Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Parathormoniarvo koholla

Peloissaan

En oikein löydä mistään tietoa tai vertaistukea. Minulla todettiin parathormonin olevan koholla. Se on yli 180, kun viiteraja on 18-80. Onko kenelläkään kokemuksia? Olen menossa lääkäriin vasta ensi viikolla ja kaipaisin vertaistukea ja juttuseuraa. Olen todella peloissani.

PTH mitattiin, kun munuaisistani löydettiin keväällä poikkeavuuksia koossa ja muodossa. Myös kreatiniini on lievästi koholla. Tarkempi diagnoosi selviää varmaan ensi viikolla.

Olen todella peloissani ja kauhuissani.

19

6764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hashimoto

      Tästä ei ole kokemusta, mutta kalsium on joskus ollut koholla tod. kilpirauhasesta johtuvasta syystä. Syitä voi olla useitakin. Epäilet vissiin, että voisi olla syöpää. Ja kyllä voi jos rehellisiä ollaan. Tosin tyypillisesti ko. tapauksissa sillä tavoin hyvänlaatuisia, että saadaan hyvin hoidettua.
      Onko sulla jotain muita oireita ollut ja miksi munuaistasi on tutkittu?

    • Peloissaan

      Syöpää pelkään kaikkein eniten. Kalsiumarvot ym. olivat minulla kunnossa. Leukosyytit oli 8 eli juuri siinä ylärajoilla. Pelkään, että se viittaa johonkin syöpään.


      Minulla selvisi keväällä sattumalta, että munuaisarvo oli lievästi koholla. Sen takia tutkittiin ultraäänellä munuaiset. Selvisi, että toinen munuaiseni on puolet pienempi toista. Toinenkin oli muodoltaan poikkeava ja siinä oli arpia. Tarkempaa tietoa saan ensi viikolla, mutta tällä hetkellä on puhuttu, että munuaiseni ovat tällaiset joko synnynnäisesti tai esim. lapsena sairastettu tulehdus olisi vahingoittanut niitä. Lääkäri sanoi, että minulla on munuaisten (lieväasteinen) vajaatoiminta. Lueskelin netistä sen verran, että vajaatoiminta voi nostaa PTH-arvoja.


      Minulla ei ole ollut mitään oireita. Kaikki on selvinnyt sattumalta. Pelkään hysteerisenä, että minulla on joku syöpä. Olen vielä nuori, 30 v. Olen todella peloissani. Nyt kesän aikana on ilmestynyt kaikkia oireita, mutta rehellisesti sanottuna en enää tiedä, mikä oireistani on totta ja mikä ahdistuksesta johtuvia. Olen niin hysteerinen pelosta ja kauhusta, etten enää kestä tätä.

      • Hashimoto

        En osaa sanoa mitään kummempaa. Mutta uskoisin ettei mitään vakavaa syöpää ainakaan jos ei kevään jälkeen ole tullut mitään uutta oiretta. Ehkä on juuri noin kuten munuaisesta kerrot. Ihan totta että ahdistus voi aiheuttaa sellaisia fyysisiä oireita mitä voi olla vaikea erottaa muusta, ärsyttävää :(
        Uskon ja toivon, että kaikki kääntyy parhain päin. Ymmärrän omasta kokemuksesta miten epätietoisuus voi ahdistaa mutta hysteriaan ei ole kyllä syytä.


    • Peloissaan

      Kiitos sinulle. Helpottaa vähän jutella jonkun kanssa. Menen lääkäriin tällä viikolla. Jospa siellä selviäsi lisää. Yritän ajatella järjellä, mutta pelko meinaa vallata mielen. Olen laihtunut vähän (muutaman kilon) viime vuonna, mutta joulun jälkeen en ole laihtunut enempää. Jotain väsymystä on ollut, mutta olen nukkunut huonosti. Tämä ahdistus on kaikkein kamalinta, mutta yritän nyt välttää hysteeriseksi joutumista.

    • Lisäkilpirauhaen

      Moi

      PTH-hormonin kohoaminen viittaa usein lisäkilpirauhasen adenomaan(liikatoimintaan).
      Onko sulta otettu labrakokeita Ca-Ion,
      Ca-17.4
      Ca
      Afos
      Krea
      nämä aluksi joista selviää lisäkilpirauhasten tila.
      Mulla oli PTH 265,ainoa hoito on leikkaus.

      • Hashimoto

        Ja tuo adenooma on siis ns. hyvänlaatuinen syöpä.

        En ymmärrä kylläkään tätä hyvänlaatuisuutta ollenkaan tällaisessa yhteydessä. Kyseinen kasvaintyyppi voi olla myös. esim. aivolisäkkeen seudulla kiinni optisessa kiamassa eli näköhermojen risteyskohdassa. Pahimmillaan kasvain tai sen poisto aiheuttaa sokeuden! Että mitähän hyvää vaikkei henkeä uhkaakaan...!


    • Peloissaan

      Hei ja kiitos vastauksesta. Minulla otettiin noita verikokeita ja kaikki olivat hyviä paitsi krea on koholla. Kävin lääkärissä ja selvisi, että minun tapauksessani arvo on koholla ilmeisesti munuaisten vajaatoiminnan takia. Sain jotain lääkkeitä. Toivottavasti ne auttaa. Tuli niin paljon tietoa, ettei puoletkaan jäänyt päähän. Pitää mennä sitten omastakannasta lukemaan.

      Kilpirauhaskokeet ja ultra tehtiin keväällä ja silloin kaikki oli kunnossa. Silloin ei ollut mitattu vielä pth-arvoa, mutta kai nuo adenoomat olisivat jo silloin näkyneet ultrassa?

      • Lisäkilpirauhanen

        Tehtiinkö sulle keväällä sestamibikartta josta selviää lisäkilpirauhasten koko.Lievä PTH arvo koholla voi johtua munuaisen vajaatoiminnasta.Kannatta pyytää vuosittain ottamaan labrakokeet PTH ja noi kalkkiarvot.


    • Peloissaan

      Hei. En tiedä tuosta kartasta. Jotain ne ultralla katsoivat, mutta sen enempää en tiedä. Nyt vaivaa, kun en vastaanotolla muistanut/tajunnut kysyä kaikkea. Erityisesti vaivaa nyt tämä pth-arvo. Onkohan 183 lievästi vai paljon koholla oleva? Olen ihan sekaisin huolesta. Sain kyllä lääkärissä paljon tietoa, mutta koko munuaistauti on minulle ihan uusi. Jälkikäteen on tullut mieleen kaikkia kysymyksiä ja olen sekaisin huolesta. Olen yrittänyt netistä lueskella, mutta siinä saa itsensä vain enemmän sekaisin ja vielä luulotautiseksi kaiken lisäksi. Voiko tällaisen takia soittaa lääkäriin ja pyytää uutta aikaa, että saisi kysellä lisää? Olen aivan sekaisin huolesta ja pelosta. Tunnen olevani aivan yksin tautini kanssa.

      • Hashimoto

        Kyllä se selvästi koholla on, mutta en tosiaan pidä mitään todella vakavaa syytä kohdallasi todennäköisenä, koska oireesi ei kuukausien mittaan ole juuri lisääntyneet tai pahentuneet. Monesti esim. syövissä arvot saattaa ylittyä monimonikertaisesti.

        Noi soittokäytännöt on niin aluekohtaisia, mutta luulisi sitä uuden ajan sentään saavan. Lääkäri olisi myös voinut antaa materiaalia paperilla, koska on kohtuutonta vaatia potilaan muistavan sitä toisinaan valtavaakin tietomäärä etenkään ko. tilanteessa. Kai sait kuitenkin jonkun seuranta-ajan syksyyn? Soittele vaan heti maanantaina perään.


      • Lisäkilpirauhanen

        Moi.PTH viitearvo on 10-65.Mulla oli PTH 265.
        Sestamibikartassa laitetaan radiolääkettä suoneen ja kuvataan sitten kaulan aluelta,työnnetään sellaisen putkeen.TT-kuvaus.
        Mulla oli yksi lisäkilpirauhasista suurentunut 2x3cm,normaalisti on nuppineulanpään kokoinen
        Leikkauksella postettiin.Arvot korjaantu sillä.
        Kannattaa olla aktiivinen ja pyytää labrakokeita.


    • Peloissaan

      Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa kyseessä. Ehkä se johtuu näistä munuaisistani. Vatsani on ultrattu kaksi kertaa kesän aikana ja varmaan siinä olisi nähty, jos olisi sisäelimissä jotain kasvaimia. Olen taipuvainen ahdistukseen ja pelkään sairauksia, joten pelkoni ja huoleni johtuu varmaan siitä.


      En saanut mitään uutta aikaa. Olin erikoislääkärillä ja tietoni menevät lähettävälle lääkärille ja varmaan sieltä voisi kysellä. Munuaistautini on vielä aika lieväasteinen, mutta veriarvoja pitää seurata vuosittain. Aloitin pari lääkettä ja haluaisin kyllä jotain verikokeita aikaisemmin kuin vuoden päästä, että näkee, onko ne vaikuttaneet mitään. Pitää soittaa sinne ja kysyä lisää.


      Kiitos sinulle, kun jaksat vastailla kysymyksiini ja jutella kanssani.

    • Anonyymi

      Kertokaa lisää.

      Minä täällä parathormoni 195 ja hyperkalsemia pahana.
      Kaikki oireet on syöpää ajatellen.
      Lekuri ensi viikolla.

      Syöpäklinikalla kävin jo ennen lekurivastaanottoa - onko jo siis varma?

      Kamalat oireet on.

      N59

      • Anonyymi

        Hei N59. Miten voit? Kiinnostaisi nuo sinun kokemat oireet? Itselläni uusintatutkimukset mahdollisen adenooman uusiutumisen takia ja sitten on eessäpäin ehkä uusi leikkaus. Itselläni laajalti kehossa outoja särkyjä ja jokapäiväistä väsymystä.


    • Anonyymi

      Voisko joku haluta vastata?

    • Anonyymi

      Viikko sitten leikattiin lisäkilpirauhanen. Ennen leikkausta pth 9.1 ja kalsium jonkun verran yli viiterajojen.
      Leikkauksen jälkeisenä aamuna pth 3.1 ja kalsiun myös viiterajoissa. Leikkauksen jälkeisenä päivänä olo heti parempi ja energisempi. Adenooma oli kookas, 3.8cm. Hyvin olen toipunut. Kaulalla oli kaksi päivää lievää kipua.

    • Anonyymi

      Kilpirauhasleikkaus oli minulle helppo
      Parantus nopeasti eika kipuja
      Puolivuotta aikaa leikkauksesta
      Nyt huomaan taas samoja oireita
      Väsymystä ja outoja tuntemuksia

    • Anonyymi

      Minulla oli hyperparatyreoosi. Kalsium vain lievästi koholla ja PTH 125. TT-kuvissa löytyi adenooma, joka leikattiin viime syksynä ja PTH leikkauksen jälkeen normaali. Nyt huolettaa kun PTH 195, mutta kalsium normaali. Endokrinologi ei ollut huolissaan asiasta. Sanoi vain, että jos kalsium koholla tarvetta lisätutkimuksiin. Eikö korkeasta PTH arvosta tarvitse olla huolissaan? Työterveyslääkärikin tätä ihmetteli kovasti. Oireita on ainakin paha väsymys, yöhikoilu, uniongelmat. Onko muilla kokemusta?

      • Anonyymi

        Tässä https://www.duodecimlehti.fi/duo14468 on siitä, miten lisäkilpirauhassyöpäpotilailla albumiinikorjattu kalkki on 85 prosentilla yli 3. Eli jos se lääkäri sitten mietti tuota, jos sulla on alle tuon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2228
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1926
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      74
      1625
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1492
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe