Oletko jo Vanhus ?

Amalfi

"Vanheneminen on ainoa tapa elää kauemmin."

Tällä viikolla katsoin televisiosta erään terveysohjelman, jossa kerrottiin sairaudesta, joka on yleinen yli 50 vuotiaalla vanhuksella. Siispä hänen puheensa perusteella minäkin olen vanhus, olenhan jo 55 vuotta ylittänyt.
Ihan säpsähdin, en siksi, että kapinoisin vanhuutta vastaan vaan siksi, etten ole tullut ajatelleeksi olevani jo vanhus.
Aikahan muuttuu ja mukana ihmiset. Nykyään 55 on nuoremman näköinen kuin minun äitini tai mummoni olivat siinä iässä. Siihen vaikuttavat mm. helpompi elämä, terveydenhoito ja ulkonäköön panostaminen.

Itse ajattelen, että tällä vuosituhannella vanhus-nimeä voisi käyttää vasta 80 vuotias.

Vanhus on kunnioitusta herättävä sana, hänen elämäänsä mahtuu suuria kokemuksia, hänen sanallaan on arvoa, hän tietää mistä puhuu. Hänellä on vanhan ihmisen iho, hiustyyli ja vaatteet, hänelle annetaan linja-autossa istuinta, hänellä mahdollisesti on kävelykeppi, hän siis näyttääkin jo vanhukselta.

"Tiedät olevasi vanha mies, kun entinen tyttöystäväsi tulee kesällä potkukelkalla vastaan".

"Vähässä vanhan ilot: leivässä ja lämpimässä."

Milloin sinä mielestäsi olet VANHUS?

20

1363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmm...

Kun lapseni pääsevät vanhainkotiin?

• Pirre*

juu, hyvä..sitten vasta:))

• Pirre* kirjoitti:

juu, hyvä..sitten vasta:))

Sitten vasta on vanhus,kun lapset täyttää 50 vuotta,kyllä se näin on.

• Just50
        kypsä50plus kirjoitti:

Sitten vasta on vanhus,kun lapset täyttää 50 vuotta,kyllä se näin on.

En suostu ajattelemaan noinkaan;
        kun minun vanhimmaiseni täyttää 50,
        olen itse silloin VASTA 60 vee!!!

Kun nuorimmaiseni täyttää 50,
        olen minä silloin 70 vee!!!
        - Jokohan sitten voisi edes ajatella asiaa...?

• Just50
        Just50 kirjoitti:

En suostu ajattelemaan noinkaan;
        kun minun vanhimmaiseni täyttää 50,
        olen itse silloin VASTA 60 vee!!!

Kun nuorimmaiseni täyttää 50,
        olen minä silloin 70 vee!!!
        - Jokohan sitten voisi edes ajatella asiaa...?

Huti ei ollut edes vanhimmaiseni!
        Huti tuli äsken kiireesti kirjoittaessani;
        vanhimmaiseni täyttäessä 50 olen minä 66 vee nuori, ja nuorimmaiseni täyttäessä 50 olen 76 vee...! Jotta josko sitten...?:)))

• Pirre*
        Just50 kirjoitti:

Huti ei ollut edes vanhimmaiseni!
        Huti tuli äsken kiireesti kirjoittaessani;
        vanhimmaiseni täyttäessä 50 olen minä 66 vee nuori, ja nuorimmaiseni täyttäessä 50 olen 76 vee...! Jotta josko sitten...?:)))

olet kerennyt :))

• Just50
        Pirre* kirjoitti:

olet kerennyt :))

minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa...!;)))

Hetkeäkään en ole katunut, vaan päinvastoin!!!

Hyvät jatkot sullekin, ilopillerimme!;)

• Nimetön

Eräskin äiti kertoi huoliensa huomattavasti vähentyneen, kun sai nuorimmaisensakin dementiakotiin.

Sitten vasta muutumme vanhuksiksi :)

En tunnusta vielä olevani vanhus, jonka vuoksi kavahdan, kun ikäisiäni vanhuksiksi nimitetään.
        Pahus!
        Ajattelematonta tv:n asiakeskustelua.

"On surullista vanheta, mutta mukava kypsyä"

• Hmmm...
        Nimetön kirjoitti:

Eräskin äiti kertoi huoliensa huomattavasti vähentyneen, kun sai nuorimmaisensakin dementiakotiin.

En tunnusta vielä olevani vanhus, jonka vuoksi kavahdan, kun ikäisiäni vanhuksiksi nimitetään.
        Pahus!

Naapurini,89wee pappa sanoi myös ettei ole vanhus vaan vanHEMPI ja siis myös kypsempi!

• Amalfi
        Nimetön kirjoitti:

Pahus!

Mitä dementiaan tulee, joskus joudun leikilläni toteamaan, että vanhuus on tullut: En muista olenko harjannut hampaat, käyn katsomassa onko hammasharja märkä.

Mielestäni olen nyt keski-ikäinen, olenhan jo yli 55 vuotta. Milloin olisin jos en nyt.

Todella huolimatonta jutustelua tv:ssä siirtää yli 50 vuotiaat vanhuksiksi.

Mistähän vaivasta tv-ohjelmassa olikaan kyse, joka on tyypillistä vanhuksille, tässä mietiskelen. Olikohan se olkanivelen kuluma.
        Mutta virhe ei ollut puhua vaivasta, vaan puhua vanhusten vaivasta.

"On kolme asiaa, jotka aina unohdan. Nimet, kasvot ja --- kolmatta en muista."

• Maalaismies*
        Amalfi kirjoitti:

Mitä dementiaan tulee, joskus joudun leikilläni toteamaan, että vanhuus on tullut: En muista olenko harjannut hampaat, käyn katsomassa onko hammasharja märkä.

Mielestäni olen nyt keski-ikäinen, olenhan jo yli 55 vuotta. Milloin olisin jos en nyt.

Todella huolimatonta jutustelua tv:ssä siirtää yli 50 vuotiaat vanhuksiksi.

Mistähän vaivasta tv-ohjelmassa olikaan kyse, joka on tyypillistä vanhuksille, tässä mietiskelen. Olikohan se olkanivelen kuluma.
        Mutta virhe ei ollut puhua vaivasta, vaan puhua vanhusten vaivasta.

"On kolme asiaa, jotka aina unohdan. Nimet, kasvot ja --- kolmatta en muista."

Sanon sen suoraan, että ikääntyminen ja eläköityminen on hieno juttu. Elämäni parasta aikaa on ollut nämä 15 vuotta, kun jäin työelämästä pois. Eipä silti, pidin työstäni, joka oli haasteellinen ja palkitseva.

Mutta nämä 15 vuotta olen saanut elää kuin sika pellossa. Kohdallani se tarkoittaa, että on ollut aikaa lukea lukemattomat kirjat. Piti oikein laskea, kuinka monta Dostojevskin koottua teosta hyllyssäni on. Niitä on 16 kappaletta. Olen lukenut ne kaikki ja usein palaan johonkin teokseen uudelleen.

Milloin muulloin olisin ehtinyt paneutua Sibeliuksen elämäkertaan ja tuotantoon? Hankin kaikki saatavilla olevat Sibeliuksen sinfoniat ja sävelrunoelmat, kuuntelin niitä autossakin. Tunsin rikastuvani.

Opettelin näitä tietotekniikan saloja, kotisivujen tekoa, videoeditointia, kuvankäsittelyä... Jos tämä ei ole Kroisoksen elämää, niin mikä sitten?

Ja se, että saan kävellä, pyöräillä ja hiihtää kotikonnuillani niin paljon kuin haluan - ja minä haluan ja teen sitä ynnä kaikkea muuta!

• Pirre*
        Just50 kirjoitti:

minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa...!;)))

Hetkeäkään en ole katunut, vaan päinvastoin!!!

Hyvät jatkot sullekin, ilopillerimme!;)

sanoin :) *ei kirotusvihree*

• Just50

edellisten juttujeni jatkeeksi yhden asian, josta olen monet kerrat hermostunut - mielessäni...

Olen siis vasta tuon inhottavan numeron 5 ikäni eteen saanut, mutta jo pari vuotta sitten soittaessani jonnekin tai asioidessani esimerkiksi jossakin virastossa korvissani särähti pahasti, kun virkailijat TEITITTELIVÄT minua! Tiedän toki, että he haluavat olla kohteliaita vanhemmille ihmisille - niinhän meitäkin aikoinaan opetettiin - mutta nykyisin sinuttelu on niin jokapäiväistä lähes kaikkialla, että jos minua teititellään, alan nähdä punaista!!!

En suostu ajattelemaan olevani vanha!!!;)

• jos perusteena työtunnit:97500h./2000h/v.=48,5v.
      Terveys:keuhkot/verenpaine/nivelten kulumat/ yläkerta=vastaa hyvin 70-vuotisten "arvoja".=sairastelut 98-vuodesta.
      Sairaseläkkeellä 2001-vuodesta.

En ole,jos perusteena fyysinen ikä.53v/01/05v.
      "Testattu"henkinen ikä 27v.Lisäksi
      viihdyn ja tulen hyvin toimeen nuorten kanssa.

Olen lapsenmielinen ja usein jopa naivi.

• Pirre*

yläkertasi ei kyllä ole noin vanha, se on enintään keskiarvo, tuosta todellisesta- ja henkisestä iästäsi - joten ihan hyvä lukema sinulla mittarissa :).
        Tuota lapsenmielisyyttä täällä matosessa maailmassa tarvitaan.

• viisseiska

Harmittaa kun ei enää jaksa niinkuin "nuorempana",sitä ei huomaa ennenkuin tekee jotain fyysistä ja raskaampaa työtä.
      Mieli on sama,joskin vakavuutta ja itsehillintää on tullut lisää.
      Kun olin kakskymppinen,vanhempani tuntuivat fossiileilta,nyt kuilu on kaventunut kummasti.
      Vanhuus on rauhoittumista,mielen hillintää ja
      vakavuutta.Kasvot kertoo vaikka piirteet säilyykin.
      Sama lettileena,koht kuuskymppisenä-hieman pyöristyneenä ja hitaampana!

• ?????

....silloin, kun täytän 91 vuotta. Silloin saatte tulla kysymään minulta: "no,mitäs vanhus?"

• Maalaismies*

Täytän seuraavaksi 75v. En tiedä olenko vanhus. Asun vaimoni kanssa taloa, hoidan asiat, kävelen päivittäin kymmenen kilometriä, muistelen menneitä, mietin tulevia, olen terve, nukun hyvin, tarvitsen lääkkeitä minimaalisesti, minulla on hyvät suhteet paitsi vaimooni, myös lapsiin ja lastenlapsiin. Näen, että maailma ja Suomi siinä sivussa menee päin p-tä, mutta mitä siitä. Näin on aina käynyt. Mikään ei koskaan ole parantunut, vaan mennyt huonommaksi. Silti tykkään niin helvetisti olla täällä teidän keskellänne, mikään ei voisi olla paremmin.

• veeti.severi

kyllä,kun ajattelen milloin mielestäni olen vanhus? kun luen kuolinilmoituksia ajattelen vaikka 70v.-kuolipa nuorena-! kai ihminen on niin nuori kun vanha minkä kokee itse olevansa.tilanteen mukaan,joskus ilahdutaan kun tytöttelen toiste loukkaannutaan,-niinkui sanoin itsestä se on kiinni-luonteesta-kai?

• plunger

Jos eläisin vielä 25 vuotta, voisin olla vanhus, siis yli 80 vuotiaana. Varsinkin jos olisin iso-iso-isä. Tosin eivät vielä kaikki 80-vuotiaat itse sano olevansa vanhuksia, ehkä meidän ikäluokkien vanhetessa se raja on 85 vuotta tai vielä ylempi.
      Se tietää, kuka niin vanhaksi teistä elää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3081
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3057
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1986
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1883
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      81
      1347
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79