Poimin punaisia viinimarjoja. Istuin puskassa puujakkaralla. Poimimista helpotti niskan taakse sidottu naru ja narussa roikkuva sankko. Helppo oli pudotella kaksin käsin marjoja sankkoon. Äidiltä opittu tapa. Äiti tosin käytti marjanpoimuriakin apunaan, mutta olihan syntymäkodissani enempi marjapensaita kuin minulla täällä mökilläni.
Siellä puuhastellessani ajatukseni kiitivät lapsuuteen ja nuoruuteen. Tunsin äitini läsnäolon läheisen marjapensaan vieressä, istuen samoin kuin itsekin nyt istun, huivi sidottuna hiusten ympärille ja lempeästi hymyillen.
Elokuun alku, ensimmäinen syksyn kevyt kosketus. Mietin menneitä, kaipasin jotain mitä en enää voi saavuttaa, kaipasin nuoruutta.
Tämä 71. kesäni on ollut pitkä ja lämmin. Muutin mökille jo toukokuussa. On nauttinut jokaisesta päivästä, olen saanut kokea uudestaan vanhoja kesäfiiliksiä. Niitä voisi kuvailla mansikkajäätelön ja punaisen limpparin makuisiksi.
Olkoon tämä avausblogini sillä on aika siirtyä seuraanne.
Marjapuskissa mietittyjä
43
1032
Vastaukset
- M-L_
Hyvä aloitus! - Toitpa minullekin omat lapsuuden puutarhan touhut mieleeni ja äidin istumassa puna- ja mustaherukoiden poiminnassa. Isompina me jo hoidimme mustien poimimisen, sillä punaisia ei meillä niin paljoa säilötty, niitä oli istutettu liiankin paljon. Joskus äiti soitti jollekin tutulle tädille, että tule poimimaan itsellesi punaherukoita, muuten niitä jää sinne putoilemaan. Syyskesän tunnelmaa ja tuoksuja-
Inkivääri-punaherukkahillo, sitä aijon taaa tehdä. Purkitan hillon pieniin eriin lastenruokapurkkeihin ja syön aamupalalla puuron tai maustamattoman jugurttin kera.
Mustaherukat menee mustikoiden ja kanssa kotiviinipönikkään.
Lakkoja on harrasta syön jos jossain tarjotaan juustoleivän kanssa.
Puolukoita syön ruokien lisuna. Tosin viimmeisin kotiviinierän tein puolukoista pääraaka-aineena. Hyvää se oli.
Kävin saunassa ja uimassa. Kiuasmakkara maistui ja nyt uni painaa silmiä. Järven pinnasta heijastuu huomisen päivän värit.
On tulossa kaunis päivä.
- rakennan_varastoa
Meikäläinen ei marjapuskiin ehdi. Sinne jääkööt lintujen ruuaksi.
Jo huhtikuussa oli meillä tapana siirtyä mökille, josta käsin kävimme vain kastelemassa ruukkukasvit parin viikon välein.
Tosin rivitalon puutarhakin vaati huoltamista, villiviini olisi vallannut sisäpihan markiiseja myöten.
Tuo marjanpoiminta toi muistoihin kesyn harakapoikasen, joka toisella puolella pensasta veteli suuhunsa mustia viinimarjoja. Oli se hassu harakka, seurasi minua saunalle ja odotti, takaisin tullessani hypellen edessäni kotimökille. Oli kai leimaantunut minuun, ja teki pahojaankin pudotellen kahvimukini puutarhapöydältä ja avaten tupakka-askinikin.
Hauskoja muistoja kesään liittyi, kunnes myin mökkini ja isomman asuntonikin. Nyt vaan elelen vapaherrattarena kerrostaloasukkina, pihatyöt ja marjanpoiminnat vain muistoina.Kerroin aamiasipöydässä esikoiselle voimakkaista etiselämyksistä, joita olen tänä kesänä kokenut.
0lin kesäkuussa Keskustan puoluekokouksen talkooväen muonittajana kolmena päivänä. Pelkäsin alussa, josko selviydyn urakasta, mutta kokovartalotukiliivit pelastivat jaksamiseni ja selkäni kesti.
Urakan jälkeen mökille palatessani tunsin suunnatonta iloa ja onnea, jotain jonka olin ennen kokenut. En kuitenkaan saanut yhdistettyä kokemusta menneeseen ennen kuin poika sen minulle tänä aamuna kertoi
Selvääkin selvempi yhteys. Olinhan toiminut pitopalveluyrittäjänä ja usein raskaiden tilauspäivien jälkeen istuin lopputulokseen tyytyväisenä laiturilla saunavastaa sitoen ja odotellen saunan lämpiämistä.
Muistot ihanat muistot niitähän kerrytämme vieläkin päivittäin.
Hyvä että edes puutarhamarjoja on saatavilla. Tai missä on missä ei. Meidän omat ovat surkean pieniä kuten mustikatkin tuossa "omassa metsässäni".
Tuntuu aika joutavalta, kun tähän aikaan vuodesta olen ollut joka päivä metsässä vähintäin kolmen tunnin rupeamia.
Veli kutsui mökilleen kaakonkulmalle, siellä mustikkaa kuulemma on, mutta kuka nyt jaksaa marjastaa 30 asteen helteellä ? En minä ainakaan, talven lapsi.
Kiva kun sinuakin "näkee" korppis.. Kun tuo aloituksesi ilmestyi listalle, tiesin parista sanasta kuka oli niiden takana.... Mietteliäshän sinä olet - muun muassa..))Oli aika siirtyä ikäistensä pariin. Plus 60-palstan kirjoittajat pääsevät nyt tekemään omanlaistansa palstaa. Täällähän meitä on jo useampia, joten mikäpä hänessä.
Mustikoita en itse kerää aijon ostaa viinitarpeisiin muutaman litran, tai ostan täysmustikkamehua ajaa saman asian.
Sieniä olisi kiva kerätä jahka ilmestyvät ja jos ilmestyvät. Ihan omalta pihalta nekin olen kerännyt, koivunkantosieniä lähinnä.korpikirjailija kirjoitti:
Oli aika siirtyä ikäistensä pariin. Plus 60-palstan kirjoittajat pääsevät nyt tekemään omanlaistansa palstaa. Täällähän meitä on jo useampia, joten mikäpä hänessä.
Mustikoita en itse kerää aijon ostaa viinitarpeisiin muutaman litran, tai ostan täysmustikkamehua ajaa saman asian.
Sieniä olisi kiva kerätä jahka ilmestyvät ja jos ilmestyvät. Ihan omalta pihalta nekin olen kerännyt, koivunkantosieniä lähinnä.Kiva nähdä sinutkin, korppis, täällä.
Toivottavasti tulit pysyäksesi, että herää tämäkin palsta pikkusen elämään (samaan aikaan kun 60 latistuu ja kuihtuu)Tellukka kirjoitti:
Kiva nähdä sinutkin, korppis, täällä.
Toivottavasti tulit pysyäksesi, että herää tämäkin palsta pikkusen elämään (samaan aikaan kun 60 latistuu ja kuihtuu)Moi Tellu, sinäkin täällä. Parasta valiojoukkoa odottamassa. En palaa kuuskymppisiin. Kunnioitan plus 60-palstan nuorempien kirjoittajien toiveetta poistua yli-ikäisenä. En ollut enää samalla tasolla, vanha kun olen ; ))
No, ihminen tarvitsee sopeutumisaikaa hyväksyyä vanheneminen. Olen sinut itseni kanssa. Enkä jaksa taistella enää tuulimyllyjä vastaan.
Tätä tavan elämääni bloggaan. En mielikuvitus kulisseissa vaan nytkin täällä laiturillani sulattelen nakki/ranskis/kananmuna väliruokaa.korpikirjailija kirjoitti:
Moi Tellu, sinäkin täällä. Parasta valiojoukkoa odottamassa. En palaa kuuskymppisiin. Kunnioitan plus 60-palstan nuorempien kirjoittajien toiveetta poistua yli-ikäisenä. En ollut enää samalla tasolla, vanha kun olen ; ))
No, ihminen tarvitsee sopeutumisaikaa hyväksyyä vanheneminen. Olen sinut itseni kanssa. Enkä jaksa taistella enää tuulimyllyjä vastaan.
Tätä tavan elämääni bloggaan. En mielikuvitus kulisseissa vaan nytkin täällä laiturillani sulattelen nakki/ranskis/kananmuna väliruokaa.Juu. Tellukka lienee nuorin meistä, mutta kun on vikkelä liikkeissään oli täällä ensimmäisenä..))
Minullahan oli ajatus, että 60 jälkeen en enää siirry minnekään, mutta täällä sitä kuitenkin ollaan ja yhä paremmin viihdytään kun tutuksi tullaan ja entisiäkin ilmaantuu...Sitähän minäkin alustavasti ajattelin poistua kokonaan. Aloitin kirjoittelun kun olin 58-vuotias. Keskustelut on kai tärkeä pieni osa elämääni, alue, jonne aina palaan. 😊
korpikirjailija kirjoitti:
Sitähän minäkin alustavasti ajattelin poistua kokonaan. Aloitin kirjoittelun kun olin 58-vuotias. Keskustelut on kai tärkeä pieni osa elämääni, alue, jonne aina palaan. 😊
Niinpä tuo on ollut minullakin. Kirjoittaminen on jotenkin verissä, vaikka vanhemmiten se on tullut yhä vaikeammaksi. Silmien taittovirhe ja silmänpaineet saavat silmät väsymään.
Olen myös ounastellut sellaista, että lukihäiriö joka minulla oli lapsena ja nuorena on tullut takaisin..)) Vokaali saattaa jäädä pois sanan sisältä tai vaihtaa paikkaa toisen kanssa...
Luotan kuitenkin lukijaan, että joku korjaa virheet, ainakin mielessään...demeter1 kirjoitti:
Niinpä tuo on ollut minullakin. Kirjoittaminen on jotenkin verissä, vaikka vanhemmiten se on tullut yhä vaikeammaksi. Silmien taittovirhe ja silmänpaineet saavat silmät väsymään.
Olen myös ounastellut sellaista, että lukihäiriö joka minulla oli lapsena ja nuorena on tullut takaisin..)) Vokaali saattaa jäädä pois sanan sisältä tai vaihtaa paikkaa toisen kanssa...
Luotan kuitenkin lukijaan, että joku korjaa virheet, ainakin mielessään...Konsonanttilukihäiriötäni olen pystynyt parantamaan juuri aktiivisella kirjoittamisella. Tumpelosormillani nytkin pientä näyttöä naputan Opinpahan kärsivällisyyttä tässä sivussa. ; )
- Ramoona-
Pienehköiksi jäivät meidänkin puitarhamarhat, mutta makua on aurinko ja lämpö syventäneet. Metsämustikoiden pölytys onnistui, mutta vettä ei saatu ajallaan. Meillä kasvaa valkeiden kukkien aidanteessa saskatooneja, joista saa mustikantapaisia marjoja, joissa on pähkinäinen vivahde. Marja-aroniat jäävät tyystin linnuille.
Pakastan ison osan herukoistakin, talven mittaan voi keittää tuoretta hilloa ja mehustaa. Toki näin loppukesästäkin mehumaija ja hilokattila kuumina käyvät, teen paljon lahjaksikin hilloja ja soseita kokeillen maustamista esim. vaniljalla ja tähtianiksella, inkivääriä pitääkin myös kokeilla ! Uusi minihillosokeri mahdollistaa terveellisemmän, mutta kivan sakean hillon.
Jos puolukkakin epäonnistuu, kerään varalta punaherukoita runsaasti, niistä saa hyvän vispipuuronkin . Onhan tämä marjakausi ihanaa, säilöminen yhdistää perheenemäntien sukupolvien ketjun , onneksi alumiinimaija on vaihtunut teräksiseen .
🌞🍒Joitakin vuosia sitten hehkutettiin pihlajanmarjoista ja niiden hyvästä ravintoarvosta. Silloin teimme niistä vispipuuroa ja kyllä sitä nyt syödä saattoi, mutta yhteen vuoteen se kokeilu jäi.
Marja-aronioita olen yrittänyt hillota yhdessä omenien kanssa, mutta ei niistäkään mitään makuelämystä saa. Olen myös kuivattanut marja-aroniaa, mutta eivät marjat kuivattuinakaan häävejä ole.
Harmi vain kun aronia on ravintoarvoltaan hyvä ja runsassatoinen - ainakin meidän pihalla..))
- Ramoona-
Kännykällä näpytellen tulee näppisvirheitä, mutta onneksi olette hyviä lukemaan oikein. Voi, miten maukkaita nuo Hinnonmäen keltaiset suoraan karviaispensaista ilman säilömisvaiheita.
Ihanaa sadonkorjuuaikaa ja pehmeitä kuutamoöitä !🌙🌛🌕 Minä olen etsiskellyt mamman vanhaa mehumaijaa jonka toimme muistaaksemme auton perässä tänne Ruotsiin, mutta ei löydy. Ajattelin omenamehun tekemistä. No se tulee ajankohtaiseksi vasta kun olemme palanneet Suomesta. Marjapensaita ei meillä ole paitsi pari aivan pientä ja uutta ja ne ei vielä tee nimettävästi satoa, maistiaismarjoja vain. Kotitalolla Suomessa on Mamman mustaviinimarjapuskat nokkosviidakon keskellä; ne voisi tietysti yrittää poimia, mutta miten saan kuljetettua viinimarjat Ruotsiin ettei ne happane matkalla? Mustikkaan en ole saanut itseäni raahattua laisinkaan: liian kuuma, liian väsynyt, mustikat kuivia käppyröitä ei kannata kerää, bulgarialaisliigat käyneet poimimassa. Tekosyyt monet. Onko minun pakko?
Mutta mun halloweenkurpitsani on jo jenkkimitoissa ja siinä on toinen pienempi kasvamassa vieressä. Kesäkurpitsaa on tullut tasaiseen tahtiin kahdesta eri kasvista ja sitten vielä keltaista, Muskattikurpitsa voi hyvin ja rönsyilee yli koko kasvimaan. Yksi sievä, ei kovin suuri hedelmä on kehittynyt ja pari muuta mahdollisuutta. Ongelma on näköjään se että poikakukat ja tyttökukat eivät ole oikein auki samaan aikaan. Pörriäisiä on riittänyt tänä kesänä.Ihmettelimme P:n kanssa mikä ihme alkoi nousemaan takkahuoneen yhdestä kukkapurkista. P:n tytär tiesi kertoa, että avokadohan sieltä nousee jolloin muistan pistäneeni alkukesästä avokadon siemenen ohikulkiessani purkin multiin. Tuskinpa siitä satoa tulee, mutta hauska yllätyshän se oli.
Päivän työt tehty. Puuvaraston epämääräiset puulevyt viety esikoisen kanssa kaatopaikalle. Tein myös pienen työkeikan ystävättäreni toimistolla.
Naputtelen tätä kaupunkiasunnosta, kukankastelureissulla. Kaunis aurinkoinen päivä täällä korvessa, onneksi kuumuutta viilentää leppoisa tuuli.
Palaan ruokakaupan kautta takaisin mökille. Esikoinen on vielä ilonani tämän viikon joten pienimuotoista touhua riittää.- Mehumaijassa
en ole pakastamismahdollisuuden jälkeen marjoja kuumentanut.
- M-L_
Omena on minun jokapäiväinen lempiruokani, siitä pidän niin valtavasti,
etten oikeastaan voi mainita mitään muuta yhtä mieluista hedelmääkään.
Ehkä johtuu siitä, että lapsuudenkodissani oli paljon omenapuita, ja me kasvoimme niiden
kanssa. Ksäomenat kypsyivät ensin, sitten syyslajikkeet ja talviomenat paperiin yksitellen käärittyinä vasta jouluksi. Nekin olivat talvella tosi maukkaita, vaikka syksyllä olivat kuin puuta. Pitihän ne kokeilla nekin jo silloin. Ja luomu-laatuista kaikki, puutarhalle ei annettu muita luin luontaisia lannotteita. - Johan.D.pomppas
Löysin vielä kaksi marjavarkailta unohtunutta karviaismarjaa. Tinttejä en varkaiksi voi kutsua kun pensaat ovat niiden reviirillä.
Onneksi ehdin syödä niitä monet kerrat ennenkuin kesätossujalkaiset tulivat ja tyhjensivät pensaat huolella. Näin on käyny syksystä toiseen.
Jos saan ison rahapelivoiton, palkkaan seuraavan kerran väriasemiehen Hinnonmäen keltaisiani vahtimaan. - Per-kel
Siitä on kait pari viikkoa kun mustaviinimarjoja poimin, tuli isä vainaa mieleen, aina iltalypsyn jälkeen kun kaikki hommat hoidettu, seisoi mustaviinimarjapensaassa herkuttelemassa :D
- oli_se_jännää
Mieleeni jäi, kun isävainaa heitteli paukkupommeja pensaikkoihin. Eikä yhtenä kertana huomannut, kun äitivainaa oli siellä kykkimässä. Vähän sanomista siitä tuli, mutta kyllä rastaatkin lähtivät, sillä kertaa
- muistan_hyvin
Juu, niitä sanottiin silloin 50-luvulla myös koiranpommeiksi.
- Ribes.rubrum
Räkättirastaskanta seudullamme on parisen tusinaa lintua. Ne blokkaavat kyllä nokkiinsa muutamassa päivässä suojaamattomat punaherukkapensaat.
Olen tavannut rastaan marjansyöntipuuhissa ulkona käydessä, vaikka oli jo melko pimeää.
Rastas hakee pienimmänkin raon ellei pensaita huolellisesti verkota. Ensin 90 senttiä korkea metalliverkko. Siisen sidotaan tiheäsilmäinen rastasvekko naruilla tiiviiksi. Näin marjat jäävät poimijalle.
Harvasilmäiset, "laittomat" rastasverkot koituivat monen rastaan kohtaloksi. Löysin niitä verkkoon takertuneina ja ja janoon nääntyinä.
Vein ne yleisjätekeräykseen. Tilalle tiheäsilmäiset. Tiheissä, vanhoissa pensaissa on vielä raakileitakin. Niinpä kypsykööt vielä.
Kun yhtä mittaa poimii useita tunteja, siinä ehtii funtsimaan monenmoista juttua. Ikään kuin aika pysähtyisi. Vedän pitkillä roikkakaapeleilla radionkuuntelumahdollisuuden.
Päivä on taas kääntynyt iltaa. Tänään sain poimittua mustaherukat. Marjat ovat jo pakkasessa odottamassa jatkokäsittelyä.
Illalla aloitin valonauhojen asennuksen. Elokuussa valonauhat ovat viehättävän näköisiä pimenevässä yössä.
On lauhkea elokuun yö, istun etuterassilla (profiilikuvassa). Aurinko on jo painunut lahden taakse. Yleensä lahden poukamasta nousee usvaa, ei nyt.
Usvainen järvi muistuttaa minua veljestäni, miksikö, no hän luki ns. jännäreitä taskulampun valossa ja yhden kirjan nimi oli Rimpisuon usvapatsas.- HukkaanMeni
Nyt sataa vettä suurella intensiteetillä, Aioin mennä huomenna poimimaan mustaherukkaa. mutta saapa nähdä, miten käy. Punaiset poimin paremman ilman vallitessa.
- Vieläonkesääjäljellä
Elokuu on kesäkuukausi, joten syksyn kosketuksia siinä ei todellakaan vielä ole. Kuinka tällainen perusasia ei ole selvinnyt pitkän elämän aikana?
Elokuu on kesäkuukausi. Keski-Euroopassa vilkkain kesälomakuukausi.
Sadonkorjuu puhaltaa henkäyksen syksystä. Tänäänkin on ollut lämmin kesäpäivä. Makoilin ensin laiturilla, oli kuuma, siirryin terapiakumiveneeseeni. Heitin ankkurin kauemmaksi rannasta ja annoin aaltojen tuudittaa.
- oli_ampiaispesä
Kyllä lapsenlapsia nauratti, kun muorilta jäi mietiskelyt marjapuskissa kesken.
Eräässä nettiyhteisössä on valiteltu ampiaisten paljoudesta. Itse en ole juurikaan ampiaisia haitaksi kokenut kuten en muitakaan ötököitä.
Itikoita ei ole ollut nimeksikään, joten ikkuna raollaan olen ylisillä nukkunut.
Alkukesästä oli valitusta valkoposkihanhien paskomisista. Näillä leveysasteilla ei niitä toistaiseksi ole näkynyt.
Lokitkaan eivät ole rannalleni ruikkineet, liekö syynä tuulessa liehuvat värilliset kevytverhot laiturilohuoneessani.
Naapurit eivät ole häirinneet äänekkäinä moottorisahoineen eikä koirien haukkuminen tai kova ääninen musiikki ole ollut kiusana.- kivakunkerroit
Eräässä nettiyhteisössä on valiteltu ampiaisten paljoudesta. Itse en ole juurikaan ampiaisia haitaksi kokenut kuten en muitakaan ötököitä.
Itikoita ei ole ollut nimeksikään, joten ikkuna raollaan olen ylisillä nukkunut.
Alkukesästä oli valitusta valkoposkihanhien paskomisista. Näillä leveysasteilla ei niitä toistaiseksi ole näkynyt.
Lokitkaan eivät ole rannalleni ruikkineet, liekö syynä tuulessa liehuvat värilliset kevytverhot laiturilohuoneessani.
Naapurit eivät ole häirinneet äänekkäinä moottorisahoineen eikä koirien haukkuminen tai kova ääninen musiikki ole ollut kiusana.Haiset niin pahalle oman kehusi kanssa ettei hyttynenkään tuollaista lähesty ! Vai että oikein olohuone laiturilla ! Varmaan niin karsea rättiviritys että lokkikaan ei kärsi katsella. Olet niin pelottava ettei koirat eikä muut ihmiset uskalla olla edes kuuloetäisyydellä. Vai asutko jossain äänieristetyssä kopissa, se taitaakin olla selitys.
- pian-seuraa-ilkeydet
kivakunkerroit kirjoitti:
Haiset niin pahalle oman kehusi kanssa ettei hyttynenkään tuollaista lähesty ! Vai että oikein olohuone laiturilla ! Varmaan niin karsea rättiviritys että lokkikaan ei kärsi katsella. Olet niin pelottava ettei koirat eikä muut ihmiset uskalla olla edes kuuloetäisyydellä. Vai asutko jossain äänieristetyssä kopissa, se taitaakin olla selitys.
" Olet niin pelottava ettei koirat eikä muut ihmiset uskalla olla edes kuuloetäisyydellä."
Äläkä vain unohda, että hänellä on Hollantilainen miesystävä ja he reissavat usein siellä, puhumattakaan, että hän on maailmanmatkailija, mutta oletteko te toiset käyneet muualla, kuin korkeintain Tallinnassa tai Ruotsissa?
Jännityksellä seuraan ,kuinka usein saamme täällä kuulla tuon saman litanian? Minä olen lukenut noita jo 12-vuotta, joten dementia on Korppiksella, tai vain pakkomielle asiasta,joka on hänelle tärkeä. - Hohohhoijjaaa
pian-seuraa-ilkeydet kirjoitti:
" Olet niin pelottava ettei koirat eikä muut ihmiset uskalla olla edes kuuloetäisyydellä."
Äläkä vain unohda, että hänellä on Hollantilainen miesystävä ja he reissavat usein siellä, puhumattakaan, että hän on maailmanmatkailija, mutta oletteko te toiset käyneet muualla, kuin korkeintain Tallinnassa tai Ruotsissa?
Jännityksellä seuraan ,kuinka usein saamme täällä kuulla tuon saman litanian? Minä olen lukenut noita jo 12-vuotta, joten dementia on Korppiksella, tai vain pakkomielle asiasta,joka on hänelle tärkeä.Johan tuo täälläkin on ehtinyt sekä leuhkia että mollata ja suuttua. Vai oikein hollantilainen vanhusystävä. eikö parempaan pysty!
Hohohhoijjaaa kirjoitti:
Johan tuo täälläkin on ehtinyt sekä leuhkia että mollata ja suuttua. Vai oikein hollantilainen vanhusystävä. eikö parempaan pysty!
Söimme juuri merenherkkurisottoa. Ihanan valkosipulista, teimme hajumuurin ötököille.
Oletko ihan yksin vai onko useampia?
No, ilkeilemään en aijo alistua. Luen toki teidän viestinne ja ihmettelen miksi kirjoitatte niin rumasti.
Täällähän kirjoittaa ikäihmiset yli 70-vuotiaat, etkö ole vielä sisäistänyt, että olet vanhus?- silliäjapottua
Söimme juuri merenherkkurisottoa. Ihanan valkosipulista, teimme hajumuurin ötököille.
No, ilkeilemään en aijo alistua. Luen toki teidän viestinne ja ihmettelen miksi kirjoitatte niin rumasti.
Täällähän kirjoittaa ikäihmiset yli 70-vuotiaat, etkö ole vielä sisäistänyt, että olet vanhus?Ehditkö viimeistä palaa edes niellä, kun jo piti tänne tulla leuhkimaan kalliilla ruualla ? Eikö se miesystäväsi loukkaannu, kun koko ajan hyppäät koneella ? Minä olen yksin tällä kertaa, en muuten olisi tällä koneella ollenkaan.
- olet-naurettava
Täällähän kirjoittaa ikäihmiset yli 70-vuotiaat, etkö ole vielä sisäistänyt, että olet vanhus?"No, ilkeilemään en aijo alistua. Luen toki teidän viestinne ja ihmettelen miksi kirjoitatte niin rumasti."
Olisiko joillain muistissa vielä omat ilkeilysi? Saattaapi olla? Toivottavasti kukaan ei käy kaivelemaan noita vanhoja kirjotuksia, joita olet kyllä suurimman osan poistanut.
Ala nyt hehkuttamaan, että Paloman ja viivatiinan kanssa treffaatte ja sekös on sitten hauskaa? Eihän kukaan tapaa ystäviään koskaan, vai mitä? Ai niin, se Hollantilainen kaverisi pakeni pois noista kemuista, joita viivatiinan luona ilmeisesti viettätte, eikä sinun siellä olohuonelaituriterassilla ja sellaistahan ei ole kenelläkään, saati järvenranta kartanoa? silliäjapottua kirjoitti:
Ehditkö viimeistä palaa edes niellä, kun jo piti tänne tulla leuhkimaan kalliilla ruualla ? Eikö se miesystäväsi loukkaannu, kun koko ajan hyppäät koneella ? Minä olen yksin tällä kertaa, en muuten olisi tällä koneella ollenkaan.
Pojan kanssa syötiin. Ne nämä nykyajan nuoret miehet osaavat ruoanlaittoakin. Kömmin vatsa täynnä tänne ylisille, poika lähti saunan lämmitykseen.
Riisiä, merenherkkuja kaksi annosta yhteensä noin 4 euroa. Ei kallis. Lisuna rieskaa ja salaattia.
Miesystäväni on juuri nyt Haarlemin keskustassa ystäviensä kanssa taidenäyttelyn avajaisissa. Kerran siellä taidenäyttelyn avajaisissa tarjottiin ostereita. Olisitpa nähnyt ilmeeni kun elävän osterin nielaisin,olet-naurettava kirjoitti:
"No, ilkeilemään en aijo alistua. Luen toki teidän viestinne ja ihmettelen miksi kirjoitatte niin rumasti."
Olisiko joillain muistissa vielä omat ilkeilysi? Saattaapi olla? Toivottavasti kukaan ei käy kaivelemaan noita vanhoja kirjotuksia, joita olet kyllä suurimman osan poistanut.
Ala nyt hehkuttamaan, että Paloman ja viivatiinan kanssa treffaatte ja sekös on sitten hauskaa? Eihän kukaan tapaa ystäviään koskaan, vai mitä? Ai niin, se Hollantilainen kaverisi pakeni pois noista kemuista, joita viivatiinan luona ilmeisesti viettätte, eikä sinun siellä olohuonelaituriterassilla ja sellaistahan ei ole kenelläkään, saati järvenranta kartanoa?No, molemmat tytöthän ovat puolisoineen ja papsenlapsineen siellä laituriolohuoneessani vierailleet.
En ole ikinä ollut hyvä murteiden ymmärtäjä, mutta meillä päin jos vaikka ukko heitetään ulos pirtistä hän lentää kartanolle..- mies.maalta
Naapurit eivät ole häirinneet äänekkäinä moottorisahoineen eikä koirien haukkuminen tai kova ääninen musiikki ole ollut kiusana.Ampiaiset eivät kestä hyvin yhtämittaista hellesäätä. Ok-talomme eteislipan kattorakenteisa oli ampiaispesä. Asukkaita oli paljon. Ne eivät olleet aggressiivisia talon väelle.
Eräs vieras meni ulos tupakalle. Ampiainen tuli aistimaan kuka tulija oli. Hosui ne yrittivät tunnistaa. Siitä se suuttuivat. Vieras pakeni sisään kauhuissaan.
Se ovikatos on ulkona. Joka aamu rapuille oli tippunut kuolleita ampiaisia, ilmeisesti kuumuuteen kuolleita.
Tänään perkasin haukea joten käsissäni ennen saippuapesua oli kalan hajua. Ampiainen halusi ottaa selvää kalan hajusta.Annoin sen haistaa käsiäni.
Sitten se tuli vielä uudestaan. mutta ei ollut aggressiivinen. Uskon että ne aistivat pois hätistämisen ja muuttuvat vihaisiksi. mies.maalta kirjoitti:
Ampiaiset eivät kestä hyvin yhtämittaista hellesäätä. Ok-talomme eteislipan kattorakenteisa oli ampiaispesä. Asukkaita oli paljon. Ne eivät olleet aggressiivisia talon väelle.
Eräs vieras meni ulos tupakalle. Ampiainen tuli aistimaan kuka tulija oli. Hosui ne yrittivät tunnistaa. Siitä se suuttuivat. Vieras pakeni sisään kauhuissaan.
Se ovikatos on ulkona. Joka aamu rapuille oli tippunut kuolleita ampiaisia, ilmeisesti kuumuuteen kuolleita.
Tänään perkasin haukea joten käsissäni ennen saippuapesua oli kalan hajua. Ampiainen halusi ottaa selvää kalan hajusta.Annoin sen haistaa käsiäni.
Sitten se tuli vielä uudestaan. mutta ei ollut aggressiivinen. Uskon että ne aistivat pois hätistämisen ja muuttuvat vihaisiksi.Huomenta@
Kun asuu kesät luonnon keskellä suhde luontoon ja sen eläviin muodostuu luonnolliseksi, jokapäiväiseksi kanssakäymiseksi. Ampiaiset touhuaa omiaan ja talon emäntä omiaan.
Otan paljon kuvia ja videoita. Teen niistä pieniä 20 sekunnin tarinoita. Eilen filmasin esikoista tikkaa heittämässä, sorsanpojat juoksentelivat hänen jaloissaan.
Alkukesästä kun sorsanpojat olivat pieniä ne kapusivat kuopuksen syliin kun hän istui rantakivillä.
Seuraan lento-oravien ylilentoja samoin kuin pieniä hiirulaisia, jotka ovat tehneet pesän saunamökin seinänvierellä olevan kasvihuoneen alle.
Monena kesänä on mehiläisyhteiskunta asunut saunamökin katon välitiloissa. Ne lensivät kuistin katonrajasta sisälle. Ne eivät välittäneet kylpiöistä kuistin penkeillä eikä kylpijät niistä.
Kun pystyy elämään sovussa luonton keskellä ymmärtää, että ei kannata hätistellä ja huitoa "ärhentelijöitä" pois. Antaa niiden vain "pörrätä ; )"
- tyhjät.pensaat.ja.mieli
Liito-oravat ovat aivan suojattomia talvimetsässä. Pöllö elää poikueella osan talvesta. Ihme, että ne eivät kokonaan kuole sukupuuttoon.
Kun pöllö lähtee saalislentoon. se on liito-oravan viimeinen liito tässä elämässä.- Korppis11
Niin korvessa en asu, jotta pöllöt naapureina. En ole perehtynyt liito-oravien elämään, mutta jos ilmoittaisin niitä täällä olevan voisi mökkien rakennusluvat olla kovan väännön takana. Enpä ole puuttunut naapurien mökkilaajennuksiin. Kukin elää omaa elämäänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä272289Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri291632Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle
Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t241413- 891412
Anabaptismin kirous
Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä4171082- 1211034
Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha624916Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet
Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa237877kamera hakokylässä
kamera kuvaamassa yleistä tietä laittomasti ristauksessa hakokylä-raatevaara!14747- 10730