Merikelponen sokeripala tai riviliitin ?

R-osteri

Sähköliittimissä, joissa on ruuvi, on se ruuvi sähkösinkittyä terästä, joka ei kauan meriolosuhteita kestä. Mistähän saisi sellaisia sokeripaloja tai riviliittimiä din-kiskoon, joissa ruuvi on haponkestävää terästä.
Joissakin sokeripaloissa näyttää olevan 3mm ruuvit, joita vaihtamalla rosteriruuveihin asian voisi ratkaista. Mutta normiruuvin kannat ei sovi sokeripalan yläkaulukseen.

19

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wagoillaan
      • Mistä ostit ?


      • wagoillaan


      • NeverEver

        Wago: "Pull the lever up, insert a conductor and push the lever back down – done."

        Toimintaperiaate kuin ryöstäjäliitimessä. Laittaisin tuollaisen veneesen tai traileriin ainoastaan, jos joku uhkaisi ladatulla aseella...

        No vitsivitsi.

        Vakavasti puhuen, mikä tuossa on mielestäsi ansiokasta veneasennuksessa?


      • wagoillaan

        Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit? Dow Corning DC4:lla vielä täyttää liittimen niin ei heti pääse korroosio iskemään.

        Blue Sea ruuviterminaalilla näytti olevan vain CE merkintä. Sitte ku siihen vielä kiinnitetään väärillä pihdeillä ampatut feikki abikot niin siinä sitä marine kelpoisuutta vasta onkin


      • NeverEver

        "Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"

        -No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti

        "Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"

        Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään.


      • wagoillaan

        No tarjoa sitten parempia vaihtoehtoja äläkä siinä lämpimikses kirjottele.


      • Joakim1
        NeverEver kirjoitti:

        "Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"

        -No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti

        "Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"

        Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään.

        Mitä tarkoitat ryöstäjätyyppisellä liittimellä? Sellaista joka leikkaa kuoren läpi johtimeen kiinnipainettaessa? Tällaista: https://www.partco.fi/fi/liittimet/puristusliittimet/8809-jako-pun.html

        Ei tuo ole sellainen. Katso ensimmäisessä linkissä oleva esittelyvideo n. 1:10 niin näet miten tuo toimii.

        Itse olen käyttänyt veneessä noita ja tuon edeltäjää, joka on isompi ja edelleen tuotevalikoimissa. Ei ole ongelmia tullut ja on mielestäni paljon parempi kuin sokeripala, jollaisia myös on veneessäni edellisen omistajan tai veistämön jäljiltä.

        Laivasertifikointi tarkoittaa testien teettämistä ja hyväksyttämistä luokituslaitokselta. Testiin sisältyy tärinää ja suolakylpyä eri tasoilla riippuen mihin luokkaan hyväksyntä tehdään. Luokan perusteella tulee sitten lupa käyttää eri kohteissa laivassa (sisällä, ulkona, mastossa, konehuoneessa, kiinni koneessa jne.) Tässä linkki DNV:n hyväksyntään, josta selviää tehdyt testit: https://www.wago.com/medias/00CC8D28.pdf?context=bWFzdGVyfGRvd25sb2Fkc3wyMTg1MjR8YXBwbGljYXRpb24vcGRmfGRvd25sb2Fkcy9oMjcvaDQ3LzkzNjQwOTIxMjUyMTQucGRmfGI2NjYwMGM5ODU1NjZhMjFjZGIxODQ0YzU1YjljZDJjNTUyNjdjNGQ4OTFmYzI2MzY1MDFmMjFlZWVjOTIxZDU&attachment=true

        Itse valmistan tuotteita, joille osa noista testeistä on tehty. Ei ne ole läpihuutojuttuja.


      • eiruuvilitosta
        NeverEver kirjoitti:

        "Riittäisikö ABS, DNV GL ja LR laiva-sertifikaatit"

        -No ei todella riitä. Ryöstäjätyyppinen liitin on itsessään jo kirosana ja kosteissa käyttöolosuhteissa synonyymi epäluotettavuudelle. Sitä asiaa ei mikään sertifikaatti muuta.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sertifikaatti

        "Sertifikaatti on todistus, jolla laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä"

        Eli sertifikaatti pelkästään ei vielä todista yhtään mitään.

        Wago liitin EI ole kuten röstöliitin. Wago on jousikuormitettu liitin, yksi parhaista.

        Sen sijaan merioloissa käyttäisin Scotch Locks liittimiä. Ne on puristuliittimi äja niissä on geeli sisällä, jolloin meri-ilmasto ei pääse liitosta tuhoamaan. Niitä kuten Wagoja saa huvin monesta eri kaupasta. Wagoja paremmin (esim. vaikka Claes Ohlson, K-rauta jne). Scotch Lockeja vaikka Partcosta.

        https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-products/~/All-3M-Products/Scotchlok/?N=5002385 8711017 8711734 3294857497&rt=r3


      • Joakim1
        eiruuvilitosta kirjoitti:

        Wago liitin EI ole kuten röstöliitin. Wago on jousikuormitettu liitin, yksi parhaista.

        Sen sijaan merioloissa käyttäisin Scotch Locks liittimiä. Ne on puristuliittimi äja niissä on geeli sisällä, jolloin meri-ilmasto ei pääse liitosta tuhoamaan. Niitä kuten Wagoja saa huvin monesta eri kaupasta. Wagoja paremmin (esim. vaikka Claes Ohlson, K-rauta jne). Scotch Lockeja vaikka Partcosta.

        https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-products/~/All-3M-Products/Scotchlok/?N=5002385 8711017 8711734 3294857497&rt=r3

        Scotch Lockit ovat kertakäyttöisiä eli eivät ole tarkoitettu samaan käyttöön kuin tuo Wago tai sokeripala, jotka voi avata ja sulkea lukuisisa kertoja.

        Pysyvään jatkoon johtimet voi liittää toisiinsa monella tavalla varsin luotettavasti ja korroosion estää liimallisella kutistesukalla.


    • Kihfdhjjgggoo
    • Ruuvitlöystyy

      Miksi pitäisi käyttää ruuviliitoksia, ne on huonoja tärisevässä ympäristössä. Käytä mieluummin puristettavia abikoliittimiä ja niistä laadukkaampia fosforikupari liittimiä.

    • w1power
      • NeverEver

        Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!

        Wagon serttisivulta:
        Product description splicing connector sseries 221, 222.
        Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
        Contact bridge: HC copper, contact
        Clamping spring: Stainless Steel

        Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs

        "Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"

        "Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."

        -On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.

        Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta.


      • Joakim1
        NeverEver kirjoitti:

        Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!

        Wagon serttisivulta:
        Product description splicing connector sseries 221, 222.
        Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
        Contact bridge: HC copper, contact
        Clamping spring: Stainless Steel

        Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs

        "Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"

        "Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."

        -On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.

        Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta.

        Oletkos nähnyt monta potkuriakselia muusta kuin ruostumattomasta teräksestä?

        Ruostumattomia teräksiä on lukuisia seoksia ja osa niistä kestää erinomaisesti merivesioloja. Mistäjän tuo Wikipedian väite sinkityn teräksen paremmasta merivedenkestosta tulee? Tietysti paksu galvanointi kestää aika kauan. Jousta tuskin voi paksusti galvanoida niin, että pinnoite pysyy ehjänä. Jouseen kosketuksessa oleva kupari syövyttäisi sinkin pois vauhdilla huomattavasta potentiaalierosta johtuen.

        Tuolletosiaan on tehty suolakaappitesti, joka vastaa pitkäaikaista rasitusta merivesiolosuhteissa. Mutta ei kai kukaan liitoksia tee paikoissa, joissa on jatkuva suolavesikylpy? Jos joutuu tekemään, käyttää liimallista kutistesukkaa päällä tai käyttää täysin vesitiiviitä liittimiä.


      • Ruostuujoopajoo
        NeverEver kirjoitti:

        Tuo Wago näyttää varsin pätevälle ja kätevälle ratkaisulle ja jahka löydän niitä niin voisi olla seuraavan projektin liitin, mutta ei kuitenkaan veneessä. Juu, ja se ei siis olekaan mikään ryöstäjätyyppinen, toisin kuin sanallisesta kuvauksesta voisi päätellä. Täsmälleen samoin termein kuvataan ryöstäjän "asentamista". Kiitos siis vinkistä!

        Wagon serttisivulta:
        Product description splicing connector sseries 221, 222.
        Material: Insulation housing: Polyamid 6.6
        Contact bridge: HC copper, contact
        Clamping spring: Stainless Steel

        Kupari kontaktissa, jes, ruostumaton teräs jousena, jes, mutta ei topicissa peräänkuulutettuun merikäyttöön.


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_teräs

        "Ruostumattomat teräkset syöpyvät siis suolaisessa ympäristössä, kuten merivedessä"

        "Sinkitty teräs kestää suolaista ympäristöä, kuten merivettä, paremmin kuin ruostumattomat teräkset."

        -On yleisesti tunnettu seikka että jaloteräkset eivät ole parhaimmillaan merivesiympäristössä.

        Itse hakisin ratkaisua nimimerkki "w1power" suunnalta. Jos ja kun haluaa saada pitkäikäisen liitoksen, on se saatava tavalla tai toisella hermeettisesti eristettyä ulkoilman kosteudelta, ja ennen kaikkea meriveden vaikutuksilta.

        Mä oon käyttänyt ruostumatonta terästä veneissäni jo 25 vuotta. Pahin paikka on septitankki (hitsasin nimenomaan ruostumattomasta 20 vuotta sitten). Ainoastaan joissakin hitsauskohdissa mitä ei ole peitattu voi punastella, mutta ei ruostu.

        Wagoja olen taas käyttänyt veneessä noin 10 vuotta. Parempia kuin Abikot tai muu kura. Ei ole ollut kontaktivikoja.


    • ehfuhwuhfhqu

      Yli 20 vuotta vanhoja, ja edelleenkin aivan uudenveroisia.
      Jos häviää sokeripalat, on syytä tarkistaa maadoitukset !!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1729
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      272
      1605
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      290
      1389
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1309
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      915
    6. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      48
      891
    7. 66
      884
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      873
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      861
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      838
    Aihe