Eteistakykardia

vadelmakarkki

Hei. Onko täällä joku, jolla olisi todettu eteistakykardia? Oireileeko miten? Kuinka usein? Onko lääkitys käytössä tai suunniteltua hoitoa?

Kyselen siis, koska epäilen itselläni kyseistä takykardiaa. Ennestään minulla on eteis- sekä kammioperäisiä lisälyöntejä, hoitamaton asd (eteisväliseinäaukko) ja hoidettu avnrt (01/18). Myös muita pikkujuttuja, kuten sivuääni, trikuspidaaliläppävuoto ja raja-arvoinen pitkä qt-aika. Olen kaksi kertaa ollut katetriablaatiossa, joissa molemmissa esiintyi eteistakykardiaa, joten it would make sence.

Joka tapauksessa, oireina minulla kohtaukset, joissa syke on 140-160krt/min. En tunne ku taky menee päälle, koska sydän lyö niin heikosti. Eroaa siis avnrt:stä, jossa erittäin voimakas syke(näkyi paidan läpi) ja tiheys n. 200 krt/min. En yleensä huomaa kun kohtaus menee päälle, mutta saatan yhtäkkiä huomata kun oloni on samanlainen, kun avnrt-kohtauksessa (heikko olo, vähän jännästi hengästynyt ja erittäin epämukava tunne rintakehällä). Silloin tajuan koittaa pulssia, jolloin huomaan sen tiheän rytmin ja heikkouden. En koskaan tietoisesti huomaa, kun kohtaus menee pois, mutta veikkaan niiden kestävän 2-30min. Nämä kohtaukset ilmenevät useimmiten rasituksessa (Kyllä, osaan erottaa tuntemukseni, sillä olen tanssija ja sydänongelmat ovat kauan olleet läsnä), mutta myös ihan kotona ollessakin. Kohtauksia tulee n. 1-5krt viikossa, mutta joskus enemmän ja joskus vähemmän. Sen haluan vielä sanoa, että minulle on hyvin epätyypillistä, etten tunne pulssiani yhtään. Normaalisti pystyn aina tuntemaan sykkeeni, MUTTA en kyseisen kohtauksen aikana.


Nyt toivoisin vain, että löytyisi eteitakykardiapotilaita, koska kaipaan kohtalotovereita.

8

3774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissilä

      Hei,
      minulla on diagnosoitu ektooppinen eteistakykardia. Oireina oli jatkuva päivittäinen väsymys ja viikoittainen hengenahdistus, huimaus ja sydämen tykytyksen tunne. Syke saattoi hypätä täysin levossa 150 - 160 bpm paikkeille, mutta myös n. 100 bpm paikkeille. Ensisijaisesti hakeuduin kovan väsymyksen takia työterveyteen, jossa lopulta pyynnöstäni otettiin myös ekg. Tuossa ekg:ssa näkyi poikkeama, joten lähettivät kardiologin tutkimuksiin. Sydän on ultrattu ja se on rakenteellisesti normaali. Holter-tutkimus on myös tehty. Siinä todettiin jatkuva ektooppinen (ei sinussolmukkeesta lähtevä) rytmi, paitsi rasituksessa; kun syketaso nousi yli 130, sinussolmuke määräsi rytmin. Ektooppinen rytmi palasi heti rasituksen jälkeen. Ihan pienessä rasituksessa, esim. kotitöitä tehdessä syke nousi (ja nousee edelleen) 100-120:n paikkeille. Lääkkeeksi kokeiltiin ensin beetasalpaajaa, mutta se ei sopinut. Nyt käytössä on Verpamil. Ablaatiota ei voi tehdä, sillä häirikkökohta sijaitsee liian lähellä oikeita "sähköjohtoja".

      Verpamil ei poista oireita, mutta se on parantanut oloani ja vähentänyt oireita paljon. Myös minulla oireet tulevat lähes aina urheillessa tai heti liikunnan loputtua, mutta muulloinkin. Välillä rytmihäiriöitä on useamman kerran viikossa, välillä vähän harvemmin. Ne ovat lähes aina vain max. muutaman minuutin kestoisia luulen, enkä aina huomaa tykytystä. Rytmihäiriön ollessa päällä en välttämättä tunne ranteesta sykettä ollenkaan, myös ranteesta mittaava sykemittarini näyttää tällöin viivaa. Olen ihmetellyt mistä se johtuu. Verpamilin käyttöönoton jälkeen huomasin muidenkin, ehkä rytmihäiriöiden aiheuttamien oireiden vähentyneen. Sormien palelu väheni, "kuumat aallot / naaman punertuminen väheni ja lihakset palautuivat liikunnasta paremmin.

    • SVT

      Itselläni on ollu jo nuoresta saakka tuota takykardiaa, SVT, ja olen nyt 62. Pulssi nousee yht äkkiä 140-160, ja sen saa aikaan määrätyt liikkeet, kuten äkkikumarrus tai vartalon kiertäminen. Alkuun ne tilanteet kesti hetken-kymmneniä minuutteja, mutta viimevuosina tunteja. Jos tilanne ei rauhoitu niin käyn tyksin polilla rytmin käännössä, suoneen adenosiiniä, ja tilanne ok. Kaksi kertaa on tehty ablaatio, tais siis yritetty, mutta rytmi ei ole muuttunut tutkimuksissa ja häiriön kohta eli ylim johtorata tms vasemmassa eteisessä on jäänyt löytymättä.

      • TaKyta

        Minulla todettiin eteistakykardia pari viikkoa sitten. Lääkkeeksi sain verpamil lääkkeen. Taustalla yli vuoden fyysisen kunnon romahdus.
        Sykkeet nousi pienessä rasituksessa ja puuskutus ihan hirvee.
        Väsymys kohtaukset arkipäivää.
        Toivottavasti elämä nyt voittaa kun sai lääkkeen.


      • aloittajaaaa
        TaKyta kirjoitti:

        Minulla todettiin eteistakykardia pari viikkoa sitten. Lääkkeeksi sain verpamil lääkkeen. Taustalla yli vuoden fyysisen kunnon romahdus.
        Sykkeet nousi pienessä rasituksessa ja puuskutus ihan hirvee.
        Väsymys kohtaukset arkipäivää.
        Toivottavasti elämä nyt voittaa kun sai lääkkeen.

        Minkälaisina sinun eteistakykardia kohtaukset ilmenevät?


      • Takyta

        Pienessä rasituksessa nousi syke het. Ja välillä muutenkin vaan yhtäkkiä nousi vaikka oli levossa.
        Lisäksi tuli selittämätön fyysinen väsyminen. Pienen rasituksen jälkeen piti lepäillä pari päivää...


      • aloittajaaaa

        Okeii. Mulla myös noita oireita. Mulla on myös selittämätöntä heikkoa oloa tosi usein kun tykyttää:/


    • bfgfdgbgsbf

      DG tuli pari kk sitten että (mahdollisesti AVNRT:n aiheuttama) SVT-taipumus ja eteislisälyöntisyys. Holterissa 100 kohtausta päivän aikana. Syke ei ole tiettävästi koskaan noussut levossa yli 100:n. Oireita (huimaus, tykyttely, hengästyminen) ainakin 10 v ajan. Sain noin 6 v sitten beetasalpaajan jonka kanssa pärjäilin joten kuten kevääseen asti, kunnes aloin saada rintakipuja. BS vaihdettiin toiseen mutta sekään ei toiminut, nyt Verpamil maksimiannoksena (200 mg x 2). Toimii ehkä paremmin kuin beetasalpaajat, mutta ei siltikään tarpeeksi hyvin. Aion vaatia lähetettä kardiologille ja sitä kautta ablaatiomahdollisuuden selvittelyyn kun seuraava lääkäriaika. Olen 27.

    • Anonyymi

      Olen 48 v nainen ja minulla on ollut ektooppinen eteistakykardia nuoruudesta. Se tutkittiin vasta aikuisena. Kertomasi kuulostaa erittäin tutulta!! Kesken lenkin voimat hyytyvät, tulee heikottava olo, sydän tikuttaa, joskus vähän huimaa, mwnee ohi minuuteissa. Minulle on kerrottu, ettei se ole vaarallista, mutta epämiellyttävää se on! Minulla tykyttelyjä ovat vähentäneet kahvin juonnin vähentäminen (max 2-3 kuppia päivässä). Huomaan, että kun nukun ja lepään hyvin, kohtauksia tulee melko harvoin. Jännittävässä tilanteessa, väsyneenä tai liikuessa oireita on useimmiten. Nuorena minulla oli viikoittain tykyttelyä, mutta nykyisin tosi harvoin, hyvä jos kerran kuukaudessa. Kyllä tämän kanssa pärjää, tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe