Minkä ikäisenä....

?????

Minkä ikäisenä voi mennä interreillaamaan? Olen 15 ja todella itsenäinen... olenko vielä liian nuori?

9

2177

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jea

Haluaisin kans reilaa ja ikää 15v

Lähden kesäl ehkä isosiskon kans ..

En oo ihan varma saatko lähtee yksin, mut kyllä varmaan jos vanhempas antaa luvan? :)

• malla

Olin itse 17-vuotiaana interreilaamassa ja silloinkaan en saanut lähteä parhaan ystävättäreni kanssa kahdestaan. Loppujen lopulta saimme pari luokkakaveria (siis poikia) mukaan ja silloin heltisi vanhempien lupa. Näin jälkikäteen se oli varmasti turvallisempaa jo pelkästään isomman joukon puolesta ja lisäksi ei joutunut etelän maissa samalla tavalla ahdistelujen kohteeksi, kuin liikkuessamme satunnaisesti ilman poikien seuraa.
      15-vuotias on mielestäni vielä aika nuori, mutta varmasti vanhempasi osaavat arvioida, oletko tarpeeksi kypsä matkustamaan sen ikäisenä. Voin vain vakuuttaa, että olimme koko joukko vielä 17-vuotiaana turhan sinisilmäisiä, vaikka pahemmilta kommelluksilta vältyimmekin.

• ansku

Oon ite nyt 18, kesällä 19 ja nyt lähdössä ekaa kertaa reilaamaan. Itekin halusin 15-16 vuotiaana lähteä, mutta vanhemmat ei päästäneet ja olihan se ihan hyvä näin jälkikäteen ajateltuna, vaikka silloin suututti:D

Alle 18-vuotiaana tosin saattaa saada joistakin lipuista alennuksia(näin olen kuullut), mitä sitten euroopassa pitää ostaa. Sillä reilikortillahan ei käytännössä pääse junassa aina matkustamaan vaan pitää olla erilaisia paikka- yö- jne lippuja, eli käytännössä matkustaminen maksaa enemmän kuin se reililippu.

Jos Etelä-Eurooppaan haluat mennä niin ole todella varuillasi:) Olin Maltalla kielikurssilla pari vuotta sitten, ja se antoi esimakua alueen macho-kulttuurista.. Varsinkin kun ne miehet yrittää just niitä kaikkein nuorimpia ja sinisilmäisen näköisiä:P

• tepa

Ikää enemmän vaikuttaa sun matkustuskokemus. Mulla on pari kaveria, yli 18-vuotiaita, ikinä eivät ole käyneet missään enkä kehottaisi heitä lähtemään yksin reilaamaan, vaikka iän puolesta ei ole esteitä. Itse taas olen reissannut alaikäisenä sekä yksin että yhdessä ja kaikesta on selvitty, vaikka ollaan tiedostettu sinisilmäisyytemme (hauskuus menee sivu suun, jos koko ajan ajattelee järjellä :D). Tosin en kehota sinuakaan lähtemään yksin. Jos sinulla on kokemusta junailemisesta ja muuten matkustelemisesta, ei pitäisi olla mitään esteitä, kunhan vain et ole liian sinisilmäinen. Mutta jos saisit vaikka kaverin mukaan, mielellään vielä sua vähän vanhemman, niin se olisi kyllä parempi.

• Siru

Minä olin 17-vuotias ja kaverini oli 16-vuotias, kun olimme reilillä Itä-Euroopassa. Ei ollut minkäänlaisia ongelmia iän tai minkään muun kanssa, emmekä kokeneet oloamme turvattomaksi missään vaiheessa matkaa... Olen kuitenkin sitä mieltä, että 15-vuotias on ehkä hieman liian nuori reilaamaan, varsinkin yksin. Kannattaa odottaa pari vuotta, niin mekin teimme, sillä saimme reilaus-idean jo pari vuotta aiemmin.

• Hile*

Eli näistä viesteistä päätellen kaksi 14 vuotiasta eivät oikein voi lähteä reilaamaan kahdestaan?

• Tuuristi
        Hile* kirjoitti:

Eli näistä viesteistä päätellen kaksi 14 vuotiasta eivät oikein voi lähteä reilaamaan kahdestaan?

Mun mielestä EI TODELLAKAAN VOI. Jos olisin itse murrosikäisen äiti, niin en edes harkitsisi, että päästäisin peruskoululaisen reissaamaan maailmalle. Lukioiässä voitaisiin asioista jo keskustella. Mieluiten kyllä vasta 18-vuotiaana, jolloin on jotain vastuuntuntoa ja järkeä päässä, ja hieman elämänkokemusta, jotta pärjää vähän vaikeammassakin tilanteessa.

• matkaaja
        Tuuristi kirjoitti:

Mun mielestä EI TODELLAKAAN VOI. Jos olisin itse murrosikäisen äiti, niin en edes harkitsisi, että päästäisin peruskoululaisen reissaamaan maailmalle. Lukioiässä voitaisiin asioista jo keskustella. Mieluiten kyllä vasta 18-vuotiaana, jolloin on jotain vastuuntuntoa ja järkeä päässä, ja hieman elämänkokemusta, jotta pärjää vähän vaikeammassakin tilanteessa.

...niin ja kielitaitoakin on 18-vuotiaalla jo sen verran enemmän, että ymmärtää ja tulee ymmärretyksi.

• Tuuristi
        matkaaja kirjoitti:

...niin ja kielitaitoakin on 18-vuotiaalla jo sen verran enemmän, että ymmärtää ja tulee ymmärretyksi.

Jäin oikein miettimään tätä ikärajaa, ja tuo kielitaito tuli itsellenikin mieleen. Harvalla on kuitenkaan vielä yläasteellakaan kielitaitoa, jolla vaikeammistakin tilanteista selviäisi.

Ja lisäksi jos ei ole koti-Suomessakaan joutunut mitään käytännön asioita hoitamaan, voi niiden selvitteleminen vieraassa maassa olla aika mahdotonta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2406
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82