pitäisi saada Yanmar koneeseen laturi. Nykyinen on 80 A ja voisi olla samanlainen tai sitten 90 A / 100 A. Kone on 40 hv, joten isompikin menee.
Olen kuullut, että on olemassa suurteholatureita - mitä tämä sitten tarkoittaakin.
Onko täällä asiantuntemusta ko. alueesta. Minkälainen laturi kannattaisi hommata?
Laturi kyssäri
17
1051
Vastaukset
Laturin nimellistehon valinnassa akuston koolla suuri merkitys. Jos ladattava akusto on kohtuullisen pieni, ei laturin kasvattamisesta saa käytännössä mitään etua. Minkä kokoinen akusto kyseessä?
Suurteholaturi tarkoittanee laturin ja edistyneen lataussätimen yhdistelmää. Kyseisen yhdistelmän edut saa myös laittamalla viisaan lataussäätimen ohjaamaan normaalin laturin toimintaa. Homman nimi on se, että järjestelmässä on älyä sen verran, että uskalletaan ladata akustoa tiettyyn pisteeseen asti normaalia latausjännitettä huomattavasti suuremmalla jännitteellä jolloin myös latausvirta on suurempi -> akut latautuu nopeammin. Älyllä yritetään hoitaa se, että liian suurella latausjänniteellä ei tuhota akustoa.- Lataamosta
Startti 80 A ja hupi 4 * 80 A.
Tehontarve on noin 40 - 80 A / vuorokausi.Soitapa johonkin auto- tai venesähköliikkeeseen. Ne tuntee laturihommat ja niiltä saat myös laturin. Ne voi sen myös asentaa. Akusto on sen verran iso, että tehokas laturi on paikallaan.
- Lataamosta
Bossu kirjoitti:
Soitapa johonkin auto- tai venesähköliikkeeseen. Ne tuntee laturihommat ja niiltä saat myös laturin. Ne voi sen myös asentaa. Akusto on sen verran iso, että tehokas laturi on paikallaan.
Hyvä neuvo sinällään. Mutta auto ja veneliikkeet kun tuppaavat myymään sitä kamaa, jota heillä on hyllyssä. Olisi kiva kuulla kokemuksia, henkilöiltä, jotka on uusinut laturin. Luulisi, että aika moni on tehnyt tämän homman.
5 x 80 Ah = 400 Ah. Tuon kokoisella akustolla laturin kasvattaminen 80 -> 90 tai 100A:iin antaa jo pienen hyödyn. Mutta vain pienen.
Akun sisäisen resistanssin takia se ei ota määrättömästi virtaa vastaan, vaikka laturi sitä jaksaisikin puskea. Veikkaisin (seuraava ihan puhdasta stetson tyyppistä arvelua, mutta idea kenties aukenee) että nykyisessä järjestelmässäsi 80A laturi lataa täydellä 80A virralla vain noin 20 min - siis kun laitat koneen käyntiin akkujen ollessa puolillaan. 90A laturilla lataisi vastaavasssa tilanteessa täyttä 90A virtaa vajaan vartin ja virta olisi tippunut alle 80 A:n reilussa vartissa. Sen jälkeen 80 ja 90A laturit latais täsmälleen samalla, koko ajan pienevällä virralla. Voittaisit latausajassa ehkä maksimissaan 2 minuuttia. Melkolailla merkityksetön ero. Latureiden hintaero voi sen sijaan olla merkittävä.
Vastaavassa tilanteessa olen ottanut laturin itse irti ja lompsinut autosähköliikkeeseen ostamaan korvaavan tilalle. Venemoottorivaraosana saa toki myös (tupla-, tripla- tai vielä kovempaan hintaan).
Kertaalleen katsottiin autosähköasiantuntijan kanssa yhdessä moottorin kytkentäkaavio ja todettiin että aivan turha laittaa kelluvalla maalla varustettua kalliimpaa venelaturia. Kelluvalla maalla varustettuja tarvitaan lähinnä teräsveneissä, joissa ei haluta kytkeä 12V järjestelmän maata moottorin runkoon (galvaanisen korrosion pelossa). Muoviveneissä ei näin yleensä tehdä vaan moottori on maadoitettu, kuten autoissa. Tällöin tavallinen tusinamallin autolaturi toimii täysin.
- että_näin
Laita tällainen älykäs säädin ohjaamaan laturia
https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote/3138468254-sterling-power-pro-reg-bw-konelaturin-saadin-12v-ip66
joilloin saat siitä täyden tehon irti.
4*80Ah -> käytettävissä max. 160Ah, tuollaisella säätimellä saat akut 80% tasoon pariin tuntiin ja täyteen ehkä toiset pari tuntia.
Normisäädin ei edes lataa akkuja täyteen, vaan lopettaa 13.8V:iin käytännössä jää 15-20% vajaaksi. Tuollainen älykäslaturi lataa 14.4V, eli käytännössä saat yhden käyttöakun verran lisää kapasiteettia- tähän.päädyin
Olin tuota älykästä säädintä muutama vuosi sitten asentamassa veneeseeni. Ei suostunut toimimaan, eikä saanut Aditakaan sitä testipenkissä toimimaan. Lopulta maahantuoja totesi, että vaikka melkein minkä hyvänsä laturin kanssa säädin toimii, oli se laturimalli juuri se poikkeus.
Halvemmaksi olisi tullut vaihtaa laturi toiseen, mutta päädyin Sterlingin toiseen malliin, joka ottaa laturilta haluamansa tehon ja nostaa jännitettä tarpeen mukaan. Tänään aamulla lähdin 250 Ah akusto 75%:ssa latauksessa. Noin puoli tuntia latausvirta oli lähes 50 A ja jännite 13.8 V, sitten lähti virta laskemaan ja jännite nousemaan. Laituriin tullessa 3,5 h kuluttua enää runsas 3 A ja mittari kertoi akuissa olevan 98%. Kallis säädin, mutta tekee minkä lupaa.
https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote/44018053778-sterling-power-pro-laturista-akkuun-varaaja-12v-130a-2-akustoa
- Ariel371
Mulla on 80A laturi syöttämässä 3×140Ah hupiakustoa 1×140 Ah starttiakkua. Kaikki akut ovat käynnistysakkuja, hinta alle 1eur/Ah.
Kun aloitan latauksen jossain 65% varaustasossa, se menee likimain näin.
1. minuutti täydet 80A, koska myös starttiakku ottaa virtaa
1-10 min. Noin 50A
10min-1h noin 30A. Lopussa varaustaso on jossain 75% paikkeilla. Sen yli ei kannata oikein koneella jatkaa, koska akkujen vastaanottokyky laskee edelleen.
Mikäli sinulla on akut mitkä pystyvät vastaanottamaan kovia virtoja, hommaa tehokas laturi. Tavallisia akkuja käytettäessä teholatureita ei tarvita.
Joku hiukan osaava kaveri voi laturin kyllä huoltaakin. Laakerit, hiilet ja säädin uusiksi. Sotkua ja pientä kolvaamista tiedossa. Vanhasta laturista tulee sillä ihan uudenveroinen, sellainen kuin se oli uutena. - Lataamosta
Kiitos hyvistä vastauksista.
Rupesin pohtimaan, että onkohan laturissani kuitenkaan mitään vikaa... vai toimiiko se sittenkin ihan oikein. Minulla on uudet akut ja niiden taso on maksimista - 45 A. Kun käynnistän koneen, niin koneesta tulee 13,5 v virtaa ja se lataa akkuja n. 22 A teholla - tämän näen mittareista.
Onko niin, että säädin tulkitsee, että akut on niin täynnä, että ei siksi anna yli 14 v virtaa akuille? Toimiiko säädin oikein / onko säätimessä vika. Pitäisikö laturin antaa aina aluksi tuo yli 14 v virtaa.
Sitten se mielenkiintoinen juttu, missä hitossa tämä säädin on? Onko se laturin yhteydessä, vai jossain muualla?- MitaanTietamaton
Meillä moottorin käynnistyttyä jännitemittari pääkytkimeltä näyttää 13,x V ja kaksinumeroista latausvirtaa. Tuosta lähtee jännite nousemaan hiljakseen ja päätyy joskus yli 14 V ja marginaaliseen 1-2 A lataukseen.
Oma tulkinta on, jotta mitä täydempi akku niin sitä suurempi jännite. Laturi varmaan antaa 14,4 V, mutta sitä en ole mitannut.
Säädin on yleisesti ottaen laturissa. Riippuu vähän mistä mittaa. Yhdestä mittaritaulusta näen voltteja vähemmän, jotain 13, ja etenkin jos siinä kiinni olevassa tupakansytytinpistokkeessa on kuormitusta. Toisesta 12v pistokkeesta taas näkyy 14,4V. Minulla on AGM-akut, joten tuollainen lataussäädin voisi olla paikallaan, jos sillä saisi jännitteeksi lailliset 14,7 volttia. AGM-akut latautuvat nopeammin, joten lataus hyötyisi siitä.
- että_näin
Nykylatureissa säädin on yleensä laturissa itsellään. Esim. tuon linkkaamani älykkään säätäjän kytkeminen vaatii hieman laturin purkamista, jolloin laturin omaa säädintä 'huijataan' antamalla väärää jännitetietoa.
Akun (ja varsinkin lyijyakun) varauksen mittaaminen jännitteen avulla on lähinnä valistunut arvaus. Kuormitettaessa jännite on alempi, kuin todellinen varaus ja ladattaessa ylempi.
Täyden 12v (kuusi kennoisen) lyijyakun jännite on 12.8V. Akun on pitänyt olla täysin levossa ainakin pari vuorokautta.
Kun laturi lataa akkua jännitteen perusteella, nostetaan se tuonne 14V tienoille (13.8V aika yleinen), mutta sillä akkua ei saada täyteen, vaan jää n.80% tasoon, ettei akku vahingossakaan keitä.
Älykkäät säätimet (kuten tehokkaammat maasähkölaturitkin) mittaavat akun lämpötilaa ja niihin on ohjelmoitu lämpötilasta riippuvia latauskäyriä, jolloin ne uskaltavat ladata akun nopeammin ja täydemmiksi.
>Yhdestä mittaritaulusta näen voltteja vähemmän, jotain 13, ja etenkin jos siinä kiinni olevassa tupakansytytinpistokkeessa on kuormitusta. Toisesta 12v pistokkeesta taas näkyy 14,4V.
Tuo johtuu juurikin kuormituksesta ja kaapeloinnista tapahtuvasta jännitehäviöstä. Oikean varustilan saa vain levossa olevasta akusta, tai varmimmin akkuhapon ominaispainomittarilla.
- Ariel371
Mulla on Yanmar 4JH3 -kone ja siinä varmaan sama laturi kuin sinulla. Kone on pyörinyt yli 2500 tuntia ja laturia ei ole vaihdettu/huollettu.
En ole seurannut latausjännitteitä, mutta teen lataussyklin aamulla ja kerron sitten tänne.
Kun akusto on vajaa ja napajännite on laskenut, laturi heti ei pysty nostamaan jännitettä lähellekään niitä voltteja mitä se puskee täyden akuston napoihin. Akusto siis "syö" (virtana) sitä laturin maksimijännitettä.
Jännitteen säätimen vikaan olen törmännyt kerran. Koneen käydessä sisävalojen kirkkaus vaihteli. Säätimen joisikuormitetetut hiililpalikat olivat kuluneet ja kontakti oli huono. Välillä hehkulankavalot saivat akusta sitä jotain 12,7V ja välillä laturi puski jännitteen sinne 14V tienoille.- lakkasilataamasta
Tuo vika ei ollut jännitteensäätimessä. Kuluneet hiiliharjat vain pätkivät magnetointivirtaa ja välillä generaattori lakkasi lataamasta.
Tässä hyvä kirjoitus. https://valtrari.blogspot.com/2018/08/projekti-lataustehon-parantaminen.html?m=1
- Ariel371
Eipä mennyt 14 volttiin edes kolmessa tunnissa kun nostin 57% varaustasosta 85 prossaan.
Eräs minkä voit tsekata on mitata laturin navoilta voltit. Arvo on ehkä hyvinkin noin 14v, mutta jakodiodi ja ohuet kaapelit akuille hukkaavat osan.
Väittäisin ettei sulla ole mitään vikaa lataussysteemissä.
Bossu laittoi hyvän linkin. Noita tehtäessä pitää huomata että akkuvettä alkaa sitten kulua enemmän kuin ennen.
Itse pakkolataan joskus akkuja maasähköllä, eli loppuvaiheessa ohitan sen älykatkaisun. Näin siksi ettei isoa akustoa saa muuten yön aikana täyteen. Asia näkyy juuri lisääntyvänä akkuveden kulutuksena.- Lataamosta
Kiitos kommenteista. Tutkin tätä vielä viikonloppuna kun olimme veneilemässä. Huomasin, että jos akut eivät ole aivan täydet, niin volttimäärä on pienempi, kun akut on täydet, nousee voltit 14 v yli. Sama tapahtuu maasähkössä ja moottorilla.
Taitaa olla niin, että ei tässä ole mitään ongelmaa. Liikaa mittareita = liikaa infoa = vääriä päätelmiä =).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333433Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382693Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202428Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .362302- 1151830
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141492Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741478Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661228