Mikähän ihme silmää mahtaa vaivata...? Tänään (no, eilen oikeastaan) päivällä alkoi oikean silmän takana yhtäkkiä tuntua kovaa painetta. Paine tuntui ehkä puolisen tuntia ja sen jälkeen silmä on tuntunut kipeältä. Ei tämä nyt mitään valtavaa tuskaa ole, mutta koko silmämuna tuntuu kipeältä ja silmän liikuttaminen sattuu. Minulla on likinäköä jonkinverran, n. -8 kummassakin silmässä. Minulla on myös todettu veren hyytymishäiriö joka aiheuttaa taipumuksen muodostaa veritulppia. Luulisin kyllä, että jos silmässäni olisi veritulppa olisi varmaan jo näkö lähtenyt. Osaisiko kukaan arvailla mikä voisi olla vialla?
paine ja kipu silmässä
3
3061
Vastaukset
- silmälääkäri
Tämä taitaa olla kyllä sellainen tapaus, että tutkimatta on vaikeaa sanoa, mitä todella on tapahtunut.
Kyseessä voisi tietenkin olla verenvuoto silmämunan takana, mutta nämä ovat äärimmäisen harvinaisia elleivät esiinny onnettomuuden, pahoinpitelyn tms. seurauksena. Veren hyytymishäiriö toisaalta voi tällaisen spontaanisti ilmenemisen riskiä suurentaa.
Toinen mahdollisuus voisi olla akuutti glaukooma eli silmänsisäisen paineen kohoaminen, nämä ovat likinäköisillä kuitenkin harvinaisempia kuin kaukonäköisillä.
Liikutteluarkuuteen voisi taas sopia näköhermon tulehdus, tällöin kuitenkin useimmissa tapauksissa myös näkö heikkenee. Nämäkin voivat alkaa nopeasti, parin tunnin sisällä.
Värikalvon tulehdus voi myös tehdä silmän erittäin kipeäksi, mutta sitä potilaat eivät yleensä kuvaile tuohon tapaan kuin sinä.
Eli ehdottaisin silmälääkärissä käyntiä epätyypillisten oireidesi vuoksi.- Saara
Niin, ilmeisesti silmälääkäriä tarvinee tilailla. Kummallisinta minusta oli se, että silmä ei näyttänyt mitenkään oudolta; ei punoittanut eikä mitään sellaista. En tiedä, liittyykö tämä asiaan, mutta eilen aamulla (siis vajaa vuorokausi paineen tuntemuksen jälkeen) minulle nousi kuume. Kuumetta oli (on vieläkin) 38 astetta. Voi tietysti olla flunssaakin.
- silmälääkäri
Saara kirjoitti:
Niin, ilmeisesti silmälääkäriä tarvinee tilailla. Kummallisinta minusta oli se, että silmä ei näyttänyt mitenkään oudolta; ei punoittanut eikä mitään sellaista. En tiedä, liittyykö tämä asiaan, mutta eilen aamulla (siis vajaa vuorokausi paineen tuntemuksen jälkeen) minulle nousi kuume. Kuumetta oli (on vieläkin) 38 astetta. Voi tietysti olla flunssaakin.
Jos on kuumetta ja kipua silmän takana/silmän seudussa saattaa kyseessä olla jopa orbitaselluliitti eli silmäkuopassa oleva bakteeritulehdus. Varsinkin jos silmä tuntuu työntyvän ulospäin tai on edelleen kipua, on syytä kipin kapin mennä lääkäriin (tässä tapauksessa olisivat antibiootit tarpeen). Orbitaselluliitit ovat kylläkin aika harvinaisia joten kyseessä voi hyvin olla muutakin (harmittomampaa)...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743800Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1823035Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472946Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572431Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3632230- 1601870
- 781575
- 331437
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231388Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391352