KOLIN ISO KUVA. . . . UNOHTUIKO JOTAIN?
Kolin ison kuvan loppuraportti tuntuu osin varsin köykäiseltä jos pelkästään tuolla uusiutumisella aiotaan kymmenkertaistaa Kolin kävijämäärät ja luoda parituhatta työpaikkaa?
Paljon oli mietitty asioita ja löydetty kehitettävääkin mutta missä on suunnitelman ”glow” hehku joka lumoavan luonnon lisäksi saa matkailijan valitsemaan Kolin ja suuntaamaan Kolille ennen muita kohteita. Loppuraportista jää mielikuva että kovassa kasvussa olevan luontomatkailun rinnalla oleva toinen rajusti kasvava matkailutrendi eli ostosmatkailu on unohdettu tai jäänyt Kolin kehittämisen suunnitelmissa lapsen asemaan. Ostosmatkailu on turismin muoto, jossa matkailijat edistävät turismia ostamalla tuotteita heidän tavallisen ympäristönsä ulkopuolelta ja toimii matkailukohteen kohdetta valitessa päättävänä tekijänä heidän matkapäätöksensä toteutumisessa (UNWTO 2014, 13).
Ostosmatkailun päätavoitteena matkustamisen ja lomailun ohella halutaan saada ihmisiä shoppailemaan ja ostamaan tuotteita ja palveluita, tämä sopisi erinomaisesti Kolin yhteyteen. Luontokohteena Kolin tulisi tarjota laajempia kaupallisia palveluja monipuolistamaan tarjontaa. Erilaiset vaikuttajat kuten laaja kaupallinen tarjonta ja shoppailu vaikuttavat suoraan kuluttajan kohteen valintaan. Kauppaan ja kulutus- tavaraan liittyvät palvelut laajentavat luontokohteen tarjontaa sekä vaikuttavat matkailijoihin luoden tyytyväisiä asiakkaita. Tämä rohkaisee heitä kuluttamaan enemmän, valitsemaan enemmän tavaraa ja palveluja ja palaamaan useammin. Ostoskylä tai outlet keskus täydentäisi Kolin tarjontaa ja toimisi kohteena jossa luonto- ja ostosmatkailu tukisivat toisiaan. Kolin Brändin yhteyteen sopisikin ostoskylä jonka ilmapiirissä korostuisi luonto, puhtaus, kestävä kehitys ja vihreät arvot. Tähän ympäristöön olisi helppo saada merkkituotteita tarjoavia yrityksiä.
Shoppailua pidetään olennaisena komponenttina turistien matkailukokemuksissa. Se on suosittu aktiviteetti matkailijoille, jotka etsivät löytöjä ja säästöjä, vapaa-aikaa ja viihdettä matkustaessaan. International Council of Shopping Centres totesi vuonna 2000, että ostoskeskuksilla on potentiaali luoda samanlaista maagista ja viihdyttävää elämystä, jota oli ennen vain saatavilla huvipuistoissa. Vuosien saatossa ostoskeskuksien, liikkeiden ja ostosmahdollisuuksien tärkeys on korostunut entisestään ja yhdistynyt entistä suuremmaksi osaksi koko matkailukokemusta. (Frochot & Batat 2013, 93.)
Turismi ja sen myötä shoppailukulttuuri ovat kasvaneet valtavasti viime vuosikymmenten aikana. The World Tourism Organisation ennusteiden mukaan matkailu jatkaa tasaista kasvuaan ja matkailijoiden määrän on arvioitu kasvavan 3,3 % vuosittain 2010 ja 2030 vä- lillä. Tämä tarkoittaa 43 miljoonaa uutta matkailijaa vuosittain, johtaen 1.8 miljardiin mat- kailijaan vuonna 2030. (UNTWO 2014, 10.)
Kolin ison kuvan loppuraportista käy selkeästi ilmi ettei kovassa kasvussa olevaa ostos matkailua ole otettu yhtenä tärkeimmistä matkailijaa kiinnostavista kriteereistä. Nyt olisi viimeinkin avattava silmät ja huomioida ajoissa tämän hetken matkailutrendi.
Koli Luonto ja shoppailukohteena olisi entistä vetovoimaisempi myös itänaapurin matkailijoiden silmissä jos Koliin matkailukohteena liittyisi shoppailu, ostostarjonta merkkituotteet ja sen yhteydessä laadukkaat muut palvelut.
Mielenkiintoinen factoihin perustuva kooste ostosmatkailusta opinnäytetyönä,
esimerkkinä Porvoo
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/120027/Hukka_Riku.pdf?sequence=1
Zsar Outlet Vaalimaa
Virolahdelle Vaalimaan raja-aseman tuntumaan toteutettava outlet-kylä on solminut vuokrasopimukset lukuisten huippumerkkien kanssa. 40 miljoonan euron outlet-keskuksen rakentaminen käynnistyy tänä vuonna ja se aukeaa 2018. Outlet-keskuksissa muoti-, koru-, kosmetiikka- ja kodintarvikebrändit myyvät mallistostaan poistuvia tuotteitaan 30-70% normaalihintoja edullisemmin. Brändit toimivat outleteissa omalla liikkeellään. Näin ollen esimerkiksi Nike ja Maya Maya avaavat Zsarissa ensimmäisen virallisen liikkeensä Suomessa.
Zsar Outlet Vaalimaa Vironlahti palkkaa heti 350-400 työntekijää
https://yle.fi/uutiset/3-10352168
https://www.zsar.fi/fi/uutiset/
Kalajoella ja avattu Raitti
Vetovoimainen Ostoskylä Raitti on portti Kalajoen Hiekkasärkkien merelliseen matkailukeskukseen. Ennen kaikkea se on kohtaamispaikka, jonne luontaisesti pysähdytään ja viihdytään vapaa-ajalla - shoppaillen viihtyisästi, tavaten tuttuja sekä nauttien Raitin tapahtumista.
https://raitti.com/fi
Ostoskylä Raitti täyttyi elämästä heti kun sen ovet avautuivat aamupäivällä. Siellä ei jaettu ämpäreitä, mutta 500 ensimmäistä saivat leivoskahvit.
https://www.kp24.fi/uutiset/537970/ostoskyla-raitti-tayttyi-vaesta-heti-ovien-avauduttua-kalajoen-hiekkasarkilla-katso-kuvagalleria-ja
Koli ja sen iso kuva. loppuraportti
2
131
Vastaukset
- Anonyymi
Ostoskylä Raitti on haettu konkurssiin Oulun käräjäoikeudessa 12.10. 2020. Vähän reilu kaksi vuotta siihen meni. Lisää hienoja matkailu- shoppailukeskuksia Kalajoelle? Ei kiitos, yritämme maksaa nämä nurin menneet ensin.
Samoin tuo Zsar Outlet on asetettu Elokuussa vapaaehtoiseen selvitystilan ja sen toiminta ajetaan alas vahvasti tappiollisen toiminnan takia.
Ja nuo turismin kasvuennusteet ovat muokattu aivan uusiksi lähivuosien osalta eikä kuykaan enään uskalla veikkailla aluituksessa mainittuja kasvulukemia.
Ja Kolilla on tehty tänä kesänä kävijäennätykset ja ihan ilman ostoskyliä...
Eli todella paljon on matkailun toimintaympäristö muuttunut vain kahdessa vuodessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005358609Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5369824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?92215Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17856Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68726- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657