Laastin menekistä

betoni

Olen laskenut valamani muotin tilavuuden litroissa ja kuinka paljon betonia tulee sekoituksesta. Kuitenkin menekki on ollut paljonkin enemmän kuin mitä laskin.
Ilmeisestikin lasken väärin, mutta missä kohtaa?
Säkistä valmisbetonia tulee 12 - 13 litraa valmista massaa eli suursäkistä 40 x 12 = noin 500 litraa. Laskin että käytän suursäkistä noin puolet mutta paljon enemmän on mennyt.
Ihan "rautalangasta", teen vallikiviä betonista muotilla, jonka mitat ovat 40x40x18cm alareunasta ja yläreunasta 40x40x8cm, eli kartio. Tilavuus 21 litraa per kappale ja 12 kpl noin 250 litraa.

5

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1943

      Sulla virhe tilavuuden laskemisessa.

      Täytä saavi piri pintaan ja upota kappale sinne sitten litranmitalla lasket kuinka monta litraa sinne saat kipattua vodea, että on taas pirissä.

    • Betoni

      1943
      Jos kappale on kuution kokoinen, sen tilavuus on 100x100x100cm jaettuna 1000:lla eli 1000 litraa. Samalla tavalla laskin, ensin kokonainen kuviteltu osa 40x40x8cm per 1000 on 12,8. Sitten kolmio-malliset sivut 2x40x40x5cm per 1000 on 8. Yhteensä 20.8 litraa.

      • 1943

        Tässä sekoittaa ainemääriä vielä kuiva-aineesta tehty betoni ja siihen käytetty vesimäärä sekä vispauksessa tullut ilma.

        Jos vispaat vähän tai päljon niin tilavuus muuttuu ja vesimäärä muuttaa myös tilavuutta, joten parasta tapaa mitata on vaikea sanoa. Kartio on myös melko vaikea tehdä aivan halutun tilavuuden mukaan, joten siinäkin heitot ovat mahdollisia.

        Kysyisin niin kuin siinä eräässä suomalaisessa kirjassa opettaja kysyi, lehmän kohdalla, että miksi otat noin tarkkaan ton asian?


    • hiivaa_sekaan

      Valmistaja liioittelee sitä minkä verran saadaan vatkattua ilmaa sekaan. Paljon on säkin kuivatilavuus veden tilavuus?

    • hdwexx3

      Betoni painaa 2.4kg/l . 20kg säkistä saa 8,3-10l betonia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe