Yli 10-metrisen matkaveneen saa reilustikin alle 50 tonnilla. Uppoumarunkoinen ei paljon kuluta.
Halvemmaksi tulee kuin purjehtiminen kokonaiskulut huomioiden.
Moottoriveneily on halvempaa
28
1277
Vastaukset
- Bjarne
Näin on. Ei sitä turhaan sanota, että purjehtiminen on maailman kallein tapa liikkua ilmaiseksi.
- Kerpele
Halvemmaksi tulee asuntovaunu. Meripeninkulmaa kohti menee alle 0,2 litraa.
- Vesihinen
Jaaaaa, montako meripeninkulmaa asuntovaunu pysyy pinnalla? Minkälaiset ovat ajo-ominaisuudet aallokossa?
Sinulla on siis joku tämäntapainen laite
https://youtu.be/Za63ltkMGGE - UusiMaxisti
Oma veneeni on lisävarusteineen tullut maksamaan noin 10.000 €. Sillä rahalla minulla on 8 metrinen vene, jossa on 2000 luvulla uusittu dieselmoottori, vesivessa, jääkaappilboxi, hyvin varusteltu pentry, autopilotti, kaikki purjeet ja varusteet 2000 luvulta, vene varusteltu täydellisesti sopivaksi yksinpurjehdukseen, 5 makuupaikkaa, polttoaineenkulutus moottoriajossa 0,18 l\mpk ja kiinteät kulut 800 euroa vuodessa (venekerhon jäsenmaksu, laituripaikka, talvisäilytys, nostot ja laskut, vakuutukset sekä perushuoltotarvikkeet).
Millaisen asuntovaunun saa samalla budjetilla? - Kerpele
Vesihinen kirjoitti:
Jaaaaa, montako meripeninkulmaa asuntovaunu pysyy pinnalla? Minkälaiset ovat ajo-ominaisuudet aallokossa?
Sinulla on siis joku tämäntapainen laite
https://youtu.be/Za63ltkMGGEEi minulla mitään kelluvaa asuntovaunua ole. Kunhan vain näsäviisastelen täällä sohvaveneilijänä, ihan kuten Tyrnäväntorpedo, ei silläkään mitään venettä ole kun on vaan sellanen ylipainoinen persaukinen soffapurjehtija ja silti leikkii kokenutta merenkulkijaa. It's a fact!
- Joakim1
Missäs ne oikeasti uppoumarunkoiset moottoriveneet ovat? Niitä oli paljon 70- ja 80-luvulla, mutta enää ei merellä näy muita uppoumanopeudella liikkuvia veneitä kuin purjeveneitä. Tai joskus näkee troolarin tai avofiskarin. Muut ovat puoliliukuvia tai liukuvia ja polttoainetta palaa reilusti.
Yli 10 m veneitä saa käytettynä kaikentyyppisiä reilusti alle 50 tonnilla. Uutena ei, ainakaan matkakäyttöön tehtyjä.- Sielläneon
Itäisellä suomenlahdella ne on. Ulkotammio, nuokot, Haminan löhivedet, Kotkan lähisaaret. Siellä niitä on, kamiinan piiput pistää katosta. Kuulemma jäiden läpi ronksuttelevat ensimatkansa saariin, kävelevät loput jos laiturin reunassa vielä liian paksua jäätä. Näin kertoivat kamiinavenemiehet viime kesänä Ulko-Tammiossa. Ilman kunnon kalarautaa ja lämmitystä ei sellaisia reissuja tehdäkään.
- Sailorsson
Samaa mietin. Ei niitä juuri tuolla saaristomeren tai ahvenanmaan suunnalla näkynyt ja vielä vähemmän pääkaupunkiseudulla. Kyllä ne moottoriveneilijät tuppaa olemaan liukuvia, joilla ajetaan hana tiskissä satamasta toiseen. Eihän se mitään veneilyä varsinaisesti ole, vaan satamissa lomailua ;).
- Sisved
"Missäs ne oikeasti uppoumarunkoiset moottoriveneet ovat?"
Kyllä niitä sisävesillä näkee, joskus runsaastikin. Sinne ne ovat omiaan, koska vesialueet ovat pienempiä kuin merellä. Ei ole aallokon aiheuttamia haittoja ja paikkoja ehtii nähdä hitaammallakin nopeudella. Niillä myös pääsee helposti rantaan.
Joku tuollainen perusmatkailuvaunu kuten norppakymppi sopii ominaisuuksiltaan paljon paremmin pienille kuin suurille vesille.
https://www.nettivene.com/moottorivene/norppa/712136 - Len-Setä
Olet varmasti oikeassa. Silti purjehdin koska pidän purjehtimisesta enkä voi sietää moottorin melua.
- SähköSeilori
Ihmiset arvostavat eri asioita. Joku arvostaa vauhtia ja moottorin tuomaa mukavuutta ja hyvä niin. Vapaa maa jossa saa tykätä ihan mistä vaan. Itse tykkään hiljaisuudesta jossa kuuluu luonnon äänet ja veden lorina keulasta. Ainakin minulle purjehduksessa on joku outo vapauden tunne siitä, että matkan pituuden määrää loppupelissä mukana olevan veden ja muonan määrä.
- Sisved
Rehellisyys kuitenkin kannattaa. Monet purjehtijat tietävät, että pitkiltä legeiltä on kiire kotio. Ei se onni purjehduksesta synny. Sitä sietää vain rajallisesti.
Jos Saimaalla ajaa kuuden solmun nopeutta pari kolme tuntia päivässä, niin jo siinä ajassa ohittaa toinen toistaan mukavampia yöpaikkoja. Ei moottorin melua tarvitse koko päivää kuunnella. - Ulkved
Sisved kirjoitti:
Rehellisyys kuitenkin kannattaa. Monet purjehtijat tietävät, että pitkiltä legeiltä on kiire kotio. Ei se onni purjehduksesta synny. Sitä sietää vain rajallisesti.
Jos Saimaalla ajaa kuuden solmun nopeutta pari kolme tuntia päivässä, niin jo siinä ajassa ohittaa toinen toistaan mukavampia yöpaikkoja. Ei moottorin melua tarvitse koko päivää kuunnella.Tyypillinen kommentti, jonka kirjoittaja on aito moottoriveneilijä, joka ei ymmärrä purjehduksen motiiveja vaan vähättelee asiaa oman arvomaailmansa perusteella. Fokusoituneisuus kotimatkan nopeuteen ja satamapaikkojen nopeaan saatavuuteen vahvistaa tätä "ajamisen" korostusta. Lienee turhaa alkaa keskustelemaan sen syvällisemmin, mutta onneksi meitä on moneen junaan. Ja veneeseen...
Moottoriveneen hankkisin vain yhteys-/kalastuskäyttöön. Muutoin järjenvastainen hankinta, ellei tosiaan veneilyssä tärkeintä ole se laituriin pääsy. - naksutus_sikseen
Sisved kirjoitti:
Rehellisyys kuitenkin kannattaa. Monet purjehtijat tietävät, että pitkiltä legeiltä on kiire kotio. Ei se onni purjehduksesta synny. Sitä sietää vain rajallisesti.
Jos Saimaalla ajaa kuuden solmun nopeutta pari kolme tuntia päivässä, niin jo siinä ajassa ohittaa toinen toistaan mukavampia yöpaikkoja. Ei moottorin melua tarvitse koko päivää kuunnella.Mielenkiintoista että vaivaudut julistamaan tätäkin "totuutta" tälle palstalle. Mikä ahdistaa? Kateus? Eikö purjehdus kiinnosta vaan ahdistaa että oletkin mieluummin dieseliltä tuoksuva oluenjuojak crocsit jalassa meriläisinesi. Ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta kommentointisi on vähintäänkin lapsellista uhoamista. Olet väärässä, eikö olekin ahdistava ajatus? Ei meillä kaikilla ole kiirettä rantaan moottorin nakutusta kuunnellen.
Sisved kirjoitti:
Rehellisyys kuitenkin kannattaa. Monet purjehtijat tietävät, että pitkiltä legeiltä on kiire kotio. Ei se onni purjehduksesta synny. Sitä sietää vain rajallisesti.
Jos Saimaalla ajaa kuuden solmun nopeutta pari kolme tuntia päivässä, niin jo siinä ajassa ohittaa toinen toistaan mukavampia yöpaikkoja. Ei moottorin melua tarvitse koko päivää kuunnella.Mitä pitempi purjehdusreissu, sitä haikeampi on se lopettaa. Purjeveneellä kun olen reissussa, usein tahallaan yritän olla kauemmin vesillä kuin on pakko. Laiturissa on yleensä tylsempää. Moottoriveneellä mennään paikasta A paikkaan B mahdollisimman nopeasti, joten tätä eroa voi olla vaikea tottumattoman ymmärtää.
Bossu juuri näin
"Moottoriveneellä mennään paikasta A paikkaan B mahdollisimman nopeasti, joten tätä eroa voi olla vaikea tottumattoman ymmärtää. "
Sen takia ei kauheasti kannata verrata näitä kahta kulkutapaa toisiinsa.
Kuten se vanha tarina onko 3 appelsiinia parempi kuin 2 banaania.
Tässä yritetään todistaa että toinen on parempi kuin toinen, ei voi.
Voin kuvitella että purjehtiminen on hieno juttu mutta ihan erilaista kuin moottoriveneellä meneminen.- Sailorsson
Sisved kirjoitti:
Rehellisyys kuitenkin kannattaa. Monet purjehtijat tietävät, että pitkiltä legeiltä on kiire kotio. Ei se onni purjehduksesta synny. Sitä sietää vain rajallisesti.
Jos Saimaalla ajaa kuuden solmun nopeutta pari kolme tuntia päivässä, niin jo siinä ajassa ohittaa toinen toistaan mukavampia yöpaikkoja. Ei moottorin melua tarvitse koko päivää kuunnella.Se siinä onkin kummaa. Mitä tekemistä niissä satamissa on? Voihan siellä uida ja saunoa, mutta eihän siinä mene kuin muutama tunti. Jos ajattelee vaikka näin / vrk:
8 h unta
1 h aammutoimet
4 - 6 h siirtyminen
9 - 11 h uudessa satamassa
Moottoriveneellä siirtyminen 4 - 6 h on 25 solmun nopeudella 100 - 150 nm ja 10 solmullakin 40 - 60 nm. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä kiire sinne satamaan on, kun koko pointtihan on viettää aikaa merellä. - MitaanTietamaton
Sailorsson kirjoitti:
Se siinä onkin kummaa. Mitä tekemistä niissä satamissa on? Voihan siellä uida ja saunoa, mutta eihän siinä mene kuin muutama tunti. Jos ajattelee vaikka näin / vrk:
8 h unta
1 h aammutoimet
4 - 6 h siirtyminen
9 - 11 h uudessa satamassa
Moottoriveneellä siirtyminen 4 - 6 h on 25 solmun nopeudella 100 - 150 nm ja 10 solmullakin 40 - 60 nm. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä kiire sinne satamaan on, kun koko pointtihan on viettää aikaa merellä.Aikanaan, kun lapset olivat pieniä, satuimme erään liukuvalla moottoriveneellä kulkevan perheen kanssa lomalla muutaman kerran samoihin satamiin. Meillä oli siis suurinpiirtein samat päivämatkat, mutta heiltä se sujui nopeammin. Eli meidän mussukat lukivat Akuja paljon enemmän, kun heillä ei ollut merellä mitään tekemistä ja pointti oli nimenomaan eri satamissa.
Molemmat perheet nauttivat veneilystä omalla tavallaan. Jos olisin kipparina ollut fiksumpi, niin olisimme silloin kulkeneet lyhyempiä päivämatkoja lasten ehdoilla.
Nykyisin nautitaan oleilusta niin merellä kuin vieras- ja luonnonsatamissa.
- vittumitäpaskaa
vittu mitä paskaa hankkikaa neidit ees kunno harrastus Menkää Metälle
- Duvduv
Tämän viestin sisältö on samaa tasoa, kuin kirjoitustaitokin. Likipitäen nolla.
- Muistelotto
Joskus kun täällä kyseltiin purjehtimisen tenhoa, vaikutti siltä, että mtä kokeneempi purjehtija oli kysymyksessä, sitä vähemmän purjehtiminen kiinnosti ja sitä merkittävämmäksi kasvoi sosiaalisen toiminnan osuus.
Silloin moni kertoi, että eipä meren ylityksistä ole jäänyt mieleen kuin tylsyys, mutta saunajutut muistetaan hyvin.
Jos tarkkailee purjehtijoita samalla tavalla kuin eläintieteilijä tarkkailee eläimiä, niin aika usein havainto on se, että jutun juoni ei sittenkään ole purjehduksessa. Sitä harrastetaan vain silloin, kun tuuli on sopivan kova ja oikeasta suunnasta. Jos joutuisi näkemään enemmän vaivaa, niin silloin käynnistetään kone.
Myös luonnonsatamien hyödyntäminen on varsin heikkoa. Luontosuhde ei ole yhtä vahva kuin kaipuu ihmisten läheisyyteen jutustelemaan.
Jonkinlaista vesistöjen karavaanausta purjehtiminen on luonteeltaan. Varsinaisten matkailuvaunujen eli suurten sisäohjaamollisten moottoripursien yleistymisen estää vain rahan puute. Jos sitä olisi, niin nautikattimaisia ratkaisuja olisi meri täynnä.Kuvasit nyt yhden purjehtijatyypin, mutta on paljon muitakin. Itse erittäin harvoin olen missään isommissa satamissa. Jossain yhteissaunassa olen ehkä kerran vuodessa. Niitä ei ole pienemmissä satamissa. Meitä on monenlaisia. Jos käy vain isoissa satamissa, näkee vain niitä ihmisiä, jotka niissä käy.
- Mörrimurri
Moottorivene on ylivoimainen purjeveneeseen nähden kaikissa muissa suhteissa paitsi yhdessä.
Toimintasäteessä.
Moottoriveneen toimintasädettä rajoittaa polttoainetankin koko, purjeveneen toimintasädettä makeavesitankin koko.Aika vähän moottoriveneitä näkee ulompana saaristossa, vaikka tankki sinne riittäisikin. Ruotsiin menee erittäin harva moottoriveneilijä, vaikka matkaa bensa-asemalta toiselle tulee vain jotain 50mpk.. Joku juttu siinä on, mikä tekee pitkät matkat epämiellyttäviksi.
- OnNiitäAvomeriveneitäkin
On niitä sellaisiakin moottoriveneitä joilla voi ajaa 4000 meripeninkulmaa tankillisella. Ja vesikone tekee juomavedet. Kovin harvalla suomalaisella on varaa sellaisiin, ja vielä harvemmilla älyä hankkia moista. Ralli/formula/lätkäkuskien ökyliippareita kyllä makailee satamissa.
- Kdvmö
OnNiitäAvomeriveneitäkin kirjoitti:
On niitä sellaisiakin moottoriveneitä joilla voi ajaa 4000 meripeninkulmaa tankillisella. Ja vesikone tekee juomavedet. Kovin harvalla suomalaisella on varaa sellaisiin, ja vielä harvemmilla älyä hankkia moista. Ralli/formula/lätkäkuskien ökyliippareita kyllä makailee satamissa.
On toki. Mutta silloin ollaan jossain muussa, kuin aloitusviestin väittämässä, jonka mukaan moottoriveneily on halvempaa kuin purjehdus.
Minulla on vanha edullinen purjevene ja vanhahko pulpettivene tuoreella moottorilla. Molempien kiinteät kulut ovat samaa luokkaa, toisella purjehdin kaudessa 400 mailia parin kympin polttoainekuluilla, toisella sama matka kuluttaisi polttoainetta 700 euron edestä. Putput-veneellä löpöä kuluisi kai vähemmän, mutta eihän sekään aivan ilmaista ole.
- Oma_jokaiselle
Rahastako tää kaikki on kiinni. Eli jos haluaa veneillä halvemmalla niin uppoumarunkoinen vene alle. No mielummin lopetan sitten kokonaan veneilyn, jos ei ole purkkarilla varaa seilata.
- Yolo
Jetillä on Turussa yksi uppoumarunkoinen kuhta myytävänä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723289
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272343Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681879Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311851Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161431- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja241281Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631197Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187