Löytyykö Suomesta velhoa, joka ratkaisee mystisen kipinäongelman:
Minulla on v. 1996 Johnson Endeavour 35 3 syl, joka lähti käyntiin pitkän (n. 5 v) varastoinnin jälkeen. Kone kävi kuitenkin vain hetken ’yhdellä pytyllä’. Sen jälkeen sammui eikä enää startannut. Ei anna kipinää millekään pytylle. Kahden ’virallisen huoltoliikkeen’ arvailujen jälkeen ja heidän toimesta moottoriin on vaihdettu mm:
- Staattori (584954)
- CDI-boksi (586472)
- Optinen sensori (584824)
- (…ja tietenkin myös tulpat =häiriösuojattu QL86C, siipipyörä, polttoaineen suodatin jne.)
Ystäväni toimesta on mitattu sytytyspuolat, tappokytkin, mikrokytkin (hallintalaitteessa) sekä johtosarjat niin hyvin kuin taidettu Fluken ja HP:n mittalaitteilla. Kaikki toimii (arvot service manuaalissa ilmoitetuissa toleransseissa), mutta kipinää ei tule.
Jos Pirkanmaalla tai lähialueella on joku innokas, joka tuntee Johnsonin sielunelämää ja haluaa mitellä voimiaan tämän jätepalasen kanssa ja saa sen käyntiin, myönnän tunnustuspalkintona Suomen parhaan Johnson Velhon kunniakirjan, perhekossun ja sata euroa kivusta ja särystä. Minulta löytyy valmistajan alkuperäinen service manuaali (300 sivua) kaikilla kaavioilla. Kone veneineen liikahtaa helposti lähialueella.
Löytyykö ratkaisua / ratkaisijoita? Vai onko moottorin myynti varaosina paras tapa päästä eteenpäin? Nettilähteitä luettuani moottorin maine on legendaarinen: 'piece of junk ' the worst motor ever build by Johnson...'
Huoltoliikkeisiin olen menettänyt uskoni. Koneella on ajettu maks. 50 h ja varaosia (turhaan vaihdettuja sähköosia) on kertynyt iso kassillinen ja euroja on palanut varaosien lisäksi parin virallisen huoltoliikkeen tuloksettomiin valohoitoihin tolkuton määrä. Sen lisäksi jälkimmäinen huoltoliike on näemmä onnistunut väkivalloin vauhtipyörää irrottaessaan korkkaamaan vauhtipyörässä olevat kierteet ja vääntämään poikki optisen sensorin kiinnityspultin. Aikamoista touhua. No, onneksi vauhtipyörän kierteet sai helposti kuntoon kierretapilla ja pysyyhän toi sensori kiinni parilla jäljellä olevalla pultilla.
Johnson 35 kipinäongelma
35
7560
Vastaukset
Onko vauhtipyörää tutkittu, onko siellä magneetit tallessa? Kyllä tuossa on jo aika kattavasti käyty ne osat läpitte mistä kipinä muodostuu.
Kiitos. Kyllä, tutkittu on ja magneetit ovat tallessa. Vauhtipyörän magneetit olivat yksi huolto-oppaassa olevista tarkistuskohteista, vaikka ne ilmeisesti aika harvoin vikaantuvat ja menettävät magneettisuuttaan. Mutta kunnossa on.
- jonssoni
Ostin aikanaan samanlaisen moottorin mutta hieman uudempaa vuosimallia. Avaimella kun starttasi niin ei tapahtunut mitään. Vika oli löysällä ollut sähköliitin moottorin uumenissa (huoltomies löysi sen).
Kiitos. Ymmärränkö oikein, että sinun tapauksessa ei edes lähtenyt pyörittämään? Minulla startti toimii, 'vain' kipinä puuttuu. Nyt tosin starttikin alkaa jumia.
- jonssoni
Juurikin näin eli starttimoottori ei toiminut.
- OletkoTutkinu
Sammutus napin ja sen johdot ja liittimet. Jos se on jumiutunut sammutusasentoon, ei taatusti anna kipinää.
Kiitos. Tämänkin jo tutkimme ja ohitimme tilapäisesti kuolleen miehen kytkimen kokonaan. Ei vaikutusta.
- JohnsonPyttyPuutuu
Mulla on Pirkanmaalla saman vuoden sama moottori eli Johnson endeavour 35 2t -96. Jos päätät myydä omasi varaosina niin kerrohan. Vai onko vika korjaantunut? Omassa moottorissa kipinät löytyy, mutta keskimmäinen pytty yskii, kostuu ja putoilee pois pelistä kun laittaa kierroksia. Meno on hidasta kahdella pytyllä.
Kiitos kysymästä. Sama on meillä kone; minulla se on samanvuotisen Buster RS:n perässä. Tilanne on ennallaan eli vene ja moottori lepäävät trailerilla. Varaosina tai korjattavaksi myyminen on todennäköinen vaihtoehto.
Kovaa kirpaisee kuitenkin tappion karvas kalkki, jos näin triviaali asia jää ratkomatta. Kone on hieno ja tukku euroja on tullut sijoitettua kallisarvoisiin sähköosiin. Fakta on kuitenkin, että kone on mykkä ja Johnson Profeetta on hukkateillä kipinöiden kera.
Tuumaan asiaa ja mikäli ihmettä ei tapahdu, ilmoittelen jatkoaikeistani.Kiitos kaikille erittäin hyvistä kommenteista ja ehdotuksista! Minun malja tuli täyteen eli osaaminen lopahti kesken ja turhautuminen iski: https://www.nettivene.com/moottori/johnson/741603 )
Kiitos ja hyvää syksyä!- JohnsonPyttyPuutuu
Harmi ettei tullut kuntoon! Voisin ostaa moottorisi omaani varaosiksi?
YouTubessa sellainen kanava kuin dangar marine,
kaveri varsinainen velho, vastailee kysymyksiin, kannattaa kokeilla.- Ropaaja
Kauko-ohjauslaitteen sisällä on "neutral start switch"-kytkin, joka toimiessaan ei anna kipinää mikäli vaihde silmässä. Avaa kauko-ohjauslaite ja tutki tämä kytkin.
Kuva: https://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=OMC0389265
Annan yhteystiedot myöhemmin :) - verkonpaino
Tuo on äärimmäisyyksien kone. Toimiessaan yksi hionokäyntisimmistä ja taloudellisimmista 2 tahtisista kaasarikoneista mutta taitaa olla myös kaikkein vikaherkin perämoottori mitä lähihistoria tuntee.
- JohnsonPyttyPuutuu
Buster RS on täälläkin Endeavourin alustana.. sama yhdistelmä :D Onkohan setti ollut myynnissä kampanjahintaan Pirkanmaalla vuonna -96? Hienon näköisiä vaan saisivat toimia vaikka viime vuosituhannen vehkeitä ovatkin!
Onkohan maadoituspisteideiden kontaktit kunnossa, tarkistettu? Entä suoravoitelun öljytason korkeusanturi ja sen johdot? Jos boxi luulee ettei ole öljyä säiliössä niin varotoimet aktivoituu.
Tuon Dangar Marinen videoita on tullut katsottua.. voin suositella!1996 taisi olla viimeinen vuosi, kun Busterin RS:ää valmistettiin (?). Lienee ollut veneliikkeissä kampanja käynnissä eli vanhat mallit uusien alta pois Johnsonin kanssa huokeasti paketoiden. Olisipa Johnsonkin ollut yhtä kypsässä elinkaaren vaiheessa niin kyllähän tuolla paketilla ryskyttelisi menemään Nässyn merellä loputkin mailit.
Öljytason anturista ja koko miksausjärjestelmästä - lähinnä sen epäluotettavuudesta näiden nimenomaisten moottoreiden kanssa - on kirjoiteltu jonkin verran ja tämä kohta on minulta vielä tutkimatta. Jotkin lähteet kannustavat jopa poistamaan käytöstä olemassa olevan järjestelmän ja suosittelevat siirtymään valmiiksi sekoitettuun 2%:een.
Täytyy todeta, että tällä foorumilla on kyllä todella kiitettävää kommentointia ja hyvää auttamisen meininkiä. Hieno homma - kiitos!- JohnsonPyttyPuutuu
KuollutJohnson kirjoitti:
1996 taisi olla viimeinen vuosi, kun Busterin RS:ää valmistettiin (?). Lienee ollut veneliikkeissä kampanja käynnissä eli vanhat mallit uusien alta pois Johnsonin kanssa huokeasti paketoiden. Olisipa Johnsonkin ollut yhtä kypsässä elinkaaren vaiheessa niin kyllähän tuolla paketilla ryskyttelisi menemään Nässyn merellä loputkin mailit.
Öljytason anturista ja koko miksausjärjestelmästä - lähinnä sen epäluotettavuudesta näiden nimenomaisten moottoreiden kanssa - on kirjoiteltu jonkin verran ja tämä kohta on minulta vielä tutkimatta. Jotkin lähteet kannustavat jopa poistamaan käytöstä olemassa olevan järjestelmän ja suosittelevat siirtymään valmiiksi sekoitettuun 2%:een.
Täytyy todeta, että tällä foorumilla on kyllä todella kiitettävää kommentointia ja hyvää auttamisen meininkiä. Hieno homma - kiitos!Endeavourin varotoimet (S.L.O.W.) voivat aktivoituvat kahdesta syystä, käyttäjän oppaan mukaan joko lämpötila nousee liian korkeaksi tai suoravoitelupötikästä on öljy lopussa. Kuuluu pitkä äänimerkki ja menee rajoitin päälle. Jos joku ääriarvo ylittyy niin kone kai sammuttaa itsensä. Siitä tuli mieleen, että jos se tekee sen esimerkiksi luullessaan öljyn olevan aivan loppu niin katkaiseeko sytytyksen. Tekeeköhän saman jos lämpöanturi (tai johtosarja) rikki ja luulee koneen olevan liian kuuma?
Suoravoitelusta saa lukea kaikenlaista. Toiset sanovat, että OMC vehkeissä järjestelmä on paljon parantunut eikä sitä kannata poistaa jos ei ole tukossa. Pumppu on yksinkertainen. Kannattaa seurata öljyn tasoa ja varmistua sen kulutuksesta (~1%) jos vaan saat ensin koneen käymään. - jonssoni
KuollutJohnson kirjoitti:
1996 taisi olla viimeinen vuosi, kun Busterin RS:ää valmistettiin (?). Lienee ollut veneliikkeissä kampanja käynnissä eli vanhat mallit uusien alta pois Johnsonin kanssa huokeasti paketoiden. Olisipa Johnsonkin ollut yhtä kypsässä elinkaaren vaiheessa niin kyllähän tuolla paketilla ryskyttelisi menemään Nässyn merellä loputkin mailit.
Öljytason anturista ja koko miksausjärjestelmästä - lähinnä sen epäluotettavuudesta näiden nimenomaisten moottoreiden kanssa - on kirjoiteltu jonkin verran ja tämä kohta on minulta vielä tutkimatta. Jotkin lähteet kannustavat jopa poistamaan käytöstä olemassa olevan järjestelmän ja suosittelevat siirtymään valmiiksi sekoitettuun 2%:een.
Täytyy todeta, että tällä foorumilla on kyllä todella kiitettävää kommentointia ja hyvää auttamisen meininkiä. Hieno homma - kiitos!Minä jouduin aikanaan poistamaan vastaavasta moottorista (vuosimalli 2000) öljynsekoistussysteemin sen temppuiltua tuon tuostakin. Itseasiassa ohjekirjasen välissä oli paperi jossa tämä poisto neuvottiin. Mielenkiintoista. Milloin syötti liikaa öljyä (savutti niin pirusti) tai liian vähän jos ollenkaan kierrosluku/monitoimimittarin hälyttimen huutaessa jolloin moottori kyllä kävi mutta esti vaihteen kytkemisen. Harmitti kun halusin päästä eroon tuosta öljyn sekoittamisesta bensaan.
- omssilimpparia
Ettei lämpötila-anturi ole paskana, aiheuttaa limp moden koneessa. Piuha irti anturista ja kokeilua.
- tindesofiia
Amatöörit asialla ellei liikkeessä löydä hukkunutta kipinää. Jonkun ajottaisen vielä just ymmärtää mutta pimeän... Laita nimet tauluun niin tietää muutkin varoa avuttomia asentajia. Ei noista nimettömistä puskahuudoista iloa ole.
Puolan kuntoa ei näe mittaamalla. Voi olla hyvissä lukemissa mutta silti rikki. Voinut polttaa uudenkin cdi:in. Tai sitten ei. - pavepave
Vauhtipyörä irti , staattorin alla olevasta levystä ruuvit poikki sieltä vika löytyy
- Toivoton111
Onneksi välilä löytyy asiallisia keskustelupalstoja,ihan hyviä vinkkejä vian etsimiseen, minulla myös ongelmia johnson 35hv endeavour koneen kanssa(lähtee käymään,käy tyhjäkäyntiä mutta ei ota kierroksia) Monenlaista ns.asiantuntijaa on ottanut kantaa siihen missä vika voisi olla(polttoaineen syöttö,moottorin ohjainyksikkö jne..) Olisikin mukava jos joku laittaisi vinkkiä jos vika on saatu korjattua kun tuntuu usein jäävän vähän kesken tarinat
- Anonyymi
Hei,
täällä samaa vikaa. Tosin alunperin itse kanssa paikallistin tuohon kierroksien nostoon ja pätkimiseen, mutta aikansa testattua pätkiminen ja sammuminen tuli ilmi myös tyhjäkäynnillä...Kipinä katoaa ja huoltoliike antanut tuomion CDI boxin vaihdolle. Jenkkikeskusteluja lueskelin ja ehdoton ohje ollut, että staattori kannattaa vaihtaa samalla. Se tässä, että kolme vuotta sitten tuo CDI boxi oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta, joten nyt mysteeri, että noinkin pian olisi rikkoontunut, syy voi olla staattori. Pitää vielä kysyä huoltoliikkeeltä saavatko paikannettua mahdolliseen optiseen sensoriin, että ei tarvitsisi kaikkea lähteä uusimaan.
- CDI boxi, ihanan kallis ja huono saatavuus, onko kukaan kallistunut markettivaraosiin, jotka reilusti halvempia...tosin voi kestävyyden ennustaa?
Omasta koneesta on tuorevoitelu poistettu...
- Anonyymi
Minulla vastaava 35 hv evindure ja ongelma löyty optisesta anturista. Ongelmat alkoivat, kun kone lämpeni ja alkoi pätkiä. Ensiksi vaihdoin ohjausyksikön ja sillä vika ei korjaantunut. Sattuisiko keneltäkään löytyä anturia 584824 myyntiin saakka? Kone toimii, kun anturia väännättää käsin ajossa/ silloin kun pätkimistä tapahtuu.
Nyt rupeaa usko loppumaan Endeavourin kuntoon saamisesta(on vaihdettu boxi,sensori,putsattu kaasarit ja lähes kaikkea kokeiltu,mutta ei tule kuntoon(käyntiin lähtee hienosti ja käy tyhjäkäyntiä mutta ei ota kierroksia)meneekö vikatilaan vai mikä on ongelma?mielelläni otan vinkkejä vastaan jos jotain vielä voisi kokeilla,tosin myyntiäkin olen harkinnut
- Anonyymi
Pääsuutin tukossa.
Kaasarit on putsattu(näkyviä tukoksia ei näkynyt) Kaasua annettaessa kun antaa lisää ryyppyä(bensaa)alkaa tukehtua,eli vois kuvitella että bensaa saa riittävästi
- Anonyymi
Laita sinne uudet alkuperäiset pääsuuttimet. Joku on voinut porata ite niitä isommiksi, itekkin olen niin tehnyt mutta sattunut oikein. (20hv->).
Ihmetyttää miten tuollainen suutinvika voisi tulla aivan itsestään(kun ongelmat alkoivat,edellispäivänä kone toimi kuin unelma,vene kotiin ja seuraavana päivä uudelleen vesille(siis piti mennä)eli lähti käymään hienosti,kävi tyhjäkäyntiä mutta ei ota kierroksia
- Anonyymi
Uimuri ei toimi/hukkunut, roskia bensalinjassa, kohon neulan välissä. Ainakin nuo pitää varmistaa.
- Anonyymi
Vanha yksinkertainen ratkaisu. Vaihfa oikeat tulpat. Monissa ohjekirjoidsa neuvotaan väärät tsi ns. vastaavat tulpat. Ka tulos on blacbox rikki ja ei käy. Joudut ostsmasn sen kalliin boxinkin. Koettu on. Huoltokin erehtyi noilla väärillä tulpilla.
- Anonyymi
Tämä oli syyy minunkin koneessa. Ohjekirja antaa myös väärien tulppien tiedot. Vanha tietäjä avasi konekopan raolleen ja totesi: "Väärät tulpat." Maksaa black boxin uusinta aika paljon.
- Anonyymi
No jos tuossa on kaikki sähkövehkeet vaihdettu sytytysjohtoja lukuunottamatta, niin nekin voisi vaihtaa. Todennäköinen tuo vika ei kuitenkaan ole..
Joskus oma yamaha 70 2t vm ~88 ei startannut kun kaukosäätölaitteen mikrokytkin, joka tutkii että onko vaihde päällä/vapaalla, meni rikki. Uusi mikrokytkin kaukkariin parilla eurolla, niin starttasi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768372Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583253- 372576
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182175Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362139- 262138
- 131907
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151713- 641670
- 181619