Henkilökohtaisen avustajan töistä kysyttävää

kysynpähän

Jos avustettava toivoo että yhdessä mennään työajalla kahville, hampurilaiselle, elokuviin tms. niin maksaako avustettava avustajankin puolesta? Onko sillä merkitystä onko työpaikkaa hakiessa jo mainittu että on tarkoitus myös yhdessä työajalla käydä jossakin ulkona ja onko etukäteen sovittu kuka maksaa vai miten näissä tapauksissa menetellään?

Jos asioilla käynnin yhteydessä avustaja haluaa vaikka käydä hampurilaisella, niin kuuluuko hänen tarjota jotain myös avustettavalle? Tai jos avustaja on ottanut eväät mukaan ja hänen on tarkoitus myöhemmin syödä ne - voiko avustettava loukkaantua jos avustaja ei sillä hampurilaisravintolakäynnillä tilaa seuraksi mitään tai jos juo vaan pelkän kahvin?

Tarkoitin kysyä että kenen kuuluu maksaa tällaiset työpäivään kuuluvat menot? Kertokaa jos on tietoa tai kokemusta. Kiitos.

72

3924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgdhfjhgfg

      Minulla oli muutaman kuukauden ajan aivovammainen avustettava, joka halusi kahville ja voisilmäpullalle ainakin kerran viikossa, joskus kaksi. Minä en halunnut pakkojuoda jotain pikimustaa kahvia, vielä vähemmän epäterveellisiä pullamössöjä. Olin ajautunut tuohon työhön epätoivoissani, mutta tuloni olivat työmatkojen jälkeen negatiiviset ja tili lähes tyhjä. En siis tietysti olisi ostellut kahveja, vaikka olisi tehnyt mielikin (eikä tehnyt). Avustettava silloin tällöin tarjosi, ja kieltäydyin. Kahvila ei tietysti tykännyt siitä, että heidän pöytiinsä tulee yksi kuolaava vammainen tunkemaan pullaa naamaansa ja hänen vieressään köyhä, joka vain istuu ja vie paikan maksavalta asiakkaalta. Yhdessä rantakahvilassa omistaja kehotti minua ottamaan kahvia talon laskuun. Kieltäydyin. Avustettavan terveydelle nuo mössöilyt eivät tehneet hyvää.

      En tosiaan tiedä, onko joku sääntö, onko avustettavan maksettava avustettavalle vai istutettava häntä katsomassa, kun hän itse tunkee pullaa naamaansa. Kuvittelisin, että olisi maksettava. Monet avustajat ovat hyvin köyhiä. Kahvilallekaan ei ole hyvä, jos osa asiakkaista ei tilaa mitään. Sitä en voi uskoa, että työntekijää voisi vaatia tuhlaamaan rahaansa tuollaiseen.

      • kysynpähän

        Kiitos vastauksesta. Minulla oli joskus vuosia sitten vähän aikaa avustettava jonka kanssa asioilla käydessä hän halusi käydä hampurilaisravintolassa. Ostin itselleni pelkän kahvin koska olin ottanut eväät työpaikalle mukaan ja söin ne sitten tuon asiointireissun jälkeen. Palkanmaksut viivästyivät eikä minulla tainnut olla rahaakaan ylimääräiseen hampurilaiseen.

        Joissakin työpaikkailmoituksissa joskus mainitaan että avustettava haluaa käydä konserteissa, elokuvissa, ulkona syömässä tai kahvilla. Tuskin nuo kaikki ilmaisjuttuja on. Ja joskus haetaan avustajaa matkan ajaksi. Otin nämä asiat puheeksi täällä kun en ole näistä asioista kuullut puhuttavan.

        Useilla avustettavilla lienee sellaisia kavereita joiden kanssa tehdä näitä edellä mainittuja juttuja. Tai tuttuja joiden kanssa mieluummin kodin ulkopuolella haluavat liikuskella. Mutta silti saattaa joskus tulla näitä ex tempore tilanteita kun on tarve käydä vaikka kahvilassa työpäivän aikana. Miten maksupuoli silloin hoidetaan? Onko olemassa mitään sääntöä? Ellei näistä rahaa vaativista menoista ole ollut aiemmin puhetta niin asian esille ottaminen voi olla myöhemmin vaikeaa.

        Kiitos jos joku tietää...


      • ihmissuhteet
        kysynpähän kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Minulla oli joskus vuosia sitten vähän aikaa avustettava jonka kanssa asioilla käydessä hän halusi käydä hampurilaisravintolassa. Ostin itselleni pelkän kahvin koska olin ottanut eväät työpaikalle mukaan ja söin ne sitten tuon asiointireissun jälkeen. Palkanmaksut viivästyivät eikä minulla tainnut olla rahaakaan ylimääräiseen hampurilaiseen.

        Joissakin työpaikkailmoituksissa joskus mainitaan että avustettava haluaa käydä konserteissa, elokuvissa, ulkona syömässä tai kahvilla. Tuskin nuo kaikki ilmaisjuttuja on. Ja joskus haetaan avustajaa matkan ajaksi. Otin nämä asiat puheeksi täällä kun en ole näistä asioista kuullut puhuttavan.

        Useilla avustettavilla lienee sellaisia kavereita joiden kanssa tehdä näitä edellä mainittuja juttuja. Tai tuttuja joiden kanssa mieluummin kodin ulkopuolella haluavat liikuskella. Mutta silti saattaa joskus tulla näitä ex tempore tilanteita kun on tarve käydä vaikka kahvilassa työpäivän aikana. Miten maksupuoli silloin hoidetaan? Onko olemassa mitään sääntöä? Ellei näistä rahaa vaativista menoista ole ollut aiemmin puhetta niin asian esille ottaminen voi olla myöhemmin vaikeaa.

        Kiitos jos joku tietää...

        Monasti avustajaa (vammaiselle jne.) haetaan kunnan, järjestön välityksellä (avustajakeskus) avustettavalle henkilölle. Varmasti kustannusten jaot yms. arjen käytännöt tulevat silloin pohdintaan. Järjestöillä ja kunnilla on jo viran puolesta tieto miten toimitaan. Työehtosopimukset ja myös käytännön suositukset avustamiseen ja kustannuksiin. Sitten on eri asia jos taustalla ei ole kuntaa tai järjestöä ja tehdään soppari vain autettavan ja avustajan kesken ilman välikättä.
        Avustajan työhön ei ole syytä hakeutua jos ajattelee avustamista vain puhtaana työsuhteena.
        Avustaminen on ihmissuhde.


      • interventio

        "Avustaminen on ihmissuhde"??

        Ei vaikuta kovin ammatillisesta tuollainen väite. Jos näin on niin henk.koht.avustajan sijasta pitäisi palkata omaishoitaja. Siis omainen joka liki ilmaiseksi alkaa omaisestaan huolehtimaan.


      • ihmissuhteet
        interventio kirjoitti:

        "Avustaminen on ihmissuhde"??

        Ei vaikuta kovin ammatillisesta tuollainen väite. Jos näin on niin henk.koht.avustajan sijasta pitäisi palkata omaishoitaja. Siis omainen joka liki ilmaiseksi alkaa omaisestaan huolehtimaan.

        Väite on mitä ammatillisin ja moraaliseettinen myös. Vaaka, jonka toisella puolen on työsuhde ja toisella puolen ihmissuhde. Siis varsin haasteellinen juttu avustajalle pitää vaaka tasapainossa.
        Itse en sellaiseen pysty. Alalle koulutettu kenties osaa nämä järkeilyt. Kouluttamaton ei.


      • interventio

        Oletko itse avustettava kun noin kovia vaatimuksia annat?


      • työntekijä_
        ihmissuhteet kirjoitti:

        Monasti avustajaa (vammaiselle jne.) haetaan kunnan, järjestön välityksellä (avustajakeskus) avustettavalle henkilölle. Varmasti kustannusten jaot yms. arjen käytännöt tulevat silloin pohdintaan. Järjestöillä ja kunnilla on jo viran puolesta tieto miten toimitaan. Työehtosopimukset ja myös käytännön suositukset avustamiseen ja kustannuksiin. Sitten on eri asia jos taustalla ei ole kuntaa tai järjestöä ja tehdään soppari vain autettavan ja avustajan kesken ilman välikättä.
        Avustajan työhön ei ole syytä hakeutua jos ajattelee avustamista vain puhtaana työsuhteena.
        Avustaminen on ihmissuhde.

        Avustaminen on työsuhde, siitä saa palkkaa. Avustajan ei tarvi alkaa kaveriksi, asiallinen työsuhde riittää.


      • Anonyymi

        Aika rumasti puhut vammaisesta....


      • Anonyymi

        Tuttua😂😂😂


      • Anonyymi

        En itse edes pysty syömään kun toinen siinä sotkee. Ei avustajan ole pakko ostaa työaikana yhtään mitään. Vesilasin otan joskus. Eikä oo kukaan katsonut kun istun vaan siinä.


      • Anonyymi
        kysynpähän kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Minulla oli joskus vuosia sitten vähän aikaa avustettava jonka kanssa asioilla käydessä hän halusi käydä hampurilaisravintolassa. Ostin itselleni pelkän kahvin koska olin ottanut eväät työpaikalle mukaan ja söin ne sitten tuon asiointireissun jälkeen. Palkanmaksut viivästyivät eikä minulla tainnut olla rahaakaan ylimääräiseen hampurilaiseen.

        Joissakin työpaikkailmoituksissa joskus mainitaan että avustettava haluaa käydä konserteissa, elokuvissa, ulkona syömässä tai kahvilla. Tuskin nuo kaikki ilmaisjuttuja on. Ja joskus haetaan avustajaa matkan ajaksi. Otin nämä asiat puheeksi täällä kun en ole näistä asioista kuullut puhuttavan.

        Useilla avustettavilla lienee sellaisia kavereita joiden kanssa tehdä näitä edellä mainittuja juttuja. Tai tuttuja joiden kanssa mieluummin kodin ulkopuolella haluavat liikuskella. Mutta silti saattaa joskus tulla näitä ex tempore tilanteita kun on tarve käydä vaikka kahvilassa työpäivän aikana. Miten maksupuoli silloin hoidetaan? Onko olemassa mitään sääntöä? Ellei näistä rahaa vaativista menoista ole ollut aiemmin puhetta niin asian esille ottaminen voi olla myöhemmin vaikeaa.

        Kiitos jos joku tietää...

        Keikat ym on avustajalle ilmaisia. Ne kuuluu työntekoon.


      • Anonyymi

        Kuulostaa, ettei avustaminen oikein sovi luonteellesi. Avustettavasta voi puhua kunnioittavastikin.


      • Anonyymi

        Toivottavasti avustajan hommat sinulla lopetettu
        Kaikesta huomaa ettet ole hänen arvoinen , tuo miten hänestä puhut on äärimmäisen loukkaavaa
        Toivottavasti et tuohon hommaan enään pääse !


      • Anonyymi
        interventio kirjoitti:

        "Avustaminen on ihmissuhde"??

        Ei vaikuta kovin ammatillisesta tuollainen väite. Jos näin on niin henk.koht.avustajan sijasta pitäisi palkata omaishoitaja. Siis omainen joka liki ilmaiseksi alkaa omaisestaan huolehtimaan.

        Avustaminen on työ suhde !


      • Anonyymi
        ihmissuhteet kirjoitti:

        Väite on mitä ammatillisin ja moraaliseettinen myös. Vaaka, jonka toisella puolen on työsuhde ja toisella puolen ihmissuhde. Siis varsin haasteellinen juttu avustajalle pitää vaaka tasapainossa.
        Itse en sellaiseen pysty. Alalle koulutettu kenties osaa nämä järkeilyt. Kouluttamaton ei.

        Minun avustajani ei ole koulutettu
        Silti hän käyttää maalaisjärkeä ja pärjää työssään hyvin


      • Anonyymi
        kysynpähän kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Minulla oli joskus vuosia sitten vähän aikaa avustettava jonka kanssa asioilla käydessä hän halusi käydä hampurilaisravintolassa. Ostin itselleni pelkän kahvin koska olin ottanut eväät työpaikalle mukaan ja söin ne sitten tuon asiointireissun jälkeen. Palkanmaksut viivästyivät eikä minulla tainnut olla rahaakaan ylimääräiseen hampurilaiseen.

        Joissakin työpaikkailmoituksissa joskus mainitaan että avustettava haluaa käydä konserteissa, elokuvissa, ulkona syömässä tai kahvilla. Tuskin nuo kaikki ilmaisjuttuja on. Ja joskus haetaan avustajaa matkan ajaksi. Otin nämä asiat puheeksi täällä kun en ole näistä asioista kuullut puhuttavan.

        Useilla avustettavilla lienee sellaisia kavereita joiden kanssa tehdä näitä edellä mainittuja juttuja. Tai tuttuja joiden kanssa mieluummin kodin ulkopuolella haluavat liikuskella. Mutta silti saattaa joskus tulla näitä ex tempore tilanteita kun on tarve käydä vaikka kahvilassa työpäivän aikana. Miten maksupuoli silloin hoidetaan? Onko olemassa mitään sääntöä? Ellei näistä rahaa vaativista menoista ole ollut aiemmin puhetta niin asian esille ottaminen voi olla myöhemmin vaikeaa.

        Kiitos jos joku tietää...

        Avustaja pääsee ilmaiseksi em paikkoihin. Jos ja kun asiakas haluaa johonkin, se ei tarkoita, että avustajankin pitää syödä ja juoda eli ostaa itselleen mitään.
        Tottakai avustettavatkin haluaa ulos, ettei tarvitse samoja seiniä katsella 24/7. Ihmisiä hekin ovat. Eikös se ole vaihtelua avustajallekkin päästä erilaisiin ympäristöihin?
        Avustajan tehtävänä on mahdollistaa se, että avustettavalla on mahdollisimman mukava ja normaali elämä erilaisine touhuineen. Sinä et ole ihan sisäistänyt työn kuvaasi.
        Kiva työ, kivat asiakkaat ja monipuolista työyä.


      • Anonyymi

        En todella tuhlaa rahaa paskaan. Jännä,että noilla on enempi rahaa tuhlata tommosiin kuin meillä avustajilla. Mut ihan sama,siinäpä porsastelevat😄


      • Anonyymi
        interventio kirjoitti:

        "Avustaminen on ihmissuhde"??

        Ei vaikuta kovin ammatillisesta tuollainen väite. Jos näin on niin henk.koht.avustajan sijasta pitäisi palkata omaishoitaja. Siis omainen joka liki ilmaiseksi alkaa omaisestaan huolehtimaan.

        Joo ei ole kyllä mikään ihmissuhde! Se on työ ja piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti avustajan hommat sinulla lopetettu
        Kaikesta huomaa ettet ole hänen arvoinen , tuo miten hänestä puhut on äärimmäisen loukkaavaa
        Toivottavasti et tuohon hommaan enään pääse !

        Kuka minäkö? Sanoin vain,että avustaminen ei ole mikään ihmis/kaveri suhde. Se on työ!!! Avustettavat luulee,että voi teettää ilmaisia tunteja lisäksi,ehei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka minäkö? Sanoin vain,että avustaminen ei ole mikään ihmis/kaveri suhde. Se on työ!!! Avustettavat luulee,että voi teettää ilmaisia tunteja lisäksi,ehei.

        tottakai on ihmissuhde . haluaisitko itse avustajan joka näkee sua vain työnä ? minulle asiakkaat ovat todella tärkeät , piittaan niistä koko sydämellä ja olemme joidenkin kanssa yhteydessä myös työajan ulkopuolella syystä tai toisesta . tämä läheisyys tekee yhteisestä ajasta myös minulle paljon helpompi ja antaa paljon


      • Anonyymi
        kysynpähän kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Minulla oli joskus vuosia sitten vähän aikaa avustettava jonka kanssa asioilla käydessä hän halusi käydä hampurilaisravintolassa. Ostin itselleni pelkän kahvin koska olin ottanut eväät työpaikalle mukaan ja söin ne sitten tuon asiointireissun jälkeen. Palkanmaksut viivästyivät eikä minulla tainnut olla rahaakaan ylimääräiseen hampurilaiseen.

        Joissakin työpaikkailmoituksissa joskus mainitaan että avustettava haluaa käydä konserteissa, elokuvissa, ulkona syömässä tai kahvilla. Tuskin nuo kaikki ilmaisjuttuja on. Ja joskus haetaan avustajaa matkan ajaksi. Otin nämä asiat puheeksi täällä kun en ole näistä asioista kuullut puhuttavan.

        Useilla avustettavilla lienee sellaisia kavereita joiden kanssa tehdä näitä edellä mainittuja juttuja. Tai tuttuja joiden kanssa mieluummin kodin ulkopuolella haluavat liikuskella. Mutta silti saattaa joskus tulla näitä ex tempore tilanteita kun on tarve käydä vaikka kahvilassa työpäivän aikana. Miten maksupuoli silloin hoidetaan? Onko olemassa mitään sääntöä? Ellei näistä rahaa vaativista menoista ole ollut aiemmin puhetta niin asian esille ottaminen voi olla myöhemmin vaikeaa.

        Kiitos jos joku tietää...

        Kyllä mä katon ku avustettava ahmii. Niillä kehareilla on enemmän rahaa kuin avustajille😔


      • Anonyymi

        Missä työmaassa työnantaja rai pomosi kuuluisi majsaa ruokasi ym ???
        Tästä on täysin seljeä sääntö
        Jokainen maksaa omat syötävänsä ym


      • Anonyymi
        kysynpähän kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Minulla oli joskus vuosia sitten vähän aikaa avustettava jonka kanssa asioilla käydessä hän halusi käydä hampurilaisravintolassa. Ostin itselleni pelkän kahvin koska olin ottanut eväät työpaikalle mukaan ja söin ne sitten tuon asiointireissun jälkeen. Palkanmaksut viivästyivät eikä minulla tainnut olla rahaakaan ylimääräiseen hampurilaiseen.

        Joissakin työpaikkailmoituksissa joskus mainitaan että avustettava haluaa käydä konserteissa, elokuvissa, ulkona syömässä tai kahvilla. Tuskin nuo kaikki ilmaisjuttuja on. Ja joskus haetaan avustajaa matkan ajaksi. Otin nämä asiat puheeksi täällä kun en ole näistä asioista kuullut puhuttavan.

        Useilla avustettavilla lienee sellaisia kavereita joiden kanssa tehdä näitä edellä mainittuja juttuja. Tai tuttuja joiden kanssa mieluummin kodin ulkopuolella haluavat liikuskella. Mutta silti saattaa joskus tulla näitä ex tempore tilanteita kun on tarve käydä vaikka kahvilassa työpäivän aikana. Miten maksupuoli silloin hoidetaan? Onko olemassa mitään sääntöä? Ellei näistä rahaa vaativista menoista ole ollut aiemmin puhetta niin asian esille ottaminen voi olla myöhemmin vaikeaa.

        Kiitos jos joku tietää...

        Liitot auttaa sieltä saat tiedot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todella tuhlaa rahaa paskaan. Jännä,että noilla on enempi rahaa tuhlata tommosiin kuin meillä avustajilla. Mut ihan sama,siinäpä porsastelevat😄

        Ei sinulle kuulu mihin hän rahansa käyttää dorka


    • Onnellinenkahvikupista

      Sain juuri kylmäävää palautetta näistä maksuasioista. Vammainen halusi kahville ja kysyi olinko halukas...kassa laski yhteen ja tarjosin rahaa omasta osuudestani mutta avustettava ei huolinut. Avustettava kertoili hoitopaikassaan että olin vaatinut häntä maksamaan (5,-) Työnantajafirma antoi miniulle varoituksen!
      Nämä jutut menevät ihon alle, ne ovat epäoikeudenmukaisia koska paikalla ei ole todistajaa.

      • Anonyymi

        Joo olkaa varovaisia. Sokeakin osaa valehdella. Hyvin kieroutuneisiin ihmisiin olen törmännyt.


      • Anonyymi

        Noiden kanssa saa olla varovainen,kun ne on älyllisesti kakkosluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo olkaa varovaisia. Sokeakin osaa valehdella. Hyvin kieroutuneisiin ihmisiin olen törmännyt.

        Totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kanssa saa olla varovainen,kun ne on älyllisesti kakkosluokkaa.

        Sinäkö olet ykkösluokkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kanssa saa olla varovainen,kun ne on älyllisesti kakkosluokkaa.

        Kaikilla avustettavilla ei ole todellakaan järjessä vikaa. Yleensä vika on fyysisessä toimintakyvystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kanssa saa olla varovainen,kun ne on älyllisesti kakkosluokkaa.

        Kenen ?
        Moni on vammautunut esm sairauden takia tai kolarissa
        Mitään vaikutusta siinä ei ole älykkyyteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.

        Puolin jos toisin
        Ei hoitajatkaan ole mitenkään parempia
        Tai kaikki edes rehellisiä
        Ei sovi monistaa
        Ihmisiä on joja lähtöön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kanssa saa olla varovainen,kun ne on älyllisesti kakkosluokkaa.

        Sinäkin olet kakkosluokkaa. Avustajana näen sinunlaisiasi päivittäin. Ainoa ero on vain siinä, että ne avustettavat ovat paljon fiksumpia kuin sinä.


      • Anonyymi

        Joo tätä ne tekee. Lisäksi ylitunteja,joista et meinaa saada sitten palkkaa. Ja jotain työhön kuulumattomia tehtäviä yritetään ja sitten kieroillaan selän takana ym ym. Olen miettimässä keinoa päästä tästä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo olkaa varovaisia. Sokeakin osaa valehdella. Hyvin kieroutuneisiin ihmisiin olen törmännyt.

        Totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tätä ne tekee. Lisäksi ylitunteja,joista et meinaa saada sitten palkkaa. Ja jotain työhön kuulumattomia tehtäviä yritetään ja sitten kieroillaan selän takana ym ym. Olen miettimässä keinoa päästä tästä pois.

        eihän asiakas voi vaikuttaa sun tunteihin tai siihen maksetaanko niitä vaan työnantaja . itsehän sinä ilmoitat kuinka paljon olet tehnyt töitä


    • Maalaisjärjellä

      Ainakin matkakulut, elokuvat, teatterit tms. työajalla kuuluu avustettavan maksaa, jos näissä avustajan on oltava mukana. Ravintola ym. menoja ei ehkä kuulu jos avustajalla on varattu aika ruokatauolle ja omat eväät. Toki ihan reilua jos haluaa tarjota vaikka kahvin. Jos joskus ei aikaa avustettavan ruokatauolle (omat eväät) jää, olisi ihan reilua tietysti sopia etukäteen miten ruokailun suhteen menetellään.

      • Anonyymi

        Lisään vielä tuohon sen, että joka paikkaan pääsee sisälle, kun menee avustettavan kanssa. Ei ole vielä tullut eteen sellaista mestaa, jossa edes kysyttäisiin avustettavalta sisäänpääsyyn oikeuttavaa tikettiä tai rahaa. Onhan niillä ihmisillä silmät päässä, että näkeevät ettei ihminen pärjää/pääse yksin.
        Bussikortti on erilainen, mutta jokainen, ns normaalikin, sen joutuu näyttämään.


      • Anonyymi

        Itsellä ei kyllä ole erikseen ruokataukoja tai kahvitaukoja edes!


    • Avustaja92

      Aika moneen paikkaan pääsee saattaja mukaan (eli avustaja) maksutta. Me ollaan käyty monesti avustettavan kanssa elokuvissa ja ainakin Finnkinolla avustaja pääsee ilmaiseksi. Myös esim. lätkämatsiin ja uimahalliin saattaja pääsee maksutta.

      Sitten on tietysti tapahtumia mihin avustaja ei täysin ilmaiseksi pääse, esim. oopperat. Konserteista ja festareista en oo sata varma. Mun mielestä, jos avustettava haluaa mennä kahvilaan sun kanssa, niin ei ole hän velvollinen maksamaan sun ostoksia, mutta sinäkään et ole velvollinen ostamaan mitään, jos et halua. Toki jotkut avustettavat maksaa myös avustajan pullat ja kahvit, riippuu tyypistä.

      Itse olen aina maksanut omat hampparit ja leffaherkut, jos ollaan ulkona oltu.

      • hgjhjkfj

        Yksi vammainen halusi joka viikko samaan paikkaan tunkemaan voisilmäpullaa ja kahvia naamaansa. Tarjosi joskus minullekin kahvia, mutta en juo sellaista paksua tököttiä edes ilmaiseksi. Siinä sitten istuttiin puolityhjällä terassilla, toinen appoi mössöä nassuun ja ryysti kahvia päälle kuola valuen leuoille, ja minä yritin olla katsomatta. Olimme kai niin epämiellyttävä näky ja mahdollinen asiakaskarkote, että laittoivat kerran oven lukkoon juuri, kun olimme tavanomaiseen tapaan tulossa mussuttamaan. Vammainen tajusi sen vihjeeksi, kun hiukan hänelle selitin, emmekä enää siellä käyneet.


      • Avustaja92

        Sehän on tämän työn idea, että avustaja mahdollistaa tälläiset asiat avustettavansa elämässä. Mutta itse en ikinä vapaaehtoisesti maksaisi mistään leffa- tai lätkälipuista, jos niitä ei avustaja saisi veloituksetta. Olen itsekin usein vaan katsonut vierestä kun avustettava vetää ostarireissulla subileipää tai pirtelöä, mutta se on osa mun työtä. Ei ole mun mielestä raflojen työntekijöiltä oikeutettua tulla marisemaan siitä, jos avustaja istuu vaan vieressä eikä tilaa. Me toimitaan sen avustettavan käsinä ja jalkoina - tätähän fraasia meille koko aika toitotetaan.


      • Maalaisjärjellä

        Totta. Kyllä kaikenlainen asiointi ja "virkistys" kuuluu asiaan. Jos jossain kahvilassa on tuollaista käytös asiakkaita (oli vammainen tai ei) kohtaan ettei hyväksytä, niin minä pahoittaisin kyllä mieleni avustettavan puolesta ja etsisin sellaisen paikan jossa asiakkaita arvostetaan.


      • Anonyymi
        Avustaja92 kirjoitti:

        Sehän on tämän työn idea, että avustaja mahdollistaa tälläiset asiat avustettavansa elämässä. Mutta itse en ikinä vapaaehtoisesti maksaisi mistään leffa- tai lätkälipuista, jos niitä ei avustaja saisi veloituksetta. Olen itsekin usein vaan katsonut vierestä kun avustettava vetää ostarireissulla subileipää tai pirtelöä, mutta se on osa mun työtä. Ei ole mun mielestä raflojen työntekijöiltä oikeutettua tulla marisemaan siitä, jos avustaja istuu vaan vieressä eikä tilaa. Me toimitaan sen avustettavan käsinä ja jalkoina - tätähän fraasia meille koko aika toitotetaan.

        Joo en itekkää syö toisen rahoilla. Istun ja odotan vaan. Eilen avustettava veteli pizzaa ja minä kotona sitten tein ruokani.


      • Anonyymi
        hgjhjkfj kirjoitti:

        Yksi vammainen halusi joka viikko samaan paikkaan tunkemaan voisilmäpullaa ja kahvia naamaansa. Tarjosi joskus minullekin kahvia, mutta en juo sellaista paksua tököttiä edes ilmaiseksi. Siinä sitten istuttiin puolityhjällä terassilla, toinen appoi mössöä nassuun ja ryysti kahvia päälle kuola valuen leuoille, ja minä yritin olla katsomatta. Olimme kai niin epämiellyttävä näky ja mahdollinen asiakaskarkote, että laittoivat kerran oven lukkoon juuri, kun olimme tavanomaiseen tapaan tulossa mussuttamaan. Vammainen tajusi sen vihjeeksi, kun hiukan hänelle selitin, emmekä enää siellä käyneet.

        Se on hirveää katsottavaa. Sokealla jopa lentää välillä sylki päälleni puhuessaan. Olen työpäivien jälkeen aina uupunut.


      • Anonyymi
        Avustaja92 kirjoitti:

        Sehän on tämän työn idea, että avustaja mahdollistaa tälläiset asiat avustettavansa elämässä. Mutta itse en ikinä vapaaehtoisesti maksaisi mistään leffa- tai lätkälipuista, jos niitä ei avustaja saisi veloituksetta. Olen itsekin usein vaan katsonut vierestä kun avustettava vetää ostarireissulla subileipää tai pirtelöä, mutta se on osa mun työtä. Ei ole mun mielestä raflojen työntekijöiltä oikeutettua tulla marisemaan siitä, jos avustaja istuu vaan vieressä eikä tilaa. Me toimitaan sen avustettavan käsinä ja jalkoina - tätähän fraasia meille koko aika toitotetaan.

        Joo ei todellakaan avustajan tarvitse ostella,mukana saa olla syömättä mitään.


      • Anonyymi
        hgjhjkfj kirjoitti:

        Yksi vammainen halusi joka viikko samaan paikkaan tunkemaan voisilmäpullaa ja kahvia naamaansa. Tarjosi joskus minullekin kahvia, mutta en juo sellaista paksua tököttiä edes ilmaiseksi. Siinä sitten istuttiin puolityhjällä terassilla, toinen appoi mössöä nassuun ja ryysti kahvia päälle kuola valuen leuoille, ja minä yritin olla katsomatta. Olimme kai niin epämiellyttävä näky ja mahdollinen asiakaskarkote, että laittoivat kerran oven lukkoon juuri, kun olimme tavanomaiseen tapaan tulossa mussuttamaan. Vammainen tajusi sen vihjeeksi, kun hiukan hänelle selitin, emmekä enää siellä käyneet.

        😂😂😂😂


      • Anonyymi

        Nimen omaan , jokainen maksaa itse juotavat ja syötävänsä


      • Anonyymi
        hgjhjkfj kirjoitti:

        Yksi vammainen halusi joka viikko samaan paikkaan tunkemaan voisilmäpullaa ja kahvia naamaansa. Tarjosi joskus minullekin kahvia, mutta en juo sellaista paksua tököttiä edes ilmaiseksi. Siinä sitten istuttiin puolityhjällä terassilla, toinen appoi mössöä nassuun ja ryysti kahvia päälle kuola valuen leuoille, ja minä yritin olla katsomatta. Olimme kai niin epämiellyttävä näky ja mahdollinen asiakaskarkote, että laittoivat kerran oven lukkoon juuri, kun olimme tavanomaiseen tapaan tulossa mussuttamaan. Vammainen tajusi sen vihjeeksi, kun hiukan hänelle selitin, emmekä enää siellä käyneet.

        Lopeta työsi. Et missään nimessä tuolla asenteella sovi avustajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta työsi. Et missään nimessä tuolla asenteella sovi avustajaksi.

        hyvä että joku muu ajatteli samaa . tommoset antaa avustajille huonon maineen


    • Anonyymi

      Avustajalle ei kuulu tulla työsuhteessa "menoja" työpäivän aikana.

      • Anonyymi

        Se kuka palkan saa maksaa omat kulut , paitsi matkat ja liput


    • Anonyymi

      Henkilökohtainen avustaja on pienessä määrin myös avustettavan palvelija.
      Ei vain avustaja . Rajankäynti ei ole helppoa. Toisaalta palvelijan roolissa
      on luontevaa että avustaja ei herkuttele saman pöydän antimia. Vähän kuin hovimestari eli butler joka toteuttaa isäntänsä antamia erilaisia tehtäviä mutta on aina sivussa saatavilla kun isäntä napsauttaa sormiansa.
      Isoin ongelma voi tulla siinä että autettava pakottaa avustajan omaksumaan samanlaisen elämäntavan kuin itsellä on. Autettava haluaa syödä lihaa ja epäterveellisä ruokia. Avustaja voi olla vegaani joka saa oksennuskohtauksen haistaessaan kärisevän pekonin ilmassa leijuvan tuoksun.
      Ongelma voi tulla siinä että avustettava rakastuu omaan avustajaansa.
      Ihmisuhdedraama on valmis jos avustaja ei vastaa rakkauden kutsuun myöntävästi.
      Avustajan kannattaa vaihtaa uuteen tehtävään riittävän usein. Vuosi maksimissansa. Silloin ei ajauduta tilanteeseen jossa avustettava ja auttajansa ovat täydellisessä suhdesekamelskassa keskenänsä. Etenkin jos autettavalla ei muita ihmissuhteita ole kuin avustajansa. Aina joku avustaja muistetaan testamentissakin.

      • Anonyymi

        Työkaveri tavallaan tai asiakas on avustettava. Sopivan ammattimainen ote. Avustajan työ on työ muiden joukossa.


    • Anonyymi

      Kyllä on pikkumaista! Kyllä kai sitä voi joskus syödä hampurilaisen omaksi mielenpiristykseksi. Kai te nyt jotain palkkaa saatte vai mihin ne rahat menee? Joku ooppera on tietenkin eri asia.

      • Anonyymi

        Tietysti voi ostaa hampurilainen tmv jos vaan haluaa. Mutta ei ole pakko. Ja palkka ei kyllä järin suuri ole. Jos on omat eväät mukana, pidän mielelläni tauon ja nautin nuo eväät, tuhlaan hampurilaisrahat johonkin järkevämpään.


    • Anonyymi

      Asiakkaan ei tarvi maksaa avustajan kuluja, jos lähdetään siitä liikkeelle. Avustajan ei tarvi syödä ravintolassa, jos hän ei itse sieltä halua mitään ostaa. Asiakas voi aina tarjota avustajalle, jos haluaa olla ystävällinen tai pyytää hänet ns töihin mukaan muualle. Jos on kyse maksullisesta alueesta, tulee asiakkaan käytännössä maksaa avustajan kulut, jos hän sinne avustajaa vaatii, eihän avustaja muuten sinne pääse.

      • Anonyymi

        Nämä asiat selvitetään aina kun hakee töihin avustajajsi , paikoista mistä avustaja otetaan


    • Anonyymi

      Työnantajat ("avustettavat") ovat kertoneet, että jotkut avustajat käskevät heidän maksaa heidän kahvinsa tai ruokailunsa ja väittävät, että maksu kuuluisi heille. Mutta ei kuulu. Työnantajan maksettavaksi ei kuulu mitään avustajan kuluista!

      Avustajalle kuuluu vain palkka, jota sitäkään ei maksa työnantaja ("avustettava"), vaan työnantajaa edustava taho. Miksi siis joku kahvi tai ruokailu kuuluisi heille, kun ei palkanmaksukaan kerran kuulu...?

      Vain työnantajan kanssa tehdyt taksimatkat ovat ilmaisia avustajalle, koska avustajan/saattajan matkakulut sisältyvät työnanatajille kuuluviin oikeuksiin.

      Jos työnantaja haluaa tarjota esim. kahvin avustajalleen, se on sitten eri asia.

      Mitään velvollisuutta maksamiseen ei työnanatjiulla siis ole. Ruokailut yms. on siis avustajan kustannettava itse, jos esimerkiksi lähtee mukaan pitkälle reissulle avustajan roolissa. Se on työaikaa, josta avustajalle maksetaan palkka. Muita etuja ei ole.

      • Anonyymi

        Mistäköhän tämä luulo ja väite, että työnantaja maksaisi avustajan syömiset, on oikein tullut?

        Eihän sellaista tee kukaan muukaan työnantaja! Itse on vietävä työpaikalle omaat eväät tai ostettava työpaikkaruokalasta omalla rahalla lounas, jos meinaa syödä työaikana jotain. Ja näin tehdään kokoaikatyössä. Miksi jossain muutaman tunnin työssä työnantaja alkaisi kustantaa työntekijälleen ruoat, kun ei sellaista tehdä kokoaikatyössäkään?!

        Lounastaukoon ei ole edes oikeutta alle 4 tunnin työajassa. Vasta kun tekee vähintään 4 tunnin työpäivää, on oikeutettu 10 minuutin kahvipaussiin.

        Jos tekee 4-6 tunnin työpäivää, on oikesu myös lounastaukoon. Ja ruoat ja juomat maksetaan itse.


    • Anonyymi

      Kaikenkaikkiaan en suosittele tätä työtä kellekkään.

      • Anonyymi

        En suosittele minäkään henkilökohtaisen avustajan työtä aikuisten/nuorten/lasten parissa enkä myöskään koulunkäynninohjaajan työtä lasten ja nuorten parissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En suosittele minäkään henkilökohtaisen avustajan työtä aikuisten/nuorten/lasten parissa enkä myöskään koulunkäynninohjaajan työtä lasten ja nuorten parissa.

        Minä suosittelen. Olen tehnyt tätä hommaa kauan. Vaatii tietenkin luonnetta, lämpöä, sympatiaa, inhimmillisyyttä, rauhallisuutta, kykyä ajatella, mitä haluaisin, jos olisi itse samassa tilanteessa. No jokainen voi joutua vastaavaan tilanteeseen, sairastua tau onnettomuus.
        Antoisaa työtä, mukavia asiakkaita ja tulee ystäviä. Tähän sen verran, että työ on työtä ja ne hoidetaan, mutta se ei estä ystävystymästä.
        Suosittelen kuitenkin kaikesta huolimatta tätä työtä. Vanhemmat avustajat on kaikkein parhaita, heillä on elämän kokemusta. Nuorista harvat kykenee/pystyy ko työtä tekemään. Se on harmi, sillä työnä se on palkitsevaa ja se ajatusmaailma kasvaa. Palkka ei hyvä ole, mutta tyhjää parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä suosittelen. Olen tehnyt tätä hommaa kauan. Vaatii tietenkin luonnetta, lämpöä, sympatiaa, inhimmillisyyttä, rauhallisuutta, kykyä ajatella, mitä haluaisin, jos olisi itse samassa tilanteessa. No jokainen voi joutua vastaavaan tilanteeseen, sairastua tau onnettomuus.
        Antoisaa työtä, mukavia asiakkaita ja tulee ystäviä. Tähän sen verran, että työ on työtä ja ne hoidetaan, mutta se ei estä ystävystymästä.
        Suosittelen kuitenkin kaikesta huolimatta tätä työtä. Vanhemmat avustajat on kaikkein parhaita, heillä on elämän kokemusta. Nuorista harvat kykenee/pystyy ko työtä tekemään. Se on harmi, sillä työnä se on palkitsevaa ja se ajatusmaailma kasvaa. Palkka ei hyvä ole, mutta tyhjää parempi.

        todella harvalle tämä työ oikeasti sopii mutta se pitääkin olla kutsumus jotta oikeasti haluaa sen tehdä . itse olen ollut 10 vuotta avustaja ja asiakkaat todella tärkeät , monet lähellä sydäntä ja pidämme yhteyttä myös työajan ulkopuolella. asenne ratkaisee eikä kaikki henkilökemiat vain sovi . vaatii kyllä avistajalta paljon sopeutumista erilaisiin tilanteisiin


    • Anonyymi

      Avustajamaksaa kun tienaa

    • Anonyymi

      Itse sain nyt henkilökohtaisen avustajan MS taudin johdosta. Olen lukenut kauhulla avustettavien touhuja ja kohtelua avustajalle. Toivottavasti itse en tule sortumaan moiseen.

      En ole vielä nähnyt tulevaa avustajaani, mutta jos oikeasti on sellainen ihminen kuin puhelimessa, uskoisin että tulemme loistavasti toimeen.

      Onko ideoita miten voisi joskus palkita häntä, jos kaikki sujuu hienosti? Ymmärrän tietenkin, että ihmiset erilaisia, toiset tykkäisi ehkä päästä syömään, toiset taas jotain muuta.. lähinnä ideoita haluaisin kuulla.

      • Anonyymi

        Toivottavasti te löydätte yhteisen sävelen ja saat hyvän vakituisen ja pitkäaikaisen avustajan.
        Paras palkinto ehkä itselleni avustajana on työni arvostus. Kiitos päivän päätteeksi:) Kahvit olen saanut päivittäin työsuhde-etuna, kahvikissana tätä arvostan.


      • Anonyymi

        Ei tarvi kahvia eikä lounaita tarjota. "Kiitos" riittää.
        Kauan avustajan töitä tehneenä, erilaisia asiakkaita nähneenä, ei ole ollut kuin yksi huono paikka. Lopetin erittäin vakavan alkoholiongelman (perheenjäsen) takia, en jaksanut.
        Muista kuitenkin se, että kun avustaja tulee, hän tulee töihin ja saa siitä palkan, eikä sinun tarvitse anteeksi pyydellä, kun kerrot, että "tarvis pyykkiä pestä, ruokaa tehdä" jne.. Hänen tehtäviinsä kuuluu kaikki kotityöt, kauppa-asia ja ne ulkona avustamiset ja hygienia (pesu- ja vessa-avustukset) eikä todellakaan tarvitse näitä hävetä. Kuuluu työhön ja ihan normaalia ja jos ei hommia ole/ tehtävää juuri sillä hetkellä ole, niin vaikka keittää ne kahvit ja jutella kaiken maailman asioista, no politiikka pitää jättää pois.
        Toivottavasti saat hyvän avustajan.


    • Anonyymi

      Avustajafirmasta annettiin ohjeet:

      -työaikana kuluja ei saa tulla avustajalle eikä avustettavalle
      -avustajalla OIKEUS istua ravintolassa ja kahvilassa tilaamatta mitään

      Eli kaikkinainen hyväksikäyttö kielletty. Toisinaan tarjoan ruoat avustajalle ihan hyvää hyvyyttäni mutta sellaista ei edellytetä lainkaan.

    • Anonyymi

      Ei ne tarjoa avustajille. Mässyttävät ja sotkevat ja avustaja katsoo vieressä 😄😄Sitten ihmetellään kun kukaan ei jaksa tässä työssä🤢🤢🤮🤮

      • Anonyymi

        10 vuotta takana :) ja kyllä monet tarjoavat ja välillä ostan itse jos käydään jossain . välillä en . minäkin tarjoan välillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 vuotta takana :) ja kyllä monet tarjoavat ja välillä ostan itse jos käydään jossain . välillä en . minäkin tarjoan välillä

        Mulla 8 :) Juuri näin, tilanteen mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe