Pyöräilijät rikkovat lakia kaiken aikaa

JalankulkijaHelsingissä

Valitettavan suuri osuus pyöräilijöistä rikkoo lakia. Ei vain jalkakäytävillä pyöräilevät yli 12 vuotiaat vaan myös kadunkulmissa aivan yleisesti vastoin liikennevaloja rynnistävät.
Onnetonta on se, että tällä pienellä vähemmistöllä, joka enimmäkseen koostuu vähäpätöisistä kansalaisista, on suurisuisen käyttäytymisensä vuoksi paljon puolustajia lehdistössä ja muussa julkisessa sanassa. Kuitenkin jalankulkijat ovat enemmistö, mutta kukaan ei tunnu puolustavan heitä. Juttelin erään Helsingin liikennesuunnitteluun osallistuvan henkilön kanssa. Hän oli täynnä fanaattista pyöräilyn ihailua ja puolustamista. Tervettä järkeä ei tuntunut olevan pisaraakaan. Tässä olisi Vapaavuorelle työsarkaa, samaten poliisille.
Helsinki on monista maailman kaupungeista, joissa olen oleskellut pitempään, ylivoimaisesti epämiellyttävin jalankulkijan kannalta.

11

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keppiä_ruoskaa

      Poliisia ei kiinnosta. "Mitä noin pienistä..." #maantapa

      Kaupunkia ei kiinnosta. "Ei ne mitään kunnon infraa tarvitse." Sehän on vain paperilla, että kaupunki priorisoi kävelyä ja pyöräilyä sekä joukkoliikennettä.

      Sama meno jatkuu, kunnes jotakuta alkaa oikeasti kiinnostaa. Sama kuin esim. suojatiekulttuurissa Ruotsissa ja Virossa. Muutama vuosi tiukkaa puuttumista ja kas, siisti tien antaminen jalankulkijalle on itsestäänselvyys. (Noiden muutaman vuoden aikana kortti meni kuivumaan yhdestä virheestä)

    • pakollinenAjokortti

      Pyöräilykortti pakolliseksi, ei se oppi muuten perille mene. Nyt nämä ohjukset luulevat ettei heillä ole lainkaan väistämisvelvollisuuksia ja tämä aiheuttaa vaaratilanteita yhtenään. Tietysti autoilijoitakin löytyy jotka eivät osaa sääntöjä ja väistelevät kaikki pyöräilijät joka tilanteessa ja tämä opettaa väärät tavat molemmille. Tästä aiheutuu todellinen riski vakaviin onnettomuuksiin kun ohjukset painavat sokeana täyttä vauhtia risteykseen ja autoilja ei teekkään kunniaa ja ajaa sääntöjen mukaan ja pyöräilijä pääsee pilb´venreunalla tai pyörätuoliin.
      Turvallisuus otti kovasti takapakkia kun nuo vanhat ja hyvät säännöt mentiin sorvaamaan kieroiksi.

    • sujuvampaa_pyöräilyä

      Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia pyöräilyn sujuvoittamiseksi, pyöräkaistoja rakennetaan lisää, osa autoilijoiden käyttämästä tilasta siirretään pyöräilijöiden käyttöön, kaupunkipyöriä lisätään entisestään.
      Pyöräily on tällä hetkellä suositumpaa kuin koskaan ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiota,
      mm. sähköpyörien suosio lisääntyy, pyöräilijöitä on siis odotettavissa katukuvaan aiempaa enemmän. Tätä ei aikoinaan osattu ennustaa ja liikennejärjestelyt pyöräilijöiden kannalta katsottuna ovat laahanneet pahasti perässä ja nyt korjataan tilannetta vastaamaan nykyajan vaatimuksia.

      • Uskomatonta_menoa

        Jos ei pysty nykyisissä olosuhteissa ajamaan sääntöjen mukaan, pitää pyörä jättää kotiin. Turha höpistä mistään perässä laahaamisesta.
        Tämä pyöräilyhuuma on ohimenevä ilmiö.


    • näin_näkisin

      "Kuitenkin jalankulkijat ovat enemmistö, mutta kukaan ei tunnu puolustavan heitä."

      Jalankulkijat ovat suurimmaksi osaksi joutoväkeä joka vain hyppii töihin kulkevien ihmisten haittana.
      Pyörä on tehokkain ihmisvoimin liikkuva kulkuväline. Jopa lähes rapakuntoinen kyknee liikkumaan sen avulla kilometrikaupalla lyhyessä ajassa, joten se soveltuu autojen ruuhkauttamien kaupunkien työmatkojen taittamiseen nopeasti. Kävely on hidasta taapertamista.

      • sekäautoletfillaril

        Se on juuri näin. Liikun aina pyörällä kun se on mahdollista. 15 km suuntaansa olevan työmatkan pyöräilen ympäri vuoden. Autoa käytän vain kun on pakko.


    • autoilijatmyös

      Sanoisin että autoilijat rikkovat ylivoimaisesti eniten lakia. Enemmistö ajaa yli sallitun ja jo tämä todistaa asian.

      • Uskomatonta_menoa

        Kummista enemmistö ajaa jalkakäytävillä, autoilijoista vai pyöräilijöistä? Jos autoilijat ajaisivat yhtä holtittomasti kuin pyöräilijät, jalankulku olisi mahdotonta.
        Kyllä tämä pyöräilyhuuma tästä muutamassa vuodessa laantuu, eli ei kannata investoida siihen liikoja.


      • Pyörällä_Helsingissä

        Kyllä se on pyöräilijät!

        Tule vaikka Helsingin keskustaan ja liiku eri alueilla. Laske näkemäsi pyöräiljät ja laske liikennesääntöjä rikkovien määrä. Ja laske sitten siitä prosentit kuinka moni pyöräilijä rikkoo liikennesääntöjä.

        Tee sitten toinen laskenta ja laske autojen määrä ja laske liikennesääntöjä rikkovien määrä. Ja laske siitä prosentit kuinka moni autoilija rikkoo liikennesääntöjä.

        Pyöräilijät voittavat tämän "kilpailun", sillä harva pyöräilijä noudattaa liikennesääntöjä.

        Minä olen pyöräilijä, joka noudatan liikennesääntöjä. Eilen pyöräilin Helsingin keskustassa ja enimmäkseen ajoradalla enkä yhtään jalkakäytävillä. Esim., että päästin jalankulkijat suojatien yli ajaessani ajoradalla Aleksilla. Kyllä jalankulkijat hieman ihmettelivät eivätkä meinanneet uskaltaa astua suojatielle.

        Mm. Helsingin keskustassa olen vähän väliä vaarassa jalankulkijana jalkakäytävillä pyöräilijöiden takia, mutta en oikeastaan koskaa ajaessani pyörällä ajoradalla.


      • täällä-menee-hyvin
        Pyörällä_Helsingissä kirjoitti:

        Kyllä se on pyöräilijät!

        Tule vaikka Helsingin keskustaan ja liiku eri alueilla. Laske näkemäsi pyöräiljät ja laske liikennesääntöjä rikkovien määrä. Ja laske sitten siitä prosentit kuinka moni pyöräilijä rikkoo liikennesääntöjä.

        Tee sitten toinen laskenta ja laske autojen määrä ja laske liikennesääntöjä rikkovien määrä. Ja laske siitä prosentit kuinka moni autoilija rikkoo liikennesääntöjä.

        Pyöräilijät voittavat tämän "kilpailun", sillä harva pyöräilijä noudattaa liikennesääntöjä.

        Minä olen pyöräilijä, joka noudatan liikennesääntöjä. Eilen pyöräilin Helsingin keskustassa ja enimmäkseen ajoradalla enkä yhtään jalkakäytävillä. Esim., että päästin jalankulkijat suojatien yli ajaessani ajoradalla Aleksilla. Kyllä jalankulkijat hieman ihmettelivät eivätkä meinanneet uskaltaa astua suojatielle.

        Mm. Helsingin keskustassa olen vähän väliä vaarassa jalankulkijana jalkakäytävillä pyöräilijöiden takia, mutta en oikeastaan koskaa ajaessani pyörällä ajoradalla.

        Saattaa olla myös paikkakunta- /kaupunkikohtaista. Ei ole kokemuksia pääkaupunkiseudusta mutta vähän pienemmällä paikkakunnalla homma toimii aika hyvin.


      • autoilijoissa-sanomista

        Autoilijat eivät tee yleensä elettäkään hidastaakseen suojatietä lähestyessään, kyllä jalankulkijana on jatkuvasti vaarassa autoilijoiden takia, eivät kunnioita ihmistä, liikennevaloja jonkinverran eli valot pitäisi suojateillä olla mutta siinäpä sitten kaikki odottelevat aikansa, liikenne olisi sujuvaa kakille jos autoilijat kunnioittaisivat jalankulkijoita. Hidastetöyssyillä on myös yritetty hillitä kaahaavia autoilijoita keskustoissa, niissä on varmaan mukava jympsytellä, no syyttäkööt itseään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1562
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      995
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      65
      801
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      657
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe