kissa pöydällä

phoolan

Miksi kissa ei saisi olla pöydällä?

Ymmärrän asian jos kissa on ulkona luuhaavaa sorttia ja tuo mukanaan likaa ja pöpöjä, mutta sisäkissa on toinen juttu ja pöpöt ihan samoja kuin sinulla itselläsikin. Sisäkissalle sinun ulkoa tuomat pöpösi ovat vaaraksi eikä toisin päin!
Karvat saa pysymään kurissa harjaamalla, niin eivät tipu pitkin pöytiä.
Kannattaa muistaa että kissa on tosi siisti eläin ja pitää hienosti huolta hygieniastaan. Paljon paremmin kuin monet ihmiset!

Minun kissani ovat aina olleet pöydillä ja saavat olla vastakin. On ihanaa lehteä lukiessa rapsutella sen päällä loikoilevaa ja kiehnäävää kissaa.
Toisen kissani ruokakupitkin ovat ruokapöydällä ja se syö siinä.
Kissani eivät ole koskaan tiputtaneet pöydältä mitään tai sotkeneet pöytää mitenkään. Minä teen sitä paljon useammin ja paljon pahemmin ;D
Kissani eivät myöskään istuskele suoraan ruokalautaselleni vaan aina osaavat hienotunteisesti kiertää sen. Jos tuoksut miellyttää niin annan toki makupaloja ja minusta on suunnattoman hauskaa syödä yhdessä niiden kanssa.

Minun kodissani, 36 neliön yksiössäni, ei ole mitään mikä ei olisi myös kissojeni. Sohva on kirpparilta ja se maksoi 30 euroa ja sitä saa repiä ja raapia niin paljon kuin huvittaa. Korkea kiipeilypuukin eri tasoilla ja terassilla löytyy.

Ensin otetaan lemmikkieläin, riistetään siltä vapaus, sen elämän aito ja alkuperäinen tarkoitus, sen luoma virikkeellisyys, iso reviiri ja luontaiset käyttäytymistavat. Sitten sosiaalistetaan ja koulutetaan se ihmisen päähänpistoihin. Ja jos ei onnistu niin eläin lopetetaan.
Aika paljon siis vaaditaan eläimiltä ja myös kissalta. HUH!

Itse saan paljon iloa siitä kun näen kissani mahdollisimman villinä, vapaana, spontaanina ja omanarvontuntoisena. Se on todella virkistävää ja hauskaa.
Silloin kissani ovat myös kauneimmillaan.
Saan kissoistani kaikin tavoin paljon enemmän irti, myös seuraa, kun ne saavat mahdollisimman vapaasti tehdä luontaisten taipumustensa mukaisesti ja olla sitä mitä ovat, niin pitkälle kuin se ikinä kanssani on ylipäätään mahdollista.
Huolehdin vain niiden turvallisuudesta ja siitä että tilaa ja aikaa riittää tasapuolisesti molemmille.

Se hyöty tästä suhteellisen rajattomasta vapaudesta on ollut että käytöshäiriöitä ja pissimistä vääriin paikkoihin ei ole koskaan meillä ilmennyt. Ja fyysinen terveys ja kuntokin on parempi. Eli saa itse omistajakin rauhallisemman mielen.
Olen myös kuullut kissoista, joiden sydänvaivat ovat nopeasti korjaantuneet sillä että ne ovat saaneet uuden, rauhallisemman ja ymmärtäväisemmän kodin, jossa ei ole jatkuvaa vahtimista, stressiä, turhia ja täysin epäloogisia sääntöjä.    

44

3434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parasta ois jos antaa kissan temmeltää ihan vapaasti ja meillä ei anneta repiä huonekaluja ne on nähkääs antiikkia mut kyllä se niitä repii sillon kun jää yksin kotiin. Antaa kissan ihan rauhassa olla omissa
      oloissaan niin ei tuu ongelmia :D antaa tehä mitä lystää on nekin eläviä olentoja suomi on vapaa maa myös kissoille :D

    • erakkorapu

      Meillä on kissat aina saaneet liikkua vapaasti, mennä pöydälle, sohvalle, sänkyyn, vaatekaappiin... Joitain vieraita salliva kasvatuksemme ärsyttää mutta he ovatkin niitä jotka haluavat asuntonsa muistuttavan enemmän leikkaussalia kuin kotia. Meillä on varmaan toisinaan syötykin samoista astioista kissojen kanssa, ja terveitä ollaan eikä allergioita kellään. Yksi em. vieraista pelotteli toksoplasmoosilla kun pikkusisko syntyi mutta sisko on nyt 15v. ja täysin terve, nukkuu koiran kanssa saman peiton alla. Huonekalut ovat niinikään kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksesta; eipä se nahkasohva edes kovin mukava olisikaan. Irtokarvat lähtevät teippiharjalla erinomaisesti. Kissan tassunjälki näkyy siellä täällä mutta mitäs pienistä.
      "Yksi ainut pieni kissa luo sen tunteen, ettei tule tyhjään taloon - tulee kotiin." - Pam Brown

    • Tabby

      Meilläkin kissat saavat oleskella pöydillä juuri niin paljon kuin huvittaa. Jos se jotakin häiritsee, niin ei tarvitse tulla meille kylään ;) Peku käy myös näyttelyissä, joten en senkään vuoksi ole viitsinyt kieltää siltä pöydille menoa: näyttelyissä se kuitenkin laitetaan pöydälle.

      Peku rentoutuu usein makaamalla pitkin pituuttaan olohuoneen sohvapöydällä ja ojentelemalla jalkojaan =) Pöydille eivät mene silloin kun on katettu vaikkapa kahvit pöytään. Toisaalta taas vanhempani nostavat molemmat kissat pöydälle usein kahvia juodessaan kun käyvät meillä. Laku ja Peku ovatkin ukin ja mummin mussukoita ;)

      Kirjahyllyn päälle kissat eivät meillä saa mennä, koska siellä on mieheni kokoamia autojen pienoismalleja sekä HappyCat -viinipulloja, jotka pudotessaan menevät rikki. Muuten kissat saavatkin sitten olla missä haluavat - kohta myös siellä hyllyn päällä kunhan saan hyllyni entisestä kotikaupungistani rahdattua tänne =)

      Sohvaan kissoilla ei ole lupa teroittaa kynsiään, mutta kyllä sitä silti aina käydään vähän raapimassa ;) Siksipä olemmekin hankkineet sellaisen sohvan, jossa eivät moiset jäljet näy. Nahkasohvaa en ikipäivänä huolisi, ne ovat epämukavia. Nahkaiset TV-tuolit meiltä kyllä löytyy, ja kissat ovat tehneet niihin uuden designin =D Pitäisi verhoilla tuolit uudestaan, ovat olleet aina hieman epäsiistin näköiset nimittäin.

      Eipä ole muuten meilläkään esiintynyt minkäänlaisia käytöshäiriöitä, vääriin paikkoihin pissailua, aggressiivisuutta tms. Mistä sitten johtuneekaan ;) Sisäkissoja ovat molemmat, ulkoilevat vain maalla valjaissa.

    • ....

      meillä ei ole kissoilla lupa mennä pöydälle, ja tämä siis koskee kaikkia pöytiä ruokapöydästä sohvapöytiin... toinen kollinronteista kunnioittaa tätä sääntöä hyvinkin tarkkaan eikä mene pöydälle missään tilanteessa, toinen pitää huolen että kukaan ei näe sitä pöydällä (niinkuin ei kuulis kun hyppää sieltä pois)

      syitä tähän on useitakin:
      1. maalaistalo, jossa kissat ulkoilevat ihan niin paljon kuin haluavat ja ajatus juuri hiirestämässä olleesta katista ruokapöydällä ei kiehdo
      2. esim. aamulla aamupalaa jokainen syö omaan aikaansa ja ruokatarvikkeet ovat pöydässä pari tuntia... avoimen voikupin houkutus saattaisi käydä liian suureksi
      3. myöskään kissan karvat suussa ei kiinnosta

      • Tabby

        Fiksuja kissoja sinulla, varsinkin se joka hyppää pois pöydältä juuri ennen kuin ehdit nähdä ;)

        1. Onko hiirestämässä ollut kissa yhtään sen kummallisempi kuin muukaan kissa? Ei mielestäni. Enpä ole koskaan miettinyt, ovatko anoppilan kissat olleet juuri hiirestämässä vai eivät, kun olen antanut nuolla voita leivältäni tai muuten syönyt samalta lautaselta niiden kanssa. Toisaalta, minulla on koko ikäni ollut pikkujyrsijöitä, joten en osaa olla hysteerinen niiden levittämistä "hui hirveetä tappavista taudeista". Vaan enpä ole koskaan kipeänäkään.

        2. Ei kai kukaan anna voin olla pöydässä kahta tuntia? Johan se ehtii siinä ajassa pilaantua sata kertaa enemmän kuin jos kissa kävisi sitä maistamssa. Meillä muuten kissat oikein luvan kanssa putsaavat tyhjiksi menneet margariinirasiat. Se on niiden mielestä aina yhtä hauskaa. Kun voitelen itselleni leipää, annan toki kissoillekin osuutensa: nuolevat margariinia joko leivältä, rasiasta tai voiveitsestä. Lakun mielestä margariini maistuu parhaalta, kun sen saa nuolla leivältä. Välillä on voideltava leipä uudelleen, kun kissat ovat niin tarkoin puhdistaneet leivän =)

        3. Mitkä kissankarvat? En mä vaan mitään kissankarvoja ole missään huomannut koskaan =)

        Jokaisella tietysti omat mielipiteensä. Minä voin ihan huoletta syödä kissojen ja koirien kanssa samaa voileipää ja samalta lautaselta. Ja kuten sanoin, en ole koskaan kipeänä, tiedä sitten mistä moinen vastustuskyky on tullut ;)


      • ....
        Tabby kirjoitti:

        Fiksuja kissoja sinulla, varsinkin se joka hyppää pois pöydältä juuri ennen kuin ehdit nähdä ;)

        1. Onko hiirestämässä ollut kissa yhtään sen kummallisempi kuin muukaan kissa? Ei mielestäni. Enpä ole koskaan miettinyt, ovatko anoppilan kissat olleet juuri hiirestämässä vai eivät, kun olen antanut nuolla voita leivältäni tai muuten syönyt samalta lautaselta niiden kanssa. Toisaalta, minulla on koko ikäni ollut pikkujyrsijöitä, joten en osaa olla hysteerinen niiden levittämistä "hui hirveetä tappavista taudeista". Vaan enpä ole koskaan kipeänäkään.

        2. Ei kai kukaan anna voin olla pöydässä kahta tuntia? Johan se ehtii siinä ajassa pilaantua sata kertaa enemmän kuin jos kissa kävisi sitä maistamssa. Meillä muuten kissat oikein luvan kanssa putsaavat tyhjiksi menneet margariinirasiat. Se on niiden mielestä aina yhtä hauskaa. Kun voitelen itselleni leipää, annan toki kissoillekin osuutensa: nuolevat margariinia joko leivältä, rasiasta tai voiveitsestä. Lakun mielestä margariini maistuu parhaalta, kun sen saa nuolla leivältä. Välillä on voideltava leipä uudelleen, kun kissat ovat niin tarkoin puhdistaneet leivän =)

        3. Mitkä kissankarvat? En mä vaan mitään kissankarvoja ole missään huomannut koskaan =)

        Jokaisella tietysti omat mielipiteensä. Minä voin ihan huoletta syödä kissojen ja koirien kanssa samaa voileipää ja samalta lautaselta. Ja kuten sanoin, en ole koskaan kipeänä, tiedä sitten mistä moinen vastustuskyky on tullut ;)

        1. en niinkään ajatellut sitä että on syönyt sen hiiren, vaan sitä missä se on ollut hiirestämässä... meillä kissat käy lantakasalla hiirestämässä ja kisu jolla on tassut lehmän paskassa ei oikein ruokapöydässä kiehdo

        2. ja en nyt tarkoittanut että se voi siinä pöydässä olisi kahta tuntia vaan sitä että on sellaisia ruokatarvikkeita joista kisutkin tykkää pöydässä vahtimatta... kielen jäljet voissa tai raadeltu juustopaketti ei kiinnosta

        3. meiltä kyllä karvoja löytyy, etenkin noista punaruskeista irtoaa runsaasti karvaa ja tuosta harmaasta... mustasta ei juurikaan lähde


      • Tabby
        .... kirjoitti:

        1. en niinkään ajatellut sitä että on syönyt sen hiiren, vaan sitä missä se on ollut hiirestämässä... meillä kissat käy lantakasalla hiirestämässä ja kisu jolla on tassut lehmän paskassa ei oikein ruokapöydässä kiehdo

        2. ja en nyt tarkoittanut että se voi siinä pöydässä olisi kahta tuntia vaan sitä että on sellaisia ruokatarvikkeita joista kisutkin tykkää pöydässä vahtimatta... kielen jäljet voissa tai raadeltu juustopaketti ei kiinnosta

        3. meiltä kyllä karvoja löytyy, etenkin noista punaruskeista irtoaa runsaasti karvaa ja tuosta harmaasta... mustasta ei juurikaan lähde

        1. Niin, kissahan tunnetusti on siisti eläin ja varmasti tulee nenäsi eteen hyppimään tassut lehmänpaskassa juu ;) Oikein tarkoituksella käy sotkemassa itsensä paskaan. Niin varmaan. Se, että kissa kulkee tassut paskassa on omistajan vika - jos kissa on likainen eikä pese itseään, omistajan on se pestävä.

        2. Mitä väliä sillä on, onko voissa kielenjälkiä vai ei? Pitääkö sitä ehdoin tahdoin jättää houkuttimia pöytään ;) Et varmaankaan omista koiraa?

        3. Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä värinen kissa on kun puhutaan siitä, minkä verran karvaa kissasta lähtee. Tietysti kaikenlaista sopii väittää, mutta väitteille lienee syytä kehitellä myös perusteluja sekä tutkimustuloksia totuuden todistamiseksi ;) Kyllä meidänkin kissoilta karvaa lähtee, en todellakaan tarkoittanut etteikö lähtisi, mutta kaiken kanssa oppii elämään. Me hoidamme kissojamme ja ruokimme niitä oikein, siksi niistä ei kovin paljon lähde karvaa. Nyt ei ole oleellista minkä värisiä kissat ovat - eikä edes se, että toinen on pitkäkarvainen. Kun kissaa jaksaa harjata ja muutenkin panostaa sen hoitoon ja ruoan laatuun, irtokarvan määrä on aika minimaalinen. Lähteehän sitä karvaa ihmisiltäkin. Toisten ihmisten irtohiukset vaatteissani eivät innosta.


      • Tippa_86
        Tabby kirjoitti:

        1. Niin, kissahan tunnetusti on siisti eläin ja varmasti tulee nenäsi eteen hyppimään tassut lehmänpaskassa juu ;) Oikein tarkoituksella käy sotkemassa itsensä paskaan. Niin varmaan. Se, että kissa kulkee tassut paskassa on omistajan vika - jos kissa on likainen eikä pese itseään, omistajan on se pestävä.

        2. Mitä väliä sillä on, onko voissa kielenjälkiä vai ei? Pitääkö sitä ehdoin tahdoin jättää houkuttimia pöytään ;) Et varmaankaan omista koiraa?

        3. Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä värinen kissa on kun puhutaan siitä, minkä verran karvaa kissasta lähtee. Tietysti kaikenlaista sopii väittää, mutta väitteille lienee syytä kehitellä myös perusteluja sekä tutkimustuloksia totuuden todistamiseksi ;) Kyllä meidänkin kissoilta karvaa lähtee, en todellakaan tarkoittanut etteikö lähtisi, mutta kaiken kanssa oppii elämään. Me hoidamme kissojamme ja ruokimme niitä oikein, siksi niistä ei kovin paljon lähde karvaa. Nyt ei ole oleellista minkä värisiä kissat ovat - eikä edes se, että toinen on pitkäkarvainen. Kun kissaa jaksaa harjata ja muutenkin panostaa sen hoitoon ja ruoan laatuun, irtokarvan määrä on aika minimaalinen. Lähteehän sitä karvaa ihmisiltäkin. Toisten ihmisten irtohiukset vaatteissani eivät innosta.

        Kissat saavat kulkea työpöydällä, ja olkkarin ruokapöydällä, mutta eivät keittiön pöytätasolla, koska siinä laittelen voileipiä sun muuta maistuvaa. Meillä oli kotonakin sääntö, että keittiön pöytätasoille ei ole asiaa, mutta ruokapöytään saa mennä jos siinä ei ole ruokatarvikkeita, ja tämän kissat oppivat. :) Tosin jos isän lehti oli pöydällä levitettynä, kissa antoi itselleen luvan loikata sen päälle istumaan ja hyrräämään, vaikka pöydällä olisi joitakin ruokia ollutkin.

        Äiti inhoskeli kissan karvoja, ja kieltämättä niitä kyllä pöydältäkin löytyi. Kissat myös saattoivat joskus olla hieman likaisessa kunnossa ulkotarhasta tultuaan. Ulkokissaa en minäkään laskisi ruokapöytään, mutta sisäkissa on eri juttu. =) Ja onhan se helppo rätillä pöytää pyyhkäistä ennen aterioimaan alkamista..


      • ....
        Tabby kirjoitti:

        1. Niin, kissahan tunnetusti on siisti eläin ja varmasti tulee nenäsi eteen hyppimään tassut lehmänpaskassa juu ;) Oikein tarkoituksella käy sotkemassa itsensä paskaan. Niin varmaan. Se, että kissa kulkee tassut paskassa on omistajan vika - jos kissa on likainen eikä pese itseään, omistajan on se pestävä.

        2. Mitä väliä sillä on, onko voissa kielenjälkiä vai ei? Pitääkö sitä ehdoin tahdoin jättää houkuttimia pöytään ;) Et varmaankaan omista koiraa?

        3. Sillä ei ole mitään merkitystä, minkä värinen kissa on kun puhutaan siitä, minkä verran karvaa kissasta lähtee. Tietysti kaikenlaista sopii väittää, mutta väitteille lienee syytä kehitellä myös perusteluja sekä tutkimustuloksia totuuden todistamiseksi ;) Kyllä meidänkin kissoilta karvaa lähtee, en todellakaan tarkoittanut etteikö lähtisi, mutta kaiken kanssa oppii elämään. Me hoidamme kissojamme ja ruokimme niitä oikein, siksi niistä ei kovin paljon lähde karvaa. Nyt ei ole oleellista minkä värisiä kissat ovat - eikä edes se, että toinen on pitkäkarvainen. Kun kissaa jaksaa harjata ja muutenkin panostaa sen hoitoon ja ruoan laatuun, irtokarvan määrä on aika minimaalinen. Lähteehän sitä karvaa ihmisiltäkin. Toisten ihmisten irtohiukset vaatteissani eivät innosta.

        1. ne tulevat kyllä yltä päältä ravassa välillä sisällekin... eivätpä nuo tunnu saalistamassa ollessaan paljon säitä tai puhtausasioita ajattelevan, tuskin sitä hiiriä, rottia tai lintuja kiinni saa jos miettii sottaantuuko tassut, kyllä ne itsensä puhdistaa, se on vaan eri asia missä vaiheessa... ja vaikka niissä tassuissa ei varsinaista lehmän paskaa olekaan, niin se haju jää ja se tarttuu... ja varmasti ovat tyytyväisempiä siihen että saavat pitää "naamiotuoksunsa" kuin että jatkuvasti shamppoon kanssa puhtaaksi pestäisiin

        meillä ei eläimiä nosteta millekään jalustalle ja aleta omaa elämää rajoittamaan niiden takia. ne ovat saman arvoisia kuin kuka tahansa muukin. siinä vaiheessa kun me muutkin alamme istuskelemaan ruokapöydällä ja nuolemaan p*rsettämme niin hekin saavat tulla pöydälle... samat säännöt pätee niin ihmisille kuin eläimillekin.

        ja ei, meillä ei ole koiraa, eikä tule... ja jos olisikin, ei silläkään olisi mitään asiaa pöydälle tai varastelemaan pöydästä


      • Tabby
        .... kirjoitti:

        1. ne tulevat kyllä yltä päältä ravassa välillä sisällekin... eivätpä nuo tunnu saalistamassa ollessaan paljon säitä tai puhtausasioita ajattelevan, tuskin sitä hiiriä, rottia tai lintuja kiinni saa jos miettii sottaantuuko tassut, kyllä ne itsensä puhdistaa, se on vaan eri asia missä vaiheessa... ja vaikka niissä tassuissa ei varsinaista lehmän paskaa olekaan, niin se haju jää ja se tarttuu... ja varmasti ovat tyytyväisempiä siihen että saavat pitää "naamiotuoksunsa" kuin että jatkuvasti shamppoon kanssa puhtaaksi pestäisiin

        meillä ei eläimiä nosteta millekään jalustalle ja aleta omaa elämää rajoittamaan niiden takia. ne ovat saman arvoisia kuin kuka tahansa muukin. siinä vaiheessa kun me muutkin alamme istuskelemaan ruokapöydällä ja nuolemaan p*rsettämme niin hekin saavat tulla pöydälle... samat säännöt pätee niin ihmisille kuin eläimillekin.

        ja ei, meillä ei ole koiraa, eikä tule... ja jos olisikin, ei silläkään olisi mitään asiaa pöydälle tai varastelemaan pöydästä

        Ei sitä kissaa ole pakko joka kerta pestä shampoolla ;)

        Tee miten haluat, jokaisella on omat mielipiteensä kuten jo taisin mainitakin. Minä ainakin sain makeat naurut viestejäsi lukiessani, kiitos siitä =)


      • Kaksoiolento
        Tabby kirjoitti:

        Fiksuja kissoja sinulla, varsinkin se joka hyppää pois pöydältä juuri ennen kuin ehdit nähdä ;)

        1. Onko hiirestämässä ollut kissa yhtään sen kummallisempi kuin muukaan kissa? Ei mielestäni. Enpä ole koskaan miettinyt, ovatko anoppilan kissat olleet juuri hiirestämässä vai eivät, kun olen antanut nuolla voita leivältäni tai muuten syönyt samalta lautaselta niiden kanssa. Toisaalta, minulla on koko ikäni ollut pikkujyrsijöitä, joten en osaa olla hysteerinen niiden levittämistä "hui hirveetä tappavista taudeista". Vaan enpä ole koskaan kipeänäkään.

        2. Ei kai kukaan anna voin olla pöydässä kahta tuntia? Johan se ehtii siinä ajassa pilaantua sata kertaa enemmän kuin jos kissa kävisi sitä maistamssa. Meillä muuten kissat oikein luvan kanssa putsaavat tyhjiksi menneet margariinirasiat. Se on niiden mielestä aina yhtä hauskaa. Kun voitelen itselleni leipää, annan toki kissoillekin osuutensa: nuolevat margariinia joko leivältä, rasiasta tai voiveitsestä. Lakun mielestä margariini maistuu parhaalta, kun sen saa nuolla leivältä. Välillä on voideltava leipä uudelleen, kun kissat ovat niin tarkoin puhdistaneet leivän =)

        3. Mitkä kissankarvat? En mä vaan mitään kissankarvoja ole missään huomannut koskaan =)

        Jokaisella tietysti omat mielipiteensä. Minä voin ihan huoletta syödä kissojen ja koirien kanssa samaa voileipää ja samalta lautaselta. Ja kuten sanoin, en ole koskaan kipeänä, tiedä sitten mistä moinen vastustuskyky on tullut ;)

        Olen bongaillut useampia viestejäsi eri otsikoiden alta, ja olet joka asiasta samaa mieltä kuin minä. Ihan kuin olisin jo kirjoittanut aiheeseen, ei jää mitään lisättävää eikä pois otettavaa. Oli pakko jo sanoa, kun olen alkanut ihmetellä, kun on kovin samankaltaiset ajatukset, kokemukset ja jopa miehen harrastukset(melkein tulen kohta vainoharhaiseksi:-). Meillä muuten se "pienoismalliautokokoelma-ongelma" ratkaistiin yksinkertaisesti lasiovisella kaapilla.
        Terveiset mirreillesi, meillä viisi(vasta).


      • Tabby
        Kaksoiolento kirjoitti:

        Olen bongaillut useampia viestejäsi eri otsikoiden alta, ja olet joka asiasta samaa mieltä kuin minä. Ihan kuin olisin jo kirjoittanut aiheeseen, ei jää mitään lisättävää eikä pois otettavaa. Oli pakko jo sanoa, kun olen alkanut ihmetellä, kun on kovin samankaltaiset ajatukset, kokemukset ja jopa miehen harrastukset(melkein tulen kohta vainoharhaiseksi:-). Meillä muuten se "pienoismalliautokokoelma-ongelma" ratkaistiin yksinkertaisesti lasiovisella kaapilla.
        Terveiset mirreillesi, meillä viisi(vasta).

        Kivaa että löytyy samanhenkisiä ihmisiä =)

        Meillä on lasivitriini miehen rakentamia pienoismalleja varten, paha vain Laku keksi että nupeista vetämällähän ne ovet aukeaa ;) Vitriini oli edellisessä asunnossa laitettu korkealle seinälle, mutta niin tuo neitokainen vain avasi ovet aina halutessaan, kunnes tehtiin kuminauhapatentti oven nuppeihin ;) Ihmeteltiin kyllä aluksi, että mikä hemmetin valmistusvirhe niissä ovissa on kun ei pysy kiinni millään...

        Pistäpä mailia tulemaan [email protected] =) Olisi hauska "vaihtaa" ajatuksia. Vaikka mitäs vaihtamista niissä nyt on, jos kerran samalla tavalla ajatellaan =D No, joka tapauksessa olisi mukava keskustella =)


      • ....
        Tabby kirjoitti:

        Ei sitä kissaa ole pakko joka kerta pestä shampoolla ;)

        Tee miten haluat, jokaisella on omat mielipiteensä kuten jo taisin mainitakin. Minä ainakin sain makeat naurut viestejäsi lukiessani, kiitos siitä =)

        mukavaa että sinulla oli hauskaa, shampoo pesulla tarkoitin sitä että navetan hajua ei saa pelkällä vedellä poistettua, ei omista hiuksista tai ihosta eikä myös kissan turkista


      • phoolan
        .... kirjoitti:

        mukavaa että sinulla oli hauskaa, shampoo pesulla tarkoitin sitä että navetan hajua ei saa pelkällä vedellä poistettua, ei omista hiuksista tai ihosta eikä myös kissan turkista

        Olen vähän loukkaantunut siitä että tästä kohtaa moderoitiin pois täysin asiallinen ja realistinen kirjoitukseni "perseen nuolemisesta" joka koski ihmisen suvunjatkamista ja seksielämää ja sen toimintoja.

        Kirjoitus oli tarkoitettu puhtaasti ja pelkästään havainnollistamaan asiallisesti ja oikein termein sitä arkista tosiasiaa, että ei ihminenkään itse asiassa ole kissaa siistimpi vaan samanarvoinen, sillä me olemme itse asiassa kaikki samanlaisia kuin kissa eli ELÄIMIÄ.

        En ymmärrä tätä tilannetta, en edes usko sitä todeksi, olen todella pöllämystynyt, sillä en nähnyt itse kirjoituksessani mitään pahaa, eikä sillä ollut tarkoitus myöskään ketään, ei lukijoita tai kissoja loukata.

        Miksi seksi koetaan niin likaiseksi ja provosoivaksi asiaksi että siitä kirjoittelu heti sensuroidaan ?
        Voidaan kyllä puhua kissan nuolevan persettään ja perustella sillä pöydille pääsemättömyys, mutta samaa asiaa ei voida käsitellä ihmisen suhteen?
        Eikös tämä ole aika epädemokraattista ?

        Huomaan nyt konkreettisesti sen, että me elämme väkivaltaisessa yhteiskunnassa ja väkivallasta saa puhua paljon paljon vapaammin kuin seksistä, jonka koen, kumma kyllä, rakkauden jatkeeksi.

        Jotain sangen kieroutunutta ihmisen mielikuvituksessa on jos omat normaalit ruumiin toiminnot näin kauhistuttaa!


      • phoolan
        phoolan kirjoitti:

        Olen vähän loukkaantunut siitä että tästä kohtaa moderoitiin pois täysin asiallinen ja realistinen kirjoitukseni "perseen nuolemisesta" joka koski ihmisen suvunjatkamista ja seksielämää ja sen toimintoja.

        Kirjoitus oli tarkoitettu puhtaasti ja pelkästään havainnollistamaan asiallisesti ja oikein termein sitä arkista tosiasiaa, että ei ihminenkään itse asiassa ole kissaa siistimpi vaan samanarvoinen, sillä me olemme itse asiassa kaikki samanlaisia kuin kissa eli ELÄIMIÄ.

        En ymmärrä tätä tilannetta, en edes usko sitä todeksi, olen todella pöllämystynyt, sillä en nähnyt itse kirjoituksessani mitään pahaa, eikä sillä ollut tarkoitus myöskään ketään, ei lukijoita tai kissoja loukata.

        Miksi seksi koetaan niin likaiseksi ja provosoivaksi asiaksi että siitä kirjoittelu heti sensuroidaan ?
        Voidaan kyllä puhua kissan nuolevan persettään ja perustella sillä pöydille pääsemättömyys, mutta samaa asiaa ei voida käsitellä ihmisen suhteen?
        Eikös tämä ole aika epädemokraattista ?

        Huomaan nyt konkreettisesti sen, että me elämme väkivaltaisessa yhteiskunnassa ja väkivallasta saa puhua paljon paljon vapaammin kuin seksistä, jonka koen, kumma kyllä, rakkauden jatkeeksi.

        Jotain sangen kieroutunutta ihmisen mielikuvituksessa on jos omat normaalit ruumiin toiminnot näin kauhistuttaa!

        Kissan kiimasta, astutuksesta, kollien toiminnoista, kissojen villistä ja riehakkaaasta sukupuolielämästä täällä saa kyllä kirjoittaa. Miksi ei ihmisen?


      • että
        phoolan kirjoitti:

        Kissan kiimasta, astutuksesta, kollien toiminnoista, kissojen villistä ja riehakkaaasta sukupuolielämästä täällä saa kyllä kirjoittaa. Miksi ei ihmisen?

        Tämä on kissapalsta, ei ihmisen sukupuolielämäpalsta. Oletko sattunut huomaamaan? Kun nyt kerran on eri aihealueille laitettu omat palstat, niin pysytään niillä.


      • kyllä
        phoolan kirjoitti:

        Kissan kiimasta, astutuksesta, kollien toiminnoista, kissojen villistä ja riehakkaaasta sukupuolielämästä täällä saa kyllä kirjoittaa. Miksi ei ihmisen?

        En kyllä ole nähnyt montaakaan viestiä villin riehakkaasta sukupuolielämästä tällä palstalla, edes kissojen... Liekö yhtäkään kuvaamasi kaltaista viestiä.


      • phoolan
        kyllä kirjoitti:

        En kyllä ole nähnyt montaakaan viestiä villin riehakkaasta sukupuolielämästä tällä palstalla, edes kissojen... Liekö yhtäkään kuvaamasi kaltaista viestiä.

        Kaduilla kävellessä kyllä näkyy alastonta kroppaa valtoimenaan 4-vuotiaankin katsella ja mainokset ovat niitä muuallakin täynnä ja täällä on jokin ihmeellinen,kuitenkin paljon tavallisempia tosiasioita sensuroiva siveyskerho :D

        No sanotan asia sitten näin, hieman kaunokirjallisemmin, kun asiat niiden oikeilla nimillä eivät kelpaa:

        Kissa nuolee persettään ja ihminen kaivaa nenäänsä ja jopa syö omaa räkäänsä.

        Myös ihmisen sänkykamaripuuhat ovat sitä luokkaa että siinä vaihtuu kaikenlaiset eritteet ja limat, bakteerit ja basillit henkilöstä toiseen milloin milläkin konsteilla ja jopa aika reippaan graafisilla sellaisilla, vastaten aika tarkkaan kissan perseennuolemispuuhia, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

        Ihminen ja kissa ovat siis monessa samanlaisia, täysin tasavertaisia, biologisesti tarpeitaan tyydyttäviä eläimiä, omaten omat hauskat ja lajilleen ominaiset puhtaanpito- ja lisääntymiskommervenkkinsä, mutta erotus piilee siinä, että vain ihminen istuu aamulla sänkykamarin jälkeen luvan kanssa aamiaispöytään mutta kissa ei.

        Ihmetyttää, missä vaiheessa ihminen on ottanut itselleen aamiaispöytään erikoisoikeuksia ja mitkä mahtavat olla ne todelliset perusteet? Osaisiko kukaan kenties vastata?


      • phoolan
        että kirjoitti:

        Tämä on kissapalsta, ei ihmisen sukupuolielämäpalsta. Oletko sattunut huomaamaan? Kun nyt kerran on eri aihealueille laitettu omat palstat, niin pysytään niillä.

        " Tämä on kissapalsta, ei ihmisen sukupuolielämäpalsta. Oletko sattunut huomaamaan? "

        Ei ole niin, mutta kuten sanoin, pohjimmiltaan onkin kyse siitä että me olemme kaikki eläimiä, niin kissat kuin ihmiset, käyttäytyen yhtä eläimellisesti, luonnollisesti ja "siivottomasti" jos niin halutaan sanoa!

        Yleisin kuulemani argumentti kissan pöydältä pois karkottamiseen on juuri tuo perseen nuoleminen. Siksi siihen myös pitää ottaa reippaasti kantaa!

        Ihminen on nostanut itsensä ns eläinten yläpuolelle, joissain uskonnoissa jopa joksikin jumalan kuvaksi, kuvitellen olevansa jotakin parempaa, hienompaa ja siistimpää, kuin esim kissat.
        Se nyt ei kuitenkaan pidä alkuunkaan edes paikkaansa, vaan me olemme lähes kaikessa tasavertaisia, myös biologisesti, vaikka emme sitä myönnäkään. Sen voi myös helposti todistaa parilla yksinkertaisella esimerkillä, joita käytin ja joista vallan mainiosti selvisi kuinka lähellä kissaa me toiminnoissamme monta kertaa olemme!

        Tästä syystä en hyväksy argumenttia kissan perseen nuolemisesta, sillä ihminen tekee aivan samaa, mutta hieman eri tilanteessa. Siisteystasossa ei kissalla ja ihmisellä ole ainakaan tältä sangen maanläheiseltä ja biologiselta (ja hauskaksi humoristiseksi kirjoitukseksi tarkoittamani, mutta jostain käsittämättömästä syystä mielivaltaisesti poistetun postaukseni) pohjalta katsottuna mitään eroa, joten se ei riitä syyksi kissan pöydältä karkottamiseen, ainakaan minun mielestäni.

        Tämä on tärkeä pointti, sillä tähän kissan perseen nuolemiseen eniten pöytäasiassa aina vedotaan!

        Ihminen tutkii eläimiä usein esineellistäen, itsensä niistä ulos mitaten ja pois unohtaen. Kaipaisinkin paljon enemmän suoraa ja rehellistä vertailevaa tutkimusta ja pohdintaa, koska täysin samat luonnonlait pätevät kyllä meihinkin, halusimme sitä tai emme.

        Jokohan nyt meni tämä asia myös teille todellisuutta kaunisteleville hienohelmoille perille? Ainakin yritin selittää sen mahdollisimman siistein ja poleeratuin sanakääntein,jotta se ei teidän mielenrauhaanne ja siveyttänne liikaa häiritsisi.

        Muistakaa panna silmät ja korvat kiinni kun seuraavan kerran kissojanne astutatte ;D


      • phoolan

      • phoolan
        että kirjoitti:

        Tämä on kissapalsta, ei ihmisen sukupuolielämäpalsta. Oletko sattunut huomaamaan? Kun nyt kerran on eri aihealueille laitettu omat palstat, niin pysytään niillä.

        Ei riitä poiston syyksi!

        Suomi24´n ohjeissa lukee näin:

        Millainen viesti on sääntöjen vastainen?
        Viesti sisältää rasistista, väkivaltaan yllyttävää, raakaa pornografiaa, lapsipornoon liittyvää tai muuten epäeettistä tekstiä.

        -En kirjoittanut mitään epäeettistä, enkä raakaa pornografiaa. Tekstini oli samaa luokkaa kuin tavallisissa seksioppaissa ja lääkärikirjoissa!


      • Netiketti
        phoolan kirjoitti:

        Ei riitä poiston syyksi!

        Suomi24´n ohjeissa lukee näin:

        Millainen viesti on sääntöjen vastainen?
        Viesti sisältää rasistista, väkivaltaan yllyttävää, raakaa pornografiaa, lapsipornoon liittyvää tai muuten epäeettistä tekstiä.

        -En kirjoittanut mitään epäeettistä, enkä raakaa pornografiaa. Tekstini oli samaa luokkaa kuin tavallisissa seksioppaissa ja lääkärikirjoissa!

        Netikettiin kuuluu myös se, että asioista puhutaan niillä palstoilla, joiden aiheeseen se kuuluu. Ihmisten sukupuolielämä ei kuulu kissapalstalle. Onhan täällä terveys- ja seksipalstoja, kirjoita sinne.


      • sukupuolielämää?
        phoolan kirjoitti:

        Viestiketju hormoonien kyllästämästä kiihkoisasta lutkutuksesta:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000133&posting=22000000006840141

        Silkkaa p--noa! Pitäisi ehdottomasti poistaa!

        Ei kainalon lutkutus liity kissan sukupuolielämään mitenkään. En jaksanut lukea ketjua, mutta todennäköisesti kissa on luovutettu liian aikaisin, tai sitten haju saa siinä pentuvaistot heräämään. Mitä villin riehakasta sukupuolista tuossa on?


    • Satru

      Meillä keittiöntasot ovat kiellettyjä kissoilta ihan niiden oman turvallisuuden tähden. Liesi voi olla polttavan kuuma ja kuten erään tuttavani kissa kerran näytti, kissa voi helposti viiltää tassunsa pahasti hypätessään latteellaan olevan veitsen päälle.

      Ei tiettyjen pelisääntöjen hellästi opettaminen ole mitenkään kissaa kohtaan väärin. Onhan niillä luontaisestikin omat sääntönsä keskenäänkin. Kissa koti toki kuuluu näyttääkin kissojen kodilta, liika siisteysintoilu ei muutenkaan sovi lemmikkikotiin. (eikä se liiallinen pöpöjen kammoaminenkaan ole edes hyväksi)

      • Mölli

        kissat saavat vapaasti "seikkailla", missä huvittaa. Turvallisuutta voi parantaa: meillä ruuanlaiton jälkeen laitetaan aina kattilaan kylmää vettä ja liedelle (osaavat varoa, eivätkä voi astua kuumalle liedelle) eikä koskaan jätetä teräviä veitsiä pöydälle...


      • phoolan
        Mölli kirjoitti:

        kissat saavat vapaasti "seikkailla", missä huvittaa. Turvallisuutta voi parantaa: meillä ruuanlaiton jälkeen laitetaan aina kattilaan kylmää vettä ja liedelle (osaavat varoa, eivätkä voi astua kuumalle liedelle) eikä koskaan jätetä teräviä veitsiä pöydälle...

        Hyvä vinkki laittaa kylmä vesikattila liedelle! Tuo pitää muistaa sitten kun tulee nuorempia kissoja vielä joskus taloon. Tällä haavaa on 10v ja 16v, joten meno on sangen rauhallista.


      • Satru
        Mölli kirjoitti:

        kissat saavat vapaasti "seikkailla", missä huvittaa. Turvallisuutta voi parantaa: meillä ruuanlaiton jälkeen laitetaan aina kattilaan kylmää vettä ja liedelle (osaavat varoa, eivätkä voi astua kuumalle liedelle) eikä koskaan jätetä teräviä veitsiä pöydälle...

        Minun mielestäni kissoillakin voi hyvin olla säännöt ja kuten kissoistamme huomaa niin vanhempikin kissa oppii asiat, kunhan säännöt vain oikein kateille esitetään. :)


    • Kertomus

      Kissat saa ihan vapaasti hyppiä ikkunalaudoila, olohuoneen pöydällä, tietokonepöydällä, keittiönpöydällä sekä muilla tasoilla joita asunnostamme löytyy. Ainut josta olen niille maininnut, on yhden gerbiilidunan päällä makoileminen, koska duna on vanha ja sen kattopinnat ei välttämättä kestä. Mutta sekin duna on menossa myyntiin ja tilalle tulee terraario niillekin. Saavat sitten kissat tehdä tuttavuutta niidenkin kanssa paremmin :>

      Anoppilassa oli sääntö ettei kissat saa mennä pöydälle, ja anoppilan väki koitti meilläkin kontrolloida noita aina kyläillessään, mutta olemme tehneet selväksi että meillä kissat saa elää niin vapaata elämää kuin tahtovat. Parvekkeen ovi avataan kun sinne jompikumpi haluaa, kun kissa hyppää näytön eteen kesken kirjoituksen, ei sitä ajeta pois vaan tietenkin hellitään ja rapsutellaan. Sängyssä nukkuminen on täysin sallittua, samoin sohvalla, sohvan selkänojan päällä, missä sitten athtovatkaan nukkua, yleensä meidän sänky on se paikka. Toki noilla on omakin petinsä, entinen marsuhäkin aluspöytä, korkeutta n.40-50cm ja päällä on fleecepeitto ja lampaantalja sekä muutama pikkutyyny, mutta ei nuo siinä nuku :)

      Usein kun tiskaan, pitää jompikumpi kissoista seuraa siinä vierellä. Samoin ruokaa tehtäessä. Olipa tuossa yksi aamu jolloin söin aamupalaleipääni olohuoneessa ja katsoin telkkaria samalla ja Lutu istui olohuoneen pöydällä minua vastapäätä ja koitti saada leivältäni kinkun. Vaikka leipä oli kädessäni ja haukkasin siitä, niin Lutu oli tassuineen ja kuonoineen siinä kiinni, ja lopulta annoin ihan suosiolla neidille puolet kinkunsiivustani ;) Yritti hän kuitenkin niin kovasti sitä saada. Olisin toki voinut kissan hätistää pois pöydältä mutta miksi? Ei tuo minua haitannut. Jos toinen tahtoo maistaa mitä minä syön niin tietenkin suon hänelle sen mahdollisuuden. Joskus vaan jos on jotain liian kuumaa niin puhallaan vähän viileämmäksi sen ettei polta suuta.

      Ja sen voin sanoa, etten kyllä edes oman lapseni hyväksyisi yrittävän saada leivältäni juustoa, kurkkua, kinkkua tmv, mutta kissat on ihan eri juttu ;)

    • minä

      Huh, en kyllä haluaisi hiekkalaatikolta tulevan kissan hyppäävän ruokapöydälle!!! Kyllä jonkinlainen siisteys/rajat/puhtaus on paikallaan vaikka itsekin aika sallivaa sorttia olen kissoilleni.

    • Meillä

      Minun täytyy myöntää, että minun kissani röyhkeästi koukkivat myös lautaselta. Se on tosin ihan oma syyni, koskapa niille aina pöydästä ja lautaselta annan. Eikä haittaa minua.
      Meillä on tuulikaapin, eteisen ovessa vieraille linkistä löytyvä kyltti. Olen täsmälleen sitä mieltä, että jos jotakuta tapamme, karvat, kissat, tai muu ellottaa, voi vapaasti poistua, ja olla tulematta meille. Ei haittaa yhtään.

      "SÄÄNNÖT VIERAILEVILLE, LEMMIKITTÖMILLE HENKILÖILLE, JOTKA HALUAVAT VALITTAA LEMMIKEISTÄMME:

      1. Ne asuvat täällä. Te ette.
      2. Jos ette halua niiden karvaa vaatteisiinne, pysykää kaukana huonekaluistamme.
      3. Pidän lemmikeistäni paljon enemmän kuin useimmista ihmisistä.
      4. Sinulle ne ovat eläimiä. Minulle ne ovat lapsia, jotka ovat lyhyitä, karvaisia, kävelevät neljällä jalalla ja puhuvat epäselvästi.
      5. Koirat ja kissat ovat parempia kuin lapset. Ne syövät vähemmän, eivät pyydä koko ajan rahaa, ovat helpompia kouluttaa, yleensä tulevat kutsuttaessa, eivät koskaan aja autollasi, eivät roiku huumeita käyttävien kavereiden seurassa, eivät polta eivätkä ryyppää, eivät halua ostaa muotivaatteita, eivät käytä sinun vaatteitasi, eivät tarvitse ziljoonia euroja opiskeluun, ja jos ne tulevat raskaaksi, voit myydä seuraukset."

      http://www.kumikana.org/huumori/lemmikeille.htm

      • ....

        siis tuosta linkistä, tai ei juuri tuosta jutusta jonka tuo linkki sisälsi vaan siellä samassa paikassa on se pillerin anto kissalle juttu jota oon ettinyt jo pitkään


    • Eulalia

      Minun taloudessani kissat ovat tavanneet olla missä tykkäävät. Aiempi satsi kissoja 90-luvulla sai kyllä olla niin vapaasti ulkona, ettei sitten sisällä enää varsinkaan vanhemmiten jaksanut enää tehdä kolttosia.

      Nykyiset kissat ovat olleet alusta asti sisäkissoja ja nuoruuttansa vielä jaksavat tuivertaa asunnon mullinmallin. Kyllä se aamulla vähän ärsyttää että kirjat on kiskottu hyllystä, mutta minkäs teet... Enkä niin kauheasti tykkää että ruokapöytä on kissanhiekassa... Mutta yöllä pääasia on että saan nukkua, ja sen vuoksi suljetaankin makuuhuoneen ovi ja kissat tietenkin sitten touhuavat olohuoneessa ja keittiössä mitä mieleen juolahtaa. Edellisten kissojen kanssa nukuin samassa sängyssä, mutta nämä villikissanalut ovat sellaiseen liian levottomia, ainakin vielä.

      Mies kyllä vähän välillä hätistelee noita, mutta minusta tuntuu että suurimmat vahingot aina tapahtuvat siinä vaiheessa kun kissaa alkaa hätistää jostakin. Ihmisen oma syy, jos on videokaapin tai vaatekaapin ovi auki!

    • Sipsu

      Mies se meillä enemmän pöydät ja lattiat ja kaiken muunkin sotkee!

    • iita

      Meillä kissaneiti ei ole koskaan syönyt lattialla, tarjoilut ovat aina olleet ja ovat pöydillä. Mielialasta riippuen syödään joko keittiön pöydällä, ruokapöydällä tai olohuoneessa.
      Etenkin iltasapuskat usein olohuoneessa samalla kun mamma kattoo telkkaria :)
      Öisin on raksubaari makkarin ikkunalaudalla; sängystä on helppo loikata pienelle huikopalalle ja sitten takaisin sänkyyn jatkaan unia.

    • Mölli

      on lupa olla... Itse asiassa meidän kissojen ruokakupit ovat myös pöydällä, tosin tiskipöydällä, siten on ruokapaikka helppo pitää puhtaana (eikä tarvii itte kumarrella) ja kun on vielä alusta, nii ei tassujakaan palella kylmällä metallilla. Alussa oli vanhemmat hieman järkyttyneitä, kun huomasivat, että kissoillani on lupa olla ruokapöydällä. Tällä hetkellä heidän oma kissansa ruokailee vanhempieni kera - ruokapöydällä, eivätkä ole siitä moksiskaan :)

    • minä-84

      Mun kissa ei vietä aikaansa keittiönpöydällä. Mä en näe siinä mitään väärää, että haluan syödä ruokani pöydällä ilman, että ketään siinä makoilee. Me asutaan 75:n neliön kämpässä ja jos ainut paikka minne kissalla ei ole asiaa on pöytä, niin mun mielestä se ei ole paljoa vaadittu. Kissa on meidän perheenjäsen ja kuten muillakin, myös sillä on kielto mennä pöydälle. Tyttö kyllä syö ruokansa keittiöntasolla, koska muuten koira söis sen ruuat lattialta. Musta on ihan kiva jos toisten kisut saa taplata keittiönpöydällä, mutta meillä ei saa. Tyttö kyllä usein makaa tuolilla taikka sylissä kun ollaan syömässä, mut ei pöydällä.

      Tää on mun mielestä jännä keskustelunaihe, kun jokainenhan tekee niin kuin omaksi parhaaksi näkee. Yhtäläillähän voitaisiin keskustella että kenen kotona saa koirat nukkua sängyssä ja onko se oikein vaiko väärin. Mielestäni jokainen tekee niin kuin itse tykkää.

      Meijän kissa muuten on sisäkissa, eli ei syy ole likasuus tai pöpöjen pelossa eläminen, vaan se, että kissan paikka ei ole pöydällä..meillä. Karvat on toki yksi syy, mutta en hyvällä omalla tunnolla voi väittää etteikö siitä huolimatta jokaisessa ateriassa mitä syön, niin löytyisi ainakin yksi karva, koiran tai kissan =)!

      Ja mitä tulee sohvan raapimiseen, niin sekin meillä on kielletty, ihan niin kuin on sängyn ja tapettienkin. Siksi tytöllä on kiipeily/raapimispuu, että voi kynsiä siihen terottaa. Eihän koirakaan saa natustella sohvan jalkoja taikka muutakaan mikä ei ole hänen lelu/luu.. Mun mielestäni rajat ovat rakkautta..=)!

      Kaikista näistä "tiukoista" säännöistä huolimatta ei myöskään meijän kissalla ole huomattavissa käytöshäiriöitä eikä hän myöskään pissaile vääriin paikkoihin. Fyysisesti on ollut terve ja hyvinvoiva, lukuunottamatta yhtä ripulia pentuna kun kissa kotiimme haettiin, se hoidettiin eläinlääkäri käynnillä. Saa huomiota ja aikaa osakseen, tietenkin. Tossa nytkin näyttää makoilevan tyytyväisenä mieheni sylissä rapsuteltavana =)!

      Tämän mä halusin kertoa sulle en siksi että tuomitsisin tapaasi elää kissojesi kanssa, vaan siksi, että ymmärtäisit että on muitakin tapoja kuin omasi, eikä sitä voi sanoa enemmän tai vähemmän oikeaksi. Kaikki eläköön eläimiensä kanssa niin kuin parhaaksi katsoo, niistä tulee muiden asioita sitten, jos eläin saa huonoa kohtelua osakseen. Se annettakoon minulle anteeeksi jos pahin tekoni kissani suhteen on se ettei tyttö saa mennä ruokapöydälle =)!

      • Tabby

        Varsin ymmärrettävää, kun perheessä on myös koira =) Jos meillä olisi koira, myöskään kissat eivät saisi todennäköisesti mennä pöydälle - ainakaan silloin kun itse olisimme kotona ;) Samat säännöt kaikille, on koiran kannalta epäreilua jos se ei saa mennä pöydälle, mutta kissat saavat. Koira pöydällä *pyörittelee hetken silmiään*... no joo, onhan noitakin nähty.

        Ompelin muutamat näyttelverhot äsken, ihme kyllä en saanut tällä kertaa apulaista. Enkä saanut eilenkään. Mutta perjantaina kun ompelin, Laku makasi koko ajan keittiön pöydällä vaikkei pahemmin tykkää ompelukoneen äänestä. Siitä kiitollisia kissoja meillä, että eivät ole ikinä yrittäneet napata liikkuvaa ompelukoneen neulaa kiinni. Siinäpä sitä olisikin, kun päättäisivät alkaa sitä metsästää!

        Meillä muuten kissat tottelevat suht hyvin. Eilen silitin näyttelyverhokankaita ja Laku oli hyppäämässä keittiön pöydälle, johon pinosin silittämäni kankaat. Vain kolmesti jouduin sanomaan "EI", eikä neiti hypännyt pöydälle sitten ollenkaan =)


      • minä-84
        Tabby kirjoitti:

        Varsin ymmärrettävää, kun perheessä on myös koira =) Jos meillä olisi koira, myöskään kissat eivät saisi todennäköisesti mennä pöydälle - ainakaan silloin kun itse olisimme kotona ;) Samat säännöt kaikille, on koiran kannalta epäreilua jos se ei saa mennä pöydälle, mutta kissat saavat. Koira pöydällä *pyörittelee hetken silmiään*... no joo, onhan noitakin nähty.

        Ompelin muutamat näyttelverhot äsken, ihme kyllä en saanut tällä kertaa apulaista. Enkä saanut eilenkään. Mutta perjantaina kun ompelin, Laku makasi koko ajan keittiön pöydällä vaikkei pahemmin tykkää ompelukoneen äänestä. Siitä kiitollisia kissoja meillä, että eivät ole ikinä yrittäneet napata liikkuvaa ompelukoneen neulaa kiinni. Siinäpä sitä olisikin, kun päättäisivät alkaa sitä metsästää!

        Meillä muuten kissat tottelevat suht hyvin. Eilen silitin näyttelyverhokankaita ja Laku oli hyppäämässä keittiön pöydälle, johon pinosin silittämäni kankaat. Vain kolmesti jouduin sanomaan "EI", eikä neiti hypännyt pöydälle sitten ollenkaan =)

        Joo toi oli seikka mistä mä en huomannu mainita. Nimenomaan kielto on päällä silloin kun ollaan itte kotona, pois ollessa siellä on kyl vierailtu useestikkin =). Huomaa siitä kun tavaroita on lattialle tiputeltu..=). Kissalta on kans kielletty suihkuverhon repiminen, mutta jostain outon syystä se on täynnä reikiä =).

        On ihan positiivista ettei sun kisut ole hyökkäillyt neulan kimppuun ommeltaessa =). Mä lähinnä pelkään aina silloin harvoin kun konetta käytän, et kissa taikka koira astuu polkimen päälle just kun mä vaikka laitan lankaa neulaan..=). Mut onneks suuremmilta vahingoilta on vältytty =)!


      • phoolan

        minä-84: " Mun mielestäni rajat ovat rakkautta..=)! "

        Niin, ihmislapsille. Kissan suhteen asia on toinen juttu, sillä se ei ole ihminen, eikä sosiaalistu koskaan täysin samoin kuin me.

        Minusta ihan ok, jos ei tahdo sohvaansa revittävän tms ja korvaa sen raapimispulla, mutta silloin on oltava iso asunto, johon laittaa erikoisjuttuja kissalle. Pienessä asunnossa, jossa ei muutenkaan ole liikaa tilaa kissalle ei ole järkevää rajoittaa jo ennestään vähiä mahdollisuuksia terhakkaaseen aktiviteettiin.


      • minä-84
        phoolan kirjoitti:

        minä-84: " Mun mielestäni rajat ovat rakkautta..=)! "

        Niin, ihmislapsille. Kissan suhteen asia on toinen juttu, sillä se ei ole ihminen, eikä sosiaalistu koskaan täysin samoin kuin me.

        Minusta ihan ok, jos ei tahdo sohvaansa revittävän tms ja korvaa sen raapimispulla, mutta silloin on oltava iso asunto, johon laittaa erikoisjuttuja kissalle. Pienessä asunnossa, jossa ei muutenkaan ole liikaa tilaa kissalle ei ole järkevää rajoittaa jo ennestään vähiä mahdollisuuksia terhakkaaseen aktiviteettiin.

        Joo, mutta kyllähän toi "rajat ovat rakkautta" soveltuu eläimiinkin. Kissani ei saa yksin mennä parvekkeelle, koska on niin hölmö että voi sieltä hypätä itikan perään, eli onhan se rakkautta kun ei sinne yksin saa mennä.

        Kyllä mun mielestä meillä on kissalla ihan tarpeeksi muuta tohua kun sohvan repiminen. Eikä tyttö tosin sitä olekkaan muuta kuin pentuna tehnyt. Ne riehuvat ja pelaavat koiran kanssa niin paljon kesknään, että tuskin energiaakaan jäisi sohvalle.

        Se on ihan hyvä juttu jos joku tykkää antaa sohvansa revittäväksi, me ei tykätä. Ja mitäpä sitten kun ostat uuden sohvan? Luulisi vähän harmittavan kun kissasi raatelee (mun kukkarossa ainakin) kalliin sohvan.. Mutta kuten sanoin, kukin tavallaan =)!


      • Tabby
        minä-84 kirjoitti:

        Joo toi oli seikka mistä mä en huomannu mainita. Nimenomaan kielto on päällä silloin kun ollaan itte kotona, pois ollessa siellä on kyl vierailtu useestikkin =). Huomaa siitä kun tavaroita on lattialle tiputeltu..=). Kissalta on kans kielletty suihkuverhon repiminen, mutta jostain outon syystä se on täynnä reikiä =).

        On ihan positiivista ettei sun kisut ole hyökkäillyt neulan kimppuun ommeltaessa =). Mä lähinnä pelkään aina silloin harvoin kun konetta käytän, et kissa taikka koira astuu polkimen päälle just kun mä vaikka laitan lankaa neulaan..=). Mut onneks suuremmilta vahingoilta on vältytty =)!

        Joo meillä eivät tosiaan kissat kovinkaan häiriköi ompeluani (lue: kissojen omin sanoin eivät auta minua). Laku seuraa joskus lankarullan pyörimistä hyvin kiinnostuneena, mutta en ole antanut lupaa koskea siihen niin ei koske. Pekua ei kiinnosta senkään vertaa.

        Mulla on ompelukoneessa sellainen katkaisija, josta saan nopeasti ja helposti virran päälle/pois. En pidä koskaan koneessa virtaa kun langoitan, saattaisi tällainen rähmäkäpälä vielä itsekin aiheuttaa itselleen poliklinikkakäynnin =) Saumurin lankoja kissat ovat näköjään käyneet kokeilemassa, kaikki langat ovat ihan sekaisin. Ei sen niin väliä kun tuo nykyinen saumuri ei toimikaan. Innolla odotan sitä uutta saapuvaksi (ja niin varmasti kissatkin) =)

        Jottei ihan menisi OT, niin mielestäni on OK, että kissat eivät saa olla pöydällä, mutta myös OK, että saavat olla. Esimerkiksi tätini kissa ei saa oleilla keittiön pöydällä lainkaan, mutta kissa on silti rakastettu ja täysarvoinen perheenjäsen =)


      • phoolan
        minä-84 kirjoitti:

        Joo, mutta kyllähän toi "rajat ovat rakkautta" soveltuu eläimiinkin. Kissani ei saa yksin mennä parvekkeelle, koska on niin hölmö että voi sieltä hypätä itikan perään, eli onhan se rakkautta kun ei sinne yksin saa mennä.

        Kyllä mun mielestä meillä on kissalla ihan tarpeeksi muuta tohua kun sohvan repiminen. Eikä tyttö tosin sitä olekkaan muuta kuin pentuna tehnyt. Ne riehuvat ja pelaavat koiran kanssa niin paljon kesknään, että tuskin energiaakaan jäisi sohvalle.

        Se on ihan hyvä juttu jos joku tykkää antaa sohvansa revittäväksi, me ei tykätä. Ja mitäpä sitten kun ostat uuden sohvan? Luulisi vähän harmittavan kun kissasi raatelee (mun kukkarossa ainakin) kalliin sohvan.. Mutta kuten sanoin, kukin tavallaan =)!

        minä-84: "Joo, mutta kyllähän toi "rajat ovat rakkautta" soveltuu eläimiinkin. Kissani ei saa yksin mennä parvekkeelle, koska on niin hölmö että voi sieltä hypätä itikan perään, eli onhan se rakkautta kun ei sinne yksin saa mennä."

        Tarkoitin kyllä, että kynsien teroittaminen ja reviirin merkkaaminen sohvaan kuten pöydillä oleskelukin, eivät ole kissalle vaarallisia, vaan aina hyvin myönteisiä asioita.
        Kalliin ja hienon sohvan vaaliminen on pelkästään ihmisen itsekäs, rahaan ja keskinäiseen valtaan ja muille näyttämisen haluun perustuva ja siihen arvomaailmaan liittyvä, ihmisen oma juttu.
        Emme aina itsekään uskalla kuluttaa hienoa sohvaamme,koska se on meille statuksena niin tärkeä!

        Lapsi sosiaalistuu helpommin tähän arvomaailmaan, mutta kissan kannalta ne ovat täysin täysin hyödyttömiä ja merkityksettömiä.
        Kyse ei siis missään vaiheessa ole rajojen luominen rakkaudesta kissalle, vaan silkasta itsekkäästä tarpeestamme omaan yhteiskunnalliseen asemaamme ja reviiriimme liittyen.


      • minä-84
        phoolan kirjoitti:

        minä-84: "Joo, mutta kyllähän toi "rajat ovat rakkautta" soveltuu eläimiinkin. Kissani ei saa yksin mennä parvekkeelle, koska on niin hölmö että voi sieltä hypätä itikan perään, eli onhan se rakkautta kun ei sinne yksin saa mennä."

        Tarkoitin kyllä, että kynsien teroittaminen ja reviirin merkkaaminen sohvaan kuten pöydillä oleskelukin, eivät ole kissalle vaarallisia, vaan aina hyvin myönteisiä asioita.
        Kalliin ja hienon sohvan vaaliminen on pelkästään ihmisen itsekäs, rahaan ja keskinäiseen valtaan ja muille näyttämisen haluun perustuva ja siihen arvomaailmaan liittyvä, ihmisen oma juttu.
        Emme aina itsekään uskalla kuluttaa hienoa sohvaamme,koska se on meille statuksena niin tärkeä!

        Lapsi sosiaalistuu helpommin tähän arvomaailmaan, mutta kissan kannalta ne ovat täysin täysin hyödyttömiä ja merkityksettömiä.
        Kyse ei siis missään vaiheessa ole rajojen luominen rakkaudesta kissalle, vaan silkasta itsekkäästä tarpeestamme omaan yhteiskunnalliseen asemaamme ja reviiriimme liittyen.

        No mutta toihan on sun mielipide ja kunnioittakaamme sitä =).

        Se että mun kissa ei saa sitä sohvaa raadella, niin ei ole kyse mun omasta vallan ja näyttämisen halusta, vaan ihan siitä etten nyt halua että melkeimpä uusi sohva on raadellun näköinen. Ei tässä tartte syitä hakea sen kauempaa taikka syvällisemmin. Ja me kyllä uskalletaan kuluttaa sohvaa, joka ilta siinä röhnötetään koko perhe (minä, mies, koira ja kissa). Mutta on ihan eri asia, että antaisin kissan sitä raapia ja koiran pureskella, kuin että kulutamme sitä "normaalisti".

        Vaikka sä nyt voit pitää mua Hitlerin kaltasena tyrannina, kun mä vaalin sohvaani =), niin mä jostain kumman syystä uskon siltikin et mun kissani on hyvin sopeutunut meijän elämään, eikä sitä edes sohvan repimiseltä tarttee kieltää, kun ei sitä tee, sikäli tää keskustelu on melko turha.

        Jos sä tykkäät että sun kissa/kissat saavat siinä sun yksiössä repiä sohvaa ja nukkua ruokapöydällä, niin täähän on ihan ok. Olenhan mäkin aikoinani asunut yksiössä ja ymmärrän ettei siellä oikein voi rajoittaa kissan kulkua, kun sillä muutenkin on niin vähän liikkumatilaa. Nykyisin mä voin ainakin lohdutella itteeni sillä, että meillä kissalla on paljon enemmän tilaa ympärillä, vaikka sohvaa ei repiä saakkaan..=)!


    • eeppi

      Itse ajattelimme ottaesamme mieheni kanssa kissan tuolloiseen yksiöömme että opetamme sen niin ettei se sa tulla ruokapöydälle. Idea osoittautui huonoksi kun paljastui että asunnon ainoa pitempi juoksureitti kulkee pöydän yli. Kielto siis positettiin.

      Nyt neliöitä on 45 eikä kissalla ole pahemmin rajoituksia. Kaappeihin en sitä päästä koska se repii vaatteita. Mutta enpä koskaan pidä kaapin ovia aukikaan. Myösakään kuivaruoka kaappiin kissalla ei ole asiaa koska se repii makaroni yms pussit auki ja niitä jälkiä on kauheaa siivota. Mutta eipä ole ollut tarvettakaan=).

      Itse en näe mitään estettä sille ettei kissa saisi kävellä pöydällä. Jokskus jos meillä on vieraita saatan nostaa kisan lattialle ettei vahingossa maista äitini leivoksesta(hän ei ole alkuunkaan kissaihminen ja lisäksi on allerginen). Tiskipöydälle tulo on kielletty ainostaan silloin kun laitan ruokaa, kissa poltti kerran tassunsa hellalla. Ja hyppää joskus pöydältä alas niin salamannopeasti että olen pari kertaa astunut sen hännälle. Joskus tulee toki hellan viereen katselemaan mutta siinä saa koko ajan itse olla varuillaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      156
      3789
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      58
      1410
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      258
      1192
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      44
      1044
    5. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      300
      1003
    6. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      53
      962
    7. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      68
      933
    8. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      54
      909
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      52
      904
    10. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      65
      884
    Aihe