pelottavinta mitä olet lukenut?

piusku

otsikon mukaan - mikä on pelottavinta [kirja, novelli, jne...] mitä olet lukenut? itseäni on näin isompana aidosti hyytänyt jeff longin helvetin piirien 1. luku.

28

5573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sologdin

on verotoimistosta tullut paksu, avaamaton kirjekuori.

• Viime aikoina en ole lukenut juuri mitään pelottavaa. Mutta aikoinani valvoin ainakin Bram Stokerin Draculan, Stephen kingin Pet Semataryn ja H.P. Lovecraftin novellien vuoksi. Ja William Sleatorin Sokkeloportaikko oli joskus ala-asteikäisenä pelottava.

José Saramagon Kertomus sokeudesta oli pelottava. Samoin olivat muutamat Jaana Janhilan novellit Viiltoja -kokoelmassa.

(Helvetin piirit oli muuten mainio kirja, tosin käännöksen heikko taso häiritsi hetkittäin. Siitä saisi joku taitava tyyppi väännettyä hienon elokuvan, jos sen voisi pätkiä useammaksi osaksi.)

• Onhan se hyvä. Pahiten minua pelotti George Orwellin "Vuonna 1984". En ole ikinä kyennyt lukemaan sitä uudestaan.

• ala-asteella

luetut kummitusjutut jostain kokoelmasta. Monta unetonta yötä tuli vietettyä. Erityisesti tarina vihreästä kourasta on palanut mieleen.

• elisant

Novelleista ovat mieleen jääneet erityisesti Edgar Allan Poen "Amontillado-tynnyri" sekä Stephen Kingin "Mummi". Molemmat aiheuttivat aikoinaan kylmiä väreitä.
      Samoin Richard Mathesonin kirja "Helvetin talo" pelotti ensimmäisellä lukukerralla.

• Mimmukka

Hei! Mielestäni olen lukenut kaikki Stephen Kingin kirjat ja novellit, mutta tuo novelli "Mummi", sitä en. Mistä Stephen Kingin novellikokoelmasta se löytyy?

• elisant
        Mimmukka kirjoitti:

Hei! Mielestäni olen lukenut kaikki Stephen Kingin kirjat ja novellit, mutta tuo novelli "Mummi", sitä en. Mistä Stephen Kingin novellikokoelmasta se löytyy?

Richard Dalby (toim.)
        Suuri noitakirja (Tales of Witchcraft, 1991)
        Book Studio Oy 1994

Sieltä kyseinen Stephen Kingin novelli "Mummi" (Gramma, 1984) löytyy ainakin.

Suosittelen!
        Lukuiloa!

• Mimmukka
        elisant kirjoitti:

Richard Dalby (toim.)
        Suuri noitakirja (Tales of Witchcraft, 1991)
        Book Studio Oy 1994

Sieltä kyseinen Stephen Kingin novelli "Mummi" (Gramma, 1984) löytyy ainakin.

Suosittelen!
        Lukuiloa!

Kiitos sinulle elisant.

• sami

luultavasti tälläinen lyhyt kertomus

Clive Barker - kammo

taitaa löytyä veren kirjat 2 tai 3sesta...

• pelkuri?

Vain muutama oikeasti on pelottanut, niistä eniten kai Rick Hautalan 'Kuoleman kivi'.

• Nimetön

Harvassa löytyy oikeasti pelottavia kauhukirjoja... On tullut luettua jokseenkin kaikki, minkä käsiini olen saanut. Parhaina tulee äkkiseltään mieleen Stephen Kingin "Uinu,uinu, lemmikkini", ja tosi hyvä on myös Kingiä (yleensä huonosti) kopioivan Dean R. Koontzin "Ääniä yössä". Heppu onnistui siinä kirjassa, tosiaan.
      Olispas kyllä kiva, jos tähän kertyisi pitkä lista kirjoja, voisi bongailla ja lukea kaikki vielä lukemattomat :-)

• steppenwolf1

King ja Koontz ovat kirjoitelleet kimpassa ihan lukukelpoisia kauhujuttuja - et ilmeisesti ole törmännyt niihin.

• takiainen

Koontzin "Keskiyö" tai Kingin "Julma leikki"? Ite en taida (uskaltaa) lukea kumpaakaan uudelleen...

• Nimetön
        steppenwolf1 kirjoitti:

King ja Koontz ovat kirjoitelleet kimpassa ihan lukukelpoisia kauhujuttuja - et ilmeisesti ole törmännyt niihin.

Olen kyllä törmännyt, mutten koe niitä kauheiksi. Ja Koontz ei vaan ole minusta aivan yhtä lahjakas tai nokkela teksteissään, se on tietty vaan mun mielipide. Sellaista Kingiä ei ole, jota en olisi lukenut/nähnyt leffaa(ne ovat lähes kaikki surkeita).Jokatapauksessa, kaikki tarjolla oleva on katsastettu.
        "Lukukelpoinen" on eri asia, kuin "oikeasti kauhea", josta tässä käsittääkseni oli kyse?!

• pelottaa

Barbara Erskine: Keskiyö on yksinäinen paikka.
      Jeffery Deaver: Arkullatanssija

Siinä muutama, mutta ehkä aidon pelon tilalla onkin jännitys...

• steppenwolf1

mitään, vaikka joku ajattelee eri tavalla, saadaan asioille uus ASPEKTI -

• Nynaeve

Pelottavin lukukokemus ikinä oli äitini minulle lukema lastenkirja Krokotiili sängyn alla, joskus viisivuotiaana. Näin siitä painajaisia pitkään. Sen jälkeen ainoa kirja joka on tosiaan pelottanut oli Kanjonin susikoira, nuortenkirja jonka luin kymmenvuotiaana. Painajaisia siitäkin tuli ja jouduin jättämään kirjan kesken. Huvittavaa tässä on, että olisin sen sitten isompana lukenut loppuun, mutta en koskaan löytänyt sitä uudestaan.

Mutta oikeista kauhukirjoista Kingin Julma leikki tai Dan Simmonsin Kalin laulu taitavat olla ne joissa hieman nousi tukka pystyyn.

• mie vaan.

Jouko Raivion Henkiin herätetty oli mielestäni aivan karmean pelottava. Piti kyllä tiiviisti otteessaan.

• mie

H.P. Lovecraft sai paskat housuun.

• rap

Olen varmaan jotenkin karaistunut, kun mikään kirja ei tunnu tarpeeksi jännittävältä. Samoin on elokuvien laita. Yksi kirja tosin oli "aika" jännä, nimittäin Cujo, taitaa olla Kingin kirjoittama. Painajaisia ja unettomuutta saa, jos lukee ennen nukkumaanmenoa Alibia. Siinä kauhua kerrakseen.

• jonttuh

itselläni ei ole vielä tullut vastaan kirjaa joka olisi pelotttanut, ainoastaan pitänyt mielenkiinnon päällä niin ettei ole voinu kirjaa laskea hetkeksikään alas.
      Kaksi novellia on kyllä mainitsemisen arvoisia, Stephen King novellit usva ja lautta. Kumpa joku osaisi tehdä niistä oikeanlaisen elokuvan.

• oli hyvä

Stephen Kingin Epätoivon kaupunki on todella hyvä kirja. On tullut luettua monta kertaa.

• Annukka

Thomas Tryonin Se toinen on sellaista psykologista kauhua. Se karmii vielä toisellakin lukemisella.

• Sullivan

Pitkästä aikaa jännitti/pelotti oikein kunolla, kun luin Mike T sullivanin: "Peurariitin", oli kyllä hienosti kirjoitettu teos muutenkin kuin jännittävyydeltä...Sääli, että Sullivanilta on suomennettu vain 2 kirjaa...

• pelokas

siinä on pellottava kirja kun sen lukee ja sitten kun lopettaa sen, niin kirja jatkuukin yhä:)

• koomori

on kaikista niistä kauhukirjailijoista, joihin olen tutustunut (joita on kuitenkin melkoisen monta) varmaan kaikkein pelottavimpien tarinoiden luoja. Hän osaa loistavasti luoda ahdistavan pelottavaa tunnelmaa ja ylipäätään karmaisevaa kauhua. "Charles Dexter Wardin tapaus" on yksi kauheimpia lukemiani romaaneja, eikä siksi, että olisi huono, vaan siksi, että se on järkyttävän pelottava ja ahdistava. Lovecraft on siksikin hyvä kauhukirjailija, että hän osaa jättää paljon lukijan oman mielikuvituksen varaan, eikä pilaa hyvin alustettua tarinaa surkealla antikliimaksilla: limaisilla lonkerohirviöillä tai ufoilla tms. Vaikka onhan Lovecraftinkin tarinoissa niitä monstereita, mutta ne ovat aivan omaa luokkaansa nekin.

• hopefull

...Saundersin Ensimmäinen kuolemansynti. Siinä mennään häiriintyneen murhaajan "pään sisään". Erittäin hyvä jännäri. Kunpa hänen kirjojaan löytäisi helpommin, tosin ns. vasemmalla kädelläkin tehtyjä joukosta löytyy.

• Eve

Guy de Maupassant - Yön tarinat. Hyytävää.

Tosin mua ei yleensä ala pelottamaan mitkään kirjat/tarinat tms. Vasta kun kirjan on laskenut pois käsistään ja pitäisi kulkea hiljaisessa ja pimeässä talossa niin mielikuvitus liitää.

Pelkään omaa mielikuvitustani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      68
      3031
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2835
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      49
      2067
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1535
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1329
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1308
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1291
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1243
    9. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1212
    10. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1210
    Aihe