Taidealan aloitus rankkaa

Hippiäinen

Aloitin nyt taidealalla vuoden kestävän koulutuksen ja ainakin alku tuntuu henkisesti tosi kuormittavalta. Tuntuu, ettei kestä olla siellä, että tarvii jotenkin väliaikaa, taukoja tai hirveästi toipumisaikaa siitä. Vaikeaa on, kun täytyisi maalata ja piirtää täysin estottomasti ja sen jälkeen työt ruoditaan läpi: kaikista löytyy jotain huomautettavaa; millä tavalla pääsykokeisiin pitää piirtää. Mutta tuntui tuo henkisesti kuormittavalta jo ennen arvosteluja.
En haluaisi nyt heti alkuun lyödä hanskoja tiskiin, koska itse loppuammatti sitten on kiinnostava. Toivon, että opiskelu vähän muuttuu tästä alun jälkeen tai muut opettajat ovat "herkempiä".
Pelkään myös menettäväni oman tyylini, jos alkaa vain tuottaa sitä mitä opettaja katsoo sääntöjen mukaiseksi, kun pelkää kritiikkiä.
Taiteentekemisen pitäisi olla sisäistä paloa ja sielunsa ilmaisemista, voimavara, eikä sellaista ahdistavaa. Jos katsoo maalauksia, niin jokainen tekee omalla tyylillään ja se on arvokasta, mutta jotenkin tuolla meidän alalla on sitten hirveä kilpailu, stressi ja täydellisyyden tavoittelu ja paineita. Ehkä olen vain liian herkkä?
Ei innosta luovuutta, jos pelkää.

Onko muut kokeneet samaa tai onko yliopisto-opiskelu samanlaista?

2

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppiaikäkaik

      Sinun opinnoissasi varmasti kaikki ovat hyviä, ovat olleet luokkansa tai koulunsa parhaita jokainen. Nyt olet näiden parhaiden joukossa vain yksi, jonka pitäisi vielä oppia lisää. Niin, oppimassa kai olet etkä vain kehuttavana ja ihasteltavana. Kyllä se alussa lujille ottaa.

      Omista yliopisto-opinnoistani muistan hyvin, että kaikki olivat olleet luokkansa parhaita, jokaisella oli ollut koulussa 10 tai 9 ja yo-kokeesta L kyseisessä aineessa. Itkua väänsi alussa yksi ja toinen, kun ei enää loistanut joukossa, vaan tuli virheitä ja kehujen sijaan sai ala-arvoisia arvosanoja. Oppimisen paikka!

      Taiteilijaa arvostellaan aina, siihen on vaan totuttava ja otettava opiksi.
      Sooloilla voi se, joka ensin osaa perusjutut vuoren varmasti. Vasta sitten voi taiteilla omiaan ja kukoistaa omalla tavallaan.

      Jotain ilmeisesti nimenomaan haluat oppia, miksi muuten olisit aloittanut opinnot. Ota onkeesi kaikki, miten sinua ohjataan ja arvostellaan, vaikka se joskus kirvelisi mieltä.

    • sdfskdjfkfjkdskjlfs

      En ymmärrä miksi taidetta pitäisi edes opiskella kun kyse on luontaisesta lahjakkuudesta. Jos sitä ei ole, sitä ei tule myöskään pänttäämällä koulussa.
      Sen sijaan luontaisesti lahjakas taiteilija voi menettää lahjakkuutensa tai erityisen oman tyylinsä koulun ahdasmielisessä kapeakatseiseen muottiin pakottamisessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe