Kumpi purjevene väistää?

uusi.purjehtija

Kumpikin purjevene kulkee purjeilla, eikä kone ole päällä kummassakaan.
On yö, ja uudenkuun aika sekä pilvinen sää, siis säkkipimeää.
Vene A luovii vastaiseen paaran halssilla, ja näkyviin tulee myötäiseen etenevä purjevene B, jonka valoina sillä on kaksi pystysuoraan päällekkäin olevaa valoa ylhäällä mastossa, joista ylempi on punainen ja alempi vihreä.
Vene A ei tiedä valojen perusteella, eikä muutenkaan, kulkeeko vene B myötäiseen styyran vai paaran halssilla.
Tuleeko veneen A väistää, vai säilyttää suuntansa ja nopeutensa?

"12 sääntö Purjealukset
a) Kun kaksi purjealusta lähestyy toisiaan niin, että yhteentörmäämisen vaara saattaa syntyä, toisen aluksen on väistettävä toista seuraavasti:
1) kun aluksilla on tuuli eri puolilta, on sen aluksen, jolla on tuuli vasemmalta puolelta, väistettävä toista;
2) kun aluksilla on tuuli samalta puolelta, on sen aluksen, joka on tuulen puolella, väistettävä alusta, joka on suojan puolella;"

Entä jos tilanne lähempänä muuttuu siten että vene A saa tiedon siitä kummalla halssilla vene B kulkee. Pitääkö hänen muuttaa toimintaansa tiedon perusteella, jos osoittautuu että hän väisti turhaan eikä vielä ole ehtinyt väistää tarpeeksi, ottaen huomioon että myös toinen venen muutit suuntaansa.
Entä jos vene A ei ole vielä väistänyt, ja sitten huomaakin että B olikin styyralla, ja olisi pitänyt?

Pitäisiköhän valosääntöjä purkkareille muuttaa, että tällaisilta tilanteita jatkossa vältyttäisiin?

14

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Miten ajattelit valosääntöjä muuttaa? Aika epäkäytännöllinen olisi valot, jotka muuttuvat puomin puolen mukaan ja vain silloin kun kone ei ole käytössä. Sääntöjen mukaan tuo kuvaamasi valo on normaalien kulkuvalojen lisäksi eli purjeveneen on aina näytettävä keula ja perävaloja, paitsi alle 7 m purjeveneet, joille riittää tarvittaessa sytytettävä taskulamppu, jos kunnollisten kulkuvalojen asentaminen on vaikeaa.

      Näet siis myös vihreän keulavalon, mutta eihän se sinulle tuo lisätietoa siitä kummalla puolella puomi on veneen ajaessa myötätuuleen.

      Se toinen kyllä näkee sinun punaisen valon ja voi lähestymisestä päätellä, että olet paaralla. Se siis tietää kumpi on väistämisvelvollinen.

      Sinun pitää tietysti olettaa, että sinä olet väistämisvelvollinen. Kunnes saat varmuuden, että toinen on paaralla ja väistämisvelvollinen.

    • Eikös homma mene silleen, että auringonlaskun jälkeen styyra/paara sääntö lakkaa olemasta voimassa ja meriteiden normaalit säännöt pätee: Oikealta tulevaa ja takaa saavutettavaa venettä väistetään. Kulku valot kertoo tällöin yksiselitteisesti kuka väistää. Ja näkeehän sen muutenkin tuleeko kohdattava vene oikealta vai vasemmalta.

      • uusi.purjehtija

        Meriteiden normaalit säännöt pätee, ja niistä tapaukseen sovellettava 12 sääntö oli lainattu jo kysymyksessä. Eli paaralla kulkeva väistää styyralla kulkevaa, ja samoilla halsseilla kulkevista tuulenpuoleinen väistää sekä yöllä että päivällä.
        Mutta jos keulavalo jää piiloon purjeen tai aallokon taakse, ei maston huipussa olevista päällekkäisistä valoista voi päätellä kulkusuunnasta mitään. Ei siis tiedetä onko toinen styyralla vai paaralla.
        12 sääntöön kuuluu myös :"3) jos alus, jolla on tuuli vasemmalta puolelta, näkee aluksen tuulen puolella eikä varmuudella kykene päättämään, onko toisella aluksella tuuli vasemmalta tai oikealta puolelta, on sen väistettävä toista alusta."

        Eli molemmat kenties yrittävät väistää, ja jos/kun molemmat väistää samaan suuntaan niin törmäyshän siitä on tulossa. Pointtihan oli vain siinä että havaintojen tarkentuessa veneiden saapumaksi lähemmäksi olisi mahdollisy´ta joko huomioida nykytilanne tai jatkaa entisen perusteella. 7c) ainakin kertoo ettei olettaa saa, mutta mitenkäs väistät olettamatta toisen kulkusuunnasta mitään?
        8e) on myös aika hankala toteuttaa myötätuulessa, vastaisessa se taas vie veneen hallintakyvyn, eli alittaa turvallisen nopeuden 6-pykälän määrittämällä tavalla.
        3k) :"k) Alusten katsotaan olevan toistensa näkyvissä vain silloin, kun toinen voidaan näkemällä havaita toisesta."
        Eli 12 sääntö on voimassa vaikkei toisen kulkusuuntaa voitaisikaan havaita, koska itse alus voidaan havaita sen valojen perusteella, näkyypä runko tai ei, tai keulavalot tai ei.

        Ehkäpä ratkaisu on siis että luovija aina ajoissa vaihtaa styyralle, ja sen jälkeen toinen vene huolehtii väistämisestä jos se olisi edelleen tarpeen. Vendaamatta paaralla piinaaminen tai alemmas ajaminen on huono vaihtoehto, koska toinen voi myös väistäessään muuttaa kurssia siten että ollaan edelleen törmäyskurssilla.


      • Joakim1
        uusi.purjehtija kirjoitti:

        Meriteiden normaalit säännöt pätee, ja niistä tapaukseen sovellettava 12 sääntö oli lainattu jo kysymyksessä. Eli paaralla kulkeva väistää styyralla kulkevaa, ja samoilla halsseilla kulkevista tuulenpuoleinen väistää sekä yöllä että päivällä.
        Mutta jos keulavalo jää piiloon purjeen tai aallokon taakse, ei maston huipussa olevista päällekkäisistä valoista voi päätellä kulkusuunnasta mitään. Ei siis tiedetä onko toinen styyralla vai paaralla.
        12 sääntöön kuuluu myös :"3) jos alus, jolla on tuuli vasemmalta puolelta, näkee aluksen tuulen puolella eikä varmuudella kykene päättämään, onko toisella aluksella tuuli vasemmalta tai oikealta puolelta, on sen väistettävä toista alusta."

        Eli molemmat kenties yrittävät väistää, ja jos/kun molemmat väistää samaan suuntaan niin törmäyshän siitä on tulossa. Pointtihan oli vain siinä että havaintojen tarkentuessa veneiden saapumaksi lähemmäksi olisi mahdollisy´ta joko huomioida nykytilanne tai jatkaa entisen perusteella. 7c) ainakin kertoo ettei olettaa saa, mutta mitenkäs väistät olettamatta toisen kulkusuunnasta mitään?
        8e) on myös aika hankala toteuttaa myötätuulessa, vastaisessa se taas vie veneen hallintakyvyn, eli alittaa turvallisen nopeuden 6-pykälän määrittämällä tavalla.
        3k) :"k) Alusten katsotaan olevan toistensa näkyvissä vain silloin, kun toinen voidaan näkemällä havaita toisesta."
        Eli 12 sääntö on voimassa vaikkei toisen kulkusuuntaa voitaisikaan havaita, koska itse alus voidaan havaita sen valojen perusteella, näkyypä runko tai ei, tai keulavalot tai ei.

        Ehkäpä ratkaisu on siis että luovija aina ajoissa vaihtaa styyralle, ja sen jälkeen toinen vene huolehtii väistämisestä jos se olisi edelleen tarpeen. Vendaamatta paaralla piinaaminen tai alemmas ajaminen on huono vaihtoehto, koska toinen voi myös väistäessään muuttaa kurssia siten että ollaan edelleen törmäyskurssilla.

        Ko. tilanteessa et voi mitenkään päätellä keulavalosta kummalla halssilla myötätuuleen purjehtiva on. Oikein asennetut keulavalot kyllä näkyvät eli eivät jää purjeiden peittoon.

        Jos väistät läheskään niin kuin väistö pitää sääntöjen mukaan tehdä, ei ole pienintäkään riskiä siitä, että molempien väistö johtaa kolariin. Väistät niin ajoissa ja niin paljon, että toiselle tulee selväksi, ettei väistötoimenpiteitä tarvita. Esimerkiksi teet sen vendan, joka on luoviessa järkevin väistötapa. Toinen voisi olla tuossa nostaa lähes piihin, niin, että vauhti hidastuu huomattavasti ja suuntautuu lähemmäs kohti tuulta.


      • uusi.purjehtija
        Joakim1 kirjoitti:

        Ko. tilanteessa et voi mitenkään päätellä keulavalosta kummalla halssilla myötätuuleen purjehtiva on. Oikein asennetut keulavalot kyllä näkyvät eli eivät jää purjeiden peittoon.

        Jos väistät läheskään niin kuin väistö pitää sääntöjen mukaan tehdä, ei ole pienintäkään riskiä siitä, että molempien väistö johtaa kolariin. Väistät niin ajoissa ja niin paljon, että toiselle tulee selväksi, ettei väistötoimenpiteitä tarvita. Esimerkiksi teet sen vendan, joka on luoviessa järkevin väistötapa. Toinen voisi olla tuossa nostaa lähes piihin, niin, että vauhti hidastuu huomattavasti ja suuntautuu lähemmäs kohti tuulta.

        Tottakai sillä on vaikutusta näkyykö keulavaloa vai ei. Jos ajan paaralla ja vasemmalla etuviistossa olevan purkkarin mastovalojen lisäksi näkyisi punainenn keulavalo, voisin siitä päätellä sen menevän peräni takaa eikä mitään tarvetta väistöön ole. Sen sijaan venda aikaansaisi väistötilanteen. Jos taas näkyy molemmat ja matkaa vielä on, niin ehdin edestä. Jos näkyy pelkkä vihreä kannattaa vendata. Ei siis ole välttämätöntä tietää toisen halssia, mutta jotain toisen suunasta pitäisi tietää. Pimeällä välimatkojen arvioiminen on vaikeaa, joten ei voi olla varma kuinka pien mahdollinen suuntiman muutos toiseen alukseen on havaittavaa luokkaa, jos yhteentörmäyksen vaaraa ei ole. Arvaaminen on 7c perusteella kiellettyä, ja odottaminen niin kauan että asia selviää ei ole ajoissa väistämistä sääntöjen edellyttämällä tavalla. Pitäisi vaan jostain tietää onko välimatkaa 10 km vai 500 m, ja se ei todellakaan ole helppoa tottumattomalle pimeällä.
        Mutta kun ei näy kumpikaan keulavalo ei tiedä mikä tilanne on, paitsi että päällekkäin mastossa olevat punainen ja vihreä on purkkarin valot.


      • Joakim1
        uusi.purjehtija kirjoitti:

        Tottakai sillä on vaikutusta näkyykö keulavaloa vai ei. Jos ajan paaralla ja vasemmalla etuviistossa olevan purkkarin mastovalojen lisäksi näkyisi punainenn keulavalo, voisin siitä päätellä sen menevän peräni takaa eikä mitään tarvetta väistöön ole. Sen sijaan venda aikaansaisi väistötilanteen. Jos taas näkyy molemmat ja matkaa vielä on, niin ehdin edestä. Jos näkyy pelkkä vihreä kannattaa vendata. Ei siis ole välttämätöntä tietää toisen halssia, mutta jotain toisen suunasta pitäisi tietää. Pimeällä välimatkojen arvioiminen on vaikeaa, joten ei voi olla varma kuinka pien mahdollinen suuntiman muutos toiseen alukseen on havaittavaa luokkaa, jos yhteentörmäyksen vaaraa ei ole. Arvaaminen on 7c perusteella kiellettyä, ja odottaminen niin kauan että asia selviää ei ole ajoissa väistämistä sääntöjen edellyttämällä tavalla. Pitäisi vaan jostain tietää onko välimatkaa 10 km vai 500 m, ja se ei todellakaan ole helppoa tottumattomalle pimeällä.
        Mutta kun ei näy kumpikaan keulavalo ei tiedä mikä tilanne on, paitsi että päällekkäin mastossa olevat punainen ja vihreä on purkkarin valot.

        Ei ne valot näy 10 km puhumattakaan 10 M. Jonkun pienen tuikun voit nähdä, mutta et varmasti erota päällekkäistä punaista ja vihreää. En muista koskaan nähneeni tuollaista valoa käytössä.

        Keulavalot ovat keulakaiteessa tai sen etupuolella. Ei genua niitä peitä. Joku Code 0 voisi peittää. Sääntöjen mukaan valojen pitää näkyä.

        Kuvaamassasi tilanteessa näet vihreän keulavalon. Siitä et tiedä tuleeko vene lähes suoraan vastaan vai ajaako se poikittain.


    • nopeusväistäänoissa

      Yleensä pitäisi kai olla noin että se väistää jolla on isommat moottorit eli paremmat väistämisedellykset, jos ajelet nopeusveneellä soutuveneen halki.... niimpä...

    • uinti.ei.kivaa

      Kyllä se on parempi, että molemmat väistävät, tuli kuka ja mistä suunnasta tahansa.

    • Matkis

      Käytännössä ja hyvän merimiestavan mukaan se väistää, jonka on helpompi toimia. Jos esitetyssä tilanteessa myötäiseen tulija väistää reilusti ja hyvissä ajoin, ei kummankaan tarvitse miettiä, mitä pykälät olisivat sanoneet.

      Mutta tämähän ei siis perustu sääntöihin.

      • uusi.purjehtija

        Joo, mutta jos luovivalla veneellä ei ole mastossa mitään valoja, ei se kovin kauaksi pimeällä näy, ja jos myötäiseen menijällä taas on, ne näkyy jopa yli 10 mpk. Näkyminen voi siis olla yksisuuntaista, ja arviointi vaikeaa kun ei tiedä kuinka korkealla se maston valo oikeasti on. Ja vaikka arvaisi ei etäisyyden arviointi ole helppoa siltikään. Keulavalo voi olla pimeänä, purjeen takana, aaltojen takana, tai jopa horisontin takana. Miten nuo tapaukset voi erottaa toisistaan?
        yli 10 mpk päästä tilanne näyttää aina siltä ettei suuntima muutu, vaikka törmäyskurssi ei olisi lähelläkään.


    • Pärre

      Katsoisin tutkasta kumman pitää tehdä ensimmäinen askel väistämisessä. Siitän näkee paremmin (tuulimittari intregroitu) tilanteen

    • IhmettelenVaan

      Voi v*ttu teitä purjehtijoita! On ihme että teistä kukaan koskaan pääsee ehjänä perille...

    • Antilla_36

      Aika teoreettinen tilanne, tosin en ymmärrä miksi punainen ja vihreä ovat päällekkäin. Tarkoitatko vierekkäin. Punainen ja vihreä kun eivät näy käytännössä yhtä aikaa kuin sekunnin murto-osan.Jos siis tuo lenssaava vene tulee kohti sinua, (punainen ja vihreä näkyvät molemmat)kun kryssit paaralla. Jos et voi päätellä halssia, niin tilanne on ohi sekunnissa, sillä sekunnin jälkeen näet vain punaisen valon, ettekä ole törmäyskurssilla ellet tee vendaa. Jos teet vendan on lenssaava vene joka tapauksessa väistämisvelvollinen, kun olette samalla halssilla tai se on paaralla ja sinä styyralla.

      • Joakim1

        Katso meriteiden säännöt. Sieltä löytyy tuollainen valokombinaatio normaalien kulkuvalojen lisäksi. Sellaista voisi käyttää purjeveneessä, mutta en ole koskaan moista nähnyt. Tuskin on alkuperäinen kysyjäkään. Ehkä on sekoittanut tricolorin tuohon tai sitten vain sääntöjä lukemalla on keksinyt olemattoman ongelman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3121
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2891
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2699
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1792
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      951
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      809
    Aihe