Kateus vai huono itsetunto

Toinenoikeus

Kateus on mielentila, joka merkitsee toisen paremmuuden, menestyksen tai muun sellaisen aiheuttamaa vihan, alemmuuden, mitättömyyden, huonommuuden, kykenemättömyyden, syyllisyyden tai harminsekaisen pahansuopeuden tunnetta.

8

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksoset

      Kateus on mielenkiintoinen " käsite " !

      Jos katsoo itseään peilistä niin - voiko silloin olla kade kaverille joka katsoo peilistä ?

      Jos on peilikuvalleen kade - niin silloin - voi olla että on huono itsetunto ?

    • T1975

      No tiedänpä sen nyt etten ole kateellinen. Huolestunut kylläkin usein toisen jaksamisesta tai siitä tekeekö hän itselleen tai muille oikein. Kateutta olen kyllä saanut niskaani mutta omasts älystähän se vain on kiinni salliiko toiselle hyvää ja onnistumisesta hyvää mieltä

    • immeesetnaaraa

      Joku voi kuvitella että toiset ovat hänelle kateellisia, koska hän usein n se kateellinen itse.
      Kateellinen ihminen haluaa synnyttää ihmisille mielikuvia omasta menestymisestään ja jakaa loistokkaita tarinoita itsestään. Kaikki kuitenkin perustuu alheellisuuteen jota tuetaan nykytekniikalla.

    • kylläsesiitä

      Jos oma ajattelu (tietoisuus, ego) lähtee uskomuksesta että maailmassa hyvää, vaurautta, menestystä ja rakkautta on rajallisesti olemassa, niin kateus ui varmasti liiveihin helposti. Toisen menestys on silloin aina itseltä pois. Maailma näyttäytyy aina epäreiluna ja epäoikeudenmukaisena itseä kohtaan.

      Jos oma ajattelu lähtee siitä että vaurautta, hyvää, menestystä,rakkautta on rajattomasti maailmassa, niin kateutta on hyvin vaikea tuntea. Toisten menestys ei ole silloin itseltä pois. Sitä iloitsee kun joku läheinen tai tuntematon menestyy ja vaurastuu ja rakastuu. Kaikki hyvä on itsellekin tarjolla kun vain pyytää.

      Ei kaikki kateus välttämättä ole pahasta. Ihailet ja kadehdit ( myönteisesti) kaverin treenattua kroppaa. Motivoidut. Päätät ruveta itsekin treenaamaan ja nostamaan painoja. Vuoden päästä olet naisia hurmaava adonis.

    • muaainavaankadehditaan

      Menestynyneen seä elämässä muutenkin pärjävän ihmisen ei tarvitse kadehtia ketään, eikä kertoilla elämästään yhtään kenellekään.
      Menestynyt sekä onnellinen ihminen elää omaa elämäänsä, ilman että tarvitsee siitä todistaa kuvilla eikäkiekauksilla yhtään minnekään.
      Kel onni on, hän onnen kätkekööt.
      Kateelliset ihmiset yrittävät uskotella että heilläkin menee hyvin ja he ovat onnellisia, hymyilevät vain kuvissa, mutta muuten naapa on aina norsun....lla.
      Jos ihmiset unohtaisivat sen mitä toisella on, keskyttymällä vain omaan elämään ja hankkimalla asioita, joita he kadehtivat.

    • oikkuli65

      Kyllähän tämä nyky-yhteiskunta ruokkii kateutta.olen itse työkyv.eläkeläinen ja tulot on alle 1000eur kuussa ja kun siitä maksaa pakolliset velat,vastikkeet ja ruoat eipähän jää monesti kuin 20-30 eur kuussa. Olen maalari koulutukseltani ja sairaauden takia olen eläkkeellä,allergia,bornout ,mutta olen huommannut,että mullekin ollaan kateellisia,vaikka muut ovat töissä ja paljon paremmat toimeentulot,jos haluat lainaa johonkin et saa ainakaan pankista liian pienten tulojen vuoksi.Äitini kuoli keväällä 2018 ja hautakulujen yms vuoksi on talouteni ollut aika tiukilla.äitini asui samassa talossa kanssani v 2016-17 alkupuolelle välillä terveyskeskuksessa ja viimein loppuaika palvelutalossa. sen takia asuin samassa ruokakunnassa,kun isäni omisti puolet veljensä kanssa ,kunnes molemmat kuolivat ,talo jäi leskille puoliksi eli äitini omisti puoliskon kuolemaansa asti ja nyt sisaren kanssa omistamme puoliskon talostamme, eli en siis rikas,kuten monet luulevat.äitini oli 91v kuollessaan ja itsekin olen 53 perheetön mies ja hautajaiskulut veivät niin paljon,ettei ole ollut varaa perhettäkään perustaa,eli vieläkö minulle ollaan kateita,eli ei pitäisi olla syytä moiseen.

    • SivistynytSuomitakaisin

      Eihän ihmisellä mene hyvin, jod pitää pönkittää ekoaan kaikin julkisin keinoin. Huutaa maailmalle mitä syö, missä nukku, missä matkustelee, kenen kanssa makaa. (luettavissa rivienvälistä)
      Jätetty ja hylätty ihminen on kateellinen ikäisileen aikuistuneille ihmisille, jotka elävät perheellisinä, kodit sekä kaiken muun tarpeellisen hankkineina.
      Kyllä esi. nelikymppisten pitäisi jo henkisesti olla aikuisia ja käyttäytyä että pukeutua ikäistensä lailla.
      Ei pidä asettua maailman horoiksi, tai sitten muuttaa Suomesta pois, pahaa kylvämästä ja paskaa jauhamasta.

    • syntiää

      Kateus on asennevika, tyytymättömyys omassa elämässä sekä osa heikkoa itse tuntoa. Ja onhan se synti siinä missä ahneuskin. Voisi se olla vaikea elää jos kadehtii, eikä keskity omaan hyvinvointiin ja oman elämän laadun parantamiseen. Kun voi itse hyvin ja on tyytyväinen siihen mitä on niin ei silloin tarvitse kadehtia toisten menestymistä, omaisuutta tms.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe