Skoda karoq ei myy

Skoda tuli myyntiin jo vuoden alussa, mutta sitä ei näy vieläkään rekisteröinti tilastoissa. Sen sijaan Toyota C-HR näkyy olevan kovasti suosiossa ja koko ajan nuosussa. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että sitä ei kukaan halua ostaa. Liekö Skodien kehno laatu ja surkeat ominaisuudet syynä.
C-HR:n myynnin veturina on tietysti Toyotan kuuluisa laatu ja hyvät ominaisuudet kaikessa.
3
Ilmoita


107 Vastausta

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.


Kyllä se vielä näkyy ensirekisteröintitilastoissa Suomessakin. Odotellaan vielä vähän aikaa.
1
Ilmoita
Trafin tilastoista voidaan nähdä, että tänä vuonna on rekisteröity 512 uutta Karoqia.

Holistihybridiykkösen oma mielipide on, että sitä ei kukaan halua ostaa. Voi olla siinä mielessä totta, että kuultuaan auton toimitusajan, moni luopuu ajatuksesta. Toimitusajat vaihtelevat kuudesta kahteentoista kuukauteen. Tuskin kuitenkaan kukaan kävelee Skodan liikkeestä Toyotan liikkeeseen.
12 VASTAUSTA:
Tuo tarinasi ei voi pitää paikkansa. Ei kai minkään auton toimitusaika voi olla yli puolta vuotta. Olis tarkoitus vaihtaa auto , mutta tuo kuulostaa vähän huonolta.
Hemmikki kirjoitti:
Tuo tarinasi ei voi pitää paikkansa. Ei kai minkään auton toimitusaika voi olla yli puolta vuotta. Olis tarkoitus vaihtaa auto , mutta tuo kuulostaa vähän huonolta.
Ei Suomi24-tarinatkaan Skodasta ole aina tosia.
Hemmikki kirjoitti:
Tuo tarinasi ei voi pitää paikkansa. Ei kai minkään auton toimitusaika voi olla yli puolta vuotta. Olis tarkoitus vaihtaa auto , mutta tuo kuulostaa vähän huonolta.
Veholla ainakin toimitusajat oli vähintään 10 kuukautta johtuen suuresta suosioista.
Neliveto mallien kohdalla tuo toimitusaika lienee tuo puolivuotta. Näin minulle sanottiin kun tein kaupat. Mun autoa ei siis rekisteröidä tänävuonna. Toyota C-HR:n olisi saanut lyhyellä ajalla, mutta kun en ole apinamies se ei mulle käy. Ei tässä auta muu kuin odotella.
Hemmikki kirjoitti:
Tuo tarinasi ei voi pitää paikkansa. Ei kai minkään auton toimitusaika voi olla yli puolta vuotta. Olis tarkoitus vaihtaa auto , mutta tuo kuulostaa vähän huonolta.
Tiedustelepa Bentleyn toimitusaikoja. Yllätyt.
ElämässäOnYlläreitä kirjoitti:
Tiedustelepa Bentleyn toimitusaikoja. Yllätyt.
Bentley on vähän eri sarjan autoja kuin Skoda Karoq. Bentleyt tehdään täysin yksilöllisesti, kuten on tapana tuon luokan autoissa. Saattaa olla hyvinkin, että kahta samanlaista Bentleytä ei ole maailmassa olemassa.

Skoda Karoq on massatuotanto auto. Niitä tehdään paljon ja vielä enemmän menisi kaupaksi, mutta tehtaan kapasiteetti sanelee rajat tällä hetkellä. Karoq on suosittu suurissa Euroopan maissa, joten Suomi ei ole kärjessä toimituksien suhteen.
Möly_Kommari kirjoitti:
Bentley on vähän eri sarjan autoja kuin Skoda Karoq. Bentleyt tehdään täysin yksilöllisesti, kuten on tapana tuon luokan autoissa. Saattaa olla hyvinkin, että kahta samanlaista Bentleytä ei ole maailmassa olemassa.

Skoda Karoq on massatuotanto auto. Niitä tehdään paljon ja vielä enemmän menisi kaupaksi, mutta tehtaan kapasiteetti sanelee rajat tällä hetkellä. Karoq on suosittu suurissa Euroopan maissa, joten Suomi ei ole kärjessä toimituksien suhteen.
Mitä väliä sarjalla? Kysehän olikin siitä, ettei "minkään auton toimitusaika voi olla yli puolta vuotta".

Itse en tilaa Bentleytä, Skodaa enkä mitään muutakaan.
kunhan_taas_vastaan kirjoitti:
Mitä väliä sarjalla? Kysehän olikin siitä, ettei "minkään auton toimitusaika voi olla yli puolta vuotta".

Itse en tilaa Bentleytä, Skodaa enkä mitään muutakaan.
Lainaus "Itse en tilaa Bentleytä, Skodaa enkä mitään muutakaan. ". No sehän on sanomattakin selvää. Trolli ei koskaan tilaa mitään, kunhan vain määrävälein kirjoittaa, että "en ostanut Skodaa, ostin länsiauton".
Möly_Kommari kirjoitti:
Bentley on vähän eri sarjan autoja kuin Skoda Karoq. Bentleyt tehdään täysin yksilöllisesti, kuten on tapana tuon luokan autoissa. Saattaa olla hyvinkin, että kahta samanlaista Bentleytä ei ole maailmassa olemassa.

Skoda Karoq on massatuotanto auto. Niitä tehdään paljon ja vielä enemmän menisi kaupaksi, mutta tehtaan kapasiteetti sanelee rajat tällä hetkellä. Karoq on suosittu suurissa Euroopan maissa, joten Suomi ei ole kärjessä toimituksien suhteen.
No niin jaa . joo..Niimpä niin.ehkä.??
Hemmikki kirjoitti:
Tuo tarinasi ei voi pitää paikkansa. Ei kai minkään auton toimitusaika voi olla yli puolta vuotta. Olis tarkoitus vaihtaa auto , mutta tuo kuulostaa vähän huonolta.
Tiedustelepa vaikka Bentleyn toimitusaikaa.
ei_bulkkia kirjoitti:
Tiedustelepa vaikka Bentleyn toimitusaikaa.
Brittilehden (en muista satavarmasti, oliko Mirror) mukaan nyt on päästy alle kolmen vuoden jonoihin.
kiähkihäkiäh kirjoitti:
Lainaus "Itse en tilaa Bentleytä, Skodaa enkä mitään muutakaan. ". No sehän on sanomattakin selvää. Trolli ei koskaan tilaa mitään, kunhan vain määrävälein kirjoittaa, että "en ostanut Skodaa, ostin länsiauton".
Työsuhdeautoilijoidenkaan ei yleensä ole tarvis tilailla.
+Lisää kommentti
Mulla oli -80 luvulla nauhuriradio (Sharp) josta Toyota CHR:n muodot on kopioitu täydellisesti. Harmaa muovi merkillepantava materiaali.
3 VASTAUSTA:
skeida kopioi radiotehnikan muotokieltä
Toki. Kunnon komponentit ja toimiva muotoilu.
hoboro kirjoitti:
skeida kopioi radiotehnikan muotokieltä
Varmaan ovat Riian baltit ylpeitä moisesta!
+Lisää kommentti
Onhan tuo Karoqin tilausaika ihan "jotakin muuta". Mutta Suomi tuskin on tärkein toimitusalue, kun kapasiteetti ei riitä. Sama tilanne oli I-Octavian aikaan, kun myytiin niukkuutta. II Ocu vasta toi todellista saatavuutta.

Karoqin tuotantoa oli ainakin tarkoitus siirtää Saksaan, mikä toki on virstanpylväs Skodalle. Tuote lienee kunnossa, mutta ei Tsekissä kaikille autonvalmistajille sentään riitä työvoimaa. Toivotaan, ettei kaikki Toyota Aygon kokoajat lähde Skodalle töihin... 😀
2 VASTAUSTA:
Skoda Karoq ei vaan käy kaupaksi. Siksi sitä ei näy rekisteröinti tilastoissa. Tietysti sitä ei liienmälti valmisteta, koska varastot alkaa olla pullollaan Karoqia.
Syynä tähän on Skodan perinteinen ongelma siis kurjansurkeat ajo-ominaisuudet. lisäksi melu on suorastaan huumaava.

Toyota tekee tässäkin luokassa parhaat autot. TOYOTA C-HR on saanut paljon kehuja ajettavuudestaan ja meluttomuudesta. Eipä ihme, että C-HR menee hyvin kaupaksi, mutta Skoda Karoq taasen ei sitten millään. Niin se vain on, että huippulaatu myy, mutta surkea ei vaikka kuinka mainostettais.
Avemies kirjoitti:
Skoda Karoq ei vaan käy kaupaksi. Siksi sitä ei näy rekisteröinti tilastoissa. Tietysti sitä ei liienmälti valmisteta, koska varastot alkaa olla pullollaan Karoqia.
Syynä tähän on Skodan perinteinen ongelma siis kurjansurkeat ajo-ominaisuudet. lisäksi melu on suorastaan huumaava.

Toyota tekee tässäkin luokassa parhaat autot. TOYOTA C-HR on saanut paljon kehuja ajettavuudestaan ja meluttomuudesta. Eipä ihme, että C-HR menee hyvin kaupaksi, mutta Skoda Karoq taasen ei sitten millään. Niin se vain on, että huippulaatu myy, mutta surkea ei vaikka kuinka mainostettais.
👏👏👍🏆😂

Tähän ei eläin pysty. Vain tojotero.
+Lisää kommentti
Holistilla on kova päivä kääntää Toyotan ruosteet ja ongelmat muualle.
2
Ilmoita
Vedetään pian myynnistä.
Ilmoita
no onhan sitä skoda karokkia rekisteröity jo kokonaista 3kpl suomeen tänä vuonna. urpot sanoo ettei tehtaan kapasiteetti riitä kattamaan myyntiä. kaikki halukkaat ovat suomessa saaneet toivomansa karokin ja myymälöissä heti toimitukseen karokkeja vaikka kuinka paljon. toivottavasti eivät kerkee ruostua ennen luovutusta.
1 VASTAUS:
512 Karoqia laitettu rekisteriin tänä vuonna. Luonnevikaisen jantterin pitää aina ja joka paikassa valehdella.
+Lisää kommentti
Pääkaupunkiseudulla olen nähnyt yhden Karoqin liikenteessä. Ihmetyttää tosiaan, ettei niitä ole näkynyt enemmän. Kodiaq on nykyään aika tavallinen näky liikenteessä. Olin kuvitellut, että Karoq olisi kuitenkin suositumpi kuin Kodiaq.
Ilmoita
Näin vagarenalla 3.8.2018:

"Tammikuussa tilattu 1.5 Tsi Style DSG lupailtiin juhannuksen tienoille, mutta näillä tiedoilla menee myöhäiseen syksyyn

Kumpikohan tulee ennen, tuo vai heinäkuussa tilattu Kodiaq "

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=37392.270

Miksi tuo skodistiressukka ei hae autoaan suoraan myymälästä, kuten tuossa edellä "neuvottiin"?
1 VASTAUS:
Kaupassa on vääränvärisiä.
+Lisää kommentti
Jullis on palannut jostain "kesäsiirtolasta" ja saanut kännykän takaisin?
Ilmoita
häpeällinen raivo saa skeida hönöjen veret kiehumaan.
1 VASTAUS:
Sitähän sinä trollauksillasi yrität, mutta ei mitään vaikutusta, koska kaikki tietävät, mistä on kysymys. Luonnevikainen hybriidiykkönen se siellä vain yrittää provosoida.
+Lisää kommentti
Heinäkuussa 113, alkuvuosi 512.
3 VASTAUSTA:
Pitääköhän tuo paikkaansa? TM:ssä 15/2018 olevassa tilastossa Skoda Karoqia ei mainita lainkaan. Hyundai i20 mallia on rekisteröity 11kpl ja se on sijalla 30. Tämän perusteella karoqia on rekisteröity vielä vähemmän, joten lähes täydellisestä flopista lienee kysymys.
Toyota C-HR on sijalla 10 ja niitä on rekisteröity heinäkuussa 182kpl. Ei ilmeisesti tule Nissan Qashqaille kilpailijaa. Vielä vähemmän karoqista on siihen. Saa nähdä kauanko on Suomessa myynnissä.
Härmän_Häjy kirjoitti:
Pitääköhän tuo paikkaansa? TM:ssä 15/2018 olevassa tilastossa Skoda Karoqia ei mainita lainkaan. Hyundai i20 mallia on rekisteröity 11kpl ja se on sijalla 30. Tämän perusteella karoqia on rekisteröity vielä vähemmän, joten lähes täydellisestä flopista lienee kysymys.
Toyota C-HR on sijalla 10 ja niitä on rekisteröity heinäkuussa 182kpl. Ei ilmeisesti tule Nissan Qashqaille kilpailijaa. Vielä vähemmän karoqista on siihen. Saa nähdä kauanko on Suomessa myynnissä.
Trafin avoimesta datasta löytyy juurikin nuo ensirekisteröinnit. En tiedä, että ketä kusetetaan, mutta Karoqeja ei näy liikenteessä ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.
Härmän_Häjy kirjoitti:
Pitääköhän tuo paikkaansa? TM:ssä 15/2018 olevassa tilastossa Skoda Karoqia ei mainita lainkaan. Hyundai i20 mallia on rekisteröity 11kpl ja se on sijalla 30. Tämän perusteella karoqia on rekisteröity vielä vähemmän, joten lähes täydellisestä flopista lienee kysymys.
Toyota C-HR on sijalla 10 ja niitä on rekisteröity heinäkuussa 182kpl. Ei ilmeisesti tule Nissan Qashqaille kilpailijaa. Vielä vähemmän karoqista on siihen. Saa nähdä kauanko on Suomessa myynnissä.
Mikä ihme tuo on, kun Toyota C-HR on suurinpiirtein saman hintainen. C-HR on kuitenkin aito TOYOTA. Tämä on kiistatta maailman paras autonvalmistaja. Toyota on laadun vertauskuva, johon muut pyrkivät. Toistaiseksi kukaan ei ole päässyt lähellekään Toyotan laatua.
+Lisää kommentti
Mitä väliä?
1 VASTAUS:
No ainakin paniikkia Holistille joka yrittää dissata Skodaa päätyökseen 24/7.
Hän ei kestä kun laatu on nykyään muualla kuin ruosteisessa Toyotassa.
+Lisää kommentti
Jos Karoq ei myy, myy sinä!
2
Ilmoita
Elokuussa 2018 tilattu 1.5 exclusive automaatti (+ 19" suvi- ja 18"talvikumilla) tulee tehtaalta maaliskuussa 2019 hintaan 44000euroa. Sitä odotellessa ajellaan vm2014 c-sarjalaisella herkulla.
1
Ilmoita
skodat ovat ruosteessa jo ennen luovutushuoltoa, ja se on nähty omin silmin.
1 VASTAUS:
Kyttäät marmorin pihalla, kun rekka tuo kaalivankkureitaita kuorman.

Tämäkin fakta? Fakta on faktaa.
+Lisää kommentti
Skoda Karoq oli lokakuussa Suomen ensirekisteröinneissä jo kärkikymmenikössä. Toimitusvaikeudet alkavat selvästi helpottamaan valtavan alkukysynnän jälkeen.
3 VASTAUSTA:
Nyt jo näkee joskus iikenteessä Karoqin, kesällä tuskin koskaan.
Kestosuosikki siitä tulee kuten Octaviastakin.
skodajocke kirjoitti:
Kestosuosikki siitä tulee kuten Octaviastakin.
Ehkä tulee ehkä ei aika näyttää mihin skoda pystyy??
+Lisää kommentti
Karoq on ehdokkaana vuoden autoksi 2018. On valikoitunut kuuden parhaan joukkoon jo nyt.

Niin, ja lokakuun tilastoissa Karoqia laitettu rekisteriin 203 kappaletta kun esim. C-HR Tohjolooraa vain 129 kappaletta.
1
Ilmoita
Tänään duunimatkalla oli kiva seurata kehäykkösellä sekä Karoqia että C-HR:ää takaapäin. Kyllä ne on tarkoitettu ihan eri porukoille. Karoq oli ison auton näköinen, ja selvästi aikuisempaa väestöä kosiskeleva. C-HR siinä viereisellä kaistalla aika kummallisen näköinen, mutta itse olenkin jo vähän varttuneemmassa iässä.
2 VASTAUSTA:
Juuri näin.
Kysymys: kumman ostat, Karoqin vai C-HR:n?
Vastaus: älä osta kummaa.
Karoq on vanhan näköinen, kun C-HR taasen edustaa nykyistä desingiä. Vanhat kääkät saattaa ostaa Karoqin, mutta vähänkin nuoremmat eivät. Karoq ei tule koskaan nousemaan suosituksi mitä C-HR jo on. Toyota on huippuhyvä ajaa, kun Skoda on tavoilleen uskollisesti yksi surkeimmista ellei peräti surkein luokassaan ajettavuudeltaan. Meluakin Karoqissa on turhan paljon, kun C-HR on hämmästyttävän hiljainen.
+Lisää kommentti
Tällä hetkellä minulla on 3. Toyota nyt Verso 1.8. Aut. Vm.2012. Tilattuna uusi Skoda Karoq 1.5 tsi style kaikilla herkuilla hinta 45 t. Odotusaika n.4 kk eli saan sen noin 1-2 kuukauden kuluttua. Keväällä oli vielä n.10kk jono mutta en halunnut odottaa. Pakko oli kuitenkin muuttaa mielensä kun Skoda veti vain puoleensa. Toyota on kyllä autona ok, mutta ei voi kyllä verrata tulevaan uutuuteeni
5 VASTAUSTA:
Aika paljon vain etuvetoisesta menopelistä tuo 45k€.
45 t€ on tietysti paljon rahaa jos sitä ei ole. Minun autoni ovat ainamaksaneet muut piensijoittajat eli autot ostettu pörssistä saaduilla voitoilla. Hinta nostaa tietenkin talvirenkaat ja lisälämmitin, huippu stereot, varapyörä, aukeava lasikatto+ kaikki ajoturvallisuuteen ja navigointiin liityvät härpäkkeet, lämmitettävät tuulilasi peilit ratti , metalliväri, lämmitettävät takaistuimet jne.
Kokeilin ajaa myös Toyota Ravia mutta on kun olisi ajanut metsätraktorilla ja melu oli hirveä. Subaru Forester oliaika ok, mutta herkkuvalimoima huono.
Nimimerkki1 kirjoitti:
Aika paljon vain etuvetoisesta menopelistä tuo 45k€.
Noin ajattelevan täytyy olla persaukinen. Ostin Ruotsista halpismersun ja sekin maksoi Suomen valtion perimine euroineen liki 45k€. Osa hinnasta tuli lisävarusteista, joita ei Suomessa edes ymmärretä tarjota.
Ostamalla Skoda Karoqin teit itsellesi karhunpalveluksen. Samalla hinnalle olisi saanut kaikilla mahdollisilla varusteilla Toyota C-HR:n. Tämä on paljon parempi joka suhteessa Karoqiin verrattuna. Tulet vielä kokemaan miten huono ajettava Skeida todellisuudessa on. C-HR on katumaasturiksi hämmästyttävän hyvä ajaa, myös hiljainen ja mukava.
Voi, voi. Tuolla rahalla mitä laitoit itäkippanaan olis saanut ihan oikeankin auton.
+Lisää kommentti
Miksiköhän skoda ei suosiolla tee sopivalle alustalle sopivan kokoista koria. Nyt kaikissa skodan malleissa näyttää olevan liian kapea raideväli, liian pienet renkaat, liian pitkät ylitykset. Sen huomaa sitten ajossa: lastattuna valot häikäisee kun perä laahaa maata jne. Auto on jotenkin hassun näköinen jos vertaa kilpailijoihin, missä renkaan reuna tulee lähemmäs pyörän kaarien tasoa sekä leveys, että pysty suunnassa. Sopiva vertauskuva olisi ehkä Polon alustalle istutettu Passatin kokoluokkaa oleva kori
6 VASTAUSTA:
Melkein yhtä hassun näkösiä kuin Daciat.
Tarkoittaako "liian pienet renkaat", että vannekoko on vakiona alle 18-tuumaa? Onneksi näin.

Eikö lintta ysärimersussasi ole valojen automaattista suuntausta kuorman mukaan?
V-ttuilen.minäkin kirjoitti:
Tarkoittaako "liian pienet renkaat", että vannekoko on vakiona alle 18-tuumaa? Onneksi näin.

Eikö lintta ysärimersussasi ole valojen automaattista suuntausta kuorman mukaan?
Mulla on adaptiiviset ledit. Skodillacissa ne valot vaan häikäisee kun keula on niin korkealla. Autollani on ajettu 4000km ja ikää 2kk
Muotoilun_kukkanen kirjoitti:
Mulla on adaptiiviset ledit. Skodillacissa ne valot vaan häikäisee kun keula on niin korkealla. Autollani on ajettu 4000km ja ikää 2kk
Ahaa, sun mese on madallettu. Onko myös levennykset ja kavallukset? 😉

Hyvää Joulua myös laatulänsiautoilijoille. Ette malta pysyä poissa Skodillacin valtakunnasta. Ehkä olet kuitenkin unohtanut, että tämä on Skoda-, ei Skodillac-palsta...🙂
"missä renkaan reuna tulee lähemmäs pyörän kaarien tasoa"

Niissä, joissa kotteron kyljet ovat aina kurassa.
Skoota itäauton raideleveys on oltava politbyroon käskyn mukaan sama kuin Venäjän/ent.neuvostoliiton rautateiden raideleveys. Sitä kolhoa itäkippanaa kun on voitava käyttää resiinana hätätilanteessa, vanteilla.
+Lisää kommentti
Halpa ja huono on harvoin suosittu.
2 VASTAUSTA:
Totta. Hyvä ja edullinen on. Suosittu, kuten Skoda.

Ja epäsuosittu automerkki ei saisi sinua kirjoittamaan palstalleen.... ;)
No, eihä juttu aina noin ole. Tänäänkin oli (maailman kauneimman) Ikean parkkipaikka täynnä halpaa ja huonoa etsivien autoja.
+Lisää kommentti
kehityksen taantumaa aina vaan- itäauto skoda.
1 VASTAUS:
Joillain tuo missio on syöpynyt aivojen otsalohkoon. . .
Hyvää joulua kaikille tolkun ihmisille.
+Lisää kommentti
Saan tänä talvena tilaamani karoqin. Toimitusajat tosiaan todella pitkiä. Suuri syy siihen wltp:hen siirtyminen kuulemma.
1
Ilmoita
"Toyota C-HR näkyy olevan kovasti suosiossa ja koko ajan nuosussa. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että sitä ei kukaan halua ostaa."

Lieneekö tuolla(kaan) mitään merkitystä sen paremmin sinulle kuin minulle?
2 VASTAUSTA:
Toyota C-HR on suosittu myös Saksassa ja keski Euroopassa. Tästä seuraa hieman heikompi saatavuus Suomessa. Skoda Karoqia ei kukaan halua, siksi sitä tehdään vain rajoitetusti. Tämän vuoksi toimitusajat ovat toisinaan todella pitkät.
Corollaäijä kirjoitti:
Toyota C-HR on suosittu myös Saksassa ja keski Euroopassa. Tästä seuraa hieman heikompi saatavuus Suomessa. Skoda Karoqia ei kukaan halua, siksi sitä tehdään vain rajoitetusti. Tämän vuoksi toimitusajat ovat toisinaan todella pitkät.
Corolla palaa kattavaksi mallimerkinnäksi. Auris ei ole Keski-Euroopassa kaupaksi mennytkään. Toki sinulla voi olla asiasta parempaa tietoa, kuin autolehdillä ja meillä Volkkari-uskovaisilla... ;D
+Lisää kommentti
Eipä mene kaikilla verrokeillakaan hyvin
https://www.hs.fi/talous/art-2000005952794.html
2
Ilmoita
Skoda Karoq ei "myy" rekisteröintitilastossa , koska Kodiaqin toimituksetkin ovat vasta alkaneet sujumaan. Se valtava kysyntä nääs...
3 VASTAUSTA:
Tietysti Skoda Karoq ei näy rekisteröintitilastoissa, koska sitä ei ole myyty montaakaan. Tuskin tänä vuonnakaan myydään yli tuhannen. Ehkä joitakin satoja, mutta siinä kaikki. Nissan Quashqai ja Toyota C-HR tulevat olemaan myydyimmät katumaasturit.
Toyotaäijä kirjoitti:
Tietysti Skoda Karoq ei näy rekisteröintitilastoissa, koska sitä ei ole myyty montaakaan. Tuskin tänä vuonnakaan myydään yli tuhannen. Ehkä joitakin satoja, mutta siinä kaikki. Nissan Quashqai ja Toyota C-HR tulevat olemaan myydyimmät katumaasturit.
Enpä hirveästi välitä nähdä tilastoissa yhtäkään urbaanitraktoria.
ei_SUV-henkilö kirjoitti:
Enpä hirveästi välitä nähdä tilastoissa yhtäkään urbaanitraktoria.
Tosiaan Skoda Karoq muistuttaa aika paljon traktoria, mutt on ei korvaa sitä. Onneksi se ei tule koskaan olemaan suosittu. Toyota C-HR on komia auto siksi suosittukin.
+Lisää kommentti
Kyllä niitä varmaan pari, kolme menee ns. kaupaksi. Vähän niin kuin väkisin, ikään kuin mainosmielessä. Ja ajajille taidetaan vähän maksaakin ajamisesta, kärsimys sekin.
1 VASTAUS:
Kodiaqin "ostajalle" maksetaan enemmän, isompi auto.

Ja tämä on fakta.
+Lisää kommentti
Kokemuksesta voin sanoa, että MB Autom. C-sarjaan verrattuna Skoda Karoq Exclusive 1.5 DSG:n käyttölogiikka ja automatiikka kosketusnäyttö-käyttöliittymineen ovat haasteellisia (suom. perseestä).
Esim. vakionopeuden säätäjää pitää käyttää automaattisen etäisyydensäätäjän (ACC) kanssa ja yhteydessä - ei siis erikseen. Ja em. nopeudenrajoittimen käyttöviiksen käyttöelementit tekevät sen käytöstä vielä haasteellisemman.
Sen ymmärtää, etta automatiikka suunniteltaisiin kuljettajaa avustamaan ja luontoa säästämään, mutta nyt Skoda rahastaa kuluttajaa vanhoilla tietoteknisillä " kakun kuorrutuksilla" ja moottoritekniikalla.
3 VASTAUSTA:
Montako tuhatta Karoqin "testikilometriä" takana, kuinka paksut mersu-optiikat silmien edessä?

Tuosta 1.5 TSI:n vanhanaikaisesta moottoritekniikasta olisi mukava kuulla lisää. Onhan se tulossa myös uuteen Scalaan, joka varmasti on myös mielestäsi verrattavissa Mersuun. En tosin ole varma mihin malliin näitä vertaillaan, kun c-sarjan MB ja Karoq on aika lailla eri korimallia...
Skoda Karoq 1.5 DSG Exclusive
- ajotilan valinta (ajomoodin valinta) INDIVIDUAL ja / tai ECO
- matkamittarin lukema 2019 alussa 0km ja 4.8.2019 6500km
- VEHO luopuu skodasta

Ohessa vikojen syyt, jotka esitetään ajoneuvon ominaisuuksiksi.
1) Onko ko. kulkuneuvon otto-moottorin ja DSG-vaihteiston ohjausyksikön teho / vääntömomentin välityssuhde ohjelmoitu väärin, tai jonkin muun pienempitehoisen moottorin mukaisella ohjelmalla?
2) Mistä johtuu häiritsevä ajoneuvon nykiminen (ja / tai nuokkuminen) ensikäynnistyksen jälkeen eteenpäin ajon (D/S) aikana kun jalkajarru vapautetaan ja/tai painetaan kevyesti kaasupoljinta?
3) Mistä johtuu häiritsevä ja jatkuvasti pienillä nopeuksilla ajon aikana ilmaantuva ns. ”kengurubensa efekti” kun kaasupoljinta painetaan kevyesti?
4) Miksi ajoneuvon automaattivaihteisto nykäisee vaihtaessa (suuremmalta pienemmälle / pienemmältä suuremmalle) kaikilla nopeuksilla?
5) Mikä on D-ajoasetuksella jarrupolkimen painalluksen eri voimakkuudesta johtuvan moottorin kierrosluvun vaihtelun loogisuus?
- Liikenteessä käyntilämpimän moottorin kierrosluku laskee pysäytettäessä 950min-1 painettaessa jarrupoljinta kevyesti, mutta voimakkaammin syvempään painettaessa kierrosluku laskee 700min-1?
- Vapautettaessa jarrupoljin liikkeelle lähdöksi kierrosluku nousee välittömästi 1050min-1?
- miksi edellä mainittu kierrosluvun muutos ei toimi kuten aiemmin, vaan kierrosluku laskee ainoastaan 950min-1 ja jatkettaessa liikkeelle kierrosluku nousee vasta kaasupoljinta painettaessa?
(Loogista saattaisi olla, että P-ajoasetuksella käyntilämpimän moottorin tyhjäkäynnin kierrosluku 700min-1 olisi lähes riittävä D-ajoasetuksen liikkeelle lähdön aikaansaamiseksi, unohtamatta kaasupolkimen painalluksen antamaa lisäpuhtia!)
6) Miksi kaasupolkimen lyhyt, pieni tai vähäinen painallus saa aikaan ärhäkän nykäisevän liikkeellelähdön ja voiko ko. ominaisuutta säätää jouhevamman liikkeellelähdön aikaansaamiseksi?
7) Mistä johtuu, että avattaessa pa-korkkia on polttoainetankissa huomattava alipaine, vaikka polttoainetta on vielä ¼-tankillista?
8) Mistä johtuu seuraava epäloogisuus mittariston näytön ”valitun vaihteen tiedot / vaihdesuosituksen” ja automaattivaihteen mekaanisen siirron välillä / aikana. Mittariston näytön jo muuttuessa suuremmalle vaihteelle (esim. 1➪2 ja/tai 2➪3), toimii vaihteisto todellisuudessa pienemmällä vaihteella? Tällöin ajotilanteesta riippuen pienemmän vaihteen aikana nousee moottorin kierrosluku häiritsevän korkeaksi 2500 - 2750 – 2800 min-1?
- mistä johtuu, että aina moottorin kaasupolkimen painalluksen jälkeen on ajoneuvon liikkeellelähdön sekä moottorin kierrosluvun nousun viiveaika epämääräisen pitkä?
- mistä johtuu, että ylitettäessä pysähtymättä kulkuosuudella oleva kuoppa / töyssy ”hypähtämällä” ja kaasupoljin vapautettuna, tapahtuu epämääräinen vaihteen siirto suuremmalta pienimmälle 1-vaihteelle (2➪1) ja ajotilannetta jatkettaessa muuttuu moottorin kierrosluku häiritsevän korkeaksi – tätä vastaavaa ei kuitenkaan tapahdu saavuttaessa esim. etuajo-oikeutetulle risteysalueelle pysähtymättä?
- mistä johtuu ja mihin liittyy seuraava: vaihdevivun valitun D/S-asennon vallitessa mittariston keskinäytön visuaalinen ilmaisu on mielivaltainen D tai E tai S??
(Selvää on, että vaihteiston käsikäyttöä ilmaisee vaihdevivun D/S-asennon oikealle siirto ja mittariston näytöllä M-kirjain ml. yksi kulloinkin valitusta seitsemästä vaihteesta.)
9) Mitä tarkoittaa kun auton kuljettajan puoleinen ovi aavistuksen avoinna ➪ syttyy 9,5” näytön käyttöliittymässä punainen kolmiovalo palamaan ja teksti: ”poista seisontajarru käytöstä” (4.7.2019)
10) Miksi sivuovien lukitus ei aukea yhtäaikaisesti? Ovien kauko-ohjaimen ollessa irtotakin taskussa ja avattaessa kuljettajan ovi ulkopuolelta automaattisella käsiliikkeellä, ei oikean puoleinen etuovi avautunut ennen kuin kuljettaja painoi keskikonsolissa sijaitsevaa lukituspainiketta kaksi kertaa (7.7.2019).
11) Miksi sähköinen ”peräluukku” ei avaudu jalan heilahdusliikkeellä, vaikka ensin on ovien lukitus avattu käsikosketuksella kuljettajan puoleisesta ovikahvasta?
- vikaa on toistuvaa ajoneuvon historiassa
12) Miksi ajon aikana kulkuneuvo yht’äkkiä jarruttaa hetkellisesti?
- Tilanne: Valoisa päiväaika, ajonopeus nostettu maltillisesti moottoritiellä 83km/h, ajoaikana vakionopeus asetus päällä, ei muuta liikennettä / liikkuvaa lähettyvillä, ei hälytystä.
- Tämä on jo toinen kerta (9.7.2019), jolloin sama on tapahtunut aiemman ½-vuoden aikana / uuden ajoneuvon luovutuksen jälkeen.
13) Miksi moottori sammuu välittömästi aamun ensimmäisen peruutustilanteen jälkeen?
- moottori sammui välittömästi R-ajoasetuksella tapahtuneen peruutustilanteen jälkeen, jossa ajoneuvo oli pysäytetty ja vaihdevipu siirretty P-asetukselle.
HUOM!
Ajoneuvolle on jo aiemmin virheellisestä toiminnosta johtuen tehty peilien ohjelmistopäivitys (2385km).
Ajoneuvon mukana tuleva ohjekirja on loogisuudessaan vitsi, josta ei ota se insinööri Erkkikään selkoa

Simply Never – vaihtoon meni
Anonyymi kirjoitti:
Skoda Karoq 1.5 DSG Exclusive
- ajotilan valinta (ajomoodin valinta) INDIVIDUAL ja / tai ECO
- matkamittarin lukema 2019 alussa 0km ja 4.8.2019 6500km
- VEHO luopuu skodasta

Ohessa vikojen syyt, jotka esitetään ajoneuvon ominaisuuksiksi.
1) Onko ko. kulkuneuvon otto-moottorin ja DSG-vaihteiston ohjausyksikön teho / vääntömomentin välityssuhde ohjelmoitu väärin, tai jonkin muun pienempitehoisen moottorin mukaisella ohjelmalla?
2) Mistä johtuu häiritsevä ajoneuvon nykiminen (ja / tai nuokkuminen) ensikäynnistyksen jälkeen eteenpäin ajon (D/S) aikana kun jalkajarru vapautetaan ja/tai painetaan kevyesti kaasupoljinta?
3) Mistä johtuu häiritsevä ja jatkuvasti pienillä nopeuksilla ajon aikana ilmaantuva ns. ”kengurubensa efekti” kun kaasupoljinta painetaan kevyesti?
4) Miksi ajoneuvon automaattivaihteisto nykäisee vaihtaessa (suuremmalta pienemmälle / pienemmältä suuremmalle) kaikilla nopeuksilla?
5) Mikä on D-ajoasetuksella jarrupolkimen painalluksen eri voimakkuudesta johtuvan moottorin kierrosluvun vaihtelun loogisuus?
- Liikenteessä käyntilämpimän moottorin kierrosluku laskee pysäytettäessä 950min-1 painettaessa jarrupoljinta kevyesti, mutta voimakkaammin syvempään painettaessa kierrosluku laskee 700min-1?
- Vapautettaessa jarrupoljin liikkeelle lähdöksi kierrosluku nousee välittömästi 1050min-1?
- miksi edellä mainittu kierrosluvun muutos ei toimi kuten aiemmin, vaan kierrosluku laskee ainoastaan 950min-1 ja jatkettaessa liikkeelle kierrosluku nousee vasta kaasupoljinta painettaessa?
(Loogista saattaisi olla, että P-ajoasetuksella käyntilämpimän moottorin tyhjäkäynnin kierrosluku 700min-1 olisi lähes riittävä D-ajoasetuksen liikkeelle lähdön aikaansaamiseksi, unohtamatta kaasupolkimen painalluksen antamaa lisäpuhtia!)
6) Miksi kaasupolkimen lyhyt, pieni tai vähäinen painallus saa aikaan ärhäkän nykäisevän liikkeellelähdön ja voiko ko. ominaisuutta säätää jouhevamman liikkeellelähdön aikaansaamiseksi?
7) Mistä johtuu, että avattaessa pa-korkkia on polttoainetankissa huomattava alipaine, vaikka polttoainetta on vielä ¼-tankillista?
8) Mistä johtuu seuraava epäloogisuus mittariston näytön ”valitun vaihteen tiedot / vaihdesuosituksen” ja automaattivaihteen mekaanisen siirron välillä / aikana. Mittariston näytön jo muuttuessa suuremmalle vaihteelle (esim. 1➪2 ja/tai 2➪3), toimii vaihteisto todellisuudessa pienemmällä vaihteella? Tällöin ajotilanteesta riippuen pienemmän vaihteen aikana nousee moottorin kierrosluku häiritsevän korkeaksi 2500 - 2750 – 2800 min-1?
- mistä johtuu, että aina moottorin kaasupolkimen painalluksen jälkeen on ajoneuvon liikkeellelähdön sekä moottorin kierrosluvun nousun viiveaika epämääräisen pitkä?
- mistä johtuu, että ylitettäessä pysähtymättä kulkuosuudella oleva kuoppa / töyssy ”hypähtämällä” ja kaasupoljin vapautettuna, tapahtuu epämääräinen vaihteen siirto suuremmalta pienimmälle 1-vaihteelle (2➪1) ja ajotilannetta jatkettaessa muuttuu moottorin kierrosluku häiritsevän korkeaksi – tätä vastaavaa ei kuitenkaan tapahdu saavuttaessa esim. etuajo-oikeutetulle risteysalueelle pysähtymättä?
- mistä johtuu ja mihin liittyy seuraava: vaihdevivun valitun D/S-asennon vallitessa mittariston keskinäytön visuaalinen ilmaisu on mielivaltainen D tai E tai S??
(Selvää on, että vaihteiston käsikäyttöä ilmaisee vaihdevivun D/S-asennon oikealle siirto ja mittariston näytöllä M-kirjain ml. yksi kulloinkin valitusta seitsemästä vaihteesta.)
9) Mitä tarkoittaa kun auton kuljettajan puoleinen ovi aavistuksen avoinna ➪ syttyy 9,5” näytön käyttöliittymässä punainen kolmiovalo palamaan ja teksti: ”poista seisontajarru käytöstä” (4.7.2019)
10) Miksi sivuovien lukitus ei aukea yhtäaikaisesti? Ovien kauko-ohjaimen ollessa irtotakin taskussa ja avattaessa kuljettajan ovi ulkopuolelta automaattisella käsiliikkeellä, ei oikean puoleinen etuovi avautunut ennen kuin kuljettaja painoi keskikonsolissa sijaitsevaa lukituspainiketta kaksi kertaa (7.7.2019).
11) Miksi sähköinen ”peräluukku” ei avaudu jalan heilahdusliikkeellä, vaikka ensin on ovien lukitus avattu käsikosketuksella kuljettajan puoleisesta ovikahvasta?
- vikaa on toistuvaa ajoneuvon historiassa
12) Miksi ajon aikana kulkuneuvo yht’äkkiä jarruttaa hetkellisesti?
- Tilanne: Valoisa päiväaika, ajonopeus nostettu maltillisesti moottoritiellä 83km/h, ajoaikana vakionopeus asetus päällä, ei muuta liikennettä / liikkuvaa lähettyvillä, ei hälytystä.
- Tämä on jo toinen kerta (9.7.2019), jolloin sama on tapahtunut aiemman ½-vuoden aikana / uuden ajoneuvon luovutuksen jälkeen.
13) Miksi moottori sammuu välittömästi aamun ensimmäisen peruutustilanteen jälkeen?
- moottori sammui välittömästi R-ajoasetuksella tapahtuneen peruutustilanteen jälkeen, jossa ajoneuvo oli pysäytetty ja vaihdevipu siirretty P-asetukselle.
HUOM!
Ajoneuvolle on jo aiemmin virheellisestä toiminnosta johtuen tehty peilien ohjelmistopäivitys (2385km).
Ajoneuvon mukana tuleva ohjekirja on loogisuudessaan vitsi, josta ei ota se insinööri Erkkikään selkoa

Simply Never – vaihtoon meni
Nää on mukavia: auto vaihdetaan pois ja kysellään täällä, ei takuuhuollossa aiemmin. No, toki näin.

Ps. ajoin minäkin viimein dsg III Ocun, kun manuaalia ei enää koeajoon saa. Ei nykinyt yhtään edes ensikertalaisellla, vaikka ryömintää piti heti harjoitella ruuhkassa.
+Lisää kommentti
Karoq menee kyllä kaupaksi. Tammikuussa niitä rekisteröitiin melkein 200 kpl.
5 VASTAUSTA:
Et sitten katsonut, mistä ketju lähti. Viime vuoden keväästä, jolloin Skoda myi vasta optioita saada Karoq sitten kun niitä alkaa tulla tehtaalta tänne asti. Ei ihme, ettei niitä näkynyt rekisteröintitilastossa...
vale_emävale_tilasto kirjoitti:
Et sitten katsonut, mistä ketju lähti. Viime vuoden keväästä, jolloin Skoda myi vasta optioita saada Karoq sitten kun niitä alkaa tulla tehtaalta tänne asti. Ei ihme, ettei niitä näkynyt rekisteröintitilastossa...
Näin. Seuraavaksi "ei-myyvä Skoda" on uusi Scala. Keväällä tulee ennakkomyyntiin ja koska alkaa toimitukset, kuka tietää. Ekat autot Suomeen kesällä., mutta ei niillä tilastoihin ylletä...
vale_emävale_tilasto kirjoitti:
Et sitten katsonut, mistä ketju lähti. Viime vuoden keväästä, jolloin Skoda myi vasta optioita saada Karoq sitten kun niitä alkaa tulla tehtaalta tänne asti. Ei ihme, ettei niitä näkynyt rekisteröintitilastossa...
On täällä nostettu ylös vanhempiakin ketjuja, eikä aina edes ihan asiallisin perustein.
vale_emävale_tilasto kirjoitti:
Et sitten katsonut, mistä ketju lähti. Viime vuoden keväästä, jolloin Skoda myi vasta optioita saada Karoq sitten kun niitä alkaa tulla tehtaalta tänne asti. Ei ihme, ettei niitä näkynyt rekisteröintitilastossa...
Kunhan niille ennakko tilaajille saadaan ne Karoqit niin rekisteröinti määrät putoo. Tuskin on vuoden lopussa edes 30 myydyimmän listalla. Toyota C-HR tulee olemaan kymmenen myydyimmän joukossa ja Corolla tietysti ykkösenä.
Aurisman kirjoitti:
Kunhan niille ennakko tilaajille saadaan ne Karoqit niin rekisteröinti määrät putoo. Tuskin on vuoden lopussa edes 30 myydyimmän listalla. Toyota C-HR tulee olemaan kymmenen myydyimmän joukossa ja Corolla tietysti ykkösenä.
Ai jaa. Miksi? Nehän on jo viime vuonna luovutettune ennakkotilatut. Joku on yksinkertainen, mutta sepä tänne sopii...
+Lisää kommentti
1.5 tsii, ei tuollaisella moottorilla tee tämän taivaallista karokkin korissa, ei edes fääpiön korissa. Tuhnu mikä tuhnu.
4 VASTAUSTA:
Etkös sinä juuri toisaalla haaveillut Karoqista tai Scout Ocusta sinne Venäjän Karjalaan?
Provosoidakseen palstanhöpöttäjä taas kirjoittaa.

Ennen autot oli vapaastihengittäviä 1,6-litraisia, niistä lähti hevosvoimia jotain 70.
Vääntöä oli ehkä 140 Nm.

Turboahdettu TSI 1,5 on 150 hevosvoimainen versio 250Nm:n väännöllä.

Joten ei tästä tämän enempää.
kyllä 1,5 jaksas kulettoo karoccia kun vaan pelais mulla jo puoli vuotta ollu kengurutauti ko. autossa aina liikkeelle lähtiessä nykii ja pätkii moottori ei mitään vikakoodia huollossa tunnusti tiukkauksen jälkeen et tyyppivika karogeissa useita tapauksia uutta moottoripäivitystä odoteltu 3kk
kun sais kuntoon pääsis romusta eroon merkin vaihdolla
Anonyymi kirjoitti:
kyllä 1,5 jaksas kulettoo karoccia kun vaan pelais mulla jo puoli vuotta ollu kengurutauti ko. autossa aina liikkeelle lähtiessä nykii ja pätkii moottori ei mitään vikakoodia huollossa tunnusti tiukkauksen jälkeen et tyyppivika karogeissa useita tapauksia uutta moottoripäivitystä odoteltu 3kk
kun sais kuntoon pääsis romusta eroon merkin vaihdolla
Että "karogeissaa"... ;)
+Lisää kommentti
Kuulemma poistuu tuotannosta.
1 VASTAUS:
Ja Scalan lanseeraus perutaan Suomessa, kun rommasi jo tehtaan portilla.
+Lisää kommentti
Onkohan tuolla suurtakaan merkitystä? Sinulle tai minulle?
2
Ilmoita
Skoda ei myy, se on totta.

Kun kaarrat huojuvalla, röpsöttävällä itäpulkallasi pihaan, on todellakin turha yrittää myydä asiakkaalle mitään. Häpeän maksimoi, kun Skoda ei käynnisty ja odotat hinuria...

Toyotalla sen sijaan kauppa käy ja matka jatkuu!👍 🙂
2 VASTAUSTA:
Ave-papat vaihtavat nyt urakalla vanhoja Avensiksiaan Corollaan. Vaihtohyvitys on kuitenkin huono, sillä Ave on poistettu tuotannosta. Camry on Ave-papoille vähän liian kallis ja leuhka, eikä sitä saa farmarina.
Camryn kohderyhmä lienee aika rajattu, kun ei farkkua. Edes takapenkki ei käänny ja suksiluukkukin puuttuu.

Vanhanaikaista tilankäyttöä. Taksiin toki kelpaa, Aven jälkeen, jos ahdas sedan C-Mersukin...
+Lisää kommentti
Päivitys tämän hetken tilanteeseen.

Skoda Karoqia on tänä vuonna rekisteröity 941 kpl. Tojotan C-HR pikkuisen enemmän. Mutta Octavia se vaan porskuttaa kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen.
6 VASTAUSTA:
Ei osteta Skeidaa omaksi vaan halppisliisinkillä kun ei viat kiinnosta reppureita

Toyota jyrää!
Anonyymi kirjoitti:
Ei osteta Skeidaa omaksi vaan halppisliisinkillä kun ei viat kiinnosta reppureita

Toyota jyrää!
Miksi Toyota ei kelpaa reppureille?
No, epämukava, tuhnu, kerma melu, paskat penkit. Siinä alkuun noloa faktaa.
Skodassa ajo ym ominaisuudet alkaa siitä mihin tojotassa loppuu.
Anonyymi kirjoitti:
Skodassa ajo ym ominaisuudet alkaa siitä mihin tojotassa loppuu.
Skoda ajo-ominaisuudet ovat vain lopun alkua eli matka paalaukseen sujuu välttävästi.

Toyota sen sijaan säilyttää huippuluokan ajo-ominaisuutensa aina.
Anonyymi kirjoitti:
Skoda ajo-ominaisuudet ovat vain lopun alkua eli matka paalaukseen sujuu välttävästi.

Toyota sen sijaan säilyttää huippuluokan ajo-ominaisuutensa aina.
https://www.caranddriver.com/reviews/comparison-test/a28659477/2019-mazda-3-vs-honda-civic-toyota-corolla-vw-golf-hyundai-elantra/

Viisi autoa ja upouuden Corollanpaikka oli se viimeinen. Näin käy aina.
Anonyymi kirjoitti:
Skoda ajo-ominaisuudet ovat vain lopun alkua eli matka paalaukseen sujuu välttävästi.

Toyota sen sijaan säilyttää huippuluokan ajo-ominaisuutensa aina.
Siltä kyllä vaikuttaa. Ajoin viikonloppuna vm. 94 Corollaa. Ruostetta ei näkynyt missään ja parempi ja mukavampi (ennen kaikkea hiljaisempi) kuin uusi skoda octavia. Tilantuntuakin oli enemmän sisätiloissa ja laadukkaammat sisustusmateriaalit, johtunee avarasta muotoilusta vs. skodan venäläistyylinen ahdas muotoilu. Pistävää skodan ominaishajuakaan ei ollut Corollassa.
+Lisää kommentti
"Ajoin viikonloppuna vm. 94 Corollaa. "

No sillälailla. On ikävää että nykysuomessa joku vielä joutuu ajamaan tuollaisella. Onko sulla duunia vai oletko yhteiskunnan elätti?
1
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Skoda karoq ei myy

Skoda tuli myyntiin jo vuoden alussa, mutta sitä ei näy vieläkään rekisteröinti tilastoissa. Sen sijaan Toyota C-HR näkyy olevan kovasti suosiossa ja koko ajan nuosussa. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että sitä ei kukaan halua ostaa. Liekö Skodien kehno laatu ja surkeat ominaisuudet syynä.
C-HR:n myynnin veturina on tietysti Toyotan kuuluisa laatu ja hyvät ominaisuudet kaikessa.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta