmassa.
Jos elämä menee tähän malliin, olen valmis lyömään pillit pussiin ja siirtymään aktivistien puolelle. Toivon todella, että kuluttajat kiinnittäisivät tähän huomiota ja LAKKAISIVAT ostamasta mitään sellaista tuotetta, joka on lähtenyt tällaisista suuruudenhulluista yrityksistä.
Tiedottamiseen pitää panostaa ja ihmisten valistamiseen. On taisteltava inhimillisyyden, maaseudun, pienten köyhien ihmisten ja syrjäseutujen puolesta.
Tosi kauhealta tuntuu tuollainen, että vain vahvat ja suuret pärjäävät. Niin, kuinka vahvat ja kuinka suuret lopulta? Tiedätte hyvin, ettei loppua näy tälle kehitykselle.
Se on hyvin itsekästä ajattelua. Tässähän isännät ajattelevat, että koska mun tila on niin suuri ja minä laajennan ja raivaan, niin mun täytyy saada jatkaa, pienten pitää lopetta pois tieltä ja vuokrata pellot isolle...ja väki rengeiksi ja piioiksi kuten ennen. On siis ökyisäntä ja sitten nämä työläiset.
Voi voi. Älkää antako sijaa tällaiselle ajttelulle. Minkälaisen maailman jätämme jälkipolville. Onko maassa enää mitään elämää? Tällaisia kannatta miettiä eikä saa mennä lauman mukana niin kuin lampaat.
Sori tämä saarna. Isot isännät vetää tästä taas herneitä nenään. Ei tarvitse. Kyllä mie oon ihan mukava ihminen vaikka välillä ottaa päästä. - Satunnainen kulkija
emäntä saunaan menossa kirjoitti:
Sinä olet sellainen kova ihminen. Ei koskaan voida verrata maatalousyrittämistä ja muuta yrittämistä, vaikka väkisin niitä yritetään ajaa samaan muottiin (työnjohtajakoulutusta myöten).
Siis onhan maataloudessa AINA kysymys myös ELÄVISTÄ ELÄIMISTÄ, ELÄVÄSTÄ MAASTA, LUONNOSTA...
Voiko kukaan normaali ihminen puhua vakavasti tehdasmaisesta maidon- tai lihantuotannosta? Joo, sellaista on olemassa ja se on kammottavampaa kuin mikään homma tässä maailmassa.
Jos elämä menee tähän malliin, olen valmis lyömään pillit pussiin ja siirtymään aktivistien puolelle. Toivon todella, että kuluttajat kiinnittäisivät tähän huomiota ja LAKKAISIVAT ostamasta mitään sellaista tuotetta, joka on lähtenyt tällaisista suuruudenhulluista yrityksistä.
Tiedottamiseen pitää panostaa ja ihmisten valistamiseen. On taisteltava inhimillisyyden, maaseudun, pienten köyhien ihmisten ja syrjäseutujen puolesta.
Tosi kauhealta tuntuu tuollainen, että vain vahvat ja suuret pärjäävät. Niin, kuinka vahvat ja kuinka suuret lopulta? Tiedätte hyvin, ettei loppua näy tälle kehitykselle.
Se on hyvin itsekästä ajattelua. Tässähän isännät ajattelevat, että koska mun tila on niin suuri ja minä laajennan ja raivaan, niin mun täytyy saada jatkaa, pienten pitää lopetta pois tieltä ja vuokrata pellot isolle...ja väki rengeiksi ja piioiksi kuten ennen. On siis ökyisäntä ja sitten nämä työläiset.
Voi voi. Älkää antako sijaa tällaiselle ajttelulle. Minkälaisen maailman jätämme jälkipolville. Onko maassa enää mitään elämää? Tällaisia kannatta miettiä eikä saa mennä lauman mukana niin kuin lampaat.
Sori tämä saarna. Isot isännät vetää tästä taas herneitä nenään. Ei tarvitse. Kyllä mie oon ihan mukava ihminen vaikka välillä ottaa päästä.Tietenkin eläimiä tulee hoitaa asiallisesti. Hyvin hoidetut eläimet tuottavat, ja onhan se myös tärkeää imagollisista syistä. Kuluttajat ovat valveutuneita näissä asioissa. Järkevä maatalousyritys ei ole sama asia kuin eläinrääkkäystä harjoittava, kuten kuvittelet.
Miksi muuten idyllinen elämä ilman huolta maailmantalouden heilahteluista pitäisi turvata vain maatalousyrittäjille? Miksei samalla muilla aloilla toimiville yrityksille? Ajattele kuinka idyllistä olisi, kaikki olisivat tyytyväisiä ja onnellisia, kaikilla olisi töitä erilaisissa yrityksissä... Kukahan moisen menon olisi valmis maksamaan?
Sorry, emäntä. Maailma on kova. - lämpö nousee
Tietenkin eläimiä tulee hoitaa asiallisesti. Hyvin hoidetut eläimet tuottavat, ja onhan se myös tärkeää imagollisista syistä. Kuluttajat ovat valveutuneita näissä asioissa. Järkevä maatalousyritys ei ole sama asia kuin eläinrääkkäystä harjoittava, kuten kuvittelet.
Miksi muuten idyllinen elämä ilman huolta maailmantalouden heilahteluista pitäisi turvata vain maatalousyrittäjille? Miksei samalla muilla aloilla toimiville yrityksille? Ajattele kuinka idyllistä olisi, kaikki olisivat tyytyväisiä ja onnellisia, kaikilla olisi töitä erilaisissa yrityksissä... Kukahan moisen menon olisi valmis maksamaan?
Sorry, emäntä. Maailma on kova.Puheenvuorostasi saa sellaisen käsityksen, että tietosi maatalousyrittämisestä eivät ole ihan kohdallaan? Tiedäthän, että toisin kuin "muut" yrittäjät, eivät maatalousyrittäjät pääse itse määrittämään myymänsä tuotteen hintaa. Hinta pidetään järjettömän alhaalla, että kaikilla olisi varaa ruokaa ostaa. Mielelläänhän maatalousyrittäjätkin hinnoittelisivat tuotteensa, niin kuin muutkin yrittäjät (että tulisi katetta) jos siihen annettaisiin mahdollisuus!!! Jos esim. parturit pakotettaisiin myymään palveluitansa alle kustannusten, pakkohan heitäkin olisi tukea, jotta ammattikunta pysyisi pystyssä ja jotain jäisi millä elää.=) Maatalousyrittäjät ovat siis eriarvoisessa asemassa. Tällä hetkellä ruokaan käytetään meillä tuloista kymmenisen prosenttia, mikä on todella vähän verrattuna aikaisempiin vuosikymmeniin.
Vielä tilakoosta; esim. yhdysvalloissa on kymmenien tuhansien lypsylehmien yksiköitä, joita tuetaan, kuten muitakin. määrä ei välttämättä ratkaise. - Satunnainen kulkija
lämpö nousee kirjoitti:
Puheenvuorostasi saa sellaisen käsityksen, että tietosi maatalousyrittämisestä eivät ole ihan kohdallaan? Tiedäthän, että toisin kuin "muut" yrittäjät, eivät maatalousyrittäjät pääse itse määrittämään myymänsä tuotteen hintaa. Hinta pidetään järjettömän alhaalla, että kaikilla olisi varaa ruokaa ostaa. Mielelläänhän maatalousyrittäjätkin hinnoittelisivat tuotteensa, niin kuin muutkin yrittäjät (että tulisi katetta) jos siihen annettaisiin mahdollisuus!!! Jos esim. parturit pakotettaisiin myymään palveluitansa alle kustannusten, pakkohan heitäkin olisi tukea, jotta ammattikunta pysyisi pystyssä ja jotain jäisi millä elää.=) Maatalousyrittäjät ovat siis eriarvoisessa asemassa. Tällä hetkellä ruokaan käytetään meillä tuloista kymmenisen prosenttia, mikä on todella vähän verrattuna aikaisempiin vuosikymmeniin.
Vielä tilakoosta; esim. yhdysvalloissa on kymmenien tuhansien lypsylehmien yksiköitä, joita tuetaan, kuten muitakin. määrä ei välttämättä ratkaise.Joo, kyllähän muut yritykset saa hinnoitella vapaasti. Eri asia sitten on maksaako kukaan pyydettyä hintaa. Katsos kun he joutuvat myös markkinoimaan tuotteensa.
Jos tuotteesta ei saada haluttua hintaa, yritys joutuu sopeutumaan tilanteeseen, esimerkiksi omia kustannuksia karsimalla, tai sitten joutuu kylmästi poistumaan markkinoilta.
Jos parturiyrittäjille määrättäisiin järjettömän halvat hinnat, suurin osa varmasti lopettaisi työt. Joku ehkä jatkaisi esim. kotoa käsin tai asiakkaan tiloissa. Toinen asia sitten on, kun pitkätukkaiset kuluttajat puolen vuoden kuluttua huomaisivat että haluavatkin maksaa parturille ihan mitä vaan, jotta saavat tukkansa leikattua...
Ei tavallisia yrityksiä tarvitse tukea. Markkinatalous huolehtii siitä että tarpeelliset ammattikunnat pysyvät hengissä, ja että hinnat ovat oikealla tasolla. 5 vuoden markkinat,suhdanteet,no visioitahan on sinulta jo tullutkin,ymmärrystä ainakin itsellä mielestäni on (vielä onneksi)laaja-alaisuudesta ei ole varmuutta.Rahkeita ei ole tarkotus hukatakaan, koska olishan se mukava tehdä 5 pv työviikkoja ja sen lisäksi nauttia 45vrk palkallista lomaa ja pekkaset päälle.YM-vapaapäivät.Sepä hyvä jos tässä joskus PÄÄSEE NAUTTIIN PALKKAAKIN TULEVAISUUDSSSA. Hieman VAAN EPÄILEN NÄIDEN "TEHTAIDEN" PALKANMAKSUKYKYÄ.
- lämpö nousee
Joo, kyllähän muut yritykset saa hinnoitella vapaasti. Eri asia sitten on maksaako kukaan pyydettyä hintaa. Katsos kun he joutuvat myös markkinoimaan tuotteensa.
Jos tuotteesta ei saada haluttua hintaa, yritys joutuu sopeutumaan tilanteeseen, esimerkiksi omia kustannuksia karsimalla, tai sitten joutuu kylmästi poistumaan markkinoilta.
Jos parturiyrittäjille määrättäisiin järjettömän halvat hinnat, suurin osa varmasti lopettaisi työt. Joku ehkä jatkaisi esim. kotoa käsin tai asiakkaan tiloissa. Toinen asia sitten on, kun pitkätukkaiset kuluttajat puolen vuoden kuluttua huomaisivat että haluavatkin maksaa parturille ihan mitä vaan, jotta saavat tukkansa leikattua...
Ei tavallisia yrityksiä tarvitse tukea. Markkinatalous huolehtii siitä että tarpeelliset ammattikunnat pysyvät hengissä, ja että hinnat ovat oikealla tasolla.Pointti on just siinä, että myöskään maatalousyrityksiä ei tarvitsisi tukea, jos tuotteiden hinnat määräytyisivät samalla tavalla kuin muidenkin yritysten tuottamien tuotteiden/palveluiden. Sitä en ainakaan epäile, etteikö maatalousyritykset pysyisi hengissä, vaikka hinnat nousisivat järkeviksi, sillä suurin osa ihmisistä kuitenkin ostaisi tuotteet ennemmin valmiina, kuin alkaisi kasvattamaan niitä itse. Valitettavasti asia ei vain ole näin yksinkertaisia, vaikka ruoka sitten onkin niitä harvoja asioita, joita oikeasti välttämättä tarvitsemme. ;)
Itse olen "tavallinen" yrittäjä ja useat ystäväni maatalousyrittäjiä ja kyllä itse pidän omaa yrittämistäni helpompana! Satunnainen kulkija kirjoitti:
Joo, kyllähän muut yritykset saa hinnoitella vapaasti. Eri asia sitten on maksaako kukaan pyydettyä hintaa. Katsos kun he joutuvat myös markkinoimaan tuotteensa.
Ei tavallisia yrityksiä tarvitse tukea. Markkinatalous huolehtii siitä että tarpeelliset ammattikunnat pysyvät hengissä, ja että hinnat ovat oikealla tasolla.rahaa saavat muutkin yritykset kun alkavat ja vieläpä väh.6kk tukea toimintaan, ei tule äkkiä mieleen yritysalaa ,joka EI SAISI JOTAIN TUKEA jos vaan hakee.Kertoisitko jonkun jos näin EI OLE!
- Satunnainen kulkija
lämpö nousee kirjoitti:
Pointti on just siinä, että myöskään maatalousyrityksiä ei tarvitsisi tukea, jos tuotteiden hinnat määräytyisivät samalla tavalla kuin muidenkin yritysten tuottamien tuotteiden/palveluiden. Sitä en ainakaan epäile, etteikö maatalousyritykset pysyisi hengissä, vaikka hinnat nousisivat järkeviksi, sillä suurin osa ihmisistä kuitenkin ostaisi tuotteet ennemmin valmiina, kuin alkaisi kasvattamaan niitä itse. Valitettavasti asia ei vain ole näin yksinkertaisia, vaikka ruoka sitten onkin niitä harvoja asioita, joita oikeasti välttämättä tarvitsemme. ;)
Itse olen "tavallinen" yrittäjä ja useat ystäväni maatalousyrittäjiä ja kyllä itse pidän omaa yrittämistäni helpompana!Olen minäkin tavallinen yrittäjä. Tavallinen yritys on hyvin selkeä. Sitä joko pärjää tai sitten ei.
- emäntä saunaan menossa
Tietenkin eläimiä tulee hoitaa asiallisesti. Hyvin hoidetut eläimet tuottavat, ja onhan se myös tärkeää imagollisista syistä. Kuluttajat ovat valveutuneita näissä asioissa. Järkevä maatalousyritys ei ole sama asia kuin eläinrääkkäystä harjoittava, kuten kuvittelet.
Sorry, emäntä. Maailma on kova.Pari juttua viestistäsi.
Olen koko ikäni ollut maalla/maataloudessa, en nyt viitsi sanoa kuinka monta kymmentä vuotta, mutta KOSKAAN elämä ei ole ollut idyllistä ja vailla huolta! Ja tarkoitan nimenomaan maatalouspolitiikkaa ja maailmantalouden heilahteluja! En tosiaan tiedä mitään muuta ammattiryhmää, joka olisi ollut niin pompoteltavana...muistellaan vaikka voivuoria ja tapa talonpoika päivässä- aikoja ja niin edelleen.
Idylli on sisäisesti meissä :D
Sitten vielä siitä tehdasmaisesta tuotannosta. Minusta on täysin epänormaalia ajatella ELÄIMILLÄ tehdasmaista tuotantoa. Kun sellaista kuitenkin on, olen siitä hyvin surullinen ja kysyn, että jos sinulla on vaikkapa sata lehmää, kuinka ehdit hoitaa niitä yksilöllisesti. No, et mitenkään. Ei edes viitäkymmentä pysty hoitamaan yksilöllisesti. Niinpä on luovuttu tästä koko käsitteestä. Eläimiä käsitellään massana, ne ovat robottien jatkeita, numeroita ja tuotantovälineitä. Kyllä tämä vaatii paljon keskustelua vielä.
Vielä kolmanneksi kysyn sinulta, kun sinä siihen ihanaan vapaaseen markkinatalouteen vannot. Jos isot ja tehokkaat vain pärjäävät, niin kuinka isot ja tehokkaat, lopulta? Kysyin sitä jo tuolla ylhäällä. Tiedät hyvin, että tuo tie on järjetön. En tiedä tähän vastausta muuta kuin sen, että mikään ei riistä köyhää niin kuin ns. vapaa markkinatalous. Siis rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.
Miten auttaisit syrjäytyneitä, työttömäksi jääviä, tyhjentyvää maaseutua?
Hyvää illanjatkoa ja hymyä huuleen! - simo
Ei tavallisia yrityksiä tarvitse tukea. Markkinatalous huolehtii siitä että tarpeelliset ammattikunnat pysyvät hengissä, ja että hinnat ovat oikealla tasolla.jos saisi maanviljelijä hinnoitella omat tuotteensa, nousisi hinta jonkin verran.. olet sitä mieltä ettei kukaan maksa pyydettyä hintaa..
luulen että, kun nälkä tulee, kyllä sitä maksaa...;)
sama "periaate" esim!. bensan hinta.....
nousee ja nousee ja nousee ja nousee ja....
SINÄ, niinkuin minä ja aika prkl:een moni muu maksaa.. "mukisematta"... ;) kas kun, "pakko päästä"... autolla meinaan...
ymmärrätkö? :)
ja se ON IHAN SATAVARMA että jos tuotteista
saisi niille kuuluvan!! hinnan, JOKA jumalainen
viljelijä olisi valmis luopumaas EU-tuista!!!!!
ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET/KULUTTAJAT SITÄ UNOHTAKO ETTÄ
NE TUET ON TEITÄ JOKAIKISTÄ VARTEN!!!!!!!!
SEN TAKIA NIITÄ MAKSETAAN ETTÄ RUOKA ON/OLISI TEILLE/MEILLE HALVEMPAA!!!!!!
Minusta se vaan olisi parempi maksaa ESIM. "kaupan kassalla" ELI,!!= kun ostan jonkin tuotteen kaupasta, se lyödään kassa koneeseen,
osan maksan minä, osan kauppa voisi "kuittia/kirjanpitoa" vastaan saada EU-tukena.
eli, tuotteille olisi tietty tuki, kaupan mahdollista saada.
näin "kauppa/teollisuus" voisi maksaa tätä suurempaa/oikeaa korvausta viljelijälle!!
ei tarvitsisi siinä enää palkansaajien/laivan rakentajien ruikuttaa et "miks nuo saa tukia, miksei me...tuet noilta maajusseilta pois tai meille kans!..."
ME MAAJUSSIT LUOVUMME NIISTÄ MIELELLÄÄN JOS SAISIMME SEN OIKEAN/KOHTUULLISEN PALKAN/KORVAUKSEN SIITÄ TUOTTEESTA/TYÖSTÄ!!!!!
Näin saisimme ME VILJELIJÄT sen tulon siitä
TEHDYSTÄ TYÖSTÄ/TUOTTEESTA ei mistään helvetin paperien täyttelystä......
SIINÄPÄ SE TULI.. osuit naulan kantaan..
markkinatalous huolehtii... :)
se tämä nykymeiniki tuntuu juuri siltä että
"herrat/markkinatalous" pitää meitä muutamia
"hulluja" juuri sen verran hengissä ja että hinnat on tosiaankin todella kohdallaan..!!!
tämä on sellaista "veitsenterällä" oloa kaiken aikaa.. annetaan juuri ja juuri sen verran
tukia yms. et hengissä pihistää/ruokaa on.. mut ei yhtään enempää!...surkeata touhua...
ja sit viel juuri nää nykyiset investointi tuet!!
ihan helewetin typerinä pitävät/onkin jotkut!
luvataan/annetaan niin helvetisti rahaa "joo, rakenna vaan semmonen 3.5 milj. € navetta, saat ihan vitusti töitä/velkavankeuden iäkses, et kylläkään tienaa siitä MITÄÄN/elä sillä...mut mitä sitten, onhan se hieno se jumalattoman iso navetta sinulla sitten" !!!!
tosi typerää.... !
paljon mieluummin niin päin et , ei investointi tukia.. mut sitten siitä tuotannosta MIHIN INVESTOI sais kunnon palkkaa!!
millä maksaa sitten ne lainat!
eikä näin et saa sikana avustusta/korkotukilainaa... mut sitten se tuotanto mihin/mitä varten on investoinut ei
tuota juuri mitään!!!!
voi HELEVETTI että ottaa pattiin!
1...2...3...4...5...6... huh... :)
joo, anteeks tää minunkin "purkaus"... joskus pitää vaan tuulettaa.... :) - Satunnainen kulkija
simo kirjoitti:
jos saisi maanviljelijä hinnoitella omat tuotteensa, nousisi hinta jonkin verran.. olet sitä mieltä ettei kukaan maksa pyydettyä hintaa..
luulen että, kun nälkä tulee, kyllä sitä maksaa...;)
sama "periaate" esim!. bensan hinta.....
nousee ja nousee ja nousee ja nousee ja....
SINÄ, niinkuin minä ja aika prkl:een moni muu maksaa.. "mukisematta"... ;) kas kun, "pakko päästä"... autolla meinaan...
ymmärrätkö? :)
ja se ON IHAN SATAVARMA että jos tuotteista
saisi niille kuuluvan!! hinnan, JOKA jumalainen
viljelijä olisi valmis luopumaas EU-tuista!!!!!
ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET/KULUTTAJAT SITÄ UNOHTAKO ETTÄ
NE TUET ON TEITÄ JOKAIKISTÄ VARTEN!!!!!!!!
SEN TAKIA NIITÄ MAKSETAAN ETTÄ RUOKA ON/OLISI TEILLE/MEILLE HALVEMPAA!!!!!!
Minusta se vaan olisi parempi maksaa ESIM. "kaupan kassalla" ELI,!!= kun ostan jonkin tuotteen kaupasta, se lyödään kassa koneeseen,
osan maksan minä, osan kauppa voisi "kuittia/kirjanpitoa" vastaan saada EU-tukena.
eli, tuotteille olisi tietty tuki, kaupan mahdollista saada.
näin "kauppa/teollisuus" voisi maksaa tätä suurempaa/oikeaa korvausta viljelijälle!!
ei tarvitsisi siinä enää palkansaajien/laivan rakentajien ruikuttaa et "miks nuo saa tukia, miksei me...tuet noilta maajusseilta pois tai meille kans!..."
ME MAAJUSSIT LUOVUMME NIISTÄ MIELELLÄÄN JOS SAISIMME SEN OIKEAN/KOHTUULLISEN PALKAN/KORVAUKSEN SIITÄ TUOTTEESTA/TYÖSTÄ!!!!!
Näin saisimme ME VILJELIJÄT sen tulon siitä
TEHDYSTÄ TYÖSTÄ/TUOTTEESTA ei mistään helvetin paperien täyttelystä......
SIINÄPÄ SE TULI.. osuit naulan kantaan..
markkinatalous huolehtii... :)
se tämä nykymeiniki tuntuu juuri siltä että
"herrat/markkinatalous" pitää meitä muutamia
"hulluja" juuri sen verran hengissä ja että hinnat on tosiaankin todella kohdallaan..!!!
tämä on sellaista "veitsenterällä" oloa kaiken aikaa.. annetaan juuri ja juuri sen verran
tukia yms. et hengissä pihistää/ruokaa on.. mut ei yhtään enempää!...surkeata touhua...
ja sit viel juuri nää nykyiset investointi tuet!!
ihan helewetin typerinä pitävät/onkin jotkut!
luvataan/annetaan niin helvetisti rahaa "joo, rakenna vaan semmonen 3.5 milj. € navetta, saat ihan vitusti töitä/velkavankeuden iäkses, et kylläkään tienaa siitä MITÄÄN/elä sillä...mut mitä sitten, onhan se hieno se jumalattoman iso navetta sinulla sitten" !!!!
tosi typerää.... !
paljon mieluummin niin päin et , ei investointi tukia.. mut sitten siitä tuotannosta MIHIN INVESTOI sais kunnon palkkaa!!
millä maksaa sitten ne lainat!
eikä näin et saa sikana avustusta/korkotukilainaa... mut sitten se tuotanto mihin/mitä varten on investoinut ei
tuota juuri mitään!!!!
voi HELEVETTI että ottaa pattiin!
1...2...3...4...5...6... huh... :)
joo, anteeks tää minunkin "purkaus"... joskus pitää vaan tuulettaa.... :)Kyllä minä uskon että kuluttajat maksaisivat kotimaisesta, lähellä tuotetusta ruoasta enemmänkin.
Tarkoitin vain että tavallisissa yrityksissä joudutaan itse hinnoittelemaan tuotteet "veitsen terälle", muuten kuluttajat ostavatkin kilpailijan vastaavan tuotteen.
Herrat eivät ole sama kuin markkinatalous. Markkinatalous on iso maailmanlaajuinen keinuva lauta, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Markkinataloudessa keinulauta löytää aina tasapainon. Hintoja sanelevat herrat estävät markkinatalouden toteutumisen maataloudessa, koska silloin tapahtuisi isoja ei-toivottuja asioita. - Satunnainen kulkija
Pari juttua viestistäsi.
Olen koko ikäni ollut maalla/maataloudessa, en nyt viitsi sanoa kuinka monta kymmentä vuotta, mutta KOSKAAN elämä ei ole ollut idyllistä ja vailla huolta! Ja tarkoitan nimenomaan maatalouspolitiikkaa ja maailmantalouden heilahteluja! En tosiaan tiedä mitään muuta ammattiryhmää, joka olisi ollut niin pompoteltavana...muistellaan vaikka voivuoria ja tapa talonpoika päivässä- aikoja ja niin edelleen.
Sitten vielä siitä tehdasmaisesta tuotannosta. Minusta on täysin epänormaalia ajatella ELÄIMILLÄ tehdasmaista tuotantoa. Kun sellaista kuitenkin on, olen siitä hyvin surullinen ja kysyn, että jos sinulla on vaikkapa sata lehmää, kuinka ehdit hoitaa niitä yksilöllisesti. No, et mitenkään. Ei edes viitäkymmentä pysty hoitamaan yksilöllisesti. Niinpä on luovuttu tästä koko käsitteestä. Eläimiä käsitellään massana, ne ovat robottien jatkeita, numeroita ja tuotantovälineitä. Kyllä tämä vaatii paljon keskustelua vielä.
Vielä kolmanneksi kysyn sinulta, kun sinä siihen ihanaan vapaaseen markkinatalouteen vannot. Jos isot ja tehokkaat vain pärjäävät, niin kuinka isot ja tehokkaat, lopulta? Kysyin sitä jo tuolla ylhäällä. Tiedät hyvin, että tuo tie on järjetön. En tiedä tähän vastausta muuta kuin sen, että mikään ei riistä köyhää niin kuin ns. vapaa markkinatalous. Siis rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.
Hyvää illanjatkoa ja hymyä huuleen!Ei minullakaan ole patenttiratkaisua kaikkiin ongelmiin.
Olen vain pyrkinyt valottamaan yrityksen toimintaa. Sillä silloin kun yrityksellä menee hyvin, menee hyvin myös yrityksen työntekijöillä, tai ainakin pitäisi mennä. Jos yrityksellä menee huonosti, on aivan mahdotonta että työntekijöilläkään menisi hyvin.
Mutta olet oikeassa kritiikissäsi markkinataloutta kohtaan, sen vapaasti toimiessa rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Mutta markkinatalous puutteistaan huolimatta toimii, eikä parempaakaan systeemiä ole onnistuttu kehittämään. Ainakaan kommunismin kauniista ajatuksista yhteisen hyvän eteen työskentelemisestä ei näyttänyt tulevan mitään. emäntä saunaan menossa kirjoitti:
Sori tämä saarna. Isot isännät vetää tästä taas herneitä nenään. Ei tarvitse. Kyllä mie oon ihan mukava ihminen vaikka välillä ottaa päästä.ja siulla on JÄRKIKIN TALLELLA!!! HYVÄÄ JATKOA!!!Nimittäin ei tuo saarnalta tuntunut, ja herneethän on halpoja.
- Agrootikko
Pari juttua viestistäsi.
Hyvää illanjatkoa ja hymyä huuleen!Sanottaisiinko näin, että mitä suurempi, sitä haavoittuvampi. Pohjois-Amerikan tuhansien nautojen tilat ovat niin isoja, ettei hoitaja kykene laisinkaan tarkkailemaan karjaa yksilöittäin, mitä hyvän terveystason ylläpitäminen vaatisi. Tämän globaalin maapallon ongelmanahan on nimenomaan haavoittuvuus: ison karjan sekaan heitetty tauti leviää hetkessä. Esimerkiksi tuolla Pohjois-Amerikassa on laskettu taudin kulkeutuvan viidessä päivässä jokaiseen osavaltioon, jos sitä ei saada eliminoitua tarpeeksi ajoissa. Eliminointi vaatii sitä, että joku ihminen/jotkut ihmiset tuntevat karjan läpikotaisin ja karja on siis sen kokoinen, että yksilötason seuranta on mahdollista.
Miksikö tauteja pitäisi ehkäistä? Järjellisesti ajatellen ihmiset haluavat pysyä terveinä ja jokapäiväinen leipä on sellainen perusasia, jonka ihmiset tahtovat olevan sen verran turvallista, ettei se tapa.
On tämä aika hurjaa: Mitä pidemmälle tiede ja tekniikka kehittyvät, joudumme me ihmiset arvioimaan -aivan kuin palaisimme kehityksessä taaksepäin- näitä elämän perustekijöitä, kuten ravintoa, aivan uusin silmin. - tehdään
Agrootikko kirjoitti:
Sanottaisiinko näin, että mitä suurempi, sitä haavoittuvampi. Pohjois-Amerikan tuhansien nautojen tilat ovat niin isoja, ettei hoitaja kykene laisinkaan tarkkailemaan karjaa yksilöittäin, mitä hyvän terveystason ylläpitäminen vaatisi. Tämän globaalin maapallon ongelmanahan on nimenomaan haavoittuvuus: ison karjan sekaan heitetty tauti leviää hetkessä. Esimerkiksi tuolla Pohjois-Amerikassa on laskettu taudin kulkeutuvan viidessä päivässä jokaiseen osavaltioon, jos sitä ei saada eliminoitua tarpeeksi ajoissa. Eliminointi vaatii sitä, että joku ihminen/jotkut ihmiset tuntevat karjan läpikotaisin ja karja on siis sen kokoinen, että yksilötason seuranta on mahdollista.
Miksikö tauteja pitäisi ehkäistä? Järjellisesti ajatellen ihmiset haluavat pysyä terveinä ja jokapäiväinen leipä on sellainen perusasia, jonka ihmiset tahtovat olevan sen verran turvallista, ettei se tapa.
On tämä aika hurjaa: Mitä pidemmälle tiede ja tekniikka kehittyvät, joudumme me ihmiset arvioimaan -aivan kuin palaisimme kehityksessä taaksepäin- näitä elämän perustekijöitä, kuten ravintoa, aivan uusin silmin.liiaksi teoriapohjalta ilman minkäänlaista käytännön kokemusta eikä nämä teoreetikot kuitenkaan kanna minkäänlaista vastuuta tekemisistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058237- 1125764
- 555231
- 2895206
- 783851
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452491