Vaellusrinkan gramman viilausta

vaellusopas

Moi.
Suoraan asiaan, eli mulla on Excel-taulukko vaelluskamoilleni tyyliin:
A-sarakkeessa ns. harakanvarvasruudut, joihin ruksaan "x":n kun kama on kerätty.
B-sarakkeessa on kamojen nimet
C-sarake on varattu kamojen painoille grammoina.
D-sarakkeessa on yksi solu varattu kamojen yhteispainolle, eli kaava laskee C-sarakkeen grammat tuohon soluun.
Tuossa siis simppeli lähtöasetelma.

Toiveena olisi, että D-sarakkeen soluun tulisikin ainoastaan niiden kamojen yhteispaino, joiden kohdalle olen laittanut ruksin (x ) A-sarakkeeseen.
Löytyisikö yksinkertaista LASKE.JOS...tjms kaavaa, joka toteuttaisi tuon toiveeni?

Selvennykseski, että pivot-taulukolla VÄLISUMMA-kaavalla osaan kyllä toteuttaa tuon, mutta koen sen hitaaksi ja liikaa tarkkuutta vaativaksi tyhjien rivien, otsikoiden, solujen ym.. hommaksi verrattuna, jos kaavalla saisi yksinkertaisesti vain ruksattua ja laskettua yhteen tiettyjen rivien solujen painot.

Tämä tulisi hyötykäyttöön myös muillekin kuin vain itselleni -reissun kamojen suunnittelussa.

Tänx jo etukäteen :))

13

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaellusopas

      Moi,
      Niinhän siinä kävi, että kun hieman taistelee, niin löytää toimivan kaavan tarpeisiini.
      Eli, tässä kaava, jolla toiveeni toteutuu:
      =SUMMA.JOS.JOUKKO(C5:C126;A5:A126;"x")
      Kaava summaa siis yhteen alueen: C5:C126 -vain ne luvut, joiden kohdalla on "x" alueella: A5:A126

      Toivottavasti tästä olisi muillekin hyötyä!
      Jos löytyy yksinkertaisempi kaava, otan sen ilolla vastaan.

    • Turbo-Urpo1

      Minä laitan tähän vielä LibreOffice Calc taulukkolaskenta ohjelmaa käyttäville, oman versioni, joka ei kyllä ole liialla älyllä pilattu. https://s25.postimg.cc/ljvp5mb7j/Retki-kamat.gif

      Aivan perus JOS() funktio ja SUMMA() fuktion käyttöä on höystetty omaperäisellä luvun muotoilulla, joka näkyy animaation lopussa. Tämän luvunmuotoilu jättää luvun pois, mutta tulostaa laadun erinlaisena positiivisille (OK) ja negatiivisille (UUPUU) luvuille.

    • vaellusopas

      Moikka,
      Innostuin lisäkehittämään vaelluskamaExcel-taulukkoani, jossa siis kaava laskee tarvikkeen painon vain niiltä riveiltä, joiden viereen olen merkannut X-ruksin.
      Innostuin siis selvittämään, miten hiirellä onnistuisi helposti vain klikkaamalla lisäämään X-ruksin soluun ja onnistuinkin löytämään sellaisen VB-koodin, vaikka en taitaja näissä olekaan.

      Nimimerkki "Kunde" on joskus räätälöinyt alla olevan koodin jollekin kysyjälle ja itse koodia muokkaamalla sain sen toimimaan siten, että X-ruksini tulevat ainoastaan A-sarakkeelle.
      Lisäominaisuutena solu värjääntyy vihreäksi.
      Tuon sain siis toimimaan siten, että muutin alueet VAIN A-saraketta silmälläpitäen.
      Tuplasuluissa tekemäni muutokset 4. ja 6. rivin lopussa.

      Jatkotoiveeni olisi saada tämä kaava muutettua siten, että se toimisi kolmella (jaetulla) sarakkeella. Eli alunperin kaikki X-ruksit tuli A-sarakkeeseen A4-A150, mutta nyt olen jakanut tarvikkeet kolmelle sarakkeelle, joiden X-ruksisarakkeet on: A4-A50, D4-D50 ja G4-G50.
      Onnistuuko tätä koodia muokkaamaan jotenkin, itse en onnistunut eikä taitoni riitä.

      Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
      Dim Solualue As Range
      If Target.Count = 1 Then
      Set Solualue = Range("E5:JX5") -----(("A4:A150"))-----
      For i = 7 To 33 Step 2
      Set Solualue = Union(Solualue, Range("E" & i & ":JX" & i)) -----(("A" & i & ":A" & i))-----
      Next
      If Not Intersect(Target, Range(Solualue.Address)) Is Nothing Then
      If Target.Interior.Color = vbGreen Then
      Target = ""
      Target.Interior.Pattern = xlNone
      Else
      Target.Interior.Color = vbGreen
      Target = "X"
      Target.HorizontalAlignment = xlCenter
      End If
      End If
      End If
      End Sub

    • vaellusopas

      Moikka,
      Innostuin lisäkehittämään vaelluskamaExcel-taulukkoani, jossa siis kaava laskee tarvikkeen painon vain niiltä riveiltä, joiden viereen olen merkannut X-ruksin.
      Innostuin siis selvittämään, miten hiirellä onnistuisi helposti vain klikkaamalla lisäämään X-ruksin soluun ja onnistuinkin löytämään sellaisen VB-koodin, vaikka en taitaja näissä olekaan.

      Nimimerkki "Kunde" on joskus räätälöinyt alla olevan koodin jollekin kysyjälle ja itse koodia muokkaamalla sain sen toimimaan siten, että X-ruksini tulevat ainoastaan A-sarakkeelle.
      Lisäominaisuutena solu värjääntyy vihreäksi.
      Tuon sain siis toimimaan siten, että muutin alueet VAIN A-saraketta silmälläpitäen.
      Tuplasuluissa tekemäni muutokset 4. ja 6. rivin lopussa.

      Jatkotoiveeni olisi saada tämä kaava muutettua siten, että se toimisi kolmella (jaetulla) sarakkeella. Eli alunperin kaikki X-ruksit tuli A-sarakkeeseen A4-A150, mutta nyt olen jakanut tarvikkeet kolmelle sarakkeelle, joiden X-ruksisarakkeet on: A4-A50, D4-D50 ja G4-G50.
      Onnistuuko tätä koodia muokkaamaan jotenkin, itse en onnistunut eikä taitoni riitä.

      Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
      Dim Solualue As Range
      If Target.Count = 1 Then
      Set Solualue = Range("E5:JX5") -----(("A4:A150"))-----
      For i = 7 To 33 Step 2
      Set Solualue = Union(Solualue, Range("E" & i & ":JX" & i)) -----(("A" & i & ":A" & i))-----
      Next
      If Not Intersect(Target, Range(Solualue.Address)) Is Nothing Then
      If Target.Interior.Color = vbGreen Then
      Target = ""
      Target.Interior.Pattern = xlNone
      Else
      Target.Interior.Color = vbGreen
      Target = "X"
      Target.HorizontalAlignment = xlCenter
      End If
      End If
      End If
      End Sub

    • vaellusopas

      Moikka,
      Innostuin lisäkehittämään vaelluskamaExcel-taulukkoani, jossa siis kaava laskee tarvikkeen painon vain niiltä riveiltä, joiden viereen olen merkannut X-ruksin.
      Innostuin siis selvittämään, miten hiirellä onnistuisi helposti vain klikkaamalla lisäämään X-ruksin soluun ja onnistuinkin löytämään sellaisen VB-koodin, vaikka en taitaja näissä olekaan.

      Nimimerkki "Kunde" on joskus räätälöinyt alla olevan koodin jollekin kysyjälle ja itse koodia muokkaamalla sain sen toimimaan siten, että X-ruksini tulevat ainoastaan A-sarakkeelle.
      Lisäominaisuutena solu värjääntyy vihreäksi.
      Tuon sain siis toimimaan siten, että muutin alueet VAIN A-saraketta silmälläpitäen.
      Tuplasuluissa tekemäni muutokset 4. ja 6. rivin lopussa.

      Jatkotoiveeni olisi saada tämä kaava muutettua siten, että se toimisi kolmella (jaetulla) sarakkeella. Eli alunperin kaikki X-ruksit tuli A-sarakkeeseen A4-A150, mutta nyt olen jakanut tarvikkeet kolmelle sarakkeelle, joiden X-ruksisarakkeet on: A4-A50, D4-D50 ja G4-G50.
      Onnistuuko tätä koodia muokkaamaan jotenkin, itse en onnistunut eikä taitoni riitä.

      Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
      Dim Solualue As Range
      If Target.Count = 1 Then
      Set Solualue = Range("E5:JX5") -----(("A4:A150"))-----
      For i = 7 To 33 Step 2
      Set Solualue = Union(Solualue, Range("E" & i & ":JX" & i)) -----(("A" & i & ":A" & i))-----
      Next
      If Not Intersect(Target, Range(Solualue.Address)) Is Nothing Then
      If Target.Interior.Color = vbGreen Then
      Target = ""
      Target.Interior.Pattern = xlNone
      Else
      Target.Interior.Color = vbGreen
      Target = "X"
      Target.HorizontalAlignment = xlCenter
      End If
      End If
      End If
      End Sub

    • vaellusopas

      Oho.. tulipas lähetyksiä! Yp poistakoot ylimääräiset.

    • vaellusopas

      No niin.. sainkin taas itse ratkaistua tämänkin ongelman. :)
      Alla siis viilailuni riveillä 5-10

      Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
      Dim Solualue As Range
      If Target.Count = 1 Then
      Set Solualue = Range("A4:A50")
      Set Solualue = Range("D4:D50")
      Set Solualue = Range("G4:G50")
      For i = 4 To 50 Step 1
      Set Solualue = Union(Solualue, Range("A" & i & ":A" & i))
      Set Solualue = Union(Solualue, Range("D" & i & ":D" & i))
      Set Solualue = Union(Solualue, Range("G" & i & ":G" & i))
      Next
      If Not Intersect(Target, Range(Solualue.Address)) Is Nothing Then
      If Target.Interior.Color = vbGreen Then
      Target = ""
      Target.Interior.Pattern = xlNone
      Else
      Target.Interior.Color = vbGreen
      Target = "X"
      Target.HorizontalAlignment = xlCenter
      End If
      End If
      End If
      End Sub

    • Kundepuu

      tossa putsattuna...

      Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
      Dim Solualue As Range
      If Target.Count = 1 Then
      Set Solualue = Union(Range("A4:A150"), Range("D4:D150"), Range("G4:AG150"))
      If Not Intersect(Target, Range(Solualue.Address)) Is Nothing Then
      If Target.Interior.Color = vbGreen Then
      Target = ""
      Target.Interior.Pattern = xlNone
      Else
      Target.Interior.Color = vbGreen
      Target = "X"
      Target.HorizontalAlignment = xlCenter
      End If
      End If
      End If
      End Sub

      keep EXCELing
      @Kunde

    • vaellusopas

      Maestro itse, kiitos Kunde putsatusta versiosta! :D Ainahan se on parempi asiallisesti siivotulla versiolla työskennellä.
      Tämä tulee ihan tämmöisenään porukalle käyttöön, eli tulee siis todellakin hyötykäyttöön.
      Tänks vielä kerran siivotusta versiosta!

      -vaellusopas

    • Kundepuu

      jos haluat esim. ruksin tms se onnistuu helposti.
      Tsekkaa lisää merkin code ja fontti ja muuta koodiin
      eli nyt Wingdings fontti ja ruksi merkki ja alhaalta luet Char code(vaihda mistä Symbol dec)

      Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
      Dim Solualue As Range
      If Target.Count = 1 Then
      Set Solualue = Union(Range("A4:A50"), Range("D4:D50"), Range("G4:G50"))
      If Not Intersect(Target, Range(Solualue.Address)) Is Nothing Then
      If Target.Interior.Color = vbGreen Then
      Target = ""
      Target.Interior.Pattern = xlNone
      Else
      Target.Interior.Color = vbGreen
      Target.Font.Name = "Wingdings 2"
      Target = Chr(80)
      Target.HorizontalAlignment = xlCenter
      End If
      End If
      End If
      End Sub

    • vaellusopas

      Moi Kunde, olin reissussa ja huomasin uuden postauksesi vasta nyt, kiitos tästä!
      Kokeilin koodiasi ja muotoilu antoi päheen harakanvarpaan, jolla ns. kuitataan keräämäni tarvike.
      En oivalla miten pääsen itse muotoiluun kiinni ja tarvittaessa vaihtamaan codea ja fonttia.

      Tein muuten sellaisen havainnon, ettei tuo laittamasi harakanvarvas-muotoilu tue haluamaani laskukaavaa mm. C3:ssa =SUMMA.JOS.JOUKKO(C4:C125;A4:A125;"x") -eli tuon ruksin kanssa on ongelmia, jos tilalla onkin muotoiltu harakanvarvas.
      Olisihan se tyylikästä käyttää tuollaista muotoilua, jos tuo SUMMA..kaava tunnistaisi sen. :)

      Olisiko VB:stä apua jopa korvaamaan tuo SUMMA-kaava?
      Tässä kaikkien kolmen sarakkeen kaavat, jotka laskevat niiden tarvikkeiden painoja, joissa on ruksi:
      C3:ssa =SUMMA.JOS.JOUKKO(C4:C125;A4:A125;"x")
      F3:ssa =SUMMA.JOS.JOUKKO(F4:F125;D4:D125;"x")
      I3:ssa =SUMMA.JOS.JOUKKO(I4:I125;G4:G125;"x")
      Ihanne olisi, jos näiden kolmen sarakkeen yhteenlasketut summat tulisivat suoraan esim. soluun K3.

    • jos haluat esim. ruksin tms se onnistuu helposti.
      Tsekkaa lisää merkin code ja fontti ja muuta koodiin
      eli nyt Wingdings fontti ja ruksi merkki ja alhaalta luet Char code(vaihda mistä Symbol dec)
      eli lissä merkki ja sieltä Wingdings ja sit ohjeen mukaan...
      koodissa code(80) vastaa P-kirjainta normaalitekstissä, mutta fontilla Wingdings2 se on se harakanvarvas
      eli omassa kaavassasi pitää vaihtaa X kirjain P kirjaimeksi...


      Keep EXCELing
      @Kunde

    • vaellusopas

      Nyt toimii harakanvarvas-muotoilulla taulukon laskenta.
      Tänks taas Kunde!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe