kultakalani

joskus

minulla oli pienenä kaksi kultakalaa ja akvaarion koko oli 60 litraa.
akvaariossa ei ollut mitään muuta kuin kultakalat ja järvisimpukka.
kalani tekivät kahdet poikaset ja aloittelija olin.
mitäs siihen sanotte?

8

1138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unna

Eipä muuta kuin että kerran käynyt hyvä tuuri ei välttämättä toistu ja vastuuntuntoinen akvaarioliike ei myy sinulle kultakaloja 60L altaaseen.

• joskus

joo tiedän sen ja nykyään ihmettelenkin että miksi se myi minulle ne kalat.
        nykyäänkin se paikka on vielä auki ja varmaan myis mulle samanlaiset kalat.
        en onneksi enää käytä sitä kauppaa vaan olen löytänyt todella hyvän eläinkaupan.
        ja onnellisia kultakalanikin nykyään ovat 400 litran akvaariossa.ja suurempaa ollaan kesällä hankkimassa,oon niin tykästynyt kultakaloihin mutta en suosi liikaa jalostettua kaloja esim.leijonanpää.se on mun mielestä rääkkäystä.

• Unna
        joskus kirjoitti:

joo tiedän sen ja nykyään ihmettelenkin että miksi se myi minulle ne kalat.
        nykyäänkin se paikka on vielä auki ja varmaan myis mulle samanlaiset kalat.
        en onneksi enää käytä sitä kauppaa vaan olen löytänyt todella hyvän eläinkaupan.
        ja onnellisia kultakalanikin nykyään ovat 400 litran akvaariossa.ja suurempaa ollaan kesällä hankkimassa,oon niin tykästynyt kultakaloihin mutta en suosi liikaa jalostettua kaloja esim.leijonanpää.se on mun mielestä rääkkäystä.

... löytyy liikkeitä joilla ei ole minkäänlaista tietoa tai halua myydä kaloja oikeanlaisiin altaisiin oikeanlaisten kalojen kanssa.

Mutta hieno kuulla että teillä on kultiksille hyvät oltavat!!

• JuuLia

Kala parat. Ei tuo lisääntyminen sinänsä ole mikään hyvänolon mitta. Kiva että niilla nyt on mukavat oltavat suuremmassa lajialtaassa (?)...

• jellu

Minä se en usko että kultakala pystyy mitenkään lisääntymään noin pienessä altaassa..heh.. puppua koko juttu.

• kutu
        jellu kirjoitti:

Minä se en usko että kultakala pystyy mitenkään lisääntymään noin pienessä altaassa..heh.. puppua koko juttu.

No joo, eihän kultakalan paikka ole purkissa, mutta muinoin kultakalaa on viljelty saviruukuissa...

• JuuLia
        kutu kirjoitti:

No joo, eihän kultakalan paikka ole purkissa, mutta muinoin kultakalaa on viljelty saviruukuissa...

Kultakaloja on pidetty purkissa ja ihmisiä orjina ja maata littanana... Tekniikka kehittyy, kehitytäänpä mekin...

• lako?
        JuuLia kirjoitti:

Kultakaloja on pidetty purkissa ja ihmisiä orjina ja maata littanana... Tekniikka kehittyy, kehitytäänpä mekin...

...kehittyminen ei ole tietenkään pahasta, selvä se. Lisääntyminen pienessäkin "purkissa" on kuitenkin mahdollista, mikä tässä oli se pointti.

1000 litrainen pytty on tietenkin hieno homma, mutta harvalla sellaiseen on mahdollisuutta.

Kuitenkin isokin akvaario isohkolle kalalle on "vankila" verrattuna luonnolliseen olotilaan ja siten se vain "pärjää" tuossa pytyssä, vaikkakin olosuhteet pyritään optimoimaan kuinka. Mielestäni väitteet siitä, että kultakaloja ei voi pitää esim. 300 litraisessa akvaariossa ovat vahvasti liioiteltuja. Nimittäin jos näin on, niin suhteessä kolme - neljä kertaa kookkaampi karppi vaatisi vähintään 2000 litraisen sammion, eikä kellään sellaista ole (lukuunottamatta lammikkoharrastajia - kesällä).

Kyse on paremminkin akvaarion onnistuneesta ja säännöllisestä huollosta, riittävästä suodatuksesta ja ilmastuksesta, sekä muutenkin oikeiden olosuhteiden stabiloinnista. Tokihan se tiedetään, että jos pienemmässä akvaariossa on paljon kuormitusta, vaatii se enemmän työtä olosuhteiden ylläpitämiseksi. 300 litrainen astia muutama kultakala ei kuitenkaan ole tämän suhteen mielestäni mahdoton yhtälö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      69
      2352
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      245
      2323
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1538
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      37
      1373
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      64
      1357
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1319
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1220
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      81
      1008
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      999
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      989
    Aihe