Saako sähköt vetää luvitta pienoisjännitteellä?

TeeSeItse

Saakohan mökkiinsä asentaa ilman sähkölupia kiinteän sähköverkon kun käyttää sähkön jaossa pienoisjännitettä? Wikipedian mukaan pienoisjännitteiden rajat ovat 50VAC ja 120VDC. Jos vastaus on kyllä, niin silloinhan tuolla saisi DIY-rakentaja myös 230 voltin vehkeet käyttöönsä asentamalla seinäpistorasian ja vehkeen väliin DC-AC-invertterin. Markkinoilla ei pikaisella hakemisella näytä olevan kompakteja vehkeitä tuohon, mutta kiitos aurinkopaneeleitten yleistymisen saattaa kysyntää ilmaantua ja tarjontaa tulla.

25

1571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10-20kW

Mistä ajattelit ottaa sen 50VAC tai120VDC jännitteen jossa riittää tehoa koko talon tarpeisiin.

• TeeSeItse

Aurinkopaneeleista, akuista ja aggregaatista. Muutamalla kilowatilla pitäisi selvitä kun lämmitys puulla ja ilmalämpöpumpulla sekä pidempiaikainen kokkailu kaasuliedellä ja saunominen puukiukaalla. Kylmälaitteet, viihde-elektroniikka ja laturit eivät hääppäisiä tehoja tarvitse kun tarpeet eivät ole extreemit. Toki auringon paistaessa sähkövastuksilla käyttövettä lämpimäksi, niin ei tarvitse niin usein puuta polttaa.

• NickNailer

Itse asiassa veljeni, jolla ei ole S-lupia, tekee juuri noin. On tasossa ihan oikeaakin sähköä, mutta kaikki hänen virityksensä toimivat aurinkosähköllä ja akuilla.

Erikoista on se, että tottahan minä asentaisin ilman kuluja, mutta veli on veli, joten hänpä ostaa ihka oikeita sähkölaitteita ja rakentelee niistä 12 voltin luomuksia. Päällepäin sitä ei aina edes huomaa. Katuvalokin on normaali jännitteelle tehty, vain sisuskalut on vaihdettu.

Onhan siinä se hyvä puoli, että murtohälyytintä ei sitten kukaan ulkopuolinen kykene sabotoimaan, kun se on verkolla, akulla ja paneeleilla varmistettu.

• 2000a

Niin mitenkähän lie olla? Melkoiset virrat liikkuu rasioissa jos esim vettä lämmittää 2000w teholla. 120vdc ja liki 20A virta. Tulipalo riski ainakin yhtä suuri vaikkei sähköisku oliskaan tappava. Kunnon johdot ja liittimet ainakin tarvii ja rasiat. Korvaako vakuutus varmasti jos jotain sattuu

• eroaverkosta.be

Johtimet on oltava hyvät ja vahvat tai vaihtoehtona tuplajohdotus. Usassa toimii kaikki kotisähköt 120 voltilla, joten eiköhän toimi täälläkin.

• TeetäSeJollain

Onko sellainen luvatta tekemistä, johon ei tarvitse lupaa alkuunkaan...? Saanko käydä luvatta kakalla mökissäni?

• Höpöukkeli

Saat tehdä. Mökeillä noita aurinkopanelisysteemejä yleensä viritellään. Tosiaan kannattaa laittaa kunnon johdot ja liittimet vaikka autostereo-osastolta. Myös sulake on hieno keksintö jota kannattaa hyödyntää...

• Anonyymi

IIh kuu Daa!

• Anonyymi

Itse olen vetänyt aurinkosähköä 12v johtoa mökillä täydenkuun aikana klo 22-04 että jotain näkyy. Uskoisin että viranomaiset eivät tule tarkastamaan silloin.

• Anonyymi

Olen vetänyt kaikki sähköt mökkiini itse. Kukaan ei ole tullut kyselemään mitään.

• Anonyymi

Väärin sammutettu ! Olisi pitänyt vetää nousevan kuun aikaan klo o4:22-o5:11.

• Anonyymi

Laita 230 voltin sähköt. Voit käyttää tällöin kaikkia tavallisia laitteita ja mökin arvo nousee. Muut viritykset ovat hankalia eivätkä vaikuta arvoon kuin korkeintaan alentavasti.

• Anonyymi

Järvi-Suomen Energia Oy:
        3 × 25 A pelkkä siirron perusmaksu 37,56 €/kk. Sitä maksat ympäri vuoden, vuodesta toiseen - käytitpä sähköä, tai et. Itse asiassa perusmaksu on noussut joka vuosi ja loppua ei näy...
        Jos asia olisi ajankohtainen, niin en taatusti laittaisi täällä Suur-Savossa 230 v sähköjä KESÄmökille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Järvi-Suomen Energia Oy:
        3 × 25 A pelkkä siirron perusmaksu 37,56 €/kk. Sitä maksat ympäri vuoden, vuodesta toiseen - käytitpä sähköä, tai et. Itse asiassa perusmaksu on noussut joka vuosi ja loppua ei näy...
        Jos asia olisi ajankohtainen, niin en taatusti laittaisi täällä Suur-Savossa 230 v sähköjä KESÄmökille.

500e/vuosi käyttö ja ainakin osa asennuskuluista nostaa kiinteistön arvoa. Nuo 12V-systeemit saatat joutua purkamaan ennen kuin seuraava suostuu sen ostamaan tai joudut antamaan alennusta, koska seuraava joutuu purkamaan ne ja asentamaan oikeat sähköt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

500e/vuosi käyttö ja ainakin osa asennuskuluista nostaa kiinteistön arvoa. Nuo 12V-systeemit saatat joutua purkamaan ennen kuin seuraava suostuu sen ostamaan tai joudut antamaan alennusta, koska seuraava joutuu purkamaan ne ja asentamaan oikeat sähköt.

Jos kyseessä ympärivuotinen vapaa-ajan asunto, niin vaikea minunkin olisi kuvitella sellaista ilman verkkosähköjä.
        Mutta jos kyseessä on KESÄmökki, jonka käyttö jää 1-2 kuukauteen kesässä, niin ainakin itse pärjäisin hyvin aurinkopaneeleilla ja akustolla. Jääkaappi osaa toimia kaasullakin, kuten myös nestekaasuhella. Kesän pienet lämmitystarpeetkin hoituisivat tulisijalla ilman ongelmia.
        Jos rahasta ei ole kiinni, niin kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Minua vaan harmittaa suunnattomasti maksaa keskimäärin 10,5 kk vuodessa täysin tyhjästä. Sopimusta ei käytännössä voi laittaa edes väliaikaiselle katkolle, sillä se maksaa saman kuin perusmaksukin.
        Mut eipä sitä sopparia uskalla irtisanoakaan, sillä joskus tulevaisuudessa myynti voisi vaikeutua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Järvi-Suomen Energia Oy:

Et tainnut tajuta?

Mökkiin kannattaa rakentaa normaali 230Vdc sisäverkko vaikka olisikin muutoin ilman verkkosähköä. Aurinkosähkösta saa helposti invertterillä syötettyä taloon 230Vac sähkön. Kaapelit, kytkimet ja käyttölaiteeet ovat halvempia ja helposti saatavilla kun voi käyttää kaikkia kodista tuotuja laitteita.
        Lisäksi talon voi jälkikäteen helposti kytkeä verkkosähköön, jos myöhemmin katsoo tarpeelliseksi.
        Aurinkosähköä saa käytännössä puoli vuotta ja loppu aika mennään agregaatilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et tainnut tajuta?

Mökkiin kannattaa rakentaa normaali 230Vdc sisäverkko vaikka olisikin muutoin ilman verkkosähköä. Aurinkosähkösta saa helposti invertterillä syötettyä taloon 230Vac sähkön. Kaapelit, kytkimet ja käyttölaiteeet ovat halvempia ja helposti saatavilla kun voi käyttää kaikkia kodista tuotuja laitteita.
        Lisäksi talon voi jälkikäteen helposti kytkeä verkkosähköön, jos myöhemmin katsoo tarpeelliseksi.
        Aurinkosähköä saa käytännössä puoli vuotta ja loppu aika mennään agregaatilla.

Tämä siinä maksaa, ei dyykkaamasi rojut kaljaukon mökkiin,
        jälkikäteen helposti kytkeä verkkosähköön, jos täytät kaikki sfs 6xxx standardit.

• Anonyymi

Kaikki kaapelien vedot ja pistorasiaasennukset voi tehdä itse, pitää vain tarkastuttaa jollin jolla on oikeudet ennen niiden käyttöönottoa. Pistorasioiden kannet voi laittaa paikaleen vasta tarkistuksen jälkeen samoin valokatkaisijoiden. Tarkistuksia tekee myös jotkut firmat. Itse tein v 2002 kaikki ok talon sähköt ja eräästä firmasta kävi mies tekemässä tarkistusmittaus pöytäkirjat niissä meni n. vajaa 2h ja maksoi 100€.

• Anonyymi

Voi tietty tehdä kuten vaikka ajaa ylinopettta jota itsekin joskus tulee tehtyä, mutta laki ei näitä salli.

• Anonyymi

Höpö, höpö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi tietty tehdä kuten vaikka ajaa ylinopettta jota itsekin joskus tulee tehtyä, mutta laki ei näitä salli.

Sähkötöitä saa tehdä maalikkokin valvottuna. Eli sähköluvat omaava henkilö valvoo töitä ja ottaa niistä vastuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähkötöitä saa tehdä maalikkokin valvottuna. Eli sähköluvat omaava henkilö valvoo töitä ja ottaa niistä vastuun.

Niin valvottuna ei yksin itsenäisesti.

• Anonyymi

Jos tarkoitat maallikkoa, ei varmaan.

• Anonyymi

Kriteerinä ei ole jännite, vaan jännitteellisyys tai sen puuttuminen, 10 mA voisi olla joku raja, virta delaa oomiossin, jonka motto on oomi kautta käämi, pimeni koko lääni.

• Anonyymi

Harrastustoimintana saat rakentaa vaikka 100 kV verkon kotiisi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      218
      4280
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3299
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      261
      1908
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      5
      1347
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1207
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Ikävä
      158
      1148
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      96
      855
    8. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63
      755
    9. Tiistaipäivää pakkastakin on

Hyvää päivää huomentakin. Olin vähän kaupungilla käymässä 😊❤️🌞❄️☕
      Ikävä
      176