Merikelponen sokeripala tai riviliitin ?

R-osteri

Sähköliittimissä, joissa on ruuvi, on se ruuvi sähkösinkittyä terästä, joka ei kauan meriolosuhteita kestä. Mistähän saisi sellaisia sokeripaloja tai riviliittimiä din-kiskoon, joissa ruuvi on haponkestävää terästä.
Joissakin sokeripaloissa näyttää olevan 3mm ruuvit, joita vaihtamalla rosteriruuveihin asian voisi ratkaista. Mutta normiruuvin kannat ei sovi sokeripalan yläkaulukseen.

19

1773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wagoillaan
      • Mistä ostit ?


      • wagoillaan


      • NeverEver

        Wago: "Pull the lever up, insert a conductor and push the lever back down – done."

        Toimintaperiaate kuin ryöstäjäliitimessä. Laittaisin tuollaisen veneesen tai traileriin ainoastaan, jos joku uhkaisi ladatulla aseella...

        No vitsivitsi.

        Vakavasti puhuen, mikä tuossa on mielestäsi ansiokasta veneasennuksessa?


      • wagoillaan

        Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit? Dow Corning DC4:lla vielä täyttää liittimen niin ei heti pääse korroosio iskemään.

        Blue Sea ruuviterminaalilla näytti olevan vain CE merkintä. Sitte ku siihen vielä kiinnitetään väärillä pihdeillä ampatut feikki abikot niin siinä sitä marine kelpoisuutta vasta onkin


      • NeverEver

        "Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"

        -No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti

        "Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"

        Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään.


      • wagoillaan

        No tarjoa sitten parempia vaihtoehtoja äläkä siinä lämpimikses kirjottele.


      • Joakim1
        NeverEver kirjoitti:

        "Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"

        -No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti

        "Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"

        Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään.

        Mitä tarkoitat ryöstäjätyyppisellä liittimellä? Sellaista joka leikkaa kuoren läpi johtimeen kiinnipainettaessa? Tällaista: https://www.partco.fi/fi/liittimet/puristusliittimet/8809-jako-pun.html

        Ei tuo ole sellainen. Katso ensimmäisessä linkissä oleva esittelyvideo n. 1:10 niin näet miten tuo toimii.

        Itse olen käyttänyt veneessä noita ja tuon edeltäjää, joka on isompi ja edelleen tuotevalikoimissa. Ei ole ongelmia tullut ja on mielestäni paljon parempi kuin sokeripala, jollaisia myös on veneessäni edellisen omistajan tai veistämön jäljiltä.

        Laivasertifikointi tarkoittaa testien teettämistä ja hyväksyttämistä luokituslaitokselta. Testiin sisältyy tärinää ja suolakylpyä eri tasoilla riippuen mihin luokkaan hyväksyntä tehdään. Luokan perusteella tulee sitten lupa käyttää eri kohteissa laivassa (sisällä, ulkona, mastossa, konehuoneessa, kiinni koneessa jne.) Tässä linkki DNV:n hyväksyntään, josta selviää tehdyt testit: https://www.wago.com/medias/00CC8D28.pdf?context=bWFzdGVyfGRvd25sb2Fkc3wyMTg1MjR8YXBwbGljYXRpb24vcGRmfGRvd25sb2Fkcy9oMjcvaDQ3LzkzNjQwOTIxMjUyMTQucGRmfGI2NjYwMGM5ODU1NjZhMjFjZGIxODQ0YzU1YjljZDJjNTUyNjdjNGQ4OTFmYzI2MzY1MDFmMjFlZWVjOTIxZDU&attachment=true

        Itse valmistan tuotteita, joille osa noista testeistä on tehty. Ei ne ole läpihuutojuttuja.


      • eiruuvilitosta
        NeverEver kirjoitti:

        "Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"

        -No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti

        "Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"

        Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään.

        Wago liitin EI ole kuten röstöliitin. Wago on jousikuormitettu liitin, yksi parhaista.

        Sen sijaan merioloissa käyttäisin Scotch Locks liittimiä. Ne on puristuliittimi äja niissä on geeli sisällä, jolloin meri-ilmasto ei pääse liitosta tuhoamaan. Niitä kuten Wagoja saa huvin monesta eri kaupasta. Wagoja paremmin (esim. vaikka Claes Ohlson, K-rauta jne). Scotch Lockeja vaikka Partcosta.

        https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-products/~/All-3M-Products/Scotchlok/?N=5002385 8711017 8711734 3294857497&rt=r3


      • Joakim1
        eiruuvilitosta kirjoitti:

        Wago liitin EI ole kuten röstöliitin. Wago on jousikuormitettu liitin, yksi parhaista.

        Sen sijaan merioloissa käyttäisin Scotch Locks liittimiä. Ne on puristuliittimi äja niissä on geeli sisällä, jolloin meri-ilmasto ei pääse liitosta tuhoamaan. Niitä kuten Wagoja saa huvin monesta eri kaupasta. Wagoja paremmin (esim. vaikka Claes Ohlson, K-rauta jne). Scotch Lockeja vaikka Partcosta.

        https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-products/~/All-3M-Products/Scotchlok/?N=5002385 8711017 8711734 3294857497&rt=r3

        Scotch Lockit ovat kertakäyttöisiä eli eivät ole tarkoitettu samaan käyttöön kuin tuo Wago tai sokeripala, jotka voi avata ja sulkea lukuisisa kertoja.

        Pysyvään jatkoon johtimet voi liittää toisiinsa monella tavalla varsin luotettavasti ja korroosion estää liimallisella kutistesukalla.


    • Kihfdhjjgggoo
    • Ruuvitlöystyy

      Miksi pitäisi käyttää ruuviliitoksia, ne on huonoja tärisevässä ympäristössä. Käytä mieluummin puristettavia abikoliittimiä ja niistä laadukkaampia fosforikupari liittimiä.

    • w1power
      • NeverEver

        Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!

        Wagon serttisivulta:
        Product description splicing connector sseries 221, 222.
        Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
        Contact bridge: HC copper, contact
        Clamping spring: Stainless Steel

        Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs

        "Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"

        "Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."

        -On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.

        Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta.


      • Joakim1
        NeverEver kirjoitti:

        Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!

        Wagon serttisivulta:
        Product description splicing connector sseries 221, 222.
        Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
        Contact bridge: HC copper, contact
        Clamping spring: Stainless Steel

        Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs

        "Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"

        "Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."

        -On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.

        Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta.

        Oletkos nähnyt monta potkuriakselia muusta kuin ruostumattomasta teräksestä?

        Ruostumattomia teräksiä on lukuisia seoksia ja osa niistä kestää erinomaisesti merivesioloja. Mistäjän tuo Wikipedian väite sinkityn teräksen paremmasta merivedenkestosta tulee? Tietysti paksu galvanointi kestää aika kauan. Jousta tuskin voi paksusti galvanoida niin, että pinnoite pysyy ehjänä. Jouseen kosketuksessa oleva kupari syövyttäisi sinkin pois vauhdilla huomattavasta potentiaalierosta johtuen.

        Tuolletosiaan on tehty suolakaappitesti, joka vastaa pitkäaikaista rasitusta merivesiolosuhteissa. Mutta ei kai kukaan liitoksia tee paikoissa, joissa on jatkuva suolavesikylpy? Jos joutuu tekemään, käyttää liimallista kutistesukkaa päällä tai käyttää täysin vesitiiviitä liittimiä.


      • Ruostuujoopajoo
        NeverEver kirjoitti:

        Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!

        Wagon serttisivulta:
        Product description splicing connector sseries 221, 222.
        Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
        Contact bridge: HC copper, contact
        Clamping spring: Stainless Steel

        Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs

        "Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"

        "Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."

        -On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.

        Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta.

        Mä oon käyttänyt ruostumatonta terästä veneissäni jo 25 vuotta. Pahin paikka on septitankki (hitsasin nimenomaan ruostumattomasta 20 vuotta sitten). Ainoastaan joissakin hitsauskohdissa mitä ei ole peitattu voi punastella, mutta ei ruostu.

        Wagoja olen taas käyttänyt veneessä noin 10 vuotta. Parempia kuin Abikot tai muu kura. Ei ole ollut kontaktivikoja.


    • ehfuhwuhfhqu

      Yli 20 vuotta vanhoja, ja edelleenkin aivan uudenveroisia.
      Jos häviää sokeripalat, on syytä tarkistaa maadoitukset !!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe