Haluaisin apua ja näkemystä tilanteeseemme, joka meinaa väsyttää jo aika tavalla. Olemme toista vuotta sitten eronneet Jan lapset ovat meidän vanhempien luona viikko/viikko-sopimuksella. Ongelmia on ollut alusta lähtien, koska lasten isä ei tahdo ilmeisesti päästä erosta yli ja se näyttäytyy katkeruutena minua, äitiä kohtaan.
Huonoimmillaan se on kuitenkin alkanut näyttäytymään nyt lasten kanssa ”pelaamisena”, etenkin vanhimman 16-vuotiaan pojan kanssa. Viime talvesta lähtien on tullut ilmi kertoja, jolloin isä on päästänyt poikaa yöksi erinäisiin paikkoihin (poika tuolloin 15v), joista minulle ei kysyessään annettu mitään informaatiota ja ne esitettiin ikäänkuin ”miesten juttuina”, jotka eivät kuulu minulle. Kuitenkaan sen enempää isä ei myöskään tunne näitä nuoria, joiden luona poika on yöpynyt, saati heidän vanhempiaan ja aina ei ihan tarkkaa paikkaakaan missä he asuvat. Eräällä kerralla sain myös törkeän viittauksen samassa asiayhteydessä siihen, miten pojan pitää päästä toteuttamaan miehisyyttään 😳
Viimeisin episodi on kuluneelta viikolta minun vastuuviikoltani, jolloin poika yhtäkkiä hieman ennen kotiintuloaikaa illalla ilmoittaa jäävänsä isänsä luo yksi ja että siitä on jo sovittu. Samalla sinne tulee nuoria, jotka muuten kuulemma olisivat jääneet taivasalle yöksi. Sen enempää minulle ei tietoja annettu kummankaan taholta, vaikka niitä yritin saada. Niin epäselvältä tilanne vaikutti ja en todella ollu asiaa puoltamassa. Yhteisen vanhemmuudesta tehdyn sopimuksen rikkominen on ollut isän taholta säännöllistä ja isä näin toimiessaan on jo opettanut pojalle, ettei minua äitinä tarvitse kunnioittaa eikä sanastani välittää. Asiasta ei kanssani neuvoteltu eikä isä olisi ollut asiasta lainkaan yhteydessä vaan asia välitettiin minulle pojan kautta. Isään otin itse yhteyttä
Koen, että näitä pojan ja isän välillä olevia salaisuuksia alkaa olla liikaa ja samalla oma vanhemmuuteni on mitätöity siinä sivussa. Poika osaa jo sujuvasti käyttää tilannetta hyväkseen, koska ei näissä tilanteissa noteeraa sanomisiani millään tavalla, onhan niistä jo isän kanssa sovittu. Poika on sen ikäinen ettei vielä voi elää ihan niinkuin itsestä tuntuu ja kulkea öitään missä vaan. On ihan eri tilanne, jos nuoret ja paikat olisi tuttuja ja vanhempien kanssa voisimolla tarpeen tullen yhteydessä, olivatpa nuoret tyttöjä tai poikia. Koen kuitenkin, että tällaisessa tilanteessa on vaara ja mahdollisuus nuorella monenlaiseen harmaalla alueella olevaan ja jos jotain sattuisi niin eihän me vanhemmat edes tiedettäisi missä nuori menee, minä etenkään, jolle ei mitään tietoja edes kerrota.
Mikä teidän näkemyksemme on, miten toimisitte?
Isän toiminta ja äidin vanhemmuuden mitätöinti
14
733
Vastaukset
- HappyMami
Poika on ehkä tullut isäänsä eikä ole siis järin viisas. Kannattaa varmaan luovuttaa, koska ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Panosta enemmän muihin lapsiisi, josko heistä edes yksi olisi älykkäämpi ja tajuaisi, ettei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta.
- Happydaddy
Äiti on ehkä tullut sossuunsa eikä ole siis järin viisas. Kannattaa varmaan luovuttaa, koska ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Panosta enemmän omaan sossuusi, josko heistä edes yksi olisi älykkäämpi ja tajuaisi, ettei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta.
- HappyMami
Happydaddy kirjoitti:
Äiti on ehkä tullut sossuunsa eikä ole siis järin viisas. Kannattaa varmaan luovuttaa, koska ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Panosta enemmän omaan sossuusi, josko heistä edes yksi olisi älykkäämpi ja tajuaisi, ettei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta.
Oho, nappasipa rajusti pienen pojun nilkkaan. :D
- Happydaddy
HappyMami kirjoitti:
Oho, nappasipa rajusti pienen pojun nilkkaan. :D
Oho, nappasipa rajusti pienen tytsyn nilkkaan. :D
- HappyMami
Happydaddy kirjoitti:
Oho, nappasipa rajusti pienen tytsyn nilkkaan. :D
Tuollainen matkimisvaihe jää yleensä lapsella jo ennen kouluikää.
- HappyMami
Onko sinulle kukaan koskaan sanonut, että olet tavattoman hölmö?
- Happydaddy
HappyMami kirjoitti:
Onko sinulle kukaan koskaan sanonut, että olet tavattoman hölmö?
Onko sinulle kukaan koskaan sanonut, että olet tavattoman hölmöö?
- HappyMami
Happydaddy kirjoitti:
Onko sinulle kukaan koskaan sanonut, että olet tavattoman hölmöö?
Ei ole.
- Happydaddy
HappyMami kirjoitti:
Ei ole.
Ei ole..
- otsikossavirhe
Äidin toiminta ja isän vanhemmuuden mitätöinti!!!
- Lapsiaseena
Poikasi kyllä huomaa sitten vanhempana ja aikuisena nämä vallankäyttö- ja kostamiskuviot. Hän on jo 16 joten koeta kestää vielä 2 vuotta. Tuo on vaikeinta aikaa, kun lapsi itsenäistyy, ja kyseenalaistaa vanhemmat ja heidän rakkautensa. Täysi-ikäisyyden jälkeen et ole enää vastuussa näistä asioista ja poikasi täytyy itse tehdä päätökset mitä haluaa elämältään etkä voi niihin mitenkään vaikuttaa. Sinun täytyy hänen antaa tehdä omat hölmöytensä, ja niitähän riittää.
Voit asettaa ehtoja täysi-ikäisen kotona asumiselle eli rehellisyyttä ja toisen kunnioittamista - tai sitten pyytää poikaasi muuttamaan isälleen. Mutta jos nyt huomaat, että alaikäistä poikaasi vahingoitetaan isän taholta viemällä lapsilta kiellettyihin piireihin, niin asiasta täytyy ilmoittaa sosiaaliviranomaisille.
Monesti näissä erotilanteissa toinen haksahtaa kostamaan toiselle osapuolelle ja manipuloimaan lapsia, joka on minusta törkeää hyväksikäyttöä eikä siinä ajatella lapsen parasta. Mutta kun lapset aikuistuu, niin he tajuavat itse, mitä vanhemmat on heille tehneet ja kuka heistä oikeasti on välittänyt ja kuka vain aseena käyttänyt. Niin paljon kuulen näitä kasvutarinoita. Kyllä se äiti nousee arvoon arvaamattomaan pikemmin kuin uskotkaan. Äidille tullaan itkemään kaikki tuskat ja vaikeudet. :) - Sadmummy
En tiedä Happydaddy oletko katkera esim. omaan tilanteeseesi liittyen vai mikä on ongelma, mutta pyytäisin sinua poistumaan tästä ketjusta. Haluaisin saada kysymykseeni asiallisia vastauksia enkä sinun leikkikenttääsi tähän ketjuun.
Toki, jos sinulta löytyy joku asiallinen ja aikuismainenkin näkökulma asiaan niin voit sen esittää.
Ap - Saddaddy
En tiedä Sadmummy oletko katkera esim. omaan tilanteeseesi liittyen vai mikä on ongelma, mutta pyytäisin sinua poistumaan tästä ketjusta. Haluaisin saada kysymykseeni asiallisia
vastauksia- lapsen tarkoitushakuinen vieraannuttaminen, manipulaatio, vainoaminen omasta isästään- ja suvustaan vieraannuttaja "äidin- ja viranomaisten" toimesta perättömin selvityksn, lausumin mm. tuomioistuimessa lapsen olosuhteista "viranomais-" menettelyssä, enkä sinun leikkikenttääsi tähän ketjuun. Toki, jos sinulta löytyy joku asiallinen ja aikuismainenkin näkökulma asiaan niin voit sen esittää. - 5895413
Tuossa piilee vieni vaara. Poikasi on jo 16v ja 15v saa päättää kummalla vanhemmista asuu. Jos alat liikaa ahdistella häntä niin hän muuttaa pysyvästi isälle. Silloin sinulla ei ole minkäänlaista tietoa mistä poika tekee ja mitä jättää tekemättä. En osaa antaa muuta neuvoa kuin että yritä luoda pojan ja sinun välille luottamuksellisemmat välit. Niin että hän kertoisi itse mitä tekee ja keiden kanssa. Voit tietysti pyytää ne kaverit teille viettämään aikaa pojan kanssa. Silloin näet millaisten kavereiden kanssa poika liikkuu. Sehän on vanha sanonta. Pidä ystävät lähellä ja viholliset vielä lähempänä. Joskus vanhempien on oltava hieman kiero jotta selviää nuorten kanssa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124090MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822101Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991405Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671127Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838