Kokeilun paikka

2tontunHP

Nyt kun meni HP SPECTRE 15 :en windows totaalisen solmuun päivityksessä, aattelin että kun se joutuu uudelleen asentaan kuiteskin, niin nyt olis kiva ottaa ensituntuma linuxiin ja asentaa hetkeksi ubuntu tohon HPeen

Oon kuiteskin aika kokematon näiden kanssa, ohjeet olen lukenut kyllä ja w10 palaustuslevy on ja se toimii, kun tää jumi jo toinen ton koneen elinkaaressa.
Ubuntu tikku tehty ja kokeiltu livenä,  se toimii.

Onko mitään muuta huomioitavaa?

61

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipämuuta

      Jepulis ;D

      Bios: Tärkeitä valintoja:
      Virtualitekniikat -Disable
      USB3 -Enable (Ei edes Auto)
      Windows tuki -Disable (XP tuki tai joku vastaava pois päältä)
      (TMP -Disable - ei Ubuntun takia, vaan oman turvallisuuden)

      Lataa:
      https://www.ubuntu-fi.org/lataa-ubuntu/
      Valitse ->Ubuntu 18.04 LTS (Finnish Remix)
      Polta levykuva levyle tai tikulle.

      Asennus:
      Valitse asennatko Uefi vai Legacy puolelle???
      Valitse Bios bootaan halutusta mediasta missä Ubuntu asennus on.
      Valitse kokeile tai asenna… kokeiluversiossakin on asennus kuvake joka johtaa asennukseen sammalla lailla.
      Päästä asennus nettiin, mm valiste wlan ja anna salasana.
      Valitse asennuksesta päivitykset ja lisäosat, laita ruksi niihin.
      Asennus kysyy kielen ja aikavyöhykkeen.
      Asennus kysyy koneen nimen, salasanan ja käynistyksen tyypin.
      Itse valitsen että ei kysy salasana, joissain tilanteissa on hyvä että kysyy.
      Vartoo että asennus on ohi, keskimäärin 18 min.

      Käynistä uudestaan poista asennusmedia ja uuteen Ubuntuun

      Säädöt: Tarkista asetuksista että:
      Zoomaus on sopiva
      Taustakuva, sen voi tallentaa myös kuvakatselijasta
      Valmiustilan aika.
      Telakka, eli sivupalkin koko, säädä sopivaksi liukusäätimestä. Oikee nappi (kahden sormen likkaus) poistaa ja lisää sivupalkkiin ja niitä voi raahata hiirellä sopiviin kohtiin.

      Ohjelmat:
      Useat ohjelmat saa Sovellusvalikoimasta suoraan.
      mm. Gimp (kuvankäsittely), LinSSD (wlan käyrät), Spotify (musiikkipalvelu)
      Ym ihan mitä tarvit!

      Muut ohjelmat:
      WPS Office tarvii lisäosan libpng12
      http://fr.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/libp/libpng/libpng12-0_1.2.54-1ubuntu1_amd64.deb
      Asenna se ennen WPS Officea
      lataa→ tallennna→ Latauskansiossa likaa sitä ja asenna se.

      Chrome selain
      https://www.google.com/intl/fi_ALL/chrome/
      lataa→ tallennna→ Latauskansiossa likaa sitä ja asenna se.

      Yleensä ottaen mikä vaan Deb-paketti menee lataa ja asenna tyyliin.
      Eli lataa ohjelmista aina Deb 64 paketti, joita aiot asentaa.
      Älä käytä päätettä. Sitä ei tarvita normaalikäytössä.
      Snappy paketit menee likaamalla ja hyväksymällä. Mm https://www.omgubuntu.co.uk/ sivulta, muita https://www.ubuntupit.com/


      Virallinen iso asennusohje:
      https://help.ubuntu.com/lts/installation-guide/arm64/index.html

    • MääLisään

      Asetukst esteetömyys saat näyttönäppiksen ja se oikeen yläkulman putouspakin kallellaan oleva näyttö painike lukitsee/avaa näytön käännön...
      Nää varmaan oleellisia tossa koneessa.

    • 2tontunHP

      Kiitos vinkeistä, se luirahti jo HPeehen, oli nopee juttu, alle 10min.

    • WindowsOnTuskaa

      Windows kovin solmuun menevä

      • qwery

        ubuntu viellä enemmän, koska poistoja on huomattavan paljon enempi kuin windowsilla. Mutta kokeillahan saa.


      • höpönhöpööö
        qwery kirjoitti:

        ubuntu viellä enemmän, koska poistoja on huomattavan paljon enempi kuin windowsilla. Mutta kokeillahan saa.

        Ubuntuhan ei mene somuun itsestään koskaan!


      • aieivai
        höpönhöpööö kirjoitti:

        Ubuntuhan ei mene somuun itsestään koskaan!

        Ei tarvitse kun kokeilla Waylandia, jos on näyttönäppäimistö käytössä niin on solmussa. Kokeiltu on.


      • buahhhahahahhhhaaaa
        aieivai kirjoitti:

        Ei tarvitse kun kokeilla Waylandia, jos on näyttönäppäimistö käytössä niin on solmussa. Kokeiltu on.

        Paska puhut, hyvin toimii!
        Winhihhuli heitää taas hatusta valheitaan!


      • Hohhoijaatiii
        aieivai kirjoitti:

        Ei tarvitse kun kokeilla Waylandia, jos on näyttönäppäimistö käytössä niin on solmussa. Kokeiltu on.

        Ei Wayland ole Ubuntussa.
        eikä Waylandia käyttäessä ole mitään ongelmia näyttönäppäinistön kanssa, ainakaan mitä itse ole käyttänyt, niitähän on parikymmentä eri ohjelmaa.
        Voihan paska paketti kataa sun kötöstyksesi, mutta ei se ole silloin Ubuntu!
        Ainakin Gnome näyttö näppäimistö näyttää toimivan mainiosti waylandin kanssa.


      • Guru

        No kun täällä tuli tällainen vääristymä keskusteluun piti tulla kertoon.
        Että olen modannut joillekin Ubuntua hitaisiin uusiin halpakoneisiin, joissa W10 on tuskaisen hidas ja käyttäjä tarvii toimivan ja nopean järjestelmän.
        Eli Ubuntu johon on tehty korjauksia, joista suurin se Xorgin vaihto Waylandiin.
        Onko se sitte Wubuntu??
        Näin on tullut järjestelmä, joka on yhtä helppo kuin Ubuntu, mutta vikkelämpi kuin Mint tai MX tai Xupuntu.
        Ubuntu ei ottanut Waylandia 18.04 LTS jakeluun, mutta Beta osoitti että se on hyvin nopea. Toki sinä on vakausongelmia, mutta ei siinämäärin että niistä olisi haitaa nomaalikäyttäjälle. Netistä poimittu viitaus ei pidä paikkaansa, näyttö näppäimistön kanssa ei ole ongelmia, se on huomattu halvoissa celeron tapleteissa.
        Käyttäjä voi vapaasti valita kirjausikkunasta ottaako Waylandin vai normi Xorg.
        Mitä palautetta olen kuullut, kaikilla Wayland toiminut täysin ongelmitta ja nopeasti. On hyvä että alitehoinen kone on saanut uuden elämän.


      • Peter-Vajakki

        Winhihhulille ottaa koville kun sen fanittama windows on täysi paska ja vakoileva ja saastuva ja sekoileva ja kaatuileva ja jumittava!

        Niin se yrittää keksi epätoivoisesti valheita linuxjakeluista!


    • jore

      "HP SPECTRE 15 on mennyt jumiin jo kaksi kertaa elinkaarensa aikana".
      Mummollani (75v) on ollut win10 kone parivuotta ja mitään jumiutumista päivitysten tai minkään muukan yhteydessä ei ole ilmennyt kertaakaan.
      Lopeta trollaaminen.

      • Hohhoijaatiii

        kaksi asiaa jotka estää jumia, se että w10 on 32b ja käytössä Legacy bios niin ei yleensä jumitu.


      • Jumiminenonyleistä

        Kyllä ne jumittaa. Mulla oli HP 360, siis karvalakkimalli avaajan koneesta.
        se jumitti keevään päivityksessä ja nyt kesän. Myin sen pois viimeviikolla.


      • bööörb

        No mutta Ubuntulla ei jumi, Mulla kanssa HP SPECTRE, Ekalla käynistyksellä laitoin siihen Ubuntun eikä ole temppuillut.


      • hohohoooooo
        Hohhoijaatiii kirjoitti:

        kaksi asiaa jotka estää jumia, se että w10 on 32b ja käytössä Legacy bios niin ei yleensä jumitu.

        32 bittinen. Hoh hoh hohhooooohohohoooooo


      • qweoo
        hohohoooooo kirjoitti:

        32 bittinen. Hoh hoh hohhooooohohohoooooo

        mikä on hohoho, mikä vika on 32b w10:ssä?


      • Hooohhohhhohhoooo
        qweoo kirjoitti:

        mikä on hohoho, mikä vika on 32b w10:ssä?

        Ne kaikki windowsit vakoileeeee


      • sörsse

        Sinunlaistasi massapostittaja kusipäätä sietääkin vakoilla.


      • exBersel

        Aika monta kymppi konetta ympärillä, eikä yksikään jonka käyttöönoton olen tehnyt, ole jumittunut, hidastunut tai lakannut toimimasta. Aloitus on todennäköisesti trolli tai sitten itse läppärissä on jokin vika tai sitten aloittaja tekee jotain pahasti väärin.


      • windows-lelux

      • historiaan-kuuluvat
        qweoo kirjoitti:

        mikä on hohoho, mikä vika on 32b w10:ssä?

        Muistin määrän rajoittuminen vähän yli 3 GB:n.
        32-bittiset käyttöjärjestelmät ovat historiaa ja sinne joutavat.


      • exBersel
        windows-lelux kirjoitti:

        Kaikki toiset ovat tumpeloita mikäli uskomme exBerseliä ja
        https://www.windowscentral.com/windows-10-april-2018-update-common-problems-and-fixes
        miksi emme uskoisi sillä onhan hän asentanut Windows 10:n.

        Ei ole minun vikani, että tietokonevalmistajat asentavat kaikkea koneen sekoittavaa roskaa koneeseen, eikä ole minun vikani, etteivät myyjät tai ostajat poista näitä ohjelmia, vaikka Windows 10:ssa tulee mukana ohjelma, jolla näistä pääsee eroon. Ei ole myöskään Windows 10:n vika, että valmistajat asentavat kaikkia haittaohjelmia koneisiinsa. Minun tai Windowsin vika ei ole myöskään se, että puoliosaajat asentelevat kaikenlaisia kliinereita, skannereita ja muita koneen sekoittavia ohjelmia koneelleen. Virustorjunta on melkeinpä ainoa mitä voi asentaa ja näissäkin pitäisi välttää huonolaatuisia ohjelmia, sekä ymmärtää poistaa koneesta laitevalmistajan asentaman kokeiluversion.

        Kun tekee asiat oikein, ei tule ongelmia pc-raudan, eikä Windowsin kanssa. Ei autokaan toimi jos valmistaja sekoittaa öljyn sekaan hiekkaa, saippuaa ja vettä, eikä asiakas ymmärrä poistaa näitä käyttöönoton yhteydessä.


      • buahhhahahahhhhaaaa
        exBersel kirjoitti:

        Ei ole minun vikani, että tietokonevalmistajat asentavat kaikkea koneen sekoittavaa roskaa koneeseen, eikä ole minun vikani, etteivät myyjät tai ostajat poista näitä ohjelmia, vaikka Windows 10:ssa tulee mukana ohjelma, jolla näistä pääsee eroon. Ei ole myöskään Windows 10:n vika, että valmistajat asentavat kaikkia haittaohjelmia koneisiinsa. Minun tai Windowsin vika ei ole myöskään se, että puoliosaajat asentelevat kaikenlaisia kliinereita, skannereita ja muita koneen sekoittavia ohjelmia koneelleen. Virustorjunta on melkeinpä ainoa mitä voi asentaa ja näissäkin pitäisi välttää huonolaatuisia ohjelmia, sekä ymmärtää poistaa koneesta laitevalmistajan asentaman kokeiluversion.

        Kun tekee asiat oikein, ei tule ongelmia pc-raudan, eikä Windowsin kanssa. Ei autokaan toimi jos valmistaja sekoittaa öljyn sekaan hiekkaa, saippuaa ja vettä, eikä asiakas ymmärrä poistaa näitä käyttöönoton yhteydessä.

        No ei se ole sinun vikasi, että windows on surkee. Se on Microsftin vika.
        On turha vihata laitevalmistajien omija juttuja. joskus se on elinehto toiminnalle.

        Mutta se on sunnvikas, jos olet winhihhuli!!!!


      • MäääMäää
        exBersel kirjoitti:

        Ei ole minun vikani, että tietokonevalmistajat asentavat kaikkea koneen sekoittavaa roskaa koneeseen, eikä ole minun vikani, etteivät myyjät tai ostajat poista näitä ohjelmia, vaikka Windows 10:ssa tulee mukana ohjelma, jolla näistä pääsee eroon. Ei ole myöskään Windows 10:n vika, että valmistajat asentavat kaikkia haittaohjelmia koneisiinsa. Minun tai Windowsin vika ei ole myöskään se, että puoliosaajat asentelevat kaikenlaisia kliinereita, skannereita ja muita koneen sekoittavia ohjelmia koneelleen. Virustorjunta on melkeinpä ainoa mitä voi asentaa ja näissäkin pitäisi välttää huonolaatuisia ohjelmia, sekä ymmärtää poistaa koneesta laitevalmistajan asentaman kokeiluversion.

        Kun tekee asiat oikein, ei tule ongelmia pc-raudan, eikä Windowsin kanssa. Ei autokaan toimi jos valmistaja sekoittaa öljyn sekaan hiekkaa, saippuaa ja vettä, eikä asiakas ymmärrä poistaa näitä käyttöönoton yhteydessä.

        Määkään en ymmärrä, miten joku ohjelma voisi vaikuttaa käyttöjärjestelmän jumittumiseen päivityksessä? Kai nyt windowskin pitää ohjelmat erillään.
        Perätön windows kehu haisee..


      • exBersel
        MäääMäää kirjoitti:

        Määkään en ymmärrä, miten joku ohjelma voisi vaikuttaa käyttöjärjestelmän jumittumiseen päivityksessä? Kai nyt windowskin pitää ohjelmat erillään.
        Perätön windows kehu haisee..

        No teidän ymmärtämisenne tai osaamisenne taso ei kyllä myöskään ole minun vikani.

        Tehdää se läppärin käyttöönotto oikein, niin ei tule näitä vikoja (tai sitten läppärissä on oikeasti tekninen vika, joka taas ei olisi ihme kun nykyään kaikki kotikäyttäjille suunnatut tehdastuotteet suunnitellaan hajoamaan)


      • exBersel
        exBersel kirjoitti:

        No teidän ymmärtämisenne tai osaamisenne taso ei kyllä myöskään ole minun vikani.

        Tehdää se läppärin käyttöönotto oikein, niin ei tule näitä vikoja (tai sitten läppärissä on oikeasti tekninen vika, joka taas ei olisi ihme kun nykyään kaikki kotikäyttäjille suunnatut tehdastuotteet suunnitellaan hajoamaan)

        Ja tietenkin jos takuuajan puitteissa ollaan ja kone ei palautuksesta huolimatta suostu toimimaan, kone kiikutetaan myyjäliikkeeseen, jonka velvollisuus on saada se kuntoon - ilmaiseksi.

        Itse tietysti suorittaisin koneessa Windowsin sisäänrakennetun putsaustoiminnon, joka hävittää HP:n roskat koneelta ja asentaa puhtaan käyttöjärjestelmän uusimmilla päivityksillä. Sitä ennen kannattaa tietenkin ottaa maksullisista ohjelmista koodit talteen ja poistaa asennus niin että lisenssi vapautuu uutta asennusta varten kun kone on putsattu.


      • MäääMäää
        exBersel kirjoitti:

        No teidän ymmärtämisenne tai osaamisenne taso ei kyllä myöskään ole minun vikani.

        Tehdää se läppärin käyttöönotto oikein, niin ei tule näitä vikoja (tai sitten läppärissä on oikeasti tekninen vika, joka taas ei olisi ihme kun nykyään kaikki kotikäyttäjille suunnatut tehdastuotteet suunnitellaan hajoamaan)

        Ja niin ilmeisesti Windowskin :(


      • buahhhahahahhhhaaaa
        exBersel kirjoitti:

        Ja tietenkin jos takuuajan puitteissa ollaan ja kone ei palautuksesta huolimatta suostu toimimaan, kone kiikutetaan myyjäliikkeeseen, jonka velvollisuus on saada se kuntoon - ilmaiseksi.

        Itse tietysti suorittaisin koneessa Windowsin sisäänrakennetun putsaustoiminnon, joka hävittää HP:n roskat koneelta ja asentaa puhtaan käyttöjärjestelmän uusimmilla päivityksillä. Sitä ennen kannattaa tietenkin ottaa maksullisista ohjelmista koodit talteen ja poistaa asennus niin että lisenssi vapautuu uutta asennusta varten kun kone on putsattu.

        Tää ns puhdas windows tuputus on niin sairasta!
        Tämän toitottajansa on sitä omaa kuolukuntaansa winfani laumassa.
        Laumassa jossa uskotaan että windowsissa ei voi olla mitän vikaa!
        vika haetaan aina jostain muolta, vaihka sianlihan hinnasta.


      • jalaa1x
        buahhhahahahhhhaaaa kirjoitti:

        Tää ns puhdas windows tuputus on niin sairasta!
        Tämän toitottajansa on sitä omaa kuolukuntaansa winfani laumassa.
        Laumassa jossa uskotaan että windowsissa ei voi olla mitän vikaa!
        vika haetaan aina jostain muolta, vaihka sianlihan hinnasta.

        Ootko ikinä katsonut, että kuinka paljon kaikkea ylimääräistä bloatwarea konevalmistajat asentavat? Ilmeisesti et ole. Voin sanoa, että kaikki nämä ohjelmat ovat täysin turhia, ja ainoa järjellinen keino päästä niistä eroon on tehdä täysin puhdas asennus. Jos koneeseen asentaa Win10:n ja laitteiston vaatimat uusimmat ajurit, niin kone on takuulla nopeampi toimissaan, kuin valmistajan omasta imagesta asennettu kone. Ei teillä jotain linuxdistroakaan lähes pakonomaisesti pakottavilla hyvin mene, jos täytyy joka väliin olla tuomassa omaa mielipidettään esille. Käytä, mitä käytät, mutta älä pakonomaisesti tuo omaa aatettasi esille.


      • exBersel
        buahhhahahahhhhaaaa kirjoitti:

        Tää ns puhdas windows tuputus on niin sairasta!
        Tämän toitottajansa on sitä omaa kuolukuntaansa winfani laumassa.
        Laumassa jossa uskotaan että windowsissa ei voi olla mitän vikaa!
        vika haetaan aina jostain muolta, vaihka sianlihan hinnasta.

        Kyllä Windowsissa varmasti voi olla vikaa ja jokaisessa käyttöjärjestelmässä ja laajemmassa ohjelmistossa on aina bugeja. Kyse on enemmän siitä, että lähes järjestään nämä vioiksi ja käyttöjärjestelmän virheiksi väitetyt asiat johtuvat joko viallisesta raudasta/ylikuumenemisesta, sellaisista koneeseen tehtaalla tai käyttäjän toimesta asennetuista ohjelmista jotka puuttuvat käyttöjärjestelmän toimintaan tai sitten käyttäjän virheestä/malttamattomuudesta.

        Toki kun PC-puolella rautaa on valtavasti erilaista, useilta valmistajilta ja moni valmistaja (varsinkin tehdasvalmisteisissa koneissa) haluaa toteuttaa asiat ihan omalla päättömällä tavallaan, niin ongelmilta ei voi täysin välttyä. Ja kyllä päivityksissäkin voi olla virheitä ja on ollutkin. Nämä virheet - vaikka maailmanlaajuisesti lukumääräisesti hyvinkin monella voi olla ongelmia - ovat kuitenkin lopulta sellaisia, että yksittäisen käyttäjän todennäköisyys törmätä niihin on verrattain pieni ja vika on useimmiten muualla.

        Valitettavasti läppärien käyttäjät ovat laitevalmistajien armoilla ja joutuvat nielemään kaiken kuran mitä eteen heitetään. Tämän takia käytänkin itse vain itsekasattuja pöytäkoneita, joissa vastaavaa ongelmaa ei ole kun noudattaa huolellisuutta komponenttivalinnoissa.


      • exBersel
        jalaa1x kirjoitti:

        Ootko ikinä katsonut, että kuinka paljon kaikkea ylimääräistä bloatwarea konevalmistajat asentavat? Ilmeisesti et ole. Voin sanoa, että kaikki nämä ohjelmat ovat täysin turhia, ja ainoa järjellinen keino päästä niistä eroon on tehdä täysin puhdas asennus. Jos koneeseen asentaa Win10:n ja laitteiston vaatimat uusimmat ajurit, niin kone on takuulla nopeampi toimissaan, kuin valmistajan omasta imagesta asennettu kone. Ei teillä jotain linuxdistroakaan lähes pakonomaisesti pakottavilla hyvin mene, jos täytyy joka väliin olla tuomassa omaa mielipidettään esille. Käytä, mitä käytät, mutta älä pakonomaisesti tuo omaa aatettasi esille.

        "ainoa järjellinen keino päästä niistä eroon on tehdä täysin puhdas asennus."

        Tosiaan nykyään Kymppiin (tuli jonkun päivityksen myötä) on sisäänrakennettu toiminto, jota tosin on hieman vaikea löytää (ei mikään perinteinen disk cleanup), mutta joka hävittää mielestäni kaiken ylimääräisen. Ei ole väärin tehdä perinteistä puhdasta asennusta itse, mutta koska se voi monelle käyttäjälle olla suuri projekti, olen tätä täyspuhdistusta suositellut kun ei vaadi käyttäjältä juuri mitään (paitsi sen että löytää toiminnon). Lisäksi tuo tosiaan päivittää itsensä suoraan uusimpaan versioon, joten jos jollain on vaikeuksia päivitysten kanssa, niin tämä korjaa senkin ongelman. Pariin läppäriin sen tehnyt ja mitään ei jäänyt bloatwaresta jäljelle. Joitakin avaimia yritin etsiä rekisteristäkin, mutta sekin oli puhdas. Ilmeisesti tuo tekee jonkinlaisen sisäisen "uudelleenasennuksen" ja onnistuu oikeasti hävittämään bloatwaren rippeetkin.


      • huihait
        jalaa1x kirjoitti:

        Ootko ikinä katsonut, että kuinka paljon kaikkea ylimääräistä bloatwarea konevalmistajat asentavat? Ilmeisesti et ole. Voin sanoa, että kaikki nämä ohjelmat ovat täysin turhia, ja ainoa järjellinen keino päästä niistä eroon on tehdä täysin puhdas asennus. Jos koneeseen asentaa Win10:n ja laitteiston vaatimat uusimmat ajurit, niin kone on takuulla nopeampi toimissaan, kuin valmistajan omasta imagesta asennettu kone. Ei teillä jotain linuxdistroakaan lähes pakonomaisesti pakottavilla hyvin mene, jos täytyy joka väliin olla tuomassa omaa mielipidettään esille. Käytä, mitä käytät, mutta älä pakonomaisesti tuo omaa aatettasi esille.

        Riipuu paljon valmistajasta, joku Acer kai niitä pahimpia,,
        Mutta mitä omituisempi kone, sitä enemmän niitä on,, mm pelikoneissa paljon kaikee jolla toimii näppisten värit, näyttätasohiiri yms..
        Jos ei halua ominaisuuksi käyttöön niin mikäs siinnä.
        Paskoissa on kevennys Pacheja, joilla nää sonnat saadaan nopeutetuja, ne on tärkeitä niissä.


      • Hmmmmm
        exBersel kirjoitti:

        "ainoa järjellinen keino päästä niistä eroon on tehdä täysin puhdas asennus."

        Tosiaan nykyään Kymppiin (tuli jonkun päivityksen myötä) on sisäänrakennettu toiminto, jota tosin on hieman vaikea löytää (ei mikään perinteinen disk cleanup), mutta joka hävittää mielestäni kaiken ylimääräisen. Ei ole väärin tehdä perinteistä puhdasta asennusta itse, mutta koska se voi monelle käyttäjälle olla suuri projekti, olen tätä täyspuhdistusta suositellut kun ei vaadi käyttäjältä juuri mitään (paitsi sen että löytää toiminnon). Lisäksi tuo tosiaan päivittää itsensä suoraan uusimpaan versioon, joten jos jollain on vaikeuksia päivitysten kanssa, niin tämä korjaa senkin ongelman. Pariin läppäriin sen tehnyt ja mitään ei jäänyt bloatwaresta jäljelle. Joitakin avaimia yritin etsiä rekisteristäkin, mutta sekin oli puhdas. Ilmeisesti tuo tekee jonkinlaisen sisäisen "uudelleenasennuksen" ja onnistuu oikeasti hävittämään bloatwaren rippeetkin.

        Mistä sitten sen disk cleanup löytää?


      • Minimivaatimus

        Mikä on nykywindowsin siedettävästi toimiva minimivaatimus sitten?


      • Hmmmmm

        Että nettivideot toituu nykimättä.

        w10 lasketaan raskaimpiin käytöjärjestelmiin. eli siis imeisesti kaikesta raskain!
        Tämä on ongelma hitaille koneille.


      • 3-3-3

        se on se kolmen sääntö
        Prossun passmark 3000
        Muistia 3G
        kovotilaa 33G

        Minimi siedettävästi toimintaan.


      • tröllensön

      • 3000pn

      • Jakkarakar

        Poistoon meni w10n


    • Näintoimii

      Kaksi pointia millä windows päivitys onnistuu yleensä aina ongelmitta.
      1. Palauta bios tehdasasetuksiin ennen päivitystä
      2 Siivoo rekisterit ennen päivitystä

    • jotain-tollasta

      se riippuu :
      SSD prossun pasmark joku 2500 tai isompi ja muisti 3G tai enemmä
      tavllinen levy, prossun Passmark 3000 tai enemmän ja muistia 3G tai enemmän
      Levytilaa 40gb tai isompi.
      näyttöohjain vähintää dx9 yhteensopiva mielellään parempi,

      Mun mielestä siedettävyysraja, että toistaa mm Youtube videoo näytön tarkuuden resoluutiolla pätkimättä.

      • NytMennäänUbuntulla

        On teillä ongelmanne, Mulla kokeilin piruuttaan vanhaan ThinkPad x201 i5 koneseen Ubuntu 18.04 LTS :n ja toimiikin ihmeen nopeesti, jopa vikkelämmin kuin Win7 joka siinä oli.
        ikivanha Intel Core i5-520M @ 2.40GHz näytää tota PM lukua 2371,
        Kaverikin sano että älä ihmeessä osta siihen W10:tä. että olis hidas.
        Ekä toi siten siihen teidän 3000 yllä.

        Mutta Ubuntulla ihan vimpanpäällä, kaikki toimii, myös sormenjälkilukija.


      • suuriyllätys
        NytMennäänUbuntulla kirjoitti:

        On teillä ongelmanne, Mulla kokeilin piruuttaan vanhaan ThinkPad x201 i5 koneseen Ubuntu 18.04 LTS :n ja toimiikin ihmeen nopeesti, jopa vikkelämmin kuin Win7 joka siinä oli.
        ikivanha Intel Core i5-520M @ 2.40GHz näytää tota PM lukua 2371,
        Kaverikin sano että älä ihmeessä osta siihen W10:tä. että olis hidas.
        Ekä toi siten siihen teidän 3000 yllä.

        Mutta Ubuntulla ihan vimpanpäällä, kaikki toimii, myös sormenjälkilukija.

        Ubuntu toimii vielä siedettävästi HP DV2 jossa AMD Athlon Neo X2 Dual Core L325 ja sen passmark luku on 776.

        Ubuntu vaikuttaa yhtä kevyeltä kuin Vista :)


    • ONKO_NÄIN

      Tuttu myyjä sano että tässä on halvin toimiva windows 10 kone
      HP 15-BS028NO
      449€ listahinta.

      15.6" FULL HD -näyttö (1920 x 1080)
      Intel Core i3-6006U (2 GHz)
      4 GB DDR4-2133 SDRAM
      1 TB 5400 rpm SATA
      Intel HD Graphics 520
      2 x USB 3.1, 1 x USB 2.0, 1 x HDMI, RJ-45, kuuloke-mikrofoni yhdistelmä
      WiFi 802.11b/g/n (1x1) & Bluetooth 4.0
      Windows 10 Home 64

      • Hmmmmm

        Kyllä se varmaan aika lähelle noin on uudessa koneessa,
        Myyjä ei kusettanut!


      • ONKO_NÄIN
        Hmmmmm kirjoitti:

        Kyllä se varmaan aika lähelle noin on uudessa koneessa,
        Myyjä ei kusettanut!

        Olisko toi lukiolaiselle riittävä kone?


      • Hmmmmm

      • Hmmmmm

      • exBersel

        Muuten myyjän lista on hyvä, mutta ei ole kyllä mitään järkeä ostaa nykymaailmassa mekaanista kiintolevyä varsinkaan läppäriin. SSD/M.2-massamuistit nopeuttavat koneen toimintaa selvästi, kestävät paremmin kolhuja ja tärinää, tekevät suuremmista käyttöjärjestelmäpäivityksistä paljon sujuvampia ja ovat täysin äänettömiä. Ostotilanteessa pitää kuitenkin varmistaa, ettei kyseessä ole eMMC-levy. Osa valmistajista jättää tämän ilmoittamatta ja ainoa keino on etsiä tieto internetistä. Usein myyjätkään eivät tiedä mistä tekniikasta on kyse. eMMC-levyt ovat surkean hitaita verrattuna oikeisiin flash-massamuisteihin ja mikä pahinta, ne ovat myös selvästi lyhytikäisempiä kuin mekaaniset levyt tai oikeat flash-massamuistit.


      • exBersel
        Hmmmmm kirjoitti:

        Jos nyt viikonloppuna ostat, suosittelisin tota
        https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/ACNXGY9ED012/acer-aspire-3-15-6-kannettava-musta
        349€ ja tehoo mukavasti

        "Jos nyt viikonloppuna ostat, suosittelisin tota
        https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/ACNXGY9ED012/acer-aspire-3-15-6-kannettava-musta
        349€ ja tehoo mukavasti "

        Jos nämä luvut ovat totta, tuo Ryzen 5200U on todella tehokas varsinkin hintaisekseen
        https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-5-2500U-vs-Intel-i3-6006U-vs-Intel-i5-7200U/3123vs2912vs2865


      • wauuuuuu

      • exBersel
        wauuuuuu kirjoitti:

        Hyvä on Ryzenin lukemat. hinta/teho ainakin kohdallaan!

        Outoa ettei siitä ole ollut enempää juttua vielä, mutta tuolla prosulla AMD on kyllä varsin vahvoilla mobiilimarkkinoilla. Toivottavasti valmistajat ymmärtävät tilanteen ja rakentavat sen ympärille kunnollisia koneita, eikä pelkästään edullisia laitteita. Jos nyt ostaisin läppäriä, niin AMD olisi etusijalla tällä mallilla.


    • Olettaisin

      Ubuntu on kiva ja toimiva, ehkä windows ei palaakaan avaajan koneeseen ;D

    • 2tontunHP

      Keskustelu näköjään vielä elää.
      Nyt kävikin sillain että Ubuntu kokeilu jäi.
      Kun pääsin sisään Ubuntun käyttöön, en kyllä palautakkaan Windowsia HPeehen
      Tää siis mun valinta, suosittelen ihmisiä uskaltaan kokeilla Ubuntua!

      • UbuIsBest

        Tervetuloa vaan Ubuntun käyttäjien onnelliseen porukkaan 😁


      • acy

        Valheita taas, niin kuin koko aloitus!


      • buahhhahahahhhhaaaa
        acy kirjoitti:

        Valheita taas, niin kuin koko aloitus!

        Peter, sä oot se valehteleva winhihhuli


      • DefVol66.6

        No mutta sehän on hyvä että taas yksi windows lähti bitti helvettiin


      • buahhhahahahhhhaaaa

        Ei ne ihmiset usko winhihhulia, hah hah.


      • sua_nauretaan
        buahhhahahahhhhaaaa kirjoitti:

        Ei ne ihmiset usko winhihhulia, hah hah.

        Ei taida vajakin uskottavuus myöskään olla kovin korkealla? Aloittelijatkin ymmärtävät sadan nimimerkin vajakin _diootiksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe