Xantiaan CD

Perempää musaa Xantiaan

Xantiassani on tällä hetkellä ns mopo versio alkuperäisestä radiosta eli en cd soitinta liitettä kuin ostamalla kannettavan. Oliko jollekkin jäänyt nurkkiin TOIMIVA cd-ohjaimen sisältävä laite ja vaikka cd-boksikin.

Hierotaan kauppoja.
Ps. miten onko takaovissa tilaa laittaa kunnon (paremmat) kaiuttimet kuin alkuperäiset?

7

1486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teuvo

      Uude(mma)t Sonyt, Blaupunktit ja Philipsit ainakin saa tottelemaan Citikan rattikaukkaria. Tämä siis jos budjetti antaa periksi ostaa uutta laitetta...

      Takana kaiutinten reiät ovat muistaakseni 5 1/4", edessä 6,5". Tämän tiedon löydät käyttöohjekirjastakin, ihmeellistä sinänsä!

      Itse vaihdoin pähkäilyn jälkeen uuden Blaupunktin alkup. kasettimankan tilalle, hyvin pelaa ja soittimen asennussovitin on sulkeutuvine luukkuineen suht tyylikäs.

      • Zamster

        Itselläni on tässä myös käynnissä projekti Xantian äänentoiston hifistämiseksi, juuri viikonpäivät takaperin ostin Veholta DIN-sovitinboxin liukukansineen, kehyksen lämmönsäätimien ympärille, sekä tuon Sonyn laitteet rattisäätimiä ymmärtämään avittavan välijohdon. Hintaa kertyi 700 markan verran.

        Seuraavaksi olisi tarkoitus hommata uusi radio, tuollaista md-pesällä varustettua Sonyä olen ajatellut. Kaiuttimiksi jokin hyväksi todettu kaksitiesarja ja avot. Jossain vaiheessa olisi sitten vielä tarkoitus piristää laitteistoa pienehköllä subbasella.

        Kaiuttimista vielä sen verran että käsittääkseni sekä etu- että takaovien kaiutinaukot ovat 16,5 senttisiä, hattuhyllyllehän on sitten helpompi saada sovitettua muitakin kokoja.

        Mahtaneeko jollakulla olla kokemusta vastaavansuuntaisesta projektista Xantiaan, olisi kiva tietää jos ei vaikka ole tullut otettua esimerkiksi jotain asiaa lainkaan huomioon?


      • André
        Zamster kirjoitti:

        Itselläni on tässä myös käynnissä projekti Xantian äänentoiston hifistämiseksi, juuri viikonpäivät takaperin ostin Veholta DIN-sovitinboxin liukukansineen, kehyksen lämmönsäätimien ympärille, sekä tuon Sonyn laitteet rattisäätimiä ymmärtämään avittavan välijohdon. Hintaa kertyi 700 markan verran.

        Seuraavaksi olisi tarkoitus hommata uusi radio, tuollaista md-pesällä varustettua Sonyä olen ajatellut. Kaiuttimiksi jokin hyväksi todettu kaksitiesarja ja avot. Jossain vaiheessa olisi sitten vielä tarkoitus piristää laitteistoa pienehköllä subbasella.

        Kaiuttimista vielä sen verran että käsittääkseni sekä etu- että takaovien kaiutinaukot ovat 16,5 senttisiä, hattuhyllyllehän on sitten helpompi saada sovitettua muitakin kokoja.

        Mahtaneeko jollakulla olla kokemusta vastaavansuuntaisesta projektista Xantiaan, olisi kiva tietää jos ei vaikka ole tullut otettua esimerkiksi jotain asiaa lainkaan huomioon?

        Itsekin etsiskelin aluksi alkuperäistä radiota, johon saisi CD-boxin. Tiesivät Veholla kuitenkin kertoa, että se ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto. Niissä on kuulemma ollut ongelmia. Käsittääkseni radion kanavat eivät ole pysyneet paikoillaan. En tiedä onko CD-boxin ohjaus toteutettu antenniliittimen kautta?? Tämä voisi selittää ongelman.

        Jokatapauksessa päädyin Blaupunktin Kiel CD-30 laitteeseen, joka asennettiin Blaupunktin oman adapterin välityksellä alkuperäisten rattikaukosäätimien yhteyteen.

        Aluksi kaikki toimi hienosti mutta ensimmäisen pidemmän kuuntelukerran jälkeen huomasin, että rattikaukosäätimet ei enää toiminut. Ajattelin, että liitin oli varmaan irronnut mutta kun auto oli hetkenaikaa parkissa ja huomasin, että säätimet taas toimivat olin ymmälläni. Sama oire toistui useaan kertaan ja sain määriteltyä, että säätimet toimivat jokakerta noin yhden tunnin. Selkeästi lämpenemiseen liittyvä vika, ajattelin. Koska radio toimi muuten moitteitta rajasin vian adapteriin. Sen paikkaa siirrettiin "viileämpään" paikkaan. Lisäksi se eristettiin lämmöltä, ei vaikutusta. Tässä vaiheessa Blaupunktin huoltoon soitettuani epäilykset kohdistuivat vialliseen radioon. Veholla se vaihdettiin uuteen, ei apua. Vika ei edes muuttunut. Tämän jälkee vaihdettiin adapteri. Tästä ei ollut apua. Koska säätimet olivat toimineet alkuperäisen radion kanssa moitteitta, niihin ei koskettu.

        Tulimme siihen tulokseen, että ainoa tapa purkaa tilannetta tästä eteenpäin on vaihtaa Blaupunktin tilalle kokonaan toisen merkkinen laite.

        Tuumasta toimeen ja Sonyn CDX-C5000R tilalle adeptereineen. Lähdin samantien koeajolenkille ja kun runsas tunti oli kulunut ihme tapahtui, säätimet toimivat edelleen. Nyt ei ole ollut mitään ongelmia ja täytyy sanoa, että Sonyn laite on muutenkin mielestäni monipuolisempi ja siinä on parempi radio. Myös pääteasteessa on enemmän potkua, jolloin jopa alkuperäisistä kaiuttimista saa ihmeen hyvää ääntä aikaiseksi.

        Olisiko niin, että 5V jännitteen sijasta Blaupunktin adapteri työnsikin säätimille jotain aivan muuta, joka aiheutti tämän vian? Tuntuu, että muutenkin koko soitin lämpeni normaalikäytössä Sonya enemmän. Jos jollakulla on hyviä ajatuksia tästä asiasta olisi niistä hauska kuulla....


      • Teuvo
        André kirjoitti:

        Itsekin etsiskelin aluksi alkuperäistä radiota, johon saisi CD-boxin. Tiesivät Veholla kuitenkin kertoa, että se ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto. Niissä on kuulemma ollut ongelmia. Käsittääkseni radion kanavat eivät ole pysyneet paikoillaan. En tiedä onko CD-boxin ohjaus toteutettu antenniliittimen kautta?? Tämä voisi selittää ongelman.

        Jokatapauksessa päädyin Blaupunktin Kiel CD-30 laitteeseen, joka asennettiin Blaupunktin oman adapterin välityksellä alkuperäisten rattikaukosäätimien yhteyteen.

        Aluksi kaikki toimi hienosti mutta ensimmäisen pidemmän kuuntelukerran jälkeen huomasin, että rattikaukosäätimet ei enää toiminut. Ajattelin, että liitin oli varmaan irronnut mutta kun auto oli hetkenaikaa parkissa ja huomasin, että säätimet taas toimivat olin ymmälläni. Sama oire toistui useaan kertaan ja sain määriteltyä, että säätimet toimivat jokakerta noin yhden tunnin. Selkeästi lämpenemiseen liittyvä vika, ajattelin. Koska radio toimi muuten moitteitta rajasin vian adapteriin. Sen paikkaa siirrettiin "viileämpään" paikkaan. Lisäksi se eristettiin lämmöltä, ei vaikutusta. Tässä vaiheessa Blaupunktin huoltoon soitettuani epäilykset kohdistuivat vialliseen radioon. Veholla se vaihdettiin uuteen, ei apua. Vika ei edes muuttunut. Tämän jälkee vaihdettiin adapteri. Tästä ei ollut apua. Koska säätimet olivat toimineet alkuperäisen radion kanssa moitteitta, niihin ei koskettu.

        Tulimme siihen tulokseen, että ainoa tapa purkaa tilannetta tästä eteenpäin on vaihtaa Blaupunktin tilalle kokonaan toisen merkkinen laite.

        Tuumasta toimeen ja Sonyn CDX-C5000R tilalle adeptereineen. Lähdin samantien koeajolenkille ja kun runsas tunti oli kulunut ihme tapahtui, säätimet toimivat edelleen. Nyt ei ole ollut mitään ongelmia ja täytyy sanoa, että Sonyn laite on muutenkin mielestäni monipuolisempi ja siinä on parempi radio. Myös pääteasteessa on enemmän potkua, jolloin jopa alkuperäisistä kaiuttimista saa ihmeen hyvää ääntä aikaiseksi.

        Olisiko niin, että 5V jännitteen sijasta Blaupunktin adapteri työnsikin säätimille jotain aivan muuta, joka aiheutti tämän vian? Tuntuu, että muutenkin koko soitin lämpeni normaalikäytössä Sonya enemmän. Jos jollakulla on hyviä ajatuksia tästä asiasta olisi niistä hauska kuulla....

        Ikävä kuulla. Olen aika varma että omassa autossani oleva adapteri on täsmälleen samanlainen. Se on kyllä toiminut moitteettomasti. Edes 12 tunnin Lapin matkalla CDn soidessa tauotta ei ilmennyt mitään ylikuumenemisongelmia. Rattiohjaus on pelannut alusta moitteettomasti.

        Olisin vain utelias kuulemaan, mihin sait siirrettyä adapterin? Itse löysin sille vain yhden paikan johon se mahtui, oli peijakas käsittämättömän suuri klöntti. Eipä sillä suurempaa väliä mutta kuitenkin...


      • André
        Teuvo kirjoitti:

        Ikävä kuulla. Olen aika varma että omassa autossani oleva adapteri on täsmälleen samanlainen. Se on kyllä toiminut moitteettomasti. Edes 12 tunnin Lapin matkalla CDn soidessa tauotta ei ilmennyt mitään ylikuumenemisongelmia. Rattiohjaus on pelannut alusta moitteettomasti.

        Olisin vain utelias kuulemaan, mihin sait siirrettyä adapterin? Itse löysin sille vain yhden paikan johon se mahtui, oli peijakas käsittämättömän suuri klöntti. Eipä sillä suurempaa väliä mutta kuitenkin...

        Aluksi se oli työnnettynä mittariston ja keskituuletuskanavien väliin radion yläpuolella. Sieltä se siirrettiin kuljettajan jalkojen yläpuolella olevan pahvin alle, lähelle konepeiton avaajaa. Kuitenkin niin, että jaloille ohjattu lämmityskanava ei lämmittänyt merkittävästi sovitinta. Johdot eivät riittäneet yhtään pidemmälle.
        Radion takaa löytyi tasan yksi paikka mistä johdot onnistui pujottamaan jalkatilaan.


      • ttt
        Zamster kirjoitti:

        Itselläni on tässä myös käynnissä projekti Xantian äänentoiston hifistämiseksi, juuri viikonpäivät takaperin ostin Veholta DIN-sovitinboxin liukukansineen, kehyksen lämmönsäätimien ympärille, sekä tuon Sonyn laitteet rattisäätimiä ymmärtämään avittavan välijohdon. Hintaa kertyi 700 markan verran.

        Seuraavaksi olisi tarkoitus hommata uusi radio, tuollaista md-pesällä varustettua Sonyä olen ajatellut. Kaiuttimiksi jokin hyväksi todettu kaksitiesarja ja avot. Jossain vaiheessa olisi sitten vielä tarkoitus piristää laitteistoa pienehköllä subbasella.

        Kaiuttimista vielä sen verran että käsittääkseni sekä etu- että takaovien kaiutinaukot ovat 16,5 senttisiä, hattuhyllyllehän on sitten helpompi saada sovitettua muitakin kokoja.

        Mahtaneeko jollakulla olla kokemusta vastaavansuuntaisesta projektista Xantiaan, olisi kiva tietää jos ei vaikka ole tullut otettua esimerkiksi jotain asiaa lainkaan huomioon?

        Laitappa Sonyn MD, Sonyn laadukkaat kaiuttimet(löydät soveltuvuus taulukon Sonyn sivuilta)ja vahvistin vaikkapa 4*50W, soi tyylikkäästi.


    • ToiMari

      Mnkä vuoden XAntia on kyseessä ?? 90-luvun alkupuolella oli hiukan eri kytkennät kuin loppupuolella.

      TM

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä kokoomuksen naiset?

      Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      8
      3142
    2. Finland is now Petter place

      Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      10
      2164
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

      HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      118
      1792
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

      Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1136
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

      Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      138
      1022
    6. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

      Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      992
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

      Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      36
      813
    8. Pidätkö vielä elämäsi

      Rakkautena minua
      Ikävä
      53
      743
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

      Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      701
    10. Toivon että kuulut elämääni

      Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      685
    Aihe