Sähköliittimissä, joissa on ruuvi, on se ruuvi sähkösinkittyä terästä, joka ei kauan meriolosuhteita kestä. Mistähän saisi sellaisia sokeripaloja tai riviliittimiä din-kiskoon, joissa ruuvi on haponkestävää terästä.
Joissakin sokeripaloissa näyttää olevan 3mm ruuvit, joita vaihtamalla rosteriruuveihin asian voisi ratkaista. Mutta normiruuvin kannat ei sovi sokeripalan yläkaulukseen.
Merikelponen sokeripala tai riviliitin ?
19
2024
Vastaukset
- wagoillaan
Olisiko vaikka https://www.wago.com/221/en/ Jonkin verran rautaa mukana, kun tarttaa magneettiin mutta kai se jonku aikaa kestää.
- wagoillaan
Ebay mutta kyllä niitä eri marketeista saa esim https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sahkotarvike/asennustarvikkeet#!sc=25389501 tai
wagoillaan kirjoitti:
Ebay mutta kyllä niitä eri marketeista saa esim https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sahkotarvike/asennustarvikkeet#!sc=25389501 tai
Kiitos, olen vetänyt jääkaappisöhköt 6 mm2 kaapeleillä.
- NeverEver
Wago: "Pull the lever up, insert a conductor and push the lever back down – done."
Toimintaperiaate kuin ryöstäjäliitimessä. Laittaisin tuollaisen veneesen tai traileriin ainoastaan, jos joku uhkaisi ladatulla aseella...
No vitsivitsi.
Vakavasti puhuen, mikä tuossa on mielestäsi ansiokasta veneasennuksessa? - wagoillaan
Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit? Dow Corning DC4:lla vielä täyttää liittimen niin ei heti pääse korroosio iskemään.
Blue Sea ruuviterminaalilla näytti olevan vain CE merkintä. Sitte ku siihen vielä kiinnitetään väärillä pihdeillä ampatut feikki abikot niin siinä sitä marine kelpoisuutta vasta onkin - NeverEver
"Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"
-No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti
"Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"
Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään. - wagoillaan
No tarjoa sitten parempia vaihtoehtoja äläkä siinä lämpimikses kirjottele.
- Joakim1
NeverEver kirjoitti:
"Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"
-No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti
"Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"
Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään.Mitä tarkoitat ryöstäjätyyppisellä liittimellä? Sellaista joka leikkaa kuoren läpi johtimeen kiinnipainettaessa? Tällaista: https://www.partco.fi/fi/liittimet/puristusliittimet/8809-jako-pun.html
Ei tuo ole sellainen. Katso ensimmäisessä linkissä oleva esittelyvideo n. 1:10 niin näet miten tuo toimii.
Itse olen käyttänyt veneessä noita ja tuon edeltäjää, joka on isompi ja edelleen tuotevalikoimissa. Ei ole ongelmia tullut ja on mielestäni paljon parempi kuin sokeripala, jollaisia myös on veneessäni edellisen omistajan tai veistämön jäljiltä.
Laivasertifikointi tarkoittaa testien teettämistä ja hyväksyttämistä luokituslaitokselta. Testiin sisältyy tärinää ja suolakylpyä eri tasoilla riippuen mihin luokkaan hyväksyntä tehdään. Luokan perusteella tulee sitten lupa käyttää eri kohteissa laivassa (sisällä, ulkona, mastossa, konehuoneessa, kiinni koneessa jne.) Tässä linkki DNV:n hyväksyntään, josta selviää tehdyt testit: https://www.wago.com/medias/00CC8D28.pdf?context=bWFzdGVyfGRvd25sb2Fkc3wyMTg1MjR8YXBwbGljYXRpb24vcGRmfGRvd25sb2Fkcy9oMjcvaDQ3LzkzNjQwOTIxMjUyMTQucGRmfGI2NjYwMGM5ODU1NjZhMjFjZGIxODQ0YzU1YjljZDJjNTUyNjdjNGQ4OTFmYzI2MzY1MDFmMjFlZWVjOTIxZDU&attachment=true
Itse valmistan tuotteita, joille osa noista testeistä on tehty. Ei ne ole läpihuutojuttuja. - eiruuvilitosta
NeverEver kirjoitti:
"Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"
-No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti
"Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"
Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään.Wago liitin EI ole kuten röstöliitin. Wago on jousikuormitettu liitin, yksi parhaista.
Sen sijaan merioloissa käyttäisin Scotch Locks liittimiä. Ne on puristuliittimi äja niissä on geeli sisällä, jolloin meri-ilmasto ei pääse liitosta tuhoamaan. Niitä kuten Wagoja saa huvin monesta eri kaupasta. Wagoja paremmin (esim. vaikka Claes Ohlson, K-rauta jne). Scotch Lockeja vaikka Partcosta.
https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-products/~/All-3M-Products/Scotchlok/?N=5002385 8711017 8711734 3294857497&rt=r3 - Joakim1
eiruuvilitosta kirjoitti:
Wago liitin EI ole kuten röstöliitin. Wago on jousikuormitettu liitin, yksi parhaista.
Sen sijaan merioloissa käyttäisin Scotch Locks liittimiä. Ne on puristuliittimi äja niissä on geeli sisällä, jolloin meri-ilmasto ei pääse liitosta tuhoamaan. Niitä kuten Wagoja saa huvin monesta eri kaupasta. Wagoja paremmin (esim. vaikka Claes Ohlson, K-rauta jne). Scotch Lockeja vaikka Partcosta.
https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-products/~/All-3M-Products/Scotchlok/?N=5002385 8711017 8711734 3294857497&rt=r3Scotch Lockit ovat kertakäyttöisiä eli eivät ole tarkoitettu samaan käyttöön kuin tuo Wago tai sokeripala, jotka voi avata ja sulkea lukuisisa kertoja.
Pysyvään jatkoon johtimet voi liittää toisiinsa monella tavalla varsin luotettavasti ja korroosion estää liimallisella kutistesukalla.
- Kihfdhjjgggoo
Tuolla on myös vaikka mitä tarpeellista: http://www.starelec.fi/advanced_search_result.php?keywords=Wago&x=0&y=0
- Ruuvitlöystyy
Miksi pitäisi käyttää ruuviliitoksia, ne on huonoja tärisevässä ympäristössä. Käytä mieluummin puristettavia abikoliittimiä ja niistä laadukkaampia fosforikupari liittimiä.
- w1power
turhaan katset hapokkaita liittimiä.
tuolla suihkaat liittimen ja kaapelin.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g13895636/crc-adhesive-lubricant-sitkostettu-voiteluspray- NeverEver
Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!
Wagon serttisivulta:
Product description splicing connector sseries 221, 222.
Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
Contact bridge: HC copper, contact
Clamping spring: Stainless Steel
Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs
"Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"
"Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."
-On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.
Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta. - Joakim1
NeverEver kirjoitti:
Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!
Wagon serttisivulta:
Product description splicing connector sseries 221, 222.
Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
Contact bridge: HC copper, contact
Clamping spring: Stainless Steel
Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs
"Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"
"Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."
-On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.
Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta.Oletkos nähnyt monta potkuriakselia muusta kuin ruostumattomasta teräksestä?
Ruostumattomia teräksiä on lukuisia seoksia ja osa niistä kestää erinomaisesti merivesioloja. Mistäjän tuo Wikipedian väite sinkityn teräksen paremmasta merivedenkestosta tulee? Tietysti paksu galvanointi kestää aika kauan. Jousta tuskin voi paksusti galvanoida niin, että pinnoite pysyy ehjänä. Jouseen kosketuksessa oleva kupari syövyttäisi sinkin pois vauhdilla huomattavasta potentiaalierosta johtuen.
Tuolletosiaan on tehty suolakaappitesti, joka vastaa pitkäaikaista rasitusta merivesiolosuhteissa. Mutta ei kai kukaan liitoksia tee paikoissa, joissa on jatkuva suolavesikylpy? Jos joutuu tekemään, käyttää liimallista kutistesukkaa päällä tai käyttää täysin vesitiiviitä liittimiä. - Ruostuujoopajoo
NeverEver kirjoitti:
Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!
Wagon serttisivulta:
Product description splicing connector sseries 221, 222.
Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
Contact bridge: HC copper, contact
Clamping spring: Stainless Steel
Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs
"Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"
"Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."
-On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.
Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta.Mä oon käyttänyt ruostumatonta terästä veneissäni jo 25 vuotta. Pahin paikka on septitankki (hitsasin nimenomaan ruostumattomasta 20 vuotta sitten). Ainoastaan joissakin hitsauskohdissa mitä ei ole peitattu voi punastella, mutta ei ruostu.
Wagoja olen taas käyttänyt veneessä noin 10 vuotta. Parempia kuin Abikot tai muu kura. Ei ole ollut kontaktivikoja.
- ehfuhwuhfhqu
Yli 20 vuotta vanhoja, ja edelleenkin aivan uudenveroisia.
Jos häviää sokeripalat, on syytä tarkistaa maadoitukset !!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733305
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272353Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681879Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311861Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161431- 281381
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja251286Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631197Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197