Xantiaan CD

Perempää musaa Xantiaan

Xantiassani on tällä hetkellä ns mopo versio alkuperäisestä radiosta eli en cd soitinta liitettä kuin ostamalla kannettavan. Oliko jollekkin jäänyt nurkkiin TOIMIVA cd-ohjaimen sisältävä laite ja vaikka cd-boksikin.

Hierotaan kauppoja.
Ps. miten onko takaovissa tilaa laittaa kunnon (paremmat) kaiuttimet kuin alkuperäiset?

7

1474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teuvo

      Uude(mma)t Sonyt, Blaupunktit ja Philipsit ainakin saa tottelemaan Citikan rattikaukkaria. Tämä siis jos budjetti antaa periksi ostaa uutta laitetta...

      Takana kaiutinten reiät ovat muistaakseni 5 1/4", edessä 6,5". Tämän tiedon löydät käyttöohjekirjastakin, ihmeellistä sinänsä!

      Itse vaihdoin pähkäilyn jälkeen uuden Blaupunktin alkup. kasettimankan tilalle, hyvin pelaa ja soittimen asennussovitin on sulkeutuvine luukkuineen suht tyylikäs.

      • Zamster

        Itselläni on tässä myös käynnissä projekti Xantian äänentoiston hifistämiseksi, juuri viikonpäivät takaperin ostin Veholta DIN-sovitinboxin liukukansineen, kehyksen lämmönsäätimien ympärille, sekä tuon Sonyn laitteet rattisäätimiä ymmärtämään avittavan välijohdon. Hintaa kertyi 700 markan verran.

        Seuraavaksi olisi tarkoitus hommata uusi radio, tuollaista md-pesällä varustettua Sonyä olen ajatellut. Kaiuttimiksi jokin hyväksi todettu kaksitiesarja ja avot. Jossain vaiheessa olisi sitten vielä tarkoitus piristää laitteistoa pienehköllä subbasella.

        Kaiuttimista vielä sen verran että käsittääkseni sekä etu- että takaovien kaiutinaukot ovat 16,5 senttisiä, hattuhyllyllehän on sitten helpompi saada sovitettua muitakin kokoja.

        Mahtaneeko jollakulla olla kokemusta vastaavansuuntaisesta projektista Xantiaan, olisi kiva tietää jos ei vaikka ole tullut otettua esimerkiksi jotain asiaa lainkaan huomioon?


      • André
        Zamster kirjoitti:

        Itselläni on tässä myös käynnissä projekti Xantian äänentoiston hifistämiseksi, juuri viikonpäivät takaperin ostin Veholta DIN-sovitinboxin liukukansineen, kehyksen lämmönsäätimien ympärille, sekä tuon Sonyn laitteet rattisäätimiä ymmärtämään avittavan välijohdon. Hintaa kertyi 700 markan verran.

        Seuraavaksi olisi tarkoitus hommata uusi radio, tuollaista md-pesällä varustettua Sonyä olen ajatellut. Kaiuttimiksi jokin hyväksi todettu kaksitiesarja ja avot. Jossain vaiheessa olisi sitten vielä tarkoitus piristää laitteistoa pienehköllä subbasella.

        Kaiuttimista vielä sen verran että käsittääkseni sekä etu- että takaovien kaiutinaukot ovat 16,5 senttisiä, hattuhyllyllehän on sitten helpompi saada sovitettua muitakin kokoja.

        Mahtaneeko jollakulla olla kokemusta vastaavansuuntaisesta projektista Xantiaan, olisi kiva tietää jos ei vaikka ole tullut otettua esimerkiksi jotain asiaa lainkaan huomioon?

        Itsekin etsiskelin aluksi alkuperäistä radiota, johon saisi CD-boxin. Tiesivät Veholla kuitenkin kertoa, että se ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto. Niissä on kuulemma ollut ongelmia. Käsittääkseni radion kanavat eivät ole pysyneet paikoillaan. En tiedä onko CD-boxin ohjaus toteutettu antenniliittimen kautta?? Tämä voisi selittää ongelman.

        Jokatapauksessa päädyin Blaupunktin Kiel CD-30 laitteeseen, joka asennettiin Blaupunktin oman adapterin välityksellä alkuperäisten rattikaukosäätimien yhteyteen.

        Aluksi kaikki toimi hienosti mutta ensimmäisen pidemmän kuuntelukerran jälkeen huomasin, että rattikaukosäätimet ei enää toiminut. Ajattelin, että liitin oli varmaan irronnut mutta kun auto oli hetkenaikaa parkissa ja huomasin, että säätimet taas toimivat olin ymmälläni. Sama oire toistui useaan kertaan ja sain määriteltyä, että säätimet toimivat jokakerta noin yhden tunnin. Selkeästi lämpenemiseen liittyvä vika, ajattelin. Koska radio toimi muuten moitteitta rajasin vian adapteriin. Sen paikkaa siirrettiin "viileämpään" paikkaan. Lisäksi se eristettiin lämmöltä, ei vaikutusta. Tässä vaiheessa Blaupunktin huoltoon soitettuani epäilykset kohdistuivat vialliseen radioon. Veholla se vaihdettiin uuteen, ei apua. Vika ei edes muuttunut. Tämän jälkee vaihdettiin adapteri. Tästä ei ollut apua. Koska säätimet olivat toimineet alkuperäisen radion kanssa moitteitta, niihin ei koskettu.

        Tulimme siihen tulokseen, että ainoa tapa purkaa tilannetta tästä eteenpäin on vaihtaa Blaupunktin tilalle kokonaan toisen merkkinen laite.

        Tuumasta toimeen ja Sonyn CDX-C5000R tilalle adeptereineen. Lähdin samantien koeajolenkille ja kun runsas tunti oli kulunut ihme tapahtui, säätimet toimivat edelleen. Nyt ei ole ollut mitään ongelmia ja täytyy sanoa, että Sonyn laite on muutenkin mielestäni monipuolisempi ja siinä on parempi radio. Myös pääteasteessa on enemmän potkua, jolloin jopa alkuperäisistä kaiuttimista saa ihmeen hyvää ääntä aikaiseksi.

        Olisiko niin, että 5V jännitteen sijasta Blaupunktin adapteri työnsikin säätimille jotain aivan muuta, joka aiheutti tämän vian? Tuntuu, että muutenkin koko soitin lämpeni normaalikäytössä Sonya enemmän. Jos jollakulla on hyviä ajatuksia tästä asiasta olisi niistä hauska kuulla....


      • Teuvo
        André kirjoitti:

        Itsekin etsiskelin aluksi alkuperäistä radiota, johon saisi CD-boxin. Tiesivät Veholla kuitenkin kertoa, että se ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto. Niissä on kuulemma ollut ongelmia. Käsittääkseni radion kanavat eivät ole pysyneet paikoillaan. En tiedä onko CD-boxin ohjaus toteutettu antenniliittimen kautta?? Tämä voisi selittää ongelman.

        Jokatapauksessa päädyin Blaupunktin Kiel CD-30 laitteeseen, joka asennettiin Blaupunktin oman adapterin välityksellä alkuperäisten rattikaukosäätimien yhteyteen.

        Aluksi kaikki toimi hienosti mutta ensimmäisen pidemmän kuuntelukerran jälkeen huomasin, että rattikaukosäätimet ei enää toiminut. Ajattelin, että liitin oli varmaan irronnut mutta kun auto oli hetkenaikaa parkissa ja huomasin, että säätimet taas toimivat olin ymmälläni. Sama oire toistui useaan kertaan ja sain määriteltyä, että säätimet toimivat jokakerta noin yhden tunnin. Selkeästi lämpenemiseen liittyvä vika, ajattelin. Koska radio toimi muuten moitteitta rajasin vian adapteriin. Sen paikkaa siirrettiin "viileämpään" paikkaan. Lisäksi se eristettiin lämmöltä, ei vaikutusta. Tässä vaiheessa Blaupunktin huoltoon soitettuani epäilykset kohdistuivat vialliseen radioon. Veholla se vaihdettiin uuteen, ei apua. Vika ei edes muuttunut. Tämän jälkee vaihdettiin adapteri. Tästä ei ollut apua. Koska säätimet olivat toimineet alkuperäisen radion kanssa moitteitta, niihin ei koskettu.

        Tulimme siihen tulokseen, että ainoa tapa purkaa tilannetta tästä eteenpäin on vaihtaa Blaupunktin tilalle kokonaan toisen merkkinen laite.

        Tuumasta toimeen ja Sonyn CDX-C5000R tilalle adeptereineen. Lähdin samantien koeajolenkille ja kun runsas tunti oli kulunut ihme tapahtui, säätimet toimivat edelleen. Nyt ei ole ollut mitään ongelmia ja täytyy sanoa, että Sonyn laite on muutenkin mielestäni monipuolisempi ja siinä on parempi radio. Myös pääteasteessa on enemmän potkua, jolloin jopa alkuperäisistä kaiuttimista saa ihmeen hyvää ääntä aikaiseksi.

        Olisiko niin, että 5V jännitteen sijasta Blaupunktin adapteri työnsikin säätimille jotain aivan muuta, joka aiheutti tämän vian? Tuntuu, että muutenkin koko soitin lämpeni normaalikäytössä Sonya enemmän. Jos jollakulla on hyviä ajatuksia tästä asiasta olisi niistä hauska kuulla....

        Ikävä kuulla. Olen aika varma että omassa autossani oleva adapteri on täsmälleen samanlainen. Se on kyllä toiminut moitteettomasti. Edes 12 tunnin Lapin matkalla CDn soidessa tauotta ei ilmennyt mitään ylikuumenemisongelmia. Rattiohjaus on pelannut alusta moitteettomasti.

        Olisin vain utelias kuulemaan, mihin sait siirrettyä adapterin? Itse löysin sille vain yhden paikan johon se mahtui, oli peijakas käsittämättömän suuri klöntti. Eipä sillä suurempaa väliä mutta kuitenkin...


      • André
        Teuvo kirjoitti:

        Ikävä kuulla. Olen aika varma että omassa autossani oleva adapteri on täsmälleen samanlainen. Se on kyllä toiminut moitteettomasti. Edes 12 tunnin Lapin matkalla CDn soidessa tauotta ei ilmennyt mitään ylikuumenemisongelmia. Rattiohjaus on pelannut alusta moitteettomasti.

        Olisin vain utelias kuulemaan, mihin sait siirrettyä adapterin? Itse löysin sille vain yhden paikan johon se mahtui, oli peijakas käsittämättömän suuri klöntti. Eipä sillä suurempaa väliä mutta kuitenkin...

        Aluksi se oli työnnettynä mittariston ja keskituuletuskanavien väliin radion yläpuolella. Sieltä se siirrettiin kuljettajan jalkojen yläpuolella olevan pahvin alle, lähelle konepeiton avaajaa. Kuitenkin niin, että jaloille ohjattu lämmityskanava ei lämmittänyt merkittävästi sovitinta. Johdot eivät riittäneet yhtään pidemmälle.
        Radion takaa löytyi tasan yksi paikka mistä johdot onnistui pujottamaan jalkatilaan.


      • ttt
        Zamster kirjoitti:

        Itselläni on tässä myös käynnissä projekti Xantian äänentoiston hifistämiseksi, juuri viikonpäivät takaperin ostin Veholta DIN-sovitinboxin liukukansineen, kehyksen lämmönsäätimien ympärille, sekä tuon Sonyn laitteet rattisäätimiä ymmärtämään avittavan välijohdon. Hintaa kertyi 700 markan verran.

        Seuraavaksi olisi tarkoitus hommata uusi radio, tuollaista md-pesällä varustettua Sonyä olen ajatellut. Kaiuttimiksi jokin hyväksi todettu kaksitiesarja ja avot. Jossain vaiheessa olisi sitten vielä tarkoitus piristää laitteistoa pienehköllä subbasella.

        Kaiuttimista vielä sen verran että käsittääkseni sekä etu- että takaovien kaiutinaukot ovat 16,5 senttisiä, hattuhyllyllehän on sitten helpompi saada sovitettua muitakin kokoja.

        Mahtaneeko jollakulla olla kokemusta vastaavansuuntaisesta projektista Xantiaan, olisi kiva tietää jos ei vaikka ole tullut otettua esimerkiksi jotain asiaa lainkaan huomioon?

        Laitappa Sonyn MD, Sonyn laadukkaat kaiuttimet(löydät soveltuvuus taulukon Sonyn sivuilta)ja vahvistin vaikkapa 4*50W, soi tyylikkäästi.


    • ToiMari

      Mnkä vuoden XAntia on kyseessä ?? 90-luvun alkupuolella oli hiukan eri kytkennät kuin loppupuolella.

      TM

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4751
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      17
      2691
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2573
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2465
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      34
      1875
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1661
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1506
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      66
      1496
    9. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe